Short SB.4 Sherpa
Варианты:
Short - SB.4 Sherpa - 1953 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1953

Единственный экземпляр
Описание
Фотографии
Short. Экспериментальные самолеты 1951-1957

<...>
   4 октября 1953 года в воздух поднялся построенный по такой же схеме самолет S.B.4 Sherpa, оснащенный в отличие от планера силовой установкой с двумя турбореактивными двигателями Turbomeca Palas. Поскольку стабилизатор отсутствовал, внешние секции крыла синхронно поворачивались, работая вместе с элеронами, как рули высоты (такое крыло получило название "aero-isoclynic"). Во время испытаний Sherpa развивал на высоте 1524 м скорость 274 км/ч.
<...>
The Short Sherpa flying over Lough Neagh in 1954.
The nose impeller drove a generator which supplied electric power for the automatic observer panel in the rear fuselage.
The Sherpa displays its Class B registration, G-14-1, in 1954. Note the negative incidence of the wingtip control surfaces.
The NACA-type divergent-ramp intake behind the canopy and the orifices above the wing trailing edges are well portrayed in this overhead view.
A fine Flight study of the Sherpa. From 1964 it spent two years as a laboratory test specimen at the Bristol College of Advanced Technology.
As its top speed was limited to 250kt, the Sherpa's undercarriage was fixed.
In the touchdown shot, taken at the 1954 SBAC Show, the tail bumper is clearly visible.
Внешние секции крыла самолета S.B.4 синхронно поворачивались, выполняя роль рулей высоты. Самолет успешно завершил все запланированные испытания.
The Sherpa, with its isoclinic wing.
Tom Brooke-Smith seated in the Short Sherpa, in which he conducted trials throughout 1954. He retired in December 1960 after 20 years of test flying with Short Brothers.
Short SB.4 Sherpa