Hanriot HD.14 / HD.17 / HD.41
Страна: Франция
Год: 1920


Двухместный учебный аэроплан для начального летного обучения
Описание:
Семейство Hanriot HD. 14
Flight, December 1921
The Paris Aero Show - 1921
Flight, January 1923
THE PARIS AERO SHOW 1922
Flight, December 1926
The Paris Aero Show 1926
Фотографии

Семейство Hanriot HD. 14

Прочный двухстоечный биплан HD.14 наряду с аэропланом Avro Type 504 стал одним из ценнейших учебных самолетов 1920-х годов. Инструктор и курсант сидели в нем тандемом в открытых кабинах. HD.14 предназначался для обучения курсантов, поэтому на его ранней серийной версии из каждой стойки шасси выступали длинные противокапотажные полозья.
   Аэроплан HD.14 выпускался на заводах "Hanriot" до 1928 года. Всего построили 2100 самолетов в 11 различных версиях. Возможно, самым важным стал HD.14ter (или HD.14/23), показанный на авиасалоне 1922 года в Париже. Он сильно изменился, сохранив лишь ротативный мотор Le Rhone мощностью 80 л. с. от исходной модели. Была сокращена площадь крыла; изменены поперечное сечение фюзеляжа, киль, стойки кабана и бипланной коробки. Была введена новая система дублированного управления - по патенту фирмы "Hanriot". Колею шасси уменьшили для возможности погрузки HD.14 на стандартный армейский прицеп.
   Французская армия получила 1925 машин HD.14. Они служили в тренировочных отрядах различных авиаполков и относились к учебной категории Ep.2. Немало бипланов HD.14 экспортировалось в Болгарию, Грецию, Мексику и Испанию. Польша закупила 70 таких машин в 1924 году, а СССР получил 30 аэропланов. В Японию компания "Mitsubishi" ввезла один образец, а затем в 1925- 1927 годах собрала для японской армии 145 машин HD.14 по лицензии. Японцы обозначили биплан HD.14 как Mitsubishi Army Type Ki 1 Trainer.
   Биплан HD.14 славился своей прочностью и долговечностью. По мере списании этих аэропланов из частей Министерства обороны многие машины передали аэроклубам либо частным владельцам. Поэтому в 1930-е годы биплан HD.14 можно было встретить повсюду. Один HD.14, пилотируемый лейтенантом Жозефом Торе, установил 27 января 1923 года рекорд на слете планеристов в Бискре, Алжир. А несколькими днями позже, 3 февраля, лейтенант Торе взлетел на своем биплане HD.14, поймал у близлежащих гор восходящие потоки воздуха, заглушил мотор и парил в воздухе 7 часов 3 минуты. 27 августа 1924 года при полете у подножья Альп на высоте всего лишь 25 м Жозеф Торе остановил мотор HD.14 и смог парить в течение 9 часов 4 минут, набрав при этом высоту 575 м.


Варианты

   HD.14S: эту санитарную версию ввели в 1925 году; кабину курсанта заменили на большую открытую секцию в правом борту фюзеляжа с местом для одних носилок. 24 апреля 1925 года его показали на международном конгрессе медиков, французская армия заказала свыше 50 машин; в 1925 году два таких биплана продали Польше
   HD.141: конверсия 1928 года 10 машин HD.14 и HD.321 для аэроклубов; оснащены ротативным мотором Clerget мощностью 130 л.с. (97 кВт)
   HD.28 или H.28: экспортная версия HD.14 с заменой в значительной степени цельнодеревянной конструкции на металлическую; вариант строился по лицензии в Польше. WWS "Samolot" собрала 144 машины в 1924-1926 годах, фирма CWL в Варшаве - еще 75; ВВС Польши получили 10 санитарных H.28S, аналогичных версии HD.14S
   HD.17: двухпоплавковый гидросамолет для авиации ВМС Франции с хвостовым оперением увеличенной площади и одним ротативным поршневым мотором Clerget мощностью 130 л.с. (97 кВт). Авиашколы ВМС Франции получили свыше 50 бипланов. Семь HD.17 получили колесное шасси; несколько таких самолетов экспортировали в Эстонию и Латвию
   HD.40S: подобен HD.14S, но смешанной конструкции, со звездообразным мотором Salmson 9Ас мощностью 120 л.с. (90 кВт); построено 14 машин
   HD.41H: вариант с таким же мотором и смешанной конструкцией, как HD.40S, но в остальном подобен HD.17, с рулем направления увеличенной площади и одной общей кабиной для инструктора и курсанта. В 1925 году малые партии экспортировались в Грецию и Португалию
   HD.32; построен в 1924 году в виде прототипа; победил в конкурсе Армии Франции на учебный аэроплан категории Ep.2. HD.32 строился большой серией, он сохранил общую конфигурацию HD.14ter, но имел переделанное шасси, меньший размах крыла, реконструированный хвостовой стабилизатор и смешанную конструкцию. HD.32 с мотором Anzani мощностью 110 л.с. (82 кВт) строился по лицензии концерном "Zmaj" и ограниченно использовался в авиации Армии Югославии; один HD.32 был продан Японии. К 1932 году большинство французских HD.32S списали. Часть из них переоборудовали и продали аэроклубам и частным владельцам
   HD.320; в 1926 году построили одну машину с мотором Salmson 9Ac мощностью 120 л. с. (90 кВт), в остальном подобна HD.32
   HD.321: другая версия HD.32, но с мотором Clerget 9B мощностью 130 л.с. (97 кВт). 11 машин заново построили в 1928 году; позднее четыре HD.14 и четыре HD.320 переделали в версию HD.321. В свою очередь четыре исходных HD.321 переделали в HD.141
   H.410: пять машин построили в 1928 году с ширококолейным шасси исходной модели HD.14 с более эффективными амортизаторами и с мотором Lorraine 5Pa мощностью 100 л.с. (75 кВт); три машины построили во Франции и продали лицензию Югославии
   H.411: в 1930 году построили два самолета по стандарту, подобному H.410, но с мотором Salmson 7Ac мощностью 95 л. с. (71 кВт)
   LH.412: прототипом стала конверсия второй машины H.410 с мотором Lorraine мощностью 110 л.с. (82 кВт). Затем последовали единичные переделки пятого H.410 и 143-го HD.32, плюс четыре заново построенные машины; использовались в авиашколах компании "Hanriot"


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Hanriot HD.14 (ранняя серийная версия)

   Тип: двухместный учебный аэроплан для начального летного обучения
   Силовая установка: один ротативный ПД Le Rhone 9 мощностью 80 л. с. (60 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 110 км/ч; практический потолок 4000 м; дальность полета 180 км
   Масса: пустого 555 кг; максимальная взлетная 810 кг
   Размеры: размах крыла 10,87 м; длина 7,80 м; высота 3,00 м; площадь крыльев 34,50 м2

Flight, December 1921

The Paris Aero Show - 1921

AVIONS HANRIOT
192, 194 and 196, Boulevard Bineau, Neuilly-sur-Seine.

   The second machine exhibited is a Hanriot school machine, type "H.D.14," with dual controls. It is an ordinary tractor two-seater biplane, with 80 h.p. Le Rhone engine. It is chiefly remarkable for the four-wheeled skid type undercarriage, evidently designed to withstand the average landing of a pupil. The dual controls are of a special type, dit debrayable, in which, by means of a Bowden cable, the pupil's controls can be instantly thrown out of gear, if he makes a mistake. The details are quite simple, consisting of pins operated by the flexible cable, the withdrawal of which results in the sliding of the pupil's control lever and foot bar telescopically in their tubes without affecting the external portion of the controls. The arrangement is, we understand, the subject a Hanriot patent.

Flight, January 1923

THE PARIS AERO SHOW 1922

HANRIOT ET CIE., NEUILLY-SUR-SEINE

   OF the two machines exhibited on the Hanriot stand, the "H.D.14," type 1923, is a school biplane with dual controls of the "type debrayable," patented by Hanriot, and in which the instructor can, at any moment, disconnect the pupil's controls should this be required in case of a serious mistake on the part of the latter. The machine is mainly similar to previous Hanriot school machines, of which several have been exhibited at previous Paris Shows, and does not therefore call for any comment. It is, however, of interest to recall that it was on a similar machine that Thoret recently "glided" for over 7 hrs. at Biskra, with his engine stopped. In view of this fact, the main characteristics of the machine are given below, from which it will be seen that if such a machine can glide for 7 hrs. on the upward currents, ordinary gliders, lightly loaded, should have no difficulty in reaching considerable heights and in remaining up for a whole day should the pilot desire to do so.
   The main characteristics of the Hanriot "H.D.14" are as follows :- Length, 23 ft. 10 ins.; span, 31 ft. 11 ins.; wing area, 340 sq. ft.; total loaded weight, 1,780 lbs.; wing loading, 5-25 lb./sq. ft.; engine, 80 h.p. le Rhone; power loading, 22-3 lb. h.p.
<...>

Flight, December 1926

The Paris Aero Show 1926

HANRIOT

   THE Avions Hanriot firm, particularly well known for its training aeroplanes, large numbers of which have been supplied to the French and numerous foreign governments, will exhibit three machines: (1) a type H.35 advanced training aeroplane with 180 h.p. Hispano-Suiza engine; (2) a type H.41 training seaplane with 120 h.p. Salmson engine; and (3) a type H.14S ambulance aeroplane with 80 h.p. Rhone engine.
<...>

Hanriot H.41 Training Seaplane

   The Hanriot H.41 (120 h.p. Salmson) training seaplane is an adaptation to the requirements of naval training of the well-known Hanriot H.D.14 training landplane' on which Lieut. Thoret made his famous powerless flights of several hours' duration. The H.41 is a twin-float biplane of orthodox timber construction, wire-braced and fabric covered. The floats are built of crossed planking, and are secured to the fuselage by steel tubes.

Specification of the Hanriot H.41

   Span, 10-26 m.; length, 8 m.; wing area, 34-9 sq. m.; weight empty, 725 kg.; weight loaded, 1,000 kg.; maximum speed, 120 km.p.h.; minimum speed, 52 km.p.h.

Hanriot H.14S Ambulance Aeroplane

   The Hanriot H.14S ambulance aeroplane, which was extensively used during the recent campaign in Morocco, where it rendered great services, is again an adaptation of the H.D. 14 training aeroplane.
   The H.14 is fitted with a longitudinal compartment which accommodates one stretcher case. A folding seat is also provided in case it is desired to carry the wounded in a seated position.


   IT may, perhaps, be said that the Societe des Avions Hanriot holds in France a position somewhat analogous to that occupied in this country by A. V. Roe & Co. Like the Avro company, the Hanriot firm is among the pioneers of aviation, the late M. Rene Hanriot having been among the earliest workers, and his original monoplane nicknamed in the early Brooklands days the "Henrietta," still being affectionately remembered by quite a number of British pilots. A somewhat later type of monoplane, rather like the early Nieuports in its general lines but with a different undercarriage, was flown a good deal in this country just before the oubreak of war, by one Sabelli, and will also be remembered by many of our readers. One should not, however, push the analogy between Hanriots and Avros too far, since whereas the latter have produced very large and powerful machines which have been adopted in recent years, it is believed that Hanriots have lately concentrated almost entirely on school machines, some of which correspond very closely to our Avro 504's.
   The death of M. Rene Hanriot has left the management of the firm in the hands of his son, Marcel Hanriot (who, in the early days of flying, had the distinction of being the world's youngest pilot), and, judging from the machines exhibited at Paris, M. Marcel is carrying on the family tradition of producing extremely useful school machines, as well as low-power Avions Santaires.
   The fact that the three Hanriot machines exhibited at Paris were all either actual training types, or special applications of training types, explains why there was, in their design and construction, nothing novel which requires particular note. All three machines have done good work in their respective spheres, and have been supplied in considerable numbers to the French and to foreign air services. The type H 14S ambulance plane has rendered excellent service in the Morocco campaign, and what the type lacks in load-carrying ability (it is fitted with a le Rhone rotary engine of 80 h.p. only) it makes up for by its great manoeuvrability and very low landing speed. It seems likely that such a machine could take off and alight almost anywhere, advantages compared with which the carrying of but a single stretcher case is probably insignificant. Anyway the machine is, we believe, intended mainly for advanced working right up to the field of battle, and doubtless the wounded were, in many cases, transferred to faster and more powerful machines for transport to base hospitals. The type seems to have possibilities, certainly under conditions such as those that obtained in the Moroccan affair, and the low power ambulance machine might be useful in parts of the British Empire also.
Биплан Hanriot HD.14 имел крылья равного размаха с компенсированными элеронами на верхнем и нижнем крыльях, а также неубирающееся шасси с хвостовым костылем и независимыми основными стойками с широкой колеей (каждая стойка со спаренными колесами).
“Teddy” Franchomme, who supplied Hawker test pilot George Bulman with the photographs presented here, stands on the left beside the CAB’s Hanriot HD.14 OO-ALA, named Mickey Mouse, as seen on the cowling. The three HD.14s placed on the Belgian register were all operated by the CAB and were all probably ex-military.
Messieurs A. Joly and C. Marot of the Aero Club de l’Aube at Troyes in the Champagne-Ardennes region of France were the penultimate visitors to arrive, which they did at 1830hr in this unidentified Hanriot HD.14. The club was one of the oldest flying organisations in France, having affiliated with the Aero Club de France in 1901.
The Hanriot school machine, type H.14.
The Hanriot School machine.
The Hanriot Stand: In the foreground the H.14S Ambulance machine with 80 h.p. le Rhone engine. Behind that the H.41 training seaplane with 120 h.p. Salmson, and in the background the H.35 advanced training machine with 180 h.p. Hispano.
Hanriot HD-14S Sanitaire air ambulance.
Hanriot HD-17.
A low-power ambulance 'plane: The Hanriot H.14S., which is fitted with 80 le Rhone engine, has accommodation for one stretcher case, the arrangement being shown in this sketch.
Hanriot Type HD.14