Lockheed RF-80A / FP-80
Варианты:
Lockheed - RF-80A / FP-80 - 1945 - США
Страна: США
Год: 1945


Описание
Фотографии
XFP-80A (позже XF-14): единственный опытный экземпляр для фоторазведки
   ERF-80A: обозначение одного F-80A, использованного для испытаний фотооборудования
   F-14A (затем самолет обозначили FP-80A, позже RF-80A): серийный вариант для фоторазведки, первые 38 самолетов были переделаны из варианта P-80A, а остальные 114 построены заново
   RF-80C: новое обозначение 70 самолетов F-80A, переделанных в самолеты-разведчики
Lockheed RF-80A Shooting Star 44-85330 'FT-330' of the 117th Tactical Reconnaissance Wing, 38th Tactical Reconnaissance Squadron, Neubiberg, West Germany, 1953.
RF-80A Shooting Star. RF-80A поступили на вооружение 67-го авиакрыла в 1946 году и несли службу в Корее вместе с обычными F-80. Этот RF-80A из 15-й разведэскадрильи в 1952 году базировался в Кимпо. В начале 1950-х годов RF-80 был основным тактическим разведчиком ВВС США и часто использовался совместно с RF-51 и RB-26.
Lockheed RF-80A Shooting Star 44-8422 'PN-422' of the 161st Tactical Reconnaissance Squadron, Langley, USA, 1949.
RF-80A (44-85467) converted from F-80A-5 for photo-recce task. Note retention of fighter category "FT" buzz code.
Разведывательный вариант. RF-80 создавался на базе F-80A, но пулеметы были демонтированы. Самолет стал единственным реактивным тактическим разведчиком ВВС США в начале корейской войны. Данный самолет принадлежал 67-му тактическому разведывательному авиакрылу, дислоцированному в 1950-1953 годах в Сувоне, Корея. Он стал одним из двух самолетов, применявшихся в небе Северной Кореи в рамках операции "Stovepipe" и получивших для этого экспериментальную схему камуфляжа - "хаки и нейтральный серый". Распространения данная схема не получила.
RF-80A 45-8391 flown by 1st Lt Robert H Clark flies in close formation with the cameraman Lt Dick Cathriner. The markings for the RF-80s were changed in 1955 to the scheme illustrated.
In 1953, at the end of the Korean War, the 67th TRW flew the RB-26, RF-80 and T-33 as well as the RF-86 Sabre. All the wing's aircraft are seen in the company of a Marine recce Banshee.
Somewhere over the Rhine in the vicinity of Weisbaden in September 1955 RF-80A 45-8391 flown by 1st Lt. Robert H Clark makes a swift departure.
En route for Germany, RF-80A 45-8412 of the 303rd TRS at Blue West One, Greenland.
RF-80A 44-85330 at 'Spang' in 1954. It was converted to recce configuration from a P-80A; note the distinctive hump in the nose contours
Lockheed RF-80A 45-8417 of the 8th Tactical Reconnaissance Squadron at Taegu in South Korea during 1950-51. The standard F-80’s radio compass antenna was removed on the RF-80 to make space for a K-18 camera with a 36in lens, which took forward oblique photos through a transparency in the nose.
In early 1953 the Polka Dots swapped their Mustangs for Lockheed RF-80s, an occasion that demanded a photo-call, with RF-51D Wind Wraith being posed nose-to-nose with an RF-80 at Kimpo on January 1, 1953.
Captain Bob Sweet with RF-80A 45-8425 at Sembach in 1954. Bob Sweet was a veteran of Korea where he flew T-6s, Mustangs and the RF-80A. After the RF-80 he went on the fly the RF-84 and the RF-101C.
The maintenance team poses briefly for a snap while working on RF-80A 45-8365.
RF-80A, 45-8325 at Shaw AFB prior to the departure for Germany, July 1953. Note the luggage in the camera bay.
RF-80A (F-14A, FP-80A). Были построены 152 разведывательных RF-80A - 38 переоборудовали из P-80A, а 114 - построили заново. Вначале самолеты оснащались ТРД J33-GE-11 или J-33-A-9, но затем на машины стали устанавливаться ТРД J-33-A-17, а часть машин была оборудована еще и ускорителями RATO, одновременно с радиокомпасами. RF-80A несли один аэрофотоаппарат K-17 (фокусное расстояние 152,4 мм) и два аэрофотоаппарата K-22 (фокусное расстояние 609 мм).
The Lockheed FP-80A Shooting Star, the Photographic-Reconnaissance version of the P-80A Fighter.
RF-80 - серийная модификация разведывательного Shooting Star: 38 самолетов были изначально заложены на стапеле как P-80A, а еще 114 - построены "с нуля". Позже 66 RF-80A были переоборудованы из F-80A. На фотографии - один из самолетов, переоборудованных из P-80A еще на стапеле (их можно идентифицировать по контуру носовой части фюзеляжа - в виде "лесенки"). Самолет принадлежал 160-й тактической разведывательной эскадрилье авиации Национальной гвардии штата Алабама
The seventh P-80A 44-84998, was converted to F-14A reconnaissance configuration, with cameras in the extended nose. The type was successively redesignated FP-80A and then RF-80A.
Checking the cameras in a Lockheed RF-80 Shooting Star.
Preparing RF-80A 44-85168 of the 303rd TRS for flight, 1954.
Arrival at Sembach, July 19, 1953, 303rd TRS commander Jean K Woodyard with RF-80A 45-8302. Colonel Rose is on the right talking to Woodyard.
1st Lt James R Tansey poses at Sembach with his speed machines, 1955.
2nd Lt Ken Brumbeloe climbs aboard RF-80A 45-8463 under an overcast and wet sky at Spangdahlem in autumn 1954.
2nd Lt Grayson Powell perched on his RF-80A at Spangdahlem in 1954.
RF-80A 4485242 of the 303rd in company with RF-84F 51-1933 at Sembach in 1955. This was the second RF-84F to be assigned to the squadron.
A very heavily-laden RF-80 uses rocket-assisted take-off (RATO) equipment to get off at Yokota. The large underslung “Misawa" extra-long-range tiptanks were made at Yokota using standard F-80 165 US gal tiptanks with two additional sections inserted in the middle, each reportedly capable of holding some 265 US gal.
RF-80A, 45-8310, en route to Sidi Slimane, Morocco, over the Atlas Mountains
A lone RF-80A flies over Spangdahlem in spring 1954.
Three of the 'Bald Iggles' of the 302nd TRS over Luneville, France, 1955. There were four members of the team but photos were invariably taken by the slot man, Russ Tansey
Four RF-80s of the 160th TRS, 117th TRW fly over the German landscape.
The 'Bald Iggles' acrobatic team near Toul-Rosiere, France, in the spring of 1955.
RF-80A 45-8475 keeps company with the first two RF-84Fs delivered to the 303rd TRS, 51-1933 and 51-1894.
An RF-80A in company with its stablemate at Spangadahlem, an RB-26 of the 1st TRS, 10th TRW.
Для сопровождения YB-49 в испытательных полетах использовались реактивные истребители, летчики которых отмечали, что YB-49 отличается великолепной маневренностью. В данном случае YB-49 сопровождает разведчик RF-80
RF-80A 45-8475 undergoing field maintenance during an exercise in Germany.
Two RF-80s after an unfortunate collision on the ground. One aircraft jumped its chocks and collided with others
F-14. Обозначение прототипа варианта PR самолета P-80. Единственный самолет был заказан как один из YP-80A и вместо пулеметов оснащался фотокамерами. В отличие от последующих разведывательных модификаций на этом самолете окон для фотокамер по бокам носовой части не было. 6 декабря 1944 года F-14 был потерян в результате столкновения в воздухе с самолетом B-25.
RF-80C. В годы корейской войны 70 самолетов F-80A/C были переоборудованы в вариант RF-80C, который отличался от других разведывательных модификаций ровным носовым обтекателем (как у истребителя). Пулеметы были заменены одним или двумя аэрофотоаппаратами K-14, но краской на фюзеляже были нарисованы пулеметные порты для обмана противника. Еще шесть RF-80A были модифицированы "Lockheed" в RF-80C-11-LO (на схеме), самолеты получили двигатели J33-A-35, катапультное кресло и возможность установки радиостанции AN/ARC-27.
The general arrangement drawings depict: A - the XP-80 as first flown; B - the P-80C (side plan and head-on view); C - scrap view of the original wing tip tanks; D - scrap view of the later Fletcher-type tip tanks; E - the RF-80.