MBB Bo-105
Страна: Германия
Год: 1967
Вертолет

Four/five-seat light helicopter
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии:

Боковые проекции (11)

Jane's Encyclopedia of Aviation

MBB BO 105 (Germany)
   The prototype of this five-seat light utility helicopter flew for the first time in 1967. The original production version was the BO 105C powered by two 298 kW (400 shp) Allison 250-C20 turboshaft engines. This is no longer available. The current models are the BO-105CB powered by two 313 kW (420 shp) Allison 250-C20B engines and the standard production model since 1975; BO 105CBS with increased seating or cargo capacity in a 0.25 m (9 3/4 in) longer fuselage, available in five-seat executive or six-seat high-density configurations; BO 105D, a variant supplied to the UK with modified equipment; BO 105L, deliveries of which began in 1980; BO 105M (VBH) liaison and observation helicopter for the German Army, with uprated engines and transmission (227 ordered to replace Alouette IIs); and the BO 105P (PAH-1) anti-tank version, with outriggers able to carry six Hot missiles; procurement of 212 PAH-1s by the German Army began in 1979.

Data (BO 105CB): Engines as above Main rotor diameter 9.84 m (32 ft 3 1/2 in) Length overall 11.86 m (38 ft 11 in) Max T-O weight 2,300 kg (5,070 lb) Max cruising speed 245 km/h (152 mph) Range 656 km (408 miles) Accommodation five persons or pilot and two stretchers or freight
Bo 105
По заданию Сухопутных войск ФРГ на базе Bo 105 был разработан противотанковый вертолет PAH-1, поступивший на вооружение немецкой армейской авиации.
Шведские ВВС до 1993 года под обозначением HKP 9B эксплуатировали четыре Bo 105CBS в роли поисково-спасательных (на рисунке), а армейская авиация до 2010 года располагала 20 противотанковыми Bo 105CB-3, получившими обозначение HKP 9A и вооруженными ПТРК Saab/Emerson HeliTOW.
Flygvapnet, the Swedish Air Force, has four MBB BO 105CBS search-and-rescue helicopters in service with F6 at Karlsborg (illustrated) and F7 at Satenas, with the local service designation HKP 9B. The Swedish Army has also ordered 20 TOW-equipped BO 105CBs for anti-tank duties.
Голландские ВВС закупили 32 вертолета Bo 105CB, которые поступили в 299-ю эскадрилью группы легкой авиации и применялись в качестве вспомогательных и наблюдательных. Часть из них затем модернизировали до уровня CB-4.
The Groep Lichte Vliegtuigen (Light Aircraft Group) of the Koninglijke Luchtmacht (Royal Netherlands Air Force) acquired 32 BO 105Cs, for service with No 298 Squadron at Soesterberg and No 299 Squadron at Deelen.
The Tentera Nasional Indonesia - Angkatan Laut (Indonesian Naval Air Arm) is one of the customers for the NBO 105 variants built in Bandung by IPTN. Production has now exceeded 100 in Indonesia.
Небольшое количество Bo 105 поступило в чилийские ВВС и ВМС, а также в Корпус карабинеров. Данный вертолет принадлежал ВВС - один из шести Bo 105CB4, приобретенных для использования в качестве связного и вспомогательного.
Bearing the H-61 designation of the Fuerza Aerea de Chile, this BO 105CBS is one of the first assembled in Santiago by ENAER, which has also developed a gunship version of the 105 with narrow front fuselage.
На рисунке - испанский Bo 105GSH, вооруженный подфюзеляжной 20-мм пушкой MK 20 Rh 202 и отличающийся удлиненными стойками шасси. Задача вертолета - сопровождение и оказание поддержки группам противотанковых и транспортно-десантных вертолетов.
The BO 105 is assembled in Spain by CASA, which has delivered 57 to the Spanish Army, including 18 of these BO 105GSH versions with 20-mm cannon installation under the fuselage.