Иркут, ОКБ Яковлева МС-21
Страна: Россия
Год: 2017


The Russian prime minister Dmitry Medvedev presents the initial MC-21-300, the first large airliner in Russia for a quarter of a century, with which the Russians want to compete with the popular Airbus A320 and Boeing 737.
8 июня 2016г. в Иркутске состоялась торжественная выкатка нового российского ближне-среднемагистрального самолета МС-21-300. Семейство самолетов МС-21, разработанное ПАО «Корпорация «Иркут» (в составе ОАК), включает две модели: МС-21-300, рассчитанную на перевозку от 163 до 211 пассажиров, построенную первой, и МС-21-200 - от 132 до 165 пассажиров соответственно. Начало летных испытаний новинки запланировано на декабрь текущего года, а завершение сертификации и первые поставки самолета - на конец 2018 г. МС-21 будут оснащаться двумя типами силовой установки: американскими двигателями Pratt & Whitney PW-1400 и российскими ПД-14, сертификация последних ожидается к 2018 г.
Russian Prime Minister Dmitry Medvedev speaks at the MC-21's presentation in Irkutsk, underlining the programme’s significance for Russian industry.
The MC-21's fully composite wings are made using vacuum infusion technology, never used in the aircraft industry before.
The most important innovation in the MC-21 is its long composite wing. This is the also greatest technical risk of the entire programme, as nobody before has produced such large load-bearing elements using vacuum infusion
The Irkut MS-21 has been developed with the intent of taking a share from the lucrative narrowbody market dominated by the Airbus and Boeing duopoly.
The MC-21 main undercarriage leg has two wheels as standard; however, it is possible to order four-wheel boogies to enable operation from poor-quality runways.
Three Pratt & Whitney PurePower PW1400G turbofan engines have been delivered to Irkutsk; two fitted to the first aircraft and a spare.
This angle shows the high aspect ratio wing, which is made of composites processed in a new technology called vacuum infusion.
The first Irkut MC-21 powered by indigenously produced Russian engines (replacing the PW1431G-JMS in the prototype, shown) is expected to fly before the end of this year, with deliveries to launch customer Aeroflot beginning before 2022
Опытный самолет МС-21-300 производства ПАО «Корпорация «Иркут» (входит в состав ПАО «ОАК» Госкорпорации Ростех) завершил испытания в условиях низких отрицательных температур наружного воздуха в Якутске.
In two-class configuration the MC-21-300 will be able to carry 163 passengers and have a range of 3,240 nautical miles (6,000km).
Опытные образцы самолетов МС-21 и SSJ-100, которые примут участие в международном авиасалоне МАКС-2023, покрашены в новую ливрею, оформленную в соответствии с актуальным фирменным стилем Объединенной авиастроительной корпорации Ростеха, представленным в 2022 году. Новая ливрея будет единой для всех опытных образцов гражданских самолетов ОАК.
The MC-21-300 '002' passed its tests on a wet runway, July 2020
The first MC-21-300 flight test aircraft departs Irkutsk on its initial flight.
7 октября 2022г. самолет МС-21, ранее проходивший испытания с импортной силовой установкой, после ремоторизации совершил свой первый полет с отечественными двигателями ПД-14. Изначально проект МС-21 разрабатывался с двумя типами силовой установки, однако в серийное производство самолет пойдет с российским двигателем ПД-14. Обладая высокой степенью двухконтурности, ПД-14 отличается низким расходом топлива, уменьшенным уровнем шума и эмиссии вредных веществ.
28 мая 2017г. с аэродрома Иркутского авиационного завода, филиала ПАО Корпорация «Иркут», состоялся первый полет авиалайнера нового поколения МС-21-300. Новинка вместимостью от 163 до 211 пассажиров нацелена на самый массовый сегмент мировой гражданской авиации - нишу узкофюзеляжных среднемагистральных пассажирских самолетов, в которой сегодня доминируют варианты самолетов Boeing 737 и Airbus A320, а также планируется внедрение китайского лайнера C919. На сегодня подписано 185 твердых контрактов на самолеты МС-21, а их сертификация намечена на 2017-18 годы
The MC-21-300's maiden flight saw the aircraft attain a speed of 162kts (300km/h) and an altitude of 3,281ft (1,000m).
According to Industry Minister Denis Manturov, COVID-19 has hit the MC-21's international certification hard because it requires the presence of European Union Aviation Safety Agency specialists in Russia, which is currently difficult to ensure.
The first MC-21-300 test aircraft, 73051 (c/n 21001), which currently uses Pratt & Whitney engines, is set to fly with PD-14 powerplants in 2021
Russia's most promising civilian aircraft, the Irkut MC-21, is undergoing flight tests with Pratt & Whitney PW1400G-JM turbofan engines and a composite wing made using Western materials. Industry Minister Denis Manturov announced that static tests of the Russian-made wing will start in July 2020 and, at the end of the year, aircraft '007' will join the tests with Russian Aviadvigatel PD-14 engines. To accelerate testing next year, PD-14 engines will also be installed on aircraft '001'.
Ключевым событием авиасалона МАКС-2019 стала мировая премьера среднемагистрального пассажирского авиалайнера МС-21-500. Два самолета, в том числе третий летный образец, на котором уже установлен пассажирский салон, были показаны на статической стоянке. Еще одна машина принимала участие в летной программе, удивив зрителей необычными маневрами и низким уровнем шума.
13 мая 2019 г. опытный самолет МС-21-300, оснащенный пассажирским салоном и окрашенный на предприятии «Спектр-Авиа» с использованием серийных технологий, совершил перелет с аэродрома «Ульяновск-Восточный» на аэродром ЛИИ им. М.М. Громова «Раменское» (г. Жуковский, Московская область) для продолжения летных испытаний.
A newcomer from the east, the Irkut MC-21-300, is currently engaged in flight testing. Here one of the three flight-test aircraft is pictured displaying at MAKS in August 2019.
MC-21-300 73053 (c/n 002) arriving at Zhukovsky.
The flight test crew for the first MC-21 flight: Oleg Kononenko (left) and Roman Taskayev.
Опытный самолет МС-21-310, оснащенный двигателями ПД-14, прибыл в Жуковский для продолжения испытаний
Перекраска самолета МС-21 в ливрею авиакомпании «Россия»
В полете четвертый самолет МС-21-300 (первый полет был выполнен 25 декабря 2019 г.). При постройке данной машины были учтены результаты летных и наземных испытаний первых опытных самолетов МС-21-300.
The third Irkut MC-21-300 flight test aircraft 73054 (c/n 0004) departs Irkutsk bound for Ulyanovsk.
A second Irkut MC-21-300 has joined the new Russian airliner's flight test programme. The aircraft, numbered 73053 (c/n 21003), flew on May 12, 2018 from the Irkutsk Aviation Plant, the affiliate of Irkut Corporation (a UAC member). The results generated by the first test aircraft, which started test flights in 2017, were taken into account in the production of the second jet. A third MC-21-300 airframe is being used for static tests and three more test aircraft are being built at Irkutsk.
The MC-21-310 with Russian composites flew from Irkutsk in December 2021
В полете четвертый самолет МС-21-300 (первый полет был выполнен 25 декабря 2019 г.). При постройке данной машины были учтены результаты летных и наземных испытаний первых опытных самолетов МС-21-300.
The first MC-21-310 fitted with Russian PD-14 engines after leaving the production hall in Irkutsk in November 2020
Russian reveal: the first MC-21-310 '73055' is rolled out at the Irkutsk Aviation Plant
Russian PD-14s on the first ‘home grown’ MC-21-310. The initial flight was due within weeks
The first MS-21 fuselage on the IAZ assembly line in Irkutsk. The narrowbody airliner is set to be rolled out in the first half of 2016, with its maiden flight before the end of the year.
The Irkutsk plant finishes fuselage assembly of the second MC-21-300SI (Staticheskiye Ispytaniya), intended for static tests which will begin this autumn with the TsAGI in Zhukovsky.
The production and assembly line of the IAZ plant at Irkutsk (its layout seen in the illustration) has been developed and delivered by German Durr Systems GmBH.
МС-21 на статических испытаниях в ЦАГИ
The whole production tooling for the MC-21 was purchased in the West. The side panels of the F1 (front) fuselage section here are being made by Broetje-Automation machines.
The PD-14 engines on the MC-21-310 supplant Pratt & Whitney versions
Two Pratt & Whitney PW1431G geared turbofans power the first MC-21-300. Indigenous PD-14 engines are scheduled to be fitted to this aircraft by June 30, 2018.
The optional Russian engine for the MC-21 is the Aviadvigatel PD-14 (the ninth prototype engine is on the picture). The first MC-21 with PD-14 engines is scheduled to fly in June 2018.
The PD-14 is a conventional, non-geared twin-spool bypass turbofan.
The Aviadvigatel PD-14 turbofan engine for the MC-21-310 is the first new civil aircraft engine made in post-Soviet Russia
Второй экземпляр МС-21 в первом полете
Первый экземпляр МС-21 в сборочном цехе "Иркута"
The all-glass cockpit of Irkut's MC-21-300 airliner.
The MC-21 avionics (the cockpit mock-up is pictured here) has been integrated by the UAC Integration Centre with participation of other Russian companies; foreign participants deliver only separate components.
Макет кабины МС-21.
Натурный макет кабины пилотов МС-21
A mock-up of the future passenger cabin of the MC-21. In typical configuration, the MC-21-300 will take 163 (16 business and 147 economy class), and a maximum 211 passengers.
Натурный макет пассажирского салона МС-21
Модель авиалайнера MC-21-200
Модель самолета MC-21 - центр экспозиции ОДК
MC-21
Макет салона самолета MC-21
Прототип кессона крыла MC-21 из композиционных материалов
The PW1000 PurePower series will be fitted on the Irkut MS-21.
В создаваемом в настоящее время проекте магистрального лайнера МС-21 доля отечественных комплектующих изначально заложена в несколько раз большая, нежели в SSJ-100.