Bernard Bernard 14 / 15
Страна: Франция
Год: 1925


Одноместный истребитель
Описание:
Bernard 14 и 15
Flight, December 1926
The Paris Aero Show 1926
Фотографии

Bernard 14 и 15

Поскольку военные скептически отнеслись к монопланам, в попытке захватить рынок истребителей был спроектирован полутораплан Bernard 14, имевший деревянную конструкцию и вооружение из двух 7,7-мм пулеметов в верхнем крыле и двух таких же пулеметов в носовой части фюзеляжа.
   Разработка Bernard 14 велась параллельно с работами над Bernard 12. Первый полет самолет выполнил в конце 1925 года, а в феврале 1926 года разбился из-за разрушения верхнего крыла. Дальнейшие работы по самолету были прекращены.
   Единственный прототип Bernard 15 выполнил первый полет в 1926 году, он стал последним истребителем, спроектированным на фирме SIMB до ее закрытия в конце 1926 года. Истребитель-полутораплан во многом повторял своего предшественника и по вооружению и силовой установке не отличался от Bernard 14, однако имел крылья меньшей площади. На испытаниях Bernard 15 развил максимальную скорость 270 км/ч.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bernard 14

   Тип: одноместный истребитель
   Силовая установка: один V-образный двигатель Hispano-Suiza 12Hb мощностью 500 л. с. (373 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 265 км/ч; время набора высоты 5000м - 12мин
   Масса: пустого 1250 кг; нормальная взлетная 1800 кг
   Размеры: размах крыла 12,50 м; длина 7,40 м; высота 3,10 м; площадь крыльев 27,00 м2
   Вооружение: четыре 7,7-мм пулемета Vickers - по два в носовой части фюзеляжа и в носке верхнего крыла

Flight, December 1926

The Paris Aero Show 1926

BERNARD (FERBOIS)

   THE Bernard (Ferbois) Company, which is also designated at times by the initials S.I.M.B., exhibits at the Salon the Bernard 15 C.I single-seater fighter with 500 h.p. Hispano-Suiza engine.
   The Bernard 15 C.I is a single-bay sesquiplane of timber construction, with a steel tube cabane and steel tube interplane struts of Y type. The bottom wing is placed aft with respect to the top wing, and thus affords the pilot excellent visibility. The wings are plywood-covered. The fuselage structure consists of two longitudinal main frames with stringers at top and bottom ; the whole is plywood-covered.
   The engine mounting consists of duralumin box girders and tubes; it is quickly detachable. The radiators are of the Lamblin eclipse type.
   The armament consists of two synchronised and two wing guns, with 1,400 rounds of ammunition.
   Specification.- Engine: 500 h.p. Hispano-Suiza. Span: 11-40 m. Length: 7-50 m. Height: 3-10 m. Wing area: 24-5 sq. m. Weight, loaded: 1,800 kg. Maximum speed, sea level: 260 kms.p.h. Speed at 5,000 m, altitude: 250 kms.p.h. Ceiling: 9,000 m.


   THIS firm, one of whose machines holds the world's speed record, exhibits a very neat little single-seater fighter in which the designer has obviously been influenced by the Fokker biplanes, in that he has employed a large top plane and a very diminutive bottom plane, the two braced together by a pair of Vee struts on each side, but without any external wire bracing. The top plane is roughly of elliptical plan form, and the ailerons extend over the entire span with the exception of a very small cut-out in the centre immediately above the cockpit. The whole machine is very carefully streamlined and looks as if it should be very efficient aerodynamically. Constructionally the Bernard 15.C.1 differs from the Fokkers in that it is an all-wood structure both as regards wings and fuselage. The speed of this machine is given as 260 km./h. (161 m.p.h.) and in view of the careful streamlining and with a Hispano engine of 500 h.p. it seems likely that this performance is actually attained.
<...>
Конструктор самолета Жан Хуберт спроектировал Bernard 14 по схеме полутороплана, чтобы избежать свойственных биплану увеличения массы конструкции и лобового сопротивления.
The Bernard (Ferbois) 15 C.1 somewhat resembles the Fokker machines in its layout. It is, however, of all-wood construction.
The Bernard 15 C.1 has semi-cantilever wing bracing and sesquiplan wing formation. Except for struts, &c., this machine is of all-wood construction
Bernard 14