Fokker F.IV / T-2
Страна: Нидерланды
Год: 1922


10-мест. транспортный самолет
Описание:
Fokker F.IV
Flight, December 1921
THE FOKKER "F.IV”
Фотографии

Fokker F.IV

Построенный заводом "Fokker" в Веере, однодвигательный свободнонесущий высокоплан Fokker F.IV значительно превосходил по размерам все другие самолеты, ранее выпущенные фирмой. Рассчитанная на перевозку 10 пассажиров, машина имела фюзеляж прямоугольного сечения с открытой кабиной пилота, прямо перед передней кромкой крыла. Пассажирская кабина размещалась непосредственно под крылом. Шасси неубирающееся, типичной для "Fokker" конструкции с общей осью. Горизонтальное оперение F.IV, совершившего первый полет в 1921 году, имело подкосы, киль отсутствовал, а руль направления был выполнен с аэродинамической компенсацией, как на F.II и F.III. Был построен еще только один F.IV, и в отсутствие коммерческих заказов Энтони Фоккер совершил удачную сделку, продав оба самолета авиационной службе Армии США (USAAS), присвоившей им обозначение T-2. После испытаний в Маккук Филд одна машина (AS 64234) была переделана в санитарный вариант, рассчитанный на перевозку двух носилок, получив новое обозначение A-2. Другой самолет (AS 64233)оснастили дополнительными топливными баками, окрасили в яркий цвет и нанесли на борту надпись "ARMY AIR SERVICE NON-STOP COAST TO COAST". Эта машина создала хорошую рекламу USAAS и компании Фоккера, когда 2-3 мая 1922 года, пилотируемая лейтенантами Джоном А. Макриди и Оукли Дж. Келли, совершила беспосадочный перелет через США.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fokker F.IV

   Тип: 10-мест. транспортный самолет
   Силовая установка: один V-образный 12-цилиндровый двигатель Liberty мощностью 420 л. с. (313 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 154 км/ч
   Масса: пустого снаряженного 2552 кг; максимальная взлетная 4875 кг
   Размеры: размах крыла 24,80 м; длина 14,96 м; высота 3,60 м; площадь крыла 89,00 м!

Flight, December 1921

THE FOKKER "F.IV”
A Dutch 1922 Model

   WHILE the Fokker "F.III" has, undoubtedly, done excellent work on the London-Amsterdam service during the past year, it is expected that, as people develop the air habit, the demand for a greater number of passengers will necessitate somewhat larger machines for next year's air lines. It is in order to meet these anticipated requirements that the Fokker "F.IV" has been designed.
   As will be seen from the accompanying illustrations, the "F.IV " resembles in general outline the "F.III," of which it is approximately a geometrical enlargement Minor detail alterations have been incorporated, but these are not apparent from the general views. The fuselage, which appears to be of extraordinary length, is of the same construction as that of the Fokker "F.III," i.e., a steel tube structure with struts and longerons joined by welding.
   The cabin is divided into two compartments, of which the front one is considerably larger than the aft one. In the larger cabin is seating accommodation for six passengers, three on a sort of sofa running right across the cabin, facing forward, and three separate chairs near the front of the cabin, facing aft. The aft cabin has a single sofa seat for three passengers. Aft of the rear cabin is a luggage compartment which has its own separate door, so that the luggage does not have to be handed through the cabin.
   The power plant, which may be a Rolls-Royce "Eagle," a Napier "Lion," or a "Liberty," is installed as in the "F.III," on a tubular framework in the nose of the machine, and the pilot sits behind and slightly to one side of it, his seat being so arranged in the "F.IV," that his head is in front of, and on a level with, the leading edge of the wing. He therefore obtains a much better view laterally than he did in the "F.III," where he was seated in a scoop in the leading edge.
   The wing construction is the same as that of the "F.III," i.e., there are box spars, with three-ply sides and spruce flanges, and the whole of the wing is covered with three-ply. The only innovation appears to be that the wing is divided into two halves, not longitudinally, as one might have expected, but laterally, the entire trailing edge being made as a detachable unit.
   With the exception of the features indicated, the Fokker "F.IV," is, as already stated, practically a scale enlargement of the "F.III," whose features have been described in detail in FLIGHT, and which are, therefore, well-known to our readers. Suffice it to add that a cruising speed of about 105 miles per hour is anticipated, which should considerably shorten the time taken by the "F.III's " in covering the distance between Amsterdam and London.
Оказавшийся неудачным в коммерческом отношении транспортный самолет Fokker F.IV сделал неплохую рекламу фирме, когда в 1922 году совершил беспосадочный перелет через США. Ныне машина бережно сохраняется как экспонат американского музея.
The Fokker "F.IV." - Three-quarter front view.
Без посадки через США. 2-3 мая 1923г.: лейтенанты Авиаслужбы Армии США О. Келли и Дж. Мак-Риди стали первыми авиаторами, совершившими беспосадочный перелет через Северную Америку - на моноплане Fokker Т-2 (фото) они пролетели из Рузвельт Филд, Лонг-Айленд, в Роквелл Филд, Сан-Диего, за 26 ч 50 мин. Средняя скорость на маршруте составила 141,9 км/час. Для перелета самолет получил топливные баки повышенной емкости и усиленное шасси.
THIRTY-SIX HOURS IN THE AIR: On April 18 Lieuts. J . A . Macready and Oakley C. Kelly, of the U.S. Army Air Service, established a world-record endurance flight at Dayton, Ohio, when, flying over a triangular course of about 31 miles, they remained aloft for 36 hrs. 5 mins. 20 secs., and covered 2,541.2 miles The machine they used, shown above, is the same Fokker F.N. with 400 h.p. high-compression Liberty on which they flew for 35 hrs. last year. Fuel for 44 hrs. weighing 10,500 lbs. was carried.
Fokker F.IV 380 H.P. Rolls Royce, 400 H.P. Liberty or 450 H.P. Napier Lion Engine