RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Италия

Год : 1955

Двухместный туристский и тренировочный самолет

Aviamilano (Laverda) F.8.L Falco и Aeromere F.8.L America

Компания "Aviamilano Costruzioni Aeronautiche" была основана в Милане в начале 1950-х годов. На фирме был спроектирован спортивный двухместный моноплан с закрытой кабиной Aviamilano F.8.L Falco, прототип которого выполнил первый полет 15 июня 1955 года. На нем стоял один 90-сильный мотор Continental. Самолет, показавший на испытаниях великолепные характеристики, отличали чистота аэродинамики и хорошая внешняя отделка. На первых серийных F.8.L серии I стояли двигатели Avco Lycoming O-290-D2 мощностью 135 л. с. Самолеты второй производственной серии (F.8.L серии II) получили 150-сильные Avco Lycoming O-320.
   В середине 1950-х годов была основана компания "Aeromere Societe per Azioni", которая купила у "Aviamilano" права на лицензионное производство самолетов F.8.L для продажи их в США. "Aeromere" строила самолеты F.8.L серии III America, которые в целом почти не отличались от F.8.L серии II, но оснащались моторами O-320, а конструкция планера была доработана под американские требования части 3 CAR.
   Низкоплан F.8.L имел планер, изготовленный, в основном, из древесины с фанерной обшивкой. Чистота аэродинамики подчеркивалась убираемым шасси и каплеобразным фонарем кабины. Самолет имел двойное управление.
   В 1964 году "Aeromere" купил Джованни Батиста Лаверда, после чего фирма сменила название на "Laverda Societe per Azioni" и продолжила лицензионную сборку самолета в варианте F.8.L серии IV Super Falco с двигателем Avco Lycoming O-320 мощностью 160 л. с.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Laverda F.8.L серии IV Super Falco

   Тип: двухместный туристский и тренировочный самолет
   Силовая установка: один двигатель Avco Lycoming O-320-B3B мощностью 160л.с.(119кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на уровне моря 325 км/ч; максимальная крейсерская скорость на высоте 1500 м - 290 км/ч; скороподъемность 300 м/мин; практический потолок 6000 м; дальность полета 1400 км
   Масса: пустого 550 кг; максимальная взлетная 820 кг
   Размеры: размах крыла 8,00 м; длина 6,50 м; высота 2,27 м; площадь крыла 10,00 м2

Показать полностью

Описание:

  • Aviamilano (Laverda) F.8.L Falco и Aeromere F.8.L America
  • Air-Britain Archive 1982-3
  • Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
    Регистрационный номер: I-KYNG

    Aviamilano F.8L, from which the Sequoia version descends (1998)

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: I-ERNA

    Falco Series 1 I-ERNA (104) at the Turin Show in 1970. Already modified it was later to receive a 150hp Lycoming, nosewheel doors, ram air scoop and an even lower, more streamlined canopy.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: I-FRAL

    I-FRAL the prototype Series 4 Super F.8L at an unidentified display in 1965

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: I-MAMY

    I-MAMY (419) the last Falco registered, wheeled out at Trento-Mattarello on 1.7.78

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: I-PUCK

    The Austrian Tirol forms a dramatic backdrop for this Aviamilano F.8L Falco II I-PUCK by way of introduction to our special feature on the designs of Stelio Frati. Photograph ed at Innsbruck on 28.9.58 by Peter Keating.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: I-RALA   [2]

    The ill-fated I-RALA (110) in standard metalic Falco paint scheme.

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: I-RALA   [2]

    Falco I-RALA (110) head-on at Egelsbach on 16.6.59

  • Air Pictorial 1956-07 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: I-TRIP

    FIRST VIETRI F.8 SUPER FALCO, I-TRIP, flew for first time on 25th April. Ten of these two-seaters are under construction.

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: D-EBBR

    D-EBBR in military-style colours at its base of Hoxter-Holzminden on 7.4.80

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-ECPE

    D-ECPE (235) the last production Series 3 at Stauning on 4.6.77

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: D-ECPO

    One photo of the prototype Falco has come to hand from Eino Ritaranta, showing D-ECPO at Tampere, Finland, only days before it was written off in Norway 10.6.67.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-EDPU

    D-EDPU (234) at Baden-Baden 8.4.78

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-EHHE

    D-EHHE (227) at Baden-Baden 14.5.72;

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-EKEZ

    D-EKEZ (210) visited Diest with other Frati designs on 16.8.80.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-EKIZ

    D-EKIZ (211) was sold to Austria but is no longer registered

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-EKMK

    D-EKMK (232) at Speyer 4.7.76

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-ELUW

    D-ELUW (226) displayed at Kirchheim-Hahnweide 23.9.78;

  • Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
    Регистрационный номер: D-ELXE

    Laverda Super Falco Series IV (160 hp Lycoming O-320-B3B engine)

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: D-EMMR

    The last Falco built D-EMMR (420) at Baden-Baden 8.4.78 is a one-owner aircraft

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-ENEB

    The brand new D-ENEB (201) being admired at Frankfurt 9.5.59

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: D-ENIB

    D-ENIB (203) was a Hanover visitor 5.60

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: EI-BBT   [2], G-APXD   [2]

    G-APXD (216) probably holds the record for most owners, but as EI-BBT had been repainted blue and yellow when seen at Dublin 11.11.78

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: EI-BCJ   [2], G-ATAK   [2]

    EI-BCJ (204) formerly G-ATAK

  • Air Pictorial 1977-07
    Регистрационный номер: EI-BCJ   [2], G-ATAK   [2]

    Recent ex British additions to the Irish scene include Falco G-ATAK/EI-BCJ at Dublin 24/4/77 and the first "foreign" registered Condor, G-AVCZ/EI-BCP, at Weston 1/5/77;

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: F-BJEJ

    Still in factory colour-scheme F-BJEJ (207) seen at the Paris Salon, Le Bourget on 27.5.61. This Falco is remarkable for only ever having one owner, the Club Aer. d'Annemasse whose name is just visible below the 'F.8L'.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: G-APXD   [2], EI-BBT   [2]

    G-APXD (216) at Elstree 8.62 probably holds the record for most owners

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: G-AROT   [3], G-FALC   [3]

    G-AROT (224) at Staverton 11.8.71

  • Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
    Регистрационный номер: G-AROT   [3], G-FALC   [3]

    Falco F8.L (150 hp Lycoming O-320 engine)

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: G-ASYM

    G-ASYM (404) shows its German origins with the loading data stencilled on the rear fuselage below the tail. This appears to be the Biggin Hill Air Fair of 1965 or 1966.

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: G-AVUJ   [2]

    G-AVUJ (412) visiting Cranfield on 4.9.71

  • Мировая Авиация 36
    Регистрационный номер: G-AVUJ   [2]

    Разрушающая перегрузка доработанного под американские стандарты самолета Aeromere F.8.L Super Falco составляла 8,7 g.

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: G-AWSU

    G-AWSU (416) wearing both British and Italian flags on a visit to the World Aerobatic Championships at Hullavington 26.7.70

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: G-FALC   [3], G-AROT   [3]

    G-AROT (224) in new guise as G-FALC at Cranfield 4.7.82

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: HB-UOB

    HB-UOB (228) during a visit to Gatwick on 11.7.67

  • Air Pictorial 1991-09
    Регистрационный номер: LN-LCA

    Bjorn Eriksen, who took 8000 manhours to build Sequoia F.8L Falco LN-LCA, was awarded the Concours d'Elegance and the Best Kit-buit Aircraft trophies

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: LX-AIW

    LX-AIW (205) at Luxembourg 27.7.65 with the name 'Charles Laedrach' on the nose

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: OH-FAA

    Finally a rare shot of c/n 404 in its final marks as OH-FAA which were carried for only a month before it was written off

  • Air-Britain Archive 1984-03
    Регистрационный номер: OO-MEN   [3]

    After some years of inactivity, Falco OO-MEN (2326) received a new owner and a rather unflattering camouflage scheme in 1979. It is shown here on a visit to the PFA Rally at Leicester on 7.7.79

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: OO-MEN   [3]

    OO-MEN (114) flew for a time in a camouflage scheme giving it even more of a fighter-like appearance as shown at Leicester on 7.7.79

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: OO-MEN   [3]

    It has since adopted an attractive scheme of white with blue and black trim as seen at Diest on 17.8.80

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: OY-BKC

    The second Dane, OY-BKC (414) at Stauning 4.6.77

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: OY-DKH

    First of two Danish Falcos, OY-DKH (410) fn the late sixties

  • Air Pictorial 1957-06

    FRATI F.8L FALCO. The Frati F.8 Falco, designed by Stelio Frati and constructed by Aviamilano, flew for the first time on 15th June 1955. Powered by a 90-h .p. Continental C90 engine, the exceptionally clean lines of the Falco gave it an unusually high performance. The F.8L Falco is derived directly from the F.8 but differs in having a 140-h.p. Lycoming O-290-D2B engine, a larger wing (26 ft. 2 in ., compared with 25 ft. 8in.) and greater length (21 ft. 4 in. to 21 ft.). Seating is for two, side by side, under an entirely transparent plastic sliding canopy. The nosewheel undercarriage is electrically retracted, with a mechanical stand-by. The prototype 8L had bulged undercarriage doors but these will be flattened on later production models . In straight and level flight a production aircraft with flattened undercarriage doors has exceeded 200 m.p.h. and 250 m.p.h. in a dive. Full blind-flying instruments, V.H.F. radio and A.D.F. can be fitted, and there is ample baggage space. Nosewheel is steered from the rudder pedals and both mainwheel brakes are applied together by a pedal between the rudder pedals. The fuselage is a typical all-wood monocoque structure and is plywood covered. The low-wing cantilever monoplane features a laminar-flow NACA section and is of all-wooden construction built integrally with the forward portion of the fuselage. The wing is plywood-covered and the ailerons and flaps are all wood. Tail unit is of the cantilever monoplane type built integral with the rear fuselage. Tailplane and fin are plywood covered. and the rudder and elevator fabric covered. Main details are : span 26 ft. 3 in ., length 21 ft . 4 in ., height 7 ft ., weight empty 1.010 lb ., loaded 1.540 lb . Performance: maximum speed 212 m.p.h ., cruising 187 m.p.h ., range 620 miles.

  • Фотографии