Air International 2020-12
M.Broadbent - ZEROe-ing in on cleaner flight
If hydrogen power is chosen as a viable alternative to JET A-1 fuel, then a complex infrastructure will need to be developed at airports across the globe
Before focusing on hydrogen, Airbus has explored hybrid electric flight alternatives. It partnered with Rolls-Royce and Siemens on the E-Fan X project, which would have involved the test-flying of an Avro RJ100. It should have flown from Cranfield in 2020 but the project has been abandoned.
Airbus has already developed electric-powered demonstrators, such as the CityAirbus urban mobility design. Flight research data gained from past electric projects can be transferred to ZEROe
11-16 февраля 2020г. на авиасалонов Singapore Airshow 2020 Airbus представил модель пассажирского самолета будущего MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls). Это дистанционно управляемая летающая модель самолета, выполненного по инновационный аэродинамической схеме «blended wing body» (несущий корпус, объединенный с крылом). По словам представителей Airbus, подобный конструктивный дизайн позволит снизить на 20% расход топлива по сравнению с существующими узкофлюзеляжными самолетами и открывает новые возможности для интеграции силовых установок. Вместо окон разработчик предлагает использовать видеоэкраны, чтобы дать пассажирам ощущения полета. MAVERIC имеет длину 2 м, размах крыла 3,2 м. Площадь его поверхности составляет около 2,25 м2. Он впервые поднялся в небо в июне 2019 г. Летные испытания продолжатся до середины 2020 г.
The blended wing concept builds on Airbus’s Maveric project, which was launched earlier this year at the Singapore Airshow
All the ZEROe concepts present a different approach to achieving zero-emission flight
The turboprop will accomodate 100 seats and have a 1,000nm range
Hydrogen fuel will be carried behind the rear pressure bulkhead on the twin-turbofan jet