Fieseler Fi.97
Страна: Германия
Год: 1934


Четырехместный моноплан
Описание:
Fieseler Fi 97
Flight, November 1934
THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW
Фотографии

Fieseler Fi 97

Fieseler F 5 был способен взлетать и садиться на ограниченные по площади аэродромы и отличался малой скоростью сваливания - все благодаря удачному сочетанию крыла новой конструкции и внедрению закрылков, занимавших заднюю часть крыла по всему его размаху. Основываясь на хороших летных данных F 5, германское Министерство авиации выдало заказ на проектирование четырехместного самолета с еще лучшими характеристиками, который планировалось направить для участия в европейских авиагонках "Europarundflug" 1934 года.
  Новый самолет получил обозначение Fieseler Fi 97 и представлял собой свободнонесущий низкоплан смешанной конструкции, с хвостовым оперением по типу F 5 и неубирающимся шасси. Самолет отличался от предшественника наличием закрытой кабины для пилота и пассажиров и более мощной силовой установкой на базе двигателя Hirth HM.8U - в качестве опциона можно было установить менее мощный шестицилиндровый рядный двигатель с перевернутым блоком цилиндров Argus As.17 мощностью 210 л. с. (157 кВт). Но самой важной отличительной особенностью Fi 97 была конструкция крыла, спроектированного Герхардом Физелером и главным конструктором фирмы Рейнольдом Мевесом. На передней кромке крыла имелись автоматические предкрылки типа Handley Page - они занимали более половины размаха крыла, а на задней части крыла были размещены закрылки Фаулера (спроектированы специалистами компании и получили название "Ausrollflugel"), которые выдвигались далеко назад-вниз, благодаря чему площадь крыла увеличивалась почти на 20%. Итогом описанных новшеств стало обеспечение управляемого полета в диапазоне скоростей от 58 до 245 км/ч.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Fieseler Fi 97

  Тип: четырехместный моноплан
  Силовая установка: один 8-цилиндровый перевернутый V-образный ПД Hirth HM.8U мощностью 225 л. с. (168 кВт)
  Летные характеристики: макс. скорость 245 км/ч; практический потолок 7300 м; дальность 1200 км
  Масса: пустого 560 кг; максимальная взлетная 1050 кг
  Размеры: размах крыла 10,70 м; длина 8,04 м; высота 2,36 м; площадь крыла 15,30 м2

Flight, November 1934

THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW

THE EXHIBITS DESCRIBED

Small Civil Types

  THERE are at the Salon many machines, some of great interest and some already well known, which may be classed under this heading.
  On the German stand there are two in particular which are well worth study, these being the Fieseler and Messerschmitt Me 108, both being built to fulfil the requirements of the Challenge de Tourisme held recently in Warsaw.
  The Fieseler, in order to achieve a low landing speed and good take off together with a high top speed, is compensated for a comparatively small wing area by having Fowler flaps which drop out and back from the whole length of the trailing edge of the wing and thereby increase the effective area by some 33 1/3 per cent. Added to this, Handley Page slots extend inwards from the wing tips for about two-thirds of the span.
  The ailerons are particularly interesting, as they are of the short-span type and work upwards above the surface of the outer portion of the Fowler flaps.
<...>
  Both these machines were specially designed with a view to scoring marks in the competition, and their cabins are certainly more comfortable than anything so far seen in this class. Each has extensive transparent panels both above and at the sides so that passengers and pilot have an unrestricted outlook and a sense of space and airiness. The seats are, in each case, arranged in two pairs facing forward, and appear to be very comfortable.
  The Fieseler, with its 225 h.p. "Argus AS17" engine, claims a top speed of 250 km.p.h. (155 m.p.h.) and a landing speed of 60 km.p.h. (37 m.p.h.), while the Messerschmitt, using a "Hirth" eight-cylinder inverted 250 h.p. engine, flies at 310 km.p.h (193 m.p.h.), and lands at 60 km.p.h. (37 m.p.h.).
  Another point of interest to which we have not yet become accustomed, except perhaps in some of the more modern large commercial aircraft, is the almost vertical front used on the windscreen of both machines. Remembering that they were designed for high speed, among other things, it would appear that there is considerable truth in the assertion that a blunt nose of the correct shape often produces less drag than one smaller but more pointed.
  As in the case of most machines in the competition, full advantage was taken of the rule whereby the pitch of the airscrews was allowed to be altered according to the necessities of each test. Although the weight limit under which the machines had to be built did not allow the use of airscrews which were variable in the air, those variable on the ground were used, and each of these had light Elektron blades. The B.F.W. airscrew is three-bladed.
<...>
The Fieseler four-seater built for the Challenge de Tourisme; large Fowler flaps are an interesting feature.
Fieseler Fi 97 отличался великолепными летными данными, его крыло на передней части имело автоматические предкрылки, а на задней - закрылки Фаулера по всему размаху.
THIRD PLACE: Seidemann's Fieseler Fi-97 was fitted with an Argus engine.
SUPER-FLAPPED: A Fieseler (Argus) in the takeoff tests of the International Touring Competition at Warsaw. Note the slots, the huge Fowler flaps extending along the wings, and the small ailerons operating at the tips above the wing surface.
The Fieseler Fi.-97 has a Fowler variable wing.