Leduc Leduc 0.21 / 0.22
Страна: Франция
Год: 1953


Одноместный экспериментальный истребитель
Описание
Фотографии
Leduc. Самолеты с ПВРД

<...>
   Усовершенствование самолета продолжалось на двух экземплярах большего размера и улучшенной модификации, получившей обозначение Leduc 0.21, - первый полет машина выполнила 16 мая 1953 года. Испытания дали положительные результаты, максимальная достигнутая скорость составила М=0,87, максимальная высота полета - 20 000 м.
   Затем была начата программа по разработке самолета-перехватчика Leduc 0.22, способного развивать скорость М=2 и оснащавшегося разгонным ТРД SNECMA Atar, позволявшим самолету самостоятельно взлетать и разгоняться до скорости, при которой начинал работать собственно ПВРД. Самолет совершил полет на ТРД впервые 26 декабря 1956 года, но до полета на ПВРД дело так и не дошло. Проект был закрыт по причине прекращения финансовой поддержки со стороны правительства.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
  
   Leduc 0.22

   Тип: одноместный экспериментальный истребитель
   Силовая установка: один ПВРД Leduc тягой 63,70 кН и один разгонный ТРД SNECMA Atar тягой 31,40 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость 1200 км/ч
   Масса: пустого 6380 кг; максимальная взлетная 8995 кг
   Размеры: размах крыла 9,95 м; длина 18,21 м; площадь крыла 22,10 м2
Leduc 0.22 создан на пике успеха Ледюка, но неудачи в программе и появление Dassault Mirage III привели к прекращению финансирования работ по теме.
The transparent plastic nosecone slid forward to allow the pilot to extricate himself from the sharp end.
Французский опытный самолет "Ледюк" с лежачим положением пилота
The Leduc 021 in flight. The athodyd had a maximum diameter of 2 44m (8ft).
Leduc 0.21.
The Leduc 021, a test vehicle for the 022 Mach 2 fighter, is being used for research at altitudes between 33.000 ft. and 66.000 ft. Initial rate of climb is 19.400 ft./min.
Апрель-май 1953г.: Во Франции 16 мая с аэродрома Лангедок выполнил первый полет экспериментальный самолет Leduc 0.21 с прямоточным воздушно-реактивным двигателем. Он предназначался для исследования особенности полетов на больших скоростях и высотах. ПВРД Turbomeca Marbore II были установлены на законцовках крыла, самолет выполнял взлет и посадку обычным способом. Расчетная максимальная скорость самолета Leduc 0.21 составляла 1000 км/ч.
The Leduc 0.21-01 ram-jet test-vehicle which was demonstrated at the Paris Show
All eyes follow the 021 on its landing approach at the Paris Air Show, Le Bourget, on June 20, 1955.
The Leduc 0.21 mounted on the Languedoc launching aircraft.
The Leduc 021.01 was the last of a series of relatively low speed ramjet demonstrators developed by Rene Leduc, who had pioneered the ramjet development. Like its forebears, the 021 needed to be launched from the modified Sud Est SE 161 Lanquedoc mother ship. Design limited to Mach 0.85 at 35,000 feet, or 562mph, the 021's integral ramjet provided a formidable 13.200lb of thrust at this speed and altitude. To get home, the 021, of which two were built, housed a 836lb s.t. Turbomeca Mabore II within the ramjet duct. The 021's first powered flight was made on 7 August 1953, following upon which both 021s were tested at altitudes between 33,000 and 66.000 feet, contributing to the development of the Nord 1500 Griffon.
The Leduc 021 seen at the 1955 Paris Air Show, mounted on its carrier and secured to the Languedoc parent aircraft. The 021 was launched at about 1,200ft over Le Bourget.
The 0.21 ram-jet from the rear. It is completely different from any other ram-jet engine. The dazzling areas are the stainless steel shrouds. In the centre is the accessory-drive Artouste with the shadow of the nacelle beyond . There are six concentric rings of burners, each with an inner and outer ring of vortex generator blades. The black and white effect indicates primary and secondary combustion.
Leduc 0.22.
SUPERSONIC RAMJET. The Leduc 022, France's supersonic ramjet-development aircraft, made its first flight on 26th December. The Atar turbojet accelerates the 022 to the speed at which the ramjet can be started.
Development of the Leduc 022 was still in the pipeline, so to speak, when the project was axed in 1957.
A last glimpse of the 021's strange cockpit.