
Варианты
- Яковлев - Як-130 - 1996 - Россия
- Aermacchi - M.346 Master - 2003 - Италия
Як-130
Як-130 создавался по тому же техническому заданию российских ВВС на новый учебный самолет, что и МиГ-АТ ОКБ А. И. Микояна. Помимо самолета задание требовало создать также систему, включавшую дисплейные классы и тренажеры (как у американского Boeing T-45TS Goshawk).
С 1993 года ОКБ А.С. Яковлева стало вести разработку самолета совместно с итальянской фирмой «Aermacchi», что повлияло на изменение назначения самолета с учебного на учебно-боевой. После этого самолет предназначался не только для подготовки пилотов для высокоманевренных истребителей типа МиГ-29 и Су-27, но и получил довольно большие ударные возможности и широкую номенклатуру вооружения.
В отличие от МиГа самолет Як-130 получил более современную аэродинамическую компоновку с винглетами на законцовках крыла и развитыми корневыми наплывами. Для устранения попадания в двигатели посторонних предметов при взлете, посадке и рулежке основные входы воздухозаборников, расположенные под крыльевыми наплывами, перекрываются и используются дополнительные входы на верхней поверхности наплывов, как на МиГ-29.
Как и МиГ-АТ, Як-130 оснащен перепрограммируемой системой управления для имитации поведения различных типов самолетов.
Первый из трех демонстрационных Як-130Д совершил первый полет 26 апреля 1996 года.
В 1999 году итальянцы вышли из программы Як-130, продолжив разработку собственного варианта Alenia Aermacchi M346 Master.
Серийный вариант Як-130 заметно отличается от демонстратора. Масса планера снижена, а аэродинамика улучшена за счет ряда решении, включая «клыки» на передней кромке стабилизаторов, повышающие их эффективность на больших углах атаки.
Первый самолет в серийной конфигурации был передан ВВС России в начале 2004 года, а в декабре 2009 года он был принят на вооружение. Поставки серийных машин ВВС начались в феврале 2010 года.
Первым зарубежным покупателем Як-130 стал Алжир, заключивший в 2006 году контракт на поставку 16 самолетов, первый из которых был получен в конце 2011 года.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Як-130
Тип: двухместный учебно-боевой самолет
Силовая установка: два ТРДД РД-35 (2 Povazske Strojarne DV-2S) тягой по 21,58 кН
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 4570 м - 1037 км/ч; начальная скороподъемность 3048 м/мин; потолок 12 500 м; дальность полета на крейсерской скорости 2000 км
Масса: пустого 4600 кг; максимальная взлетная 9000 кг
Размеры: размах крыла 10,40 м; длина 11,25 м; высота 4,76 м; площадь крыла 23,52 м2
Вооружение: до 3000 кг боевой нагрузки
- Описание
Фотографии
-
Air International 1995-11 / R.Braybrook - The New Russian Trainers
Notable features of the Yak-130D prototype are its wide fuselage, a wing with leading edge extensions and winglets, a forebody chine and a MiG-29-style engine air intake with auxiliary inlets on the upper surface.
-
АвиаМастер 1999-05 / С.Александров - Последний в этом столетии /Фестивали, выставки, салоны/
Когда-то пилоты Яков и "Макки" смотрели друг на друга через перекрестья прицелов. Теперь эти две известные марки соединились в одном самолете: перспективный российско-итальянский УТС Як-130.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Yakovlev Yak-130 prototype undergoing engine runs at Zhukovsky (1999)
-
Air International 1996-06 / Airscene
Prototype Yak-130 ‘296’ gets airborne from Zhukovsky for its first flight on April 25, 1996.
-
Мировая Авиация 252
К настоящему времени ВВС России и Алжира поставлено около 40 учебно-боевых самолетов Як-130.
-
Авиация и Время 2000-01
Демонстратор Як-130Д выполняет испытательный полет в Италии
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Banking view of the Yak-130 prototype (1998)
-
Авиация и Космонавтика 2013-11 / М.Никольский - Центральный музей ВВС в Монино /Музей/
Новый экспонат музея - учебно-боевой самолет Як-130
-
Авиация и Время 2003-04 / А.Совенко - Яркие мгновенья неяркого авиашоу
Представлявшийся на салоне серийный образец Як-130 весьма отличался от своего прототипа Як-130Д
-
Авиация и Время 2004-03 / А.Еланский - На чем летать нашим ВВС в новом веке? /В небе Украины/
Первый серийный Як-130 на выставке "Ле Бурже-2003"
-
Авиация и Время 2007-01 / А.Фомин, А.Юргенсон - Многоликий Як-130
Первый серийный Як-130 на авиасалоне Paris Air Show-2005
-
Мировая Авиация 162
Первый серийный Як-130, несущий ракеты Р-73, блоки НУРС и ПТБ, демонстрирует, в том числе, прочность своего шасси. Форма носовой части претерпела изменения по сравнению с УТК-Як, что позволяет установить РЛС или, в случае необходимости, ИК-системы.
-
Мировая Авиация 162
Хотя самолет стоимостью 15 млн долларов нельзя назвать дешевым, Як-130 выгодно отличается от своих конкурентов. В 2011 году T-50 стоит 21 млн долларов, а M-346 и Hawk - более 25 млн. Обратите внимание на контейнеры РЭБ на законцовках крыла.
-
Air International 2012-09 / P.Butowski - Russian T-Bird /Military/
During its time in the UK, Yak-130 tail number '01' flown by Vasiliy Sevastyanov and Andrei Voropayev, flew each display with an impressive weapons load comprising two B13 launchers each with five 122mm unguided rockets (middle pylon), two R-73 air-to-air missiles (outer pylon), two 590-litre drop tanks (inner pylon) and two wingtip-mounted UV-26M decoy launchers.
-
Air International 2016-07 / Next Generation Trainers
Aircraft 01 was the first pre-series production Yak-130, flown in 2004. It was displayed at MAKS 2015 with an export configuration including wingtip-mounted Talisman-NT electronic countermeasures pods, a ventral gun pod, bombs and rockets.
-
Авиация и Космонавтика 2011-05 / М.Никольский - B-1B (3)
Другие самолёты на фотографии: Rockwell B-1B Lancer - США - 1983
-
Air International 2021-02
Company-owned Yak-130 development aircraft/demonstrator, '01 Red' (c/n 94206201001), takes off for a display flight during the 6th International Military-Technical Forum (Army 2020) at Kubinka Air Base last August. Free of a former UN arms embargo, could Iran now be interested in purchasing the Russian type?
-
Air International 2014-01 / P.Butowski - Russia's Vision 2025 /Military/
Yak-130 Mittens are already in Russian Air Force service at Lipetsk and Borisoglebsk.
-
Авиация и Космонавтика 2013-10 / А.Юргенсон - МАКС-2013
Учебно-боевой Як-130
-
Air International 2014-01 / The Aviation World in 2014
Irkut’s Yak-130 side number 02 received a red and white paint scheme especially for MAKS 2013. The colour scheme’s design is similar to the one applied to light aircraft built by Yakovlev before World War Two. Irkut demonstrated the Yak-130 to the deputy commander of the Ukrainian Air Force, Major General Igor Cherepen’ko who made a familiarisation flight in the jet at Zhukovsky.
Deliveries of the United Aircraft Corporation’s Yakovlev Yak-130 to the Russian Air Force continue and contracts for additional batches are expected to be signed during 2014. -
Авиация и Время 2007-01 / А.Фомин, А.Юргенсон - Многоликий Як-130
Третий серийный Як-130
-
Авиация и Космонавтика 2010-04 / А.Юргенсон - Як-130 приходит в ВВС
В отличие от первых двух, самолет N 03 получил новую серую окраску
-
Air International 2011-05 / News
The latest Yak-130s delivered to the Russian Air Force at Borisoglebsk on April 6, 2011.
-
Air International 2011-10 / P.Butowski - MAKS-2011
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95МС - Россия - 1979
-
Air International 2012-12 / News
Yakovlev Yak-130 '32' white is one of six of the advanced trainers delivered to Borisoglebsk in October 2012.
-
Авиация и Космонавтика 2018-12 / Д.Пичугин - Борисоглебск - эпизоды летной смены
Другие самолёты на фотографии: Aero L-39 Albatros - Чехословакия - 1968
-
Air International 2018-08 / A.Mladenov - A Russian revolution /Military/
The Yak-130 was taken on strength by the Russian air arm in 2010 but the type was not used by student pilots until 2013.
-
Air International 2018-08 / A.Mladenov - A Russian revolution /Military/
The Yakovlev Yak-130 is the RuASF's advanced trainer but due to the lack of enough serviceable L-39Cs the type has also been used for basic training at both the 200th and 209th UABs.
-
Air International 2018-12 / News by countries
The twin-engine Yak-130 has superseded both the Su-25 and L-39C for advanced and lead-in fighter training phases at the 209th UAB in Borisoglebsk. It later replaced the MiG-29s and L-39CSs operated by the 200th UAB at Armavir.
-
Авиация и Космонавтика 2016-10
Самолет Як-130 - участник эпизода «Авиамикс» международного этапа конкурса "Авиадартс-2016"
-
Air International 2018-08 / A.Mladenov - A Russian revolution /Military/
During the lead-in fighter part of the fast-jet training course, the twin-engine Yak-130 offers good weapons simulation capability. Instructors from the 209th UAB at Borisoglebsk and 200th UAB at Armavir occasionally practise weapons release with live unguided air-to-surface ordnance such as 80mm rockets fired from B8 rocket pods and OFAB-250-270 560lb (250kg) fragmentation/high-explosive bombs as seen here on this machine belonging to the 200th UAB at Armavir.
-
Авиация и Космонавтика 2010-06
Воздушный парад в честь 65-й годовщины победы
-
Air International 2012-09 / P.Butowski - Russian T-Bird /Military/
An air-to-air refuelling capability is planned for the Yak-130. Bort number '93' was delivered to Lipetsk, but was destroyed during take-off on May 29, 2010, with both pilots ejecting safely.
-
Авиация и Время 2014-01
28 января 2014г. ОАО «Корпорация «Иркут» объявила, что ВВС Бангладеш получат 16 учебно-боевых самолетов Як-130 в рамках контракта, подписанного совместно с компанией «Рособоронэкспорт». Для «Иркута» эта поставка станет вторым реальным экспортным контрактом на самолет такого типа. Ранее, в 2011 г., в Алжир было продано 16 самолетов Як-130. Также был заключен, но не реализован в силу политических причин контракт на поставку Як-130 в Сирию, предполагавший закупку 36 самолетов. Всего по состоянию на конец прошлого года корпорация «Иркут» поставила 42 самолета Як-130. Из них 18 машин в течение 2013 г.
-
Air International 2014-07 / P.Butowski - More Mittens on Duty /Military/
Several countries are interested in using the Yak-130 as a light combat aircraft.
-
Авиация и Космонавтика 2010-06
Воздушный парад в честь 65-й годовщины победы
-
Авиация и Космонавтика 2016-10
Самолет Як-130 - участник эпизода «Авиамикс» международного этапа конкурса "Авиадартс-2016"
-
Мировая Авиация 162
Многофункциональные дисплеи и цифровая авионика позволяют Як-130 "изображать" тот самолет, к полетам на котором обучается курсант. Способный выполнять маневры с установившейся перегрузкой до 8g и углом атаки до 40°, самолет идеально подходит для подготовки пилотов для Су-27 и МиГ-29.
-
Air International 2020-04 / P.Butowski - Russian Review
If the reported Vietnamese order for "at least 12" Yak-130s is confirmed, the country will become the fourth Asian nation to operate the combat trainer.
-
Мировая Авиация 162
Совместные российско-итальянские проработки на стадии определения концепции проекта не предусматривали создания чисто учебной машины. Вместо этого предполагалось разработать учебно-боевой самолет, наподобие BAE Systems Hawk 100. Як-130 способен нести на девяти узлах подвески до 3000 кг вооружения.
-
Авиация и Космонавтика 2010-06
Воздушный парад в честь 65-й годовщины победы
Другие самолёты на фотографии: Сухой Су-24М - Россия - 1977
-
Air International 2014-06 / P.Butowski - Russi'a Force Multiplier /Military/
The Il-78M is the RuAF’s primary tanker, seen here with Su-24s and three Yak-130s. A dozen Il-78Ms will be updated to Il-78M2 standard.
Другие самолёты на фотографии: Ильюшин Ил-78 - Россия - 1983Сухой Су-24М - Россия - 1977
-
Air International 2012-09 / P.Butowski - Russian T-Bird /Military/
The NSPU-130 cannon pod is mounted under the fuselage. It is a self-contained weapon system that can be 'bolted on' to the Yak-130 as required.
-
Air International 2012-09 / P.Butowski - Russian T-Bird /Military/
The Yak-130 can carry a B13 launcher loaded with five 122mm unguided rockets on each middle pylon alongside a 590-litre drop tank when used as a light combat aircraft in its own right.
-
Air International 2015-10 / News
Part of the display at this year’s MAKS - the Yak-130 on show had a nose-mounted LD-130 laser rangefinder, ventral gun pod, bombs and rockets and wingtip Talisman ECM pods.
-
Air International 2016-07 / Next Generation Trainers
The Byelorussian Air and Air Defence Force was the second export customer to receive the Yak-130 advanced jet trainer. The first four aircraft were handed over in April 2015. A further four are expected to be delivered in the second half of this year.
-
Air International 2015-06 / News
All four of the Belarussian Air Force’s Yak-130s at their induction ceremony on April 27, 2015 at the 116th Attack Air Base at Lida.
-
Air International 2016-07 / Next Generation Trainers
Belarus is using its Yak-130s for light attack duties, as well as lead-in fighter training. The type can carry up to 3,000kg of weapons including R-73 air-to-air missiles, air-to-surface missiles, guided and free fall bombs, rockets, gun pods and fuel tanks six underwing pylons, two wingtip rails and a centreline under-fuselage fitting.
-
Авиация и Время 2015-02
9 апреля 2015г. совершил первый полет очередной учебно-боевой самолет Як-130 (б/н 71), построенный Иркутским АПО для ВВС и ПВО Республики Беларусь.
-
Air International 2019-10 / P.Butowski - Aviadarts 2019 /Military/
Belarussian Air Force Yak-130s, side numbers 79 and 81, take off from Ryazan for a Aviadarts mission. Belarus Yak-130s are painted in a striking paint scheme comprising two shade of green and two shades of grey. The Belarus Yak-130 fleet is assigned to the 116th Guards Attack Air Base at Lida.
-
Air International 2016-07 / Next Generation Trainers
The Belarussian Yak-130 passed a milestone on February 4 this year when it launched R-73 air-to-air missiles for the first time.
-
Авиация и Космонавтика 2016-02 / В.Ильин - Военно-воздушные силы Бангладеш
Як-130 ВВС Бангладеш
-
Air International 2018-02 / R.Vandervord - Flying high in Bangladesh /Military/
Of the 16 Yakovlev Yak-130 fighter-trainers delivered by Russia in 2015, three have already been written off in accidents.
-
Air International 2012-02 / News
29 ноября 2011г.из Иркутска в Алжир на борту Ан-124 доставлена первая партия из трех учебно-боевых самолетов Як-130, построенных корпорацией "Иркут" по заказу ВВС этой арабской страны. Выпуск самолетов ведется в рамках контракта, заключенного ФГУП "Рособоронэкспорт" (в настоящее время - ОАО "Рособоронэкспорт") и алжирской стороной в марте 2006 г. В общей сложности предусмотрена поставка 16 Як-130.
Yakovlev Yak-130 NY-11 was one of the first three delivered to the Algerian Air Force in late November 2011. The aircraft were airlifted inside a Volga-Dnepr Antonov An-124 from Irkut to Tafaraoui on November 28, 2011. They will enter service there, replacing Aero L-39 Albatros. Algeria ordered 16 examples of the advanced trainer in March 2006. All have been built and are in the process of being delivered.Другие самолёты на фотографии: Антонов Ан-124 Руслан - Россия - 1982
-
Air International 2011-09 / News
Прочный планер Як-130 выполнен из алюминиевых сплавов и композитов. Самолет имеет обычную аэродинамическую схему. Обзор из просторной кабины просто великолепен.
The Irkut Corporation's plant at Irkutsk recently began final assembly of the 35th example of the Yakovlev Yak-130 combat trainer. Of this total, approximately ten have been completed and test flown, while about another eight Yak-130 fuselages are being assembled. Some of the aircraft in Irkut's assembly hall already have Russian Air Force insignia, as the company is producing them in anticipation of a further order from the service. Russia's National Armament Programme outlines the purchase by 2020 of 62 Yak-130s above the current batch of 12 aircraft ordered.
Тип фотографий
- Цветные фото (119)
- Ч/б фото (46)
- Кабина (8)
- Модели, схемы (13)