Curtiss Eagle / Type 19
Страна: США
Год: 1919


Транспортный самолет с экипажем из двух человек
Описание:
Curtiss Model 19 Eagle
Flight, January 1920
THE CURTISS “EAGLE”
Фотографии

Curtiss Model 19 Eagle

Первый Curtiss Eagle (затем - Model 19) представлял собой трехдвигательный биплан, преимущественно деревянной конструкции, построенный в 1919 году в расчете на большой спрос на рынке пассажирских самолетов. Однако его тоже постигла неудача - внутриамериканский рынок был перенасыщен отправленными "в отставку" военными машинами. С другой стороны, Eagle установил новые стандарты для коммерческих самолетов - тщательно "вылизанный" фюзеляж и широко расставленные двухколесные основные опоры шасси, отличавшиеся металлическими обтекателями колес. Полностью закрытая кабина вмещала двух пилотов и до шести пассажиров. Были построены менее 20 машин, в том числе один Eagle II с двумя V-образными двигателями Curtiss C-12 мощностью 400 л.с., а также три однодвигательных Eagle III с V-образным двигателем Liberty мощностью 400 л.с.
  Эти четыре машины использовались Армией США в качестве медико-эвакуационных и штабных самолетов. Основная же часть трехдвигательных Eagle I (такое название было присвоено первой модификации после появления Eagle II и Eagle III) была оснащена двигателями Curtiss К-6 мощностью 150 л.с. и лишь некоторые получили 160-сильные рядные двигатели C-6.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Curtiss Model 17 Eagle I

  Тип: транспортный самолет с экипажем из двух человек
  Силовая установка: три рядных ПД Curtiss К-6 мощностью по 150 л.с. (112 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 172 км/час; набор высоты 1240 м - за 10 мин; дальность 764 км
  Масса: пустого 2327 кг; максимальная взлетная 3379 кг
  Размеры: размах крыла 18,69 м; длина 11,20 м; высота 3,76 м; площадь крыльев 83,61 м2
  Полезная нагрузка: до шести пассажиров

Flight, January 1920

THE CURTISS “EAGLE”

  The following brief particulars are to hand of the Curtiss "Eagle” eight-seater aerial limousine, which was recently put through its first public demonstration by Roland Rohlfs, at Roosevelt Field, L.I., U.S.A. Six passengers were taken up on each trip, and on one occasion an altitude of 20,000 ft. was attained.
  The "Eagle” is intended for passenger or cargo work, and is a fuselage biplane fitted with three 150 h.p. Curtiss K-6 engines. One of these engines is placed in the nose of the fuselage and drives a tractor screw, whilst the other two engines are disposed one on each side of the fuselage, in a streamlined nacelle, and also drive tractor screws. Aft of the central engine the fuselage is formed into a cabin, which is luxuriously fitted up. There are eight upholstered wicker chairs, arranged in two rows with a wide aisle in between the two front seats being for the pilots. In the front of the cabin, and at the sides at each seat, are large Triplex windows. At the rear is a compartment for luggage. If used as a cargo machine, a useful load of one ton can be carried. The engines are provided with electric starters, and dual control of the Deperdussin type is provided.
  The overall span of the “Eagle” is 61 ft. 4 ins., chord 6 ft. 9 ins., and wing area 770 sq. ft. The gross weight of the machine is 7,450 lbs. It has a speed range of 54-107 m.p.h., and climbs to 4,000 ft. in ten minutes. At full power the range is 350 miles, or at cruising speed 475 miles. The machine will fly on anv two motors, and with light load, on one engine.
The Curtiss “Eagle” - in full make-up - which is fitted with three 150 h.p. Curtiss K-6 engines, one in the nose, or “beak,” of the fuselage, and one, in a nacelle, on each side of the fuselage.
Side view of the three-engined Curtiss "Eagle" eight-passenger aerial limousine
Three-quarter rear view of the three-engined Curtiss "Eagle" eight-passenger aerial limousine
THE THREE-ENGINED CURTISS "EAGLE" EIGHT-PASSENGER AERIAL LIMOUSINE: Top - The machine in flight. Below - View of the three engines and a close-up view of the pilot's quarters
The new Curtiss "Eagle" six-passenger biplane, fitted with one 400 h.p. Liberty. Previous models - already illustrated in "Flight" - were fitted with three and two engines respectively
Один из трех однодвигательных самолетов Eagle III использовался Армией США в качестве медико-эвакуационного
Interior view oi the cabin of the three-engined Curtiss "Eagle" eight-seater aerial limousine, which was described in a recent issue of "Flight"