Koolhoven FK-49
Страна: Нидерланды
Год: 1935


Описание:
Koolhoven FK 48 и FK 49
Flight, November 1935
SOLELY for SURVEY
Фотографии

Koolhoven FK 48 и FK 49

<...>
   Заказов на FK 48 не поступило, и Ф. Кулховен построил новый самолет FK 49, который он облетал осенью 1935 года. Самолет имел высокорасположенное крыло и фюзеляж несколько большей длины, чем предыдущая машина, а пассажирская кабина была рассчитана на шесть человек. Однако востребован самолет оказался в варианте специализированной машины для аэрофотосъемки и выполнения картографических работ - в декабре 1935 года именно в таком варианте он и был приобретен Министерством обороны Голландии.
   Самолет оснащался двумя моторами Gipsy Major, которые обеспечивали ему максимальную скорость 202 км/ч, при этом максимальная взлетная масса достигала 2120 кг, размах крыла составил 16,00 м, а длина машины - 11,70 м. Были построены два самолета варианта FK 49A, первый из которых имел изначально голландскую гражданскую регистрацию PH-ARV, но позже был продан турецким военным. Он был поставлен в 1938 году и отличался от FK 49 наличием обтекателей на шасси и установкой двух двигателей Ranger V-770-B4 мощностью по 305 л. с., приобретенных в США.
   Второй самолет варианта FK 49A был оснащен двумя двигателями Hirth мощностью по 285 л.с. и предназначался для финских ВВС. В 1939-1940 годах самолет, оснащенный двумя поплавками типа Edo и получивший голландскую военную маркировку с №1001, проходил испытания в голландской армии. Но после поставки заказчику - Финляндии - он получил гражданскую регистрацию OH-MVE.
   Два самолета варианта FK 49R, находившиеся в процессе постройки и предназначенные для Румынии (они оснащались двумя двигателями Argus As 10 C3), были уничтожены во время налета немецкой авиации на Ваалхавен в мае 1940 года.

Flight, November 1935

SOLELY for SURVEY
The Koolhoven F.K.4.9 for the Dutch Government: Dark Room on Board

   AN order has been placed by the Dutch Government with N.V. Koolhoven-Vliegtuigen, Rotterdam, for a twin-engined high-wing monoplane to be used for survey work.
   Its cantilever wooden wing is attached to the fuselage by four nickel-steel bolts, the wing itself being built up on two box spars with silver spruce flanges, plywood webs and plywood ribs, the whole being covered with plywood. Identical construction is used for the ailerons, which are operated differentially and are statically balanced.
   A fabric-covered structure, the fuselage is of welded steel tubes. The tail unit is built up from steel tubes with ribs of sheet metal, the covering being of fabric. A fixed fin and a trimming tab on the rudder are features and the tail plane can be adjusted on the ground. The elevator trimming tab is adjustable by the pilot during flight.
   Two Gipsy Major engines are fitted, these being built into the leading edge of the wing. The nacelles behind the engines are fabric-covered. Two welded aluminium sheet fuel tanks, each feeding one engine, are placed between the spars outboard of the engines. Each engine has two A.C. fuel pumps and all pipes are of the flexible type. Two oil tanks are placed behind the power units and are cooled by the air forced through the engine cowlings.
   The pilots are placed in the nose, permitting an excellent outlook. Windows of unbreakable glass are provided in their cabin, one of them being equipped with a sliding panel in case of bad weather. An electric windscreen wiper is also included. The commander, seated at the rear of the cabin, communicates with .the pilots by means of a telephone. A dark room is provided, the wall between the cabin and the dark room being fitted with a small lock which makes it possible to pass the plate holders without any daylight entering the dark room. Wooden panels form the floor, and the view-finder, the special drift indicator, and the cameras themselves can be placed in special openings which have appropriate coverings when not in use.
   At an all up weight of 4,673 lb. the F.K.49 has a maximum speed of 119 m.p.h. at sea level. Its service ceiling is 13,100 ft., and with full load the take-off run is 689 ft.
This Koolhoven FK-49, OH-MVE, was delivered to the Finnish Coast Guard in January 1940. The aircraft proved to be unsatisfactory and was scrapped in 1948 after only 18 flying hours.
The Koolhoven F.K.49 Twin-engined Survey Monoplane (two 305 h.p. Ranger engine).
KOOLHOVEN F.K 49 (Two Gipsy Majors).