Lockheed Constitution R6O / R6V / Model 89
Страна: США
Год: 1946


Транспортный самолет
Описание
Фотографии
Lockheed 89 Constitution

   По заказу ВМС США были построены два опытных самолета Lockheed 89 Constitution, получивших обозначение XR6O-1. Серийно самолеты не выпускались из-за отмены программы разработки турбовинтового двигателя Wright Typhoon мощностью 5500 л. с. В итоге опытные самолеты оснащались двигателями мощностью 3500 л. с. В варианте военно-транспортного самолет должен был иметь размах крыла 57,63 м и был рассчитан на перевозку 12 членов экипажа и 168 военнослужащих (на двух палубах).


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed R6V Constitution

   Тип: транспортный самолет
   Силовая установка: два двигателя Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major мощностью по 3000 л. с. (2240 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость на высоте 4267 м - 649 км/ч
   Масса: пустого 22 650 кг; максимальная взлетная 83 460 кг
   Размеры: размах крыла 57,6 м; длина 47,6 м
   Полезная нагрузка: 168 пассажиров
Второй и последний опытный самолет Lockheed R6O Constitution показан здесь в рекламной окраске для ВМС США. Изначально самолет проектировался под требования авиакомпании "Pan American" к вместительному самолету большой дальности, но обе построенные опытные машины эксплуатировались только в 44-й авиатранспортной эскадрилье (VR-44). На двух палубах самолет мог перевозить 168 военнослужащих, максимальная взлетная масса составляла 83 461 кг, однако последующие заказы не последовали - ввиду прекращения разработки ТВД Wright Typhoon.
Specified to carry a 9,000kg pay load over a range of 7,200km, the Constitution was the largest US Navy transport of its day. Unfortunately, the only two examples were not completed until some 15 months after the end of World War Two, by which time the mission had lost its priority.
The Lockheed XR6O-1 Constitution Naval Transport (four 3,500 h.p. Pratt & Whitney R-4-360 engines).
In spite of its bulk, the Constitution presented quite an elegant outline when flying “clean”.
Both Constitutions served as transports with VR-44 until 1955.
The two port Pratt & Whitney Wasp Majors seen from a forward window in the Constitution’s top deck.
Constitution имел недостаточно мощную силовую установку, было построено всего два самолета. Разработчиком был предложен и противолодочный вариант, но интереса у ВМС США он не вызвал.
After commissioning, a Constitution made an inaugural non-stop flight across the USA. One of the pair survives, languishing near Opa-Locka airport, Florida, as N7673C.
Amongst the variety of visiting military aircraft in the 1950s, the arrival of VR-44’s Lockheed R6O Constitution 85163, one of only two built, must stand out as a highlight.
The Lockheed XR6O-1 Constitution Naval Transport (four 3,500 h.p. Pratt & Whitney R-4360 engines).
The first XR6O-1, 85163, lifts off from Burbank for its flight on November 9, 1946, after a take off run of only 1,820ft. Note the extended tail-bumper and the tandem pairs of main wheel units with twin legs.
On February 2, 1949, following its formal introduction into the US Navy by Rear Admiral Lynde McCormick, one of the XR6Os made a jet-assisted take off from Alameda, California, and buzzed the airfield.
The flight deck, with a parachute-equipped crew in situ. The flight engineer, on the right, usually handled the engine controls.
A chief petty officer in the entrance of the wing tunnel which made the engines accessible during flight. Mechanics only had to stoop to walk out as far as the outer engines.