English Electric / BAE Canberra
Варианты:
English Electric / BAE - Canberra - 1949 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1949


Двухместный бомбардировщик
Описание
Фотографии:

Цветные фото (73)
English Electric Canberra

  Тем временем совершенствование и выпуск самолета Canberra продолжалось. В итоге сделали 1352 машины. Из них 901 собрала фирма "English Electric" и ее субподрядчики ("Avro", "Handley Page" и "Short"); 48 самолетов построил по лицензии для австралийских ВВС производственный отдел Министерства обороны Австралии. В США компания "Martin" из Балтимора, штат Мэриленд, построила по лицензии еще 403 немного переделанных самолетов под фирменным обозначением Model 272 и военным обозначением B-57. В 1963 году в результате слияния компаний "Bristol", "English Electric", "Hunting" и "Vickers-Armstrong" появилась фирма "British Aircraft Corporation" (BAC). В дальнейшем она несла ответственность за самолет Canberra до 1977 года, когда фирма BAC объединилась с компаниями "Hawker Siddeley" и "Scottish Aviation" в концерн "British Aerospace".
  Как и самолет de Havilland Mosquito, Canberra предназначен для полетов на больших скоростях и высотах, что позволило обойтись без оборонительного вооружения. Такие возможности означали, что Canberra может побить ряд рекордов, в частности рекорды высоты и скорости. 29 августа 1955 года Canberra с турбореактивными двигателями Bristol Olympus установил мировой рекорд высоты - 20079 м. 28 августа 1957 года другой самолет Canberra с турбореактивными двигателями Avon, дополненными ракетными ускорителями Napier Double Scorpion, улучшил рекорд, достигнув высоты 21 336 м.

  
Варианты

  Canberra PR.Mk 3: B.Mk 2 с оборудованием для высотной фоторазведки (37 самолетов); еще два самолета построили для Венесуэлы под обозначением Canberra PR.Mk 83
  Canberra T.Mk 4: учебная версия B.Mk 2 со сдвоенным управлением (67 самолетов). Позднее часть самолетов переоборудована для экспорта: Canberra T.Mk 13 для Новой Зеландии, Canberra T.Mk 54 для Индии, Canberra T.Mk 64 для Аргентины и Canberra T.Mk 84 для Венесуэлы
  Canberra B.Mk 5: самолет-мишень на базе B.Mk 2 с носовым обтекателем без остекления и плоским иллюминатором бомбардира (один прототип)
  Canberra B.Mk 6: развитие версии B.Mk 2 с увеличенным запасом топлива и турбореактивными двигателями Avon Mk 109 тягой по 32,92 кН (103 самолета)
  Canberra B (I) .Mk 6: промежуточная версия ночного тяжелого перехватчика с подкрыльевыми и подфюзеляжными пушечными контейнерами (22 самолета). 10 из них позже продали Индии и столько же - Перу под обозначениями Canberra B(I).Mk 66 и Canberra B(I).Mk 56
  Canberra PR.Mk 7: PR.Mk 3 с турбореактивными двигателями Avon Mk 109. 77 таких самолетов под обозначением Canberra PR.Mk 57 проданы Индии, получившей позже еще две машины Canberra PR.Mk 67 со слегка видоизмененным оборудованием
<...>
  Canberra U.Mk 10; беспилотный самолет-мишень, переделанный из B.Mk 2. Позднее получил новое обозначение Canberra D.Mk 10
  Canberra T.Mk 11: модификация B.Mk 2 с РЛС AI.Mk 17 в носовой части фюзеляжа и кабиной для двух пилотов и двух курсантов; разработан для обучения пилотов и штурманов всепогодных истребителей использованию РЛС перехвата воздушных целей (семь переделанных машин)
  Canberra T.Mk 13: версия T.Mk 4 для ВВС Новой Зеландии (два самолета)
  Canberra U.Mk 14: конверсия Canberra D.Mk 10, проведена фирмой "Shorts" (позже переименована в Canberra D.Mk 14) для использования в качестве самолетов-мишеней при испытаниях морской ЗРК Sea Cat
  Canberra B.Mk 15: модификация B.Mk 6 с подкрыльевыми креплениями для двух 454-кг бомб либо блоков НАР и усовершенствованным навигационно-связным оборудованием (38 переделанных машин)
  Canberra E.Mk 15: модификация B.Mk 15 для высотной калибровки навигационного оборудования
  Canberra B.Mk 16: аналог B.Mk 15 с добавлением оборудования Blue Shadow (20 переделанных машин)
  Canberra T.Mk 17: конверсия учебной модификации B.Mk 2 с системой РЭБ Whittaker ARI.23363 либо ARI.23379 Yellow Veil, оборудованием радиотехнической разведки GTE Dragonfly, блоками сброса дипольных отражателей в бомбовом отсеке и системой оповещения об облучении РЛС в носовой и хвостовой частях фюзеляжа. Конвертированы 24 машины. В конце 1980-х годов шесть из 12 уцелевших к тому времени самолетов модифицировали до стандарта Canberra T.Mk 17A, оснастив их улучшенной системой РЭБ
  Canberra TT.Mk 18: буксировщик мишеней на базе B.Mk 2. Построены 18 экземпляров
  Canberra T.Mk 19: самолет-мишень. Фирма "Marshalls" переделала восемь таких самолетов из учебных ночных истребителей T.Mk 11
  Canberra B.Mk 20: построенный в Австралии по лицензии тактический бомбардировщик с двигателями Avon Mk 109 (48 экземпляров)
  Canberra T.Mk 21: переделанный в Австралии учебный самолет (семь экземпляров - пять переделано из Mk 20 и два - из Mk 2)
  Canberra T.Mk 22: учебная версия PR.Mk 7 с РЛС Blue Parrot и другими системами для экипажей морской авиации Великобритании. Построены семь экземпляров
Prototype
First prototype VN799 in the hands of English Electric's chief test pilot Roland Beamont. It is seen with the modified squared fin/rudder and fin fillet. Shortly after this photograph was taken the fillet was removed.
B.2
Летающая лаборатория "Канберра" B.2 (WK163) Королевского испытательного центра. Бедфорд, перекрашенная под стандарт Бомбардировочного командования RAF 1950-х гг., выполняет демполет на авиашоу в Ковентри-Бэгинтон. 31 мая 2003 г.
Летающая лаборатория "Канберра" B.2 (WK163) Королевского испытательного центра. Бедфорд, июль 1991 г.
No.61 Sqn was one of 12 Canberra units deployed to the Middle East during the Suez Crisis. During Operation Musketeer, the squadron carried out a number of daylight bombing raids, including attacks on airfields, marshalling yards and Cairo Radio. These three B.2s (WH924 and WH922 of 61 Sqn and WH741 of 109 Sqn) were photographed in 1955, prior to the conflict.
Canberra B.2s of 98 Sqn were used for calibrating and testing radar installations in the UK and 2 ATAF in Germany. The squadron was created by renumbering 245 Sqn in April 1963. Note the fuselage legend 'Royal Air Force No.90 (Signals) Group' on B.2 WJ681 which was photographed at Cottesmore in August 1970.
The Empire Test Pilots School was resident at Farnborough from 1946 until 1968 occupying the hangar on the south side of the airfield, this now being used today as the civil enclave. In this view are some of the ETPS fleet at Farnborough during 1961. These include a Vampire T.11, Meteor NF.14, Meteor T.7, Hunter F.4, Hunter T.7, Dragonfly HR3, Devon C.1, Shackleton MR.2, Canberra B.2, Swift F.7 and Chipmunk T 10.
Доработанная Canberra В.2 из состава ВВС ФРГ. Середина 1980-х гг. Великобритания, Фейфорд, 15 июля 1985 г.
Germany: Three ex-RAF aircraft purchased for trials use with Erprobungstelle 61 in 1961. WK130, 137 and 138 retired as 99+36, 34 and 35 respectively.
Камуфлированная «Канберра» B.2 из 5-й АЭ ВВС Родезии с опознавательными знаками образца 1970 г
«Канберра» B.2 из 5-й родезийской АЭ производит бомбометание. Хорошо видно, что на бомбардировщике нет ни опознавательных знаков, ни какой-либо маркировки. Конец 1970-х гг.
Последняя родезийская боевая «Канберра» B.2 , сохранившаяся до наших дней в импровизированном авиамузее при аэродроме Гверу. Фото 2009 г.
Последняя сохранившаяся тренировочная «Канберра» T.2 из состава 5-й АЭ ВВС Родезии-Зимбабве. В 1990-е годы эта машина оказалась в одном из авиационных музеев КНР
PR.3
В то время как первые бомбардировщики B.Mk 2 снизу окрашивались в черный цвет, нижние поверхности разведчиков PR.Mk 3 красились в лазурный цвет или цвет "PRU blue". Такую окраску нашли эффективной и для бомбардировщиков, однако бомбардировщики сохранили камуфлированную окраску верхних поверхностей.
For its medium- to high-level reconnaissance duties, the Canberra PR.3 was finished in the then standard photo reconnaissance scheme of medium sea grey upper surfaces and PRU blue undersides. With its high-speed, high-altitude capability, the PR.3 was ideal for the Bomber Command primary task of pre- and post-attack photography.
T.4
The type's accident rate was surprisingly low considering that the Canberra Operational Conversion Unit did not form until December 1951, the dedicated dual-control Canberra T.4 only entered service in 1953 and large numbers of inexperienced National Service pilots converted to the new type. Until the advent of the T.4 - prototype (WN467) is seen here - crews converted on the Meteor.
Although the May 13, 1999 celebrations were somewhat dampened, the previous day was fine and resulted in the Canberras being escorted into Warton by a Eurofighter, piloted by Keith Hartley.
Crewed by Sqn Ldrs Terry Cairns and Brian Cole, No 39 Sqn Canberra WJ874 made a convincing ‘stand-in’ for prototype VN799 for the type’s 50th anniversary
"Канберра" T.4 (WJ784) из состава RAF. Брайз Нортон, 3 июня 1985 г.
Canberra T.4 WH849/BE, call-sign "Mike 21", is prepared for Mr Pictorial's sortie.
The three Canberra T Mk 4 trainers are used by No 12 Squadron alongside the operational B(I) Mk 12s.
Шесть B(I).Mk 12 и три T.Mk 4 из состава 12-й эскадрильи были поставлены ВВС Южной Африки в 1963-1964 годах. Mk 12 был последним серийно строившимся вариантом Canberra.
B.6
"Канберры" В.6 из 1112-й эскадрильи ВВС Эквадора. Кито, авиабаза Таура, середина 1970-х гг.
Французская летающая лаборатория на базе "Канберры" B.6. Стоянка Аэрокосмического музея в Ле Бурже, 27 сентября 1992 г.
France: Four B.6s and two B(I).6s ordered by Armee de I’Air in 1954 for trials work. First three diverted from RAF orders, F763 ex-WJ763, F779 cx-WJ799 and F784 cx-WJ784. Others were new-build airframes, F304, 316 and 318.
B.Mk 6, оснащенные дополнительными топливными баками на законцовках и форсированными ТРД Rolls-Royce Avon Mk 109, поступили на вооружение ВВС в июне 1954 года. Эти три самолета принадлежали 12-й эскадрилье, о чем свидетельствует эмблема подразделения - лисья голова - на киле.
These three B.6s (WH948, WJ210 and WH958) of 12 Sqn sport the squadron crest on their green fin. Nos IX and 12 Sqns were the only UK-based units to be equipped with the LABS system. One of 12 Sqn's claims to fame was that it had perfected the 'over the shoulder' method of delivering a nuclear weapon - pulling up above the target and releasing the bomb when the aircraft was past the vertical.
Three Canberras departed DRA Bedford on March 24, 1994 - one went directly to Boscombe Down, the other two, B.6 (Mod) WK 163 and B.6 (Mod) WH953, are seen here breaking formation over the Farnborough airfield prior to landing. These two aircraft will be tendered for disposal later this year.
Canberra B.6(Mod) of RAE Bedford
Possibly one of the most hazardous roles performed by the Canberra was that of intelligence gathering during the Cold War. Operated by 51 Squadron, Canberra B.6(Mod) WT305 flew covert missions for a short period in the 1970s over the Baltic and Mediterranean, under the code-name Project Zabra. These involved 'teasing' Soviet interceptors airborne and recording their infra-red signatures. WT305 was photographed (minus its infra-red sensor) when it was used a gate guardian at RAF Wyton.
PR.7
A Canberra PR.7 of 58 Squadron, flown bya 13 Squadron crew, had the dubious distinction of being the RAF's only operational Canberra loss when it was shot down over Syria during the Suez campaign in November 1956. Initially equipped with cameras for medium and high-level survey and surveillance work, there was an increased interest in low-level tactical reconnaissance in the early 1960s, and the PR.7s of 13 Squadron were fitted with an F95 low-level optical camera and F97 night camera system.
Прототип PR.Mk 7, спроектированный на основе B.Mk 6, значительно превосходил PR.Mk 3 по дальности полета, благодаря размещению топлива в крыльевых баках.
Canberra PR.7 WH801 of 31 Sqn seen over the typical wooded landscape of Northern Germany. No.31 Sqn operated the Canberra for the longest period of any squadron in Germany, from March 1955 to March 1971.
Пара самолетов из 58-й эскадрильи, на переднем плане PR.Mk 9, дальше - PR.Mk 7. На Canberra PR.Mk 9 установлены фонарь кабины, как на B(I).Mk 8, крыло большей хорды и увеличенного размаха и более мощные двигатели серии Avon 200.
Canberra PR.7 WH779 was on strength with 100 Squadron but is seen here with the badge of No. 13 Squadron, specially applied for a commemorative ceremony in October 1991 to mark the unit's past association with the Canberra.
T.11
228-е подразделение переподготовки летного состава базировалось в Льючарс и легендировалось как 77-я эскадрилья. Оно осуществляло подготовку летчиков на истребители-перехватчики Javelin и кроме последних включало в состав три Canberra T.Mk 11 - для подготовки штурманов к эксплуатации РЛС AI.
E.15
"Канберра" E.15 (WH983) из 100-й эскадрильи RAF. Вайтон, 15 августа 1988 г.
T.17
Поступившая на вооружение в 1960-е годы Canberra T.Mk 17 использовалась для подготовки операторов РЭБ в интересах ВВС и ВМС Британии. Самолет, созданный на базе B.Mk 2, получил отсек за кабиной экипажа, в котором размещались курсанты и инструктор - операторы РЭБ.
Канберра" T.17A (WD955) из состава RAF. Ньюкуэй-Корнуэлл, 9 мая 1994 г.
No.360 Squadron's Canberra T.17s were tasked with electronic warfare training, hence the appropriate lightning flash on the fin and either side of the fuselage roundel of T.17A, WD955/'EM', shortly before the squadron disbanded in October 1994. The distinctive 'wart' nose housed a variety of electronic countermeasures, as did the bomb bay.
Canberra nose jobs. That famous proboscis has undergone some serious surgery during its 42 years: A drastic change for the electronic warfare role in the T.17A;
Major modification work on Canberras continued at EE/BAC's Samlesbury facility until 1985, some 36 years after the first Canberra left the factory. This T.17, photographed in the workshops in December 1984, was originally built as a B.2.
TT.18
"Канберра" TT.18 (WK128) из состава RAF. Фейфорд, июль 1996 г.
"Канберра" TT.18 (WE122) из исследовательско-учебного подразделения авиации Королевских ВМС Великобритании. Еовилтон, 2 августа 1979 г.
Preparing to leave Hurn for Australia and the Temora Aviation Museum near Canberra, was G-BURM ex-WJ680, a former No 100 Sqn BAC Canberra TT.18.
Canberra nose jobs. That famous proboscis has undergone some serious surgery during its 42 years: The original shape, as seen on a TT.18, with the bomb-aimer's glass nose to the fore;
A sight now gone forever - a Canberra TT.18 of 100 Squadron at dispersal, framed by the empty Rushton target container and wing tank of a companion aircraft.
В конце 1960-х годов Canberra нашли новое применение - в виде буксировщика мишеней TT.Mk 18. Самолет на снимке, с буксируемой мишенью Rushton на пилоне под крылом, - первый прототип, доработанный фирмой "Flight Refuelling" и проходивший испытания в 1967 году.
Canberra TT.18 WJ682/CU of 100 Squadron lifts off from RAF St Mawgan in August 1990.
The brilliant yellow-and-black striped under-side of the Canberra TT.18, which illustrate this variant's target towing role, are clearly displayed in tis ideal plan-view study on a lovely summer's day.
A landing mishap could not keep this Canberra TT.18 of 100 Squadron from performing again the very next day.
High-conspicuity yellow and black markings were applied to the undersides of 100 Squadron Canberra TT.18 as an aid to visual acquisition by the aircraft and surface gunners who fired at its towed targets. Note the underwing pylons on WJ680/'CT', used to carry Rushton towed targets.
B.20
Построенные по лицензии австралийские бомбардировщики Canberra B.Mk 20 прослужили достаточно долго, чтобы принять участие в войне во Вьетнаме. Поставленные в варианте B.Mk 2, они позднее получили двигатели Avon 109.
RAAF Canberra A84-241 is prepared for departure to India at Butterworth. The aircraft had to return with a warning light indication and was replaced by A84-237, which left Butterworth at 1300hr for Kalaikunda, where it refuelled before flying on to Agra.
Ian Westmore taxies in at Agra in Canberra B.20 A84-237 after a Shiksha sortie. Two RAAF Canberras were deployed for the exercise, the other being A84-247. Although the Canberra had first flown in 1949, its high-altitude capabilities kept it on the front line throughout the 1950s and 1960s.
English Electric Canberra B.20 A84-229 in 2 Squadron markings was one of 48 of this variant acquired by the Royal Australian Air Force, five later being converted to T.21 trainers. These aircraft were built under licence by the Government Aircraft Factory at Fisherman's Bend, Melbourne, although two UK-built B.2s were also bought as pattern aircraft together with a pair of T.4s. The RAAF B.20s saw operational service in Vietnam following deployment of 2 Squadron there in April 1967, initially to undertake Combat Sky Spots high-level bombing missions as part of the US air offensive against the North Vietnamese.
Canberra B.20 A84-238 made its first flight on October 25, 1956, and was delivered to No 2 Sqn RAAF on November 9 the same year. After service in Vietnam it returned to Australia in February 1971 and continued to serve until 1985 when it was retired. It is now in poor condition on a frame, with the rear fuselage of A84-233, and bears the name Nilsson.
T.22
"Канберра" T.22 (WT525) из исследовательско-учебного подразделения авиации Королевских ВМС Великобритании. Еовилтон, 3 августа 1984 г.
B.52
Бомбардировщик «Канберра» ВВС Эфиопии в полете, 1970-е гг.
Ethiopia: Four refurbished ex-RAF B.2s delivered in 1968 for the Ethiopian Air Force. Serialled 351 to 354.
"Старое, но грозное оружие" - единственная эфиопская "Канберра" В.52, участвовавшая в войне с Сомали. Снимок сделан в Великобритании после продажи.
Sweden: Two ex-RAF B.2s, WH711/52001 and WH905/52002, delivered in early 1960 for Elint operations with Flygvapnet's F6 wing at Barkaby. Designated Tp.52, both aircraft retired in January 1973.
PR.57, PR.67
Canberra PR.57 из 106-й эскадрильи ВВС Индии. Авиабаза Сринагар, середина 1980-х гг. Этот разведчик принимал участие в вооруженных конфликтах в Конго, Гоа, Индо-пакистанских войнах 1965 и 1971 гг. В ходе операции в Каргиле в 1999 г. самолет получил попадание ракеты ПЗРК "Стингер" в двигатель, но благополучно вернулся на авиабазу. 19 декабря 2005 г. эта "Канберра" разбилась возле авиабазы Агра
Индия являлась крупнейшим импортером Canberra, закупив более 100 самолетов, включая восемь PR.Mk 57/67, поставленных в 1959 году. Из разведчиков сформировали 106-ю эскадрилью "Lynxes". Дополнительные разведчики были закуплены в 1963 и 1975 годах. На снимке: Canberra PR.Mk 57 из 106-й эскадрильи выполняет полет в одном строю с буксировщиком мишеней B(I).Mk 8; С вооружения ВВС Индии Canberra сняли в 2007 году.
Canberra PR.67 из состава ВВС Индии взлетает с британской авиабазы на Мальте в ходе перегонки самолета из Великобритании в Индию. Август 1971 г.
B.66
Самолет с кодом IF1029 был одним из 10 переделанных B.Mk 15/16 и поставленных ВВС Индии под обозначением Canberra B(I).Mk 66 в 1970-1971 годах.
Большой парк индийских ударных машин Canberra включал заново построенные самолеты Mk 58, списанные из ВВС Новой Зеландии Mk 12 и переделанные из списанных британскими ВВС Mk 15 и Mk 66, а также 16 самолетов B(I).Mk 58. На снимке - машина B(I).Mk 58 с кодом IF930 (на переднем плане) летит в паре с B(l).Mk 66 с кодом F1021.
B.62
Canberra B62 of the 1 Grupo Aereo de Bombardeo which operates from the General Urquiza Base, Parana.
B.62 B-101 posing for the camera in the UK. It is carrying the UK civil registration G-AYHO to facilitate its appearance at the September 1970 SBAC display at Farnborough.
Argentina: Ten B.62s (shown) and two T.64s ordered by the Fuerza Aerea Argentina with deliveries made in 1970-71. Participated in 1982 Falklands War, two being lost in action.
Canberra B62 of the 1 Grupo Aereo de Bombardeo which operates from the General Urquiza Base, Parana.
Canberra B.62 из 1-й эскадрильи 2-й бомбардировочной группы ВВС Аргентины. Авиабаза Парана, весна 1982 г.
Pilot and navigator pose besides Canberra B.62 B-105. On the right is Captain Casado, lost on board B-108 on June 13, 1982.
‘Grupo 2 de Bombardeo’ crews pose in front of their faithful Canberras at Parana, just prior to the conflict.
Close-up of B-108 on the day before its last mission, in transit between Trelew and Rio Gallegos.
B.82
Canberra B.82 ВВС Венесуэлы во время посещения Великобритании. Авиабаза Гринхэм, 23 июня 1979 г.
 
Лабуан стал в ходе конфликта главной базой британской авиации на Борнео. На фотографии можно видеть транспортные самолеты Beverley и Twin Pioneer, а также перехватчики Javelin и бомбардировщики Canberra.