Letov S 32
Первоначально разрабатывавшийся инженером Алоисом Шмоликом под единственный 450-сильный (336 кВт) двигатель Walter Jupiter, прототип самолета Letov S 32 был построен в 1931 году, но уже с тремя моторами Walter Mars по 145 л.с. (108 кВт). S 32 представлял собой ближнемагистральный транспортный высокоплан с экипажем из двух пилотов, сидевших в закрытой кабине. В салоне под крылом размещались пять пассажиров. Прототип (OK-ADA) был куплен национальной авиакомпанией CSA, а за два последующих года к нему присоединились еще три серийные машины. Эти самолеты использовались преимущественно на линиях, соединявших Прагу с известными курортами Карловы Вары (Карлсбад) и Мариански-Лазне (Мариенбад). S 32 имел размах крыла 17,24 м, максимальную взлетную массу 2760 кг и максимальную скорость 203 км/ч.
Описание:
- Letov S 32
- Flight, January 1932
LETOV S.32.
Фотографии
-
Flight 1932-01 / Flight
THE LETOV S.32: Three-quarter front view of a new Czechoslovak all-metal commercial monoplane. It has three 140 h.p. Walter "Mars" engines.
-
Aviation Historian 34 / M.Wickstead - Czechoslovakia's "Carefully Serving Airline"
Регистрационный номер: OK-ADD The three-engined Letov S.32 made its first flight in 1931, all five examples built - OK-ADA to OK-ADE - operating with CSA on the airline’s Prague - Marianske Lazne - Karlovy Vary route. Although perhaps not the most elegant of airliners, the rugged S.32 was nevertheless a sturdy workhorse capable of operating at night.
-
Мировая Авиация 171
Регистрационный номер: OK-ADB [3] Letov S 32 был чешской интерпретацией схемы трехмоторного авиалайнера, популярной в конце 1920-х - начале 1930-х годов. На этом снимке представлены все построенные S 32.
-
Flight 1932-01 / Flight
THE LETOV S.32: This front view shows the wide undercarriage.
-
Air-Britain Archive 1987-04
Регистрационный номер: OK-ADB [3] -
Flight 1932-01 / Flight
An interior view of the cabin of the Letov S.32
-
Air-Britain Archive 1987-02
Регистрационный номер: OK-ADB [3] An unidentified Czech airliner which appears to have suffered an accident involving fatalities. The registration OK-A.. and the handwritten date 1934 are the only clues provided. Our thanks to Paul Wakefieid for submitting the print which he would like identified.
Regarding the Czech photo on page 87/55 and comments page 87/81, we can confirm that it showed Letov S.32 OK-ADB. The accident was on 26.6.34 at Karlovy Vary airfield when the vertical tail tore off in flight at about 70m following flutter. Pilot Karel Tomicek (named on print), one other crew and one passenger (total occupants) were killed. The four other S.32s were grounded as a result. OK-ADB was the second aircraft and first production model with C of A dated 18.1.34 but curiously in the photograph it clearly carries the type number or c/n S.32.4. -
Flight 1932-01 / Flight
Letov S.32 3 Walter-Mars Engines 140 hp each
- Фотографии