Payen Pa.49 Katy / Pa.71 / Pa.149
Страна: Франция
Год: 1953

Единственный экземпляр
Описание
Фотографии
Payen. Самолеты

   Французский конструктор Ролан Пайен начал исследования в области треугольного крыла еще до Второй мировой войны. Для подтверждения своих теоретических изысканий он построил два самолета. В 1951 году он приступил к постройке нового экспериментального самолета Payen Pa.49, у которого треугольное крыло плавно переходило в фюзеляж. Самолет имел закрытую одноместную кабину, неубирающееся трехопорное шасси и был оснащен турбореактивным двигателем Turbomeca Palas тягой 150 кгс. Размах крыла составлял 5,15 м, а длина машины была 5,10 м. Самолет был облетан 22 января 1954 года и развил скорость 400 км/ч при весьма скромной тяге двигателя Palas.
   В 1964 году, основываясь на достигнутом успехе, Пайен решил продолжить работу над усовершенствованным двухместным самолетом Pa.16B Arbalete I с измененной конструкцией крыла и фюзеляжа, в задней части которого был установлен двигатель Hirth мощностью 105 л. с., работавший на толкающий воздушный винт.
   На базе данной машины были созданы экспериментальные самолеты - модель Pa.61F Arbalete II с двигателем Avco Lycoming мощностью 180 л.с.; сходный самолет Pa.61G, у которого не было убирающихся носовых рулей, но появились воздушные тормоза и наплывы в корневой части крыла, применявшиеся в модели Pa.61F; Pa.61H, сходный с моделью Pa.61G, но с двумя турбореактивными двигателями Turbomeca тягой по 160 кгс, размещенными рядом в задней части фюзеляжа. Проектировался, но не был построен четырехместный Pa.610 Arbalete III, который должен был стать административным самолетом, оснащенным поршневым двигателем мощностью 200 л.с. с толкающим воздушным винтом.
   Последующие модели предназначались для сборки любителями и являлись модификациями Pa.49: одноместный Pa.71 с двигателем Rolls-Royce Continental O-200 в 100 л. с. и двухместный спортивный Pa.149, спроектированный под два турбореактивных двигателя Turbomeca Palas по 150 кгс.
The Payen Pa 49 ‘Katy’ as it appeared at Bretigny in 1976.
Экспериментальный самолет Pa.49 «Кати Дельта»
The Payen Pa.49 as it first appeared with its centreline undercarriage. The compact size left no room for a comfortable cockpit.
PAYEN Pa-49 KATY. The designer of the Katy, M. Payen, has specialised in delta-wing aircraft for many years. and, following two pre-war machines, he completed in 1954 the Pa-49 Katy, which first flew on 22nd January of that year. The Katy has been successfully test-flown at research centres since then, and it is expected that a retractable undercarriage will be fitted. A large two-seater development of the Katy, the Pa-56, is now under construction.
Salient features : A diminutive machine, the Katy is not a delta in the true sense as the wings are tapered on the trailing edge. The fuselage is unusual, as it appears to sprout from the wing centre-section . The nose is very slim and the transparent hood is faired into the rear fuselage which in turn becomes the fin with curved-edge rudder. Lower part of the rear fin/fuselage is bulged to accommodate the turbojet and efflux. Wings are square-tipped and have full span elevons on the trailing edge. Intakes for the engine are situated in the wing roots. The undercarriage is of the fixed tricycle type.
The strengthened surfaces of the Payen Pa-49 "split" open to act as air brakes. This is an ingenious solution to the problem of mounting air brakes on an all-wing aeroplane, but inevitably leads to interference between the braking and directional controls.
The Pa.49 Katy fitted with the belly fuel tank designed for the Italian demonstration tour which never took place. Note the ‘Flechair’ split rudder in open position and the absence of a canopy.
The Pa.49 on landing showing the first tricycle landing gear with short ground clearance.
The Pa.49 Delta Jet on landing, after the undercarriage had been modified with a longer ground clearance. Note the size of the canopy, giving just enough room for the pilot’s head.
The Payen Pa.49 installed in the full-size wind tunnel at Chalais-Meudon.
Wind tunnel scale model of the Pa.49 with the ‘Flechair’ split rudder in open position.
PAYEN Pa-49 KATY. Data: Manufacturer: Designed and built by M. Payen. Power: one Turbomeca Palas of 330 lb. thrust. Accommodation: single-seat. Dimensions: span 16 ft. 11 in.; length 16 ft. 8 in.; height 7 ft . 2 in. Weights: empty 1,005 lb.; all-up weight 1,430 lb. Performance: maximum speed 310 m.p.h.; cruising 217 m.p.h.; landing speed 67 m.p.h.; initial rate of climb 1,150 ft. /min.; ceiling 27,880 ft.
Payen Pa.49B ‘Katy’ (1953). One 265lbst(1.18kN) Turbomeca Palas. Span 16ft 10in (5.16m); length 16ft 9in (5.10m); height 7ft 5 1/2in (2.30m); wing area 123.8ff (11.50m2); empty weight 1,009lb (457kg); maximum take-off weight 1,428lb (647kg); cruising speed 200kts (370km/h); landing speed 54kts (100km/h); ceiling 26,245ft (8,000m).
Payen Pa.71 Midget (1964). One 100hp (74.6kW) Continental O-200. Span 16ft 10in (5.15m); length 15ft 8in (4.75m); height 4ft 5in (1.35m); wing area 96ft2 (8.9m2); empty weight 505lb (230kg); maximum take-off weight 800lb (363kg); maximum speed 162kts (300km/h); endurance three hours.
Payen Pa.71 single-seat racing aircraft (100 hp Rolls-Royce Continental O-200)
Payen Pa.149 two-seat sporting aircraft (two Turbomeca Palas turbojet engines)
Payen Pa.149 (1971). Two 330lb (1.47kN) Turbomeca Palas. Span 20ft 7 1/2in (6.3m); length 18ft 8in (5.7m); height 7ft 7in (2.35m); wing area 157ft2 (14.46m2); empty weight 1,035lb (474kg); maximum take-off weight 1,915lb (874kg); maximum speed 248kts (460km/h); cruising speed 189kts (350km/h); endurance two hours.