ДАР ДАР-3 Гарван
Страна: Болгария
Год: 1928


Описание
Фотографии
Самолеты DAR

<...>
  DAR 3 Garvan: разведывательный биплан, прототип которого был оснащен звездообразным двигателем Gnome-Rhone (Bristol) Jupiter мощностью 420 л.с. (313 кВт), а затем оснащался двигателем Lorraine-Dietrich мощностью 400 л.с. (298 кВт); серийные самолеты DAR 3 строились с 1929 года и оснащались двигателем Lorraine-Dietrich или, на поздних вариантах, двигателем Jupiter мощностью 480 л.с. (358 кВт). В середине 1930-х годов был создан модифицированный самолет DAR 3a, отличавшийся новыми вертикальным оперением и шасси, а также закругленными законцовками крыльев и звездообразным двигателем Wright Cyclone мощностью 630 л.с. (470 кВт), закрытым кольцевым капотом Тауненда. Следующим в 1936 году инженер Лазаров в одиночку спроектировал самолет DAR 3b (также известен как LAZ-3-3), отличительными особенностями которого были остекленная кабина на двух членов экипажа, укрытые обтекателями основные опоры шасси и звездообразный двигатель Alfa-Romeo 126 RC 34 мощностью 750 л.с. (559 кВт); в строевые части поступили 12 самолетов, эксплуатировавшихся вместе с импортированными Heinkel He 45, но затем они были переориентированы на решение учебных, связных и вспомогательных задач
<...>
The first DAR-3 prototype was the earliest aircraft of the long-running Garvan series of trainers.
In an attempt to increase the speed of DAR-3(I), the Lorraine-Dietrich was changed to a slightly more powerful G&R radial. The re-engined prototype became B-BDIA.
A range of DAR products lined-up at Bozhurishte prior to an inspection by high-ranking Bulgarian officials, sometime in mid-1932. From right to left: DAR-1, U-1, DAR-3(I), DAR-4, DAR-5 and DAR-6(I).
Series production of Garvan Is at DAR's Bozhurishte plant in 1939.
Garvan I No.6 in military livery. The markings of VNVV consisted of a golden-edged red Maltese Cross over a white disc, known as the 'Bravery Cross', completed by two diagonally crossed golden swords. In the centre, inside two concentric golden rings, a golden-crowned lion was depicted standing on its rear feet. The rudder was painted horizontally, from top to bottom, in white green and red, Bulgaria's national colours.
The LAZ-3 alias DAR-3a Garvan two-seat tactical reconnaissance biplane.
The insignia of the Royal Bulgarian Air Force
A series production DAR-3 Garvan III, wearing Axis-type markings consisting of a black St Andrew's Cross over a white square - adopted in November 1940, well before Bulgaria officially joined the Axis Powers in March 1941.
LZ-DID, the third DAR-3 Garvan I, after its port landing gear failed during a hard landing sometime in the mid-1930s. The aircraft sports a new, dark green paint scheme, more appropriate for its covert military recce role. Note the machine-gun mount installed in the observer/rear gunner's location.
On February 14, 1934, the DAR-3(II) LZ-DJA crashed near Kazanlak, killing its occupants, casting a dark shadow over the type's promising future. Note the under-wing bomb shackles; an unusual feature for a purely 'civilian' aircraft.
DAR DAR-3 Garvan III.