Caudron C.109 / C.110
Страна: Франция
Год: 1925


Двухместный легкий спортивный и учебно-тренировочный самолет
Описание:
Caudron С.109
Flight, August 1925
THE 1925 VAUVILLE MEETING
Flight, December 1926
The Paris Aero Show 1926
Фотографии

Caudron С.109

С.109, легкий двухместный моноплан с крылом типа парасоль, имел легкий фюзеляж деревянной конструкции прямоугольного сечения с полотняной обшивкой. Все крыло было полностью обтянуто тканью, консоли могли складываться назад для транспортировки либо хранения. Курсант (пассажир) размещался в открытой кабине под центропланом, пилот (инструктор) в кабине сразу за ним, под вырезом в задней кромке крыла. По необходимости мог устанавливаться двойной комплект управления.
  Прототип С.109 совершил первый полет в мае 1925 года и снискал некоторый успех, его избрали для своих многоэтапных дальних перелетов такие знаменитости тех времен, как Торе и Дельмот. Самолет также понравился французским женщинам-пилотам, включая Мариз Бастье и Лену Бернштейн.
  Серийно изготовили 24 самолета, шесть из них закупили ВВС Франции для использования в качестве связных. Был выпущен ряд незначительно отличавшихся модификаций. После двух машин модификации С.110 выпустили по одному самолету С.112, С.113, С.114, С.116 и С.117.


Вариант

  С.109/2: приблизительно в 1950 году единственный уцелевший самолет С.109 (шестая серийная машина) модифицировали в С.109/2, переделав его под звездообразный мотор Salmson 5Aq мощностью 85 л.с. (63 кВт)


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Caudron С.109

  Тип: двухместный легкий спортивный и учебно-тренировочный самолет
  Силовая установка: один звездообразный мотор Salmson AD 9 мощностью 40 л. с. (30 кВт)
  Летные характеристики: макс, скорость на уровне моря 126 км/ч; продолжительность полета 4 ч
  Масса: пустого 328 кг; максимальная взлетная 555 кг
  Размеры: размах крыла 11,50 м; длина 6,15 м; высота 2,27 м; площадь крыла 20,00 м!

Flight, August 1925

THE 1925 VAUVILLE MEETING

THE MACHINES

<...>
  The machine obtaining second place in the speed aggregate is a Caudron parasol monoplane, type C.109, with 40 h.p. Salmson nine-cylinder radial air-cooled engine. It may be of interest to mention that this machine was flown from Paris to Vauville by Vanlaere in 2 hours 35 minutes. The parasol monoplane wing is of fairly thick section, and is without dihedral. At the centre it is supported from the fuselage by duralumin struts, and braced laterally by hollow wood struts to the bottom of the fuselage. The angle of these struts is somewhat flat, and they appear to be attached unusually far out towards the wing tips. The under-carriage is of somewhat unusual design in that the front "legs" are steel tubes, while the rear "legs" are in the form of duralumin tubes. The C.109 is fitted with one of the new nine-cylinder 40 h.p. Salmson engines, which appears to run remarkably smoothly, as might be expected from nine cylinders developing less than 5 h.p. each. The empty weight of the machine is 325 kg. (715 lb.), and with pilot, passenger and three hours' fuel the loaded weight is 530 kg. (1,165 lb.).
<...>

Flight, December 1926

The Paris Aero Show 1926

CAUDRON

  IN our preliminary show report of December 2 it was stated that the famous French pioneer aircraft firm of Caudron would exhibit but one machine, the C.104. This machine is actually shown, and is a two-seater long-distance, reconnaissance machine of typical Caudron lines and simple mixed wood and metal construction of the type which Caudron has produced since the comparatively early days of flying. The machine, data relating to which have already been published, does not call for any comment. In addition to the more powerful machine, Caudron exhibited two school machines and the little parasol monoplane, type C.109, which did so well at Vauville last year, piloted by Van Laere, and also at Brussels. All these machines, however, are already well known to our readers, and it will suffice if we record here their presence at the show.
Центроплан крыла самолета C.109 опирался на 4 короткие вертикальные стойки, установленные вокруг передней кабины пилота, тогда как его консоли крепились к нижним лонжеронам фюзеляжа парой дюралевых подкосов по каждому борту.
The little Caudron C.109 (Salmson) which Lt. de Vaisseau Sala uses.
The venerable Caudron C.109 (F-PFLN) of 1928 - rebuilt 1950. The Caudron C.109 is owned by the Aero Club de Perreux et de la Banlieve.
THE RUNNER-UP: The Caudron monoplane, type C.109, with 40 h.p. Salmson engine. In the upper right hand corner, M. Talpin, chief designer to the Caudron works, and, in the lower left-hand corner, M. Vanlaere, pilot of the machine.
M. Finat's Caudron monoplane which he got off in the shortest distance during the take-off tests (91 metres).
TAKING OFF AT ORLY: (3) The Caudron (Salmson) monoplane, piloted by M. Finat.
AT THE ROTTERDAM LIGHT 'PLANE MEETING: The take-off and landing competition. 4. The Caudron monoplane taking off.
The Caudron Stand: The large machine is the C.104, two-seater fighter, while the smaller types include training machines and a light monoplane two-seater, the C.109.
The slot for the undercarriage axle is formed by a short welded-on tube on the Caudron C.109 parasol monoplane two-seater light 'plane.