Air International 2017-04
-
I.Harding - Lynx Farewell /Military/
Both of HMS Endurance’s Lynx HAS2ICE helicopters over Mare Harbour in the Falkland Islands during February 2007.
Lynx HAS2ICE XZ241/EE435 of 212 Flight assigned to HMS Endurance (A171) parked on the beach at Possession Bay in South Georgia.
A Royal Marine descends the rope suspended from a Lynx HMA8 during fast roping training on board HMS Dragon P35) in the Arabian Gulf.
HMS Daring's Lynx HMA8 operated by 200 Flight delivers aid to the village of Hagden on the Philippines island of Guintacan in the wake of Hurricane Haiyan in November 2013.
A Lynx HMA8 from RFA Fort Victoria on scene of a Royal Marine boarding operation on a dhow with Somali pirates on board.
Weapon loading drills on the flight deck of HMS Montrose (F236) during Operation Kipion in the Arabian Gulf.
Members of 815 NAS prepare to load a dummy Stingray torpedo to a Lynx HMA8 on board HMS Edinburgh (D97) in the Caribbean. The drill loading was undertaken as part of a routine flying exercise.
A Lynx HMA8 assigned to 702 NAS undertakes familiarisation training at Okehampton Camp.
Return from deployment. The pilot of Lynx HMA8 ZF557/PD426, assigned to Flight 208, hovers the helicopter to a parking spot at Royal Naval Air Station Yeovilton on March 10, 2017, marking the end of the type's final deployment and 41 years of operational service.
HMS Dragon’s Lynx HMA8 fires a salvo of flares at sunset at the end of a day-into-night training sortie.
Lynx HMA.Mk 8. Новейший представитель семейства Lynx во многом идентичен армейскому модернизированному AH.Mk 7. Модернизированный HMA.Mk 8 (до конца 1995 года HAS.Mk 8) представляет собой современный корабельный вертолет, оптимизированный для решения задач в новом тысячелетии. Он оснащен двигателями Gem 42 Series 200 мощностью по 920 л. с. (686 кВт), новым несущим и рулевым винтами (последний - по типу AH.Mk 7), а также получил различное оборудование, благодаря чему удалось повысить его возможности по ведению разведки и борьбы с надводными кораблями противника. На вертолете оставили старую РЛС Seaspray, но установили новую цифровую систему обработки данных (вариант получил обозначение HMA.Mk 8 DSP - от "Digital Signal Processing"). Кроме того, на вертолетах HMA.Mk 8 британских ВМС возможна подвеска контейнера с 12,7-мм пулеметом FN Herstal, обычно применяемого на HAS.Mk 3GM, хотя и неизвестно точно, прошел ли вертолет сертификацию в такой конфигурации. В процессе разработки HAS.Mk 8 были задействованы три вертолета HAS.Mk 3CTS: XZ236 - для испытаний и доводки тактической системы CTS;ZD266 - для испытаний новой авионики; ZD267 - для испытаний нового подфюзеляжного носового обтекателя и пассивной системы обнаружения и распознавания PID (Passive Identification Device). Компания "Westland" получила контракт на переоборудование первых семи из 44 запланированных машин в мае 1992 года, а затем контракт еще на четыре вертолета (плюс доведение опытного ZD267 до стандарта Mk 8). Первая модернизированная машина была передана в войска в июле 1994 года, а начальная партия из семи вертолетов - к середине 1995 года. HMA.Mk 8 начал поступать в 702-ю эскадрилью с февраля 1996 года, а первый выход в море HMA.Mk 8 совершил на борту фрегата УРО "Монтроуз" (тип "Дьюк") в конце 1995 года. Предполагается с 2014 года начать замену Lynx на вертолет AW159 Lynx Wildcat (ранее известен под обозначением "Future Lynx").
A Lynx HMA8 in the hover loaded with two Sea Skua missiles.
A Lynx HMA8 is moved into the hangar bay on board HMS Manchester (D95).
Tight for space, HMS Manchester's Lynx HMA8 stowed in the hangar bay.
Sea boats and the ship flight’s Lynx from HMS Chatham (F87) in the Northern Arabian Gulf while assigned to Combined Task Force 158 tasked with protecting Iraqi oil terminals in 2008.