North American P-51D Mustang
Варианты:
North American - P-51D Mustang - 1944 - США
Страна: США
Год: 1944


Одноместный перехватчик/дальний истребитель сопровождения
Описание:
P-51D Mustang
North American P-51 Mustang
Фотографии:

Ч/б фото (294)

P-51D Mustang

Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Норт Америкэн авиэйшн" под руководством Р.Раиса. Первый полет опытный образец "Мустанга" совершил 26 октября 1940 г. Серийное производство начато в июне 1941 г. Самолет выпускался заводами "Норт Америкэн" в Инглвуде и Далласе и заводом "Коммонвеллс эйркрафт корпорейшн" в Фишерменс-Бэнд (Австралия). Всего выпущено 15 019 экз.
В годы Второй мировой войны состоял на вооружении в Великобритании - с февраля 1942 г., США -с февраля 1943 г., Франции - с февраля 1945 г., Китае - с апреля 1945 г., Австралии - с мая 1945 г., Нидерландах - с августа 1945 г.
Основные серийные модификации:
   - "Мустанг" I с мотором V-1710-39, вариант для Великобритании с вооружением 4x12,7+4x7,62;
   - P-51 ("Мустанг" IA) с вооружением 4x20;
   - P-51A ("Мустанг" II) с мотором V-1710-81, вооружением 4x12,7;
   - P-51B ("Мустанг" III) с мотором V-1650-3 (позднее V-1650-7), вооружение 6x12,7;
   - P-51C, вариант P-51B, выпускавшийся в Далласе, немного отличался по комплектации оборудования;
   - P-51D ("Мустанг" IV) с мотором V-1650-7, фонарем кругового обзора, увеличенной корневой частью крыла;
   - P-51K, вариант P-51D с винтом большего диаметра;
   - P-51H, облегченный вариант P-51D с мотором V-1650-9, новые капот и вертикальное оперение;
   - "Мустанг" XX, австралийский вариант P-51D с мотором V-1650-3.
Впервые "Мустанг" применили англичане - в рейде на Дьепп 19 августа 1942 г. Американцы начали использовать P-51 в Северной Африке в апреле 1943 г. "Мустанги" применялись в основном как тактические разведчики, истребители-бомбардировщики и штурмовики. С октября 1943 г. американские части в Англии начали использовать P-51B как дальние истребители сопровождения. На Тихоокеанском театре P-51D появились в конце 1944 г. Самолет снят с производства в ноябре 1945 г. Снят с вооружения в Великобритании в мае 1947 г., в США -в январе 1951 г. (в Национальной гвардии служили до 1957 г.), в Австралии - в мае 1951 г. (в резерве ВВС до 1960 г.), во Франции - в мае 1950 г., в Китае - в 1953 г. (уже в ВВС КНР).


P-51D||
Размах:||11,27 м
Длина:||9,83 м
Моторы, количество х мощность:||1x1720 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||5280 кг
Максимальная скорость:||695 км/ч
Практический потолок:||9150 м
Дальность:||12800 км

North American P-51 Mustang

<...>
   Самым массовым серийным вариантом являлся P-51D (построено 7956 машин) с каплеобразным фонарем кабины, измененной хвостовой частью фюзеляжа и вооружением из шести 12,7-мм пулеметов. 136 самолетов P-51D прошли доработку в тактические разведчики F-6D. 281 самолет передали британским ВВС, где их обозначили Mustang Mk IV. Затем было построено 1500 конструктивно близких самолетов варианта P-51K; 150 из них доработали в разведчики F-6K, а 594 передали британским ВВС (обозначались, как и вариант P-51D - Mustang Mk IV). Облегченные опытные самолеты XP-51G и XP-51J отличались друг от друга моторами, на основе этих машин спроектировали финальный вариант P-51H. До окончания войны в Европе было построено 555 из 2000 заказанных самолетов P-51H, с окончанием войны контракт аннулировали. Также был аннулирован заказ на 1700 самолетов варианта P-51L, отличавшихся от P-51H только мотором V-1650-11, и отменен заказ на 1628 машин варианта P-51M. P-51M планировалось выпускать на заводе в Далласе, как P-51H, но успели построить один или два самолета. Всего в США изготовили 15 386 самолетов Mustang, еще 80 P-51D было собрано австралийской компанией "Commonwealth Aircraft Corporation" из американских комплектующих. Эти самолеты состояли на вооружении ВВС Австралии под обозначением Mustang Mk 20.
   За "отверточной" сборкой последовало полноценное лицензионное производство. В ходе него построили 26 самолетов Mustang Mk 21 с моторами V-1650-7, 14 из которых позже модернизировали в разведчик Mustang Mk 22, и построили 67 Mustang Mk 23 с моторами Merlin 66 или 70. Также было выпущено 13 новых разведчиков Mustang Mk 22. К концу войны на вооружении ВВС Австралии не осталось ни одного самолета Mustang.
   В рамках ленд-лиза 50 самолетов P-51D поставили Китаю, 40 - голландским частям на Тихоокеанском театре военных действий. Часть P-51, ранее состоявших на вооружении ВВС Армии США, передали гоминьдановским войскам Китая. В первые послевоенные годы P-51 оставались на вооружении - Стратегическое авиационное командование использовало Mustang до 1949 года, в 1950-е годы самолеты оставались на вооружении частей резерва ВВС США и Национальной гвардии. Mustang стал первым самолетом ВВС США, которые принял участие в войне в Корее. С вооружения Истребительного командования британских ВВС Mustang сняли в 1946 году. Самолеты, снятые с вооружения в США и Великобритании поступили в ВВС более 50 стран мира.
   P-51 разных модификаций дорабатывались в гоночные самолеты. На одной машине с мотором Rolls-Royce Griffon мощностью 3800 л. с. был установлен мировой рекорд скорости для самолетов с поршневым двигателем - 803,139 км/ч; этот рекорд не побит до сих пор.
   В 1950-е годы компания "Trans-Florida Aviation" рекламировала двухместную пассажирскую конверсию.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   North American P-51D Mustang

   Тип: одноместный перехватчик/дальний истребитель сопровождения
   Силовая установка: один мотор Packard Merlin V-1650-7 V-12 мощностью 1695 л. с. (1264 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость на высоте 7620 м - 703 км/ч; практический потолок 12 770 м; максимальная дальность 3347 км
   Масса: пустого 3232 кг; максимальная взлетная 5488 кг
   Размеры: размах крыла 11,28 м; длина 9,82 м; высота 2,64 м; площадь крыла 233,0 м2
   Вооружение: шесть 12,7-мм пулеметов, до двух 454-кг бомб или шесть 127-мм неуправляемых ракет
USA
С целью улучшения обзора из кабины, недостаточного на ранних вариантах Mustang, у P-51B (43-12102) срезали гаргрот и установили каплеобразный фонарь. Эта машина стала предшественницей P-51D и P-51K.
The first P-51D was a conversion of a P-51B, serial 43-12102, with cut-down rear fuselage.
An early production P-51D, 44-13254, before introduction of the dorsal fin.
P-51D Mustang of the 20th FG, 55th FS, King’s Cliffe, 1945.
Истребитель North American P-51D Mustang 8-й воздушной армии США, Великобритания, 1943-1945гг.
Stephen Grey's P-51 Mustang, recently repainted by British Airways, is based in Switzerland but is seen here at Mildenhall in May 1981.
"Старая ворона" - ветеран P-51D N167F (бывший борт 44-73877, зав. N 122-40417), покрашенный под однотипный борт 44-14450 (код A6-S).
The P-51D-5-NA "Cripes A’Mighty 3rd", with invasion stripes, serving with the 487th Fighter Squadron, 352nd Fighter Group at Chievres, Belgium, in 1945.
The P-51D G-SUSY of the late Charles Church in warpaint and markings for the 'Memphis Belle' shot last summer
Mustang 45-11582 in 1958, newly acquired by The Air Museum, Chino. It still wears the colours of the 167th Fighter Bomber Squadron - the 0 prefix to the serial number denotes that the Mustang is obsolete.
Photographed in China, these P-51D-5-NTs were serving with the 529th Fighter Squadron, 311th Fighter Group.
With long-range tanks and rocket rails, USAF F-51D 44-73717, Lady Ginger, was in service during the Korean War period.
A P51D Mustang long range escort fighter of the USAAF, 413630, visiting Digby. The name “Rebel”, painted beneath the exhaust stacks, is visible on the original print. Note invasion stripes.
P-51D, на котором Джентиль летал в турне по США. Название самолета написано без дефиса. Воздушные победы отмечены крестами, расположенными в три ряда. Красно-белые квадратики покрывают всю носовую часть фюзеляжа. Выхлопные патрубки прикрыты кожухами-обтекателями.
The Mustang in 1963, painted in a World War Two colour scheme and with the incorrect civil registration N5447V daubed beneath the tailplane.
P-51 "Мустанг"
P-51D NL151RK ‘Six Shooter' was one of the many warbirds at Sun N’Fun.
Visitor to the Duxford displays on June 18/19, 1977 was P-51D Mustang NL5747, flown over from the States by Robert Bladon with its owner, Mr Ostermeir, in place of the fuselage fuel tank.
This colourful P-51, seen taking off, was one of six examples of the type to appear.
Истребитель P-51 "Мустанг". Летчики-истребители прозвали его циркуляркой, так как залп шести крупнокалиберных пулеметов буквально перепиливал самолеты противника
P-51 Mustang был одним из лучших истребителей Второй мировой войны.
Кабина самолета Mustang с точки зрения комфорта для летчика напоминает салон спортивного автомобиля, обеспечивая летчику отличный обзор во все стороны. P-51 считается лучшим американским истребителем периода Второй мировой войны. Хороший обзор из кабины имел большое значение в длительных полетах на сопровождение бомбардировщиков. Летчики самолетов P-51 обычно проводили в воздухе по несколько часов, прежде чем вступить в воздушный бой с противником.
The Mustang in 1983, after it had been repainted to represent G4-U of 362nd Fighter squadron.
A North American P-51D in the markings of the Maj George Preddy, top-ranking World War Two Mustang Ace for the USAAF. The aeroplane pictured was brought from New Zealand to the United States by Mr John Shafhausen of Spokane, Washington, in 1974.
John Stokes' P-51D Mustang, N2251D, was pieced together from two wrecks.
"Мустанг" P-51D из 479-й истребительной группы ВВС США. Один из тех, кто поставил точку в боевой карьере Альфреда Гриславски.
North American P-51D Mustang NL7722C, owned and flown by Robb Satterfield of Midland, Texas, served in WWII, Korea and Vietnam.
Самолет P-51D "Dear Arabella" 361-й истребительной эскадрильи, восьмой авиационной группы, отмеченный черными и белыми полосами как знак дня "О" (день вторжения в Нормандию), выполняет вираж. Хорошо виден выступающий подфюзеляжный воздухозаборник. Потребность в истребителях с большой дальностью для сопровождения бомбардировщиков быстро росла, что втянуло самолеты Mustang и другие истребители в борьбу против асов Люфтваффе за контроль над небом Германии.
A North American P-51D-25-NA Single-seat Fighter fitted with six Bazooka-type rocket launchers.
A North American P-51D Single-seat Fighter (Packard Merlin V-1650-7 engine).
Early P-51D-5-NA over a very English-looking countryside.
Excellent aerial shot of F-51D 44-74607, of the California Air National Guard.
На фотографии - P-51D из 308-й эскадрильи 31-й истребительной группы, 1944 год. На килях нанесены полосы красного цвета - отличительный знак 31-й группы. На втором самолете, "HL-C", летал капитан Лиланд Молланд, завершивший войну с 10,5 победами. Первым же на "HL-C" выполнил боевые вылеты капитан Джек Смит, сбивший за войну пять самолетов противника.
Mustang с каплеобразными фонарями из 325-й (на переднем плане), 332-й, 52-й и 31-й истребительных групп позируют фотографу, конец войны. Самолет 332-й группы не имеет яркой окраски.
После захвата Иводзимы дислоцировавшиеся ранее на Сайпане истребители P-51D перебазировались на новое место. Изображены истребители с дополнительными баками для эскортирования B-29 в рейдах на Японию.
P-51Ds of the 361st Fighter Group in the classic Mustang mission - acting as 'Little Friends' to the bomber streams of the Eighth Air Force
Звено истребителей P-51 за правым двигателем крыла бомбардировщика B-29 Superfortress. Большая дальность полета делала P-51 идеальным истребителем сопровождения тяжелых бомбардировщиков. Однако, если в Европе применялось большое количество самолетов Mustang, то на Тихом океане истребители данного типа использовались ограниченно. В период бомбардировочной кампании против Японии истребители P-51 базировались на Иводзиме, выполняя полеты на сопровождение B-29, наносивших удары по промышленным центрам, военным и гражданским объектам на территории Японии.
Два самолета P-51D из 458-й истребительной эскадрильи, 506-й истребительной группы, 7-й воздушной армии видны в прицел нижней огневой установки бомбардировщика B-29 в ходе выполнения задачи по сопровождению. Такие налеты стали возможными после взятия острова Иводзима в феврале 1945 года. На острове было построено не менее пяти аэродромов, ставших базой для трех групп истребителей Mustang.
Большая дальность полета P-51 позволяла этим истребителям сопровождать с Иводзимы B-29 в налетах на Японию. На фотографии: P-51D из 457-й эскадрильи 506-й группы вышел в точку встречи с B-29 у берегов Японии, июль 1945 года. Даже на этой стадии войны японские истребители оставались серьезной угрозой для B-29 и P-51. Киль Mustang окрашен в красный цвет.
P-51 Mustang 473656 Minuteman, with Texas Air National Guard insignia, leads a Grumman Hellcat and the world’s only airworthy Bell P-39 Airacobra.
A pair of Mustangs, with Passion Wagon nearest.
P-47 "Тандерболт", P-38 "Лайтнинг" и P-51 "Мустанг" - "три богатыря" американских ВВС, обеспечивающих прикрытие B-17 и B-24 в дневных налетах на Германию
A trio of Confederate Air Force classics, photographed by Michael O’Leary. Nearest is a Republic P-47 Thunderbolt, below is a two-seat Hawker Sea Fury, and behind is a North American P-51D Mustang.
Canadian warbird collector Jerry Janes flying his P-51D "Cottonmouth", N511C, with his B-25J Mitchell "The Death Watch" in the background. Photographed by MICHAEL O’LEARY.
The CAF’s Boeing B-29 Superfortress, N529B, takes part in a simulated A-bomb drop on Hiroshima with an escorting P-51.
F-15C "Игл" борт 86-0167 (зав. N 1016) из 493-й ИАЭ 48-го ИАКр и P-51D-20-NA "Мустанг" борт 44-63864/HL-W (он же G-CBNM, зав. N 122-31590) выполняют парный пилотаж.
The Sky Baby, nearer the camera, flying in formation with a P-51 Mustang of the California Air National Guard.
Three P-51 Mustangs, with N5449V Habu nearest the camera. Photograph by MICHAEL O'LEARY
Three CAF Mustangs and a Thunderbolt line up to have their pictures taken.
Реактивный истребитель Me 262 промелькнул мимо самолета Mustang, преследуя в пикировании другой американский истребитель. Реактивные машины становились уязвимы лишь тогда, когда ввязывались в маневренный бой с более верткими истребителями с поршневыми моторами.
P-51 Mustang истребительных групп 8-й и 9-й ВА активно применялись для атаки наземных целей.
View of North American P-51D Mustang 44-14017, piloted by Lt.Elder, during trials aboard the U.S.S. "Shangri La", 14th November 1944. Note arrester hook behind tailwheel
The carrier modified P-51D takes the hook. Lt Eldridge noted the landing attitude was not ideal and required careful piloting to avoid damaging the aircraft.
По крайней мере один P-51D (44-14017) был оснащен тормозным гаком для посадок на авианосец. Снимок сделан лейтенантом Р. М. Илдером на борту авианосца "Шангри-Ла". Позже истребитель доработали в ETF-51D, установив хвостовое оперение от P-51H. ВМС США Mustang не эксплуатировали.
This P-51D (44-14017) although retained by the USAAF, was fitted with an arrester hook and was landed on the USS "Shangri La" by Lt R M Elder in December 1944.
View of North American P-51D Mustang 44-14017, piloted by Lt.Elder, during trials aboard the U.S.S. "Shangri La", 14th November 1944.
P-51D 414017 (BuAer 57987) preparing for take-off with sailors of the VSS ‘Shangri La' looking on.
Overhead view of Lt Eldridge's P-51D on the carrier deck. Note the interesting visual effect produced by the propeller.
LI Bob Eldridge, pilot of the P-51D modified for carrier trials aboard the USS 'Shangri La’.
This P-51D (44-14017), subsequently fitted with a P-51H style fin, was redesignated post-war as an ETF-51D.
На Тихом океане эскортные авианосцы являлись эффективным средством перевозки практически готовых к бою истребителей. На фотографии: разгрузка P-57D (44-63995) с авианосца "Сетках Бэй", Окинава, февраль 1945 года.
В США многие были настроены против чернокожих летчиков, из-за этого пришлось сформировать отдельную истребительную группу. В боях летчики-афроамериканцы проявили себя очень хорошо.
The author and Connie Bowlin with the Bowlins’ P-51D Mustang at Maxwell Air Force Base (the USAF Staff College) in May 1990. The aircraft is painted to represent Chuck Yeager’s Mustang Glamorous Glen III in 1944.
The author and Connie Bowlin with the Bowlins’ P-51D Mustang at Maxwell Air Force Base (the USAF Staff College) in May 1990. The aircraft is painted to represent Chuck Yeager’s Mustang Glamorous Glen III in 1944.
Капитан Ховард Прайс из состава 67-й истребительно-бомбардировочной эскадрильи позирует у своего истребителя, загруженного с полным боекомплектом.
Тяжелые 300-мм НУРСы "Тини Тим", созданные в 1944г. по заказу авиации ВМФ в ходе войны в Корее применялись весьма ограниченно - для них просто не было целей. В то же время характеристики этого боеприпаса для того времени были весьма впечатляющими, при массе 583 кг снаряд имел 68-кг БЧ.
The ungainly underwing store used during Project Camera Pod in an attempt to upgrade F-51Ds.
Капитан Джерри Хог, летавший в составе 12-й истребительной эскадрильи на фоне своего самолета, весна 1915г.
Lt Oscar F Perdomo of the 464th FS, 507th FG, with a North American P-51D Mustang of the 348th FG at Ie Shima 1945.
"Mrs. Bonnie" - P-51K из 348-й истребительной группы, которая базировалась на островке Лешим недалеко от Окинавы. На этом самолете летал и одержал все свои 16 побед в воздушных боях заместитель командира группы майор Уильям Данхэм. Его 16-й жертвой стал сбитый 1 августа 1945 года Ki-84.
"Мустанг" из состава эскадрильи "Даллас" в период обороны Пусанского плацдарма.
Один из пилотов 40-й эскадрильи истребителей-перехватчиков позирует на фоне своего "коня"
Внушительный итог боевой работы 18-го истребительно-бомбардировочного авиакрыла на "Мустангах" в Корее
Истребитель P-51D "Мустанг" ВВС США
Персональный самолёт офицера штаба 18-й истребительно-бомбардировочной группы майора Билла Маерса.
"Мустанг" из состава 67-й истребительно-бомбардировочной эскадрильи. По причине наложенных ограничений боевой нагрузки из-за прочности консолей под последними подвешены только две 500-фунтовые бомбы, что, в общем, тоже неплохо.
"Мустанги" из состава 53-й истребительно-бомбардировочной эскадрильи идут на цель.
В полёте пара "Мустангов" из состава 45-й эскадрильи тактических разведчиков.
"Мустанги" над восточным побережьем Кореи
Судя по эмблеме на носовой части "Мустанга", этот F-51D попал в Корею из состава ВВС Национальной Гвардии штата Техас
"Мустанги" над Пхеньяном, 14 августа 1951 г. На переднем плане освобождается от баков с напалмом самолёт командира 39-й эскадрильи майора Мюррита Х.Дэвиса.
Судя по всему, удар нанесен точно.
Впечатляющая демонстрация поражающего действия баков с напалмом.
Жаркий июль 1950г. Панорама аэродрома Тэгу. Идет боевая работа.
...Лопаты и метлы - в руки, и вперед! "Субботник" по чистке аэродрома от снега.
"Мустанги" из 12-й истребительно-бомбардировочной эскадрильи американских ВВС (12-th FBS) на южнокорейском аэродроме Тэгу.
F-51D Mustang из состава 18-го FBW на авиабазе Чинхай
"Додж 3/4" загруженный патронными лентами для крупнокалиберных пулеметов "Мустангов". Август 1950г.
Зарядка крупнокалиберных пулемётов "Кольт-Браунинг М.2".
Lieutenant Bob Sweet on the wing of a Mustang in Korea. Sweet went on to fly Lockheed RF-80s, Republic RF-84Fs, McDonnell RF-101 Voodoos and McDonnell Douglas F-4 Phantoms for the USAF.
Авианосец "Боксер" перебросил на ТВД сразу 147 "Мустангов"!
В числе очевидных достоинств американских ВВС было высочайшее оснащение ремонтных и технических служб, позволявшее в кратчайшие сроки даже в полевых условиях производить практически все виды ремонта летательных аппаратов.
Ремонт мотора "Паккард-1650-7" в полевых условиях на самолёте 67-й истребительно-бомбардировочной эскадрильи.
Подготовка к установке на самолет двигателя, снятого с консервации
One of the major overhaulers of Mustangs was Grand Central Aircraft, located at the historic airfield of the same name in Glendale, California. Mustangs for Latin America and the USAF were flown from Kelly AFB and overhauled, retaining their retractable tailwheels.
North American P-51D Mustangs stowed below deck await their turn to emerge into the daylight. At the rear on the right is Inglewood, California-built P-51D 44-72381, again with the word “UGLY” prominently stencilled on the rear fuselage. This aircraft went on to serve with the 83rd FS of the 78th FG at Duxford, and saw post-war service with the Swiss Air Force as J-2129.
Many of the photographs are marked on the back with the official stamp of No 30 MU at RAF Sealand, and it appears that they were intended for use as reference material to show the correct stowage procedures for the aircraft. This example shows a close-up of the lashing points for the undercarriage of a deck-stowed P-51D Mustang, with letters added to be cross-referenced against a key.
‘Posed’ shot of a ‘turnaround’ on a 3 Squadron Mk V. In the background is a blister hangar and (to the right, partially hidden by a truck) a white-nosed P-51.
A Hawker Tempest of 3 Squadron at Newchurch refuelling and re-arming in the middle of the V-1 battle. In the background can be seen 56 Squadron Tempests at dispersal. The Tempests proved faster than the early Gloster Meteor jets, destroying a total of 638 V-1s between June 13 and September 5, 1944.
F-51D 44-73514 was received from the Philippine Air Force for use by the CIA and is seen here on March 20, 1958, soon after arrival at Clark Air Base.
The former 44-74030 after being ‘sanitised’ and only marked ‘II’. Note the ‘pencil’ type drop tanks, not normally associated with the Mustang.
Mustang ‘III’ being prepared for a text flight at Clark Air Base in March 1958. It is believed to have been the former 44-73562.
UK
Два самолета Mustang Mk IV, TK586 и TK589, были вариантами P-51K и первыми Mustang с каплевидным фонарем, прибывшими в Великобританию в 1944 году. Оба самолета использовались для испытаний. Обратите внимание на следы серийного номера ВВС США под стабилизатором этого TK589.
The North American Mustang IV, the final development aircraft for the RAF, with six 0-5in machine-guns and full-vision sliding canopy.
On test in the UK as TK589, this P-51D-5-NA was transferred from the USAAF for evaluation; its original USAAF serial, 44-13332, has been only partially removed.
Mustang Mk IV поступил в британские ВВС Пустыни в феврале 1945 года, незадолго до завершения войны. Mustang были широко задействованы в качестве истребителей-бомбардировщиков над Югославией. Изображение акульей пасти и код «GA» указывают на его принадлежность к 112-й эскадрилье. 112-я эскадрилья, знаменитая благодаря изображениям "акульей пасти" на своих истребителях-бомбардировщиках Tomahawk и Kittyhawk, сменила их на Mustang Mk III в июне 1944 года и на Mk IV (на снимке) в начале 1945 года.
19-я эскадрилья получила Mustang в 1944 году и оказывала поддержку при высадке в Нормандии, после чего занималась дальним сопровождением бомбардировщиков с баз в Восточной Англии.
Группа британских Mustang Mk IV в полете над заснеженными итальянскими горами, 1946 год. Большинство самолетов из состава 93-й эскадрильи, а код "GA" несет машина из 112-й эскадрильи с "акульей пастью".
5-я эскадрилья южноафриканских ВВС эффективно использовала свои Mustang Mk IV для налетов на позиции противника в Италии и Югославии. Немецкие истребители не могли состязаться с ним в скорости и мощи вооружения.
Mustang IV KM 182 serving with No 239 Wing in Italy in 1946.
North American Mustang Mk IVA KH859 was photographed on the Fayid dump, but was later flown. A total of 865 Mustang IVs served with the RAF, and Fighter Command was still using some in November 1946.
Serving with No 112 Squadron, RAF, in Italy in 1945, these Mustang IVs carried the Sharkmouth marking that the same unit's Kittyhawks had displayed in the Western desert.
Персональные коды были привилегией командиров крыла. "JAS" - инициалы уинг-коммандера Дж. Сторрара, кавалера креста "За летные заслуги". Снимок сделан в апреле-мае 1945 года, когда самолет базировался в Дигби.
Этот лишившийся камуфляжа Mustang Mk IV из 93-й эскадрильи был сфотографирован в Италии в 1946 году. Эскадрилья сменила свои Spitfire Mk IX на Mustang в январе, а уже в конце года была расформирована.
One of the P-51Ds of New Zealand’s Territorial Air Force
Fg Off Michael Le Mesurier in NZ2427 after his first Mustang solo on September 19, 1954.
'2427 with its engine running at Omaka. Judging by the number, it appears that the Mustang received a replacement chin cowl at some stage.
NZ2427 at Woodbourne prior to its sale in May 1958.
A good study of NZ 2427 at Omaka, just prior to being moved to Ben Morven Road.
The Mustang with the engine running while located at a friend's farm.
Captain Bill Price with the original 'Janie' at Raydon in October 1944.
W/O Emrys Williams poses on a 213 Squadron Mustang in 1946.
Fg Off 'Jock' Luckas in front of his 213 Squadron Mustang KM296 at Ramat David.
A smart line-up of 213 Squadron Mustangs at Ramat David, September 1945.
In marked contrast to the cramped, untidy wing armament layout of the Mustang I, the three 0-5in machineguns mounted in each wing of the RAF’s Merlin-powered Mustang Mk IVs (which had no cowling-mounted guns), were fitted with flexible feed-chutes, allowing the guns to be mounted upright rather than at an awkward angle.
Australia
A Commonwealth-built North American Mustang Single-seat Fighter (Packard-built Rolls-Royce Merlin V-1650 engine).
Mustang A68-118
The photograph show how removal of the fuselage fuel tank made room for a passenger beneath the Mustang's generous canopy.
Built under licence by CAC as the CA-18, some 200 Mustangs entered RAAF service. This example, A68-565/'LB-V’, is seen in 84 Squadron markings.
CAC-built CA-17 Mustang 21 A68-565 of 84 Squadron, RAAF. The Model 21s were later modified to Mk.22 standard with F.24 camera installations.
North American Mustang in RAAF service.
Единственной авиачастью, оснащенной "Мустангами" и готовой к немедленному участию в начавшихся боевых действиях в Корее, была 77-я эскадрилья Королевских автсралийских ВВС, которая к началу войны дислоцировалась на авиабазе Ивакуми.
Истребитель командира 77-й австралийской эскадрильи уинг-коммандера Л.Т.Спенса.
Mustang IV A68-742 'FA-U' of 82 Squadron from the RAAF's 81 Fighter Wing at Iwakuni around 1947.
Col Pay’s Commonwealth Aircraft Corporation CA-18 Mustang Mk 21, VH-AUB. This is not a P-51, but was manufactured in Australia; it is one of three Mustangs currently flying in Australia - all of which attended the Scone display. The other two belong to Jeff Trappett and Bob Eastgate.
Пятидюймовые реактивные снаряды HVAR уже подвешены, и теперь осталось заправить австралийские "Мустанги" из состава 77-й эскадрильи.
Lend-Lease P-51D Mustangs serving with No 76 Squadron, RAAF, at Labuan in 1945; note the blue/white Pacific-area national insignia carried at this end-of-war period.
An interesting photograph of the Nene-Vampire A78-2 when in use at the RAAF base at Rathmines as an instructional airframe. Also visible in this photograph are a Wirraway, Mustang, Auster III and Tiger Moth.
Sgt George Cunnington of 17 Squadron leaves his aircraft at Miho in June 1947. In the background are visiting RAAF Mustangs.
South Korea
F-51 "Мустанг" ВВС Южной Кореи.
Один из нескольких "Мустангов" из состава корейской эскадрильи авиагруппы "Боут Уан", переданных американским командованием южнокорейским авиаторам. Хотя внешний вид истребителя еще вполне приличный, небрежно нарисованный бортовой номер со всей очевидностью говорит о том, что до начала войны этот истребитель явно считался машиной не первой свежести. Весьма просто и элегантно был решен вопрос с опознавательными знаками.
This F-51D-25-NT serving with the Republic of Korea Air Force after the Korean war had ended was previously 44-84887 in USAF service.
"Мустанг" из состава южнокорейской эскадрильи - бывшая машина командира эскадрильи "БоутУан" майора Дина Хесса. Под консолями подвешены четыре реактивных снаряда
After World War Two, Mustangs found themselves in a variety of conflicts. Illustrated are South Korean F-51s, May 1953.
Командир группы "Боут Уан" майор Дин Хесс (слева) и капитан Арнольд Маллинс по прозвищу "Мун" (Moon - с англ. луна), который, сражаясь в Корее на "Мустангах" в составе 67-й эскадрильи, в течение первых месяцев войны получил подтверждения на четыре уничтоженных самолета. К сожалению, различные источники расходятся во мнениях, как были одержаны эти победы. По одним данным, корейские самолеты были уничтожены в ходе штурмовок аэродрома, а по другим - в воздушных боях.
South Africa
Пара F-51D из состава 2-й эскадрильи южноафриканских ВВС на аэродроме K-9 (Пусан-восточный). На заднем плане виден взлетевший DC-4, ноябрь 1950г.
A Mustang in service in Korea with the SAAF's No 2 (Cheetah) Squadron.
"Мустанги" 2-й южноафриканской эскадрильи на аэродроме Сувон.
Indonesia
Several of aircrafts of Royal Netherlands East Indies Army Air Force eventually passed into service with the Indonesian Air Force, which kept the Mustang in service well into the seventies.
Еще один участник боев на Суматре и Сулавеси - F-51 "Мустанг".
An F-51D in early 1950s AURI markings. By 1958 a national insignia had usually been added on the fuselage
The Mustangs of 3 Skadron were the main fighter force of the AURI. F-303 and F-319 both saw action in the 1958 operations
China
P-51D "Мустанг" первой эскадрильи ВВС НОАК
The North American F-51D Mustang bears the insignia of the People's Republic, showing that it is one of several acquired when the Nationalist forces left the mainland for Taiwan.
Canada
A P-51D of the Central Experiment and Proving Establishment of the RCAF, in early post-war markings.
F-51D MUSTANG AND VAMPIRE F. Mk. 1 fighters of the R.C.A.F. were declared obsolete last November and eighty-eight Mustangs and twenty-nine Vampires are now for-sale. CB-569 is serial 9569 and GO-021, 17021.
A pair of P-51D Mustang Mk IV Tactical Fighters of No 402 (City of Winnipeg) Auxiliary Air Force Squadron in Canada in 1948, with rocket rails and bomb racks on the wings.
Canadian Warplane Heritage's P-51D, CF-BAU recently repainted in Canadian Air Force squadron markings, photographed in March 1983 by MICHAEL O'LEARY.
The CWH P-51D Mustang over Toronto with CWH president Dennis Bradley at the controls.
The CWH B-25 Mitchell peels away over Toronto Island Airport, followed by the Corsair, Mustang and Avenger photographic aircraft.
Israel
В 1948г. парк истребительной авиации ВВС Израиля пополнился "Мустангами" P-51D
Ex-Swedish F-51D Mustangs in Israeli service.
Dominicana
A US bomber crew took this shot of three Dominican P-51s that intercepted it when it trespassed into their airspace. Left to right, Itamar in P-51B 403, Guimaraes in P-51B 401 and Ajuz in P-51D 405.
A Dominican Air Force P-51D seen on active patrol.
These two combat-ready Dominican Air Force P-51Ds seen on active patrol are part of a force of ten ex-Swedish and Israeli Mustangs maintained by the Dominican Republic as first-line fighter aircraft. They are kept on active alert against what the Dominicans consider to be their main threat - Cuba, whose air force operates MiG-21s and 23s. The aircraft in the background, FAD 1916, ex USAAF 44-72364, has been in front-line military service since 1944. Surely a record!
The Dominican Republic’s first Mustangs were bought on the American civil market in 1948. Seen here are the two that survived the longest; nearest the camera is P-51A serial 1704, beyond which is P-51K serial 1703. Behind the Mustangs are three of the Lockheed P-38s also obtained early on.
Доминиканцы могли напугать кубинских пилотов, разве что, зубастыми пастями, нарисованными на капотах своих древних "мустангов"
Nilton Miguel Ajuz in front of a Dominican P-51D.
A group of Brazilian pilots pose in front of a Dominican P-51D. Left to right: Barbosa, Martins, Menno. Barreto, Itamar, Braga, Ajuz and Guimaraes.
A mid-1954 group photo of the first Swedish technicians to arrive in the Dominican Republic to serve with the AMD. From left to right: Ove Helderud; Curt Stodberg; Folke Gardvall (the group’s leader); Valter Ekberg; Yngve Humble; Bennet Pettersson; Harje Kjellberg and Lennart Engerby.
Доминиканские F-51D "Мустанг". Фото 1960-х гг.
Линейка F-51D "Мустанг" ВВС Доминиканской республики
Numerous Latin American nations received Mustangs during the late forties and early fifties. Lined up are some 20 P-51Ds of the Dominican Air Force, acquired from Sweden
Taiwan
F-51D "Мустанги" гоминьдановских ВВС
The Chinese Air Force received a quantity of P-51s from 1944 onwards. Most were of the P-51D type (on photo) but a few P-51Bs were also supplied. Some of the P-51Ds eventually served with the air force of the People's Republic of China.
Истребители P-51 "Мустанг" ВВС Тайваня.
Netherlands
После начала повстанческого движения в Голландской Восточной Индии голландцы использовали P-51D/K Mustang в качестве основного самолета завоевания превосходства в воздухе и для борьбы с наземными целями. На фотографии - самолеты Mustang в полете над Суматрой, октябрь 1948 года. После ухода голландцев оставшиеся машины были переданы индонезийским ВВС и эксплуатировались ими до 1970-х годов.
Mr. Gerdessen's photo of the restored Mustang at the Dutch Air Force Museum at Soesterberg.
P-51D Mustangs serving in 1945 with the ML-KNIL in the Netherlands East Indies.
Philippines
Jaime Piamonte’s aircraft of the 8th Fighter Squadron at Nichols in April 1957. The yellow paint on the rear part of the spinner is all but invisible in this view.
The F-51D Mustang which served with the HHP (Philippine Air Force) from 1947 to 1959.
"Shark of Zambales" is the name sported by the North American P-51D Mustang in the Basa Museum, recalling its use by Lt Col B N Ebuen, who was later to become C-in-C of the Philippine Air Force.
Mustangs on the alert pad in March 1957 included Lt Cesar Gamboa’s unnamed aircraft, which carried unusual chequerboard markings. (Merle Olmsted)
Leonardo Banzon’s mount inexplicably seems to have carried a tactical number of the 6th FS, but the yellow squadron markings of the 8th FS. Note the black edging to the latter.
The aircraft of the 5th FW Operations Officer, Lt Col Emmanuel Casabar, at Nichols Field in April 1957. Note the faded blue paint on the Mustangs’ unit badges in the background.
‘Mayumo Boy’ was the former ‘Don Juan’, in a later guise
Early days at Zamboanga, during the operations against the Moslem rebels.
Believed to have been taken during a visit to Taiwan, the Mustangs as they looked during the first few years of PAF service. Note the second aircraft in line, very likely the first ‘Shark of Zambales’ used by the 5 th FG Commander.
The dawn of a new era: the Sabres arrive. The Mustang on the left is the personal aircraft of the 8th FS Commander; note the red stripes around the wings and fuselage
Aerial view of two Mustangs of the 8th FS. From around 1954, the squadron colour (in this case yellow) was only applied to the rear part of the spinner. Note the tail wheels fixed in the down position.
An engine change was just about the limit of the PAF’s maintenance know-how - more extensive requirements would normally lead to the aircraft being struck off charge
During preparation for delivery, ‘514 was given a thorough servicing and was also completely stripped of all previous markings.
A personal greeting to ‘Huk’ leader Luis Taruc.
SATAG Mustangs often had spinners striped blue and white. Also note the mission marks on the cowling
Fighter pilot Antonio ‘Tony’ Dedal - seen here during his Philippine Air Force days - was one of two Filipinos hired to fly Mustangs for the CIA.
Lt Domingo Polotan, Class 49-B, with his ‘Cannon Ball’ of the 7th FS. The Mustang had apparently been ‘zapped’ by 67th FS, USAF, which was based at Clark 1947-1950.
Personnel of the 7th FS, just after the squadron moved to Nichols in 1956: (back row, from left) Ramon V Flores, Benjamin A Narciso, Roberto L Esguerra, Antonio T Reyes, Antonio Dedal, Romeo D Almario, Guillermo T Garcia (CO 7th FS), Cornelia V Buencamino, Domingo Rodrigues, Modesto G Supnet (Supply Officer), ‘Moy’ Espiritu (Engineering Officer), Lino C Severino, Jr, Petronilo P Tataro; (front row, from left:) Justin L Sevilla, Oscar Guerzon, Ernesto A Aquino, Ricardo Madamba, Clemente Rodrigues, Florendo A Aquino Jr, Solomon V Aherrera, Carlos J Martel (53-A), Lino C Abadia, Ruben Tejano and Henry C Seveses.
A close-up of the 5th FG insignia. The person in the middle is Lt Florendo ‘Flotz’ Aquino.
Guatemala
One more Latin American user of the Mustang in its P-51D version was Guatemala
Former Guatemalan Air Force P-51D 336 seen preserved at Guatemala City during October 1992.
Other countries
European users of P-51D Mustangs in the late forties included Switzerland
A P-51D in service with the 33eme Escadre de Reconnaissance of the Armee de I’Air, which had Mustangs in service before the end of the war.
A North American J26 serving with Flygvapnet, which received its first Mustangs from USAAF stocks in Europe before the war ended in 1945.
European users of P-51D Mustangs in the late forties included Italy.
Numerous Latin American nations received Mustangs during the late forties and early fifties. The example is in the markings of the Uruguayan Air Force; note the faired DF aerial on the rear fuselage.
One more Latin American user of the Mustang in its P-51D version was Haiti.
F-51D Mustang No 4 during the 1955 emergency. The original Costa Rican national insignia was essentially the USAF’s “stars and bars” minus the star element!
Experimental
Mustang для НАКА. До 1950 года один F-51 использовался в подразделении НАКА (NACA) в Лэнгли для изучения особенностей крыла с ламинарным профилем. В рамках создания экспериментальных самолетов (X-planes) он использовался как самолет обеспечения в центре НАКА на авиабазе Эдвардс, где проводились исследования особенностей полета на больших скоростях. На самолете было выполнено 359 полетов, но в 1959 году он был поврежден при рулежке.
One of two Merlin-Mustangs in use with NACA at Langley for aerodynamic research. The P-51D has the tall fin of the H model.
P-51D 44-63528 served as a test-bed for Marquardt ramjets, one at each wing tip.
TP-51D
A TP-51D modification, with two seats in tandem beneath the standard canopy. A later batch of TP-51Ds had enlarged hoods.
Во многих строевых частях одноместные Mustang переделывали в двухместные, но в заводских условиях был построен только один TP-51D с фонарем увеличенного размера и двойным управлением.
One of the Temco-designed TP-51D two-seaters in 1951, featuring an enlarged canopy and raised rear seat.
A number of P-51D Mustangs were converted as two-seat TP-51D trainers, a second seat in the rear replacing re-located radio equipment. The aircraft shown here, USAF 44-84670, was a late conversion and in 1948 re-designated TF-51D.
Photograph, taken by the author, was shot along the fogbound coast near Big Sur, California. The pilot of the TF-51D is owner Gordon Plaskett.
XP-51F
The North American XP-51F Mustang Experimental Short-range Intercepter Fighter (Packard V-1650-7 engine).
На этом снимке XP-51F 43-43333 хорошо виден большой фонарь кабины, новое шасси, доработанный воздухозаборник радиатора и модифицированное хвостовое оперение (без подфюзеляжного киля).
Третий XP-51F (43-43334), окрашенный в цвета RAF перед поставкой, был доставлен в Англию для испытаний. Самолету присвоили серийный номер FR409 и обозначение Mustang Mk V. Затем был получен второй P-51G, переименованный в Mustang Mk IV FR410, хотя это обозначение уже было присвоено обычному P-51D.
One of the three experimental lightweight XP-51F Mustangs was tested in Britain as FR409;
XP-51G
The first of the lightweight Mustangs, XP-51G 43-43332 with Packard-built V-1650-7 engine
Когда после войны Боба Чилтона спросили, почему не сохранилось ни одной фотографии XP-51F, XP-51G и XP-51J в полете, тот ответил, что их просто не было. Пилоты и персонал были слишком заняты испытаниями, и времени на фотосессии просто не было. На снимке - XP-57G с пятилопастным винтом Rotol.
The North American XP-51G Mustang Experimental Long-range Escort Fighter (Rolls-Royce Merlin 145 engine and five-blade airscrew).
P-51H
The first P-51H, with single, rather than twin, aerial mast, short fin and original D style canopy.
The North American P-51H Mustang Single-seat Fighter (Packard V-1650-11 Merlin engine)..
Another view of the P-51H.
Истребитель P-51H
The final operational version of the Mustang to enter USAAF service was the tall-finned P-51H. Based on the lightweight XP-51F, the P-51H had a 1,380hp Packard Merlin, a longer fuselage and a taller fin and rudder. Seen here is 44-64192, being 13th production machine, in USAF service
Последний серийный «Мустанг» - истребитель P-51H
Заказы на P-51H. Заказы предусматривали изготовление 2000 P-51H в Инглвуде (на снимке 33-я из 555 построенных машин) и 1700 P-51L в Далласе (заказ позднее был отменен). Следующим вариантом из Инглвуда стал P-51M с двигателем V-1650-9A (со снятой системой впрыска водно-метаноловой смеси). Был построен один самолет (переделан из последнего P-51D), а от изготовления остальных 1628 отказались. В Англию был поставлен единственный P-51H A, получивший номер KN987.
The P-51H was the final series version of the Mustang produced by the parent company and embodied experience gained with its experimental lightweight predecessors.
One of two airworthy P-51Hs surviving. It is seen here being flown by owner Mike Coutches, and bearing the appropriate civil registration N551H.
Mike Coutches' North American P-51H Mustang over Fresno, California, during the Warbirds meeting.
North American P-51H Mustang 44-64461, named Ah’m Available, cruises over a typically snowy Alaskan landscape. Following the successful completion of its cold-weather testing programme at the CWTD, the light­weight P-51H was selected to equip three fighter squadrons in Alaska, the 65th FS being based at Ladd Field.
Although the P/F-51H never underwent the rigours of combat or operation from primitive airfields, the USAF decided to have its tailwheel fixed down. These P-51Hs were assigned to the 61st Fighter Squadron, 56th Fighter Group.
The North American P-51H Mustang Single-seat Fighter (Packard V-1650-11 engine).
XP-51J
The first of two XP-51Js, with Allison V-1710-119 engine and dorsal fin.
Самолет 44-76027 был первым из двух XP-51J с двигателем Allison V-1710. Обратите внимание на отсутствие заборника карбюратора под коком винта. В отличие от прототипов с двигателями Merlin он был размещен в подфюзеляжном воздухозаборнике радиатора XP-51J.
Civil
Target towing conversion of the Mustang operated by Illawarra Flying School
Mustang VH-BVM at Bankstown, Sydney, in 1960, before its purchase by United Dominions Trust in early 1961 for Flockhart’s proposed record attempt. It was the first Australian Mustang to be sold on the civil market and was used by “Wac” Whiteman to set a new speed record for the crossing of the Tasman Sea in July 1953.
Commonwealth CA-18 Mustang Mk 21 VH-UWB, formerly A68-113, at Moorabbin shortly after receiving its civilian registration in February 1958. It was not the first aircraft on the Australian register to wear these letters, a de Havilland D.H.60 Moth having been allocated the same registration in the 1930s. The Moth was destroyed when a Vultee Vengeance stalled and crashed on top of it in 1944.
Commonwealth-built Mustang Mk 23 VH-FCB is shortly to come to the UK for airshow work as VR-HIU.
Flockhart in the cockpit of G-ARKD at Bankstown shortly before setting off on the record attempt. Although an experienced pilot, Flockhart held no instrument ratings and had never flown the Mustang at night. For the majority of the flight he planned to navigate "contact” - using visual landmarks - with 1:1,000,000-scale maps.
Looking factory-fresh in its new United Dominions Trust red and white colour scheme, G-ARKD sits in the sunshine outside the Fawcett Aviation hangar at Bankstown. The Mustang was put on the British register on February 18, 1961, test flown two days later and issued its British Certificate of Airworthiness on February 24.
Bearing the legend ‘‘Sydney-London” on the rear fuselage, the Mustang is taxied out of the Fawcett hangar by Flockhart. The two white 75 US gal combat droptanks brought the total fuel capacity of the Mustang to 420 US gal (350 Imp gal) when added to the tanks in the fuselage (85 US gal) and wings (92 1/2 US gal each).
Flockhart at the controls of G-ARKD during a test flight from Bankstown. The RAAF’s CA-17 Mustang Mk 20s were built from sets of parts supplied by North American Aviation (plus Packard Merlin engines) and assembled by the Commonwealth Aircraft Corporation (CAC). The first CAC-produced example, A68-1, made its first flight on April 29, 1945.
A dejected Flockhart at Athens on March 3, 1961. “Tired and rather angry, but not despondent, Ron Flockhart abandoned at Athens his valiant attempt to fly solo from Sydney to London faster than anyone in a piston-engined aeroplane had ever done before” - thus ran a news item in the March 10, 1961, issue of Flight.
When asked what it was like flying a high-performance piston-engined fighter on a route almost exclusively reserved for large airliners and transport aircraft, Flockhart replied that it was “like driving a Cooper [racing car] on a bus route..."
Flockhart poses beside the Mustang at Bankstown during a photo-call in the days before his record attempt. As chief sponsor, United Dominions got pride of place on the engine cowling beneath the exhaust stacks, with the legend ‘‘Rolls-Royce Mustang XX” above (despite the engine being an American-built Packard Merlin 38).
Flockhart poses under the wheelwell of Mustang G-ARKD in 1961.
Several Dominican Mustangs survive, all but one based in the USA. The exception to the rule is the South African Air Force Historic Flight’s example, under restoration to fly again at Swartkop. P-51D-20-NA 44-72202 was supplied to the Royal Swedish Air Force as Fv26112 (the type was known as the J26 in RSwAF service) on June 13, 1947. Refurbished by Cavalier Aircraft, it was supplied to the AMD (as it was then known) in December 1952 and was on strength until 1984. It was then acquired by a US collector and shipped to South Africa, arriving on November 19, 1987. Restoration has been underway ever since and is currently nearing completion. The aircraft will fly in the colours of the SAAF’s 2 Squadron as ‘325’. No.2 served with great distinction flying their Mustangs in Korea. SAAF Mustangs only operated overseas, when ‘325’ takes to the air, it will be the first time a P-51D has flown in their markings under South African skies.
Passing through Gatwick on August 21, 1980 was Stephen Grey's P-51 Mustang N6340T, on its way from California to Geneva.
Spitfire L.F.Mk.16, SL721, in company with a two-seat P-51D Mustang, N2U2, photographed by Howard Levy. The Spitfire has since returned to England and is now owned by Doug Arnold as G-BAUP.
A brace of P-51s coming over the hedge.
F-86F Sabre N86Z and P-51D NL6175C flying near their base at Van Nuys, California.
The finale of each day's flying was this flypast of three Spitfires, P-51, Bearcat, Pilatus P-2 and scale Fw 190, led by the B-17 Sally B.
Photographed at the Greenham Common Tattoo, P-51D Mustang l-BILL visited Gatwick on 26/6/77 and Stansted on 2/7/77 before its crash at Mainz, West Germany, on 3/7/77
Robs Lamplough's P-51D Mustang takes shape at Duxford.
Racing
Mustangs Lou IV (No 19), flown by EAA president Paul Poberezny, and Jimmy Leeward's Cloud Dancer look good here but were heading for disappointment in the Unlimited Silver. Poberezny finished in last place, Leeward was disqualified for crossing the crowd line.
The ill-fated P-51 Mustang I-BILL.
Dan Martin's relatively conventional P-51D Mustang NL151DM Ridge Runner III.
The photograph taken at Reno in 1965. Unmodified Mustang N2869D is reflected in the wet runway.
The Rockwell International Mustang, mount of world-famous display and test pilot Bob Hoover, worked hard over the three days of the competition, performing for the crowd, starting races and shepherding pilots who came to grief in the Unlimited races.
Modified to racing standard, P-51H N70QF carries a stylish No 34 racing number and is named Miss Foxy Lady.
Many Mustangs have featured on the US racing circuit since 1948, some being the subject of radical modification in the search for extra speed. Among the more extreme modifications have been reducing the pilot’s canopy to minuscule proportions
Чак Холл на крыле своего «Мустанга». На этом снимке хорошо видно, что «Мисс R.J.» получила новый заостренный кок воздушного винта, уменьшенный фонарь кабины и новую белую окраску
The second Mustang to be fitted with the tube system was P-51D N7715C (serial 44-84961), named Miss R.J., and owned by Chuck Hall, chief pilot for Lockheed’s L-1011 TriStar project, who is seen here with the modified Mustang during his 1967-71 ownership of the aircraft.
Необычный «Мустанг-Рэйсер» с собственным именем «Бегин», оснащенный крыльевыми осесимметричными радиаторами, 1949 г.
The P-51 Sunthin Else, flown by the owner John Crocker over Oakland, California, in September 1980. The entire skin of NX51V was filled with body putty and sanded to a glass smooth surface. Note the tiny canopy.
Photograph was taken in August 1980, shortly before the P-51 Mustang crashed after take off from Van Nuys Airport on September 4.
Another shot of Jeannie taken days before the accident.
This souped-up P-51 operated by Rudolph's Flying Circus and named Dago Red, was taken by MICHAEL O'LEARY in October 1982.
Ed Weiner's P-51 Mustang Bardahl II, photographed in 1968. Painted all yellow with black checks this Mustang featured a cut down cockpit canopy that gave 60 per cent less frontal area than a conventional bubble-type canopy
The photograph taken at Reno in 1965. The picture shows newly-arrived North American P-51D Mustang N335/Race 14, winner of the Trans-Continental Air Race. Note the burnt-through starboard exhaust stack.
Steve Hinton goes through his prizewinning routine in Red Baron. The tall fin and rudder is conspicuous.
Steve Hinton, a newcomer to Unlimited competitions who had the unenviable task of trying to step into the shoes of air-racing hero Darryl Greenamyer, piloted the Rolls-Royce Griffon-powered Red Baron to a stylish victory in the Championship.
In the Unlimited championship race at Reno on September 16, 1979, Steve Hinton in his RB.51 Mustang Red Baron, came to grief while trying to catch John Crocker's F-51 on the last lap. Hinton was injured and Red Baron was written off.
Unlimited racers regularly blow their engines if pushed too hard, and some teams arrive with a choice of two powerplants: a super-tuned racing unit, and a stock engine for the ferry trip home. Here a skeletal Sumthin Else, the P-51D flown by Michael Bertz, stands ready to receive its get-you-home Merlin.