Republic RF-84F Thunderflash
Варианты:
Republic - RF-84F Thunderflash - 1952 - США
Страна: США
Год: 1952


Описание
Фотографии
Republic F-84 Thunderjet
  
<...>
   Последним вариантом базовой модели стал разведывательный RF-84F Thunderflash с ТРД J65-W-7 тягой 34,69 кН, воздухозаборниками в корневой части крыла и фотокамерами в носовой части фюзеляжа. Было построено 715 самолетов, из них 386 поступило в авиацию стран НАТО.
   Для расширения разведывательных возможностей 25 F-84F были переделаны по программе ВВС США FICON (fighter conveyor) для подвески на трапеции под самолетом GRB-36F - вариантом гигантского бомбардировщика Convair B-36. После взлета разведчики GRF-84F (позднее обозначение сменили на RF-84K) подцеплялись к носителю, доставлявшему их в необходимый район. После отцепки и выполнения задания RF-84K мог снова подцепиться к транспорту-носителю для возвращения на базу. Самолеты F-84F и RF-84F были последними в семействе, остававшимися на вооружении ВВС США, и многие из них были переданы в авиацию Национальной гвардии, а в 1971 году полностью сняты с вооружения.
RF-84F-10-RE Thunderflash 51-1911 of the 38th TRS, 10th TRW, 1955.
RF-84F-25-RE Thunderflash 52-7313 of the 303rd TRS, 1956.
RF-84F-25-RE Thunderflash 52-7347 of the 302nd TRS, 1957.
Republic RF-84F-36-RE serial 52-8747, coded T3-L, was one of a batch of 50 built at the company’s factory at Farmingdale, New York, and is seen here in its original RNoAF bare-metal scheme. On the fuselage below the windscreen is a cartoon motif of Donald Duck on a magic carpet with a camera in his hands, denoting the unit’s photo-recce role.
RF-84F Thunderflash из 717-й эскадрильи норвежских ВВС. Норвегия получила 35 самолетов RF-84F, которые состояли на вооружении в 1956-1969 годах. Этот "AZ-B" в 1970 году вернули США, он был уничтожен во время испытаний вооружения.
RF-84E-26-RE serial 51-17053, coded AZ-G, in the type’s final colour scheme in RNoAF service, comprising camouflage upper surfaces, white codes and Aluminium-painted undersides. This aircraft is currently on display at the Norwegian Armed Forces Aircraft Collection at Gardermoen, north of Oslo.
Тайваньские ВВС получили первые самолеты F-84G незадолго до начала корейской войны (1953 год). На Тайвань самолеты, переданные с баз хранения дальневосточной группировки ВВС США (Far East Air Force - FEAF), перегонялись американскими летчиками. Следом Тайвань получил и RF-84F. С февраля 1956-го по февраль 1964 года 12-я тактическая разведывательная эскадрилья 5-го истребительного авиакрыла эксплуатировала 25 самолетов RF-84F.
Помимо стран НАТО, которым досталось большинство тактических разведчиков RF-84F Thunderflash, эти самолеты получали и другие союзники США, включая Тайвань. Этот самолет нес службу в 1955-1965 годах.
An RF-84F on the ramp at Pisa Air, Italy, in July 1956. This was the only RF-84F in the 38th TRS equipped with two 230-gallon external fuel tanks.
Captain Jack Coghlan flying RF-84F 51-17007 over Germany in 1956. Jack Coghlan was the Ops Officer for the 303rd TRS.
38th TRS, the last of the best
Rare colour photo of RF-84F-25-RE 52-7292 of the 32nd TRW, 66th TRS, at Phalsbourg, 1957.
An RF-84F on a flight from Aviano, Italy, to Wheelus AFB, Tripoli, Libya, September 1956.
Two 38th TRS RF-84FS on take-off roll at Hahn.
Пять RF-84F из 66-го тактического разведывательного авиакрыла, 1956 год. Впереди - самолет командира авиакрыла.
The colourful 51-1862 in flight
RF-84F 51-1862 being checked out at Sembach. No '862 was the second to be received by the 302nd. It carries the colours of the four squadrons of the 66th TRW in a band around the fuselage.
Loading up RF-84F 52-7381 of the 302 TRS, 1957.
In July, 1956 the 38th TRS took part in a 'simulated forward air operation' at Hahn. Here is Dick Cathriner sitting in the aircraft assigned to 1st Lt Grayson Powell.
Во время проводившихся учений для придания большего реализма самолеты Peacemaker часто перехватывались истребителями из стратегических авиационных крыльев. В задачу этих подразделений входило сопровождение и защита флота бомбардировщиков.
The Project "Tom-Tom" RB-36F (serial 49-2707) accompanied by one of the two RF-84Fs (51-1848/1849) that were modified to permit wingtip to wing-tip hook-ups.
The Republic RF-84F photographed by Jan van den Over upon its return to Volkel
Larissa employs three recently-retired RF-84F Thunderflashes in the decoy role.
Греция - последний оператор RF-84F, окончательно самолет был списан только в 1991 году. 348-я эскадрилья, летавшая на RF-84F с августа 1956 года, стала последним эксплуатантом.
Самолеты Thunderstreak и RF-84F Thunderflash в больших количествах состояли на вооружении ВВС стран НАТО. Греция сняла такие самолеты с вооружения одной из последних.
Данный RF-84F, "EB-344", принадлежал Люфтваффе - крупнейшему оператору данных самолетов в Европе. Сегодня эта машина находится в музее Люфтваффе (Берлин - Гатоу).
Thunderflash serial 52-7319, coded AZ-C, was originally operated by France’s Armee de I’Air, and was acquired by the RNoAF in October 1963. It served with No 717 Sqn until November 1969, when it was withdrawn from service. Four former RNoAF examples survive today as museum exhibits in Norway, plus one nose section.
Two generations of photo-reconnaissance specialists together in January 1969 - nearest the camera is RF-84F serial 52-8714, coded AZ-F, beside Northrop RF-5A serial 68-9105, AZ-M. The much more capable twin-engined RF-5A took over the RF-84F’s role completely when the last RNoAF Thunderflash was retired in June 1970.
A pair of Luftforsvaret (Royal Norwegian Air Force - RNoAF) RF-84Fs await their next photographic reconnaissance sortie in the mid-1960s.
A line-up of Thunderflashes in the early 1960s, after No 717 Sqn’s adoption of “AZ” codes. The RNoAF constitued an important part of Nato’s ability to monitor its northern flank, Norway and the Soviet Union sharing a 196km (122-mile) border between Norway’s Sor-Varanger municipality and the USSR’s Murmansk Oblast.
Kaptein Knut Lande, a self-portrait of whom is seen in “the office”, started his flying career in 1964 and went on to serve as a photo-reconnaissance fighter pilot, flying instructor and test pilot during his career with the RNoAF.
The author poses for a photograph beside a Thunderflash after a flight. He has been an active civil aerobatic pilot and flying instructor since 1970, and has written textbooks and training programmes for aerobatic pilots and instructors, as well as published numerous articles in aviation periodicals.
RF-84F-25-RE 51-17005 of the 32nd TRS, 10th TRW, showing off its potential camera fitments at Spangdahlem, 1956.
Line Inspection, 303rd TRS, 1957. Note that the colour scheme changed for the squadrons of the 66th in early 1957.
Обозначение самолета RF-84F/RBF-84F, участвующего в программе FICON, было заменено на RF-84K в начале 1956 г. Под крылом самолёта бомба Mk-7. Отогнутые вниз плоскости стабилизатора говорят о том, что RF-84K предназначен для подвески под бомбардировщик GRB-36D.
RF-84F-25-RE 52-7294 of the 66th TRW at Sembach, 1956. Note the lack of unit insignia and the exercise markings below the cockpit and on the fin.
RF-84F 52-7312 of the 303rd TRS over Germany, 1956.
Colourful markings of the 303rd TRS, on RF-84F-25-RE 52-7313, 1957.
RF-84F 52-7313 is flying over the Atlas mountains. The single green fuselage band outlined in white, mark this as a flight commander's aircraft.
Flying over the Bavarian Alps in 1956 a 38th TRS RF-84F in the company of a 32nd TRS example.
Another 'Dash 25' Thunderflash, 52-7343 of the 303rd TRS, 66th TRW, at the Wethersfield 'Open House', 1957.
Air-to-air of RF-84F-25-RE 52-7347 of the 302nd TRS, 66th TRW, 1956.
Quartet of RF-84F of the 330rd TRS, 1955.
Hangar maintenance on RF-84F 52-7377, Sembach, 1957.
In autumn 1956 the 10th TRW received its first RF-84s destined for the 32nd and 38th TRS.
F-105B "Тандерчиф" в одном ряду со своими предшественниками: F-84E "Тандерджет", KF-84F "Тандерфлэш" и F-84F "Тандерстрик"
Thunderflash 11911 displays the camera-laden nose of this variant.
RF-80A 45-8475 keeps company with the first two RF-84Fs delivered to the 303rd TRS, 51-1933 and 51-1894.
RF-80A 4485242 of the 303rd in company with RF-84F 51-1933 at Sembach in 1955. This was the second RF-84F to be assigned to the squadron.
RF-84F американских ВВС - фотография сделана с самолета-заправщика KB-29P. Кроме ВВС США, самолеты RF-84F состояли на вооружении Бельгии, Тайваня, Дании, Франции, Греции, Италии, Нидерландов, Норвегии и ФРГ. ВВС Франции стали первыми, применившими RF-84F в боевых условиях. Случилось это в ходе Суэцкого кризиса в 1956 году.
Alabama Air National Guard (106th TRS) RF-84F-35-RE at Dreux, France, in 1961 during the Berlin crisis.
Разведчик RF-84K №52-7258 на базе Эдвардс. Самолёт несет пару подвесных топливных баков на правом крыле и «специальное оружие» T-63 (аналог бомбы Mk-7) на левом крыле. Чтобы взлететь с тяжелым грузом, самолёт оборудован четырьмя стартовыми ускорителями тягой по 453 кгс.
Паразитный истребитель-разведчик RF-84F FICON. Из парка RF-84F, имевшихся в распоряжении ВВС США, 25 самолетов были переоборудованы в вариант RF-84K (на фото) для авиационного комплекса FICON (Fighter CONveyor). В состав комплекса входил самолет-носитель, для роли которого был выбран Convair RB-36D (получил обозначение GRB-36D), и подвешиваемый к нему так называемый паразитный самолет (RF-84K). В бомбоотсеке устанавливалось Н-образное крепление, при помощи которого происходил сброс и прием RF-84K.
Designed to fit the Convair RB-36’s bomb bay, 25 examples of the droop-tailed Republic RF-84K were built, but served for only a short period with the 91st Strategic Reconnaissance Squadron.
The 91st Strategic Reconnaissance Squadron. S.A.e., U.S.A.F., is the first unit to be equipped with the specially-modified Republic RF-84F-RE armed photo-recce Thunderflash. Dubbed FICON (Fighter Reconnaissance), these modified Thunderflashes extend the 10,000-mile range of the "mother" Convair GRB-36J-CFs by an additional 2,000 miles.
Система FICON в действии. RBF-84F 52-7269 выпущен из бомбового отсека GRB-36D 49-2696. Авиабаза Файрчайлд, штат Вашингтон, 12 декабря 1955. Предполагалось, что бомбардировщик доставит истребитель к границе ПВО противника, выпустит там истребитель, который совершит бросок к цели, и сбросит бомбу. Затем вернется к бомбардировщику, прицепится к трапеции и они вместе вернутся на базу. После того, как пилоты поломали несколько самолётов. Программа FICON была закрыта.
‘Parasite’ concepts continued beyond World War Two, with experiments conducted with the GRB-36F Peacemaker and RF-84K Thunderjets
The FICON trials. An RF-84F being retracted into the bomb bay of an RB-36F, 1953.
Republic RF-84F Thunderflash 92430 is seen during a mid-air hook-up to its Convair RB-36 mother aircraft during the FICON (Fighter Conveyor) launch and recovery trials, 1953-1956.
Один GRB-36F FICON задействовали в проекте "Tom-Tom". На снимке - к крылу носителя пристраивается один из двух истребителей F-84F, доработанных в рамках этой программы, фотосъемка выполнялась с борта самолета Lockheed T-33.
С появлением таких мощных дальних самолетов, как B-36, возникла необходимость в столь же дальних истребителях сопровождения. Однако испытания "прицепных" и буксируемых истребителей закончились неудачей.
Концевая подвеска RF-84F "Тандерфлэш" к крылу B-36
Стыковочные узлы на законцовках крыла RB-36F-1 и RF-84F
Тайваньские ВВС получили первые самолеты F-84G незадолго до начала корейской войны (1953 год). На Тайвань самолеты, переданные с баз хранения дальневосточной группировки ВВС США (Far East Air Force - FEAF), перегонялись американскими летчиками. Следом Тайвань получил и RF-84F. С февраля 1956-го по февраль 1964 года 12-я тактическая разведывательная эскадрилья 5-го истребительного авиакрыла эксплуатировала 25 самолетов RF-84F.
The Republic RF-84F as P-5 when originally in service with the R Neth AF.
Republic RF-84F Thunderflash.
Remarkably, the HAF still operates 18 RF-84F Thunderflashes for daylight tactical reconnaissance missions within one flight of the 348 Mira at Larissa, these probably being the last of their type remaining in service anywhere in the world.
The Republic RF-84F Thunderflash remains standard THK tactical reconnaissance equipment and currently equips one squadron in each Tactical Air Force.
Обе стороны располагали одинаковыми самолетами, в т.ч. разведчиками RF-84 и ударными F-84F
Showing the F-84F/RF-84F’s distinctive swept wing, of 38-5° sweep and with 3-5° of anhedral, and all-moving tailplane, RF-84F serial 52-9734, coded AZ-F or E, conducts another sortie over a typically rugged Norwegian backdrop. Much of No 717 Sqn’s work was undertaken at low level over difficult mountainous terrain.
Four RF-84Fs of No 717 Sqn (PR) gleam in their bare-metal schemes in contrast to the characteristically steep-sided fjord in the background. As with most early turbojet-powered fighters, range was an issue, and the Thunderflash always carried a pair of wing-root-mounted 450 US gal (1,700lit) external fuel tanks for operations.
RNoAF Thunderflashes of No 717 Sqn (Photo-Reconnaissance) in their original bare-metal schemes and “T3” codes at Sola (Stavanger) in the late 1950s. The Thunderflashes were repainted in camouflage markings, as per Nato Standard No 3083, Colouring and Markings of Aircraft for Tactical Reconnaissance, circa 1959-60.
The RF-84F was a dedicated photo-reconnaissance development of Republic’s F-84F Thunderstreak, the latter’s nose air intake being replaced with wing-root intakes in order to free the nose for a comprehensive suite of photographic equipment. The resulting drop in performance was deemed acceptable for the photo-recce role.
Wearing squadron code T3-A, a Thunderflash undergoes maintenance in the late 1950s. Unique to the F-84F and RF-84F, note the articulation of the canopy, which is mounted on a pair of hydraulic rams and a lever arm, allowing it to pivot up and backwards behind the cockpit. Of typical Republic design, the RF-84F was built to be exceptionally robust, and was stressed to withstand some 9g.
When the RNoAF’s Thunderflashes were given camouflage colour schemes during 1959-60, the undersides were initially painted Nato PRU Blue. These examples are seen at Sola with the new camouflage scheme with blue undersides, but before the unit’s code was changed from “T3” to “AZ” in 1962.
In the hangar, the Republic RF-84F, and tail of the Caudron C800 sailplane, can be seen beyond in the Morane Saulnier M.S.733.
Although the wing-root-mounted air intakes on the RF-84F cost the type in terms of performance compared to the more efficient straight-through jetpipe of the Thunderstreak, the Thunderflash more than compensated in tactical terms by having an excellent photographic suite, as this contemporary pair of illustrations demonstrates.
Republic RF-84F Thunderflash.