Letov S-20
Страна: Чехословакия
Год: 1925


Описание:
Letov S 20
Flight, December 1926
The Paris Aero Show 1926
Фотографии

Letov S 20

В 1925 году в воздух поднялся одноместный истребитель Letov S 20. Это был биплан смешанной конструкции. Испытания подтвердили надежность и высокую маневренность новой машины. После этого последовал заказ на выпуск 105 самолетов для ВВС Чехословакии, в полках которых истребитель прослужил несколько лет. Позднее девять самолетов под обозначением S 20L были поставлены Литве. Истребитель S 20 был оснащен двигателем Hispano-Suiza 8Fb мощностью 300 л. с. (224 кВт), выпускавшимся по лицензии фирмой "Skoda". Вооружение машины состояло из двух синхронизированных 7,7-мм пулеметов Vickers, установленных в фюзеляже. Размах крыла самолета составлял 9,70 м, максимальная взлетная масса - 1048 кг, а максимальная скорость - 256 км/ч.
   В число вариантов входили S 20M с более низким фюзеляжем и S 20J с радиальным двигателем Bristol Jupiter. За ними последовал учебный истребитель S 21 со 180-сильным (134 кВт) двигателем Hispano-Suiza 8Aa, а 1926 году компания "Letov" построила истребитель S 22, выполненный по схеме парасоль. Но работы над этим самолетом, с двигателем Skoda L в 450 л. с. (336 кВт), были прекращены на раннем этапе подготовки к испытаниям.

Flight, December 1926

The Paris Aero Show 1926

VOJENSKA TOVARNA NA LETADLA

   THE Military Aircraft Factory of Prague, whose chief designer is M. Smolik, will be represented by no less than three complete aeroplanes - the S.16, the S.18, and the S.20.
<...>
   The Vojenska S.20 is a single-seater fighter fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine. The wing design and construction are normal, the machine having a top plane of slightly greater span and chord than the bottom, in order to improve the visibility. Wood construction is employed in the wings, and ailerons are fitted to the lower wing only.
   The fuselage is of steel-tube construction, specially designed to facilitate repairs. The engine bearer is of steel tube and Duralumin, and supports a Skoda-built Hispano-Suiza of 320 h.p. at 1,800 r.p.m. The petrol tank, with a capacity of 215 litres, or sufficient for 2 1/4 hours, is contained inside the fuselage. The tank is protected by a rubber jacket. A service tank in the top plane has a capacity of 35 litres, or sufficient for 22 minutes at full throttle. Two Vickers guns lie above the engine, and are fired from the control stick. The S.20 is also equipped with a Heineke parachute. The Lamblin radiators are fitted to the undercarriage legs.
   Characteristics of the Vojenska S.20.- Span, upper plane, 9-7 m.; lower plane, 8-2 m.; length overall, 7-441 m.; wing area, 18-4 sq. m.; weight, empty, 728 kgs.; useful load, 145 kgs.; fuel, 175 kgs.; total loaded weight, 1,048 kgs. Speed at ground level, 257 km. h.; speed at 2,000 m., 261 km./h.; climb to 1,000 m. in 1-5 mins.; to 5,000 m in 13-8 mins.
Letov S.20L (N 55) 5-я эскадрилья, г. Каунас, 1934г.
THE PRAGUE AERO SHOW: The Vojenska "Letov" S-20. This is a single-seater fighter, fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine.
Последним вариантом истребителя Letov S 20 был Letov S 20M, отличавшийся более низким фюзеляжем, не занимавшим все пространство между крыльями бипланной коробки. На снимке представлен Letov S 20M из 2-го авиаполка, базировавшегося в Оломуце.
The Vojenska S.20 single-seater fighter with 300 h.p. Skoda-Hispano.
The production Letov S 20.
David D Dulaitis, of Sunny Hills, Florida, has supplied the interesting photographs reproduced here depicting aircraft in service with the Lithuanian Air Force, including Fiat CR 20s and (photo) Letov S 20 Ls. Quantities of these fighters supplied to Lithuania were 10 S 20Ls, 15 Fiat CR 20s and 14 D.501Ls.
A-120 из 3-й эскадрильи и S-20L из 1-й эскадрильи, 1929г.
Истребители Летов S-20L из 1-й ИАЭ ВВС Литвы на аэродроме Каунаса, 1925 г. Личная эмблема в виде противного змея была нанесена на самолете пилота Ю. Наракаса
Robert Ruffle writes to point out that the Letov S 20L was operated by the Lithuanian Air Force, not Latvian as indicated in the entry in "Fighter A to Z" in the June issue. These photographs of Lithuanian S 20Ls suggest that each aircraft in the squadron may have had an individual decoration, based on a dragon theme.
Фото с места катастрофы литовского S-20L, в которой погиб лейтенант Л. Мечкенас, 25 июня 1934 г.