Vickers Vixen / Venture / Valparaiso
Страна: Великобритания
Год: 1923


Описание:
Vickers Type 71 Vixen
Flight, July 1928
THE VICKERS "VIVID”
Фотографии

Vickers Type 71 Vixen

В 1922 году компания "Vickers" в инициативном порядке приступила к разработке двухместного военного многоцелевого биплана. Прототип, получивший обозначение Type 71 Vixen Mk I и оснащенный 450-сильным (336 кВт) ПД Napier Lion I, поднялся в воздух в начале 1923 года.
   После официальных испытаний было решено, что самолет можно переделать в дневной бомбардировщик. У самолета Vixen I удлинили фюзеляж, установили бомбардировочное оборудование, и он повторно вышел на испытания, но уже под обозначением Type 87 Vixen Mk II. Хотя результаты тестов были положительными, самолет сочли более подходящим для использования в качестве вооруженного разведчика. Министерство авиации заказало шесть таких машин под обозначением Type 94 Venture. Однако по прямому назначению они не применялись, а были распределены среди различных подразделений британских ВВС для различных экспериментов.
   Продолжение разработки самолета Vixen привело к созданию варианта Type 91 Vixen Mk III. Близкий по конструкции Venture, он имел крыло увеличенной площади и был оснащен двигателем Lion II с повышенной степенью сжатия, что улучшало высотные характеристики машины. Самолет испытывали как с колесным, так и с поплавковым шасси. В 1924 году Vixen Mk III получил удлиненный фюзеляж и 650-сильный (485 кВт) ПД Rolls-Royce Condor III, превратившись в Type 105 Vixen Mk IV. Позднее в том же году несколько доработали конструкцию планера, в очередной раз изменив обозначение на Type 126 Vixen Mk VI.
   Компании "Vickers" удалось добиться успеха с самолетом Vixen на зарубежном рынке. Десять Vixen Mk I с двигателями Napier Lion были построены для Португалии под обозначением Type 93 Valparaiso Mk I, а еще четыре - с двигателями Rolls-Royce Eagle - под обозначением Type 92 Valparaiso Mk II.
   Один из этих самолетов был возвращен компании в 1929 году для установки двигателя Gnome-Rhone Jupiter VIa, а затем возвращен для испытаний португальскими ВВС. Как минимум 13 таких машин были построены в Португалии по лицензии; они получили обозначение Type 168 Valparaiso Mk III.
   Чили приобрела один Valparaiso Mk I для эксплуатационных испытаний, после чего заказала в 1925 году 18 машин, имевших незначительные отличия и оснащенных 500-сильным (373 кВт) ПД Lion V, которым присвоили обозначение Type 116 Vixen Mk V.
   У использовавшихся за рубежом Vixen были проблемы с крылом и оперением, каркас которых был выполнен из дерева. Поэтому под обозначением Vixen Mk VII планировалось создать самолет с цельнометаллическим каркасом. Однако это обозначение изменили на Type 130 Vivid, параллельно разрабатывая еще один вариант с металлическим каркасом, названный Type 131 Valiant.
   Оба самолета остались 8 единственном экземпляре. Vivid был оснащен 500-сильным (373 кВт) ПД с высокой степенью сжатия Lion VA, а на Valiant был установлен 455-сильный (339 кВт) ПД Bristol Jupiter VI.
   Позднее Vivid оснастили поплавковым шасси и 540-сильным (403 кВт) ПД Napier Lion XI.

Flight, July 1928

THE VICKERS "VIVID”
One Napier "Lion XI" Engine

   THE "Vivid," a two-seater reconnaissance machine designed and built by Vickers, Ltd., at Weybridge, is powered by one Napier "Lion XI" water-cooled engine and provided with interchangeable land and float undercarriages. The pilot's cockpit is fitted with two fixed Vicker's belt-feed guns firing forward through the airscrew disc. The observer, immediately to the rear, is armed with a Vicker's drum feed gun mounted on a Scarff ring.
   In addition to the above, the aircraft is designed to carry 4 x 250 lb. bombs slung under the lower plane, a prone sighting position for the observer being arranged under the pilot's seat.
   Fuselage. - Constructed throughout of mild steel tubes and braced with tie rods. Machined steel fittings occur at the points of attachment of engine mounting, chassis, wings, etc. while all other angle joints are of wrapped steel plate with sockets to receive vertical and cross members.
   Wings. - The arrangement is that of a staggered, unequal span biplane and the structure throughout is of metal with fabric covering. The dural spars consist of double T-section extruded flanges riveted to joggled plate webs; drag loads are taken by special compression ribs and tie rod bracing, while profile ribs are of dural tube. Statically balanced Frise type ailerons are fitted to both upper and lower wings.
   Tail. - Structure and covering is similar to main planes, while shrouded horn balance is fitted to elevators and rudder.
   Engine Installation. - The engine is in the nose of the machine, mounted on bearers supported on a steel tubular framework which also carries an underslung nose radiator, the whole being cowled in to give a good entry shape. The two main petrol tanks form part of the upper wing while a removable auxiliary tank is located in the fuselage.
   Undercarriages. - The two-wheeled land chassis is of the split-axle type to give good ground clearance and unobstructed bomb sighting view, while the seaplane unit has two dural floats mounted on a cross-braced structure, both undercarriages incorporating Vickers' patent oleo-pneumatic shock absorbers.
Это один из 10 бипланов Valparaiso I, поставленных Португалии и служивших в подразделении Grupo de Esquadrilhas de Aviacao Republics (GEAR) в Амадора в качестве разведчиков-бомбардировщиков. Позднее GEAR была преобразована в Grupo de Aviacao de lnformacao (GAI).
Vixen
At Croydon "review": The Vickers "Vixen" day bomber. This machine is fitted with a Napier "Lion" engine. Note the gravity petrol tanks in the top plane.
Venture
AT THE R.A.F. PAGEANT: New two-seater fighter biplane which took part in the "Fly Past." The Vickers "Venture" (Napier "Lion").
THE MARCHIONESS OF TOWNSHEND'S AERIAL FETE: The mimic battle between the Gloucester "Gamecock" and the Vickers "Venture."
Vixen III
Vickers "Vixen" Military Two-seater (Napier "Lion" Engine).
Бипланы Vixen III в 1925-1927 годах трижды принимали участие в проводившихся в Великобритании Королевских авиагонках.
The King's Cup: A similar Vickers "Vixen" to that shown, with 450 h.p.. Napier "Lion," is entered this year.
THE VICKERS "VIXEN": On the left Sqdn.-Ldr. Payn crossing the finishing line, fifth under the handicap, and, on the right, the "Vixen" taxying in. Below: Sqdn.-Ldr. Payn and his passenger, Mr. J. Wyatt.
DAVID AND GOLIATH: Considerable amusement was caused at Bournemouth on Whit Monday by a heat in which the Halton "Mayfly" (30-h.p. Bristol "Cherub") was racing against the Vickers "Vixen III" (500 h.p. Napier "Lion") (shown).
SECOND IN THE KING'S CUP RACE: Two views of the Vickers "Vixen III" (Napier "Lion"), piloted by Flt.-Lieut. E. R. C. Scholefield, who came in only 22 secs. behind Broad.
THIRD MAN IN THE KING'S CUP RACE: Flight-Lieut. Scholefield and his Vickers "Vixen" with Napier "Lion" engine.
Valparaiso
A Vickers Valparaiso I, export model of the Vixen, ten of which were purchased in 1923.
The Vickers "Valparaiso" military two-seater, with Napier "Lion" engine.
THE PORTUGUESE FLIGHT TO AFRICA: Four Vickers "Valparaiso" (Napier "Lion") biplanes of the Portuguese Military Air Service, the type on which Capts. Pais Ramos and Oliveira Viegas are flying from Lisbon to Mozambique via Portuguese Guinea and Angola.
One of 13 OGMA/Vickers Valparaiso IIIs modified from 1933, and operated by the GAI at Amadora.
Vivid
THE VICKERS "VIVID"
The photograph shows the Vickers-Napier "Vivid" military two-seater which Flight-Lieut. E. R. C. Scholefield, A.F.C., D.C.M., on the 6th September, 1928, flew in one day from Brooklands to Bucharest in the astonishing flying time of ten hours. Like all Vickers machines it is of course doped with Cellon.
ENGLAND-ROUMANIA IN A VICKERS' "VIVID": In connection with some demonstration flights given by aircraft firms of various countries to the Roumanian Government, a splendid flight was made by Flight-Lieut. J. Scholfield on a Vickers "Vivid" long distance Reconnaissance machine (Napier "Lion") shown here. Leaving Weybridge just before 6 a.m. on September 6, he passed over Brussels 18 mins. later and landed at Nuremberg at 9.55 a.m. After a short stop he proceeded over Austria-Hungary to Belgrade (2.55 p.m.) and reached Bucharest at 5.55 p.m. (E.S.T.) ; thus covering over 1,300 miles in 10 hours.
Valiant
Vickers "Valiant" (Bristol "Jupiter"). This machine represents Vickers' interpretation of the General Purpose type specification. Aerodynamically the machine is a clean design of fairly orthodox type, with large span, and consequently a high value of the ratio span2 : weight. This makes for low induced drag, and results in good climb. Structurally the "Valiant" is of all-metal construction, of forms developed by this firm during the last few years. Large balanced control surfaces result in great controllability at low speeds. Note also the careful streamlining of the engine cylinders.
REPRESENTATIVE TYPES OF BRITISH AIRCRAFT: 3. The Vickers "Valiant-Jupiter" general purpose two-seater.