Consolidated B-32A Dominator
Страна: США
Год: 1942


Дальний стратегический бомбардировщик с восемью членами экипажа
Описание:
B-32A Dominator
Consolidated Model 33 и Model 34 (B-32 Dominator)
Фотографии

B-32A Dominator

Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси с носовой стойкой. Экипаж 9 человек. Спроектирован в КБ "Консолидейтед эйркрафт корпорейшн" под руководством А.Лэддена. Опытный образец XB-32 впервые взлетел 7 сентября 1942 г. Серийное производство началось в ноябре 1944 г. B-32 строились на заводах "Консолидейтед" в Форт-Уорте и Сан-Диего. Всего построено 118 экз.
Моторы R-3550-23. Вооружение 10x12,7, бомбы до 3600 кг. Самолет состоял на вооружении ВВС армии США с декабря 1944 г. Применялся с мая 1945 г. в боях на Филиппинских островах. В августе 1945 г. B-32A совершали налеты на Японию. Снят с производства в сентябре 1945 г., с вооружения - в 1946 г.


B-32A||
Размах:||41,2 м
Длина:||25,02 м
Моторы, количество х мощность:||4x2200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||50576 кг
Максимальная скорость:||574 км/ч
Практический потолок:||9360 м
Дальность:||6760 км

Consolidated Model 33 и Model 34 (B-32 Dominator)

По той же спецификации, по которой "Boeing" спроектировала B-29, "Consolidated" сделала конкурирующее предложение - Model 33. Каждая компания получила контракт на постройку трех прототипов, машины "Consolidated" получили обозначение XB-32. Первый прототип взлетел 7 сентября 1942 года, за две недели до полета XB-29 от "Boeing", второй и третий прототипы поднялись в воздух 2 июля и 9 ноября 1943 года. XB-32, как и XB-29, характеризовался герметизированной кабиной экипажа и дистанционно управляемыми пулеметными стрелковыми установками. Прототипы XB-32 отличались друг от друга некоторыми важными элементами конструкции: первый имел скругленную носовую часть фюзеляжа и два киля, как на B-24, второй - модифицированную носовую часть со ступенчатым лобовым стеклом кабины экипажа, третий - такую же конструкцию фюзеляжа, но с хвостовым оперением в виде одного высокого киля. Последнюю компоновку и выбрали для серийного самолета Model 34, заказанного как B-32 Dominator.
   B-32, несколько меньший по размерам, чем B-29, представлял собой моноплан с консольным высокорасположенным крылом и четырьмя звездообразными двигателями Wright R-3350 Duplex Cyclone той же серии, что использовались для B-29. Шасси убирающееся, трехстоечное, в двух объемных бомбоотсеках размещалось до 9072 кг бомб. При разработке B-32 "Consolidated" столкнулась с множеством проблем, из-за которых самолет запустили в серийное производство только в ноябре 1944 года, почти через восемь месяцев после размещения B-29 на передовых базах в Китае. Но и потом серийные самолеты (всего построили 115) не получили предполагавшейся системы герметизации и дистанционно управляемых стрелковых установок. Только 15 из этих машин использовались в боевых действиях до победы над Японией, они летали в составе 386-й бомбардировочной эскадрильи ВВС США, базировавшейся на Окинаве. Для учебных целей также выпустили около 40 самолетов под обозначением TB-32, но с окончанием войны оба варианта сняли с вооружения.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Consolidated Model 34 (B-32 Dominator)

   Тип: дальний стратегический бомбардировщик с восемью членами экипажа
   Силовая установка: четыре звездообразных поршневых двигателя Wright R-3350-23A Duplex Cyclone мощностью по 2200 л. с. (1641 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 575 км/ч на 7620 м; начальная скороподъемность 320 м/мин; практический потолок 10 670 м; дальность полета 6115 км
   Масса: пустого самолета 27 339 кг; максимальная взлетная 55 906 кг
   Размеры: размах крыла 41,15 м; длина 25,02 м; высота 9,80 м; площадь крыла 132,10 м2
   Вооружение: по два пулемета Browning калибра 12,7 мм в носовой, двух надфюзеляжных, подфюзеляжной и хвостовой стрелковых установках плюс до 9072 кг бомб
Hobo Queen II был одним из двух B-32, подвергшихся атаке 14 японских истребителей во время проведения аэрофотосъемки Токио, предположительно 18 августа 1945 года. Это был последний воздушный бой Второй мировой войны, в результате которого были сбиты от двух до четырех истребителей. Один американский летчик погиб и двое были ранены, но оба самолета благополучно вернулись на Окинаву.
Consolidated TB-32-15-CF Dominator 42-108522 'OM12' of the 2519th Base Unit, used for transition training.
Following its somewhat protracted development, the Consolidated B-32 eventually entered service with the USAAF’s 312th Bomb Group (BG), part of the Fifth Air Force, at Clark Field in the Phillippines in mid-May 1945. This example is B-32-20-CF The Lady is Fresh, of the 312th BG’s 386th Bomb Sqn at Clark Field in 1945.
Designed to the same US Army Air Corps Specification, XC-218-A, as Boeing’s XB-29, the Consolidated XB-32 drew on the company’s experience with the B-24 to create a four-engined twin-finned pressurised bomber with remotely-controlled retractable gun turrets. This is the second prototype XB-32, serial 41-142, in early 1944.
The B-32 was designed to the same US Army Air Corps Specification, XC-218-A, as Boeing’s B-29, and initially sported a twin-tail arrangement, as seen here on the second XB-32, serial 41-142. Stability problems, however, led to the adoption of a 19ft 6in (5-94m) single fin, which became a standard fit on all production examples.
The second XB-32 (41-142) which commenced its flight test programme in July 1943.
The first production B-32 with initial B-29-style vertical surfaces
The B-32 was developed from the B-24 to Superfortress standard, but was slowed down in production by difficulties of redesign. Remote control of the armament was abandoned, and so was pressurisation. Eventually, production continued only in order to cover possible B-29 setbacks, and stopped with the end of the war. Span was 135 ft., armament ten .50-in. machine guns, and motors were Wright R3350-23s.
The Lady is Fresh begins her take-off roll for the first B-32 combat mission, on May 29, 1945.
The first production B-32, delivered on December 7, 1944, with ultimate fin height.
Sixth production B-32, used on test work at Vandalia and Dayton.
The sixth production B-32, serial 42-108476, demonstrates the type of high-aspect-ratio wing designed by David Davis and used on the B-32’s older stablemate, the B-24. The benefits of the Davis wing included higher speeds and good low-speed characteristics, but it was comparatively thick and saw little further use after the war.
B-32 Dominator, заказанные одновременно с B-29 Convair, успели выполнить несколько боевых вылетов против Японии в 1945 году.
The first production B-32 (42-108471) photographed after application of the definitive vertical tail surfaces
Early photograph of 42-108531, one of the three Dominators assigned to the B-32 combat test. Note that the aircraft has not yet been fitted with the many nose-mounted communications, navigation and ECM antennae characteristic of combat-equipped B-32s.
This press photograph of two B-32s was origin­ally captioned, “new headaches for the Mikado"!
Первый серийный B-32A во время заводского облета
The Consolidated Vultee B-32 Dominator Heavy Bomber (four Wright R-3350-23 engines).
Серийный B-32A на аэродроме Йонфан (Окинава), август 1945 г.
Consolidated B-32 Dominator.
The fourth production B-32-1-CF, 42-108474, photographed at Davis-Monthan AFB during the late Forties. This aircraft was earmarked for preservation at the Air Force Museum but it was scrapped in August 1949.
Ground personnel inspect Hobo Queen II soon after its arrival at Clark Field on May 24, 1945. Note the crewman standing in the open navigator’s observation hatch.
Another photograph of B-32-20-CF serial 42-108529 The Lady is Fresh, at Clark Field in May 1945. In common with the B-29, the Dominator was not used in any European theatre during the Second World War, and saw only limited action in the Pacific with the 312th Bomb Group. The type’s last operational mission was flown on August 28, 1945.
TB-32
The huge 16'8" propellers roar into life on a TB-32.
TB-32 on the line at Fort Worth.
2519th Base Unit’s TB-32s on the line at Fort Worth.
Three TB-32s in formation over Texas, late March 1945.
One of the 40 TB-32 crew trainers.
Had the RAF taken on the B-32, it would probably have had the front turret removed, as per this TB-32 trainer.
 
These Dominators undergoing final assembly at Consolidated’s Fort Worth plant were never delivered to the USAAF. When the B-32 programme was terminated they were scrapped on site by the contractor.
The end of the line! The production line at Fort Worth at the termination of the contract, all these examples being scrapped on site.
Dominators under construction at the Fort Worth factory in Texas. Production of the B-32 was cancelled in September 1945, Fort Worth having produced 74 B-32s plus 40 TB-32 trainers. Consolidated’s San Diego factory in California produced just one - which, added to the three XB-32s, made a grand total of only 118 examples built.
After sustaining fairly heavy damage during the August 17 duel over Tokyo, 42-108539 was relegated to “hangar queen ” status and cannibalised for parts. Here she sits beside a taxi strip at Yontan, Okinawa, with only one engine and propeller still intact.
The venerable Hobo Queen II at Yontan after its nosewheel collapsed on October 10, 1945.
The remains of B-32 42-108544 lying in a coral pit at the end of the Yontan runway after the August 28 crash. All 13 aboard were killed.
In USAAF service the B-32 incorporated four Wright R-3350 Duplex-Cyclone engines and was armed with a nose turret, a Martin forward upper turret (obscured here by the engine cowlings), a rear upper turret, a ventral ball turret and a rear turret, all fitted with 0-5in-calibre armament.
A classic “what if... ?”, this speculative illustration shows the possible configuration of the B-32 in RAF service, for which it may have been given the name Dominator Mk I. It is fitted with Bristol Centaurus engines and would have retained the front upper turret (again obscured by the propellers here) and the tail turret, but the nose, upper rear and ventral ball turrets have been deleted.
Three-view of B-32 to production standard. Also shown are, top right XB-32 41-142 and below that XB-32 41-18336 with final tail surfaces. Scrap view shows the original tail of 41-18336.
The Consolidated Vultee B-32 Dominator.
Consolidated B-32A