Антонов Ан-124 Руслан
Страна: Россия
Год: 1982


Тяжелый транспортный самолет с 6 членами экипажа
Описание
Фотографии:

Цветные фото (115)
Ан-124 "Руслан"

   "Руслан" во многих отношениях сравним с несколько меньшим самолетом Lockheed С-5 Galaxy, имеющим очень сходную схему. Ан-124, многие годы остававшийся самым большим серийным самолетом в мире, установил целый ряд мировых рекордов, одним из которых является превышение на 53%, по сравнению с С-5, полезной нагрузки на высоте 2000 м.
   Спроектированный в соответствии с требованиями "Аэрофлота" и советских ВВС по созданию дальнего тяжелого транспортного самолета для замены Ан-22 "Антей". Ан-124 совершил первый полет 26 декабря 1982 года. В январе 1986 года он поступил в эксплуатацию в "Аэрофлот", а в 1987 году - в советские ВВС.
   Самолет имеет поднимающуюся вверх шарнирную носовую часть (со складывающимся носовым трапом) и огромный задний грузовой люк (со складывающимся втрое трапом).
   Такая конструкция позволяет вести одновременную погрузку-разгрузку с обоих концов машины и дает возможность транспортным средствам проезжать ее насквозь.
   Широкий грузовой отсек имеет титановый пол с роликовыми направляющими и убирающимися грузовыми крепежными точками. Он только частично герметизирован, хотя имеется полностью герметизированная пассажирская кабина на 88 человек. Для облегчения погрузки самолет может "приседать" на нос за счет частичного складывания носовой стойки шасси.
   Ан-124, оснащенный электродистанционной системой управления, имеет сверхкритическое крыло, для снижения массы в нем широко использованы композиционные материалы. Самолет фактически способен нести любой груз, включая все советские основные боевые танки, вертолеты и другие военные грузы.
   Ан-124 является транспортной машиной, модификации базового варианта включают: Ан-124-100 - коммерческий транспортный самолет с максимальной взлетной массой 392000 кг; Ан-124-100М - вариант Ан-124-100 с западной авионикой и Ан-124-102 с кабиной экипажа, оснащенной электронной системой полетной информации, позволившей сократить экипаж до трех человек (два летчика и бортинженер). Проектировался вариант Ан-124-130 базового самолета с четырьмя турбовентиляторными двигателями General Electric CF6-80. В настоящее время изыскиваются средства для постройки шести Ан-124 и еще 30 самолетов к 2030 году.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Ан-124 "Руслан"

   Тип: тяжелый транспортный самолет с 6 членами экипажа
   Силовая установка: четыре турбовентиляторных двигателя Д-18Т Запорожского машиностроительного конструкторского бюро "Прогресс" им. А. Г. Ивченко, каждый мощностью 229,47 кН
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 865 км/ч на оптимальной высоте; практический потолок 10 700 м; дальность полета 16 500 км с максимальным запасом топлива или 4500 км с максимальной полезной нагрузкой
   Масса: пустого 175 000 кг: максимальная взлетная 405 000 кг
   Размеры: размах крыла 73,30 м; длина 69,10 м; высота 21,08 м; площадь крыла 628.00 м'
   Полезная нагрузка: до 150000 кг груза
«Руслан» в первом полете.
224-й летный отряд - один из крупнейших авиаперевозчиков России. В его парке находятся четыре самолета Ан-124-100 и 14 грузовых Ил-76МД, которые могут выполнять как обычные воздушные перевозки, так и осуществлять десантирование личного состава и грузов (техники). Одна из последних задач - перевозка грузов для французских войск в ходе операции "Сервал" в Мали.
Воздушный парад в честь 65-й годовщины победы
Ан-124 в перекрестии инверсии
Ан-124 "Руслан" получил в НАТО кодовое название "Condor".
Кроме гражданских компаний, большим парком Ан-124 располагают ВВС России. В 2012 году военные Ан-124 выполнили 555 полетов в 65 стран мира, совершив посадки на 33 зарубежных аэродромах, и перевезли более 15000 т грузов и боевой техники.
Визит межконтинентальных ракетоносцев Ту-95МС Дальней Авиации России на базу 5-го бомбардировочного авиакрыла 2-й Воздушной Армии ВВС США Майнот в штате Дакота - 1993г.
В 1992 году, после окончания холодной войны и потепления в российско-американских отношениях, американские B-52 и российские Ту-95МС смогли обменяться дружескими визитами между своими базами. В мае на авиабазу Берксдейл прибыли два Ту-95МС, сопровождавший их Ан-124 и 58 российских авиаторов. B-52 принадлежали 62-й бомбардировочной эскадрилье. Еще один визит российских бомбардировщиков в США состоялся в 1994 году.
Ан-124 (сер. N 06-02) из 235-го ВТАП ВВС России. 1997г.
Ан-124 и Су-27
Самолеты Ан-124 состоят на вооружении единственного в ВВС России стратегического военно-транспортного авиационного полка. В состав полка входит 16 самолетов "Руслан", состоящих в двух эскадрильях. Снимок сделан 9 мая 1995 года во время воздушного парада над Москвой по случаю 50-летия победы в Великой Отечественной войне. "Руслан" сопровождают четыре истребителя Су-27 Липецкого авиацентра им. В. П. Чкалова.
Взлетает Ил-76 566-го полка в сопровождении "Руслана"
1 декабря 2017г. на территории аэродромного комплекса «Восточный» в городе Ульяновске состоялась торжественная церемония присвоения имени великого авиаконструктора Олега Антонова тяжелому транспортному самолету Ан-124-100 «Руслан».
Named Oleg Antonov, the first An-124-100 is the first of the type for the 235th VTAP. The giant airlifter was rolled out at Aviastar-SP on December 1, 2015, following overhaul and upgrade, and is set to be taken on strength by the unit upon completion of its ground and flight testing effort in early 2018.
Ан-124-100 (сер. N 07-06) из ГТК "Россия". 1995г.
One of two An-124-100s operated on state business by the Rossiya division of Aeroflot (1999)
Sanctions imposed following Russian’s invasion of Ukraine have restricted access to the Antonov An-124 fleet of Volga-Dnepr, which operates the largest fleet of commercial outsized An-124 freighters
Компания "Волга-Днепр" - крупнейший коммерческий эксплуатант самолетов Ан-124. На снимке - один из ее "Русланов" на ВПП американской авиабазы Эллсворт в Южной Дакоте, февраль 2003 года.
Ан-124 "Руслан". Демонстрация авиационной техники на пассажирском и грузовом терминалах Международного аэропорта Казани (27 июня 2016 г.)
Signalling how much has changed since the end of the Cold War, Russian transport aircraft and their crews are now occasionally chartered by the US military to provide extra airlift capacity. This Volga-Dnepr Airlines An-124 is pictured at the US air base at Mildenhall on one of these flights.
Volga-Dnepr's decade-long joint venture with Antonov Airlines to operate An-124-100s, including RA-82047 (cln 9773053259121) pictured here in September 2016 at Warsaw, was due to end by the end of 2016.
Antonov An-124 heavy freight transport (1998)
Ан-124-100 (сер. N 06-09) российской авиакомпании "Волга-Днепр", 1999г.
Volga-Dnepr is the largest civilian operator of the An-124.
Ограниченные возможности транспортных самолетов меньших по размерам и грузоподъемности, чем Ан-124, привели к тому, что многие западные авиакомпания, в том числе "Air Foyle" и "Heavy Lift Cargo Airlines", фрахтуют "Русланы". На фотографии - самолет компании "Волга-Днепр", взятый в лизинг фирмой "Heavy Lift Cargo Airlinesn. На самолет нанесены логотипы обеих компаний.
Antonov's An-124 Ruslan first took to the air at the height of the Cold War on December 26, 1982. Designed for the Soviet military, in the post Cold War world it has proved to be a money-spinner for a number of cargo airlines, including Volga-Dnepr Airlines.
Ан-124 компании «Волга-Днепр»
An-124s are also regularly chartered by the British military as illustrated here by a Volga-Dnepr Airlines aircraft, pictured at Basrah in Iraq.
Ан-225 и Ан-124, доставившие грузы в аэропорт Бамако. 23 января 2013 г.
Antonov An-124 UR-82070 is currently at Manston and is reportedly due to be used in the next James Bond film. It had previously spent over two years impounded at Maastricht Airport in Holland for non-payment of landing fees. Subsequently bought by Air Foyle for $6m, the company intended at the time to return it to a fully airworthy state. Its current status is unknown.
3 июня 2017г. самолет Ан-124-100М «Руслан» авиакомпании Antonov Airlines перевез два крупногабаритных (длиной 12 м каждый, шириной 4 м и высотой около 3,6 м) фильтрационных трубопроводных блока общей массой 24 т из Сантьяго-де-Чили в Мендосу (Аргентина) для компании Hunt & Palmer Cargo Charters. Перелет занял всего 39 минут, став самым коротким коммерческим рейсом этой авиакомпании. Воздушная перевозка была выбрана ввиду сложных погодных условий в Андах и риска повреждения груза при наземной транспортировке
14 декабря 2020г. самолет Ан-124-100 «Руслан» авиакомпании «Авиалинии Антонова» выполнил очередную уникальную перевозку. Он доставил спутник для компании Илона Маска Space X из аэропорта Тулузы в аэропорт НАСА в Титусвилле, Флорида. Спутник был упакован в специальный контейнер, сконструированный компанией Airbus. Общая масса груза составила 55 т.
Уникальные возможности Ан-124 были продемонстрированы во время перевозок военных грузов в Афганистан в рамках программы SALIS. На снимке - Ан-124-100 доставил вертолет Ми-171.
Unloading Mi-171 helicopters at Burundi airport in 2004.
A Mi-17 helicopter being loaded through the Ruslan's cargo door, with the aircraft kneeling to ease the operation. The cargo hold can accomodate four such helicopters.
Afghan Air Force Mi-24s arrive at Kabul in December 2008.
Погрузка вертолета Sea King HAR.Mk 3 78-й эскадрильи авиации Королевских ВМС Великобритании в самолет Ан-124 совместного предприятия "Волга-Днепр"/"Heavy Lift". "Руслан" доставил вертолет из Великобритании на Фолклендские острова.
Armee de l'Air (French Air Force) Eurocopter EC725 Caracal 2552 'SE' from Escadron d'Helicopteres 1/67 'Pyrenees' at Cazaux is unloaded from a Volga-Dnepr Airlines An-124-100 at Mont-de-Marsan on September 11, 2007 after return from Kabul, Afghanistan. The helicopter is one of two EC725s that had been deployed to Kabul for the last nine months to support the International Security Assistance Force. During their stay they undertook 221 tactical transport missions, totalling some 680 flying hours, without any serious incidents.
French Army Aviation troops load a Gazelle onboard an An-124 transport aircraft bound for Mali.
Boeing AH-64D Apache Q-19 from 301 Squadron, with UN markings applied, long-range fuel tanks fitted and rotor blades removed, about to be loaded into Antonov An-124-100 UR-82072 at Gilze-Rijen AB on the evening of May 7, 2014.
MRH90 A40-002 being loaded onboard an An-124 transporter for delivery to Australia.
An-124s have been used to carry all sorts of large loads. This aircraft is preparing to accept three Super Lynx 300s, which were being delivered to the Royal Air Force of Oman from AgustaWestland.
BABCOCK AUSTRALIA has shipped two Airbus Helicopters H175s to Australia for offshore operations from Dili in Timor Leste. The helicopters arrived in Darwin aboard a chartered Antonov An-124 freighter on November 2017 and are the first of their type to operate in Australia. The super medium H175s will be operated from Dili by Babcock Offshore Services Australasia on contract.
Ан-124 доставил в Армению Су-25 из Словакии
Republic of Singapore Air Force (RSAF) Pilatus PC-21 9101 is gently eased into the cargo hold of Antonov Airlines An-124-100 UR-82027 at Emmen Air Force Base, Switzerland, with only millimetres to spare on each side. After all six of the initial batch for Singapore had been loaded onto the aircraft, it departed on April 2, 2008 en route to the RSAF Flying Training School at RAAF Base Pearce, Western Australia.
31 марта 2011г. авиакомпания "Волга-Днепр" на самолете Ан-124-100 "Руслан" доставила из Штутгарта в Токио крупногабаритную насосную установку массой 60 т производства немецкой компании Putzmeister Group для охлаждения реакторов на аварийной АЭС "Фукусима-1". В аэропорту Нарита груз был принят японской компанией Tokyo Electric Power Company (TEPCO), управляющей АЭС "Фукусима-1"
Одно из преимуществ Ан-124 - возможность перевозки нестандартных и крупногабаритных грузов. На снимке - погрузка в Ан-124-100 компании "Волга-Днепр" 38-тонного глубоководного аппарата Mystic DSRV, принадлежащего ВМС США. Перевозка осуществлялась в 2004 году с базы Норт Айленд в Калифорнии в Южную Корею.
Joint operation, Volga-Dnepr crew and US Marines load equipment on an An-124 Ruslan aircraft at Marine Corps Air Station Futenma, Japan. Antonov, manufacturer of the An-124, says the aircraft can carry a 176,000lb payload 4,000 nautical miles.
An-124s can be loaded or unloaded through the nose or rear cargo doors, as illustrated by this MiG-21, which is about to be manoeuvred into the hold.
Loading an F-16 at Kyrgyzstan in February 2003.
One of the most recent MR.2 airframes selected for re-build as an MRA.4, XV253/9118M had spent ten years in use as a ground instructional airframe at RAF Kinloss before being rolled onto An-124 RA-82045 of Volga-Dnepr there on October 21, 2001, for the journey to Woodford, where fuselage re-lifing was to be undertaken. In the early days of operation of both these aircraft this scene could not possibly have been imagined! As noted in the text, the task of re-lifing the fuselage was originally being undertaken by FRA/Serco at Bournemouth/Hurn, but eventually taken on by the original manufacturer at Woodford.
В 1994 году самолет Ан-124 доставил 109-тонный дизельный локомотив из Онтарио (Канада) в Дублин (Ирландия).
The Ruslan is well suited for transporting heavy tracked vehicles for either military or civil use. Its cargo hold has space for three such machines.
"Руслан" компании "Авиалинии Антонова" принимает на борт бронетранспортер Pansarbandvagn 302 шведской армии. Данные БТР активно использовались шведскими военными в миротворческих операциях в Боснии и Косово в 1990-е годы.
An Antonov An-124 cargo aircraft touches down in Scotland to deliver a new Operational Flight Trainer intended for RAF Lossiemouth. The simulator is one of two installed in a £100m facility built by Boeing Defence UK
Уникальный самолет Ан-124 позволяет перевозить по воздуху различные крупногабаритные грузы, погрузка которых осуществляется через носовой грузовой люк. На снимке - кран готовится погрузить в Ан-124 элемент силовой установки супертанкера, весящий 35 т.
Фюзеляж "РR/32" грузят в "Руслан".
NATO member states can access the airlift capabilities provided by Antonov aircraft through the SALIS programme
Ан-225 "Мрiя" и Ан-124 "Руслан" авиакомпании "Авиалинии Антонова" во время загрузки в Кабуле, сентябрь 2003г.
Ан-124-100 авиакомпании "Авиалинии Антонова" выполняет взлет из аэропорта "Киев-Антонов". 1 октября 2010 г.
Ан-124-100 авиакомпании "Авиалинии Антонова" (зав. N 9773053359136). Талергоф, Австрия, 4 марта 2004г.
An-124-100-150 UR-82072 (c/n 9773053359136) is one of seven operated by Antonov Airlines.
Antonov Airlines' An-225 UR-82060 parked alongside An-124 Ruslan UR-82009 at the company's facility at Kiev-Gostomel airport, Ukraine.
French Air Force C-135FR tankers and a single An-124 transport on hire from Antonov Airlines at BA172 Kossei-N'Djamena in Chad on January 25, 2013 during the second week of Operation Serval.
Один из опытных Ан-70 запечатлен на фоне Ан-225 - самого большого самолета в мире. На заднем плане - Ан-124 и Су-27УБ украинских ВВС.
Участники семинара во время посещения АНТК им. О.К.Антонова. 7 октября 2005г.
Fuel consumption of the six D-18T Series 3 engines powering the Ruslan is 17 tonnes per hour during climb out to cruise level, reduced to 10 tonnes per hour while established in cruise flight.
Antonov Airlines flew two flights from Kleine-Brogel AB to Al-Azraq FOB with Antonov An-124-100s. UR-82029 picked up equipment on September 9, 2020, while UR-82073 did the same on September 20
22 ноября 2013г. из Святошино в Гостомель, на ЛИиДБ ГП «Антонов», перелетел свежевыкрашенный Ан-124-100М (борт UR-82008). Это первый «Руслан» авиакомпании «Авиалинии Антонова», получивший новую фирменную окраску
Antonov Airlines An-124 Ruslan UR-82073N rolling out at Manchester on September 1, 2015 following its arrival from Dubai. The aircraft had been chartered by Ability with Innovation, a company that serves energy and infrastructure markets, and departed for Iraq the following day with a cargo of three fire engines.
Коммерческой эксплуатацией самолетов "Руслан" занимаются авиакомпании "Аякс", "Полет", "Титан" и "Транс Чартер". Компании "Авиаобщемаш" и "Трансаэро" фрахтуют самолеты Ан-124 у ВВС России. На снимке - Ан-124 компании "Полет".
Another Russian operator of the An-124 is Polet, which operates eight of the type. Illustrating how times have changed since the end of the Cold War, this aircraft is pictured at the US Navy air base at Oceana in Virginia about to uplift US Marine Corps equipment. At one time it would have been unthinkable for the US military to charter a Russian aircraft, however it is now commonplace.
A busy cargo apron shows the heavy presence at Frankfurt-Hahn of cargo carriers from the former Soviet Union. In the foreground is an Aeroflot DC-10-40F: the carrier has a base for cargo services at the airport. Present on ad-hoc charters are three Antonov An-124s: two from Polet Aviakompania and one from Volga-Dnepr Airlines.
Ан-124-100 (сер. N 07-07) российской авиакомпании "Транс-Чартер", 1998г.
Ан-124 (сер. N 03-02) украинской авиакомпании "Антонов Эртрэк", 1994г.
Гражданские Ан-124 активно привлекаются к обеспечению грузоперевозок НАТО в Афганистане. На снимке - самолет компании "Maximus Air Cargo" доставил для афганских ВВС два новых Ми-17, июль 2010 года.
Expanding Abu Dhabi-based freight operator Maximum Air Cargo has been operating Antonov An-124-100 Ruslan UR-ZYD (c/n 19530502843) for the last three years or so in an all white scheme, without titles, having largely been flying under contract to the UAE Ministry of Defence. At Dubai, however, the aircraft appeared after being repainted in Maximus colours and titles, although it is reported to be still operated on UAE Air Force contracts.
Abu Dhabi-based Maximus Air Cargo has operated this An-124-100, UR-ZYD, for the last three years. A large number of the hours it flies are in support of its contract to the UAE Ministry of Defence.
UAE-based Maximus Air Cargo operates An-124-100 UR-ZYD (c/n 19530502843).
Ан-124-100 (борт UR-ZYD, зав. № 19530502843) авиакомпании Maximus Air Cargo, который впервые поднялся в воздух 6 октября 2003 г. Этим самолетом завершился серийный выпуск «Русланов» в Киеве.
Luton-based Air Foyle has concluded a five-year aircraft operations management agreement with the Antonov design bureau, and is now using an An-124 Ruslan as part of its own fleet, in joint Air Foyle/Antonov markings. This is an extension of the previously-announced general sales agency agreement with the Bureau and Air Foyle intends to base the aircraft (SSSR 82008) in Northern Europe - probably Luxembourg or Amsterdam - to make it more competitive for charter work by eliminating the cost of positioning flights from its base in Kiev. The An-124 used by Air Foyle is one of two available through the Antonov bureau for commercial operation. with a third to be delivered by the end of this year and a fourth in mid-1991. The new agreement gives Air Foyle first option on additional aircraft as they become available.
One of the more unusual operators of the An-124 is Libyan Air Cargo, which is the commercial air cargo division of the Libyan Arab Republic Air Force and operates two of the type.
On February 25, 2007, Antonov An-124 Ruslan 5A-DKL, of Libyan Air Cargo (LAC), made a rare visit to Amsterdam Schipol International Airport. Based in Tripoli, LAC operates a fleet of An-124, An-26, Ilyushin Il-76 and Lockheed L-100 transport aircraft.
Libyan Air Cargo An-124 5A-DKL (c/n 19530502761) at Gostomel airport in September 2004.
Ан-124 в цеху
Двигатель Д-18Т