Boeing B-52H Stratofortress
Варианты:
Boeing - B-52H Stratofortress - 1960 - США
Страна: США
Год: 1960


Тяжелый стратегический бомбардировщик с экипажем из шести человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (245)
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 464 (B-52H Stratofortress)

   Тип: тяжелый стратегический бомбардировщик с экипажем из шести человек
   Силовая установка: восемь двухконтурных ТРД Pratt & Whitney TF33-P-3 тягой по 75,62 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость 958 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 819 км/ч на оптимальной высоте; потолок 16 765 м; дальность полета 16093 км без дозаправки
   Масса: максимальная взлетная 229088 кг
   Размеры: размах крыла 56,39 м; длина 49,05 м; высота 12,40 м; площадь крыла 371,60 м2
   Вооружение: одна шестиствольная 20-мм пушка General Electric М61 Vulcan в кормовой стрелковой установке; до 20 крылатых ракет A6M-86B, -86C или AGM-129; ядерные бомбы В61 или В83, или до 51 бомбы калибра 340 кг
B-52 на авиасалоне МАКС-2003
Дебютант МАКСа - нестареющий B-52H
A B-52H Stratofortress at Minot Air Force Base, North Dakota, on July 7, 2022. The US Air Force uses Boeing’s digital twin methodology for the engine replacement programme on the Stratofortress
B-52H 61-0021 sits at the ready as the crew prepares to launch on a training mission from Andersen AFB, Guam.
Крылатая ракета AGM-68 скоро займет свое место в фюзеляже тяжелого бомбардировщика B-52H "Стратофортресс".
Ground crews prepare a B-52 for practice weapons loading and offloading.
Стратегический бомбардировщик Боинг B-52H «Стратофортресс» из 5-го бомбардировочного авиакрыла с подвеской восьми УАБ GBU-16 «Пэйвуэй» II С лазерным самонаведением
A 96th BS B-52H - serial 61-0012 (c/n 464439) 'Loko' - prepares to depart Barksdale AFB in support of Exercise Red Flag 20-2 on March 5, 2020.
Стратегический бомбардировщик B-52H «Стратофортресс» из 2-го авиакрыла ВВС США зарулил на стоянку на авиабазе Аль-Удейд в Катаре - апрель 2016 г. Под правой консолью - контейнер системы целеуказания «Снайпер»
Could the US Air Force be pursuing a new powerplant for the B-52H fleet?
Самолеты B-52G и H в ходе II фазы модернизации получили обзорно-прицельную систему EVS, состоящую из телевизионного и тепловизионного каналов
В начале 2012 года ВВС США располагают 76 бомбардировщиками B-52H (самолет на снимке оснащен бомбами JDAM), 22 из которых являются носителями ядерного оружия. К 2030 году ядерные крылатые ракеты AGM-86B будут списаны и заменены новыми образцами вооружения, в настоящее время находящимися в разработке.
Подвеска крылатой ракеты ALCM на самолет B-52
Крылатая ракета воздушного базирования AGM-86 ALCM длительное время была главным оружием B-52. Этот покрытый снегом B-52H - наглядное доказательство всепогодности данной системы.
Стратегический бомбардировщик B-52H с подвеской ракет AGM-142 «Папай» - на левом подкрыльевом узле две ракеты, на правом одна, а за ней контейнер системы дистанционного управления
Подвеска термоядерных бомб B28 Y1 на самолет B-52H. Спецбоеприласы этого типа оставались в арсенале B-52 с 1960 по 1984 гг.
B-52H из 20-й бомбардировочной эскадрильи с полной внешней нагрузкой, состоящей из обычных бомб Mk 82; снимок сделан во время операции "Allied Force" на Балканах. "Allied Force" стала последней военной операцией НАТО, в которой массово использовались свободнопадающие бомбы, хотя масштабно применялось и высокоточное оружие.
Подвеска УАБ GBU-31 на самолет B-52H для удара по Ираку - операция «Свобода Ираку», 22 марта 2003 г.
Увеличение числа J-боеприпасов на борту B-52 потребовало создать для них систему быстрого пуска Quick Start J
3 апреля 2001г.: министр обороны США одобрил массовое производство комплектов переоборудования JDAM, превращающих свободнопадающие бомбы в высокоточное оружие.
(Left to right) SSgt Justin Phillips, SrA Casey Darnell, A1C Derek Cabrera and SrA Luis Sanchez prepare to install a laser seeker on an inert 500lb BDU-50 bomb unit to make a GBU-12 laser-guided training round.
Airmen and US Navy minemen assemble inert Mk62 Quick Strike mines at RAF Fairford during exercise Battops.
An airman assigned to the 5th Expeditionary Munitions Squadron and a US Navy mineman, cut arming wire on an inert Mk62 Quick Strike mine in preparation for loading on a B-52H.
Left: Air Force Reserve Command supervisors instruct and evaluate a mix of AFRC and active duty crews as they practice loading weapons onto wing pylons on a B-52. The total force integration crew from the reserve’s 307th Aircraft Maintenance Squadron and the active duty 11th Aircraft Maintenance Unit are required to maintain certification to be able to handle and load live munitions. Right: Crews use an MHU-83 lift truck to bring a Mk62 Quick Strike mine to the B-52 for loading.
Crew members from the 5th Aircraft Maintenance load an inert Mk62 Quick Strike mine into a B-52H at RAF Fairford, England during Exercise BALTOPS 2015. During the exercise US Navy munition specialists helped to build the mines used by B-52 aircraft deployed to RAF Fairford.
Left: Final adjustments are made as a weapon is slowly lifted into place onto the B-52’s weapon pylon. Right: Once a weapon is in position, crews manually tighten the mounts and fuse the wires onto the bomber. Here an AFRC crewmember makes the final adjustments.
Подвеска планирующей бомбы GBU-15(PW) с крыльевым модулем на стратегический бомбардировщик B-52H. В широкую эксплуатацию на самолетах этого типа такая УАБ не поступила
A newly installed and upgraded conventional rotary launcher loaded in a B-52H bomb bay at Al Udeid Air Base, Qatar, on November 17, 2017. Upgraded CRLs were used by B-52 for strikes on Taliban infrastructure in southern Afghanistan during November.
Подготовка универсального револьверного пускового устройства для высокоточных боеприпасов всех типов CRL к подвеске на B-52H
Многопозиционное пусковое устройство для ракет AGM-69 в отсеке вооружения самолета B-52
Закатка тележки со снаряженным пусковым устройством с ракетами AGM-69A под B-52H в ходе соревнования по подвеске вооружения САК
Полная внутренняя зарядка самолета B-52H - 8 ракет AGM-69 и 4 термоядерные бомбы B28
Ракета-ловушка SCAD, переделанная в крылатую ракету XAGM-86A ALCM (изделие в самом первом варианте) в отсеке B-52H
Five inert AGM-86s loaded on a rotary launcher inside the bomb bay.
A crew assigned to the 5th Aircraft Maintenance Squadron load inert AGM-86 Air­Launch Cruise Missiles onto a B-52H at Minot Air Force Base, North Dakota.
Американское руководство считало СССР технологически отсталой страной, не способной создать такие крылатые ракеты, как AGM-86, но оно ошибалось
Подвеска крылатых ракет AGM-129 на межконтинентальный бомбардировщик B-52H производится «пакетом» прямо на пусковом пилоне с помощью спецмашины
Внедрение крылатых ракет с комбинированными системами наведения и сложными алгоритмами применения, таких как AGM-158 JASSM, потребовало установки на борту B-52H специальных линий передачи информации
Подвеска ракет AGM-158 на бомбардировщик B-52H
Тактическая крылатая ракета AGM-158 JASSM, вошедшая в состав вооружения B-52H при его модернизации ПО программе "Phase V+"
(Left to right) SSgt Alexander Wheeler, SrA Anthony Rodriguez, SrA Daniel Babis, A1C Zachary Christy prepare an AGM-158 JASSM missile for loading onto B-52H 61-0012.
MALD-J is an expendable decoy system that can operate alone or in pairs and is able to move closer to the target radar than conventional aircraft-based electronic warfare when jamming electronics. It has a loitering capability to remain in the target area, spoofing ground operators while air-to-surface missile complete their mission
Ассортимент вооружений, разложенный перед B-52H, демонстрирует универсальность самолета. Здесь представлены 51 бомба Mk 82, 57 M117, 18 Mk 84 и 10 CBU-87/89. Универсальная револьверная пусковая установка (CSRL) снаряжена восемью крылатыми ракетами AGM-86B ALCM. Под крылом, справа налево, выставлены крылатые ракеты AGM-86B, мины Mk 63 Quickstrike, ПКР AGM-84D Harpoon (на пилоне), AGM-142 (на пилоне), мины Mk 60 Captor и ракеты AGM-129A ACM.
Бомбардировщик B-52H с выставленным для публичного показа вооружением на авиабазе Майног
A maintenance crew prepare to push a 96th EBS aircraft back to its parking spot at Andersen AFB, Guam.
Подготовка к подвеске управляемых авиабомб GBU-12 с полуактивным лазерным самонаведением на самолет B-52H на авиабазе Андерсен - остров Гуам.
Two Air Force Reserve Command flag­ships: 307th BW B-52H 60-0061/BD ‘The Spirit of Aggieland Texas A&M’ on display next to B-1B 85-0089/DY 'POW MIA' during the 489th BG reactivation ceremony at Dyess Air Force Base on October 17, 2015.
The 489th Bomb Group’s reactivation ceremony was held in a hangar at Dyess Air Force Base, Texas.
History was made at RAF Fairford in Gloucestershire, UK on June 12, 2017 when all three long-range bomber types assigned to the United States Air Force Global Strike Command were presented together for the media. The aircraft were in the UK to participate in Exercise Baltic Operations (BALTOPS 2017) staged around the Baltic Sea between June 1-16. This year's exercise involved 14 countries. BALTOPS is an annual multinational maritime focussed exercise designed to strengthen interoperability between NATO and regional partners. Running concurrently was Exercise Sabre Strike 2017; a long-standing US Army Europe led cooperative training exercise. Three B-1B Lancers and three B-52H Stratofortresses participated in both exercises. Two B-2 Spirits completed global power missions en-route to Fairford arriving on June 9 and, at the time AIR International closed for press, were expected to fly local missions during their deployment. The accompanying image shows from left to right 34th Bomb Squadron B-1B 85-0083/EL from Ellsworth Air Force Base, South Dakota, 110th Bomb Squadron B-2 88-0329/WM from Whiteman Air Force Base, Missouri, and 20th Bomb Squadron B-52H 60-0002/LA based at Barksdale Air Force Base, Louisiana.
The youngest of the Stratofortress variants, a mere 19 years old. is the B-52H - this example being in service with the 319th Bomb Wing.
"Стратофортрессы", принимавшие участие в бомбардировках Югославии на одной из английских авиабаз.
Визит межконтинентальных ракетоносцев Ту-95МС Дальней Авиации России на базу 5-го бомбардировочного авиакрыла 2-й Воздушной Армии ВВС США Майнот в штате Дакота - 1993г.
В 1992 году, после окончания холодной войны и потепления в российско-американских отношениях, американские B-52 и российские Ту-95МС смогли обменяться дружескими визитами между своими базами. В мае на авиабазу Берксдейл прибыли два Ту-95МС, сопровождавший их Ан-124 и 58 российских авиаторов. B-52 принадлежали 62-й бомбардировочной эскадрилье. Еще один визит российских бомбардировщиков в США состоялся в 1994 году.
B-52H "Paul Punyan" of the 524th Bomb Squadron, 379th Bomb Wing, Wurtsmith AFB. The "winged 2" is the symbol of the Second Air Force.
Nice view of the sheer size of the B-52 as it taxies to runway 15 at Barksdale.
Boeing's B-52 Stratofortress was ideal for testing alternative fuels as it had eight engines. A Stratofortress is shown on its take off run al Edwards AFB on December 15, 2006 - this was the first time all of the type’s engines had used a blend of synthetic fuel and JP-8.
A view down the Andersen AFB ramp shows several B-52Hs; closest is the 96th EBS flagship, aircraft 60-0059.
Lightning strikes behind a B-52H Stratofortress at Minot Air Base, North Dakota.
Mission tallies on 60-0011 show five CALCMs and seven bombing missions.
B-52H aircrew prepare to board their aircraft at Andersen Air Force Base, Guam for a Northern Edge 2019 mission.
Ракета AGM-69A SRAM была принята на вооружение в 1972 г. и эксплуатировалась до 1993 г. - к тому времени ее носители B-52G и H успели пройти еще несколько фаз модернизации
B-52H Stratofortress 61-0004, assigned to the 20th Expeditionary Bomb Squadron, at Andersen Air Force Base, during the unit's deployment to Guam in support of US Pacific Command’s Continuous Bomber Presence.
A group of 20 aircrew members who reached a milestone in the B-52H Stratofortress by flying a two-ship mission with a combined total of over 100,000 flying hours, on February 18, 2014 from Barksdale Air Force Base, Louisiana.
Maintainers and aircrew of the 23rd Bomb Squadron pose for the author in front of B-52H 60-0037/MT at RAF Fairford.
Members of the 419th FLTS prepare to install a new Conventional Rotary Launcher on B-52H 60-0050/’ED' at Edwards on December 17, 2014.
Взятый с консервации B-52H борт 61-0007 «Призрачный гонщик» готовится к возвращению в строй в сервисном центре на авиабазе Тинкер
Airmen assigned to the 2nd BW welcome the first Stratofortress - serial 60-0025 (c/n 464390) '01' Crow Express II’ - to arrive at RAF Fairford, Gloucestershire, in support of Bomber Task Force Europe 20-1 in October 2019.
Crews prepare to board B-52H 60-0035 ‘Global Warrior' for a sortie.
На носовую часть фюзеляжа B-52 перед отправкой самолета в Саудовскую Аравию для участия в операции "Буря в пустыне" нанесли эмблему "Cloud Nine", в годы Второй мировой войны украшавшую B-17 из 709-й бомбардировочной эскадрильи.
Каждый силуэт обозначает пуск ракет AGM-86C CALCM по сербским целям в ходе кампании 1999 года. B-52 способен нести до 20 ракет AGM-86: 12 на внешней подвеске и восемь в отсеке фюзеляжа.
Close up of one of the crew's helmets, clearly a graduate of the B-52 weapons school based on the yellow and black strip - the colours of the 340th Weapons Squadron.
A representative shot that includes one 307th BW B-52 and one active duty B-52 tail of the 69th Bomb Squadron visit­ing Barksdale from Minot Air Force Base, North Dakota.
Стратегические бомбардировщики B-52H готовятся к взлету с авиабазы Майнот во время учений «Глобальный гром 2017»
За 2015 г. весь парк B-52 налетал 19220 ч, - в среднем 253 ч на машину, показав высокий уровень боеготовности
Объективы системы EVS на модернизированном B-52H-170-BW S/N 61-003 открыты - телекамера AN/AVQ-22 в левом обтекателе и ИК-система AN/AAO-6 в правом
The B-52's front gear can pivot to allow the bomber to make turns, and to crab during take-off and landing. To assist with crosswind take-offs and landings the main landing gear can be pivoted by 20° to either side from neutral.
B-52H заруливает на стоянку на базе Фэйфорд после очередного боевого вылета, операция "Allied Force". Фэйфорд является важнейшей авиабазой ВВС США.
USAF B-52H operations from RAF Fairford were continuing in early June 1999. Under the inboard pylons of 60-0049 are AGM-142 Have Nap medium-range stand-off missiles. These have 750 lb warheads and after launch can travel 50 miles to the target.
A B-52H Stratofortress at Andersen Air Force Base, Guam prior to take-off on the historic integrated bomber mission flown jointly with B-1B Lancer and B-2 Spirit bombers on August 17, 2016.
Smoke from a starter cartridge billows around Boeing B-52H Stratofortress 60-0032/‘LA’ during the recent MITO exercise at Barksdale AFB, Louisiana.
Global Warrior from the 307th BW taxies out to the active runway for take-off.
Зловещий размах крыла B-52 на фоне мрачного неба авиабазы Фэйфорд в Великобритании. B-52 были переброшены в Фэйфорд с авиабаз Бэрксдейл и Майнот для участия в операции "Allied Force".
Операция "Allied Force". 24 марта 1999г.: вечером этого дня, после отказа Сербии вывести свои силы из автономного края Косово, войска НАТО начали операцию "Allied Force". В первые ее дни авиация восьми государств НАТО и крылатые ракеты наносили удары по позициям ЗРК и зенитной артиллерии, РЛС и объектам связи. В состав авиационных сил НАТО входили такие самолеты, как B-52 (фото), F-117, F-15, F-16, F/A-18, Harrier, Jaguar и Mirage. Действуя с баз на территории Италии, Германии, Франции и Великобритании, эти машины уничтожили более 40 целей.
A dusk shot of B-52H Stratofortresses taxying menacingly towards the run­way at RAF Fairford for another raid on targets in Serbia.
Стратегические бомбардировщики B-52H готовятся к налету на Ирак - 22 марта 2003 г.
US Air Force B-52H Stratofortress, 60-0026 ‘MT’, arrives at Al-Udeid Air Base, Qatar, on May 4, 2021, to provide support for the drawdown in Afghanistan
Another veteran USAF type which has already seen a long and distinguished career, the B-52H, is set to remain in service until around 2040, when even the youngest example will be 80 years old. In addition to continuing upgrades and on/off proposals for re-engining, new roles are also being found for the Buff, the latest suggestion being to convert a small number as stand-off jamming platforms to supplement or replace EA-6B Prowlers. Seen here at RIAT Fairford in July 1998 is AFRC B-52H 61-0092/'BD' from the 93rd Bomb Squadron at Barksdale AFB, Louisiana.
B-52H Stratofortress 61-0018 takes off at Al Udeid Air Base, Qatar.
Rolling Thunder! A Stratofortress powers down the runway, departing RAF Fairford to conduct a training sortie over the Black Sea region during Bomber Task Force Europe 20-1 in October 2019.
B-52H Stratofortress 60-0044/MT takes-off from RAF Fairford, Gloucestershire on June 11, 2016 bound for the Baltic on a two-ship mission to drop inert 500lb mines during Exercise Baltops 2016; the 44th iteration of the major multinational maritime exercise in the Baltic region. Fighter support for the sortie was provided by Svenska Flygvapnet JAS 39 Gripens and Luftwaffe EF2000 Eurofighters. Three B-52Hs assigned to the 23rd Expeditionary Bomb Squadron ‘Barons' based at Minot Air Force Base, North Dakota, deployed to the UK for Exercise Baltops-Sabre Strike 2016. The exercises are staged to demonstrate interoperability between NATO allies and regional partners.
Boeing B-52H Stratofortress, 61-0006 (c/n 464433), of the 96th Bomb Squadron 'Red Devils' departs RAF Fairford, Gloucestershire, to train with Norwegian counterparts during Bomber Task Force Europe 20-1 in October 2019.
A B-52H Stratofortress of the 2nd Bomb Wing, Barksdale AFB, is pictured taking-off from Andersen AFB on Guam. The USAF maintains a continuous bomber presence at the base to demonstrate its commitment to the Pacific region and 'show the flag' in the face of challenges from China and North Korea. As well as B-52Hs, B-1B Lancers and B-2 Spirits have also undertaken this commitment on a rotational basis.
B-52H из 419-й летно-испытательной эскадрильи с ракетами AGM-183A ARRW
A US Air Force B-52H Stratofortress operated by the 419th Flight Test Squadron takes off from Edwards Air Force Base, California, on August 8, 2020 to conduct a captive-carry flight test of the AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW) Instrumented Measurement Vehicle 2. The aircraft transported the ARRW hypersonic prototype to the Point Mugu Sea Range off the southern Californian coast to carry out the test
19 сентября 2006 года с авиабазы Эдвардс был выполнен первый полет B-52 с использованием синтетического топлива, полученного на основе природного газа. В первом полете на нем работали два двигателя самолета, а в последующем - уже все восемь двигателей B-52.
A B-52H Stratofortress, deployed from Barksdale Air Force Base, Louisiana, takes off from Andersen Air Force Base, Guam, on a training mission as part of US Pacific Command's Continuous Bomber Presence.
A B-52H Stratofortress climbs away from runway 03L at Nellis, with the number two jet rolling for take-off. The back drop to this shot is the unmistakeable Las Vegas Strip.
Самолеты модификаций "G" и "H" оснащены двигателями TF33, более усовершенствованными по сравнению с двигателями J57, стоявшими на более ранних машинах. И все же взлет B-52H не спутать ни с чем.
Летный день на авиабазе Глобального ударного командования ВВС США Майнот в Северной Дакоте
The 1960s-era B-52H Stratofortress is powered by eight Pratt & Whitney TF33-P-3/103 turbofans. On take-off the engines generate very large smoke trails indicative of the engine designs from the 1960s.
A two-ship heads off into stormy Louisiana skies for the morning launch. In this case the stormy sky was the remnants of Hurricane Patricia heading towards Texas during the author’s visit to Barksdale.
B-52H 61-0019 departs Andersen AFB on a training sortie.
B-52H "Стратофортресс" - "старая гвардия" Стратегического бомбардировочного командования ВВС США.
Иногда самолеты решают задачи в интересах НАСА. На фотографии - самолет B-52H, принадлежащий Летно-испытательному центру ВВС, уходит в полет для испытаний гиперзвукового летательного аппарата X-51A Scram Jet. В декабре 2009 года были проведены испытания на крыле и лишь затем - летные испытания этого ЛА.
Под крылом самолета-авиаматки B-52H - экспериментальный X-51A. Он был поднят на высоту около 15240 м над морским полигоном Пойнт-Мугу Центра боевого применения авиации ВМС. Через четыре секунды после отделения твердотопливный ускоритель (аналогичный стоящим на тактических ракетах США) разогнал экспериментальный летательный аппарат до скорости, соответствующей числу 4,5 Маха.
A B-52H Stratofortress bomber takes off from Andersen Air Force Base, Guam, on a mission in support of exercise Pitch Black 2018 in Australia's Northern Territory.
В состав 2-го бомбардировочного авиакрыла, дислоцирующегося в Барксдейле, входит 20-я эскадрилья - старейшая бомбардировочная эскадрилья ВВС США. На фотографии - один из ее самолетов выполняет взлет в феврале 2010 года, во время учения "Cope North".
B-52H
Модернизированный по программе «Фаза V» Боинг B-52H-145-BW «Стратофортресс»
Stratofortress сумел сохраниться на передовой линии столько лет только благодаря постоянной модернизации. На фотографии - бомбардировщик B-52H, базировавшийся на ВВБ Барксдейл и использовавшийся для испытаний подвесного контейнера Litening, предоставляющего возможности по обзору, сопровождению и подсветке целей.
Boeing's B-52H Stratofortress is a classic example of a long-serving type that is still providing a useful capability to the USAF. Indeed, despite already being 45 years old, the type is scheduled to remain in service until 2040!
Облет взятого с базы хранения Дэвис-Монтан стратегического бомбардировщика B-52H S/N 61-0007 после расконсервации, 2016 г.
B-52H - serial 60-0036 (c/n 464401) 'Tagboard Flyer' - assigned to the 419th FLTS at Edwards AFB, California, carries a prototype of the hypersonic-capable AGM-183A ARRW in June 2019. The aircraft's nose art and nickname pay homage to its involvement in the top-secret Tagboard programme that tested the D-21 - a ramjet powered reconnaissance drone which could reach speeds of Mach 3.
A B-52 flies through clouds on descent into Andersen AFB, Guam.
Разоруженный NB-52H S/N 60-0025 над Центром летных исследований NASA им. Армстронга, 16 апреля 2002 г. Он так и не был использован ни в одной экспериментальной программе
The Stratofortress provides the USAF with essential global strike capabilities with its long-range, endurance and ability to carry large payloads.
The B-52 or ‘Buff‘ is the subject of an updated history by Robert F Dorr and Lindsay Peacock (Osprey Publishing, ?18.99), of a book first published in 1995. It reviews the development and combat operations of this nuclear bomber, but only takes the story up to the Iraq conflict, so don’t expect Kosovo missions to be discussed. By the time the type finally retires, it will doubtless prompt further updates of this worthy account.
B-52H - единственный вариант самолета "Buff", эксплуатирующийся в настоящее время. Данная двухтоновая окраска уже не применяется - используется полностью серая (Gunship Gray).
A KC-10 Extender assigned to the 9th Air Refueling Squadron, based at Travis Air Force Base, California, refuels a B-52H Stratofortress from the 2nd Bomb Wing, Barksdale AFB, Louisiana, during a readiness training exercise.
A B-52H over the Syrian desert.
A B-52H, with JDAMs on the wing pylons, over the Indian Ocean en route back to Diego Garcia after a mission over Afghanistan on March 23, 2002. Although the type undertook only 10% of the Operation Enduring Freedom missions, it carried 70% of the ordnance dropped. Each round trip took 12-15 flight hours, often involving extended stays over Afghanistan and covering up to 5,500 miles. These were not, however, the longest missions - during the first three days, six B-2As from Whiteman AFB, Montana, flew sorties of over 40 hours. In one case the mission lasted 44 hours, the longest combat sortie in the history of aviation. After leaving Whiteman and attacking targets in Afghanistan, the B-2As flew down to Diego Garcia, where they spent an hour on the ground, engines running, before departing with a fresh crew for the flight home of a further 30 hours. This resulted in the aircraft’s engines running continuously for more than 70 hours.
Once known for its carpet bombing, the B-52 is now capable of dropping precision weapons, such as the JDAMs carried on the pylons of this aircraft. As a result, it is now called upon to provide CAS. Due to its strategic pedigree, it also has the advantage of being able to loiter for hours and can carry a heavy payload of ordnance.
Американский стратегический бомбардировщик B-52H. "Почтенный старец" по номенклатуре вооружения остается вне конкуренции перед своими младшими собратьями.
С воссозданием в составе ВВС США стратегической авиации в 2009 г. самолеты B-52 возобновили отработку сценариев удара по России: на фото момент учений «Полярный грохот»
In operation since the 1950s the B-52 Stratofortress has hosted a variety of nuclear and non-nuclear weapon payloads and is set to be fitted with the Long Range Stand-Off weapon and AGM-183A Air-Launched Rapid Response (ARRW) hypersonic missile in the future
Наилучшим видом вооружения B-52 стали бомбы JDAM, которых он мог нести до 12 штук. Альтернативой JDAM были бомбы JSOW, которые самолет мог брать в таком же количестве.
B-52H из 5-го бомбардировочного авиакрыла, взлетев с базы Андерсен (Гуам), выполняет обычный полет над Тихим океаном. Огромная боевая нагрузка и большая дальность полета B-52 позволяет ему "достать" врага в любом уголке планеты.
Новое оборудование B-52H включало систему спутниковой связи AN/ASC-19 AFSATCOM - ее антенна находилась в обтекателе за 1-й гермокабиной (на фото покрашен белым)
Бомбардировщик B-52H идет на цель в Сирии или в Ираке в ходе операции «Непоколебимая решимость» - апрель 2018 г.
За более чем полвека самолеты B-52 уничтожили больше людей, чем любой другой самолет, созданный после Второй мировой войны. Этот бомбардировщик состоит на вооружении более пятидесяти лет и пока не собирается в отставку. После Вьетнама B-52 бомбили цели в Афганистане, Ираке и Сербии.
Introduced in 1955, the B-52 has been a mainstay for the United States Air Force for decades, but is also expected to be axed before its centenary year
B-52
Проходя фазу I модернизации, самолеты B-52G и H получали и камуфляж. На фото B-52H-135-BW S/N 60-0017 с пилоном для блока AN/ALE-25 для НАР с дипольными отражателями
Edwards' B-52H with what appear to be AGM-129 Advanced Cruise Missiles on the underwing pylons.
Боинг B-52
Продолжающаяся модернизация должна дать B-52H несколько новых возможностей. Системы связи самолета должны стать совместимыми с новыми коммуникационными спутниками AEHF.
High over the Pacific Ocean during a training mission out of Andersen AFB, Guam.
Восьмая серийная модификация, B-52H, останется на вооружении ВВС США минимум до 2040 года, поскольку самолет способен нести самый большой набор авиационных средств поражения среди всех американских боевых самолетов.
Production of the BUFF ended in 1962 and in total, Boeing built 744 examples for the US. In its 68 years of service, that number has now shrunk to 76.
B-52H
B-52H из 23-й бомбардировочной эскадрильи 5-го авиакрыла в полете над Тихим океаном. Эти самолеты имеют прозвище "BUFF", самый приличный вариант расшифровки которого звучит как "Big Ugly Fat Fellow" ("Большой неуклюжий толстяк").
В современной войне боевое применение чаще будет происходить в ночное время - противник даже не узнает, что B-52H с новейшим обычным, неядерным, вооружением поднялись в воздух и следуют к намеченной цели. Бомбардировщики активно применялись в операциях "буря в пустыне" (Ирак) и "Allied Force" (Косово, 1999 год).
Несмотря на свой возраст, B-52 имеют более высокую боеготовность, чем B-1B и B-2. В ходе программы по интеграции B-52 в боевую информационную сеть (CONECT) авиапарк B-52H должен получить новые компьютеры, цветные дисплеи, каналы передачи данных и терминалы спутниковой связи.
An unarmed Boeing AGM-86B Air-Launched Cruise Missile (ALCM) falls away from Boeing B-52H Stratofortress 61-00181 ‘LA’ of the 2nd Bomb Wing, based at Barksdale AFB, Louisiana. The weapon was launched over the Utah Test and Training Range on September 22, 2014 during a sortie for the Nuclear Weapons System Evaluation Program (NWSEP), known as ‘Combat Sledgehammer’.
В ночь на 25 марта 1999 г. в первой фазе операции «Союзническая сила» самолеты B-52 запустили более 60 крылатых ракет AGM-86C по объектам ПВО Сербии (на фото - пуск на полигоне)
Сброс бомбы GBU-31(V)1/B JDAM со спутниковым наведением с борта B-52H-135-BWS/N 60-020 из 2-го авиакрыла
Испытательный сброс УАБ GBU-31(V)1/B JDAM на полигоне базы Эдвардс с самолета B-52H-160-BW S/N 60-0050, модернизированного по проекту «фаза V+» для подвески большего числа управляемых боеприпасов
Сброс бомб GBU-12 «Пэйвуэй» II с самолета B-52. На снимке хорошо видно, как у бомбы раскрываются несущие поверхности
Пуск ударной ракеты малой дальности AGM-69A SRAM из отсека вооружения стратегического бомбардировщика B-52H
Прошедший V фазу модернизации B-52H сбрасывает свободнопадающие бомбы M117 на горный лагерь "Талибана" в Афганистане в ходе операции "Несокрушимая свобода" - 2003г.
Thanks to system upgrades and the development of stand-off and precision-guided munitions, the elderly B-52H is still a potent strike aircraft in the USAF inventory. During the first Gulf War, B-52s carried out the longest strike mission in the history of air warfare - a 35-hour non-stop sortie from Barksdale AFB, Louisiana, during which it launched AGM-86 air-launched cruise missiles. This Stratofortress is dropping a load of M-117 750lb iron bombs.
B-52H Stratofortress aircraft enroute to a training range on Corsica. Four of America’s oldest strategic bomber were deployed to the UK in January 2018 to exercise a state of readiness at Fairford, which is designated by United States Air Forces in Europe as its forward operating location for strategic bombers.
Украинский Су-27 сопровождает B-52H из состава 5-го бомбардировочного авиакрыла ВВС США. 4 сентября 2020 г.
Во время холодной войны такие сюжеты можно было и не увидеть - B-52 в роли носителя неядерного оружия. B-52 и сопровождающий его штурмовик A-10 "Warthog" принадлежат 917-му авиакрылу Резерва ВВС США (авиабаза Барксдейл, штат Луизиана).
В полете B-52H и B-2A
B-52H Stratofortress 60-0018/‘MT' from the 23rd Expeditionary Bomb Squadron ‘Bomber Barons’ at Minot, flying with four Swedish Air Force JAS39C Gripens (39210/‘210’, 39218/‘218\ 39287/‘287’ and 39294/‘294') from F17 Wing at Ronneby-Kallinge.
Американские стратегические бомбардировщики B-52H в сопровождении истребителей F-15 у берегов Северной Кореи - октябрь 2018 г.
B-52 из 20-й экспедиционной бомбардировочной эскадрильи возглавляет отряд в составе двух F-16 из 18-й эскадрильи "Aggressors", двух F-2 японских ВВС, двух EA-6B авиации ВМС США и одного E-2C японских ВВС. Совместное учение ВВС США и Японии "Cope North".
Целью модернизации комплекса связи B-52H в XXI веке является его глобальное применение в разнородных авиационных группировках
Exercise Cope North Guam 2014 was held between February 14 and 28, 2014. It was a multilateral training exercise conducted from Andersen AFB, Guam, and involved around 80 aircraft from the Japan Air Self Defense Force (JASDF), Royal Australian Air Force (RAAF) and US Air Force and Navy. Air-to-air training was conducted involving dissimilar air combat scenarios, air-to-ground sorties and simulated humanitarian assistance and disaster relief operations. This formation of participants comprises an EA-18G Growler of VAG-132 (tailcode ‘NL’), F-16C Fighting Falcon from the 35th Fighter Wing (‘WW), an 18th Wing F-15D Eagle (ZZ), a B-52H Stratofortress from the 20th Bomb Squadron ('LA'), JASDF F-15J (22-0929 of 204 Hikotai) and Mitsubishi F-2A, an RAAF No. 75 Squadron F/A-18A Hornet and an F-16C of the 364th Fighter Wing (‘AK').
US Air Force B-52H Stratofortress 60-0022 ‘LA’ from the 2nd Bomb Wing’s 96th Bomb Squadron ‘Red Devils’ at Barksdale Air Force Base, Louisiana, flies in formation with Royal Saudi Air Force (RSAF)/92 Squadron F-15SA Advanced Eagles 9241 and 9244 from Dhahran over the Middle East on December 10, 2020. The B-52H was one of two that flew an almost 40hr round-robin mission from Barksdale to train with the RSAF aircraft as part of a Dynamic Force Employment mission. They were later joined by two USAF/391 st Fighter Squadron F-15Es, 90-0242 'MO' and 90-0243 ‘MO’, on temporary deployment to Al Dhafra Air Base, UAE
The opportunity to practise multiple dry connects and disconnects with B-52s provided good training for some of the boom operators assigned to the 100th Air Refueling Wing based at RAF Mildenhall.
A KC-135R Stratotanker assigned to the 434th Air Refueling Wing from Grissom Air Reserve Base, Indiana refuels a B-52H Stratofortress over the Baltic Sea.
B-52 решали задачи в интересах войск в Афганистане в течение всего 2010 года - обычно они длительное время находились в воздухе в режиме ожидания. Дозаправка в полете осуществлялась от танкеров KC-10 и KC-135. На фотографии - несущий шесть УАБ GBU-31 JDAMS калибром 907 кг B-52 подходит к танкеру KC-135.
B-52Hs of the 93rd Bomb Squadron, Air Force Reserve Command, based at Barksdale AFB, Louisiana, will carry conventional weapons only.
Общая емкость 12 топливных баков B-52H (включая два внешних) достигает 18 812 л. Даже при максимальной скорости перекачки топлива (2721 кг/мин) на полную заправку B-52H уходит 20 минут. Заправка самолета требует большого внимания и контроля со стороны летчиков.
Прошедший доработку по инкременту 1.1. бомбардировщик B-52H с шестнадцатью управляемыми бомбами LJDAM и контейнером наведения AN/AAQ-33 «Снайпер» под крылом
A BUFF lines up for fuel behind a KC-135R Stratotanker belonging to the 100th Air Refueling Wing at RAF Mildenhall, Suffolk, in October 2019.
До поставки первых заправщиков KC-767 в 2008 году фирме "Boeing" пришлось решить ряд сложных технических проблем. Первый итальянский самолет состыковался с B-52 в марте 2007 года.
This year Boeing has been undertaking a range of trials for its KC-767 programme. Pictured is one of these new tankers, destined for the Italian Air Force, testing the air refuelling boom with a Boeing B-52H Stratofortress. A pilot of the latter aircraft reported that the air stability behind the KC-767 tanker was better than that experienced behind a KC-135.
Изначально KC-135 предназначался для дозаправки стратегических бомбардировщиков B-52. В настоящее время B-52 являются носителями только обычного вооружения. KC-135 дозаправляет B-52H над Тихим океаном на учениях, проводившихся в январе 2009 года.
NKC-135E (55-3135) из состава 4950-го испытательного авиакрыла. Вначале это был JKC-135A, использовавшийся в программе ядерных испытаний, затем его модифицировали в NKC-135A, а после ремоторизации его обозначали NKC-135E и использовали для испытаний системы дозаправки топливом в полете.
KC-10A играют главную роль в обеспечении действий самолетов стратегической авиации. На снимке - дозаправка бомбардировщика B-52. Extender способен перевозить до 75 человек и 76500 кг груза на дальность свыше 7000 км. Без груза машина может преодолеть без дозаправки около 18500 км.
Boeing is expected to offer the KC-767A for the USAF KC-X requirement and is moving ahead with development. Seen here is the first Italian Air Force KC-767A undertaking its first dry contact with the type's new advanced refuelling boom on January 23, 2007, using B-52H 60-0050 from the Air Force Flight Test Centre's 412th Test Wing/419th Flight Test Squadron from Edwards Air Force Base, California, as a receiver.
Royal Australian Air Force KC-30A Multi Role Tanker Transport A39-005 refuels B-52H Strato fortress 60-0036 assigned to the 419th Flight Test Squadron based at Edwards Air Force Base, California. The test sortie was conducted by members of the Royal Australian Air Force Air Warfare Centre’s Aircraft Research and Development Unit, and the 418th and 419th Flight Test Squadrons from Edwards. Ongoing testing with the KC-30A is part of a coalition tanker aerial refuelling certification.
МАКС-2007
Еще одной доработкой в ходе IV фазы модернизации B-52H стало снятие хвостовой пушки, при этом ее радиоприцел остался, а никакое новое оборудование РЭБ вместо нее не появилось
B-52H
Поступивший на вооружение САК в 1955 году Boeing B-52 Stratofortress остается важнейшим элементом ядерного арсенала США даже в эру, наступившую после окончания холодной войны.
B-52H из 2-го бомбардировочного авиакрыла вернулся с задания в ходе учения "Cope North". Ранее 2-е крыло летало на B-47 Stratojet, пока в 1963 году не было перебазировано в Барксдейл - там его перевооружили на B-52F. До 1992 года крыло летало на B-52G, а затем получило B-52H. Под крылом - прицельный контейнер.
B-52H
Самолеты B-52H 2-го авиакрыла ГУК ВВС США прибыли со своего аэродрома Берксдейл в Луизиане на авиабазу Эль-Удейд в Катаре
The B-52 uses a drag chute with a 44ft diameter.
GPS-guided weapons, such as the AGM-86C ALCMs awaiting loading onto B-52s of the 2nd Bomb Wing at RAF Fairford, were invaluable during the early stages of the conflict when poor weather prevented optical and IR-guided weapons from being used.
Стратегический бомбардировщик B-52 готовится поставить свой последний рекорд - по сроку службы в стратегической авиации США
Бомбардировщик B-52H из 2-го авиакрыла ГУК ВВС США совершает посадку на авиабазе Берксдейл
Традиционно пожарные автомобили встречают пилотов ВВС США, завершающих свой последний в карьере полет. На снимке - пожарные приветствуют B-52H полковника Грегори Смита водяным салютом.
Четыре B-52H из 5-го авиакрыла ГУК ВВС США прибыли на английскую авиабазу Фэрфорд 30 января 2018г.
B-52 - ветеран ВВС США, который значительно уступает в малозаметности B-2, но зато превосходит его в наборе средств поражения и универсальности боевого применения.
Maintenance personnel gather up a B-52H drag chute.
Aerospace repair and reclamation craftsman, place a drag chute into a B-52H Stratofortress at RAF Fairford, following a mission for exercise Saber Strike 16. Measuring 43.5ft in diameter, the ribbon-type chute consists of a pilot chute, long bridle, short bridle, main chute, riser terminal and riser boot.
(Left to right) A1C Robert Knife, A1C Charles Ezeike and SSgt Billy Campbell load a parachute onto a B-52 during post sortie maintenance work at Andersen AFB, Guam.
Модификация B-52H отличалась установкой одной пушки M61 «Вулкан», которая превосходила четыре пулемета M3 по секундному залпу втрое, а по дульной мощности - в 3,9 раза
Взлет бомбардировщика B-2A, самолеты-заправщики выруливают на ВПП, остров Диего-Гарсия, операция "Iraqi Freedom". Этот B-2 действовал совместно с машинами B-1 и B-52 в кампании против Ирака. На той же авиабазе в Индийском океане находились тяжелые бомбардировщики B-52H и заправщики KC-135.
Четыре B-2 делят стоянку на Диего-Гарсия с B-52H из 2-го Бомбардировочного крыла во время операции "Iraqi Freedom". Продолжавшийся около 15 часов полет от острова в Индийском океане до Ирака считался "коротким" для B-2.
B-52H из 2-го бомбардировочного авиакрыла пролетает над "собратом", принадлежащим 5-му бомбардировочному крылу. Включая 917-е авиакрыло Резерва ВВС США, они являются единственными, до сих пор эксплуатирующими B-52.
Tornado Королевских ВВС регулярно участвовали в маневрах на территории США, совершая бомбометания со средних и малых высот. На фотографии GR.Mk 1, ожидающий взлета и пролетающий мимо него B-52.
ГЛА X-51 с разгонным ускорителем на пилоне самолета-носителя B-52
The X-51A WaveRider hypersonic flight test vehicle loaded on a B-52H assigned to the 412th Test Wing at Edwards Air Force Base prior to the first of three flights, one captive, one dress rehearsal and the final live release, in 2009. Developed by the Air Force Research Laboratory, the Defense Advanced Research Projects Agency, Pratt & Whitney Rocketdyne, and Boeing, the objective of the X-51A programme was to demonstrate the ability to use air-breathing, hydro-carbon propulsion in the hypersonic flight regime, which is flight more than five times the speed of sound.
Экспериментальный БПЛА Boeing / NASA X-51 под крылом NB-52 - возможно, на его основе проектируется гиперзвуковая крылатая ракета HABWC
Close-up view of the B-52's Pratt & Whitney TF33 engines, plugged into one of the aircrafts auxiliary power units.
Lt Kyle Fluker a 96th EBS pilot performs pre-flight checks on an engine nacelle.
Intakes of two TF33 engines on a Minot-based B-52H assigned to the 69th Expeditionary Bomb Squadron on the flight line at Al Udeid Air Base, Qatar on November 6, 2017. The Air Force is looking at replacing these engines in the near future.
В истории авиации было немного самолетов с восемью двигателями, а B-52 - единственный из находящихся в строю. Старые двигатели - неэкономичны, но планы ремоторизации B-52 с установкой по четыре двигателя Rolls-Royce RB211 на машину по финансовым причинам реализованы не были.
При продлении ресурса самолетов B-52H одним из самых сложных вопросов была замена двигателей TF33-P-103, выпуск которых прекращен
B-52, оснащенные вдвое большим количество двигателей, чем любой другой современный бомбардировщик, требует значительно больших трудозатрат на послеполетное обслуживание. Техническое обслуживание усложняет также огромное количество сложной бортовой авионики, особенно входящей в состав бортового комплекса обороны.
Техобслуживание ТРДД TF33-P-3 самолета B-52H из 410-го авиакрыла на авиабазе Сойер - 18 октября 1984 г.
Турбовентиляторный двигатель TF-J5-P-3 в мотогондоле самолета B-52H. Его расход топлива был в 1,4 раза меньше, чем у одноконтурного двухвального J57-P
Недостаточная с позиций сегодняшнего дня экономичность двигателей TF33-P-103 и их дефицит наконец-то заставили заняться ремоторизацией B-52
Исчерпание запаса двигателей TF33-P-103 становится серьезной проблемой, препятствующей поддержанию боеготовности парка стратегических бомбардировщиков B-52H
450-часовый регламент - это «мелочь» по сравнению с тем объемом работ, который был выполнен на всех B-52H при продлении им срока службы до 75 лет
A crew chief enters maintenance details into the aircraft’s logbook after the post-flight inspection.
Застарелой проблемой в эксплуатации B-52 была ненадежность антиюзовой автоматики шасси. Сегодня ее усугубляет недостаток запчастей и контрольно-проверочной аппаратуры
В процессе продления срока службы до 2050 г. всем B-52 придется пройти полный осмотр с заменой изношенных деталей, узлов и комплектующих
Интеграция контейнера Litening позволила B-52 не только осуществлять целеуказание, но и выступать в роли разведчика NTISR (Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance). Контейнеры Litening будут заменены на контейнеры Sniper.
Подвеска на B-52H контейнера LITENING с приемником GPS,TB- и ИК-камерами со стабилизированным полем зрения, лазерным дальномером-целеуказателем и командной аппаратурой наведения
Major Michael Hansen a 96th EBS radar navigator conducts a pre-flight check on a AAQ-28 Litening II targeting pod.
Контейнер с обзорно-прицельной системой AN/AAQ-33 «Снайпер» под правым крылом бомбардировщика B-52H
Major Michael Hansen a 96th EBS radar navigator looks into the AVQ-22 low-light television camera turret during pre-flight checks of the B-52's electro-optical viewing system.
Captain Jake Whitlock an electronic warfare officer from the 96th EBS performs a pre-flight inspection on an antenna.
A maintenance crew works on the flare canister in the B-52's tail section.
Crew chiefs monitor engine start­up on a B-52H.
Транспортировка фюзеляжа B-52H с/н 61-0009, январь 2022 г.
Стратегические бомбардировщики B-52H «Стратофортресс» и Авро «Вулкан» B.2, предполагавшиеся в качестве носителей аэробаллистических ракет GAM-87 «Скайболт»
Бомбардировщики Vulcan приняли участие в нескольких учениях ВВС США. На фотографии изображены британский B.Mk 2 и американский B-52H, летящие над базой ВВС США.
Самолет JB-52H с ракетами XGAM-87 "Скайболт" в демонстрационно-испытательном полете
21 января 1961 года в США с самолета B-52 был проведен первый в истории пуск баллистической ракеты воздушного базирования Skybolt. Ракеты Skybolt на вооружение приняты не были, так как приоритет получили крылатые ракеты Hound Dog.
Ракета «Скайболт» на транспортировочной тележке
Самолет-носитель B-52H S/N 60-0021 с двумя СВР Локхид D-21B в испытательном полете
С подвеской двух СБР Локхид D-21B дальность B-52H резко уменьшалась и для выполнения боевых вылетов подвешивали только один дрон
This photograph of the D-21 ramjet-powered reconnaissance drone being carried by a Boeing B-52 were recently released by the USAF - too late for inclusion in "Lockheed Aircraft Since 1913" by Rene J Francillon.
СВР Локхид D-21B на подвеске под самолетом-носителем B-52H. Фото сделано с борта самолета-заправщика KC-135A
Первый опытный стратегический беспилотный разведчик Локхид D-21B S/N 501 перед летными испытаниями на совместимость с носителем B-52H S/N 60-0021
Following the M-21/D-21 catastrophic system failure on July 30, 1966, a solid-fuel booster unit was developed by Lockheed and two B-52Hs were modified to launch the D-21 reconnaissance drones.
NASA Dryden's ‘new’ B-52H, 61-0025, touches down at Edwards AFB, California, on April 16, 2002, now resplendent in NASA's traditional white and blue livery. The aircraft, acquired last year on loan from the USAF, completed Programmed Depot Maintenance at Tinker AFB, Oklahoma, and was then initially flown direct to Wichita, Kansas, to participate in the B-52 50th anniversary celebrations on April 12, together with NASA's B-52B '008'. It was then finally delivered to Edwards to join the Dryden fleet.