Northrop B-49
Варианты:
Northrop - B-49 - 1947 - США
Страна: США
Год: 1947


Описание
Фотографии
Northrop. Самолеты схемы "Летающее крыло"

<...>
   Завершение Второй мировой войны и заказ на конкурирующий бомбардировщик Convair B-36 поставили крест на программе поршневого B-35. Впрочем, руководство компании-разработчика предвидело такой поворот событий и заручилось разрешением командования ВВС модифицировать два YB-35, оснастив их турбореактивными двигателями. Первый из них, обозначенный YB-49, совершил первый полет 21 октября 1947 года - он был оснащен восемью двигателями Allison J35 тягой по 1814 кг; второй самолет имел шесть двигателей Allison, но тягой по 2540 кг: четыре двигателя были установлены в крыле, а два - подвешены на подкрыльевых пилонах. Отзывы по YB-49 со стороны офицеров ВВС были достаточно благоприятными, и вскоре у командования сформировалось положительное мнение по вопросу создания бомбардировщика схемы "летающее крыло". Однако в июне 1948 года второй YB-49 был полностью разрушен в авиакатастрофе - погибли пять человек. Причина происшествия - недостаточная прочность конструкции.
   Тем не менее ВВС США заказали 30 модифицированных RB-49A, один из которых должна была построить компания "Northrop", а 29 - "Consolidated Vultee", но позже этот заказ был отменен, поскольку все силы были брошены на реализацию программы B-36. В октябре 1949 года программа YB-35 была закрыта, а самолеты - утилизированы. Единственным сохранившимся на тот момент оказался шестимоторный YB-49A, но через четыре года и он был разрушен.
<...>
В 1942-1950 годах фирма "Northrop" разработала проекты нескольких радикально новых самолетов, включая B-35 и реактивный B-49 (на снимке YB-49). Обе машины спроектированы по схеме "летающее крыло". Ни один такой самолет серийно не строился.
At the time of the cancellation of the programme some 15 XB-35s, YB-35s and YB-35As were either completed or under construction.
With the dawning of the jet age, the USAF decided to convert ten of the YB- and B-35s, to an all-jet configuration, when this photograph was taken in late 1948.
Eleven YB-35s at Northrop’s Hawthorn plant in the late 1940s. Ten were RB-49s, but only one ever flew, 42-102376.
A trio of flying wings at Muroc. The No.1 XB-35 in the foreground has had its counter-rotating propellers changed to single four-bladed types. Two jet YB-49s are in the background.
To channel air properly and act as a barrier against the spanwise (cross-wing) flow of boundary layer air, wing fences were built along the wing, runnig from the fins forward to an area just behind the leading edge.
Хвостовая часть YB-49 (видны форсажные камеры четырех ТРД J35)
The business end of the YB-49, 2102367, providing a combined thrust of 32,000lb.
YB-49 готов к первому полету
The YB-49 seen in profile while taking off was a deceiving view, indicating a much smaller machine than it actually was. As an example, the main gear wheels were 65in in diameter, without their tyres!
One of the two YR-49 s taking off, showing the large diameter wheels to advantage.
The first YB-49 taking off on its maiden flight. Leading edge waing air intakes were modified for the jet engines.
Фотографию взлетающего YB-49 опубликовали все газеты США
Shown is the first of the two YB-49 jet powered conversions of YB-35s. This machine, 42.10236, initially flew on 21 October 1947. Powered by six 4.000lb s.t. Allison J35-A-15s, the YB-49's top level speed of 493mph at 20,000 feet may have been over 100mph faster than the piston-engined XB-35, but the thirst of these early jet engines can be gauged by the greatly reduced warload/range capability of 3.155 miles with a 10.000lb bombload. On 5 June 1948, the second YB-49 broke up in flight during forward centre of gravity checks killing all five crew members. Programme cancellation followed in 1949, resulting, according to a Wright Patterson assessment, from insurmountable instability problems. (Northrop)
The YB-49 in flight reveals fins, wing fences, intakes, elevons operating to bank the aircraft (note deployment at top of the wing) and pilot in his bubble canopy.
The second prototype YB-49 over Muroc Dry Lake. The wing spanned 172 ft (52.46 m) while overall length was 53 ft 1 in (16.17m). This aircraft was destroyed in a taxying accident at Edwards.
Another view of a YB-49, looking strangely alien to this planet and more in keeping with the moonlike terrain it is flying over, actually the Californian desert.
В январе 1949г. фантастически выглядевший YB-49 пролетел над Вашингтоном
With the XB-49 Northrop achieved the ‘clean plane’ he had always dreamed of. Unfortunately, the eight General Electric J35A-5s were fuel consuming and range was cut down dramatically.
YB-49 2102367, climbing over the South Californian desert.
Для сопровождения YB-49 в испытательных полетах использовались реактивные истребители, летчики которых отмечали, что YB-49 отличается великолепной маневренностью. В данном случае YB-49 сопровождает разведчик RF-80
Examples of all three of Northrop’s Flying Wings at Muroc (now Edwards AFB) in the California desert. Parked in the shade of the XB-35 is the flying wing proof-of-concept N-9M, with the jet-powered YB-49 making a pass overhead.
Осмотр YB-49 после посадки и заправка его топливом
Пробные газовки двигателей на YRB-49A
The last Northrop flying wing was the YRB-49A which combined four turbojets buried in the wings, and two additional engines in pods slung underwing. This unique aircraft accomplished its maiden flight on May 4, 1950.
Самолет-разведчик YRB-49A в полете
Уникальный проект фирмы "Northrop" для исследования свойств летающего крыла в итоге стал реактивным тяжелым бомбардировщиком YB-49. Его характеристики и полезные нагрузки превышали данные конкурента - самолета B-36. Однако конкурс ВВС США выиграл более "традиционный" B-36.
На фото YRB-49A
The last of the Northrop flying-wings and the last to fly was the YRB-49A, a reconnaissance version of the YB-49. It featured six Allison J35-A-19s, four of which were buried in the wing and two hung in pods below the buried engines.
Сброс осветительной бомбы T-89 с борта YRB-49A
The ultimate Northrop flying wing design, the YRB-49A, takes off on its maiden flight. May 4, 1950.
The sole YRB-49A, identified by the two underslung engines and the large ventral equipment bay at the rear of the central nacelle.
YRB-49A на месте своей последней стоянки в международном аэропорту Онтарио
Интерьер кабины пилота на YRB-49A
Pilot positions in the YB-49. Wheel at left was for the pilot in a stepped-up position. Wheel at right was for the co-pilot. The flat 'greenhouse' area was positioned both above and below the co-pilot, while the pilot sat in a clear bubble canopy area.
На месте катастрофы YB-49. 5 июня 1948г.
Остатки "летающих крыльев" Нортропа на заднем дворе завода в Хоутхорне
Cutaway of the YB-49 showing how clean the all-jet design was.
Northrop YB-49
YB-49, 1947г.
YRB-49A, 1949г.