Vickers Varsity
Варианты:
Vickers - Varsity - 1949 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1949


Описание
Фотографии
Vickers Type 491 Viking, Type 607 Valetta и Type 648 Varsity
  
<...>
   Вторым военным вариантом стал учебно-тренировочный самолет Type 648 Varsity T.Mk 1, который заменил Wellington T.Mk 10 в области летной подготовки экипажей британских ВВС. Самолет отличался от стандартного Viking увеличенным размахом крыла, убирающимся трехколесным шасси с носовой опорой и подфюзеляжной гондолой, в которой размещались курсант-бомбардир и 24 учебные 11,3-кг бомбы.
   Для британских ВВС построили 160 Varsity T.Mk 1, а в 1954 году производство прекратили. Но многие самолеты оставались в эксплуатации и в 1970-е годы.
Longest-standing Met. Res. Flt. Varsity was WF425, airborne here with the Flight's Canberra PR.3.
17 июля 1949 года в воздух поднялся Vickers Varsity T.Mk 1 (фото), учебный самолет для подготовки пилотов, штурманов и бомбардиров для многодвигательных самолетов, созданный на замену Wellington T.Mk 10. Внешне похожий на Viking и Valetta, он был фактически новым самолетом, с увеличенными размахом крыла (на 1,83 м) и фюзеляжем. Самолет имел подфюзеляжный обтекатель, где располагался бомбардир, бомбоотсек для 11,30-кг практических бомб, трехстоечное шасси и оснащался двигателями Bristol Hercules 264 мощностью 1950 л. с. Британские ВВС приобрели 160 самолетов Varsity, последний был снят с эксплуатации в 1976 году (он до конца 1980-х годов находился в распоряжении Royal Aircraft Establishment).
WL679, in its Pershore guise before joining the Farnborough fleet (RRE)
VICKERS Varsity T.1 WL679 made its final and historic flight from the Royal Aerospace Establishment Farnborough on 2 August 1991. Its two hour flight including a number of passes over Hurn Airport. Bournemouth, where the aircraft first flew on 9 September 1953.
Vickers Varsity T.1 WF369 touches down at the disused airfield at Winthorpe, Newark, on April 1, 1976 after flying from RAF Finningley to join the Newark Air Museum. This was its 7,612th landing since it was built in 1951.
A puff from the tyres emphasises this "hands-off” landing by BLEU's Varsity WL665 at Bedford in 1958.
The Vickers Varsity prototype, VX828, exhibited at Farnborough in 1949, is back there now in service with the Empire Test Pilots' School.
Largest aircraft operated by C.F.S. is the Varsity. XD366, shown here, is a "one-off" replacement aircraft
The original Varsity prototype, VX828, in service with ETPS at Farnborough in 1958.
A Vickers Varsity T. Mk. 1 (WL681) based at Rochester Airport (Kent) aircrew trainer adapted for radar calibration tests. Note additional bulge to front of the ventral pannier.
Vickers Varsity T.1 WL626.
В сравнении с Valetta вариант Varsity был крупнее и тяжелее, но благодаря аэродинамическим усовершенствованиям и возросшей мощности силовой установки летные характеристики оказались даже лучше. На фотографии - самолеты Varsity T.Mk 1, предназначенные для подготовки летчиков британских BBC.
Five Vickers Varsities of 5 FTS, RAF Oakington, seen during a farewell flypast over the RAF College, Cranwell. The type is to be replaced by Jetstreams.
В одном строю наиболее распространенные в британских ВВС самолеты, снимок конца 1950-х годов. Ведущий - Shackleton MR.Mk 1А WB861 из 240-й эскадрильи, за ним Vampire T.Mk 11, Meteor T.Mk 7, Varsity, Sabre и Balliol.
Since last summer the Eland-Varsity test-bed has been carrying out re-lighting tests. In this picture the port eng ine has been stopped.
Vickers Varsity WL670, operated by R.A.F . Coastal Command.
Один Varsity был переоборудован в личный самолет короля Иордании Хусейна (фото), на нем сняли место бомбардира. Два гражданских Varsity в середине 1960-х годов использовались в исследовательских целях компанией "Smith's Industries".
JORDAN VARSITY. Recently flown to Amman for the personal use of King Hussein and Queen Dina is this ex-R.A.F. Training Command Vickers Varsity T. Mk. 1 (ex-WF416). The ?80,000 worth of conversion to create VK-501 was undertaken at Blackbushe by Eagle Aviation Services, Ltd. Immediate external differences include the disposal of the ventral pannier, wing fences and twin D/F loops. The Royal Jordanian Air Force standard on the fin is new. Power is two Bristol Hercules 264s and crew in specially designed flight deck total four. The Varsity VK-501 replaces the severely damaged R.J.A.F. Marathon (also VK-501).
THE ICEMAN COMETH. Better known as the Eland-Varsity flying test-bed, the second prototype Vickers Varsity T. Mk. I (VX835) has been flying recently from Cranfield, Lincolnshire fitted with a 39-nozzle spray rig. Evolved by the Napier Flight Development Establishment, Luton, this spray rig is used to test the behaviour of the N.El.6-standard Eland turboprop under all icing conditions.
WL679's nose contained a germanium panel, transparent to infra-red rays.
The bomb-bay could easily carry both FLIR (left) and LLTV(right).
Aerial view of the Newark Air Museum revealing a wide variety of exhibits. The “heavies”include the Vulcan, Hastings, Shackleton and Varsity. Since the picture was taken the collection has been expanded by the addition of two Canberras, a Sea Vixen and a further Meteor.
A scene at RAE Bedford, foreground left to right: the second SC.1 XG905; SC.1 test-pilot Tom Brooke-Smith; the Rolls-Royce 'Flying Bedstead'. Background; left to right: Vickers Varsity; Shorts SB.5; Hunter F.6 WW598; Lightning F.l from the development batch.
An overall view of the Dumfries and Galloway Aviation Museum, based in the old control tower of what used to be Dumfries Airfield. From left to right: Lockheed T-33 Shooting Star FT-36; 22,000lb bomb; Dassault Mystere 318, North American F-100 Super Sabre 54-2163, Fairey Gannet, Varsity nose section and Bristol Sycamore.
Flying the ADAPS trial - WL679 plods towards Farnborough, S/L Neil Dawson in the left hand seat, G/C Roger Beazley in the right.