Варианты
- Supermarine - Spitfire - 1936 - Великобритания
- Supermarine - Highspeed Spifire - 1938 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire PR / FR - 1939 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.V - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire VB / IXB - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.IX / XVI - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.VI / VII / VIII - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Trainer - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire DB-605 - 1943 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire FR.XIV / FR.XVIII / PR.XIX - 1943 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - 1944 - Великобритания
- Isaacs - Spitfire - 1975 - Великобритания
- Thunder Wing - Supermarine Spitfire Mk.IX - 1980 - США
- Jurca - MJ-10 Spit - 1982 - Франция
Spitfire PR
На базе истребителя "Спитфайр" было создано целое семейство скоростных невооруженных разведчиков. Сам "Спитфайр" спроектировали в КБ фирмы "Супермарин авиэйшн уоркс" под руководством Р. Митчелла. Первый опытный образец истребителя поднялся в воздух 6 марта 1936 г. С мая 1938 г. истребители строили серийно на нескольких заводах. В августе 1939 г. М. Лонгботтом предложил превратить "Спитфайр" в высотный разведчик. В октябре того же года в мастерских в Хестоне провели пробную переделку пары истребителей "Спитфайр" I в фоторазведчики "Спитфайр" А, С них сняли все вооружение и смонтировали по два фотоаппарата в крыльях. Для повышения скорости обшивку ошпаклевали и отполировали. Установили новые фонари кабин с боковыми каплевидными выступами и гнутые козырьки из оргстекла. В дальнейшем велась как доработка истребителей в Хестоне, так и изготовление разведчиков на заводе "Супермарин" в Вулстоне.
Всего выпустили 786 "спитфайров" различных вариантов PR.
Экипаж - 1 чел. Двигатель в зависимости от модификации. Вооружение отсутствует (кроме некоторых вариантов для разведки с малых высот).
Дальние и высотные разведчики "Спитфайр" в годы войны состояли на вооружении в Великобритании с ноября 1939 г., в США - с октября 1942 г., в Советском Союзе - с ноября того же года.
Выпускались следующие модификации фоторазведчиков (не включая тактические разведчики FR):
- "Спитфайр" А, первый вариант на базе истребителя "Спитфайр" I с мотором "Мерлин" III;
- "Спитфайр" В, отличался от предыдущего типа дополнительным топливным баком в фюзеляже и усовершенствованным фотооборудованием, позднее дорабатывался по типу модификации F;
- "Спитфайр" С (он же PR.III), кроме фюзеляжного имел дополнительный бак под левым крылом, другой комплект фотооборудования, мотор "Мерлин" III (позднее "Мерлин" 45), часть машин впоследствии переделана в тип F;
- "Спитфайр" D (PR.IV), дальний разведчик заводского изготовления на базе истребителя типа I с интегральными баками в передней кромке крыла, часть самолетов имела тропические фильтры, поздние серийные машины с планером по образцу истребителя "Спитфайр" V, самый массовый вариант разведчика;
- "Спитфайр" Е (PR.V), специализированный вариант для съемки с малых высот с дополнительным баком в фюзеляже, поздние машины с планером типа V;
- "Спитфайр" F (PR.VI), аналог модификации Е с двумя бензобаками под крылом (по типу модификации С) и одним в фюзеляже, увеличенным маслобаком, дополнительными кислородными баллонами, фотоаппаратурой в фюзеляже;
- "Спитфайр" G (PR.VII), вариант для съемки с малых высот с вооружением 8x7,69 и дополнительным баком в фюзеляже, имел граненый козырек кабины из триплекса (как у истребителей);
- "Спитфайр" PR.X, высотный разведчик на базе истребителя "Спитфайр" VII с гермокабиной, фотооборудование и баки по типу PR.IV, мотор "Мерлин" 45;
- "Спитфайр" PR.XI, аналог типа IV на базе истребителя "Спитфайр" IX с универсальным комплектом фотооборудования (четыре варианта установки) и дополнительным маслобаком, первоначально они переделывались из истребителей с мотором "Мерлин" 61/63/63А, затем строились серийно, причем последние серии этих машин получили мотор "Мерлин" 70, убирающееся хвостовое колесо и уширенное вертикальное оперение;
- "Спитфайр" PR.XIII, специализированный разведчик для фотосъемки с малых высот с мотором "Мерлин" 32, аналог типа PR.VI с вооружением 4x7,69, переделывались из истребителей модификаций IIA, VA, VB и разведчиков PR.VII;
- "Спитфайр" PR.XIX Ha базе истребителя типа XIV с мотором "Гриффон" 65/66 и крылом от разведчика PR.XI, три фотоаппарата в фюзеляже, начиная с 26-го самолета введена гермокабина и сняты два бензобака в крыле.
Первый боевой вылет "Спитфайра" А состоялся 18 ноября 1939 г., были произведены съемки района Аахена. В ноябре - декабре того же года английские самолеты фотографировали Льеж, Кельн, Кайзерслаутерн, Висбаден, Майнц, заводы Рура. В феврале 1940 г. - вылеты на Вильгельмсхафен и Эмден. До начала июня 1940 г. полеты "спитфайров"-разведчиков совершались как из Англии, так и с аэродромов Франции. В апреле оттуда провели разведку Киля. Но после поражения французской армии все самолеты вернули обратно в Великобританию. Уже в июле 1940 г. "Спитфайр" Е фотографировал немецкие корабли в Булони. В марте 1941 г. разведчик типа PR.IV впервые пролетел над Берлином.
В октябре 1942 г. во время проведения операции "Оратор" английские разведчики PR.IV начали следить за портами и аэродромами Северной Норвегии с аэродромов Кольского полуострова. В ноябре самолеты передали ВВС Северного флота. Впоследствии подобные операции повторялись в 1943 - 1944 гг., каждый раз с передачей "спитфайров" североморцам после их завершения.
На Ближнем Востоке эскадрилью разведывательных "спитфайров" сформировали в конце 1940 г. Для работы в условиях пустынь ее самолеты оснастили дополнительными фильтрами от пыли. В 1941-1943 гг. PR.IV активно использовались в ходе боев в Северной Африке.
В 1944 г. "спитфайры"-фоторазведчики прибыли и на Тихоокеанский театр военных действий. Они вели разведку различных районов Бирмы с баз в Индии вплоть до капитуляции Японии.
С конца 1942 г. самолеты типа PR.IV эксплуатировались одной из эскадрилий 118-го разведывательного полка ВВС Северного флота. Они регулярно фотографировали немецкие порты и аэродромы в Северной Норвегии. В частности, в марте 1945 г. ими был обнаружен новый аэродром в Бардуфоссе. Неоднократно "спитфайры" посылали к Альтен-фьорду, где отстаивался линкор "Тирпиц". Они участвовали в подготовке операций "Брон" и "Параван" против этого грозного корабля. Последний советский PR.IV в 1946 г. передали в музей, но до наших дней он не сохранился.
Некоторое количество "спитфайров"-разведчиков типа PR.XI англичане передали своим союзникам - американцам. Они попали в несколько разведывательных эскадрилий, базировавшихся здесь же, в Великобритании. С октября - ноября 1943 г. американские пилоты стали на них тоже совершать полеты над Германией. Они фотографировали объекты в Вильгельмсхафене, Оснабрюке, Мюнстере и других городах. Последние машины эксплуатировались американцами до марта - апреля 1945 г., после чего их вернули Королевским ВВС. Один самолет использовался военно-воздушным атташе США в Лондоне до января 1948 г.
Производство "спитфайров" в качестве дальних разведчиков прекратили в конце 1945 г. В Королевских ВВС они служили и после завершения Второй мировой войны, в основном в колониях. Во время первой арабо-израильской войны в 1948 - 1949 гг. англичане следили за обеими враждующими сторонами. "Спитфайры" PR.XIX стартовали с баз на Кипре или в Зоне Суэцкого канала и с большой высоты регулярно фотографировали все происходящее. С 1948 г. машины этого же типа использовали в операциях против партизан в Малайе. Там они воевали до декабря 1955 г., когда их заменили реактивными самолетами. В качестве метеоразведчиков "девятнадцатые" служили до 1957 г. В 1954 - 1955 гг. эти машины эксплуатировались ВВС Гонконга (тогда британской колонии).
После Второй мировой войны подержанные разведчики приобрели также Аргентина, Дания, Индия, Норвегия, Турция и Швеция. Единственный аргентинский самолет списали после аварии в ноябре 1951 г. В Дании разведчики получили отдельные звенья при истребительных эскадрильях. Последние из них списали в июне 1955 г. и разрезали на металлолом. Индийские PR.XIX с 1948 по 1958 г. вели съемки пограничных с Пакистаном районов в Кашмире, затем были законсервированы. Турки в 1945 г. самостоятельно переоборудовали в фоторазведчики несколько истребителей модификаций VB/Trop и VC/Trop. Они использовались до 1948 г.
В апреле 1947 г. турецкое правительство приобрело в Великобритании самолеты типов PR.XI и PR.XIX. Эти машины служили до 1958 г. Норвежские разведчики с августа 1949 г. базировались на различных аэродромах на севере страны. Все их списали в мае 1954 г. Больше всего разведывательных "спитфайров", 50 машин, купила Швеция. Последние из них пошли на слом в августе 1955 г. Таиланд приобрел в 1954 г. четыре PR.XIX, но в нелетном состоянии. Их использовали как учебные пособия для авиамехаников.
"Спитфайр" PR.XI||
Размах:||11,23 м
Длина:||9,46 м
Моторы, количество х мощность:||1 х 1760 л.с.
Взлетная масса, нормальная:||3650 кг
Максимальная скорость:||672 км/ч
Практический потолок:||13 400 м
Дальность:||3200 км
Описание:
- Spitfire PR
- Spitfire FR
- Supermarine Spitfire и Seafire
Фотографии
-
Мировая Авиация 37
Регистрационный номер: NM821 [5] Spitfire FR.Mk XIVE NM821 "Fochinell" принадлежал подразделению тактических разведчиков (2-я эскадрилья), в сентябре 1945 года базировавшемуся в Германии в составе Британских оккупационных ВВС (BAFO).
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: NH848 Многие индийские Spitfire Mk XIV, первоначально летавшие в окраске британских ВВС, позднее были окрашены в серебристый цвет и несли знаки национальной принадлежности Индии, сохранив серийные номера англичан.
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: SG93 Первые Mk XIV для Бельгии были поставлены в стандартном камуфляже британских ВВС, который позднее был смыт. Перед фонарем кабины нанесли антибликовую окраску, также самолеты получили новые опознавательные знаки и серийные номера.
-
Мировая Авиация 198
Spitfire Mk XIV ВВС Таиланда летали в серебристой окраске. Тайские PR.Mk 19, включая и бывшие самолеты британских Дальневосточных ВВС, получили опознавательные знаки Таиланда, но сохранили окраску PRU Blue.
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] Самолет CF-GMZ, бывший FR.Mk XIVE (TZ138), был доставлен в Канаду в конце 1945 года для проведения испытаний в условиях холода. В марте 1949 года самолет был продан. Здесь он изображен в том виде, в котором участвовал в воздушных гонках в Кливленде в 1949 году.
-
Авиация и Время 2001-02 / М.Жирохов, Д.Шевчук - ВВС Израиля, 1948-49гг. (1)
Регистрационный номер: TP488 Spitfire FR Mk.XVIIIe из 32-й АЭ Королевских ВВС. Рамат-Давид, май 1948г.
-
Авиация и Космонавтика 2007-01 / В.Котельников, А.Фирсов - Супермарин "Спитфайр" (19)
Регистрационный номер: TZ214 "Спитфайр" F.R.XVIII
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: TP197 60-я эскадрилья - последнее истребительное подразделение британских ВВС, вооруженное Spitfire, - летала на FR.Mk 18 во время конфликта в Малайе. Ее самолеты несли характерные черно-желтые полосы в носовой части.
-
Мировая Авиация 145
Регистрационный номер: PS888 [3] Spitfire PR.Mk 19. Самолет PS888 отличился тем, что 1 апреля 1954 года выполнил последний в истории британских ВВС боевой вылет Spitfire. Задачей этого полета, произведенного с базы ВВС Селетар в разгар операции "Firedog", было фотографирование позиций малайских повстанцев в джунглях. На следующий день к выполнению таких полетов приступили реактивные Meteor PR.Mk 10. Позднее PS888 был продан Королевским ВВС Таиланда.
-
Мировая Авиация 144
Регистрационный номер: PS888 [3] Последний находившийся на службе британский Spitfire - PR.Mk 19, номер PS888, из 81 -й эскадрильи (Селетар, Сингапур) - завершил карьеру, выполнив 1 апреля 1954 года фоторазведку района предполагаемого нахождения партизан во время малайского восстания.
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: PS888 [3] В 1950-х годах на Дальнем Востоке большинство PR.Mk 19 было окрашено в цвет PRU Blue (на рисунке - PS888 с серыми верхними поверхностями фюзеляжа) или в цвет натурального металла и несло кокарды вида "Type D".
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: PS853 [19] -
Мировая Авиация 198
Швеция получила 50 Spitfire Mk 19 (S.31), окрашенных в цвет PRU Blue, с двухзначным кодом на киле. Цифра "11" на фюзеляже указывает на принадлежность к подразделению Flottilj 11.
-
Мировая Авиация 198
Небольшая партия турецких PR.Mk 19 несла камуфляж со знаками национальной принадлежности и трехзначными номерами. Число 133 на борту обозначает номер самолета; Mk 19 турецкой поставки имели серийные номера 6551-6554.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: N114BP, NH904 [14] FR.XIVC NH904 of Planes of Fame East is registered N114BP.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: MV293 [7] TFC Spitfire FR.XIVE MV293 in all-silver scheme at the Flying Legends Display, Duxford, in July 1995.
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
Регистрационный номер: MV293 [7] Warbirds of the Fighter Collection perform a head-on fly-through. Left to right: P-51D Mustang G-BTCD Moose, Spitfire XIV MV293 and Spitfire IX ML417.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
Регистрационный номер: MV293 [7] With wheels coming up in characteristically asymmetric style, Fighter Collection Spitfire XIV MV293 growls into the air.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Регистрационный номер: MV293 [7] Этот разведчик "Спитфайр" FR XIVe находился в Техническом колледже индийских ВВС. В августе 1992г. его отреставрировали в Англии и довели до летного состояния
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: PM620 [2], PM660 [2] Персонал II (AC) эскадрильи позирует для официального снимка на фоне своих Spitfire с двигателями Griffon. Серебристые FR.Mk 14 с каплевидным фонарем принадлежат звену "A", a PR.Mk 19 (звено "B") окрашены в цвет PRU blue, авиабаза Ван в Западной Германии, 1949 год. Mk XIV был оснащен двигателем Griffon 61, развивавшим мощность 2035 л. с. (1517 кВт) на высоте 2134 м. Для использования этой огромной мощности Mk XIV (как он назывался с первого полета в 1943 году) первым среди всех Spitfire оснастили пятилопастным винтом. PR.Mk 19, развивавший крейсерскую скорость 595 км/ч, имел сопоставимые с FR.Mk 14 скоростные характеристики. Но из-за увеличенного запаса топлива, необходимого дальнему разведчику, скороподъемность PR.Mk 19 была несколько ниже.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MV293 [7] Pictured at Duxford on May 16, 1992, ex-Indian Air Force Supermarine Spitfire FR.XIV MV293/G-SPIT is nearing completion of its restoration in the hands of the Fighter Collection. Some systems work is still to be finished, and the aircraft is expected to fly later this year. It is painted in the all-silver scheme and markings of an FR.XIV of No 2 Sqn RAF, based at Wahn, Germany, in 1948-49.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: G-MXIV [6], NH749 [6] Former Indian Air Force FR.XIVE NH749 in SEAC colours at the West Mailing display in 1985. Acquired by Keith Wickenden after it was brought back to the UK in 1978, it was rebuilt by Craig Charleston. It currently flies as H749/L in California.
-
Aviation Historian 23 / N.Stroud - Mike Hooks
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] With a canny knack for finding the most attractive perspective of any given aircraft, Mike rarely took more than one or two shots of each type - Kodachrome was expensive! One of those he captured perfectly first time was Spencer Flack's Spitfire FR.XIVE G-FIRE, photographed in the 1980s in its distinctive eyecatching scarlet scheme with white and blue detail. A dazzling performer in the 1980s, this machine still survives at the Palm Springs Air Museum in the USA.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / Photographic Competition: The Winners
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] Classic Air Displays’ Spitfire FR.XIVE G-FIRE/NH904, photographed at the 1981 Biggin Hill Air Fair. At the time, the Spitfire was owned by Spencer Flack.
-
Aviation Historian 17 / P.Fiddian - The Stefan Karwowski Factor
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] Stefan was not only confined to flying the Hunter for Flack’s “Elstree Air Force”; he frequently displayed G-FIRE too and is seen here in the Spitfire’s cockpit at Yeovilton in August 1981. Karwowski never forgot that his chief job was to entertain, and always made the effort to connect with his audience.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: TP280 [6] The only airworthy FR.XVIIIE is Rudy Frasca’s TP280, rebuilt by the owner and Historic Flying.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: G-BRAF [3], SM969 [3]
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / Supermarine Spitfire PR.XIX PM631 /Preservation Profile/
Регистрационный номер: PM631 [24] The same aircraft, now in 91 Sqn markings, at Mildenhall in May 1986.
-
Мировая Авиация 245
Важной линией развития Spitfire были фоторазведчики, оптимизированные для полетов с большими скоростями на больших высотах. На фотографии - один из двух хорошо сохранившихся PR.Mk XIX.
-
Моделист-Конструктор Дальние и высотные разведчики Второй мировой войны
Регистрационный номер: PS890 [3] Высотный разведчик "Спитфайр" PR.XIX, при восстановлении переоборудованный под винты противовращения, 2002г.
-
Aeroplane Monthly 1985-11
Регистрационный номер: PM631 [24] This display season's Tornado-Spitfire double-act. Spitfire PR. XIX PM631 of the Battle of Britain Memorial flight is being flown by Sqn Ldr Paul Day, and the Tornado F.2 by Wg Cdr Richard Peacock Edwards, the CO of Coningsby's Tornado OCU
Другие самолёты на фотографии: Panavia Tornado ADV (F) - International - 1979
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PM631 [24] The Battle of Britain Memorial Flight's PR.XIX PM631 is being overhauled by Historic Flying and is expected to return to the BBMF in April in a PR scheme.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / Spitfires into the next millenium (1)
Регистрационный номер: PM631 [24] Battle of Britain Memorial Flight Spitfire PR.XIX PM631
-
Авиация и Космонавтика 2006-09 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (17)
Регистрационный номер: PS853 [19] -
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: PS853 [19] Spitfire PR Mk XIX PS853 camouflaged as ZP-A, up from Wattisham with the Battle of Britain Flight in 1972.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PS915 [5] The BBMF’s PR.XIX PS915 is painted to represent the prototype Mk XIV.
-
Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: PS915 [5] This fine portrait of the RAF Battle of Britain Memorial Flight’s Spitfire PR.XIX PS915 and Lancaster PA474 was taken en route from Clacton Air Show in Essex to the unit’s Coningsby base in Lincolnshire on August 27, 1999. Coningsby station CO Gp Capt Peter Ruddock was flying the Spitfire, while Sqn Ldr Dave Thomas piloted the Lane; the camera aircraft was flown by Dale Featherby. A change of markings for the Lane is expected over the coming winter: watch out for details and a feature on the Flight soon.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Мировая Авиация 42
Регистрационный номер: PS853 [19] Использовавшийся в качестве высотного разведчика, PR.Mk 19 был последней модификацией Spitfire, служившей в RAF. Последний самолет этого типа, PS853, был списан в июле 1957 года.
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: PS853 [19] BBMF Spitfire PR.XIX PS853 is being auctioned by Sotheby's on November 26, 1994.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / Supermarine Spitfire PR.XIX PM631 /Preservation Profile/
Регистрационный номер: PM631 [24] Sqn Ldr Paul Day flying PM631 in the Wattisham area on Battle of Britain Day in September 1996, photographed by RICHARD PAVER from a Yak-52 flown by Dale Featherby.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / E.Powles - Spy Spitfires over China /First-hand history/
Регистрационный номер: PS853 [19] Although neither of the Spitfire PR.XIXs (PS852 and PS854) flown by the author in Hong Kong survive, their sister aircraft PS853 does, in the hands of Rolls-Royce at Filton. Seen here during its unbroken 31-year career (1964-95) with the RAF’s Battle of Britain Memorial Flight, PS853 never served in the Far East; it flew with the RAF in the UK and Europe in 1945-50, then went to Short Brothers’ Meteorological Flight until retirement in 1957.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PS853 [19] PR.XIX PS853, which served with the BBMF from its inception until 1994, is currently for sale in blue PR colours.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PS853 [19] Day taxying out for a private display flight in Spitfire PR.XIX PS853 at North Weald on January 12, 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: PS853 [19] Sqn Ldr Paul Day taxies Spitfire PR.XIX PS853 out for a demonstration flight at its “official rebirth" and launch on to the market at North Weald on January 12, 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: PS853 [19] Sqn Ldr Paul Day taxying the late Euan English’s Spitfire PR.XIX PS853 at North Weald in January 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PS853 [19] Another view of Paul Day taxying PS853 at North Weald.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: PM631 [24] Among participants at the Duxford show will be BBMF Spitfire XIX PM631, seen here at Historic Flying at Audley End during mid-March 1996 in its new PR blue colour scheme.
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Spitfires into the next millenium (2)
Регистрационный номер: PS853 [19] Paul Day in the cockpit of Karen English’s ex-BBMF Spitfire PR.XIX PS853 at North Weald on January 12, 1996. He has been reunited with the aircraft while carrying out its permit renewal test-flying.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: PS853 [19] Their favourite Spitfire: Day with the Spitfire’s owner, Karen English, widow of the late Euan English.
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: PS853 [19] Долгие годы этот Spitfire PR.Mk 19 (PS853) летал в составе Мемориального звена британских ВВС (BBMF). Свою службу в ВВС самолет начал в 1945 году в составе метеорологического отряда в Вудвэле. В 1996 году PS853 был продан фирме "Rolls-Royce", чтобы собрать средства на восстановление Hurricane LF363, принадлежащего BBMF.
-
Air Enthusiast 2007-01 / A.Thomas - The Last Hoorah! /Post-war combat/
Регистрационный номер: PS852 [4] Разведчик PR.XIX ВВС Гонконга, 1954г.
PR.19 PS852 taxies out for the final flypast. -
Aviation Historian 16 / D.Gordon - Spies in Cold War Skies
Регистрационный номер: PS852 [4] Spitfire XIX PS852, in which Flt Lt Ted Powles made a series of overflights of Chinese territory in 1951, at its base at Kai Tak, Hong Kong, in 1953.
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / T.Harmsworth - Echoes of the Battle of Britain /B of B film 30th/
Регистрационный номер: PM631 [24] A group of Spitfires closes in on the tail of the B-25 camera aircraft. On the extreme right is Mk XIX PM631, which now flies with the Battle of Britain Memorial Flight at Coningsby.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: PM631 [24], PS915 [5] All five Battle of Britain Flight Spitfires flew in formation for the first time ever on September 22, 1998, and were photographed over a foggy Lincolnshire landscape by Martin Bowman. The pilots and Spitfires in this historic formation were: Mk IX MK356, flown by Sqn Ldr Paul Day; Mk IIA P7350 flown by Wg Cdr Al Lockwood, Station Commander at Coningsby; Mk V AB910, flown by Sqn Ldr “Shiney” Simmons; and the two Mk XIXs, PS915 and PM631, flown by Wg Cdr Dave Harrison and Sqn Ldr Clive Rowley respectively.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: MV293 [7], PM631 [24] They did it! Thirteen Spitfires in formation over Southampton Water on May 5, 1996, photographed from an RAF Hawk by JOHN DIBBS.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - Великобритания - 1941Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire Mk.VI / VII / VIII - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939Supermarine Spitfire Trainer - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / M.Oakey - Vintage news
The Southampton formation, which made two display passes and a 360° turn above Hythe, broke the previous record of ten non-military-owned Spitfires, established during the filming of Battle of Britain in the 1960s. A more recent attempt, at a Middle Wallop show in 1986, managed only eight. Even national air forces equipped with the type have not bettered the total of 13, although Spitfire specialist Peter Arnold has records of 11- and 12-aircraft formations by the Burmese and the Israelis. Did the Southampton and Duxford shows in May provide us with the last chance to see Spitfires in such profusion? Unlikely. Duxford was where the Spitfire first entered RAF service, in August 1938. Which means, as the airfield's press officer Frank Crosby tells Vintage News with a gleam in his eye, "There's another anniversary coming up in two years' time..."
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - Великобритания - 1941Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire Mk.VI / VII / VIII - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939Supermarine Spitfire Trainer - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: MV293 [7], PM631 [24] The scene at Southampton’s Eastleigh Airport on the morning of May 5, 1996: the 13 Spitfires which took part in the record-setting formation lined up on the apron.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - Великобритания - 1941Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire Mk.VI / VII / VIII - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939Supermarine Spitfire Trainer - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / T.Harmsworth - Echoes of the Battle of Britain /B of B film 30th/
Members of the film’s art department apply self-adhesive code letters to one of the Spitfires, in this case a Mk XIX, between takes.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: HV259 The Supermarine Spitfire F.R.XIV E Fighter-Reconnaissance Monoplane (Rolls-Royce Griffon 65 engine).
-
Air Enthusiast 2003-01 / G.Pitchfork - 'Cold war' tac recce
Регистрационный номер: TZ112 A clipped-wing Spitfire FR.XIVc of 2 Squadron showing the camera port on the port side below the open canopy.
-
Air International 1985-04 / ??? - Spitfire: Simply Superb /Warbirds/ (3)
Spitfire FR Mk XIV with clipped wings and rear-view hood.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / Personal album
Регистрационный номер: TP440 Supermarine Spitfire F.R.XIV TP440 of No 32 Squadron, based in Palestine and seen at Fayid, Egypt, in 1947 during a goodwill tour of East Africa. Note the squadron's Hunting-horn emblem beneath the windscreen.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: NM821 [5] Another shot of FR.XIV NM821, this time in camouflage and with a black spinner. The name painted below the exhaust stubs is Fochinell - which is probably what the uncomfortable-looking mechanic draped over the nose is saying.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
Регистрационный номер: NH927 Spitfire Mk XIV, NH927, in company with many other Spitfires was flown into this MU and destroyed by the simple expedient of dropping concrete blocks on them with the aid of a crane.
-
Мировая Авиация 135
Все таиландские Spitfire относились к модификациям Mk XIV и 19 машин с двигателями Griffon (в их число входили и последние из боевых Mk 19 RAF, купленных в 1954 году). На снимке представлен FR.Mk XIV.
-
Air Enthusiast 2001-07 / T.Spencer - Land of the Rising Sun
Technicians of 4 Squadron RIAT work on their Spitfire XIVs after arrival in Japan after a long sea journey in the carrier HMS 'Vengeance'. They still wear SEAC-style roundels.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: NH783, NM821 [5], TZ164 The lineup of silver Spitfire FR.XIVs was photographed between January and August 1949 - probably in the spring, judging by the trees in the background on the original print. In the foreground is NM821, which first joined 2 Sqn in August 1945 and finally left the unit in August 1949. Behind it is NH783, with TZ164 and another unidentified Mk XIV in the background. The FR.XIV variant was used for low-level photographic sorties, and was the first Spitfire fitted with a teardrop canopy and lower rear decking.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: NM821 [5] Fochinell again, this time sporting a white spinner and the squadron code L.
-
Air Pictorial 1990-02
Interior of the Santa Monica Museum of Flying showing part of the classic aircraft collection.
-
Aeroplane Monthly 1986-06 / Grapevine
Регистрационный номер: MV370 [3] Ex-Whitehall Theatre of War Spitfire FR.XIV MV370 at the Aces High Flying Museum at North Weald on April 19, 1986.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Fg Off Simons discussing a technical problem with ground staff at Sek Kong on August 9, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
It is February 1949 and the detachment of 60 Sqn to 27 APC Butterworth involved everyone in hectic activity. Practice bombs, cement-headed rockets and 250lb live bombs were all deployed. The Spitfire's wing-mounted camera gun can be seen in the starboard wing root. These aircraft were grey and green with yellow leading edges outboard of the cannon.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
LAC Halliday hoping that the Griffon will pick up after the Coffman fires, before he pulls the chocks away.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Armourer Cpl “Robin” Hood scrambles clear after arming the three cement-headed rockets on a Spitfire FR.XIV.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MV370 [3] Engineless Spitfire XIV MV370 was among several vintage aircraft which failed to find buyers at North Weald on April 9, 1988.
-
Air International 1985-04 / ??? - Spitfire: Simply Superb /Warbirds/ (3)
An F Mk XIV of No 2 Squadron in 1945 modified to carry an oblique camera.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: NH903 Mk XIV NH903, which first joined 2 Sqn in August 1945.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Регистрационный номер: MV364 Разведчик "Спитфайр" FR.XIVe из 8-й эскадрильи индийских ВВС, 1946 г.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / B.Robertson - What's in store? (3)
A few Spitfire F/FR.XIVs were transferred to the Belgian Air Force in 1945, plus later deliveries from stock. They were renumbered SG (for Spitfire Griffon-engined) 1 to 132.
-
Мировая Авиация 198
Регистрационный номер: SG108 После войны осталось много невостребованных британскими ВВС истребителей Spitfire с двигателями Griffon, и эти самолеты сыграли важную роль в возрождении ВВС ряда стран Европы. Характеристики этих машин были настолько высокими, что многие из них продолжали нести службу и после наступления эры реактивной авиации. Эти FR.Mk 14Е из состава бельгийских ВВС несут код "IQ", указывающий на принадлежность истребительной школе в Коксиде, использовавшей эти самолеты с 1948 по 1954 год.
-
Мировая Авиация 37
Регистрационный номер: RN218 Базировавшаяся в Тан Сон Нхуте (французский Индокитай) 273-я эскадрилья непродолжительный период, начиная с ноября 1945 года, использовала Spitfire FR.Mk XIV.
-
Air Enthusiast 2001-07 / T.Spencer - Land of the Rising Sun
A Spitfire FR XIV of 11 Squadron flies over Mount Daisen in 1947.
-
Aeroplane Monthly 1984-01 / Supermarine Spitfire Mk XIV G-MXIV /Preservation Profile/
Регистрационный номер: G-MXIV [6], NH749 [6] Spitfire Mk XIV NH749/G-MXIV during its first flight, from Cranfield, on April 9, 1983, piloted by Angus McVitie. Post-auction negotiations have now ended with the aircraft still unsold.
Spitfire Mk. XIV G-MXIV, now sporting SEAC colour scheme and complete with serial NH749 and code L, photographed during its first flight from Cranfield, on April 9, 1983. The pilot was Angus McVitie. -
Aeroplane Monthly 1984-01 / Supermarine Spitfire Mk XIV G-MXIV /Preservation Profile/
Регистрационный номер: G-MXIV [6], NH749 [6] Spitfire Mk. XIV G-MXIV in primer coat after roll-out on November 26, 1982.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / Grapevine
Регистрационный номер: G-MXIV [6], NH749 [6] David Price's Spitfire FR.XIV G-MXIV on its last sortie from Cranfield before being crated up and sent to the USA.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Approaches to Sek Kong were less hazardous than those to Kai Tak - at least it was possible to overshoot. This Spitfire was snapped on August 4, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1983-02 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: G-MXIV [6] Spitfire Mk XIV G-MXIV in primer coat after roll-out at Cranfield on November 26, 1982.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / ??? - Spits in civvies
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] Spitfire FR.Mk XIVE TZ138 was sent to Canada during 1945-46 for prolonged winterisation trials. In 1948 it was sold to the Imperial Oil Company of Edmonton, Alberta, registered CF-GMZ and used extensively for air racing. It was later sold in America where it was registered N20E but subsequently became N5505A.
-
Aviation Historian 17 / J.Franzi - An Eye on the Prize /An eye for detail/
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] Another view of CF-GMZ gleaming in the sun and ready to take on the Americans at the Cleveland races. The legend on the nose cowling proudly proclaims Edmonton, Canada, to be “The Crossroads of The World”. The aircraft survives today as C-GSPT and is part of Bob Jens’s warbird collection in British Columbia.
-
Aviation Historian 17 / J.Franzi - An Eye on the Prize /An eye for detail/
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] Built at the Supermarine factory at Aldermaston to serve in the camera-equipped fighter-reconnaissance role, Spitfire FR.XIVe TZ138 was delivered to the RAF in July 1945 and transported to Canada by ship that November, after which it served with the RCAF. By the summer of 1949 the Griffon-powered fighter had been acquired by RCAF pilots Ken Brown and “Butch” McArthur, registered CF-GMZ and painted in racing colours for the USA’s National Air Races in Cleveland, as seen here.
-
Aviation Historian 18
Регистрационный номер: N5505A, TZ138 Breaking for the border? Racing Spitfire FR.XIVe TZ138/N5505A, date and location of photograph unknown. The “Imperial Oil Ltd” legend is still faintly visible above the cheatline on the forward fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / Supermarine Spitfire Mk XIVe G-FIRE /Preservation Profile/
Регистрационный номер: NH904 [14] -
Aeroplane Monthly 1989-04
Регистрационный номер: G-MXIV [6], NH749 [6] MICHAEL O'LEARY’S plate features the two Spitfires of the new Museum of Flying, located at Clover Field, Santa Monica, California. In the foreground is Spitfire Mk IXC/E MA793, painted to represent PT672 of 40 Squadron SAAF. Behind is Spitfire FR. XIVE NH749, ex G-MXIV and formerly an Indian Air Force machine
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1981-05 / News Spotlight
Регистрационный номер: NH904 [14] Spencer Flack’s Spitfire XIVc, ex NH904, ex Belgian Air Force and now registered G-FIRE, seen at Elstree on March 14, 1981 on the day of its first flight since restoration. Bought from Sir William Roberts in July 1979, the Spitfire has been carefully rebuilt at Elstree over the past 18 months. Though seen here in primer paint, the aircraft will be painted scarlet overall and will join the owner’s similarly painted Hawker Hunter G-HUNT and Sea Fury G-FURY for the coming airshow season.
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / Supermarine Spitfire Mk XIVe G-FIRE /Preservation Profile/
Регистрационный номер: NH904 [14] -
Aeroplane Monthly 1989-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: N8118J, NH904 [14] Now in the USA and wearing unfamiliar clothes is the former Spencer Flack all-red Spitfire XIV G-FIRE. Imported by Bob Pond for his Planes of Fame East Collection, it has been re-registered N8118J.
-
Aeroplane Monthly 1983-11 / S.Piercey - The great warbirds display
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] Spitfire Mk XIV G-FIRE taking off for its display routine.
-
Aviation Historian 17 / P.Fiddian - The Stefan Karwowski Factor
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] The dynamic duo - G-HUNT and Flack’s Spitfire FR.XIV G-FIRE perform a scorching high-speed run at the Biggin Hill Air Fair in May 1981. In its obituary, Flight International described Karwowski as having ‘‘a responsible attitude to display flying [which] was exciting but never reckless”.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Aeroplane Monthly 1981-05 / News Spotlight
Регистрационный номер: NH904 [14] Spencer Flack’s Spitfire XIVc, ex NH904, ex Belgian Air Force and now registered G-FIRE, seen at Elstree on March 14, 1981 on the day of its first flight since restoration. Bought from Sir William Roberts in July 1979, the Spitfire has been carefully rebuilt at Elstree over the past 18 months. Though seen here in primer paint, the aircraft will be painted scarlet overall and will join the owner’s similarly painted Hawker Hunter G-HUNT and Sea Fury G-FURY for the coming airshow season.
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / Supermarine Spitfire Mk XIVe G-FIRE /Preservation Profile/
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] -
Aeroplane Monthly 1983-08
Регистрационный номер: G-FIRE [7], NH904 [14] Spencer Flack's Elstree-based Vickers Supermarine Spitfire XIVc, G-FIRE, photographed in the Cambridge area on June 7, 1983, by GORDON BAIN.
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: PM631 [24] Spitfires G-FIRE (Mk. XIVe), AR213 (Ia), P7350 (IIa), PM631 (PR19), AB910 (Vb) and RM689 (XIV) pay tribute to the late Sir Douglas Bader in a “missing man” formation at the Greenham Common Air Tattoo on July 23-24, 1983.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - Великобритания - 1941Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: PM631 [24] Spitfires G-FIRE (Mk. XIVe), AR213 (Ia), P7350 (IIa), PM631 (PR19), AB910 (Vb) and RM689 (XIV), plus BoBMF Hurricanes PZ865 and LF363 are lined up.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - Великобритания - 1941Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Авиация и Космонавтика 2006-09 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (17)
Установка на истребителе Mk.XIV фотокамеры в подфюзеляжном баке
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / G.Parry - Images of War (3)
Checking the lens of an aerial camera installed in a 2 Sqn Spitfire XIV of A Flight at Wunstorf in 1949. The squadron received jet reconnaissance equipment in the form of Meteors in 1950-51.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Plt Off Harvey returning from a reconnaissance flight on January 31, 1950, in a Spitfire FR.XVIII photographed from an oblique-mounted F.24 camera mounted in an accompanying Spitfire.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
"Спитфайр" FR.XVIIIe полете над аэродромом Эль Файюм, 1949 г.
-
Air International 1985-04 / ??? - Spitfire: Simply Superb /Warbirds/ (3)
An FR Mk XVIII of No 32 Squadron.
-
Авиация и Космонавтика 2006-01 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (9)
"Спитфайр" XVIIIE, сохранившийся до наших дней
-
Мировая Авиация 198
После разделения Британской Индии на несколько государств Spitfire Mk XIV и FR.Mk 18 (базировавшиеся в Канпуре, Пуне и Шринагаре) совместно с Tempest Mk II индийских ВВС на протяжении двух лет использовались для ударов по наземным целям на северо-западной границе и в Кашмире. Также в боевых действиях участвовали PR.Mk 19 101-го звена. Но к середине 1950-х годов Spitfire были практически полностью выведены из состава индийских ВВС, а 14 эскадрилья сдала свои последние Mk 18 в 1957 году. Несколько Mk XIV и 18 (на снимке) использовались в Центральной летной школе в Джодхпуре и летной школой в Амбале до начала 1950-х годов.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
At Sek Kong the author's favourite vantage point was the top of the photo tender. Pilots returning from patrol were well aware of this and, knowing that McHard usually had a camera at the ready, would vie with one another to see who could get the most dramatic shot and scare the life out of the photographer! Note how the Korean war zone stripes were painted over the aircraft serial numbers - the individual aircraft letter was repeated beneath the nose.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Another photograph of a Spitfire XVIII taken from atop the photo tender at Sek Kong.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Eight of 28 Sqn’s Spitfires in formation on May 26, 1950. Three have been stripped of their camouflage; the rest followed suit during the following months.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Another Spitfire FR.XVIII landing at Sek Kong, this time on August 5, 1950. The noise of the growling Griffons on the returning aircraft was a sound that those who experienced it will never forget.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
Flt Lt Ralph Fisher is seated in a Spitfire F.R.XVIII, and was probably about 20 years old at the time.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: SM843 The Supermarine Spitfire F.R.Mk.XVIII Fighter-Reconnaissance Monoplane (Rolls-Royce Griffon 65 engine).
-
Air Pictorial 1991-11
Регистрационный номер: G-BRAF [3], SM969 [3] A rarely photographed ex-Indian Airforce Spitfire FR XVIII RAF s/n SM969 (G-BRAF) at Biggin Hill. Operated by Douglas Arnold (note the squadron letters!) the Spitfire spends its time between Biggin Hill and Hum airports. Its silver paint scheme makes an interesting change from the more usual camouflage.
-
Aeroplane Monthly 1990-09 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: G-BRAF [3], SM969 [3] Warbirds of Great Britain's recently-reassembled Supermarine Spitfire XVIIIE SM969/G-BRAF at Biggin Hill on July 20, 1990. The aircraft was flown during the following week. In the background is WoGB Vought F4U-5N Corsair N179NP.
-
Air International 1994-08 / Fighter A to Z
Регистрационный номер: TP265 [2] Spitfire FR Mk XVIII, with rear-fuselage oblique camera installation.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Регистрационный номер: TP427 [2] Pictured at Kai Tak in December 1949, in pristine condition before Korean black and white wing bands were applied, is Spitfire FR.XVIII TP427. It was in this machine that Fg Off Simons suffered a brake failure. In order to prevent running off the end of the runway into parked aircraft, the pilot retracted the undercarriage. The result of this action was pictured in Aeroplane Monthly of January 1989.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Wootton - Operation Snapdragon
Armourers attach practice bombs to a Spitfire FR.XVIII at Kai Tak in August 1949. No 28 Sqn moved to Kai Tak in May that year.
-
Aviation Historian 36 / M.Hiscock - A missed opportunity?
Регистрационный номер: TP265 [2] The Griffon-powered Spitfire Mk XVIII was built in two variants, the F.XVIII as a fighter-bomber and the FR.XVIII, as seen here, as a fighter-reconnaissance variant (note the camera aperture aft of the cockpit). The Mk XVIII had a “low-back” fuselage and teardrop canopy and a further enlarged rudder.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Dawn breaks over Sek Kong behind the neatly lined-up Spitfire FR. XVIIIs, with their protective quilted cockpit canopy covers strapped in place. This picture was taken after a night on guard duty. At Sek Kong the principle "enemy” activity was the stealthy removal of quite large areas of PSP runway by the local wide-boys. No-one was ever caught redhanded and it remains a mystery how the heavy steel plates were uplifted so silently.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Регистрационный номер: TP378 Spitfire FR.XVIIIs snapped from the roof of the J-type photographic tender; the picture also shows the Austers of 1914 AOP Flight and the tents in the process of being replaced by Nissen huts.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Just before 28 Sqn 's departure for Sek Kong, the Spitfire FR.XVIIIs were beginning to look sunbleached and scruffy. A decision was made to remove camouflage paint, a task undertaken by all squadron personnel, including the aircrew and the squadron CO, Sqn Ldr Yule! These two photographs were taken while the first Spitfire was being thus treated. Its pilot, Candian P2 Macmullen, in shirt sleeves and with scraper in hand, is assisted by Cpl Ibbotson, with old broom head, and Cpl Kerr with caustic solution. The supporting duet on the fuselage is LACs Skivington and Kelly, one listening to the camera hatch.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Wootton - Operation Snapdragon
At Tengah, before take-off on January 14, 1948. From left to right: Bob Wootton, John Nicholls, John Phipps and Ian Hart in front of a 28 Sqn Spitfire FR.XVIII.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Supermarine Spitfire P.R.Mk.XIX Photographic-Reconnaissance Monoplane (Rolls-Royce Griffon 65 engine).
-
Aviation Historian 36 / M.Hiscock - A missed opportunity?
Seen here with a 170gal slipper tank on its centreline, the Griffon-powered Spitfire PR.XIX was the last of the type’s dedicated photo-reconnaissance variants and incorporated a “high-back” fuselage. The most suitable candidate for a potential specialised PR Spitfire variant with a rearward-located cockpit was probably the FR.XVIII.
-
Моделист-Конструктор Дальние и высотные разведчики Второй мировой войны
"Спитфайр" PR.XIX с мотором "Гриффон"
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: PM660 [2] Spitfire PR.XIX PM660 arrived at Celle on May 5, 1947 and is recorded as joining 2 Sqn from there in December 1949.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
Регистрационный номер: PS852 [4] The author’s favourite Spitfire, in which he made the flight described here. Spitfire PR.XIX PS852, pictured at Kai Tak in the early Fifties, was taken on strength by 81 Sqn in January 1951 and remained with the unit until early 1954, when it was delivered to the Hong Kong Auxiliary Air Force. After a year with the HKAAF, a wheels-up landing ended its Service career.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
Регистрационный номер: PS890 [3] Spitfire PR.XIX PS890 of 81 Sqn has its F.52 camera changed after a photographic sortie.
-
Aeroplane Monthly 1977-06 / Personal album
Регистрационный номер: PM514 Supermarine Spitfire PR.XIX PM514 with No 60 Squadron, RAF; one of 225 PR.XIXs which served with the RAF at home and overseas after the war. Basically a Mk XIV airframe with f modified Mk Vc wings, it had a universal camera installation. The RAF's last operational sortie with a first-line Spitfire was made by a PR.XIX on April 1, 1954.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: PM555 A relaxed scene around PR Mk XIX PM555, as groundcrew prop up the fuselage like a bar, or perch on the tailplane to enjoy a gossip in the sunshine.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / Skywriters
Spitfire 19 TP33? of 208 Squadron, based at RAF Fayid in 1949.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: PM616 Pilot and groundcrew pose with PR. XIX PM616, which served with the squadron from August 1947 to July 1950.
-
Aeroplane Monthly 1985-05 / Personal album
Регистрационный номер: PM632 Spitfire PR.XIX PM632 first joined 2 Sqn in December 1946. It was declared Cat E and scrapped in June 1948.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
The author preparing for a flight in a Spitfire PR.XIX from Kai Tak in 1951.
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / G.Parry - Images of War (3)
An F24 8in aerial camera installed in a Spitfire at RAF Benson in October 1948.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
Регистрационный номер: PM620 [2] Установка фотокамеры F52 в PR XIX
Two long-focus F.52 cameras being fitted in Spitfire PR.XIX PM620 of 2 Sqn at RAF Wunstorf, Germany, in April 1949. -
Авиация и Космонавтика 2006-09 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (17)
Регистрационный номер: PS925 Опытный PR XIX во время доводки
-
Мировая Авиация 144
Регистрационный номер: PM655 Послевоенный PR.Mk XIX. Самолет с бортовым кодом "6C" принадлежит опытному фоторазведывательному авиаотряду (Photographic Reconnaissance Development Unit). После войны Mk XIX имелись у Индии, Швеции, Таиланда и Турции, а Дания и Норвегия получили Mk XI.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / News Spotlight
Spitfire PR.Mk XIX of the Battle of Britain Flight, recently repainted in authentic photoreconnaissance blue markings.
-
Aeroplane Monthly 1978-04
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: PS853 [19] Flying in the late 1950s, in camouflage
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / News Spotlight from Strathallan
Регистрационный номер: PM631 [24] A mixed bag comprising, left to right, Strathallan's Hurricane IIB G-AWLW “P3308”, Meteor T.7 WF791 and Vampire T.11 XH304 of the RAFs Vintage Pair, and Spitfire PR.19 PM631 of the RAFs Battle of Britain Flight.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Air International 1974-03 / In print
Регистрационный номер: PM631 [24] The Royal Air Force Battle of Britain Flight, based at Coltishall, now has four airworthy Spitfires and two Hurricanes on strength, including the Spitfire PR Mk 19 PM631 in the markings of No 11 Squadron and the Hurricane IIC (minus wing cannon) LF363 marked as Douglas Bader's aircraft, LE:D of No 242 Squadron.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1984-12
Регистрационный номер: PM631 [24] This superb plate taken by RICHARD WINSLADE. The aircraft is the Battle of Britain Memorial Flight's Supermarine Spitfire PR XIX PM631. The photograph was taken on June 7, 1984, in the vicinity of Jersey.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / P.Lamboit - Eyes in the sky (3)
Регистрационный номер: PM631 [24] Spitfire PR.XIX PM631 of the Battle of Britain Memorial Flight over the English Channel on June 7, 1984.
-
Авиация и Космонавтика 2006-09 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (17)
Один из первых серийных PR XIX еще без герметичной кабины
-
Aviation Historian 16 / D.Gordon - Spies in Cold War Skies
Регистрационный номер: PS836 [3] Supermarine Spitfire PR.XIX PS836 during its tenure with No 81 Sqn, a crucial part of the Far East Air Force’s reconnaissance element. It was a squadron-mate of this aircraft, PS852, in which Ted Powles overflew Chinese territory from Kai Tak in January 1951; PS836 survives today and is undergoing restoration in Thailand.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / E.Powles - Spy Spitfires over China /First-hand history/
Регистрационный номер: PS836 [3] Supermarine Spitfire PR.XIX PS836 of 81 Sqn, the author’s parent unit during his Hong Kong posting. The unit operated this type from September 1946 to April 1954, serving as the reconnaissance element of the Far East Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
Регистрационный номер: PS890 [3] Another view of Spitfire PR.XIX PS890, its handsome profile somewhat distorted by the shutter blind of the camera, as are the buildings in the background. The pilot was Fg Off Giddens and the photograph was taken at RAF Seletar in March 1953.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: PS915 [5] Spitfire PS915 was handed back to the Battle of Britain Memorial Flight on March 24, 1987 after a 2 1/2yr refurbishment. It is pictured over Samlesbury Airfield, where the restoration was carried out by British Aerospace.
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: PS853 [19] With the Battle of Britain Memorial Flight, back in PR blue
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: N3319 Disguised as N3319 "EI-K” for Battle of Britain film, September 7, 1968
-
Air Enthusiast 2007-01 / A.Thomas - The Last Hoorah! /Post-war combat/
Регистрационный номер: PS854 To boost numbers and to assist in training in 1954 the HKAAF received two Spitfire PR.19s, including PS854 that was delivered to Kai Tak in August
-
Авиация и Космонавтика 2006-09 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (17)
Сохранившийся разведчик PR XIX, использовавшийся до 2000г. для разведки погоды
-
Air Pictorial 1956-06 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер: PS853 [19] One of four remaining Spitfire P.R.Mk.19s, PS853 - code letter "C" - is operated by Short Brothers' Flying Services Division Meteorological "Thum" Flight at Woodvale, Lancs. P.R . blue overall with black spinner.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / Supermarine Spitfire PR.XIX PM631 /Preservation Profile/
Регистрационный номер: PM631 [24] Последний "Спитфайр", снятый с вооружения британских ВВС
PM631 in overall PR blue scheme at Speke airport, Liverpool, in the late Fifties, when it was engaged on THUM flights from RAF Woodvale. -
Мировая Авиация 135
Регистрационный номер: PS935 Разведчик "Спитфайр" PR.XIX шведских ВВС, октябрь 1948г.
Spitfire Mk 19 PS935, принадлежавший RAF, предполагали передать ВВС Индии, но закончил он свою службу как S.31 31001 в ВВС Швеции. На снимке самолет в окраске своего подразделения Flottilj 11. -
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PS909 Spitfire 36 serialled 31036, was originally coded 56. Its RAF serial was PS909.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PS861, PS881 40 and 13 were 31040 and 31033, ex-RAF PS881 and PS861.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PS869 Spitfire 41 was serialled 31021 and was ex-RAF PS869. It crashed on August 12, 1953, with only 208hr to its credit.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PS875 [2] This appears to be 31040, numbered 60 and 40, previously PS875.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PS875 [2] Spitfire XIX 60, SAF serial 31040 was ex-RAF PS875. It was scrapped on August 20, 1955, with 440hr logged.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Регистрационный номер: PM561 Aircraft 54 serialled 31034, was PM561. Note the strap holding the tail down.
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
One of the two Spitfires numbered 24 undergoes maintenance.
-
Моделист-Конструктор Дальние и высотные разведчики Второй мировой войны
PR.XIX из 10-го разведывательного полка турецких ВВС
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
"Спитфайры" в Малайзии
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
Вооруженные ракетами "Спитфайры" готовятся к вылету на аэродроме Куала-Лумпур
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
"Спитфайры" из 60-й эскадрильи на аэродроме Куала-Лумпур. 1950г. На дальнем плане "Темпесты II" из 33-й эскадрильи
Другие самолёты на фотографии: Hawker Tempest - Великобритания - 1943
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
Подготовка "Спитфайра" к боевому вылету с малазийского аэродрома
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
Регистрационный номер: PM574 [3] "Спитфайр" PR.XIX из состава 81-й эскадрильи, воевавшей в Малайзии до 1954г.
-
Aeroplane Monthly 1983-10
Регистрационный номер: PM631 [24] This year’s Air Tattoo at Greenham Common (July 23-24, 1983) hosted the biggest gathering of Spitfires and Hurricanes in this country in recent years. These photographs were taken before and after the display rehearsal on July 21. Here is the Battle of Britain Memorial Flight’s Spitfire PR.19, PM631 (AD-C); behind it is the same unit’s Spitfire Mk.IIa, P7350, carrying a 64 Sqn code, SH-D. In the background are Greenham’s controversial cruise-missile bunkers.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / Supermarine Spitfire PR.XIX PM631 /Preservation Profile/
Регистрационный номер: PM631 [24] PM631 in 11 Sqn colours at RNAS Yeovilton circa 1972.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / Grapevine
Регистрационный номер: PM631 [24] The Battle of Britain Memorial Flight’s Spitfire PR.XIX, PM631, gleams in the sunshine at Cranfield. The aircraft has just been given a major service and repaint by the College of Aeronautics’ Engineering Unit. The work, completed during the first week in May 1985, included changing the propeller and undercarriage, removing both banks of cylinders from the Rolls-Royce Griffon engine for servicing, replacing the wing attachment bolts and control cables, reskinning the tailplane and repairing the fuselage. Many of the replacement parts were made in Cranfield’s own workshops.
-
Aeroplane Monthly 1990-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: PM631 [24] Battle of Britain Memorial Flight Spitfire XIX PM631 undergoing engine runs at Cranfield in early April 1990. Following major overhaul at the College of Aeronautics and a respray in South-east Asia colours by Rogers Aviation, it was returned to the Flight on April 10.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Talkback
Регистрационный номер: PS853 [19] Two Spitfires - AB910 and PS853 - and the Hurricane LF363 of the RAF Historic Flight photographed at Coltishall in April.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Air Enthusiast 2007-01 / A.Thomas - The Last Hoorah! /Post-war combat/
On April 21, 1955, the four surviving Spitfires set off on their final flight - the Queen's Birthday flypast. F.24s VN318 and VN485 are nearest with the PR.19s beyond.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - Великобритания - 1944
-
Air-Britain Aeromilitaria 1984-03
The crowded scene depicts Iesi airfield in Italy which was the base for No.3 Wing, South African Air Force, when it escaped from the mud of Pescara. It then faced another problem, namely finding space to take-off.
In this SAAF photograph, can be seen Spitfire VIIIs, IXs, XIs and XIXs, Mustang IIIs and IVs, Bostons, Baltimores, a Beaufighter, a Kittyhawk, Mitchells and Havocs of the USAAF, an Expediter, Vengeances, Liberators and a silver Thunderbolt. Amid this mass of aircraft are the lines of Marauders which probably used a fair proportion of their fuel load to get to the runway. The local farmer appears to have left home.Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937Bristol Beaufighter - Великобритания - 1939Consolidated B-24 Liberator - США - 1939Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938Martin Baltimore / Type 187 - США - 1941North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940North American P-51 Mustang - США - 1940North American P-51D Mustang - США - 1944Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire Mk.VI / VII / VIII - Великобритания - 1942Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939Vultee A-35 Vengeance - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1984-01 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (4)
Регистрационный номер: PM631 [24] The cockpit of Battle of Britain Memorial Flight Spitfire PR. Mk XIX PM631, looking remarkably uncluttered without a gunsight and with its clear-view moulded windscreen. The hood jettison lever in this aircraft is on the lower port side of the windscreen frame.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
The cockpit of the Spitfire PR.XIX - note the stirrup-type rudder pedals.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Close-up of a Spitfire F.R.Mk XVIII windscreen.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
Регистрационный номер: TP280 [6] The empennage of the Frasca Spitfire Mk XVIIIE TP280, a recent arrival from America.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: PM860 Presented to The Air Museum “Planes of Fame” founder Ed Maloney by the King of Thailand, Spitfire PR.XIX PM860 has been undergoing restoration at the museum’s Chino base in California for several years and is progressing well.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / Spitfires into the next millenium (1)
Регистрационный номер: PS915 [5] Earlier days: a fine “restoration portrait” of BBMF Spitfire PR.XIX PS915 at BAe Samlesbury in the mid-Eighties. Now the BBMF’s other Mk XIX, PM631, is undergoing similar work at Historic Flying.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / Spitfires into the next millenium (1)
Регистрационный номер: PM631 [24] BBMF Spitfire PR.XIX PM631 stripped to bare metal and under major overhaul at HFL in January 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / Spitfires into the next millenium (1)
A general view of HFL’s restoration hangar at Audley End in January 1996, with BBMF Spitfire PR.XIX in the foreground and TFC Mk V EP120 behind it.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1979-04 / News Spotlight
Регистрационный номер: PS836 [3] The unhappy remains of Spitfire P.R.XIX PS836 were photographed in the grounds of a school at Chieng Mei in Northern Thailand. The aircraft was presented to Thailand by the USA after World War Two, but its future is unknown.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / Personal album. Military
Регистрационный номер: TP427 [2] Spitfire FR.XVIII TP427 of 28 Sqn seen at Kai Tak following an incident on February 2, 1950. The squadron operated Spitfire XVII Is from February 1947 until February 1951.
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Регистрационный номер: PS853 [19] On its nose at Woodvale, June 12, 1957
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / T.Harmsworth - Echoes of the Battle of Britain /B of B film 30th/
Регистрационный номер: PM631 [24] Spitfire XVIE TE356 (PM631 ???) up on its nose at North Weald during the making of the film Battle of Britain after an over-enthusiastic actor (Robert Shaw?) got carried away while taxying for the cameras. The aeroplane now flies in Australia
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / Skywriters
Регистрационный номер: NH749 [6] The photograph supplements our Preservation Profile on Super marine Spitfire Mk XIV G-MXIV/NH749. It was sent in by Spitfire historian Peter R. Arnold, and we were only just too slow to incorporate it into the Profile. It shows NH749 as it was discovered at Patna in 1977.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
The big five-bladed propeller on the Spitfire XVIII absorbed the enormous power of the Griffon engine, producing tremendous torque on take-off, which would sometimes catch the unwary pilot off guard. This nose-over of 60 Squadron's V-Victor followed a torque-induced ground loop at Sembawang in June 1949. Bits of the propeller were scattered all over the airfield. Note the small underwing serial numbers, the inboard positioning of the roundels and the two rear fixings for the long-range belly fuel tank.
-
Aeroplane Monthly 1983-09 / Supermarine Spitfire Mk XIVe G-FIRE /Preservation Profile/
Регистрационный номер: NH904 [14] -
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
This out-of-service 28 Sqn Spitfire is firmly tied down and has the control surfaces removed as a precaution against the constant threat of typhoons.
-
Aeroplane Monthly 1989-06 / J.McHard - Far East assignment (1)
Регистрационный номер: TP431 On August 27, 1949 Fg Off Harvey undershot whilst landing at Kai Tak. His Spitfire took away the top of the boundary fence, terrified traffic, and he got away with it by the skin of his teeth.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Wootton - Operation Snapdragon
The scene at Kai Tak after the collision between John Nicholls and Ian Hart.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Wootton - Operation Snapdragon
Another view of Spits “D" and “R" after their collision at Kai Tak - January 1948.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: MV370 [3] Spitfire F.R.Mk XIV MV370/T44 at Nagpur.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
On May 22, 1948, Egyptian Spitfire IXs attacked Ramat David airfield three times. The first attack received no opposition, but the Egyptian pilots met fierce resistance during the successive attacks. Four Egyptian Spitfires were shot down, and four British airmen were killed. Photographs show various 32 Squadron Spitfire F.R.XVIIIs (coded GZ) wrecked by the Egyptian Spitfire IXs. Aircraft damaged during the raid included TP336, TP364, TP443, TP446 and TP450.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
On May 22, 1948, Egyptian Spitfire IXs attacked Ramat David airfield three times. The first attack received no opposition, but the Egyptian pilots met fierce resistance during the successive attacks. Four Egyptian Spitfires were shot down, and four British airmen were killed. Photographs show various 32 Squadron Spitfire F.R.XVIIIs (coded GZ) wrecked by the Egyptian Spitfire IXs. Aircraft damaged during the raid included TP336, TP364, TP443, TP446 and TP450.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
On May 22, 1948, Egyptian Spitfire IXs attacked Ramat David airfield three times. The first attack received no opposition, but the Egyptian pilots met fierce resistance during the successive attacks. Four Egyptian Spitfires were shot down, and four British airmen were killed. Photographs show various 32 Squadron Spitfire F.R.XVIIIs (coded GZ) wrecked by the Egyptian Spitfire IXs. Aircraft damaged during the raid included TP336, TP364, TP443, TP446 and TP450.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
Регистрационный номер: TZ232 [2] Spitfire F.R.XVIII TZ232 took off with a jammed throttle. It hit the ground and cartwheeled twice, but miraculously the pilot escaped without injury
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
Регистрационный номер: TZ232 [2] Spitfire F.R.XVIII TZ232 took off with a jammed throttle. It hit the ground and cartwheeled twice, but miraculously the pilot escaped without injury
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
The officer seen standing next to the remains of his Spitfire F.R.XVIII is Colin Sloan. He escaped with just one stitch in his nose.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / Personal album
Both 32 and 208 Squadron later moved to Nicosia in Cyprus, where this photograph was taken.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS654 [4], TP280 [6] Spitfire F.R.Mk XVIII TP280/HS654 at Kalaikunda after the undergrowth had been cut away. Note how the prop blades have been hacked off at the roots.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS654 [4], TP280 [6] The same aircraft with code letters just visible aft of the cockpit.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS654 [4], TP280 [6] Spitfire F.R.Mk XVIII TP280/HS654 as it was discovered at Kalaikunda.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS687 [2] Spitfire F.R.Mk XVIII HS687 as it was found in the Kalaikunda undergrowth. The rudder and elevators are devoid of fabric, ribs and trailing edges.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS687 [2], TP298 [5] Crating up the two Spitfire XVIIIs HS687 and TP298 at Kalaikunda.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: TP298 [5] Spitfire F.R.Mk XVIII TP298 again. Note how some of the paint has worn away to reveal half of the IAF serial number;
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: TP298 [5] Spitfire F.R.Mk XVIII TP298 just after being cleared of undergrowth at Kalaikunda.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: TP298 [5] Spitfire F.R.Mk XVIII TP298 well and truly buried in the Kalaikunda undergrowth.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: TP298 [5] The Mk XVIII TP298 as it was found in the Kalaikunda undergrowth.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS653 [2] Spitfire F.R.Mk XVIII HS653 at Barakpor;
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS653 [2], TP276 This Spitfire F.R.Mk XVIII, TP276/HS653, was collected from Barakpor and was almost intact.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS649 Spitfire F.R.Mk XVIII HS649 at Kalaikunda was under cover but had a broken back.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Регистрационный номер: HS654 [4], TP280 [6] Spitfire F.R.Mk XVIII TP280/HS654 as it was discovered at Kalaikunda.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / W.Haydon-Baillie - Indian Spitfire Expedition
Wensley Haydon-Baillie, second from left, and Roger Gullick, extreme right, take a breather at Kalaikunda. Spitfire Mk XVIII in the background.
-
Aviation Historian 22
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] Master modeller Peter Castle of East Sussex-based Airscale has recently completed a 1/18th-scale model of Supermarine Spitfire FR.XIVe TZ138 in its racing guise as CF-GMZ/“80” at the 1949 Cleveland Air Races.
-
Aviation Historian 22
Регистрационный номер: CF-GMZ [6] -
Aeroplane Monthly 1982-10 / R.Riding - Your own Spitfire for L1,000
Регистрационный номер: PM574 [3] Spitfire PR XIX PM574 in all-silver finish.
-
Aeroplane Monthly 1982-10 / R.Riding - Your own Spitfire for L1,000
Регистрационный номер: PM574 [3] -
Aeroplane Monthly 1993-08 / E.Powles - High drama
Регистрационный номер: PS852 [4] KEITH WOODCOCK’S painting dramatically portrays the author’s hair-raising descent from 50,000ft on February 5, 1952.
-
Aeroplane Monthly 1999-11 / T.Hall - Cutaway Kings: Peter Endsleigh Castle /Cutaway drawings/
Регистрационный номер: NM821 [5] A fine Endsleigh Castle study of Supermarine Spitfire FR.XIVE of 2 Sqn RAF, based at Gatow, Berlin, in 1946.
-
Мировая Авиация 198
Spitfire FR.Mk 18E. Этот самолет входил в состав 28-й эскадрильи FEAF (Far East Air Force - Дальневосточные ВВС), в конце 1950-х годов базировавшейся в Каи Так, Гонконг. Самолет окрашен по стандартной для истребителей британских ВВС того времени схеме - цвета Dark Green/Dark Sea Grey на верхних поверхностях и цвет Medium Sea Grey на нижних. Знаки национальной принадлежности состоят из введенных в 1947 году кокард вида "Type D". Обозначения эскадрильи включают окрашенный в красный цвет кок винта и эмблему подразделения на киле, на которой был изображен Пегас, стилизованный под белых коней из Йетсбери, Уилтшир, где эскадрилья получала свои первые истребители Sopwith Camel в 1917 году. Во время корейской войны истребители Spitfire, базировавшиеся в Гонконге, несли черно-белые опознавательные полосы на хвостовой части фюзеляжа (закрывают серийный номер на левом борту этого самолета) и верхней и нижней поверхностях крыла.
-
Aviation Historian 36 / M.Hiscock - A missed opportunity?
What might have been? This artist’s impression by MARK HARRIS shows what a Griffon-powered “Spitfire PR.XVIII” - adapted for extended range with the cockpit relocated rearwards to accommodate more fuel and cameras - may have looked like.
-
Aviation Historian 36 / M.Hiscock - A missed opportunity?
Rearward-cockpit Spitfires. The evolution of a speculative idea...
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939Supermarine Spitfire Trainer - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / Supermarine Spitfire PR Mk XIX /Preservation Profile/ (49)
Supermarine Spitfire PR Mk XIX
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / P.Billing - Crowned Spitfires
Supermarine Spitfire Mk PR. XIX (S31) Royal Swedish Air Force
-
Aviation Historian 17 / J.Franzi - An Eye on the Prize /An eye for detail/
Supermarine Spitfire FR.XIVe TZ138/CF-GMZ, 1945-49
Тип фотографий
- Все фото (240)
- Боковые проекции (14)
- Цветные фото (45)
- Ч/б фото (123)
- Кабина (3)
- Реставрация (6)
- Обломки (32)
- Модели, рисунки, схемы (17)