Hanriot H.110 / H.115
Страна: Франция
Год: 1933

Единственный экземпляр
Описание:
H.110 / H.115
Flight, February 1934
The Hanriot 110
Фотографии

H.110 / H.115

<...>
  Затем фирма "Hanriot" занялась экспериментами с другим скоростным проектом - H.110 конструкции Жана Бише. Это был одноместный истребитель-низкоплан с небольшой кабиной пилота, с шасси с широкой колеей в обтекателях и двумя хвостовыми балками, поддерживающими однокилевое хвостовое оперение. Мотор Hispano-Suiza 12Xbrs мощностью 500 л. с. в задней части гондолы вращал толкающий воздушный винт. Самолет H.110 впервые взлетел в марте 1933 года. В начале 1934 года его переделали. Затем машина, переименованная в H.115, получила мощное орудие в днище увеличенной гондолы, реконструированные обтекатели колес шасси, четырехлопастный металлический воздушный винт Levasseur и мотор мощностью 690 л.с. В конце 1935 года проект H.115 получил убирающееся шасси и вспомогательные кили. 16 августа 1935 года после непродолжительных летных испытаний проект закрыли. H.115 с неубирающимся шасси развивал максимальную скорость 390 км/ч.

Flight, February 1934

The Hanriot 110

  PROBABLY the most unorthodox single-seater fighter built during recent years is the Hanriot 110 produced by the Compagnie des Avions Hanriot, of Arcueil, Seine. As may be seen from the photographs, the machine is a low wing cantilever pusher monoplane. The engine is a Hispano-Suiza 12 Xbrs. giving 650 h.p. at 13,120 ft. which drives an adjustable-pitch metal propeller. The wing, which is in three sections, is of the normal two-spar type, Frise ailerons of high aspect ratio being hinged to the outer sections. Pilot, engine, military equipment, radiator, etc., are carried in a central nacelle and a stout bulkhead is provided between the engine and the pilot to give some protection to the pilot's head in the event of a crash. The tail is carried on two parallel booms, which house the control wires. Tail plane and elevator are mounted at the ends of these booms and the fin and rudder are carried centrally above them. At present an undercarriage of the conventional split type is fitted, but this may later be replaced by a retractable version.
  One particularly interesting feature of, the aircraft is the radiator which is of the Chausson type. This is in the form of a ring mounted in the nose and enclosed by an N.A.C.A. type cowling. A movable cone forms the nose of the nacelle and in its normal position allows the maximum passage of air through the cowling. When this cone is moved forward the passage of air is restricted.
  The aircraft may be armed with either two Chatellerault rifle calibre machine guns or a 33-mm. automatic quick-firing gun.
  The principal dimensions of the Hanriot 110 are:- Span, 44 ft. 4 in. (13,5 m.); o.a. length, 26 ft. 1 in. (7.9 m.); o.a. height, 9 ft. (2,775 m.); track, 10 ft. (3,1 m.); wing area, 278.6 sq. ft. (25,9 m.2), vertical surface area, 17.25 sq. ft. (1,603 m.2); tail plane area, 31.7 sq. ft. (2.95 m.2); elevator area, 11.4 sq. ft. (1,086 m.2).
The H.110 was comparatively radical in employing a twin-tailboom configuration and a pusher engine.
Прототип истребителя Hanriot H.110 разработки Жана Бише имел толкающий винт, фюзеляж с двумя хвостовыми балками и необычные стойки шасси с обтекателями.
The H.115 was a cannon-armed rebuild of the original H.110.
A PUSHER FIGHTER: Two views of the Hanriot 110. Note, in the front and side views, the Chausson radiator in the nose.
Hanriot H.110 C.1 (France).
The H.110 was comparatively radical in employing a twin-tailboom configuration and a pusher engine.