RU

/

EN
burger-menu
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1950

Варианты

de Havilland DH.100, DH.113 и DH.115 Vampire

<...>
   Был создан также вариант DH.113 или Vampire NF.Mk 10 - двухместная версия ночного истребителя. Собрали 95 таких машин, главным образом для британских ВВС. Несколько самолетов поставили Италии под обозначением Vampire NF.Mk 54, а с 1954 по 1958 год ВВС Индии закупили 29 таких самолетов, списанных из британских ВВС.
   Широкая кабина Vampire NF.Mk 10 с расположением членов экипажа бок о бок пригодилась при разработке учебного DH.115 Vampire Trainer, совершившего первый полет 15 ноября 1950 года - это была инициативная разработка, на самолете стояли катапультные кресла компании "Martin-Baker". Британские ВВС и ВМС по достоинству оценили предвидение конструктора и заказали серию таких машин. Поставки в ВВС начались в 1952 году, а в ВМС - с 1954 года: оба варианта обозначили Vampire T.Mk 11 и Sea Vampire T.Mk 22, соответственно. Британские ВВС получили свыше 530 машин, а ВМС - 73. К 1958 году в Великобритании собрали 804 таких самолета. Самолеты схожей версии. Vampire T.Mk 55, поставлялись на экспорт в Австрию (5 самолетов), Бирму (ныне Мьянма; 8), Цейлон (5), Чили (5), Египет (12), Финляндию (5), Индию (5), Индонезию (8), Ирак (6), Ирландию (6), Ливан (3), Новую Зеландию (12), Норвегию (4), Португалию (2), ЮАР (21), Швецию (57), Швейцарию (39), Сирию (2) и Венесуэлу (6). Списанные из британских ВВС самолеты Vampire T.Mk 11 поставили Иордании (2) и Родезии (4). Еще 109 в целом подобных самолетов собрали в Австралии под обозначениями Vampire T.Mk 33, 34 и 35. До 50 таких самолетов собрали в Индии. Считается, что три или четыре Vampire T.Mk 55 все еще служат в Чили и Зимбабве, до 15 машин эксплуатировались в Швейцарии до начала 1990-х годов.

Показать полностью
  • Описание
  • Aeroplane Monthly 2000-01

    A Vampire NF Mk 10 displays its lengthened nose, which housed an AI Mk 10 radar.

  • Air International 1989-01 / J.Fricker - EFA's Great Radar Contest (1)

    AI Mk X, designed in the US by Westinghouse, became the RAF’s standard equipment in early post-war night fighters such as the Vampire NF Mk 10.

  • Aeroplane Monthly 1996-07 / T.Hooton - Nocturnal navigator (6)

    Six 23 Sqn Vampire NF.10s up from Coltishall in 1952. Formation flying, especially of the close variety, was a rare event for a night fighter-squadron.

  • Aeroplane Monthly 1996-07 / T.Hooton - Nocturnal navigator (6)
    Регистрационный номер: WM671, WM704, WP254, WP255, WP256

    A line-up of 23 Sqn Vampire NF.10s and crews at Coltishall in 1952. Some of the aircraft carry the squadron badge on the nose and all have unit markings on the tailbooms.

  • Мировая Авиация 176

    Ночной истребитель NF.Mk 10 изначально не предназначался для британских ВВС, но после аннулирования египетского заказа поступил в войска - как временная мера до поставки других истребителей.

  • Aeroplane Monthly 1996-04 / T.Hooton - Nocturnal navigator (3)

    Fg Off Chris Brooksbank of 23 Sqn, posed by Flight’s photographer in the open hatch of a Vampire NF.10 at Coltishall in May 1953. His navigator, Fg Off Gratton, is standing on the ladder.

  • Мировая Авиация 60

    Новые ночные истребители для британских ВВС. Январь-июль 1951г.: Ночные истребители Vampire NF.Mk 10 в июле поступили на вооружение 25-й эскадрильи (Вест Моллинг; на снимке), заменив здесь самолеты Mosquito NF.Mk 36. Истребителями Vampire NF.Mk 10 перевооружили также 23-ю (Колтисхолл) и 151-ю (Льючарс) эскадрильи.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / Millenium moments /Unforgettable events/
    Регистрационный номер: WM672

    WM672, the very Vampire night fighter in which John W.R. Taylor OBE experienced his “Millennium Moment” in 1953.

  • Air Pictorial 1956-12 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: WM729

    CHANGED-ROLE VAMPIRES. A D.H.113 Vampire NF. Mk. 10 (WM729) two-seat night fighter now relegated to training duties.

  • Air Pictorial 1958-01 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: ID1605, WM731

    An R.A.F.-surplus de Havilland Vampire NF Mk. 10 (serial ID1605; ex WM731) en route to the Indian Air Force from Benson.

  • Air Pictorial 1956-11
    Регистрационный номер: WP240

    NEEDLE NOSES. To test the "needle sharp" pointed radome for the production de Havilland D.H.110 Mk. 20X a D.H.113 Vampire NF. Mk. 10 was modified (see photo) accordingly. The resulting shape was then adapted to the D.H.110 Mk. 20X.

  • Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
    Регистрационный номер: ID600

    Unusual serial (ID600) and markings reveal this export version of the de Havilland D.H.113 Vampire N.F. Mk. 10 (R.A.F.) to be one of a number supplied to the Indian Air Force. Mark is N.F. Mk. 54.

  • Мировая Авиация 175
    Регистрационный номер: UB505

    ВВС Бирмы (Мьянмы): T.Mk 55 (8), серийные №№ UB 501 - UB 508.

  • Мировая Авиация 175
    Регистрационный номер: A79-631

    ВВС Австралии: F.Mk 30 (80), FB.Mk 31 (29), F.Mk 32 (1), Mk 33/35A (36); ВМС - T.Mk 22 (4), T.Mk 34/34A (5), T.Mk 35 (68).

  • Aeroplane Monthly 1988-06 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: A79-636   [7], VH-HLF   [7]

    De Havilland Vampire A79-636 in flight over the countryside west of Melbourne during its maiden post-restoration flight from RAAF Laverton.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: A79-649

    New to the Australian vintage flying scene is D. H. Vampire T.35 A79-649, which made its first post-restoration flight at Bankstown, NSW on September 19, 1986

  • Air-Britain Archive 1984-03
    Регистрационный номер: A79-657, N11930, N11933

    At first glance the two above do not seem like Archive material at all'. They are clearly ex-RAAF Vampires, the top one ex A79-657 with a crudely painted N11933 on the boom, the lower one is N11930 with a serial ending '45. The photographs were taken by Rod Simpson at Jefferson County Airport, Denver in March 1971 and he simply asks if anyone knows what happened to them?
    The ex-RAAF Vampires have been identified as part of a lot of fourteen purchased in 1970 by Westair International of Broomfield, Colorado. They were registered N11920 to N11933 inclusive, being respectively ex A79-602/613/616/617/618/624/631/635/639/644/645/646/654 and 657. N11927 was re-regd N35DS later. Most are still current, though not necessarily active, and our featured N11930 is with Edward Stead of Bedford, NH, while N11933 was wfu in 10.76 but is still with Bradley Museum, Windsor Locks, CT.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south

    WD280 in a hangar at RAAF Laverton. In the background are de Havilland Vampires and a CAC Winjeel, one of which was specially calibrated and flown in formation with the Avro on low-speed tests.

    Другие самолёты на фотографии: Avro Type 707 - Великобритания - 1949Commonwealth (CAC) CA-22 / CA-25 Winjeel - Австралия - 1951

  • Мировая Авиация 175

    ВВС ЮАР: FB.Mk 5 (10), FB.Mk 9 (30), FB.Mk 52 (10), T.Mk 55 (27).

  • Aeroplane Monthly 1977-12 / News Spotlight

    One participant at the Aviation Africa '77 display at Lanseria during October 6-10, 1977 was South African Air Force Vampire T.55 276 of TFDC Waterkloof. One of only two airworthy examples left in South Africa, it is scheduled for preservation in the SAAF Museum.

Тип фотографий

  • Все фото (133)
  • Боковые проекции (5)
  • Цветные фото (25)
  • Ч/б фото (92)
  • Кабина (2)
  • Реставрация (3)
  • Обломки (1)
  • Рисунки, схемы, чертежи (5)