Panavia Tornado IDS (GR)
Варианты:
Panavia - Tornado IDS (GR) - 1974 - International
Страна: International
Год: 1974


Двухместный всепогодный перехватчик и ударный самолет
Описание
Фотографии:

Цветные фото (413)
Panavia Tornado
  
   Созданный многонациональным западноевропейским консорциумом, Tornado остается одним из основных европейских боевых самолетов. Его ударные, разведывательные и предназначенные для подавления ПВО варианты сыграли важную роль на Балканах, в Ираке и Ливии.
   Великобритания, Западная Германия и Италия приступили к разработке Tornado в 1968 году, первый полет прототипа состоялся в 1974 году, а поставки серийных машин начались 1979 году. Самолеты британских ВВС продолжают нести службу в основном как дальние перехватчики и сухопутные ударные машины. Также на них возложены задачи борьбы с кораблями (Tornado GR.Mk 1B) и разведка (Tornado GR.Mk 1A). В 2001 году британские ВВС начали эксплуатацию GR.Mk 1, модернизированных до стандарта Tornado GR.Mk 4. Эти машины получили новые дисплеи в кабине, совместимые с очками ночного видения и модернизированной системой FLIR, расширенный комплекс средств РЭП, а также возможность нести контейнер TIALD для автономного использования высокоточного оружия. Разведывательные GR.Mk 1A были аналогичным образом доработаны до стандарта GR.Mk 4A.
   На начало 2012 года германские Люфтваффе располагали 148 самолетами IDS, включая 31 в стандарте ECR (Electronic Combat and Reconnaissance), вооруженном противорадиолокационными ракетами AGM-88 HARM. Самолеты должны пройти программу модернизации, аналогичную британским машинам, также получив возможность нести контейнер целеуказания Litening и буксируемую противорадиолокационную ловушку.

   В состав нового вооружения вошли бомбы с лазерным наведением BLU-109 и GBU-22 Paveway III, тактические крылатые ракеты KEPD 350 Taurus и ракеты класса "воздух-воздух" IRIS-T. Пятьдесят самолетов IDS германской морской авиации (Marineflieger) использовались для решения ударных задач, борьбы с кораблями (с ПКР Kormoran), прорыва ПВО (с ракетами HARM) и разведки, но в начале 2000-х годов их передали Люфтваффе после сокращения подразделений Marinefliger.
   Итальянские ВВС располагают тремя истребительно-бомбардировочными группами IDS, одна из которых, вооруженная ПКР Kormoran, специализируется на решении противокорабельных задач. Италия доработала 15 самолетов до стандарта IT ECR, оснастив их соответствующим БРЭО и ракетами HARM для подавления ПВО.
   Оператором Tornado остается и Саудовская Аравия, которая свела оставшиеся из 96 поставленных машин в три подразделения, одно из которых использует 12 Tornado в варианте разведчика.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Panavia Tornado GR.Mk 4

   Тип: двухместный всепогодный перехватчик и ударный самолет
   Силовая установка: два ТРДДФ Turbo-Union RB.199 Mk 103 тягой по 38,48 кН без форсажа и 71,50 кН на форсаже
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 10975 м - 2338 км/ч или М-2,20; время набора высоты 9145 м менее 2 мин; потолок 15 240 м; боевой радиус при полете с максимальной боевой нагрузкой по профилю "большая-малая-большая высота" 1390 км
   Масса: пустого 13 890 кг; максимальная взлетная 27 951 кг
   Размеры: размах крыла 13,91 м при минимальной стреловидности и 8,60 м при максимальной стреловидности; длина 16,72 м; высота 5,95 м; площадь крыла 26,60 м1
   Вооружение: две 27-мм пушки IWKA Mauser с боезапасом 180 снарядов; максимальная боевая нагрузка свыше 9000 кг; в настоящее время она включает 454-кг свободнопадающие бомбы, бомбы с лазерным наведением CPU-123/B Paveway II; новое вооружение включает бомбы GBU-28 Paveway III и ракеты Storm Shadow
Прототипы
Выкатка прототипа MRCA состоялась в Манхинге (ФРГ) 8 апреля 1974 года. Прототип Р.01 (D-9591) окрашен в цвета консорциума "Panavia".
14 августа 1974г.: первый полет в немецком Манчинге выполнил прототип Panavia Tornado MRCA сборки фирмы MBB.
Panavia 200 MRCA, photographed during its first flight on 14 August 1974
P.01, the prototype Panavia Tornado, with its wing swept forward for low speed flying, showing the ‘slot’ that accommodates it in fully swept mode. P.01 D-9591 was first flown from Manching on August 14, 1974.
The first MRCA prototype to fly was the West German P01, serial D-9591, which was built at the MBB factory at Manching in Bavaria and made its maiden flight on August 14, 1974. Of the first nine prototypes, three were built by MBB, four by BAC at Warton and two by Aeritalia at Caselle, near Turin. All the prototypes bore the tri-national roundel on their port forward fuselages, with national markings on the starboard side.
Second Germany Tornado, P.04, flew for the first time at Manching on September 2, 1975 in fully swept configuration.
The second prototype, and the first to be built at Warton, XX946 comes in to land at Warton after its first flight on October 30, 1974. Flown by the BAC Military Aircraft Division’s chief test pilot Paul Millett with Aeritalia pilot Pietro Trevisan in the back seat, the 1hr flight concluded with some low-level rolling passes over the airfield.
Первый прототип MRCA британской постройки стал еще одним результатом кооперации европейской авиапромышленности после англо-французского SEPECAT Jaguar, который поступил на вооружение в 1973 году.
The two development Tornadoes assembled by Aeritalia (P-05 in the foreground and P-09 farthest from the camera) which were scheduled to be joined imminently at the time of closing for press by the Aeritalia-assembled pre-series example (P-14). The Aeronautica Militare anticipates phasing the Tornado into service from early 1981, and the service's 100 aircraft will be assembled at Caselle Nord.
Второй прототип предназначался для снятия летных характеристик, проверки способности нести грузы на внешней подвеске и отработки дозаправки в воздухе. В MRCA удалось обеспечить способность применять вооружение, имевшееся в авиации четырех стран.
31 октября 1974 года в Уортоне выполнил первый полет Р.02/XX946, впервые прототип поднялся в воздух под наименованием Tornado. На снимке: второй прототип дозаправляется от танкера Victor K.Mk 2. Tornado, но как следствие требований ВВС ФРГ и Италии, он и сам мог использоваться в качестве заправщика. Июль 1975г.
Panavia Tornado IDS (interdictor-strike) version.
Р.12 - второй из шести предсерийных самолетов - поднялся в воздух 14 марта 1977 года. Базируясь в Боскомб-Дауне, самолет был задействован в эксплуатационных испытаниях.
Шестой прототип Tornado, один из предсерийных самолетов британской постройки, изображен с шестью 227-кг кассетными бомбами, двумя топливными баками и контейнером РЭБ Skyshadow. На этой машине был выполнен весь комплекс испытаний пушки Mauser в полете.
Pre-series
A dozen of the TTTE Tornadoes on the hard-standing at RAF Cottesmore, which will have a total strength of 48 aircraft by the end of this year.
A GR.l of'B' Squadron the Tri-National Tornado Training Establishment, Cottesmore. The 'B' prefixed code denotes a RAF aircraft - note the TTTE 'dart' in front of the code
"Bit draughty for a state-of-the-art fast jet” - BAe test pilot Keith Hartley goes for the full open-top experience in Panavia Tornado XZ630, the 12th pre-production example, during “cockpit habitability”/escape-system trials in 1988.
Panavia Tornado XZ630 was the 12th pre-production example and made its first flight from Warton on March 14, 1977.
Tornado XZ630 in clean configuration during its extensive trials programme, bearing on its fin the distinctive Panavia tri-national roundel, incorporating the national markings of the three international partners - Germany (MBB), Italy (Fiat) and the UK (BAe). The RAF received XZ630 and the 15th pre-production example, XZ631, for development trials.
An early production Tornado GR.Mk 1 of the Trinational Tornado Training Establishment, which disbanded in March 1999 (1999)
Flight journalist Mike Hirst jumped at the chance to “back seat” in a Panavia Tornado in 1978.
Самолет окрашен в первый тип камуфляжа, примененного на немецких Tornado, машина была приписана к многонациональной учебной группе, дислоцированной на британской авиабазе Коттесмор, в которой до 1999 года на новый самолет переучивались летчики ВВС Италии, Великобритании и Германии.
Following the conclusion of its career as a flight trials aircraft in August 1988, XZ630 was given the maintenance serial 8976M and used for ground duties. In 2004 it went to RAF Halton, where it was painted in the colours of No 31 Sqn, with the unit’s gold star on the fin. In 2017 it was refurbished, and continues to be used as a centrepiece for parades.
Germany
Panavia Tornado in German Marineflieger markings and carrying Kormoran anti-shipping missiles.
Германско-шведская ракета TAURUS KEPD (Kinetic Energy Penetration Destroyer) 350 может использоваться самолетами Tornado Люфтваффе (фото), испанскими Spanish F/A-18 Hornet, а также шведскими JAS 39 Gripen.
Недавно Люфтваффе стали использовать на своих самолетах новый светло-серый камуфляж, поэтому некоторые Tornado потеряли свою эффектную темно-серую окраску. На снимке - самолет из состава 33-й эскадры.
Первоначально на Tornado ВМФ верхние поверхности окрашивались в темно-серый цвет, нижние - в белый, с четкой разделительной линией.
A Tornado of MFG 1 from Schleswig in the anti-shipping role, with the BOZ pod to port and Cerberus II active jammer to starboard, as for the Luftwaffe. Armament includes internal cannon, a pair of AIM-9L Sidewinders and two Kormoran missiles.
"Торнадо" IDS (код 43+87, рег. N 226, сер. N GS060/4087) авиации Бундесмарине готовится к дозаправке от британского танкера VC10 в ходе учений Frisian Flag. Англия, 30 сентября 1999г.
From West Germany, Peter Zundorf sends photographs of special finishes on a Luftwaffe Tornado, 44 + 00, to mark the 30th anniversary of JaboG 31 "Boelcke" - the first unit of the postwar Luftwaffe to reach that age
Разведку в Люфтваффе ведут обычные Tornado IDS, дооснащенные многосенсорными контейнерами, которые располагаются на центральном узле подвески. Изначально это был контейнер MBB/Aeritalia (на снимке), но затем его заменили на новый контейнер компании EADS, имевшийся в двух конфигурациях.
Берлин-Шенефельд 6-12 июня 2000г. Стартовая газовка Tornado германских люфтваффе.
Tornado из 33-й эскадры выполняет полет над лесным массивом в Германии - именно для таких условий и был разработан его темно-зеленый камуфляж. Самолет несет контейнер MW-1, который так же как и применяемый британцами JP233, требовал пролета непосредственно над целью, что и послужило причиной снятия его с вооружения. Его место заняла КР KEPD-350 Taurus.
A Luftwaffe Tornado in service with JaboG 31 "Boelcke" carrying the MW-1 airfield-denial weapon dispenser, together with the standard chaff and EW pods and Sidewinders.
Самым драматическим событием в Европе после окончания холодной войны стал распад Югославии. В это же время распался и Варшавский договор, что привело к переоценке роли НАТО. Так осуществляющие надзорно-полицейские задачи самолеты Tornado трех стран втянулись в войну на Балканах.
A ceremony was held at Manching airfield in Germany on September 16, 2014 to celebrate the 40th anniversary of the first flight of the Panavia Tornado. Tornado IDS 44+61, from Taktisches Luftwaffengeschwader 33, was painted to represent the first prototype Multi-Role Combat Aircraft (P01, D-9591), later named the Tornado. The specially-painted aircraft, accompanied by Italian and British examples with 40th year markings on their tails, performed a three-ship formation flypast at the event. P01 completed its maiden flight from Manching on August 14, 1974.
Две эскадрильи, 331-я и 332-я, из 33-го истребительно-бомбардировочного авиакрыла (эскадры) предназначались для нанесения ядерных ударов. Свои первые Tornado авиакрыло JBG 33 получило в 1982-1983 годах, но продолжало эксплуатировать F-104G до 1985 года.
Only one of the two German units attending was permitted to apply tiger marks. Pictured is an AG 51 Tornado with the legend Recce Tigers' on the tail.
По случаю 40-летия тактической разведки ВВС Германии второй самолет группы AG 51, 44+88, получил специальную окраску, сочетавшую изображение черной пантеры с полосами цветов национального флага Германии и мотивами тигровой окраски на носках крыла и кромках воздухозаборника.
Tornado 45+03 seen arriving back at Manching on July 19, 2007 in special colours to mark 50 years of the Luftwaffe’s WTD 61 flight trials and testing unit. The overall orange colours reflect those worn by the unit's aircraft in its early days, whilst various aeronautical equations are emblazoned on the fuselage sides and across the wings. On the nose are '50 Jahre Flugerprobung' (50 Years Flight Testing) titles, whilst the tail has a large WTD 61 logo and under the centre fuselage is a large WTD 61 Tornado Flight Test badge. WTD 61 was formed on October 1, 1957, at Oberpfaffenhoffen as the primary aircraft trials unit of the German Federal Armed Forces, transferring to its current base at Manching during 1965-6 after outgrowing the facilities at its original home. A similar scheme has also been applied to WTO.61 F-4F 37+16. An open day took place at Manching on September 15 to mark the 50th anniversary, during which both aircraft were displayed.
Разведка стала важной частью операции "Allied Force", особенно над краем Косово, где силам НАТО было трудно отыскать хорошо замаскированные сербские позиции. Этот конфликт привел к повышению роли разведки в боевых действиях.
German Tornado IDS of AG 52, equipped with centreline reconnaissance pod (1999)
Tornado часто представляют как чрезмерно сложный самолет, но на практике доказано, что он является эффективным авиационным комплексом. Все эксплуатанты Tornado применяли их в реальных боевых действиях, и самолет, как минимум, оправдал, а зачастую и превосходил ожидания. В морской авиации Германии Tornado IDS (на фотографии) пришли на смену F-104G Starfighter, основным вооружением самолетов являются противокорабельные ракеты Kormoran Mk 2.
Кое-кто удивлялся тому, что были сохранены эмблемы MFG 1 при новом обозначении уцелевшей эскадры MFG 2 (на снимке). Но на самом деле обе части формировались в одном 1958 году, а их истории очень похожи.
Luftwaffe Tornado IDS 45+44 of Jagdbombergeschwader 33 (JBG 33, fighter Bomber Wing 33) based at Buchel made its first flight after being painted to celebrate the wing's 50th anniversary. The aircraft carries artwork denoting the wing's 332 Staffel 'Devils' (seen here) on the port side of its tail, and the 331 Staffel 'Ghosts' on the starboard.
Luftwaffe/AKG 51 Tornado IDS 45+51 taxies out for departure from Schlewig-Jagel on April 2, 2007 for deployment to Mazar-e-Sharif, Afghanistan. The aircraft is one of six from the unit, plus two reserves, that will be based there for an initial six months to undertake reconnaissance missions in support of ISAF. Stood alongside the taxiway to see them off are Lieutenant General Klaus-Peter Steiglitz (Luftwaffe Chief of Staff), Dr Franz Josef Jung (Secretary of Defence) and General Wolfgang Schneiderhan (Inspector of the German Armed Forces).
29 октября 1981 года эскадра MFC 1 совершила свой последний полет на F-104 и сменила их, когда экипажи прошли переподготовку в учебном центре в Коттесморе. Позднее с расформированием MFG 1 эскадра MFG 2 переняла эмблему этой бывшей части.
A Luftwaffe Tornado IDS taxies past a Eurofighter. Procurement of additional Eurofighters could include a new ECR variant.
На хвостах этих «Торнадо» нанесены отметки в честь 35-летнего юбилея Национального учебного центра Торнадо «TTTE».
German Air Force/AG.51 Tornado IDS 45+76 seen at Decimomannu, Sardinia, on April 8, 2008 whilst transiting from its base at Schleswig-Jagel to Mazar-e-Sharif, Afghanistan, together with 44+46, 44+61, 45+51, 46+14 and 46+22. The aircraft will be deployed for a six-month rotation, replacing GAF Tornado IDS aircraft already out there supporting the International Security Assistance Force.
"Торнадо" IDS (код 45+79, рег. N 694, сер. N GS220/4279) из эскадры JBG 31 Бундеслюфтваффе. Англия, Фейфорд, 23 июля 1999г.
В 1998 году 40-летний юбилей эскадры JBG 31 "Boelcke" отметили специальной окраской Tornado IDS - на плоскостях крыла написали "1958-1998".
A Tornado IDS Interdiction-Strike Fighter of Germany's TLG33 seen during departure from Buchel Air Base during the last day of the MAGDAYs exercise on August 27, 2020
"Торнадо" IDS ВВС Германии
"Торнадо" IDC ВВС Германии
Carried for just 20 days, this colour scheme on Luftwaffe Tornado 45+88 marked 100,000 flying hours on the type by JaboG 33 at Buchel AB. It first flew in this form on October 3, 1999.
Окраска группы AG 51 сочетает юбилейную символику и символику "Tiger Meet". Окраска была нанесена в 1997-1999 годах. Согласно условиям учений "Tiger Meet", эмблема должна была изображать тигра, но в AG 51 вместо него нарисовали черную пантеру, дополнив ее отдельным элементом с полосами тигра. Группа была сформирована в 1959 году и первоначально получила на вооружение самолеты RF-84 Thunderflash, в настоящее время она вооружена Tornado IDS.
В 2009 году германские Tornado налетали 55555 часов, по этому случаю перекрасили самолет, эксплуатировавшийся в учебном центре ВВС Германии на авиабазе Холломэн (Flugausbildungszentrum) в США.
Нанесение точечных ударов управляемым оружием является приоритетной задачей JBG 33. Эта эскадра первой получила крылатые ракеты Taurus KEPD 350. Снимок сделан во время испытаний ракет на полигоне Оверберг в ЮАР.
Предположительно самым дальнобойным оружием Tornado IDS является крылатая ракета Taurus KEPD 350, имеющая дальность полета более 500 км. Такие ракеты закуплены для Tornado немецких ВВС.
Luftwaffe Tornado IDS 46+05 of Holloman AFB, New Mexico-based Ausbildungsstaffel Tornado (Tornado Training Squadron) within the Fliegerisches Ausbildungszentrum der Luftwaffe (FlgAusbZLw, German Air Force Flying Training Centre) recently received special markings on its tail, depicting the unit’s badge and a stylised version of a road runner, New Mexico’s state bird. The squadron operates 14 Tornados, including six twin-stick aircraft, and is responsible for weapon system training of new Tornado crews - eight pilots and eight weapon system officers per year - as well as two advanced courses: the fighter weapons instructor course and Tornado instructor course.
A TLG-33 Tornado simulates a close air support mission on September 9, 2020
A Taurus KEPD 350 conventionally armed stand-off missile starts its flight after release from Luftwaffe Tornado 46+18 over the Overberg Test Range in South Africa.
Not to be outdone, JBG 32 has painted Tornado ECR 46+23 to mark its own 50th anniversary. No 321 Staffel 'Tigers' and 322 Monsters' were represented on the port and starboard surfaces of the tail, while the aircraft is finished in a striking blue scheme overall.
321-я эскадрилья из 32-й истребительно-бомбардировочной эскадры вошла в так называемый "Tiger Club" НАТО. В преддверии учений "Tiger Meet" самолеты получали разнообразную окраску с мотивами тигриных полос. Впервые тигровая раскраска на самолетах 321-й эскадрильи появилась в 1996 году, в 1998 году окраску обновили и несколько изменили.
Перед учениями "Tiger Meet" эмблему 321-й эскадрильи в виде головы черной кошки заменили изображением тигра с ракетой AGM-88 HARM. Впервые такая эмблема появилась в 1998-1999 годах.
32-я истребительно-бомбардировочная эскадра дислоцируется в Лехфельде, Бавария, предназначена для подавления ПВО противника и не планируется к перевооружению на Eurofighter.
F-35A MM7360/32-10 leads a Luftwaffe Tornado on take-off rom Amendola.
В 2008 году эскадра JBG 31 "Boelcke" отметила 50-летний юбилей. Она специализируется на нанесении ударов КАБ GBU-24 Paveway III с лазерным наведением. В конце 2009 года началось перевооружение эскадры самолетами EF2000.
Взлет совершает немецкий Tornado IDS, оснащенный двигателями Turbo-Union RB199 Mk 105. Командование Люфтваффе не решилось проводить столь кардинальную модернизацию Tornado, как британцы, но все же доработало их под прицельные контейнеры и высокоточные боеприпасы.
Центр вооружений ВМС США в Чайна-Лейк проводил значительную часть испытаний ракеты ALARM. По состоянию на 2000 год, ракета применялась преимущественно на самолетах Tornado IDS, хотя она совместима с самолетами Hawk и некоторыми вертолетами.
View of a Luftwaffe Tornado IDS carrying two Apache tactical air-to-ground missiles under its fuselage during recent initial validation trials
Tornado IDS из 51-го крыла тактической разведки "Immelmann" над авиабазой Пьяченца. Немецкие Tornado не только проводили разведку, но и подавляли ПВО совместно с итальянскими Tornado ECR и F-16CJ ВВС США.
Tornado из MFG-2 авиации ВМС Германии в полете на малой высоте над Балтийским морем. Самолет окрашен поток называемой второй камуфляжной схеме ВМС Германии. Окрашенные подобным образом машины принимают участие в регулярных разведывательных полетах "Восточный Экспресс", в ходе которых выполняется мониторинг судоходства на Балтийском море.
Истребители-бомбардировщики "Торнадо", на них немецкие летчики впервые после 1945г. участвовали в боевых действиях.
The COMAO demo on the final day included this formation of a A400M Atlas and two Tornados.
To date, three air forces have opted for tanker variants of the A310. In this photo two of the airforces are represented: a German Air Force example in the background and a Canadian Forces A310 in the foreground with a German Tornado plugged in.
Третьим этапом отработки ПО системы управления Eurofighter стала дозаправка в воздухе. Испытания начались на прототипе DA2 в 1998 году. На снимке: DA5 DASA принимает топливо от Tornado IDS Люфтваффе.
Возможности Tornado как самолета-заправщика в Люфтваффе используются редко, но в немецкой морской авиации дозаправки выполнялись регулярно. На снимке - самолет из АС 51, ранее состоявший на вооружении MFG 2, заправляет два истребителя Cheetah С ВВС ЮАР.
View of a Luftwaffe Tornado IDS carrying two Apache tactical air-to-ground missiles under its fuselage during recent initial validation trials
Tornado IDS in the markings of the German Navy (1999)
Две эскадрильи эскадры MFG 2 базировались в Эггебеке. При расформировании эскадры MFG 1 ее самолеты передали в часть AG 5; ВВС ФРГ, которая также устроилась на бывшей базе MFG 1 в Шлезвиг-Ягель.
В совместном полете «Торнадо» трех стран, на вооружении которых состоят самолеты этого типа: Германии, Италии и Великобритании
Germany ECR
26 октября 1989г.: выполнил первый полет самолет Panavia Tornado ECR, самолет разрабатывался согласно требованиям Люфтваффе.
Tornado ECR из 1-й боевой эскадры Люфтваффе выпустил топливозаправочную штангу и подходит к самолету-заправщику, готовясь принять от него топливо.
Главным ударным средством Tornado ECR является УР "воздух-РЛС" AGM-88 HARM, хотя германская компания BGT ведет разработку подобной УР нового поколения - ARMIGER.
German Tornado ECR carrying two HARM missiles below the fuselage and painted for additional deterrent effect (1999)
Panavia Tornado ECR 46+33 (build number GS266) from the Luftwaffe's Jagdbombergeschwader 32 (Fighter Bomber Wing - 32) was the winner of this year's best livery award at the Royal International Air Tattoo 2011, held annually at RAF Fairford, Gloucestershire. The aircraft is the current tiger jet of the Lechfeld Tigers and also participated in this year's Tiger Meet at Cambrai, France.
"Торнадо" ECR ВВС Германии
Стандартное вооружение Tornado ECR состоит из четырех HARM.
После расформирования последней в немецкой морской авиации эскадры Tornado задачи борьбы с судоходством возложили на AG 51. В эту эскадру были переданы и противокорабельные ракеты Kormoran. Эскадра АС 51 размещена в Ягеле, Северная Германия.
The Luftwaffe's Jagdbombergeschwader 32 (JaboG-32, Fighter Bomber Wing 32) based at Lechfeld will disband during March 2013. To mark the occasion the unit has painted Tornado ECR 46+45 in special 'last call' markings. Some of the wing's Tornado ECRs will be reassigned to Aufklarungsgeschwader 51 (Reconnaissance Wing 51) 'Immelmann' based at Schleswig-Jagel.
One of the Luftwaffe Tornados that operated from Incirlik for Operation Inherent Resolve is Tornado ECR 46+52, displaying a Counter DAESH badge on its intake. It was seen during a training flight from Jagel in August 2017, when the jets were temporarily in Germany awaiting their redeployment to al-Azraq in early October.
Вооруженные ракетами HARM, Tornado ECR Люфтваффе активно использовались во время операций над Балканами.
Tornado ECR из 32-й истребительно-бомбардировочной эскадры несет ракеты AIM-9L Sidewinder и AGM-88 HARM, ПТБ и контейнер РЭБ Cerberus.
Seen performing overshoots at Wittmund on June 6, 2013 was Tornado ECR 46+57 from Aufklarungsgeschwader 51 (Reconnaissance Wing 51) 'Immelmann', painted in the scheme applied for the unit's participation in Exercise Arctic Tiger 2013 in Norway. The unit will send six Tornados to Orland for the exercise, which is due to run between June 17 and 28.
Люфтваффе получали свои Tornado ECR в рамках своей последней производственной партии машин семейства Tornado, поэтому они имели новые двигатели RB.199 Mk 105. После демонтажа ИК-системы IIS, самолеты Tornado ECR перестали быть "чистыми" разведчиками.
Немецкие Tornado играли важную роль в воздушной кампании НАТО на Балканах.
A HARM is shown leaving the inboard pylon of a trials Tornado; note the Sidewinder still in position. HARM testing on the Tornado began on 5 December 1985.
В то время как истребители-бомбардировщики Tornado IDS в Люфтваффе постепенно заменяются самолетами EF2000, самолеты подавления ПВО Tornado ECR остаются на вооружении. ECR не имеют пушек и подфюзеляжного обтекателя.
KC-135R заправляет "Мираж"F.1CR. Экипаж германского "Торнадо"ECR видимо уже "подсосал" керосина и направляется "по своим делам".
Three of the six AG51 Tornado ECRs sent to Lossiemouth by the Luftwaffe.
С 1995-го по 2001 год оперативная группа EG 1 ВВС ФРГ выполнила 2559 вылетов на подавление ПВО и 4715 вылетов на разведку в ходе операций "Deliberate Force" и "Allied Force". На этом снимке выполняется предполетный осмотр разведывательного контейнера в ходе операции "Allied Force".
Немецкий авиатехник заполняет отчетную документацию по техническому обслуживанию самолета Tornado ECR во время операции "Allied Force". Эта операция стала первым случаем участия германских ВВС в боевых действиях после окончания Второй мировой войны. Летчики и наземные команды трудились изо всех сил.
Italy
"Торнадо" IDS (код MM.7005, рег. N 094, сер. N IS004/5007) из 156-й группо ВВС Италии. Англия, Фейфорд, 11 июля 2007г.
Tornado IDS (per. № MM7006/ борт 6-31) из 154-й АЭ ВВС Италии. Авиабаза Фейфорд, 13 июля 2008 г.
One of weapons integrated onto the Tornado as part of the MLU work is the 2,000lb EGBU-24 Paveway III. The example in the foreground is based on a Mk.84 bomb, while the one in the background uses a BLU-109 body.
This specially-painted 154” Gruppo aircraft was unveiled on April 26, 2007 during the squadron's annual reunion. The Tornado (MM.7006) was the first to be delivered by the unit on August 27, 1982, and received this unique livery to celebrate the type's 25th year of service with the Italian Air Force.
Модернизированный итальянский Tornado IDS со специальными обозначениями в честь 25-летия 154° Gruppo/6°Stormo, базирующейся в Геди.
An early production Tornado IDS in AMI finish.
Желтая молния на киле говорит о принадлежности этого Tornado к 36° Stormo, базирующемуся в Джоя-дель-Колле на юге Италии. Самолет вооружен двумя противокорабельными ракетами Kormoran.
Изначально верхние и боковые поверхности итальянских Tornado камуфлировались пятнами двух оттенков зеленого цвета, а нижние поверхности окрашивались в серебристый цвет. Вооруженные силы Италии получили 100 Tornado IDS, включая одну доработанную предсерийную машину. Поскольку Италия со странами восточного блока не граничила, ее Tornado предназначались для действий на Средиземноморье и отражения потенциально возможных нападений с суши на Австрию и Югославию. Впервые Италия использовала свои Tornado в операции "Буря в пустыне", затем они действовали над странами бывшей Югославии. Позже самолеты применялись в Афганистане и против Ливии.
Итальянский F-104S и турецкий TF-104G в полете вместе с A-7D авиации Национальной гвардии США и итальянским Tornado IDS. Италия - последний эксплуатант Starfighter - списала их в 2004 году.
F-104S из 12-й группы 36-го полка в полете вместе с Tornado IDS из 156-й группы 36-го полка.
Крылатые ракеты MBDA Storm Shadow могут нести итальянские и британские Tornado. Ракеты большой дальности - около 250 км - позволяют не обладающему малозаметностью Tornado наносить удары по защищенным ПВО целям относительно безнаказанно. Один Tornado способен нести две ракеты Storm Shadow.
Для поражения надводных целей итальянские (на фотографии) и германские Tornado вооружались ПКР Kormoran, в то время как самолеты британских ВВС несли ПКР Sea Eagle. В морской авиации Германии ПКР Kormoran Mk 1 первыми вооружили самолеты F-104G, позже на вооружение приняли более совершенные ПКР Kormoran Mk 2.
155-я эскадрилья "Giorgio Graffer" из 50-го авиакрыла ВВС Италии специализируется на подавлении ПВО. Эта эскадрилья базируется в Пьяченца-Сан Дамиано, на ее вооружении состоят варианты ECR и IDS (на фотографии). Примерно 20 итальянских истребителей-бомбардировщиков IDS сразу после окончания войны в Персидском заливе доработали в носители ракет AGM-88 HARM. Однако специальное электронное оборудование этих самолетов менее совершенно, чем на варианте ECR - ударно-разведывательном самолете РЭП.
Итальянские Tornado неплохо показали себя в Афганистане, где вели разведку с помощью контейнеров RecceLite и даже оказывали авиационную поддержку сухопутным войскам огнем бортовых 27-мм пушек (подвесного вооружения самолеты не несли, так как пилоны оптимизированы для подвески разведывательных/прицельных контейнеров).
During Operation Unified Protector in May 2011 a Tornado IDS RET.6 from 6° Stormo armed with two GBU-32(V)/B JDAMs, two AIM-9L Sidewinders and two BOZ-102 chaff and flare dispensers departs Trapani-Birgi.
К 2013 году все итальянские Tornado будут модернизированы до единого стандарта, их боевая эффективность существенно возрастет. Модернизация предусматривает установку нового бортового комплекса обороны.
Четыре итальянских Tornado выполняли разведывательные полеты в Афганистане с баз Мазари-Шариф и Герат, совершив 350 полетов и отсняв 900 объектов в течение 900 летных часов. Осенью 2009 года им на помощь отправили четыре самолета AMX.
Jets and crews participating in TLP may be assigned a very different role than usual. A Ghedi-based Tornado IDS of 6° Stormo takes off for a mission operating as a fighter in the Red air package.
A Tornado IDS assigned to Task Group Devil over Afghanistan in 2009 and taking park in a reconnaissance mission with a RecceLite pod.
Накануне операции "Буря в пустыне" Tornado ВВС Италии перекрасили в песочный цвет. После окончания войны некоторое время самолеты летали в пустынной окраске, но затем их перекрасили в серый цвет. В "Буре в пустыне" основным вооружением итальянских Tornado являлись 454-кг свободнопадающие бомбы Mk 83. Этот IDS на фотографии несет такую бомбу на правом подфюзеляжном узле подвески. Штанга топливоприемника выпущена, для самообороны самолет вооружен двумя УР "воздух-воздух" AIM-9 Sidewinder.
Италия выделила 12 Tornado для операции "Буря в пустыне". Они действовали на малых высотах, атакуя иракские аэродромы. В первую ночь войны одна машина была потеряна.
Dolomite backdrop, the mountains of north east Italy.
Угловатый Tornado с огромным килем не относится к самолетам системы "стелс", но данный недостаток никак не отразился на качестве выполнения разведывательных заданий в Афганистане. Гораздо более серьезным оказался факт плохой пригодности самолета к эксплуатации в условиях жары и высокогорья. Двигатели Tornado оптимизированы для маловысотных полетов в умеренном европейском климате.
Tornados first entered service with the Italian Air Force in August 1982 and are currently receiving mid-life upgrades to help keep the type combat effective until retirement in 2025. These two aircraft are from Ghedi-based 6“ Stormo.
Pictured en route to South Africa are the three aircraft that were temporarily assigned to the RSV for the MLU trials at the Overberg range.
Seen here during in-flight refuelling trials, the M-346 was conceived to satisfy the training requirements for pilots destined for the latest generation of combat aircraft such as the Typhoon, Rafale, Gripen, F-22 Raptor and F-35 Lightning II. Its chief characteristic is to allow students to acquire the crucial operational skills - such as aircraft handling at high energy levels and systems and mission management - on an aircraft having much lower costs. The first pre-series aircraft is about to be rolled out, and the Italian Air Force has granted a budgetary allocation for 15 examples.
Italian Air Force Tornado IDS refuelling from a USAF KC-135 over the Adriatic during the recent Balkan conflict.
Итальянские Tornado в настоящее время являются весьма совершенными боевыми комплексами. В их арсенал помимо прицельных контейнеров и JDAM, входят крылатые ракеты Storm Shadow и маневренные УР IRIS-T. Бортовой комплекс обороны самолетов значительно усовершенствован.
В ходе модернизации итальянские Tornado приобрели возможность использовать современное вооружение, а их БРЭО значительно обновилось. Самолет, благодаря доработке, остается ключевым элементом военной машины Италии. На фотографии - первый модернизированный самолет.
Один из итальянских Tornado, принимавших участие в операции "Locusta", фотография сделана на авиабазе Аль-Дафра в Бахрейне. На самолете подвешено пять бомб Mk83, стандартный вариант боевой нагрузки.
Italian Air Force 6 Stormo Tornado IDS MM7044/'6-76' arrives at RAF Brize Norton, Oxfordshire, on June 25, 2013, on its way home to Brescia-Ghedi after attending Bold Quest 2013.
In the early 1990s the Italian Tornado fleet received the Thomson-CSF Combined Laser Designator Pod, an example of which is carried under the fuselage of this aircraft.
The RecceLite pod, introduced on the Italian Tornado during the first phase of the MLU, is seen here carried by a 6° Stormo Tornado IDS RET.7 taxiing at Ghedi.
This Tornado is seen preparing to taxi for the only night mission of the Overberg deployment. It is carrying a Storm Shadow missile that was to undergo a test firing.
A photograph of the Italian Air Force personnel and Tornados that deployed to Overberg for the MLU weapons trials. A total of 30 missions were flown in South Africa by a joint team from the RSV and 154° Gruppo.
Two GBU-32(V)/B JDAMs being loaded to a Tornado IDS at Trapani-Birgi air Base in May 2011, during NATO air operations over Libya.
Members of the Sezione Armieri load a live 1,000lb GBU-32 JDAM.
Italy ECR
The Tornado wing at Piacenza, 50° Stormo, has been disbanded and 155° Gruppo has moved to Ghedi under the control of 6° Stormo.
Three Aeronautica Militare Tornado ECRs assigned to 155 Gruppo participated in this year's big Greek gun fight; aircraft MM7055/6-65 is seen loaded with a pair of CATM-88B HARM anti-radiation captive training missiles.
Украшенный изображением акульей пасти Tornado ECR с ракетами HARM из 155° Gruppo выруливает на взлет во время учений 2007 года, аэродром Дечимоманну, Сардиния. Специалисты по подавлению вражеской ПВО из 155° Gruppo обычно находятся в Пьяченце как часть 50° Stormo AMI.
Six Tornado ECR (Electronic Combat/Reconnaissance) aircraft of 50° Stormo, from Piacenza, were employed in the suppression of enemy defences role, simulating attacks with AGM-88 HARM anti-radiation missiles.
Tornado ECR RET.8 ‘50-01 ’ from 50° Stormo taken at Piacenza-San Damiano in January 2015 before a training flight. This aircraft is one of 15 ECRs upgraded under the RET.8 contract.
A crew chief talks to the aircrew while working through pre-flight checks with Tornado ECR MM7055/6-65. The aircraft is loaded with a single captive carriage CATM-88 HARM missile.
Итальянский Tornado ITECR летает в составе 755° Gruppo, решая задачи подавления ПВО с использованием ракет AGM-88 HARM. В отличие от штурмовиков, итальянские ECR окрашены в светло-серый цвет.
Members of the Sezione Armieri load a live AGM-88 HARM missile.
Самолеты РЭБ Tornado ECR состоят на вооружении 50-го авиаполка. На вооружении ВВС Италии состоят Tornado всех трех основных вариантов: IDS (Interdictor/Strike), ADV (Air Defence Variant) и ECR (Electronic Combat/Reconnaissance).
The BOZ-102EC pod is dedicated to flare dispensation from the three containers seen on the underside. Note the missile warning system sensors on the aft section.
A Tornado ECR RET.8 (foreground) and a Tornado IDS RET.7 from 6° Stormo at the 50° Stormo base of Piacenza-San Damiano in January 2015.
One of the first MLU Tornado ECRS delivered to the 50° Stormo taking off from Piacenza-San Damiano. The ECR MLU is distinguishable by the MMR’s white antennas fitted to the sides of the fin.
Italy also operates the ECR variant of the Tornado, which is used in the suppression of enemy air defences role. This aircraft is carrying a Highspeed Anti-Radiation Missile under the port wing, along with BOZ chaff and flare pods on the outer pylons. Under the fuselage are two fuel tanks. The ECRs are due to receive the full MLU upgrade around 2013-14.
Tornado ECR MM7052/6-64 and Tornado IDS MM7072/6-30 on the wing of the photo ship.
Buddy-buddy aerial refuelling between two Aeronautica Militaire Tornados.
Итальянский Tornado ECR заправляется от KC-135E из 940-го крыла ВВС США при проведении операции "Allied Force". Ракеты AIM-9 Sidewinder под корневой частью крыла свидетельствуют об угрозе со стороны югославских ВВС, особенно от их истребителей МиГ-29.
Традиционно Tornado несут на внешних пилонах контейнер РЭБ (слева) и автомат постановки ложных целей (справа). В Афганистане вместо контейнера РЭБ подвешивали еще один контейнер с ложными целями, ибо талибы не располагали РЛС, зато имели некоторое количество ПЗРК.
Air-to-air refuelling of a Tornado ECR from 50° Stormo during qualification trials with the AMI Test Wing.
The AMI’s Tornado fleet is maintained at 1° RMV's depot Cameri where this Tornado ECR RET.8 from 50° Stormo was photographed.
Saudi Arabia
Tornado IDS 8319, the last of the type to be built, prior to delivery to Saudi Arabia (1999)
RSAF ground personnel prepare four Tornados for a mission from Lossiemouth. Generally sorties comprised two RAF GR.4s accompanied by two or four Saudi aircraft.
Seen on December 13, 2007 after arriving in Malta for a stop-over whilst on delivery from the UK back to the Royal Saudi Air Force is Tornado 6612, which departed the following morning to continue its journey home. The aircraft is one of three that arrived at BAE Systems Warton, Lancashire, during December 2006 for upgrade under the RSAF Tornado Sustainment Programme (TSP) and is believed to be the first to have completed the TSP modifications.
Истребитель-бомбардировщик Tornado IDS Королевских Саудовских ВВС
RAF Lossiemouth was the venue for the first visit for an exercise in the UK by Royal Saudi Air Force fast jets. Eight Tornado IDSs from 75 Sqn at Dhahran AB visited the Scottish air base for Exercise Saudi Green Flag 2007 and were hosted by 617 Sqn.
"Торнадо" IDS Королевских Саудовских ВВС. Конец 1980-х гг.
В полете истребители-бомбардировщики «Торнадо» IDS
A 617 Squadron Tornado GR.4 escorts a RSAF Tornado IDS over typically lush Scottish countryside in stark contrast to the desert Kingdom’s normal operating environment. The adverse weather and mountainous terrain presented the RSAF with a challenging flying environment. The DC of 75 Squadron said that while visibility in the air could be 16-25 miles in the UK, the haze found in Saudi Arabia means that visibility is often not greater than 6 miles.
Саудовская Аравия стала первым зарубежным заказчиком Tornado IDS. Потребность в них была столь срочной, что британские ВВС передали 18 предназначенных для них машин для усиления саудовских ВВС.
Саудовская Аравия приобрела 96 самолетов Tornado IDS, преимущественно идентичных британским GR.Mk 1. Часть самолетов при этом была оборудована разведывательной аппаратурой, устанавливавшейся на модификации GR.Mk 1А. В рамках двухэтапной программы модернизации все самолеты были доведены до стандарта GR.Mk 4/4А.
Истребитель-бомбардировщик «Торнадо» IDS
Истребитель-бомбардировщик «Торнадо» IDS
Tornado IDS 7507 taking off from RAF Coningsby during the Green Flag exercise.
Saudi Arabia wants more from the likes of BAE Systems and Boeing. BAE has sold hundreds of Typhoon and Tornados to the desert kingdom, while Boeing has received billions of dollars from F-15 Eagle sales. Saudi Arabia wants to build its own fighters with the collaboration of these companies as part of the Saudi Vision 2030
Gr.1 UK
Tornado GR Mk I of one of the first five squadrons to fly the type in the RAF, which is now working-up towards its planned strength of 11 operational squadrons and two training units. Of the operational squadrons, eight will he in RAF Germany, and the other three in the UK; one each of these will be dedicated to the reconnaissance role, with internal sensors. In the UK, the Tornado is flown by No 27 Squadron and No 617 (photo); also formed in the UK, No 9 will eventually move to RAFG. Note, in this illustration, the AAR probe, which is retractable into a detachable pack on the starboard side of the fuselage.
Tornado of the Operational Evaluation Unit at Boscombe Down carry a distinctive marking on the fin, as displayed here. This aircraft is carrying four 1,000-lb (464-kg) ballistic iron bombs, two 330-Imp gal (1500-l) drop tanks - one with AIM-9L Sidewinder AAM attached - a BOZ 107 chaff and flare dispenser and Marconi Sky shadow ECM pod.
Tornado GR.I squadrons are now the UK's tactical nuclear weapon force and the aircraft would reportedly carry WE 177A/B on shoulder pylons. Unlike early nuclear bombers, the Tornados would rely on low-level penetration of hostile defences to deliver their weapons.
The BAe trials Tornado (ZA354) with the maximum nine-ALARM fit. This dearly shows also the IRD slots at the back of the BOZ pod.
The five aircraft that departed Farnborough on March 24, 1994 for Boscombe Down made a single formation flypast shortly after take-off. They are, from right to left, BAe (BAC) 1-11 Srs 402AP XX919, Hawk T.1 XX327, Hunter T.7 WV383, Tornado GR.I ZA449 and Jaguar T.2A ZB615.
‘Instrument of Darkness’ won the Best Aircraft and Equipment for Cpl John Cassidy of HQ Strike Command and shows a Tornado GR.1 at the entrance to its Hardened Aircraft Shelter.
Matra BAe Storm Shadow and its intended carrier, the Panavia Tornado (1999)
The barren Nevada hills form an identifying backdrop for RAF Tornados - a GR.1 awaiting another sortie shown - although the baking mid-day heat is something which the pictures can’t evoke.
With decreasing defence budgets, military aircraft are expected to remain in service for longer periods of time. Their effectiveness is then increased by continuous system upgrades. It was in anticipation of this trend that BAE Systems changed its core business from that of aircraft manufacturer to a systems house - aiming to retain its world position as a major defence systems and services supplier. Its membership of MBDA, the European missiles powerhouse, ensures that it will continue to play a very important part in the development and manufacture of advanced missiles, such as Storm Shadow, seen here on a Tornado GR.I.
Tornado Королевских ВВС регулярно участвовали в маневрах на территории США, совершая бомбометания со средних и малых высот. На фотографии GR.Mk 1, ожидающий взлета и пролетающий мимо него B-52.
6 января 1982г.: первый Tornado GR. Mk 1 для ВВС Великобритании был передан 9-й эскадрилье в Хонингтоне, Суффолк. Это подразделение достигло полной боеготовности 1 июня.
RAuxAF at work. Flt Sgt Phil Williams of No 7010 (VR) Photographic Interpretation Sqn at Incirlik AB, Turkey, with an RAF Tornado crew recently returned from a mission over northern Iraq on Operation Warden.
II Sqn
Tornado GR.1A's of No.II (Army Co-operation) Squadron lined up at RAF Marham after their arrival on 3rd December 1991.
One of the most successful ways of defeating surveillance radars is to fly beneath the radar horizon and hide behind natural 'screens'. Hence the need for low-level training as illustrated by this 13 Squadron Tornado GR.1A skirting a hillside in the Lake District.
No.2 Squadron Tornado GR.1A. Note that it lacks the 27mm cannons as fitted in the lower forward fuselage of its strike-attack brethren.
Tornado GR.Mk 1А взлетает с базы Али Аль-Салем, неся пару бомб GBU-24 Paveway III. На этом самолете можно увидеть разные схемы камуфляжа: серо-зеленый камуфляж фюзеляжа, средне-серый для контейнера Sky Shadow, "светлосерый ПВО" для левого ПТБ и "розовый пустынный" для правого ПТБ. Отсутствие единого пустынного камуфляжа не стало проблемой, поскольку удары наносились по ночам.
GR.1A ZA401 'R' of 2 Squadron,
"Торнадо" GR.Mk 1A (рег. N ZA398/килевой код S, сер. N BS065) из 2-й эскадрильи RAF. Англия, 19 мая 1999г.
Одно время разведывательное авиакрыло, дислоцировавшееся на авиабазе Мархэм (также Марем), включало в свой состав одну эскадрилью Canberra и две эскадрильи Tornado GR.Mk 1А (13-ю и 11(АС)). Причем эти Tornado были последними в британских ВВС, способными нести ядерное оружие (бомбы WE 177).
На снимке Tornado GR.Mk 1A в зимнем камуфляже из эскадрильи II(AC) и F.Mk 3 из 29-й эскадрильи хорошо видны различия между двумя модификациями. Вариант ADV выглядит более "стройным" за счет удлиненного фюзеляжа и обтекателя РЛС, кроме того, передняя кромка неподвижной части его крыла имеет большую стреловидность. Несмотря на это, конструкция IDS и ADV унифицирована на 80%, а основные отличия касаются передней части фюзеляжа, строившейся в Британии.
"Торнадо" GR.Mk 1A (рег. N ZA371/килевой код C, сер. N BS053) из 2-й эскадрильи RAF. Англия, март 1995г.
Tornado GR.1A's of No.II Squadron seen arriving at RAF Marham on Tuesday 3rd December 1991 after re-locating from their former base of RAF Laarbruch in Germany.
IX Sqn
RAF GR. Mk 1 ZD748 (Johnny Walker) of No. IX Squadron confirms that the 25 year old Tornado is still going strong (1999)
Top view of a 9 Squadron GR.I.
Tornados "B" and "E" of No 9 Squadron RAF en route to a Green Flag sortie from Nellis AFB in February 1985. This was the first Exercise Green Flag in which non-USAF units had participated and the performance of the Tornado and its ECM fit came as a surprise to the USAF SAM and AAA operators.
Эти два Tornado GR.Mk 1 принадлежат 9-й эскадрилье и были одними из первых, прибывших на авиабазу Ханингтон. Самолеты отрабатывают нанесение бомбо-штурмового удара с малой высоты, причем после неоднократных протестов немецкого правительства британские летчики выполняют учебные полеты на малой высоте только в удаленных районах Уэльса, Шотландии и Канады.
Обычным делом для заправщиков Victor были трансатлантические перелеты в Канаду и США. На этой фотографии самолет K.Mk 2 из 57-й эскадрильи дозаправляет горючим два истребителя-бомбардировщика Tornado.
XII Sqn
Screaming past the Old Man of Hoy in Scotland, a GR.1B of 12 Squadron carrying a pair of Sea Eagles under the fuselage
Primary anti-ship missile against ‘deep water’ threats is the BAe Dynamics Sea Eagle, two of which are seen here under the fuselage of a Tornado GR.1B of 12 Squadron.
XIII Sqn
GR.1 ZA 357 'T' of 13 Squadron, with probe deployed, getting ready to tank from HP Victor K.2 XL512 of 55 Squadron.
Tornado GR.1a of No 13 Sqn at RAF Marham in markings to celebrate the squadron’s 80th anniversary which is to be held on July 8, 1995.
XIV Sqn
В 1998 году британские Tornado были направлены в Кувейт для участия в операции "Bolton" в ответ на отказ Ирака разрешить инспекторам ООН доступ к предполагаемым центрам производства вооружений. Этот самолет, оснащенный системой TIALD, принадлежит 14-й эскадрилье.
В течение нескольких лет парк самолетов Tornado был разделен на несколько подразделений по две эскадрильи, специализирующихся на выполнении узкого круга задач типа изоляции района боевых действий, морской разведки и нанесения ударов по морским целям. До уровня GR.Mk 4 прошли модернизацию все Tornado британских ВВС.
Originally ordered as a B.1, XH672 was upgraded to B.2 standard on the production line. It entered service in June 1960, and was converted four years later as an SR.2 model and subsequently as a K.2, serving with 55 and 57 Squadrons. It is seen here in September 1993 in the markings of 55 Squadron, about to refuel a Tornado and Buccaneer. Two months later, on November 30, this aircraft made the final flight by a Victor.
XV Sqn
Tornado GR Mk I of one of the first five squadrons to fly the type in the RAF, which is now working-up towards its planned strength of 11 operational squadrons and two training units. Of the operational squadrons, eight will he in RAF Germany, and the other three in the UK; one each of these will be dedicated to the reconnaissance role, with internal sensors. The first two Tornado squadrons in RAFG are Nos XV (photo) and No 16; both these squadrons at RAF Laarbruch previously flew Buccaneers. A start has now been made on re-equipping the Jaguar squadrons at RAF Bruggen.
В июле 1983 года 15-я эскадрилья первой среди британских авиачастей в Германии сменила свои самолеты Buccaneer на Tornado.
Specially-marked ZA559 'F' of 15 Squadron salutes Lossiemouth in fine style, June 1994. No.15 (R) acts as the UK’s Tornado Operational Conversion Unit
16 Sqn
Tornado GR Mk I of one of the first five squadrons to fly the type in the RAF, which is now working-up towards its planned strength of 11 operational squadrons and two training units. Of the operational squadrons, eight will he in RAF Germany, and the other three in the UK; one each of these will be dedicated to the reconnaissance role, with internal sensors. The first two Tornado squadrons in RAFG are Nos XV and No 16 (photo); both these squadrons at RAF Laarbruch previously flew Buccaneers. A start has now been made on re-equipping the Jaguar squadrons at RAF Bruggen.
17 Sqn
Tornado GR.1 ZD810/AA of 17 Squadron, RAF Bruggen.
27 Sqn
Tornado GR.1 ZA561 "02" of No. 27 Squadron, Marham
27-я эскадрилья была одним из трех подразделений, базировавшихся в самом Соединенном Королевстве и "пересевших" с бомбардировщиков Vulcan на Tornado GR.Mk 1.
Tornado GR Mk I of one of the first five squadrons to fly the type in the RAF, which is now working-up towards its planned strength of 11 operational squadrons and two training units. Of the operational squadrons, eight will he in RAF Germany, and the other three in the UK; one each of these will be dedicated to the reconnaissance role, with internal sensors. In the UK, the Tornado is flown by No 27 Squadron (photo) and No 617; also formed in the UK, No 9 will eventually move to RAFG.
31 Sqn
A pair of 31 Squadron Tornados, carrying ALARMs.
Четверка самолетов эскадрильи №31, базировавшейся в Брюггене. В эпоху холодной войны экипажи этих машин готовились к нанесению ядерных ударов.
Panavia Tornado GR.1s of No. 31 Squadron based at Bruggen, one of the seven Tornado strike squadrons assigned to R.A.F. Germany
45 Sqn
The Tornado Weapons Conversion Unit at Honington marks its aircraft with the camel insignia of its "shadow" squadron. No 45.
Безопасная дистанция. Фотоаппарат Canon T90 с телеобъективом Canon с фокусным расстоянием 600 мм, а также наличие на фотокамере центрально-взвешенного замера экспозиции и коротких выдержек позволяют с безопасного расстояния сделать снимки Tornado GR.Mk 1, сбрасывающего учебную авиабомбу.
617 Sqn
Tornado GR. Mk 1В из 617-й эскадрильи "Dambusters" с противокорабельными ракетами Sea Eagle на внешней подвеске под фюзеляжем. Как большинство самолетов ВВС Великобритании, истребители-бомбардировщики GR.Mk 1B были перекрашены в цвет Medium Sea Grey.
Low-level maritime attack is the role of the latest RAF GR.1B Tornado and after a four-month work-up period, No 617 Sqn at RAF Lossiemouth is due to be declared as a maritime Nato squadron in early September 1994. ZA456, seen here piloted by the squadron CO Wg Cdr Jonathon Dickinson with Sqn Ldr Paul West as navigator, carries two British Aerospace Sea Eagle anti-ship missiles under the fuselage with wing-mounted fuel tanks, chaff and ECM pods. Geoffrey Lee of BAe took the pictures from a chase aircraft flown by Flt Lt Al Pease.
Afterburners glowing, a No 617 ‘Dambusters’ Sqn Tornado GR.1B powers across the bleak coast of the Orkney islands on a practise mission from RAF Lossiemouth. Under the fuselage, two Sea Eagle anti-ship missiles.
Данный Tornado GR.Mk 1B из состава 617-й эскадрильи британских ВВС несет под фюзеляжем две ПКР Sea Eagle.
One of the nine Tornado GR.1s that took part in Red Flag. Serial ZD747 of No 617 ‘The Dambusters’ Sqn carries the commemorative Avro Lancaster code AJ-P on the fin, below the squadron’s red lightning flash.
SAOEU
??? Sqn
Introducing people to air travel was the original aim of the Air Fair and this view of Virgin Atlantic’s A340 making a slow pass over two RAF Tornados epitomises that spirit.
 
Британский истребитель "Торнадо" над южным Ираком
Британские Tornado GR.Mk 4 стали принимать участие в операции "Iraqi Freedom" с марта 2003 года - они активно привлекались к выполнению заданий в начальной ее фазе, а затем выполняли роль "воздушных полицейских". Ни один самолет не был сбит противником, но без потерь не обошлось - один Tornado "записал на свой счет" расчет американского ЗРС РАС 3 Patriot. На фотографии: Tornado из 15-й (резервной) эскадрильи, отходит от самолета-заправщика во время учений в США.
First RAF GR.1B Tornado to appear in an overall grey scheme is ZA490. Replacing the Buccaneer in the maritime role, Tornados will gradually begin to appear in the new finish if trials with the colour prove successful.
For operation in the Gulf, the RAF's Jaguar GR Mk 1As (based at Thumrait in Oman) and Tornado GR Mk Is (at Bahrain) have been given a temporary pink alkali finish, similar to that applied experimentally to a Hercules some time ago.
В период операции "Буря в пустыне" самолет Tornado стал основным средством разрушения иракских аэродромов. В числе других самолетов Tornado наносили удары по наземным целям корректируемыми бомбами с лазерным наведением. Снимок самолета Tornado GR.Mk 1 сделан на авиабазе Табук в конце войны.
ZA447/EA MiG Eater (на фюзеляже нанесена отметка об уничтоженном на земле иракском МиГ-29)
Не ограничившись ударами по иракским ВПП этот Tornado GR.Mk 1 ZA447/FA, получивший прозвище "MiG Eater" ("Пожиратель МиГов"), случайно сбросил бомбу прямо на иракский МиГ-29.
ZA465/FK Foxy Killer выполнил больше всего боевых вылетов среди самолетов ВВС Великобритании
ZD844/DE Donna Ewin (носитель контейнера TIALD)
ZD739/AC Armoured Charmer (носитель контейнера TIALD)
Британские Tornado GR.Mk 1 были временно перекрашены в "пустынный розовый" цвет, как обеспечивающий меньшую заметность на фоне пустыни. Однако во многом маскировочный эффект был смазан рисунками, которыми экипажи украсили фюзеляжи своих самолетов.
"Торнадо" GR.Mk 1 (килевой код GY) в окраске, типовой для операции "Буря в пустыне". Эскадрилья неизвестна. Самолет вооружен двумя УР ALARM. Конец 1990г.
Ракета ALARM хорошо зарекомендовала себя в ходе операции "Буря в пустыне", даже несмотря на то, что фактически ракета окончательно была принята на вооружение только в январе 1991 года. Саудовская Аравия разместила первый заказ на ALARM сразу после завершения операции, а в 2000 году под эгидой британских ВВС изучалась возможность адаптации ракеты к другим, кроме Tornado GR.Mk 1/4, авиационным носителям. Одновременно предлагалось создать объединенные британо-германские "силы подавления" в составе самолетов Tornado GR.Mk 1/4, вооруженных ПРР ALARM, и Tornado ECR с ПРР AGM-88 HARM, которые обладали бы большим боевым потенциалом, чем решавшие до того подобные задачи самолеты F-16CJ из состава ВВС США в Европе (причем в ходе конфликта на Балканах в 1999 году выявились серьезные недостатки в ГСН ракеты HARM). Сегодня модернизированная ПРР ALARM по-прежнему остается на вооружении британских ВВС.
Контейнеры GEC Ferranti TIALD использовались в операции "Буря в пустыне". Два таких контейнера, являвшихся на самом деле прототипами, предназначались для установки на самолеты Tornado GR.Mk 1 ВВС Великобритании. На фотографии: Tornado в типичной конфигурации с контейнером TIALD на левом поворотном подкрыльевом пилоне. Позже TIALD стали подвешивать на истребители-бомбардировщики Jaguar, а с февраля 1998 года - на СВВП Harrier GR.Mk 7.
В НАТО основным самолетом подавления ПВО остается Panavia Tornado IDS. Стандартные Tornado GR.Mk 1 из состава британских ВВС были вооружены ракетами ALARM (теперь используемыми на GR.Mk 4), а специализированные Tornado ECR с ракетами HARM состоят на вооружении ВВС Италии и Германии.
Первоначальной задачей 20-й эскадрильи было подавление вражеской ПВО (SEAD) с помощью ракет ALARM. Ее экипажи совершили свои первые боевые вылеты во время операции "Буря в пустыне". Большинство самолетов GR.Mk 1 могли нести 2250-литровые топливные баки "Big Jug" от самолетов F.Mk 3.
Под фюзеляжем Tornado GR.Mk 1 подвешена противорадиолокационная ракета ALARM, один из видов оружия, применявшихся для уничтожения иракских радиолокаторов.
Единственной противорадиолокационной ракетой RAF была ALARM, которая к началу операции "Буря в пустыне" еще не прошла полностью программу испытаний. Тем не менее в ходе конфликта была выпущена 121 ракета этого типа.
Дополнительные топливные баки на внешней подвеске. В ходе Второй мировой войны использование дополнительных сбрасываемых или несбрасываемых бензобаков на внешней подвеске стало основным средством увеличения радиуса действия боевых самолетов. Этот истребитель-бомбардировщик Tornado GR.Mk 1 оснащен парой больших ПТБ емкостью по 2250 л.
Под фюзеляжами самолетов GR.Mk 1 подвешены боеприпасы JP233, которые являлись основным средством нейтрализации авиабаз ВВС Ирака в первые дни войны.
Большинство боевых вылетов самолеты GR.Mk 1 выполняли с подвесными топливными баками "Hindenburger". На снимке: пара "Snoopy Airways", базировавшихся в Мухарраке, позже эти самолеты получили имена "Nokki" и "Helen".
Операция "Буря в пустыне". 17 января 1991г.: 15 января заканчивался срок выполнения резолюции СБ ООН по выводу иракских войск из Кувейта, после которого санкционировалось применение военной силы против Ирака. Вечером 16 января первая машина коалиции, возглавляемой США, поднялась в воздух - ударным вертолетам Apache авиации Армии США была поставлена задача уничтожить две иракские РЛС ПВО, благодаря чему самолеты ВВС коалиции могли бы беспрепятственно проникнуть в воздушное пространство Ирака. F-117, F-16, F-15, F-111, B-52 и A-10 ВВС США, F/A-18, А-6, А-7 и F-14 ВМС США, британские Jaguar и Tornado (на снимке), а также боевые самолеты ряда других стран нацелились на Ирак. Победа была неизбежна, а 28 февраля после скоротечной наземной фазы операции президент Д. Буш объявил о прекращении огня. ВВС доказали свою способность стать главным и решающим оружием победы.
Gr.4 UK
Tornado GR.Mk 4. 29 мая 1993г.: изображен первый полностью оснащенный опытный Tornado GR.Mk 4, совершивший первый полет с аэродрома завода "British Aerospace" в Уортоне и переоборудованный из GR.Mk 1 британских ВВС. В рамках модернизации GR.Mk 4 получил ИК-систему переднего обзора, шину данных стандарта Mil Std 1553, новый индикатор на лобовом стекле и индикаторы приборного оборудования кабины, очки ночного видения, а также приобрел способность применять средства поражения стандарта НАТО.
Главным внешним отличием самолетов модификации GR. Mk 4 является обтекатель под левой частью фюзеляжа, в котором находится инфракрасная аппаратура обзора передней полусферы. Стандартным оборудованием самолетов GR. Mk 4 являются очки ночного видения.
Британия продолжает эксплуатировать модернизированные Tornado GR.Mk 4 и в настоящее время.
Two Tornado GR.Mk 4 development aircraft display this version's distinguishing feature of a pair of sensors below the forward fuselage (1998)
To mark the Tornado GR's retirement from RAF service, paint crews at RAF Marham painted aircraft ZG752 in the colour scheme originally applied to all Tonkas when the type entered service in 1980. The aircraft's spine features a crest of each and every RAF unit that operated the Tornado GR.
Tornado GR.Mk 4 британских BBC с четырьмя адаптерами - по три ракеты Brimstone на каждом. Ракета Brimstone разработана на основе AGM-114 Hellfire. Под крылом подвешены четыре ракеты ALARMS.
Shrinking military budgets result in smaller airforces.
Последние шесть Vulcan Королевских ВВС были переделаны в воздушные топливозаправщики. На фотографии: Vulcan K.Mk 2 XH560 заправляет самолет Tornado 9-й эскадрильи.
II Sqn
GR.Mk 4А можно отличить по боковым окошкам для ИК-станции TIRRS, хотя сами станции уже сняты. Сегодня машины по программе TARDIS проходят модернизацию оборудования кабины.
Aircrew and ground crew prepare Tornado GR4 ZA461/026 and live Strom Shadow missiles at RAF Marham prior to an Operational Ellamy mission.
The Panavia Tornado GR.4, and is represented here by a II(AC) Sqn aircraft.
A Tornado GR4 laden with two Storm Shadow missiles departs RAF Marham.
Borders is located in one of only three areas in the UK where military aircraft are allowed to fly down to 100ft above ground level. This is where Andy Sheppard photographed this II (AC) Squadron Tornado GR.4
As the RAF approaches its 90th anniversary, the service faces budget pressures despite being heavily committed to operations in Iraq and Afghanistan. However, money is still being found to boost the capabilities of the aircraft pictured - Harrier GR.9, Tornado GR.4 and Typhoon F.2. The four aircraft in this photo are from 1 (F), II (AC), 3(F) and IV (AC) Squadrons, all of which will celebrated their 95th anniversaries in 2007, having been formed in 1912 as part of the Royal Flying Corps prior to the formation of the RAF in 1918.
One of the first two fixed-wing aircraft flying squadrons to be created in the world, the RAF's II (AC) Squadron, is celebrating its 95th anniversary, having been formed on May 13, 1912, at Farnborough, Hampshire, just one month after the Royal Flying Corps itself was created. To mark the event, Tornado GR.4 ZD748, seen here taxiing for take-off from its base at RAF Marham, Norfolk, on June 3, 2007, has had this special scheme applied.
IX Sqn
Июнь 1998г. - первые самолеты Tornado GR.Mk 4 поступили на вооружение 9-й и 13-й эскадрилий британских ВВС. На варианте GR.Mk 4 модернизировано БРЭО и установлен ряд новых систем, включая неподвижную тепловизионную систему обзора передней полусферы и новые многофункциональные индикаторы в кабине.
4 апреля 1997г. Первый из 142-х истребителей-бомбардировщиков Королевских ВВС Великобритании Tornado GR.Mk 1 был улучшен до стандарта GR.Mk 4 и совершил свой пробный 39-минутный полет.
To celebrate 25 years of RAF Tornado GR operations this IX(B) Squadron aircraft received this special scheme last year. On the nose are the badges of all the units to have flown the type. The ALARMS being carried under the fuselage and port wing are used for suppression of enemy air defences.
Tornado GR4 ZG775/AF has been painted in a commemorative paint scheme featuring the squadron markings of IX(B) Squadron 'Bats', the RAF’s original frontline Tornado IDS unit which first equipped with Tornado GRIs at RAF Honington, Suffolk in 1982, to mark the type's retirement from RAF service in March 2019.
The original Tornado GR squadron, IX(B) has an illustrious history which goes back to December 1914 when it was formed at St Omer, France with BE 2s. During World War Two, IX(B) Squadron Lancaster bombers sunk the German battleship, the Tirpitz in Tromso Fjord, Norway. During the squadron’s Tornado years, IX(B) participated in many combat operations throughout southwest Asia. It is, and always will be, the best bomber squadron in the Royal Air Force.
XII Sqn
As well as featuring the colours and fox from its squadron badge, 12 Squadron also applies its motto 'Leads the Field' to the tail of Tornado GR.4, ZA543 ‘FF’.
XIII Sqn
This Panavia Tornado GR.4A, ZA401, of 13 Squadron was specially painted to mark the unit’s 90th anniversary.
Designed primarily as a ground attack aircraft, the Tornado GR.4 is increasingly being used for reconnaissance. One of the main sensors assigned to the type is the RAPTOR pod, which is shown being carried by this XIII Squadron aircraft. Despite being used in the 2003 Iraq War, a number of problems have delayed it being declared operational.
RAPTOR was developed for the RAF and used operationally for the first time in Operation Iraqi Freedom in 2003, despite not having fully entered service. This 13 Squadron Tornado GR4A is carrying a RAPTOR pod on a station under the fuselage.
Tornado GR.4A (per. № ZA401/ килевой код XIII) из 13-й АЭ Королевских ВВС Великобритании. Англия, 23 марта 2005 г.
The Tornado can sweep its wings back to 67° for high-speed flight as illustrated by these two aircraft.
XIV Sqn
Flying along Cardigan Bay, Wales, a grey-schemed GR.4 of 14 Squadron with a GAF Jindivik, operated from nearby Llanbedr.
Lossiemouth-based 14 Squadron was formed by the Royal Flying Corps on February 3, 1915, at Shoreham in West Sussex, flying Maurice Farman S.11s and Martinsyde S1s. The unit now flies Tornado GR.4s - as illustrated by aircraft, ZG756, seen wearing this anniversary colour scheme.
XV Sqn
Tornado GR4 ZA461/‘026' takes off from Nellis Air Force Base on a Red Flag mission. The aircraft is loaded with one live Paveway IV bomb.
Ground crew look on as ZD741/LS-F lands at Lossie after the final XV(R) Squadron Tornado GR4 sortie.
Tornado GR4 ZD741/LS-F at low-level on March 17, 2017. The aircraft's commemorative markings were applied to mark XV(R) Squadron's disbandment. The tail code was originally worn by Short Stirling Mk.1 bomber N6086/LS-F named 'MacRobert's Reply', an aircraft paid for donation to the RAF from lady Rachel MacRobert, in memory of her three sons killed in RAF service.
Tornado GR4 ZA461 of No.XV(R) Squadron, in special markings for the unit’s 100th anniversary during a training sortie on March 2, 2015, the day before the new colours were unveiled. The unit was formed on March 1, 1915, at Farnborough, Hampshire.
Tornado GR4 ZD844/‘107' of No. 15(R) Squadron acquired special tail markings to celebrate the 40th anniversary of the first flight of the then Panavia Multi-Role Combat Aircraft. An event was held on September 16, 2014 at Manching in Germany - from where the prototype made its maiden flight - during which specially-marked German, Italian and British Tornados flew in formation.
31 Sqn
Tornado GR4 ZA472/'031' in No.31 Squadron colours departs Albacete AB in Spain during Tactical Leadership Programme 2012-6.
GR.Mk 4 - это наиболее современная модификация Tornado IDS, состоящая на вооружении британских ВВС. Среди отличий - ИК-камера переднего обзора на противоположной стороне от лазерного дальномера-целеуказателя, а также то, что пилотирование самолета и работа с бортовыми системами стали осуществляться по принципу HOTAS. На фотографии: GR.Mk 4 из 31-й эскадрильи принимает топливо от американского самолета-заправщика в небе США.
RAF Tornado GR.4s are currently supporting ground forces operating in Iraq, flying missions from Al Udeid AB in Qatar. The type has recently had the Litening III pod integrated, which can provide high quality video imagery from medium level that can be datalinked to troops. The RAPTOR reconnaissance pod is also expected to fully enter service in the near future. The aircraft pictured is from 31 Sqn and is carrying an LGB.
УР Brimstone существенно повысила наступательный потенциал Tornado GR.Mk 4, но конструкторы и сегодня ведут работу по интеграции на борт Tornado GR.Mk 4/4А новейших авиационных средств поражения.
Most front-line RAF squadrons took part in Wycombe Warrior 05-06, the exercise featuring around 130 sorties on both days. For instance, the Tornado GR.4 squadrons at RAF Marham planned to launch 22 sorties on the first day of the exercise and 26 on the second. A 31 Squadron Tornado GR.4 is pictured landing back at Marham after the last COMAO of the exercise.
The Tornado GR4 fleet at RAF Marham in Norfolk participated in War Week 1-13 between February 4 and 8, 2013. War Week was a forward air controllers' exercise that took place over the north Norfolk coast at Muckleburgh and Sculthorpe, to hone skills that are required for deployments over Helmand in Afghanistan. Many of the Tornados taking part (such as ZA472/V31' in No.31 Squadron markings, seen here on approach to runway 24 on February 4) carried the Reconnaissance Airborne Pod for Tornado under the fuselage during the exercise.
На современных самолетах в целях снижения заметности опознавательные знаки «скукожились» до маленьких значков-символов. Мало того, часто они наносятся краской в тон основного камуфляжа
41 Sqn
No.41(R) Squadron, the RAF’s Tornado GR4 test and evaluation squadron, painted aircraft ZA600 in this special scheme to commemorate the unit's 95th anniversary in 2011. The aircraft is seen on take-off from RAF Coningsby on April 22, 2013.
Tornado GR4 ZA611, seen here on March 7, 2011, has been noted recently operating from MoD Boscombe Down, Wiltshire, carrying a white pod under the fuselage. The pod carries QinetiQ titles and radiation hazard markings. Although the agency will not release any details concerning the object, it is believed to be a ground mapping radar, possibly to help counter improvised explosive devices.
617 Sqn
Многоцелевой самолет Panavia Tornado GR.4 (борт AJ-Z, рег. N ZA549, сер. N 3033) из 617-й эскадрильи Королевских ВВС Великобритании готовится к дозаправке в воздухе. Англия, январь 2005г.
«Торнадо» с двумя ракетами Storm Shadow под фюзеляжем
Off the coast of Libya at 1800hrs an RAF Tornado GR4, call-sign ‘Psycho 08’, arrives off the starboard wing of ‘Hoser 70’. During the 15-minute ‘hook-up’ the RAF and RCAF crews chatted over the intercom; the RAF crew passing on their recent strike mission details which were relayed to the Combined Air Operations Centre at Poggio Renatico, Northern Italy. The Tornado would return once more to the tanker during its sortie before returning to the RAF’s forward operating base at Gioia del Colle, Italy.
No.10 Squadron commenced regular North Sea tow line operations with Tornado GR4s in May 2013.
No.617 Squadron is marking its 70th anniversary with special markings applied to the tail of Tornado GR4 ZA412. The unit was formed on March 21, 1943, at RAF Scampton, Lincolnshire, for Operation Chastise, the attacks on the dams of Germany's Ruhr. The raid was undertaken on May 17, 1943, and made the squadron one of the most famous within the RAF. It is currently based at RAF Lossiemouth, Morayshire.
??? Sqn
На протяжении всей своей службы самолеты Tornado оставались важнейшим авиационным комплексом НАТО. И сегодня востребована способность самолетов данного типа наносить точечные удары такими боеприпасами, как MBDA Storm Shadow. На фотографии - испытательный сброс крылатой ракеты Storm Shadow с истребителя-бомбардировщика Tornado GR.Mk 4 ВВС Великобритании.
Носителями ракет MBDA Storm Shadow являются британские и итальянские Tornado, греческие Mirage 2000-5 и Mirage 2000-9 ОАЭ, а также истребители Typhoon.
 
The RAF painted Tornado GR4 ZD788 in the colourful scheme to mark the type's 40th anniversary.
In 2016, Tornado GR4 ZG771 was painted with a commemorative colour scheme to mark the 100th anniversary of RAF Marham, Norfolk. Under current plans, the final Tornado GR4s w be retired at RAF Marham in 2019.
RAF Marham in Norfolk will become the home of the Tornado GR4 fleet following the latest defence reorganisations announced on July 18, 2011.
Tornado GR.4 and 4As were heavily involved in Operation Telic in 2003 flying sorties against targets in Iraq. The pilot of this GR.4A is receiving assistance strapping in prior to going on a mission carrying an LGB and a TIALD pod.
RAF No.31 Squadron Tornado GR4s return home to RAF Marham, Norfolk, on November 15, 2014 from Kandahar; Afghanistan, ending the final Tornado detachment to the country after a five-year presence.
Левую пушку на Tornado GR.Mk 4 демонтировали, вместо нее разместив БРЭО. На фотографии - GR.Mk 4 из 2-й эскадрильи британских ВВС выруливает на старт, на самолете подвешены имитатор УР Sidewinder и практическая бомба.
Aircrew make final preparations at RAF Marham before a Storm Shadow strike mission to Libya on March 19, 2011.
Kandahar airfield, Afghanistan. A 31 Squadron Tornado GR4 loaded with a Paveway IV precision-guided munition and a RAPTOR pod under preparation for a night time mission during Operation Herrick.
A Tornado GR4 crew run through pre-flight checks before departing Kandahar Air Base for the last time in November 2014.
A Tornado GR4 fitted with a Paveway IV bomb and a RAPTOR pod at Kandahar following a night sortie in Afghanistan.
RAF aircrew inspect Brimstone missiles loaded on a Tornado GR4 at Kandahar.
Family fleet: The RAF's concept model for the next generation jet fighter "Tempest", F-35B, Typhoon and Tornado aircraft, all seen here in the F-35B hangar at RAF Marham
Configured with a Litening III targeting pod, Brimstone missiles and a Paveway IV, this Tornado GR4 is leaving its parking spot on a close air support sortie from Kandahar.
A Tornado GR4 taxies out of its shelter at Kandahar fitted with a RAPTOR pod and a single Paveway IV for a mission in support of Operation Moshtarak in February 2010.
One of four Tornado GR4s emerges from a hardened aircraft shelter at RAF Marham on the eve of March 19, 2011.
A Tornado GR4 taxies to departure at the start of a historic mission.
A Tornado GR4 armed with two Paveway IVs and one Brimstone missile prior to a night mission at RAF Akrotiri in November 2018.
Panavia Tornado GR4A ZG773, Eurofighter Typhoon T3 ZK303/‘AX' and BAE Systems Hawk T2 ZK013/V prepare to take off from Warton, Lancashire, on September 9, 2014. The three aircraft conducted a missing man flypast as ‘Hoppy Flight' over the funeral of test pilot Paul ‘Hoppy’ Hopkins at Lytham St Annes, Lancashire. After serving in the RAF, Paul joined the then British Aerospace in 1985, becoming Chief Test Pilot at Warton from 1998. He retired from flight duty in 2005 and left BAE Systems in 2012. He passed away on August 31, 2014.
Tornado walk. Twelve Tornado GR4s taxi down runway 19 at RAF Marham on February 28, 2019 following the nine-ship flypasts at RAFC Cranwell and Marham. This was the final day of RAF Tornado operations from RAF Marham.
Tornado GR4 ZA560/'050’ departing RAF Marham, Norfolk, on August 12, 2014 for RAF
A Tornado GR4 with four fully-loaded Brimstone launchers takes off from runway 24 at RAF Marham.
Numerous types of ground-attack aircraft in the last few years have been fitted with new targeting pods to enhance their capabilities in the close air support role. RAF Tornado GR4s started using the Rafael Litening III targeting pod, seen here on an underfuselage pylon, on operations over Iraq last year and from early 2009 the type will use it in Afghanistan. The zoom and resolution of this type of pod enables aircrew to pick out small targets from many miles away.
Two Royal Air Force Tornado GR4s break away from the tanker aircraft to continue their mission after refuelling to support coalition forces in Helmand province.
This shot shows both of the war fits used by the Tornado GR4s in Afghanistan (RAPTOR pod and Paveway IV, or two Paveway IVs and one launcher loaded with Brimstone missiles). Both configurations include a Litening III pod.
Other than the US, Britain has more aircraft deployed to support operations in Iraq and Afghanistan than any other nation. Providing the RAF with 'teeth' over Iraq are Tornado GR.4s, based at Al Udeid AB in Qatar.
Самолеты Tornado GR.Mk 4 до сих пор активно эксплуатируются британскими ВВС и по-прежнему сохраняют высокий боевой потенциал, в том числе и за счет применения новейших систем, таких как подвесной прицельный контейнер Litening III.
Tornado во время боевого вылета в небе Ирака. Несмотря на большой возраст и высокую стоимость техобслуживания, Tornado оказались незаменимы. Большая дальность полета, мощная пушка и возможность нанесения высокоточных ударов оказались вполне достойны уважения.
Tornado GR4 ZA469/‘029’ loaded with a UTC Aerospace Systems RAPTOR pod over Afghanistan during a mission from Kandahar in January 2014.
В районе конфликта активно действовали тридцать самолетов Королевских ВВС Великобритании GR.Mk 4/4А Tornado. Оснащенные системой воздушной разведки RAPTOR, они были вооружены снарядами PGM, ALARM и Storm Shadows.
Ground attack Tornados were originally designed to mainly operate at low-level, as illustrated here, as this was deemed the safest environment in which the aircraft would be able to penetrate Warsaw Pact defences. Although most flying in theatre is done at medium level, crews still have to train for all eventualities, so continue to practise low-flying.
A vapour cone, or cloud of condensed water, forms around the fuselage of a Tornado GR4 while flying at transonic speed through moist Scottish air on March 17, 2017.
A Tornado GR4 on patrol over Iraq in 2007 during Operation Telic.
Tornado GR4 ZA449/'020' departs RAF Marham, Norfolk, carrying an MBDA Storm Shadow on August 10, 2011. The aircraft was one of six of the type that flew from the base to attack a command bunker near Sebha, 435 miles (700km) south of Tripoli, in Libya. Tanker support was provided by VC10s and TriStars as the aircraft flew over southern Europe and the Mediterranean. After the missiles were launched, the Tornados landed at Gioia del Colle in Italy at the conclusion of the seven-hour mission. The aircraft later returned to RAF Marham.
Tornado GR4 ZA550/’042’ high over Afghanistan, loaded with a UTC Aerospace RAPTOR pod and a Paveway IV precision-guided bomb under the fuselage.
Danny Bowie used a relatively slow shutter speed and panned his camera to blur the background of this low-flying Tornado GR.4. The high speed has been further emphasised by the vortices streaming off the wingtips.
The 500 lb Paveway IV is the first air-to-surface weapon to have the guidance section and the fuse fully integrated, and the two communicate with each other throughout the flight to the target.
Контейнер цифровой комплексной разведки (DJRP) может подвешиваться на центральном пилоне и содержит датчики электронного сканирования и ИК линейный сканер (IRLS). Возможна установка АФА различных типов, оптимизированных для конкретных дистанций и условий съемки. Данная система использовалась на британских Tornado в Ираке и Афганистане.
This shot shows the standard fit of two Storm Shadow missiles on the underside of a GR4.
Two Tornado GR4s, each loaded with two Storm Shadow conventionally armed stand-off missiles, depart RAF Marham during Operation Ellamy in March 2011.
Tornado GR4s depart RAF Marham in the early evening bound for Libya.
Tornado GR4s ZA587, ZA601 and ZD744 were the last to return to RAF Marham on February 5, 2019. The three-ship made a farewell flypast over RAF Akrotiri.
On May 6, 2011 six Tornado GR4s of No.XIII Squadron performed a final flypast over their home base, RAF Marham in Norfolk, before performing a mock airfield attack and landing for the last time in the hands of the unit's pilots. The flypast took place at 1313hrs after the formation had passed over RAF Honington, Suffolk, and RAF Wyton, Cambridgeshire, where the unit had previously been stationed. The squadron will officially disband on June 1, one of two Tornado GR4 units axed in the Strategic Defence and Security Review of October 2010. In 2012 No.XIII Squadron will be reformed as a General Atomics MQ-9 Reaper unit, with its pilots based at RAF Waddington, Lincolnshire, flying the UAVs in Afghanistan.
The final five XV(R) Squadron Tornado GR4s ZD741/LS-F, ZA453/022, ZA588/056, ZD848/109 and ZD711/079 in a formation flypast over Lossie.
Во время операции "Telic" - британской составляющей более глобальной операции "Освобождение Ирака" - впервые в боевой обстановке были применены ракеты Storm Shadow. В качестве носителей использовались Tornado GR.Mk 4 из 617-й эскадрильи, которые также широко применяли УАБ типа Paveway (на снимке).
Tornado GR4 ZA449/020 uploads fuel from a Royal Canadian Air Force CC-150 Polaris tanker over Iraq.
During the first year of Operation Shader, Tornado GR4s conducting missions over Iraq were refuelled by coalition tankers including Royal Australian Air Force KC-30s.
TriStar KC1 ZD948 with an RAF Typhoon T3 plugged into the basket and a Tornado GR4 in formation.
A Royal Air Force Voyager KC2 refuels two RAF Tornado GR4s on March 4, 2015 over Iraq during operations against ISIL. The RAF has continued to carry out air strikes in Iraq as part of Operation Shader since last October. In addition to the GR4s, Hellfire-armed RAF Reapers are also being used to target ISIL militants in the country.
A330 MRTT ‘MRTT016' recently undertook dry air-to-air refuelling trials with a Tornado GR4.
AirTanker was selected to provide the Airbus A330 MRTT to replace the VC.10 and Tristar. However, delays to finalising the PFI contract mean that the two aircraft types currently in service may have to soldier on until 2015.
Закупка подкрыльевых заправочных агрегатов FRL Mk 32B позволила KC-135 заправлять в полете топливом самолеты ВМС США и ВВС стран НАТО. На снимке: KC-135 из 340-й экспедиционной эскадрильи самолетов-заправщиков дозаправляет над Ираком Tornado GR.Mk 4 ВВС Великобритании, 2007 год.
Два британских Tornado GR.Mk 4 следуют в небе Ирака в группе с заправщиком KC-135, двумя F-16CG и одним F-15E ВВС США, операция "Iraqi Freedom". Вся ударная авиация в регионе действует с применением активных (с использованием оружия), пассивных (демонстрация силы) методов и нестандартных способов наблюдения, контроля и разведки (NTISR).
A GR4 returns to Gioia del Colle AB in Italy following a sortie over Libya, with no weapons remaining on its pylons.
Tornado GR4 ZA556/047 landing at RAF Akrotiri after a patrol mission over Syria and Iraq armed with two Paveway IVs and one Brimstone missile; the aircraft made its first flight on September 8, 1981 and its final flight on November 15, 2018.
The RAF Tornado GR4 Force remains deployed on combat operations in support of Operation Shader. This year is the 28th consecutive year that the Tornado GR Force has been continuously deployed on ops.
Tornado GR4s on the flight line at Nellis Air Force Base during exercise Red Flag 14-01, in which No.lX(B) Squadron participated.
Женщина - член экипажа истребителя-бомбардировщика «Торнадо» GR.3 RAF. Ирак или Афганистан, 2005-2006 гг. В данный момент все «Торнадо» уже сняты с вооружения английских ВВС и списаны...
Tornado GR4 ZG750 in the desert pink colour scheme and tail markings applied to commemorate the 25th anniversary of the withdrawal of Iraqi forces from Kuwait.
This GR4 shows a symbol for each weapon dropped against Gaddafi's forces in Operation Ellamy.
Marking up another symbol following a weapon release over Libya.
Details
Под левым воздухозаборником находится панель специалиста по вооружению, в ее правой части отображается - какой боеприпас на какой пилон подвешен.
Tornado создавался с учетом максимального снижения затрат на техобслуживание и стал одним из первых самолетов, оснащенных встроенной системой контроля, что облегчает его обслуживание и проверку оборудования.
При увеличении стреловидности крыла его задняя кромка убирается в специальную нишу, прикрытую мягким материалом. У передней кромки стабилизатора хорошо видна маркировка угла атаки.
Специальная конструкция реверсеров тяги позволяет Tornado выполнять посадку на коротких ВПП, причем они могут быть включены в момент касания шасси самолета полосы аэродрома.
Новым и важным элементом БРЭО модернизированного GR.Mk 4 является ИК-камера переднего обзора, изображение с которой может транслироваться на новый индикатор на фоне лобового стекла с широким углом обзора.
К началу операции "Буря в пустыне" готовы были только два контейнера TIALD, на фотографии - один из них, получивший имя "Sandra". Во время войны в Персидском заливе два контейнера TIALD использовались на пяти Tornado.
Британский прицельный контейнер TIALD дебютировал во время "Бури в пустыне" и по-прежнему состоит на вооружении. Он модернизирован до стандарта Series 400 (здесь установлен на Tornado GR.Mk 4А) и планируется модернизация до стандарта Series 500, хотя британские ВВС также закупают Litening II и Sniper.
TIALD был основным прицельным контейнером для авиационных средств поражения с лазерным наведением и продолжает использоваться до сих пор. Но в боевых условиях летчики используют контейнеры третьего поколения Rafael Litening.
Обычно на внешнем правом пилоне подвешивается контейнер Bofors BOZ-107 для выброса ИК-ловушек и дипольных отражателей. В контейнере также находится буксируемая ложная цель.
Под левой консолью в противовес контейнеру BOZ подвешивают контейнер РЭБ Sky Shadow 2, который представляет собой автономную систему. Он включает в себя набор датчиков, устройств обработки сигналов и передатчиков преднамеренных помех, и автоматически устанавливает частоту выставляемых помех и другие параметры.
На немецких Tornado в Афганистане применялись разведывательные контейнеры Recce, которые можно отличить от контейнеров Telen по буквам UW в названии (последние помечались приставкой UY). Они дополнялись контейнерами Rafael RecceLite, в целом схожими с контейнерами Litening, но без лазерного целеуказателя.
ALARM on Panavia Tornado GR. Mk 1 (1998)
Авиатехники из группы вооружения подвешивают авиационную кассету JP233 под британский Tornado в первые дни операции "Буря в пустыне". Эта кассета, которую несли только Tornado GR.Mk 1, выбрасывала бетонобойные боеприпасы и противопехотные мины.
Несмотря на все современные технологии, обычные "тупые" бомбы продолжают оставаться главным оружием любого ударного самолета. На фотографии - подвеска 1000-фунтовой бомбы с инертной БЧ.
Tornado production at Warton, which continued until 1998. Despite the political headwinds which initially faced the MRCA project, the Tornado went on to become one of the most outstanding combat aircraft of its era, serving in the ground-attack and air-defence roles with four nations; the UK, Italy, Germany and Saudi Arabia.