Описание
Страна : Великобритания
Год : 1943
Одноместный истребитель и истребитель-бомбардировщик
Tempest
Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Создан в КБ фирмы "Хаукер эйркрафт" под руководством С. Кэмма. Первый опытный образец самолета поднялся в воздух 24 февраля 1943 г. Серийное производство начато в июне 1943 г. Строился на заводах "Хаукер" в Лэнгли и "Бристоль" в Филтоне. Всего выпущено 1257 "темпестов", в т.ч. 805 за время войны. Принят на вооружение в Великобритании в апреле 1944 г. Вооружение 4x20.
Основные серийные модификации, выпускавшиеся в период войны:
- "Темпест" V с мотором "Сейбр" II;
- "Темпест" II с мотором "Центаурус" V/VI;
- "Темпест" VI с мотором "Сейбр" V и маслорадиатором в крыле.
Первое боевое применение - прикрытие высадки союзников в Нормандии в июне 1944 г. С августа участвовали в перехвате самолетов-снарядов V-1 (днем и ночью). В конце 1944 г. - начале 1945 г. прикрывали наступление в Бельгии и Голландии. Снят с производства в июне 1947 г. Снят с вооружения в Великобритании в июне 1953 г.
"Темпест" V||
Размах:||12,5 м
Длина:||10,26 м
Моторы, количество х мощность:||1x2260 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6150 кг
Максимальная скорость:||690 км/ч
Практический потолок:||11150 м
Дальность:||2450 км
Описание:
- Tempest
- Hawker Tempest
Фотографии
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: EJ713 [2] No 122 Wing’s Tempest Vs. F/L Weston’s EJ713 ‘W2-K’ of 80 Squadron. October 1944.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: EJ783 [2] No 122 Wing’s Tempest Vs. EJ783 of 274 Squadron, coded ’JJ-N’.
-
Мировая Авиация 55
Регистрационный номер: JN751 [3] 150-е авиакрыло принимало участие в борьбе с немецкими ракетами V-1, сбив 632 ракеты. После высадки союзников в Нормандии оно было переброшено на континент, но в октябре 1944 года осталось без своего командира - он был сбит и попал в плен.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: JN766 [3] No 122 Wing’s Tempest Vs. No 486 Squadron JN766 ‘SA-N’ shortly after the unit made the transition from Typhoons, May 1944.
-
Мировая Авиация 129
Регистрационный номер: NV706 Tempest Mk V скуадрон-лидера Дж.Х. Аремонгера из 486-й эскадрильи новозеландских ВВС (Венло, 1945 год). Подразделения, вооруженные Tempest, мало пострадали во время удара Люфтваффе 1 января 1945 года.
-
Авиация и Космонавтика 2012-04 / В.Бакурский - Они были лучшими?
Регистрационный номер: NV784 Истребитель "Темпест" V - самолет, на котором закончил войну лучший французский летчик-ас Пьер Клостерман
-
Авиация и Время 2004-05 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Легендарный Пьер Клостерман
Регистрационный номер: NV874 Tempest Mk.V П.Клостермана из 3-й АЭ ВВС Великобритании, авиабаза Фолькель, Голландия, апрель 1945г.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: NV994 No 122 Wing’s Tempest Vs. F/L Pierre Clostermann flew 3 Squadron NV994 ‘JF-E’ circa April 1945, one of four aircraft that he flew carrying this code group.
-
АвиаМастер 1999-03 / В.Кондратьев - Палестинский гамбит /Неизвестная война/
Регистрационный номер: NX204 Хаукер "Темпест" Mk.VI 6-го дивизиона британских ВВС, расквартированного в зоне Суэцкого канала. Эта машина принимала участие в стычке с израильскими "Спитфайрами" 7 января 1949г.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: NX245 Tempest Mk VI. Самолет NX245 в 1946 году был поставлен 109-му подразделению технического обслуживания, откуда был передан 213-й эскадрилье, входившей в состав истребительных сил на Ближнем Востоке. Позднее эскадрилья базировалась в Шаллуфе у Суэцкого канала. В 1950 году она заменила свои Tempest на Vampire.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: SN254 No 122 Wing’s Tempest Vs. SN254 'US-T' as operated by 56 Squadron in the later months of 1945 and flown by S/L Kilburn. Underwing serials were applied by December 1945.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: MW774 Tempest Mk II. Одним из двух базировавшихся в Великобритании подразделений Mk II была 54-я эскадрилья. Основной ее задачей была подготовка пилотов Tempest для эскадрилий на Ближнем Востоке.
-
Мировая Авиация 103
Регистрационный номер: HA554 [2] Hawker Tempest II. Этот Hawker Tempest II из 3-й эскадрильи с авиабазы Колар носит первоначальные эмблемы индийских ВВС, вскоре замененные на простые зелено-бело-оранжевые кокарды. С 1947 по 1949 годы самолеты 3-й эскадрильи интенсивно воевали в Кашмире в качестве штурмовиков. На завершающей стадии войны основой ВВС Индии стали истребители Tempest II и Spitfire Mk XIV.
-
Авиация и Время 2002-03 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (1)
Регистрационный номер: HA547 [2] Tempest Mk.II из 7-й АЭ Королевских Индийских ВВС, 1947г. Нес один из ранних вариантов опознавательных знаков
-
Мировая Авиация 103
Регистрационный номер: A129 [2] Hawker Fury (Tempest ???). При формировании пакистанские ВВС получили 35 самолетов Hawker Tempest из запасов бывшей Британской Индии, хотя первоначально прибыло только 12 таких машин. В конечном счете, в строй 5-й, 9-й и 14-й эскадрилий вступили 80 истребителей Tempest и Fury. Самолеты из 9-й эскадрильи участвовали в боях с повстанцами на северо-западной границе Пакистана.
-
Авиация и Время 2002-03 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (1)
Регистрационный номер: A139 [2] Tempest Mk.II из 14-й АЭ Королевских Пакистанских ВВС, 1948г.
-
Мировая Авиация 210
Tempest Mk II с кокардами SEAC (командование в Юго-Восточной Азии) совершает скоростной маневр с высокой перегрузкой, оставляя вихри, стекающие с законцовок. На элеронах были установлены пружинные компенсаторы, снижавшие нагрузку на ручку управления.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: HM595 [10] Первый опытный "Темпест" V
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: HM595 [10] The first Tempest to fly was the second prototype, HM595, shown in its initial configuration with Typhoon-type fin-and-rudder and Sabre II engine
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / R.Beamont - Test flying the Tempest (1)
Регистрационный номер: HM595 [10] The Sabre II-powered Tempest V, HM595, September 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: HM595 [10] Первый опытный "Темпест" V с форкилем. Кабина как у первых "Тайфунов" - с боковой дверью
The first “Tempest” to fly, Mk V prototype HM595, with Typhoon-standard cockpit and experimental fin fillet. -
Мировая Авиация 208
Регистрационный номер: HM595 [10] HM595 - прототип Mk V, созданный на базе серийного Typhoon. Здесь он изображен в более позднем варианте - с каплевидным фонарем и новым хвостовым оперением.
-
Мировая Авиация 108
Регистрационный номер: HM595 [10] 2 сентября 1942г.: поднялся в воздух первый Hawker Tempest MkV (HM595), один из самых скоростных истребителей времен войны. Стал поступать на вооружение в апреле 1944 года.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: HM595 [10] Первый опытный "Темпест" уже с новым фонарем, переоборудованный для испытаний в рамках работ по "Темпесту" VI
The first Tempest to fly was the second prototype, HM595, shown after modification to have the production-standard aft-sliding canopy, enlarged fin and Sabre V engine with additional intakes in the wing root leading edge. -
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: JN730 [6] Tempest JN730 was the second production aircraft and served only with the Aeroplane & Armament Experimental Establishment.
JN730, the second production Tempest V, at Langley before delivery to Boscombe Down in October 1944 for drop-tank trials. -
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: JN730 [6] Второй опытный "Темпест" V, использовавшийся в программах испытаний
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / R.Beamont - Test flying the Tempest (1)
Регистрационный номер: JN729 [5] JN729, the first production Tempest V, used for the main clearance of high speed diving with the spring-tab ailerons, and the coolant system, seen at Langley in late 1943.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Hawker Tempest V Single-seat Fighter (2,400 h.p. Napier Sabre IIB engine).
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Close-up of the Tempest Vs Napier Sabre engine with its de Havilland constant-speed four-bladed propeller.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / R.Beamont - Tempest summer
Регистрационный номер: JN729 [5] The first production Tempest V, JN729, made its first flight on June 21, 1943, in the hands of the late Bill Humble, soon to be Hawker's chief test pilot. Note the trials markings (not Invasion stripes) under the wings.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: EJ585 One of a pair of auxiliary tanks on Tempest V EJ585, which enabled the fighter's range to be increased from 740 miles to 1,530 miles.
-
Авиация и Космонавтика 2017-09 / Знаменательные даты сентября в истории авиации
Регистрационный номер: NV778 -
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: JN766 [3] Fine view of Tempest V JN766 of No. 486 Squadron RNZAF
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / R.Beamont - Tempest summer
Регистрационный номер: JN751 [3] The author’s Tempest V, JN751 RB, at Castle Camps in March 1944 during (Newchurch, April 1944 ???) the formation of 150 Wing. Note the good view of the gunsight directly reflected into the windscreen - the "Beamont" modification!
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: JN751 [3] The same aircraft overpainted with D-Day invasion stripes, June 1944. This was the first Tempest to make a ground attack, the first to attack enemy aircraft and the first to attack a V1 flying bomb.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
‘Posed’ shot of a ‘turnaround’ on a 3 Squadron Mk V. In the background is a blister hangar and (to the right, partially hidden by a truck) a white-nosed P-51.
A Hawker Tempest of 3 Squadron at Newchurch refuelling and re-arming in the middle of the V-1 battle. In the background can be seen 56 Squadron Tempests at dispersal. The Tempests proved faster than the early Gloster Meteor jets, destroying a total of 638 V-1s between June 13 and September 5, 1944.Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
No 3 Squadron Tempest V on take-off showing the ‘JF’ squadron letter ‘pair’ used prior to settling upon ‘J5’ as an identifier.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / R.Beamont - Tempest summer
Пара Tempest Mk V, имеющие "полосы вторжения" (для участников высадки в Нормандии), уходят на боевое задание в Северную Францию. Самолет на малых и средних высотах превосходил Bf 109G и Fw 190A.
Tempests of No 3 Sqn, wearing full Invasion stripes, taking off on patrol from Newchurch in June 1944. Spitfire Vs of 56 Sqn are visible in the background.Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: JN729 [5] The Hawker Tempest V Single-seat Fighter (Napier-Sabre IIB engine).
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: JN729 [5] Hawker test pilot Bill Humble flying Hawker Tempest V JN729, the first production aircraft. Although the aircraft was first flown in June 1943, this photograph of it remained censored until October the following year.
-
Aeroplane Monthly 1981-11
Регистрационный номер: NV696 The Hawker Tempest V NV696, photographed by Charles E. Brown
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: EJ743 [4] Bill Humble flying Tempest V EJ743 on test from Langley.
-
Мировая Авиация 153
Регистрационный номер: EJ743 [4] Данный Tempest принадлежал второй производственной партии самолетов варианта Mk V. Форкиль самолета - один из основных внешних отличительных признаков при сравнении с ранним Typhoon.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Регистрационный номер: EJ743 [4] -
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: EJ743 [4] -
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: JN802 [3] Another view of Tempest V JN802 with Philip Lucas at the controls.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: JN729 [5] Another view of production Tempest V JN729, one of 800 Mk Vs built between June 1943 and August 1945. The Tempest V was the only variant to see service during World War Two.
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Регистрационный номер: JN730 [6] Истребитель "Темпест" V в полете
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: JN802 [3] Another view of Invasion-striped Tempest V JN802.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
Регистрационный номер: JN802 [3] Tempest V JN802 baring its underside in the hands of Hawker chief test pilot Philip Lucas.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / R.Beamont - Tempest summer
Регистрационный номер: JN740 Hawker Tempest V JN740, from the same 100-aircraft production batch as the author's machine JN751, shows off the fighter's purposeful lines. JN740 served with 80 Sqn RAF and also undertook rocket-projectile trials at the A&AEE.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / R.Beamont - Tempest summer
Регистрационный номер: HM595 [10] Streaked and grimy, Tempest V prototype HM595 passes overhead in early 1943.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: JN757 A standard production Tempest V Srs 2 on development test flight. Invasion stripes are visible beneath the wing but the aircraft had not yet been issued to a squadron when this photograph was taken.
-
Aeroplane Monthly 1983-01 / D.Robertson - A testing time (2)
Регистрационный номер: JN730 [6] Don Robertson flying the Sabre-engined Hawker Tempest V, JN730, with overload tanks from Boscombe Down in 1943. These tanks enabled Tempests to give long-range fighter cover to heavy bombers raiding Germany during the autumn of 1944.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: JN730 [6] On pre-delivery test flight is standard production model of Tempest V Series 2 carrying streamlined 45-Imp gal (205-l) drop tanks.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: JN730 [6] Испытания специально спроектированных фирмой 200-л подкрыльевых баков
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: EJ846 The Hawker Tempest V Single-seat Fighter (Napier Sabre IIB engine).
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: JN766 [3] A pair of 486 Squadron MkVs. JN766, in the foreground, joined the unit in February 1944.
-
Мировая Авиация 129
Hawker Tempest V зимой 1944 года считался одним из самых скоростных истребителей союзников, самолеты этого типа внесли большой вклад в завоевание господства в воздухе.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Three Tempest Vs of the Central Fighter Establishment
-
Мировая Авиация 208
Регистрационный номер: EJ768 [2] 501-я эскадрилья получила Tempest Mk V в августе 1944 года, тогда же на ее базе сформировали группу FIU - единственное подразделение с Tempest, предназначенное для перехвата ракет "Фау-1" ночью.
Three Tempest V Srs 2s (seen in service with No 501 Sqdn). The Tempest was essentially an aerodynamically-refined development of Typhoon. -
Aeroplane Monthly 1978-03
Регистрационный номер: EJ768 [2] The trio of Hawker Tempest Vs, photographed by CHARLES E. BROWN in 1944, are from 501 "County of Gloucester" Squadron, based at Hawkinge.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: SN108 Tempest Mk V и Mk VI с двигателями "Napier" несли службу в послевоенное время. Служба Mk V была ограничена Британскими оккупационными силами в Германии (BAFO).
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Tempests from 122 Wing pictured at 10,000ft returning from attacking trains east of the Rhine.
-
Авиация и Время 2004-05 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Легендарный Пьер Клостерман
Клостерман на крыле своего "Темпеста"
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
"Темпест" Клостермана
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Лучший французский ас Второй мировой войны Пьер Клостерман в кабине своего "Темпеста"
-
Авиация и Время 2004-05 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Легендарный Пьер Клостерман
Командир 3-й эскадрильи RAF П.Клостерман. Весна 1945г., авиабаза Фолькель
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
"Темпесты" из эскадрильи Клостермана на голландском аэродроме осенью 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
"Темпесты" из эскадрильи Клостермана на голландском аэродроме осенью 1944г.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
An example of the flooded conditions at Volkel.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Регистрационный номер: EJ783 [2] After the heavy bombing of Volkel by the Allies the runways and disposal areas needed considerable repairs. This picture shows a half ton stamper left behind by the Germans being used to consolidate the disposal area. No 274 Squadron Tempests in the background.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Самолеты 486-й эскадрильи новозеландских ВВС, которая вместе с 3-й эскадрильей дислоцировалась в Ньючерч и сдерживала натиск ракет "Фау-1".
Beat-up of two 486 Squadron Tempest Vs by a fellow from 122 Wing. The machine in the foreground has had its squadron letter ‘pair’ touched out. -
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
S/L Iremonger talks to members of 486 Squadron in front of some of their Tempests at Grimbergen before the move to Volkel.
-
АвиаМастер 1999-03 / В.Кондратьев - Палестинский гамбит /Неизвестная война/
Невольные участники арабо-израильской войны: английские "Темпесты" на авиабазе Деверсор в зоне Суэцкого канала.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Tempest Vs of No.80 Squadron at Nunstorf, 1947
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / Skywriters
Регистрационный номер: NZ178 Hawker Tempest NZ178 of 6 Squadron stationed at RAF Deversoir, running up at Fayid in 1950.
-
Aeroplane Monthly 1997-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: SN259 Rocket-armed Tempest V SN259 MF-F of the Fighter Leaders School at Tangmere. This Tempest was later converted to a target tug and went to 233 OCU at Pembrey before going to the Ministry of Supply in November 1950.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Регистрационный номер: EJ713 [2] A former 274 Squadron Tempest V awaits dismemberment. This aircraft was one of many purchased by Hawker, presumably for use as spares. It would be interesting to know the background to these large purchases even as late as 1955
-
Aviation Historian 3 / H.Morris - I built the Last of the Many
Регистрационный номер: EJ592 Following the speeches at the ceremony PZ865 was prepared for a short flying display in the hands of Bulman. The celebrations continued with displays by several other Hawker types retained by the company, including Tempest V EJ592 (flown by Bill Humble) and Hart II G-ABMR, now on display at RAF Museum Hendon.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hart - Великобритания - 1928
-
Мировая Авиация 208
Самые результативные пилоты Tempest из 486-й эскадрильи - слева направо - Стаффорд, Тайлор-Кэннон, Иглсон и Эванс, имевшие на всех 21 сбитую ракету "Фау-1", 10 сбитых самолетов и пять крестов "За летные заслуги".
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
American pilot David Fairbanks (on the right) the leading Tempest ace shown here with W J Hibberd, who became the Squadron Leader of 274 Squadron after Fairbanks was shot down on February 28, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1990-03 / J.Frazer - Powder Puff pilots (1)
Регистрационный номер: EK498 Air Transport Auxiliary pilot 1st Off Patricia Ann Blackwell about to climb into Hawker Tempest V EK498.
-
Авиация и Время 2002-01 / М.Жирохов, Д.Шевчук - ВВС Израиля, 1948-49гг. (3)
"Темпестам" из 213-й эскадрильи RAF довелось повоевать в Палестине
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Вид на двигатель "Сейбр" II
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: SN354 "Темпест" с опытной установкой подкрыльевых 40-мм пушек
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: HM595 [10] The original Tempest V prototype, HM595, serving as the development aircraft for the Tempest VI.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: HM595 [10] The Hawker Tempest VI Single-seat Fighter (Napier Sabre V engine).
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: NX180 A production-model Tempest VI, with drop tanks.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Hawker Tempest VI Single-seat Fighter (Napier-Sabre V engine).
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: NX135 The Sabre-engined production Tempest VI, NX135, at Langley in 1945.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: NX201 [2] "Темпест" VI
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / Personal album
Регистрационный номер: NX261 Hawker Tempest Mk VI, NX261 was a No 6 Sqn aircraft stationed on Cyprus but seen here at RAF Fayid, Egypt, circa 1946.
-
Aviation Historian 13 / J.Matos - Anjos um Cinco!
Регистрационный номер: NX285 Hurricane IIC LF422 is prepared at Langley for delivery to Portugal in late 1946 or early 1947. This machine was one of the first post-war batch to be delivered, arriving in Portugal on April 10, 1947. The tail of Langley-built Hawker Tempest VI NX285 is just visible in the background.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Carburettor intakes in the leading edges of Tempest VIs caused considerable research into dust filters.Contending for the title of least aesthetic mod of the year was this (literal) lash-up complete with bunjee cords. Something more permanent was, presumably, found but dust remained a constant problem and was not confined to desert countries. The dry condition of airstrips in Normandy following the invasion resulted in filters being fitted to the Typhoons and in many of the photographs of aircraft taking off from airstrips in Normandy, clouds of dust are prominent.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: SN329 Этот SN329 был прототипом варианта Tempest TT.Mk 5. Здесь он представлен с лебедкой с приводом от ветряка под левым крылом, не устанавливавшейся на серийных машинах. Переделка самолета была выполнена на заводе "Hawker" в Лэнгли.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-03
Регистрационный номер: EJ631 Tempest TT.5 EJ631 of No.233 OCU at Turnhouse
-
Мировая Авиация 208
Регистрационный номер: HM599 [4] Tempest Mk I имел "чистые" аэродинамические формы и превосходил Mk V, но недоверие заказчика к крыльевым радиаторам поставило крест на будущем данного варианта.
The prototype Tempest I, HM599, as flown in February 1943 with the early framed canopy -
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Опытный "Темпест" I на земле
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / R.Beamont - Test flying the Tempest (1)
Регистрационный номер: HM599 [4] The sole Tempest I, modified in 1943 with the experimental “clear view” windscreen and canopy. HM599 was first flown on February 24, 1943 and was the only Tempest I built.
-
Air International 1982-06 / Fighter A to Z
Регистрационный номер: HM599 [4] The fastest of the Tempest series fighters, the Mk I.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: HM599 [4] Опытный "Темпест" I в воздухе
The prototype Tempest I, HM599, flying with the later one-piece canopy.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: LA602 [3] The first Tempest II, LA602, with unmodified fin, Langley 1943.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: LA602 [3] Опытный "Темпест" II
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Опытный "Темпест" II
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
On pre-delivery test flights is standard production model of the Tempest II
-
Мировая Авиация 208
Регистрационный номер: PR533 [3] Tempest Mk II, только что покинувший завод "Hawker" в Лэнгли и оснащенный бомбодержателями, в сентябре 1945 года был передан в Боскомб-Даун (центр A&AEE) для испытаний на боевое применение 454-кг авиабомб.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Регистрационный номер: PR533 [3] Production Tempest II PR533 with bomb racks, Langley 1945.
-
Aeroplane Monthly 1980-07
Регистрационный номер: PR533 [3] A fine study by CYRIL PECKHAM of Hawker Tempest II PR533, fresh from the company's Langley production line.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: MW742 [3] The Hawker Tempest II Single-seat Fighter (Bristol Centaurus V engine).
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: MW791 [2] В ноябре 1945 года на базе 183-й эскадрильи была сформирована 54-я эскадрилья, отвечавшая в британских ВВС за освоение Tempest Mk II. Самолеты прослужили в эскадрилье до 1947 года.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / Personal album
Регистрационный номер: MW791 [2] Tempest II MW791 of 54 Sqn, from RAF Chilbolton, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / M.Rowe - Cameras in the sky
Наиболее мощным и скоростным серийным вариантом Tempest был Mk II с двигателем Centaurus. На правом крыле этого самолета виден большой воздухозаборник маслорадиатора.
This superb view of a Hawker Tempest ll was taken from a Hawker Hart by Cyril Peckham in 1946. -
Aeroplane Monthly 1982-12 / D.Robertson - A testing time (1)
The author flying the Hawker F.10/41 Tempest Mk II on May 3, 1944. This aircraft made its first flight on June 28, 1943 and was originally built with a Typhoon tail unit.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: PR806 A standard production Tempest II inflight prior to delivery to the RAF. Prominent in this view are the underwing bomb racks and visible on the starboard wing above the bomb rack are the blister fairings over the twin-cannon installation.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: LA602 [3] The first prototype of the Tempest II, LA602, Single-seat Fighter (Bristol Centaurus V engine).
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: MW742 [3] "Темпест" II с дополнительными опознавательными полосами воздушных сил, подготовленных для боев в Японии
-
Мировая Авиация 208
Регистрационный номер: MW742 [3] MW742 входил в первую серийную партию Tempest Mk II и в конце войны ожидал отправки на Дальний Восток.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / B.Shilling - Mutiny!
With the effects of the mutiny blowing over in the spring of 1946, Sir Roderick Carr, by then an Air Marshal, attended a Victory Week display at Delhi. It included some spirited flying by a Hawker Tempest, seen here taking off in front of Dakotas, a Hurricane and the tomb of Safdar Jang.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / Personal album. Military
Регистрационный номер: PR747 Hawker Tempest II PR747 of 152 Sqn at RAF Risalpur, pictured in November 1946. This Tempest was transferred to the Royal Indian Air Force in September 1947. No 152 Sqn received its first Tempests in July 1946 and retained them until January the following year.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
Регистрационный номер: PR668 Hawker Tempest II, PR668, being run-up for flight. The fitter is climbing out of the cockpit, having started the engine by means of Coffman cartridge. The scruffy condition of the paintwork is due to the original grey and green camouflage showing through the silver dope where fitters have climbed about the aircraft. The photograph was taken from the cockpit of a Dakota, and another Mk IV can be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер: PR681 Other occupants of 322 MU were the Hawker Tempests of 20 Squadron RAF. All these aircraft were handed over to the Royal Indian Air Force in October 1947. Illustrated here is PR681, coded R-HN.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
Регистрационный номер: PR814 Hawker Tempest II, PR814, with the code letters A-HN denoting an aircraft from 20 Squadron RAF. This and other Tempests was later handed over to the RIAF.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
A Tempest II in the markings of the only RAF squadron to equip on this variant before the end of the war, No 54 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер: PR894 Other occupants of 322 MU were the Hawker Tempests of 20 Squadron RAF. All these aircraft were handed over to the Royal Indian Air Force in October 1947. Illustrated here is PR894, coded P-HN
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / Personal album. Military
A Hawker Tempest II of 30 Sqn on detachment at RAF Santa Cruz (No 56 Staging Post) from Agra. The squadron converted to Tempests in June 1946 and retained them until its disbandment in December that year.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
An atmosphere shot of an anonymous Hawker Tempest II being run-up.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Раскапотированный двигатель "Темпеста" II
-
Air International 1981-04
Aircraft of No 5 Squadron bearing the Maple Leaf emblem of that squadron, on the cowling, with "5" in white on a green leaf.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / R.Havercroft - Armament Flight (2)
60lb RPs on a Hawker Tempest II in May 1947.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: PR797 "Темпесты" II из состава оккупационных войск в Германии
-
Aeroplane Monthly 1991-03 / M.Oakey - Grapevine
The RAF Museum's Hawker Tempest II, which is being restored by the Fighter Collection for display at Hendon.
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: HA457 RAF Museum Hawker Tempest II HA457 is up on its wheels again at Duxford, its static restoration by The Fighter Collection (TFC) proceeding apace. As part of a reciprocal deal, TFC will get Hendon’s Sea Fury VX653 for restoration to flying condition.
-
Air Pictorial 1991-11
Регистрационный номер: PR536 [2] When completed, this will be the sole airworthy Hawker Tempest II. PR536 has served with the RAF and the Indian Air Force.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: HA547 [2] "Темпесты" II из состава ВВС Индии с опознавательными знаками раннего образца
-
Aviation Historian 4 / J.Watson - Gun Cotton
Регистрационный номер: HA554 [2] The Indian Air Force acquired some 124 Hawker Tempest IIs from RAF squadrons leaving India in 1946. An order for another 89 was placed the following year, with 20 more arriving in India in 1951, making a total of 233.
-
Авиация и Время 2002-03 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (1)
Индийские "Темпесты" из 10-й АЭ на аэродроме Хальвара, Пенджаб. Сентябрь 1947г.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: HA595 Королевские ВВС Индии получили в общей сложности 213 Tempest Mk II. Они сыграли заметную роль в противостоянии с мятежниками на спорных территориях в Джамму и Кашмире.
The only foreign users of the Tempest II were India (on photo) and Pakistan, the air forces of both of which used these aircraft operationally in border skirmishes around the time of partition and independence. -
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: PR772 Tempest IIs in service with No 5 Squadron in India in 1946/47, showing natural metal finish with drop tanks.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Tempest IIs in service with No 5 Squadron in India in 1946/47, showing camouflaged aircraft with rockets
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Регистрационный номер: A129 [2] The only foreign users of the Tempest II were India and Pakistan (on photo), the air forces of both of which used these aircraft operationally in border skirmishes around the time of partition and independence.
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: A139 [2] "Темпесты" II из состава ВВС Пакистана. Для обеих воюющих сторон это был основной тип истребителя
-
Авиация и Космонавтика 2007-03 / В.Котельников, М.Никольский - Супермарин "Спитфайр" (21)
"Спитфайры" из 60-й эскадрильи на аэродроме Куала-Лумпур. 1950г. На дальнем плане "Темпесты II" из 33-й эскадрильи
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire FR.XIV / FR.XVIII / PR.XIX - Великобритания - 1943
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-04
Регистрационный номер: NV768 [7] Tempest V NV768 with cutback annular cowling
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: NV768 [7] "Темпест" V с двигателем "Сейбр" VI и лобовым радиатором
View of one of the Tempest Vs used by Napier for engine cooling research and development of an annular cowling. -
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: NV768 [7] A Hawker Tempest VI (Napier Sabre VI engine) fitted with an experimental annular ring radiator installation developed by the Napier company.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-04
Регистрационный номер: EJ518 [3] Close-up view of the cowling arrangement on EJ518 at Luton
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-04
Регистрационный номер: EJ518 [3] EJ518 outside the Napier hangar at Luton
-
Aeroplane Monthly 1974-12
Регистрационный номер: EJ823, NV768 [7] Hawker Tempest V series 2, NV768, nearest the camera in this Aeroplane picture of 1945, is seen with the experimental annular radiator system fitted by Napiers in an attempt to improve the streamlining of its 2,340 h.p. Sabre V engine installation. Later a massive ducted spinner was added. A standard Tempest V series 2, EJ823, flies alongside for comparison.
-
Aeroplane Monthly 1974-01
Регистрационный номер: NV768 [7] Hawker Tempest V series 2, NV768, powered by the Napier Sabre VI. The use of an annular radiator raised the top speed by 15 m.p.h.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
A further development of the Napier experimental annular radiator on the Tempest VI, here fitted with a ducted cooling spinner.
-
Авиация и Космонавтика 2016-10 / С.Мороз - И-185 - истребитель-мечта (1)
Регистрационный номер: NV768 [7] Опытный Хоукер «Темпест» с центральным входом для подвода воздуха, охлаждающего двигатель
-
Авиация и Космонавтика 2008-01 / В.Котельников - Истребитель "Темпест" (1)
Регистрационный номер: NV768 [7] Тот же "Темпест" с воздухозаборником в коке винта, не оправдавшим ожиданий
View of one of the Tempest Vs used by Napier for engine cooling research and development of an annular cowling. The illustration shows the ducted spinner that was finally tested.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / R.Beamont - Test flying the Tempest (2)
Tempest V cockpit, showing reasonable ergonomics, but gloves were a necessity to prevent knuckle injury! The mounting for the gunsight (not fitted here) incorporated hand-grips for getting into and out of the cockpit and could result in distorted harmonisation if gripped too vigorously!
In the Tempest V, the Basic Six panel was flanked by two side-panels which sloped inwards so that the pilot could look at all of the instruments and controls head-on, rather than obliquely. This feature is becoming fashionable on many motor cars today.
-
Aeroplane Monthly 1993-02 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MW376 [3] A general view of Tempest II MW376 in one of Windmill Aviation's workshops at Spanhoe. The completed port wing is on trestles to the left of the fuselage, while work continues on the starboard wing at top right. David Martin, the Tempest’s owner, is watching the camera from lower right.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MW376 [3] Hawker Tempest II MW376, which will be featured in Sotheby’s auction on November 27, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1993-02 / M.Oakey - Grapevine
The forward fuselage and engine mount. The 2,526 h.p. Bristol Centaurus 6 radial is currently under rebuild, and is due to return to Spanhoe in the spring.
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MW763 [4] Autokraft’s Tempest, MW763, under restoration at Brooklands on January 31, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MW763 [4] Hawker Tempest MW763 continues its progress towards airworthiness in Autokraft’s workshops at Brooklands. The fuselage is seen here temporarily fitted with the partly-restored engine mount, in order to allow accurate refabrication of skin panels. Meanwhile, the internal wing structure is complete, the undercarriage is in place and reskinning is about to begin.
-
Aeroplane Monthly 1997-03 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: MW763 [4] The centre-section of the Fw 189 at Cooper Aviation at Sandtoft in January 1997, next to ex-Autokraft Tempest MW763.
Другие самолёты на фотографии: Focke-Wulf FW.189 Eule - Германия - 1938
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MV401 Unrestored Tempest MV401, still largely as discovered in India.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: EJ693 [2] Personal Plane Services at Booker has made a complex cowling and radiator intake assembly - totalling over 800 handmade, heat-treated alloy parts - for Hawker Tempest V EJ693, being put back in the air for American collector Kermit Weeks. Weeks and PPS are keen to thank the RAF Museum for lending the originals from its own example, being statically restored at Cardington. Powered by a very rare Napier Sabre engine, '693 will be the world's only flying example.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: EJ693 [2], N7027E Hawker Tempest Mk V EJ693 N7027E, seen here at Booker in mid-October 1998, is making steady progress towards airworthiness - although whether it will ever actually take to the air is open to question, given the fearsome reputation of the type's Napier Sabre engine in service. Personal Plane Services (PPS) is restoring the fighter for American owner Kermit Weeks, and has nearly finished the complex re-creation of the cowling and airscoop assembly.
-
Aeroplane Monthly 1993-02 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: MW376 [3] David and Denis Jones reskinning MW376's starboard wing. The time-expired Bristol Centaurus in the foreground has been donated by the Royal Navy Historic Flight.
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / M.Oakey - Grapevine
Solid British engineering: the crank and conrod assembly of the Tempest’s Bristol Centaurus radial engine about to be sent away for X-ray examination.
-
Aeroplane Monthly 1990-02 / M.Oakey - Grapevine
The RAF Museum's Hawker Tempest II photographed in December 1989 at Duxford, where it is to be restored by the Fighter Collection for static display at Hendon.
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: MW763 [4] Hawker Tempest MW763 at Sandtoft before its move.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Skywriters
Регистрационный номер: JN759 Flt Sgt R. Cloe examines the tail of his Hawker Tempest, JN759, after flying through the blast of an exploding V-1 at which he had fired seconds earlier.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / F.Adkin - Mossies over the Med (2)
This 6 Sqn Hawker Tempest had an engine cut while approaching to land at Nicosia, Cyprus in November 1949, overshooting on landing - the pilot was not hurt.
-
Мировая Авиация 210
Регистрационный номер: PR921 В 1949 году 33-я эскадрилья присоединилась к четырем другим подразделениям Tempest Mk II Дальневосточных ВВС, задействованным в борьбе с террористами. Действуя в тяжелых условиях, Tempest хорошо проявили себя, хотя аварии при посадке были довольно частым явлением.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
Регистрационный номер: PR842 Hawker Tempest II, PR842, after it had crashed while approaching Chakeri whilst being flown by an RIAF pilot.
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
W/O J Alexander pictured after an incident on the December 17, 1944. He flew his Tempest back to Volkel after dogfighting with a Bf 109 with a piece of the '109 embedded in the wing of his aircraft. Alexander was killed on April 15, 1945 when he attempted a wheels-up landing at Volkel and the Tempest caught fire and burned-out.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: NV723 Hawker Tempest Mk 5 NV723 stands forlornly at RAF Sylt, Germany in 1954. Originally used as target tugs at the Armament Practice Camp there, they were replaced by Gloster Meteors. The discarded Tempests were dumped at the side of the airfield to await destruction
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-04
Регистрационный номер: EJ518 [3] Tempest V EJ518 after a forced landing at, apparently, Brooklands if the tarmac in the distance really is the racing circuit
-
Aeroplane Monthly 1999-12
“Lull before the Storm” by Keith Aspinall
-
Авиация и Космонавтика 1994-01 / Авиашарж
Другие самолёты на фотографии: Hawker Typhoon - Великобритания - 1940
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Hawker Tempest II
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / ??? - Forties Favourites (4)
The Hawker Tempest. (One 2,400 h.p. Napier Sabre IIB engine)
-
Air Enthusiast 1992-12 / J.Smith - 122 Wing
Hawker Tempest V
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-04
Другие самолёты на фотографии: Hawker Typhoon - Великобритания - 1940
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Hawker Tempest II Single-seat Fighter.
-
Мировая Авиация 153
Hawker Tempest Mk II
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
Three-view drawing of the Tempest II.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Hawker Tempest V Single-seat Fighter.
-
Air International 1981-02 / ??? - Hawker's tempestuous finale /Warbirds/
In the drawing, the three side views depict, in descending order, the Tempest I and Tempest V prototypes and the Tempest V Srs 2, also shown in the plan and head-on view. Scrap views show (top) the original canopy on the Mk I; (lower left) Mk V Srs 1 wing and (lower right) RP installation on Mk V Srs 2: and (bottom) the noses of the Mk I
Тип фотографий
- Все фото (204)
- Боковые проекции (16)
- Цветные фото (2)
- Ч/б фото (144)
- Кабина (2)
- Реставрация (13)
- Обломки (7)
- Рисунки, схемы, чертежи (20)