Поиск по сайту:
Описание
Страна : США
Год : 1935
Средний транспортный самолет с экипажем из двух человек
Варианты
- Douglas - DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - 1935 - США
- Showa - L2D - 1939 - Япония
- Лисунов - Ли-2 / ПС-84 - 1939 - Россия
- Douglas - Super DC-3 / C-117D / R4D-8 - 1949 - США
- Douglas - DC-3TP - 1951 - США
- Антонов - Ли-2В - 1953 - Россия
- Douglas - AC-47 Spooky - 1964 - США
DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota
Военно-транспортный самолет. Двухмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси. Военная модификация пассажирского DC-3, спроектированного в КБ "Дуглас эйркрафт" под руководством А. Рэймонда и Э. Бартона. Опытный образец первого варианта DC-3, DST, поднялся в небо 17 декабря 1935 г. С апреля 1936 г. DST, а затем DC-3 и DC-3A строились серийно. Первый военный вариант, C-41A (на базе DC-3A), взлетел в августе 1939 г. Специально же приспособленные для военно-транспортной авиации C-53 и C-47 пошли в производство соответственно в октябре и ноябре 1941 г. Их строили заводы "Дуглас" в Лонг-Бич, Талсе (C-47 и C-117) и Санта-Монике (C-53). Всего изготовили 10 926 экз. (включая 133 учебных TC-47B).
Экипаж - 3 - 4 чел., 27 - 28 пассажиров или груз до 2725 кг. Моторы R-1830. Штатного вооружения не было, но в окнах салона имелись гнезда для оружия десанта. В США проводились полевые переделки под 2x12,7, в СССР - 1x12,7 (верхняя установка от Ли-2).
В годы Второй мировой войны C-53 и C-47 состояли на вооружении в США с января 1942 г., в Австралии - с апреля 1942 г., в Великобритании - с мая, в Советском Союзе - с августа, в Канаде - с марта 1943 г., в Новой Зеландии, Франции, Польше, Китае, Нидерландах - с 1944 г.
Основные серийные модификации:
- C-53 (R4D-3, "Дакота" II), пассажирский самолет на 28 мест с моторами R-1830-92;
- C-53B, арктический вариант с увеличенным запасом горючего;
- C-53C, доработанные реквизированные гражданские DC-3A-453 с дверями с правой стороны;
- C-53D, на базе DC-3A-547 с моторами R-1830-92, сиденьями по бортам салона и измененным электрооборудованием;
- C-47 (R4D-1, "Дакота" I), грузо-пассажирский самолет на 28 мест с моторами R-1830-92, грузовыми дверями, усиленным полом, удлиненным крылом и астрокуполом на базе модели DC-3A-360;
- C-47A (R4D-5, "Дакота" III), с усиленным шасси и усовершенствованным электрооборудованием на базе DC-3A-456;
- C-47B (R4D-6, "Дакота" IV), с моторами R-1830-90/90B/90C;
- C-47D, переделка C-47B под моторы без двухступенчатых нагнетателей;
- C-117A, с моторами R-1830-90C, пассажирский самолет на 21 место;
- R4D-2, с моторами R-1820-71 на базе гражданского C-49.
Предназначенные для флота R4D и экспортные "дакоты" имели отличия по оборудованию. Кроме военных модификаций ВВС различных стран эксплуатировали машины гражданского образца. В США они именовались: C-42, C-48, C-49, C-52, C-68, C-84 и R4D-4. Советские ВВС до самого конца войны располагали DC-3-196A, купленными в США в 1938 - 1939 гг.
И C-53, и C-47 очень широко использовались в войне. С лета 1942 г. они стали летать из США в Англию и из Индии в Китай. R4D с начала 1942 г. доставляли запчасти и персонал на передовые базы. В ноябре 1942 г. C-47 и C-53 высаживали десанты в Северной Африке. В этом же году они перебрасывали грузы войскам, сражавшимся за о. Гуадалканал. После высадки парашютистов на Новой Гвинее все снабжение наступающих войск осуществлялось по воздуху. На Тихом океане воздушные перевозки широко использовались для обеспечения боевых действий на Соломоновых о-вах и Филиппинах.
В июле 1942 г. авиация союзников высадила планерно-парашютный десант на Сицилии, в июне 1944 г. - в Нормандии, в августе - в Южной Франции, в сентябре с самолетов высадились подразделения, захватившие острова в Эгейском море. Привлекались C-53 и C-47 в ходе операций под Арнемом и при форсировании Рейна (март 1945 г.). Одновременно английские и американские самолеты обеспечили наступление в джунглях Бирмы, где не было других способов снабжения. В мае 1945 г. парашютный десант был высажен под Афинами.
C-47 и C-53 активно применялись для перевозок на Дальневосточном театре боевых действий. В частности, в 1943 - 1945 гг. C-47 использовались для перевозки грузов в Китай через Гималаи. Последний крупный воздушный десант был выброшен англичанами в районе Рангуна (Бирма, ныне Мьянма).
Советские C-47 участвовали в высадке десанта на Букринском плацдарме за Днепром в 1944 г., "воздушных мостах" в Словакию и Югославию (в последнем случае самолеты летали с базы Бари в Италии), обеспечивали действия всех фронтов и флотов на завершающем этапе войны. Последние вылеты они совершили, перевозя горючее в Манчжурии.
Польские ВВС получили несколько машин от СССР и использовали их как транспортные и штабные на заключительном этапе войны.
Выпуск военных вариантов DC-3 прекратили в мае 1946 г.
В Советском Союзе эти машины служили до 1957 г., в Великобритании - до апреля 1970 г., в Канаде - до 1973 г., в Австралии - до 1975 г., в США и Новой Зеландии - до 1976 г., во Франции - до 1982 г.
В послевоенный период C-47 состояли на вооружении во многих странах мира. Они как бомбардировщики и транспортные самолеты применялись в гражданской войне в Греции в 1947 - 1948 гг. В июле-октябре 1948 г. английские и американские машины привлекались для организации воздушного моста в Западный Берлин. В 1946-1949 гг. C-47 действовали в составе ВВС Нидерландов во время колониальной войны в Ост-Индии (Индонезии). В частности, в декабре 1948 г. голландские самолеты высадили посадочный десант под Джакартой. Французы применяли C-47 как транспортные и санитарные машины в ходе войны в Индокитае до 1954 г. На них даже перевозили в разобранном виде легкие танки. В 1948-1952 гг. англичане использовали свои "дакоты" в операциях против партизан в Малайе. Они сбрасывали с парашютами грузы для войск в джунглях. И Индия, и Пакистан неоднократно использовали C-47 в войнах друг с другом. Это имело место в 1947 г., в 1965 г., а в небольших масштабах - и в 1971 г. Египтяне на C-47 в 1948 - 1949 гг. летали с баз на Синае бомбить Израиль. В свою очередь, израильтяне использовали их для высадки парашютных десантов на Синае в 1956 г. Тремя годами позже парагвайские летчики с C-47 бомбили отряды партизан, пересекшие границу с Боливией. В 1958-1961 гг. самолеты, приобретенные ЦРУ, сбрасывали грузы для мятежников в Индонезии. В начале 1962 г. индонезийская армия высадила парашютные десанты в Западном Ириане (на о. Новая Гвинея), являвшемся тогда колонией Нидерландов. И индонезийцы, и противостоявший им контингент голландских вооруженных сил располагали некоторым количеством C-47. И как транспортные машины, и как бомбардировщики эти самолеты служили в ВВС Португалии. Их использовали в колониальных войнах в Анголе и Мозамбике в 1960-х гг. Во время войны во Вьетнаме американцы доработали некоторое количество машин в тяжелые штурмовики AC-47, обстреливавшие районы сосредоточения партизан. В 1967-1968 гг. правительственная армия в Нигерии использовала для военных перевозок во время боевых действий в Биафре несколько реквизированных гражданских DC-3. Как бомбардировщики C-47 последний раз действовали в "футбольной" войне между Сальвадором и Гондурасом в июле 1969 г. Сальвадорские экипажи наносили на них удары по военным объектам в приграничных районах. Последним же случаем применения "дугласа" как боевого самолета можно считать операции против повстанцев в Сальвадоре в 1983 г., когда две транспортные машины доработали по типу AC-47 и использовали на фронте.
C-47A||
Размах:||29,11 м
Длина:||19,43 м
Моторы, количество х мощность:||2x1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||14060 кг
Максимальная скорость:||370 км/ч
Практический потолок:||7315 м
Дальность:||6115 км
Описание:
- DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota
- Douglas DC-3
- Douglas C-47 Skytrain/Dakota, C-53 Skytrooper и R4D
Фотографии
-
Air Pictorial 1999-10 / R.Jackson - Airport Movements
The C-47A Dakota N1944A, c/n 19677, at Newcastle on 6/8/99 after arriving from Reykjavik. The aircraft, which was on delivery to a new owner at Wycombe Air Park, flew on to Coventry the next day where its brakes were adjusted by Atlantic Aeroengineering
-
Air International 2000-02 / Talkback
Captured in a wintry setting, Douglas DC-3/C-47, N1944A, seen among British Airways Flying School aircraft at Booker Air Park, High Wycombe. The aircraft has been based at Booker since its arrival there via Coventry, in September 1999. Delivered to the USAAF on December 19, 1944, as 43-15211 (c/n 19677), it subsequently saw service with the 8th Air Force, the Royal Norwegian Air Force (as 315211) and the Royal Danish Air Force (as K683/68-683). It was sold to the Valiant Air Command, USA, and reregistered as N3239W, before arriving at Cape Canaveral in May 1983. It was acquired by Doan Helicopters Inc in November 1988, then Seahorse Aviation Inc in May 1990, and was re-registered as N1944A in April 1992. It is currently being made available for film and air display work via Personal Plane Services/Tony Bianchi on behalf of Wings Venture, Connecticut, USA, its latest owners, who purchased the aircraft on May 2, 1997. Its colour scheme represents its service with the 439th Troop Carrier Group, hence the ‘J8’ code on the front fuselage.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Сохраняемый в США в летном состоянии C-47B периодически используют для съемки кинофильмов о войне. На этот раз он несет черно-белые полосы, применявшиеся во время высадки в Нормандии в июне 1944г.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Транспортный самолет Дуглас C-47A ВВС армии США
-
Air International 2019-05 / Airscene
A scene from the 2014 Daks over Normandy event.
-
Мировая Авиация 77
Флагман VAC - Douglas C-47A "Tico Belle" - высаживал десант в Нормандии. До 1982 года эта машина служила в ВВС Дании. Попав в руки VAC, самолет был отремонтирован и снова поднялся в воздух в июле 2009 года.
-
Air International 2019-05 / Airscene
One of the many Dakotas that will take part in the big event to commemorate the 75th anniversary of the heroic D-Day operation.
-
Мировая Авиация 163
Группа "Aces High" обеспечивает историческими самолетами киносъемочные группы. Данный самолет Dakota несет обозначения американских ВС на момент вторжения в Нормандию (День Д).
-
Aeroplane Monthly 1979-06
JOHN BATCHELOR'S photograph depicts a brace of Confederate Air Force Douglas C-47s, with 210058 Buzz Buggy in the foreground.
-
Мировая Авиация 163
Ранние серийные C-47-DL Skytrain, собранные на заводе в Лонг-Бич, буксируют десантные планеры Waco Hadrian во время учебно-тренировочного полета в США.
Другие самолёты на фотографии: WACO CG-4A Hadrian - США - 1942
-
Мировая Авиация 165
C-53 ВВС США, идущие в плотных порядках, сбрасывают сотни десантников (по 28 человек с самолета). За годы войны C-47 и C-53 ВВС США сбросили больше десантников, чем все остальные самолеты союзников вместе взятые.
-
Мировая Авиация 163
Историческая авиагруппа "Commemorative Air Force" базируется в аэропорту Мидленд-Одесса в штате Техас и располагает одной из крупнейших в мире коллекций старых или исторических самолетов, включая и несколько C-47.
-
Мировая Авиация 171
Код "AJ" на киле этого EC-47 указывает на его принадлежность к 360-й тактической эскадрилье РЭБ, базировавшейся в Тан Сон Нхут, Южный Вьетнам, в 1968-1971 годах.
-
Air Pictorial 1994-08 / B.Maidment - Mildenhall's Air Fete '94
We make no apologies for publishing a further view of the superb C-41A restoration which visited the UK for the D-Day anniversary.
-
Air International 2017-09 / D.Isby - F-35s, UAVs and Sensors /Military/
The Air Force Research Laboratory’s AgilePod performed a series of flight tests aboard a Douglas DC-3 aircraft in preparation for integration on an MQ-9 Reaper unmanned aerial vehicle later this year. Reconfigurable on the flight-line, the AgilePod enables operators to meet a variety of mission sets with multiple sensors on a single platform. The 1943-model DC-3 used, N92578, is owned and operated by Airborne Imaging Inc, based at Midlothian, Texas.
-
Air Enthusiast 2006-01 / G.Salerno - A Troubled Birth /Air forces/
ARS Douglas SC-47D flying over the mountains of Alaska in the 1950s.
-
Мировая Авиация 163
Одними из самых "долгоживущих" вариантов DC-3, поступивших на военную службу в США, оказались R4D авиации ВМС США. R4D-5 и R4D-6 входили в состав 6-й опытовой эскадрильи и обеспечивали деятельность американцев в Арктике и Антарктике (на фотографии - в самолет грузят ездовых собак). После 1962 года обозначение машин сменили на LC-47H и LC-47J.
-
Air Enthusiast 1999-11 / N.Gillespie - 'Deep Freeze' (1)
Senior crew of the famed R4D-5 Que Sera Sera which became the first aircraft to land at the South Pole on October 31, 1956. Rear Admiral George Dufek is in the centre
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Local labourers at N’Dolo mask the control surfaces of C-47D serial 44-76757 before it is repainted in the ONUC overal white scheme as ONU 204. Still just about visible on the aircraft’s fin are the blue, yellow, green and red stripes of the C-47’s previous operator, the USAF’s 50th Tactical Fighter Wing, based at Hahn in West Germany.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Curious locals line the fence at N’Dolo Airport in Leopoldville in late July 1960 to take a look at the newly arrived C-47s for ONUC. One aircraft (furthest left) has already been repainted in the organisation’s overall white colour scheme, but the majority still retain the standard USAF colours they were wearing on arrival in Congo.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Another day, another mission. The sun comes up over ONUC C-47 and C-119 transports during the organisation’s four-year tenure in the Congo.
INSET The sign outside the United Nations’ C-47 Squadron office at N’Djili Airport, showing the flags of all participating nations. By the time it was put up, Yugoslavia had already left ONUC.Другие самолёты на фотографии: Fairchild C-119 Flying Boxcar - США - 1947
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Officers of a joint ONUC - Katangese ceasefire commission pause for a group photo before boarding ONU 214, which has been adorned with a UN emblem on its rear fuselage. It is perhaps ironic that the four somewhat decrepit former Avianca machines that had arrived in March 1961 were used for VIP duties with their new operator.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
When necessary, the C-47 could transport reasonably large items, such as this Wright R-1300 engine, used by ONUC’s fleet of H-19D helicopters.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
In 1961 a second batch of aircraft arrived to bolster the strength of the C-47 Squadron, including two genuine DC-3s - ONU 215 (c/n 2205) and ONU 216 (c/n 1947) - without cargo doors in the rear fuselage. The former, seen here, was assembled by Fokker in the Netherlands in 1937, later serving in Sweden as SE-BWD.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
A detachment of Indian soldiers unloads its equipment from ONU 205 (c/n 18983), a former USAF C-47A, which was put into “active storage" from February 1964. Indian Prime Minister Nehru’s support for the UN in Congo was significant, the nation sending more troops than any other country involved in ONUC operations.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Kindu in eastern central Congo was one of the regular stops for the C-47 Squadron on its scheduled flights in 1962. Seen here at Kindu, ONU 218 (c/n 19781) was one of the last batch of C-47s received from the USAF in 1961. Kindu later became the main air base for the UN’s MONUC stabilisation operation from the year 2000.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
One of the ONUC C-47 Squadron’s ten original aircraft at N’Dolo Airport, showing the plain standard finish of the aircraft and simple light blue “ONU" titles on the rear fuselage and serial number on the fin. By 1960 the UN had used C-47s for more than a decade, but the ONUC operation required a massive influx of additional aircraft.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
ONUC hired several Congolese mechanics who had been trained by the Belgians before Congo gained its independence. Here a C-47’s Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp engine is being serviced in the main hangar at N’Djili in 1961.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
The end of the C-47 Squadron came in February 1964, when the remaining aircraft were gathered at N’Djili. Representatives of each country contingent parade in front of ONU 215, which was retained by ONUC for “special missions”. The antenna on the nose is for the SARAH receiver, used to locate aircrews’ emergency transmitters.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Doing it the old-fashioned way - if one of the C-47’s starter motors failed, the crew got the engine started by winding a rope around the propeller hub and pulling it with a Jeep, as seen in this photograph of ONU 208 (c/n 26122) at a typical remote strip.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
The C-47 Squadron would often send detachments “up country”, one of which was based at the old airfield at Albertville (now Kalemie) on the western shore of Lake Tanganyika. Here, one of the squadron’s C-47s makes a dusty take-off run while one of ONUC’s many Sikorsky H-19D helicopters awaits its next mission.
Другие самолёты на фотографии: Sikorsky UH-19 / HO4S / S-55 Chickasaw - США - 1949
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
The C-47 Squadron’s duties often took the unit’s aircraft to the many dirt airfields in the Congo. Here ONU 208 departs a typically primitive 1,000m (3,300ft) strip "up country”.
-
Мировая Авиация 163
Данный самолет Dakota принадлежал "Air Atlantique", но восстановлен как машина Транспортного командования британских ВВС на момент 1950-1960-х годов.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / ??? - The Dak is 50
Aces High's DC-3 G-DAKS photograph, taken by Y. D. PRINZEN on July 11 this year during its flight to RAF Fairford to celebrate the International Golden DC-3 Jubilee. G-DAKS is painted as Flt Lt David Lord VC's Dakota, KG874 of 271 Squadron.
-
Мировая Авиация 163
Исторический авиаотряд британских ВВС "Battle of Britain Memorial Flight" продолжает эксплуатировать Dakota наравне с самолетами Lancaster, Hurricane и Spitfire.
-
Air Enthusiast 2001-01 / T.Singfield - The Free Air of Heaven
Brilliant white of the crushed coral ramp underneath natural metal RAF Dakota III KG740 at Kindley Field. Date unknown.
-
Air Pictorial 1999-11
The almost timeless South Downs form the backdrop to this view of Shoreham’s RAFA show. For an event commemorating the Battle of Britain, RAF participation was lamentably small.
Другие самолёты на фотографии: Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967Lockheed C-130 Hercules - США - 1954
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Oakey - Grapevine
The last chance to see former Royal Aircraft Establishment Dakota ZA947 in its "raspberry ripple" colour scheme. Recently taken on charge by the Battle of Britain Memorial Flight as a trainer and hack, it is currently with of Air Atlantique at Coventry undergoing a check and being repainted in the colours of KG374 YS-L of 271 Sqn, flown by David Lord VC at Arnhem.
-
Air International 1994-10 / P.Cooper - Forever Farnborough (2)
Dakota C.3 ZA947 was initially delivered to RAE West Freugh during 1971 as KG661 but was reallocated serial ZA947 by the MoD in June 1978 when it became known that the original KG661 had been destroyed in an accident on December 13, 1944. In addition to various support and transport duties, ZA947 also conducted parachute trials and aerial survey work. It is seen here in March 1992, flying over the DRA Headquarters facility. Following the disbandment of the Air Transport Flight, ZA947 joined the Battle of Britain Memorial Flight.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey - Grapevine
Battle of Britain Memorial Flight Dakota ZA947 returning from a successful test flight following maintenance and modification work by Air Atlantique at Coventry. This was its last appearance in its Royal Aircraft Establishment “Raspberry Ripple” colour scheme, albeit with the attractive addition of silver-doped control surfaces: it is now at Marham being camouflaged.
-
Мировая Авиация 163
Принадлежащий авиагруппе "Commemorative Air Force" бывший флотский R4D выглядит намного лучше, чем в годы своей нелегкой службы.
-
Aeroplane Monthly 1986-04
The Douglas C-47 tragically lost in a crash in America on December 31, 1985, when Ricky Nelson and his band were killed. Though critically injured, the pilots survived; but the Dakota was destroyed.
-
Aviation Historian 3 / J.Pote - Anything, Anywhere, Anytime Professionally (2)
Douglas C-47B “994” at Thakhek East in 1966. The aircraft was polished bare metal with its identity repeated on the nose and “Air America” painted on the rear fuselage - this aircraft, C-47 “147” and Caribou “392” were the only Air America aircraft to bear the company name in Laos.
-
Aviation Historian 2 / J.Pote - Anything, Anywhere, Anytime Professionally (1)
Air America Douglas C-47B “147” prepares for one of the thrice-weekly “milk run” flights at Thakhek East in mid-1966. This aircraft went on to become one of the last to leave Saigon in April 1975 as the city fell to the North Vietnamese.
-
Aeroplane Monthly 1986-04 / Douglas Dakota G-AMPO /Preservation Profile/
G-AMPO in the markings of Air Atlantique.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / S.Piercey - Dakota's Rest
VP-LVK is one of a fleet of five DC-3s operated by Air BVI from Tortola Island
-
Air International 2019-05 / Airscene
Four Dakotas during the 2014 Daks over Normandy event.
-
Air Pictorial 2000-05 / UK & Irish airlines since 1945 (5)
Air Links, run by Transglobe and reviewed alphabetically in the series under that name, operated a number of piston-engined types, including DC-3s (shown).
-
Air Pictorial 1992-01 / P.Clarke - Carribean Islander
An Air Puerto Rico DC3 pictured at Montserrat.
-
Aviation Historian 39 / L.Hellstrom - Air Sud Kasai. The National Airline That Never Was
Douglas C-47 OO-AWN with the South Kasai flag painted on the fin. The “V” stood for victoire (victory).
-
Aviation Historian 3 / D.Stringer - Fly America! (1)
Allegheny Airlines DC-3 N91228 arrives on the ramp at the airport serving Parkersburg, West Virginia, and Marietta, Ohio. Allegheny was originally known as All American Airways, changing its name in 1953, the airline going on to become USAir in 1979 and US Airways in 1996. The merger of the latter with American Airlines in 2013 will see the last direct decendant of the original Local Service Airlines disappear.
-
Air International 1996-07 / I.Goold - Heathrow (1)
BEA Viscount 701C G-ANHF Mathew Flinders heads a line-up of the company’s Dakotas at a very basic Heathrow around the mid-to-late 1950s.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Viscount - Великобритания - 1948
-
Air International 2006-10 / B.Hales-Dutton - Buffalo Airways /Commercial/
This DC-3 is one of ten operated by Buffalo Airways, used to carry passengers and cargo. It wears a non-standard company livery. Some of the more recently-acquired Dakotas were painted in this scheme, though it is not planned to apply it across the whole fleet. The engine cowling has been removed as the aircraft had just emerged following maintenance and was about to undergo an engine test.
-
Air International 2013-05 / D.Armstrong - Cathay Confronts Challenges /Commercial/
Cathay was founded in 1946 and started operations with a single DC-3 called Betsy, on charter and freight flights.
-
Aviation Historian 4 / D.Stringer - Fly America! (2)
“Ready to board!” - Douglas DC-3s of three of the USA’s local service airlines (Central, Ozark and Frontier) await their passengers at Kansas City’s Municipal Airport circa 1959. The Local Service Carriers (LSCs) transported passengers from big city terminals like Kansas City, served by major airlines, to smaller cities within their individual areas of operation, in many cases offering a level of service which has been unmatched since.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / Douglas DC-3 HB-ISC /Preservation Profile/
The air-to-air view of HB-ISC was taken on March 20, 1993 by ERICH GANDET. The DC-3 is available for charter for flights to exhibitions or for corporate entertainment trips.
-
Мировая Авиация 218
"Continental Airlines" вложила деньги, полученные от модернизации самолетов ВВС США, в покупку авиалайнеров. Некоторые DC-3 компании "Continental" ранее были военными C-47.
-
Air Enthusiast 2003-05 / F.Mormillo - Up close and personal
John Pappas taxies out DC-3 'Rose' - complete with a load of passengers on board - during the 2003 Bluewater Resort and Casino Air Expo.
-
Мировая Авиация 218
Авиакомпания "Dutch Dakota Association" является типичным примером коммерческого эксплуатанта DC-3, демонстрируя самолет на различных авиашоу Европы. Данный самолет, PH-DDA, потерпел катастрофу в 1996 году; погибли все 32 находившихся на борту человека.
-
Aviation Historian 4 / D.Stringer - Fly America! (2)
Frontier and Central DC-3s at Kansas City in June 1962. Note that both aircraft are converted C-47s, with the large cargo door adjoining the squared-off boarding door. Frontier absorbed Central through merger in 1967.
-
Air Enthusiast 2007-07 / F.Mormillo - Model Performer /History on the wing/
Dan Gryder making an incredibly low pass over the Lakeland Linder Airport runway in the Herpa DC-3A.
-
Aviation Historian 6 / A.Waller - A Flying Safari
In February 1955 a subsidiary, Hunting-Clan African Airways, was formed to operate freight and passenger flights from Salisbury to various points in Rhodesia and Nyasaland. Two Douglas Dakotas were used on the tourist flights between Salisbury, where this photo was taken, and Vilanculos (in Mozambique) and Johannesburg.
-
Air International 2008-06 / I.Bozinovski - Jat Airways. 80 Years of Service /Commercial/
DC-3/C-47s remained in service with JAT for 29 years - from the airline's formation in 1947 until the type was retired in 1976. The elliptical logo on the tail was nicknamed 'JAT's egg'.
-
Aviation Historian 4 / D.Stringer - Fly America! (2)
Lake Central Airlines DC-3 N14967, with a company Convair 340 in the background, in December 1963. Lake Central struggled through the 1950s, but was rewarded with a huge route expansion in 1961, after which it acquired Convairliners.
Другие самолёты на фотографии: Convair CV-240 Convair-Liner / C-131 / C-340 / C-440 - США - 1946
-
Aviation Historian 14
Pristine DC-3 VH-MML, newly delivered and still wearing its bull logo and the name Gascoyne, taxies in for refuelling at Wyndham in 1954. Built by Douglas at Oklahoma City in March 1945 as a C-47B-30-DK, with USAAF serial 44-76613, it was immediately passed to the RAF as a Dakota IV, KN470, and saw service in Egypt, India and Burma. Following its career with MMA it passed through many further ownerships, before being re-registered as VH-BPN in 1977. It was still operating, on pleasure-flying duties, in the early-to-mid 2000s, and is believed to survive in storage in New South Wales.
-
Aviation Historian 14
Inspired perhaps by the logo of the processed-cheese brand The Laughing Cow, this benevolent-bull-in-helmet-and-goggles emblem adorned MMA’s Douglas DC-3 VH-MML RMA Gascoyne (later RMA Lyndon) - but not, apparently, for long. Fred Niven, who kindly forwarded Ray Webster’s recollections to TAH, writes, ‘‘Prior to [VH-MML] entering Air Beef service, an Air Beef characterisation of a bull’s head, the words ‘Air Beef’ and the name Gascoyne were painted on its nose by Ray Clapham, but only remained there long enough for photos to be taken. It never operated with the logo on the nose. Its name was later changed to RMA Lyndon to bring it into line with the company’s policy of aligning aircraft names with the last letter of their registrations.”
-
Aviation Historian 14
The monorail gantry for loading beef from the chiller room at Air Beef Pty Ltd’s abattoir and base at Glenroy, Kimberley.
-
Aviation Historian 14
Changing plugs at Glenroy in 1954. Colin Hayes’s note on the original slide says, “We lost a motor on take-off with three tons of beef aboard, and only just made it back”.
-
Aviation Historian 14
What a job. Unloading raw beef from an MMA DC-3 at Wyndham - Western Australia’s northernmost town - for road transport to Wyndham Meatworks, the mainstay of the town’s economy.
-
Aviation Historian 3 / D.Stringer - Fly America! (1)
The ubiquitous Douglas DC-3 became standard equipment for all of the successful local service carriers. Here, a Monarch Air Lines example awaits its passengers. Monarch merged with Challenger Airlines and acquired the certificate of Arizona Airways to form Frontier Airlines in 1950.
-
Мировая Авиация 218
"Bush Pilots Airways" из Австралии использовала C-47A для внутренних перевозок в Квинсленде. В 1981 году BPA стала называться "Air Queensland", она эксплуатировала последний в Австралии DC-3 до апреля 1988 года.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
Один из гражданских родезийских DC-3, использовавшийся для доставки оружия и боеприпасов катангским сепаратистам М. Чомбе в период гражданской войны в Конго 1960-1964 гг.
-
Мировая Авиация 218
Самолет DC-3 использовали в шоу-бизнесе для съемок кинофильмов и телевизионных программ. Эта бывшая летающая лаборатория "Ferranti", TS423, перекрашена в самолет с регистрацией G-AGHY для съемок британского сериала 1980-х годов "Airline".
-
Aeroplane Monthly 1982-04
Aces High’s Dakota G-DAKS/“G-AGHY” Vera Lynn seen during location filming in Malta for the television series Airline YORKSHIRE TELEVISION
-
Aviation Historian 16 / K.Honey - In the Land of Black Gold
One of several Douglas DC-3/C-47s operated by Silver City in Libya sits in the shadow of the classic adventure-book fort at Sebha in the country’s central Fezzan region. Rebuilt in the 1920s during Italy’s colonisation of Libya and named Fort Elena, the imposing building was captured by Free French forces in January 1943 and renamed Fort Leclerc.
-
Aviation Historian 16 / K.Honey - In the Land of Black Gold
Locals crowd around a Silver City DC-3 being refuelled at Ku fra during one of the author’s visits to the remote oasis during 1957-59. The local schoolchildren were fascinated by the huge machine, none of them ever having seen an aircraft before.
-
Aviation Historian 16 / K.Honey - In the Land of Black Gold
Silver City’s C-47/DC-3s were more than able to cope with the lack of formal facilities in Libya, the Sahara presenting no shortage of makeshift runways for the rugged, dependable Dak. Here C-47B G-AMYX (c/n 33042), named City of Rochester in Silver City service, is greeted by a caravan of Land Rovers at the landing ground at Waw an-Namus in southern Libya.
-
Aviation Historian 16 / K.Honey - In the Land of Black Gold
Dakota G-AMYX on the dark sands at Waw an-Namus during a supply visit to a geological team based close to the volcano. Inside the crater lie three small salt lakes and an oasis of rich foliage, creating a startling contrast to the surrounding Sahara. INSET The author in the right-hand seat of a Silver City Dakota over Libya.
-
Aviation Historian 17 / B.Turpin - Out on a Lympne (1)
Built as a C-47B and operated by the RAF as KN492 during 1945-49, Dakota G-AMWW was delivered to Skyways in early 1955 and was one of the first to operate on the company’s coach-air services from Lympne, where it is seen here before the formation of Skyways Coach-Air as a separate venture in 1958.
-
Aviation Historian 17 / B.Turpin - Out on a Lympne (1)
With the airfield’s trademark abundant planting and white picket fence in the foreground, Skyways aircraft ancient and modern share the ramp at Lympne. Skyways Coach-Air went on to operate a total of eight 748s, an example of which is seen here behind the Dakota, during 1962-71; the author will relate his experiences of the 748 in the next part of the series.
Другие самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960
-
Aviation Historian 17 / B.Turpin - Out on a Lympne (1)
Another magnificent view of Skyways’ stalwart Dakota G-AMWW, this time at Beauvais in June 1959.’’Whiskey Whiskey” was incorporated into the Skyways Coach-Air fleet when the latter subsidiary was formed on October 9, 1958, although it continued to fly in its “Skyways of London” colours for some time afterwards.
-
Aviation Historian 17 / B.Turpin - Out on a Lympne (1)
By the spring of 1966 G-AMWW had been painted in the definitive Skyways Coach-Air colour scheme, which used the same signature colours of pale blue, burgundy and white, but with a revised legend above the cabin windows. The steadfast ’MWW is seen here at Biggin Hill during a charter operation to provide flights between Beauvais and Biggin Hill for the Air Fair in May 1966.
-
Aviation Historian 17 / B.Turpin - Out on a Lympne (1)
A rare colour photograph of a Skyways Dakota over Otterpool Lane on final approach into Lympne. Until the late 1960s Lympne was a grass-only airfield, which suited the rugged Dakotas, but less so the more refined 748. As a result, a hard runway was built at Lympne in 1967 and opened in 1968.
-
Air International 1996-07 / Airscene
A new UK operator with the ubiquitous Dak is South Coast Airways (SCA) which has acquired C-47A Dakota 3 G-DAKK, luxuriously refurbished with a 32-seat interior. The company is the brainchild of husband and wife team Andrew and Geraldine Dixon, who fly as pilot and stewardess respectively. Based at Bournemouth, SCA will be operating charters in true 1940’s style with period crew uniforms and in flight catering reminiscent of the period.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
This typically barren northern scene includes several examples from Spartan’s eclectic fleet, from left to right: DC-3, Ventura, Lightning and Anson
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Lockheed B-34 Lexington / PV Ventura / PV-2 Harpoon - США - 1941Lockheed P-38 Lightning - США - 1939
-
Aviation Historian 29 / J.Proctor - TWA's Skyliners
The introduction of the Martinliners saw the progressive replacement of the DC-3 in TWA service, the latter finally being withdrawn from scheduled service in early 1953. Nevertheless, N86544, used mainly for pilot instrument checks, was pressed into action on July 21, 1954, to replace a 4-0-4 on a Los Angeles-San Francisco-Los Angeles service.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / M.Oakey - Grapevine
Vintage Airways, an offshoot of Richard Branson’s Virgin empire, is operating DC-3s N12RB and N22RB on pleasure flight day trips from Orlando in Florida to the Keys, the Bahamas and the Caribbean.
-
Air International 1994-10 / G.Jones - Branson's Beauty - Virgin Atlantic Airways
Vintage Airways Douglas DC-3 N12RB at Key West, Florida, with the distinctive Virgin-style tail logo.
-
Aviation Historian 3 / D.Stringer - Fly America! (1)
A glorious colour photograph of Wisconsin Central DC-3s N12978 (nearest) and N26214 on the busy ramp at Chicago’s Midway Airport in 1952. In the background, trunk carrier airliners are prepared for another flight, including a pair of American Airlines DC-6s, beyond which is a Capital Airlines DC-4. The local airlines were initially called feeders as their objective was to “feed” small-town traffic to the trunk airlines.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - США - 1942Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946
-
Air International 2011-12 / News
More than 60 years ago the DC-3 became the first airliner to fly fare-paying customers on a package holiday, when it took 11 passengers from Gatwick to Corsica.
-
Air Enthusiast 2006-01 / P.Howard, B.Hickox - Mercy Angels of Angkor /Airliners and air services/ (2)
Air Cambodge leased DC-3 B-1553 from CAL, but the aircraft was abandoned at Pochentong in Apr 1975, following damage incurred in a mid-air.
-
Air Enthusiast 2006-03 / Round-Out
View of DC-3 XW-TFL about to start up at Kompong Chnang. It was operated by Kang Chan with obvious Thai connections.
-
Air Enthusiast 2002-09 / D.Darbyshire - Bobby's 'Aunties'
Paul Raasch with VH-BUV, VH-BUW and a ubiquitous DC-3 at Bahrain.
Другие самолёты на фотографии: Junkers Ju.52/3m - Германия - 1931
-
Air Enthusiast 2000-11 / Round-Out
Following the 'Young Guns' feature in AE89, Robert Stitt has sent in these photos, taken in April 1977, showing the former scattered remains of the Mitsubishi A6M2 ‘Zero’ restored at the Australian War Memorial Museum. They were being stored in the Papua New Guinea Defence Force compound at Jackson's Field, Port Moresby, prior to transportation to Australia for restoration. The Douglas C-47 Skytrain is P2-
Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi A6M Reisen - Япония - 1939
-
Мировая Авиация 163
Довоенный C-47 (военный вариант DC-3), принадлежащий Отису Шпункмайеру, сфотографирован на фоне взлетающего Boeing C-17 Globemaster III.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas C-17A Globemaster III - США - 1991
-
Air International 2017-10 / P.Butowski - Summer in Kubinka /Military/
Douglas DC-3A s/n 10035, made in 1943, flew from the United States to Russia via Alaska and Siberia in 2015, and was sold to a Russian private owner. At Kubinka, the aircraft was piloted by Valentin Lavrentyev and Pyotr Deynekin, the first CinC of the post-Soviet Russian Air Force.
-
Air Pictorial 1991-10 / M.Gradidge - Gateway to Aviation
A general view of the Warbirds area, with the Ford 5-AT-E in military colours in the foreground and the Greenland Expedition DC-3 N99FS next to one of the three B-17Gs.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Ford Tri-Motor / 4-AT / 5-AT - США - 1926
-
Мировая Авиация 227
Этот Dakota G-AMPY, построенный и переданный британскими ВВС в 1944 году, позднее служил в ливерпульской "Starways", а затем доставлял грузы в Исландию и на Джерси. "Air Atlantique" приобрела его в 1981 году. В 1986 году самолет был окрашен в цвета "Northwest" в честь 60-летия этой компании.
-
Air Pictorial 2000-05 / M.Collett - Air Atlantique - diverse charter specialists /Airline Profile/
A former RAF Dakota, G-AMCA is one of Atlantic’s longest-serving DC-3s.
-
Мировая Авиация 227
Под фюзеляжем этого Dakota G-AMSV видно распыляющее оборудование. Несмотря на надежную службу при борьбе с загрязнениями моря, DC-3 вынуждены были уступить место более современным машинам. Этот самолет несет эмблему Агентства морской безопасности и Береговой охраны.
-
Air Enthusiast 1999-11 / Round-Out
AE72 presented cameos of three surviving UK Dakotas, including Air Atlantique’s G-ANAF. Alpha-Fox’s latest transformation is as a test-bed for the Racal Searchwater 2000 maritime reconnaissance and airborne early warning radars, for the ‘new generation’ Nimrod MRA.4 and the Sea King AEW upgrade.
-
Air International 2001-07 / Talkback
Air Atlantique provides engineering and flight operations support for C-47B G-ANAF on behalf of Thales. Based at Coventry, the aircraft is engaged in Nimrod radar trials (hence the radome under the nose) against air and surface targets. Most of the trials are conducted off the south coast, but the aircraft has been known to deploy to the BAe Military Aircraft factory, Warton, and to RAF Lossiemouth.
-
Air International 2021-10 / H.Slutsken, J.Hsu - Game changer
This DC-3 at the Canadian Museum af Flight in Langley BC was used for the initial tests of the augmented-reality application.
-
Air International 2021-10 / H.Slutsken, J.Hsu - Game changer
Researchers from Simon Fraser University placed QR codes on the DC3 to help capture the images and positional data
-
Aviation Historian 15 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
What is thought to be Douglas C-47 c/n 14797/26242 at a cafe in Glyfada, Athens. To get a bird’s-eye view of the C-47 on Google Earth, enter the co-ordinates N37.89039, E23.74714 in the "Search" panel.
-
Air International 1992-12 / R.Grant - A Hawker to God's Narrows!
Seen here with combined titles shortly after Austin Airways had been merged with Air Ontario. HS.748 Srs 2A C-GSXS has since moved on to Air Creebec. The aircraft is seen here parked alongside a DC-3, a type which the HS.748 has partly replaced due to being able to carry twice the load at nearly double the speed in pressurised comfort.
Другие самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / M.Oakey - Grapevine
Nothing to do with this month’s main story, but a startling shot of the rear end of John Woodhouse’s recently-acquired ex-Maltese DC-3, formerly N9050T, mounted in Fleet Pond, Hampshire, to publicise his new American-style restaurant Dakota’s. Alarmed reports of the "crash" have come from pilots in the adjacent Blackbushe circuit, from airliners overflying to Heathrow and from train drivers on the main London line which runs past the lake. "The rest of the venerable old lady is spread around inside the restaurant", reports Melvyn Hiscock, who took the picture. “As a publicity stunt it could be considered a success. As an aeroplane it could be considered b*****ed”. Wonder if they do Bar-B-Q wing ribs, or buy food supplies for the restaurant at SPAR?
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / M.Vines - Sun'n'Fun'n'Floats
The only amphibious DC-3 in the world, flying over Lake Parker. Flown for the first time on floats on September 4, 1990, N13Q arrived from its Greenville, Maine base. The 41ft Edo floats chop about 15 m.p.h. off the 165 m.p.h. cruising speed. The nose wheels are from a North American T-6, and PBY Catalina brakes are used.
-
Мировая Авиация 173
Израильская 122-я эскадрилья "Dakota", единственный эксплуатант C-47, сформирована в 1962 году. Ей принадлежал и один самолет радио- и радиотехнической разведки RC-47 "Barvaz".
-
Air Enthusiast 1971-12 / ??? - Israel - Preparing for the Next Round
A substantial number of Douglas C-47s remains in the Israeli transport inventory as the "maids-of-all-work” of Heyl Ha’Avir, and at the present time no plans exist for a replacement for this type which is scheduled to soldier on well into the mid ’seventies.
-
Air Pictorial 2000-05
One of recent first time visitors to Malta was ex-Israeli AF DC-3 029/4X-FNT c/n 12060, which subsequently flew via Nice and Wick to the USA
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / P.Chinnery - The Air War over Vietnam (1)
American military aid to Laos included Douglas C-47 transport aircraft.
-
Авиация и Космонавтика 2019-05 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (1)
C-47 Королевских ВВС Лаоса, конец 1950-х гг.
-
Aviation Historian 2 / J.Pote - Anything, Anywhere, Anytime Professionally (1)
Air America Fairchild C-123B Provider N5005X has its engines run up to full throttle in the background as Royal Lao Air Force C-47s prepare to pull troops out of Thakhek West after the successful conclusion of the Battle for Thakhek in November 1965.
Другие самолёты на фотографии: Fairchild C-123 Provider - США - 1949
-
Aviation Historian 33 / A.Grandolini - On the wings of the Hansa (1)
An extremely rare colour photograph showing the various types in service with the AVRK in 1968. Lined up on the taxiway at Pochentong are a total of seven Douglas C-47s; two Ilyushin Il-14s; four MD.315 Flamants; four T-28D Trojans, ten AD-4N Skyraiders and two MiG-17Fs - an extraordinary mix of Western and Soviet aircraft types
Другие самолёты на фотографии: Dassault MD-311/MD-315 Flamant - Франция - 1947Douglas AD / A-1 Skyraider - США - 1946North American T-28 Trojan - США - 1949Ильюшин Ил-14 - Россия - 1950МиГ МиГ-17 / МиГ-17Ф - Россия - 1950
-
Авиация и Космонавтика 2019-05 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (1)
Транспортный C-47 VNAF. Первая половина 1960-х гг.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / P.Chinnery - The Air War over Vietnam (1)
By 1960 South Vietnam had received enough C-47s under the military assistance programme to equip two squadrons.
-
Авиация и Космонавтика 2020-02 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (9)
Транспортный C-47 VNAF (ВВС Южного Вьетнама) и спасательный HH-43 «Хаски» ВВС США на авиабазе Тан Шон Нят, 1966 г.
Другие самолёты на фотографии: Kaman H-43B / HH-43F Huskie - США - 1958
-
Мировая Авиация 171
C-47 VNAF на стоянке с вьетнамским A-1 Skyraider. Самолеты ранее принадлежали ВВС США и были переданы VNAF.
Другие самолёты на фотографии: Douglas AD / A-1 Skyraider - США - 1946
-
Авиация и Космонавтика 2019-05 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (1)
Будни авиабазы Тан Шон Нят начала 1960-х гг. На переднем плане слева южновьетнамский C-47, на заднем плане справа - американские C-123.
-
Aeroplane Monthly 1986-06 / P.Chinnery - The Air War over Vietnam (6)
A line-up of VNAF C-47s at Tan Son Nhut Air Base. Nearest the camera is 1348491.
-
Мировая Авиация 163
Изоляция ЮАР из-за проводимой политики апартеида вынудила их ВВС эксплуатировать самолеты Dakota дольше, чем в других странах. Впрочем, машины отлично зарекомендовали себя в боевых действиях в Намибии и Анголе.
-
Air International 1992-10 / L.Vosloo - South Africa's air force restructures
Most of the DC-3 fleet is being modified to Turbo-Dak standard and this should see them surviving into the next century.
-
Мировая Авиация 113
В 1990-х годах в Южной Африке Dakota использовалась не только как транспортный, но и как морской патрульный самолет. В 2010 году в эксплуатации продолжает оставаться только модификация C-47TP.
-
Мировая Авиация 163
Южноафриканские парашютисты из 44-й парашютно-десантной бригады десантируются из C-47, которые использовались ВВС ЮАР в боевых операциях вплоть до 1987 года.
-
Мировая Авиация 163
ВВС Гондураса эксплуатировали свои C-47 и их модификации даже в новом тысячелетии. Кроме того, в этом регионе самолеты находились на вооружении у ВВС Доминиканской Республики, Сальвадора, Гватемалы и Гаити.
-
Мировая Авиация 163
Центральная Америка - один из последних бастионов военных C-47. Вероятно, Гондурас списал свои самолеты (на фотографии), но C-47 и AC-47, возможно, состоят на военной службе еще где-то. Например, колумбийские самолеты получили турбовинтовые двигатели.
-
Air International 1974-03 / K.Isaacs - Australian air power
Dakota A65-118 flies over the man-made Lake Burley Griffin, Canberra; Dakotas will remain in service until 1979.
-
Air International 2019-09 / N.Pittaway - Testing times 75 years of ARDU /Military/
To celebrate the 75th anniversary of the formation of the Aircraft Research and Development Unit, three aircraft with a historical link to the unit and still showcasing the unit’s tail-flash took to the skies over Nowra and the Shoalhaven coastline. The formation contained a PC-9/A aircraft currently used by the unit along with a Royal Australian Air Force F/A-18B Hornet and a Douglas Dakota, owned and maintained by the Historical Aircraft Restoration Society based at Albion Park. The ADRU plans, conducts and analyses the results of ground and flight tests of existing and new Air Force aircraft and consists of four flights located at RAAF Bases Edinburgh, Amberley, Richmond and Williamtown, staffed by qualified test pilots, flight test engineers and flight test system specialists.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F/A-18B Hornet - США - 1979Pilatus PC-9 - Швейцария - 1984
-
Air International 2019-09 / N.Pittaway - Testing times 75 years of ARDU /Military/
Другие самолёты на фотографии: Pilatus PC-9 - Швейцария - 1984
-
Air International 1994-12 / A.Wooley - SAR - Eyes of the Battlefield
The Australian Defence Science & Technology Organisation is currently developing a SAR, designated Ingara. Flight tests are being carried out with an installation under the fuselage of RAAF C-47 Dakota A65-86 of 'E' Flight, Aircraft Research & Development Unit.
-
Air International 1996-03 / D.Allport - Military transport aircraft directory (1)
Over 50 years after it first flew, this Royal Australian Air Force C-47B Dakota, A65-95 seen at Avalon on March 23,1995, is one of four which still serve with the RAAF’s Aircraft Research & Development Unit at Edinburgh, emphasising the longevity of the type - it was first delivered on April 21,1945 and has spent its entire life in RAAF service.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Wilkinson, R.Fox - RAAF Heritage Flight
The radial-engined section of the Heritage Flight, comprising museum and privately-owned Harvards and Winjeels, formate on the Australian War Memorial’s C-47 for a photo session. The Dak is operated for the War Memorial by the RAAF, and among other duties acts as a support aircraft for the Sabre.
Другие самолёты на фотографии: Commonwealth (CAC) CA-22 / CA-25 Winjeel - Австралия - 1951North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Aviation Historian 8 / D.Gordon - Exercise Shiksha: sharpening India's cold war claws
Australian personnel disembark from a Douglas Dakota at Palam for a local sightseeing tour during a day off from flying attack profiles for Exercise Shiksha.
-
Air International 1992-10 / Preserved down Mexico way /Veteran & Vintage/
Another DC-3 is 'El Mexicano', the country's first presidential aircraft delivered to Mexico in 1947 and operated until November 1978. Sited at the International Airport, the DC-3 amassed 8,904hr 40min accident-free flying only to be dropped and damaged when being lifted onto its present plinth.
-
Air International 1992-10 / Preserved down Mexico way /Veteran & Vintage/
A full view of the DC-3 with the B-25 behind. One of five formerly operated by the Mexican Navy. MT-203 (MT-Marina Transporte) carries the current naval insignia on the fuselage and the earlier type on the fin.
Другие самолёты на фотографии: North American B-25J Mitchell / PBJ-1G - США - 1943
-
Air International 1992-10 / Preserved down Mexico way /Veteran & Vintage/
At the Museum of Technology in Mexico City is this ex-Royal Canadian Air Force B-25J-20-NC Mitchell (44-29128); it shares the Museum frontage with the Aero Commander 680F on the left and DC-3 MT-203.
Другие самолёты на фотографии: Aero Commander 680 Super Commander - США - 1957North American B-25J Mitchell / PBJ-1G - США - 1943
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
T.3-52 ‘744-52’ from Matacan under maintenance at Getafe on August 18, 1976.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
Maestranza Aerea de Madrid, Cuatro Vientos, was the C-47 ‘boneyard’. T.3-34 ‘721-7’ awaiting its fate August 1978.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
T.3-52 ‘461-24’ at Villa Cisneros, Spanish Sahara, in the early 1970s, exemplifying the early coding system with the Gando-based 461 Squadron.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
Many of the former EdA C-47s were purchased by British dealers and collectors for onward sale. The former T.3-45 with roughly painted-out roundels and the registration G-BFPV with T.3-65 (G-BFPT) behind at Blackbushe, Hampshire, August 1978.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
The two civil registered ‘flight checkers’ (EC-ANV and EC-ARV) with fading high-visibility panels at Cuatro Vientos, August 1978.
-
Air Enthusiast 1998-07 / Round-Out
One of the Papua New Guinea Defence Force’s immaculate Douglas C-47s receiving attention at Lae in early 1978. The PNGDF received a total of six former RAAF Dakotas, this example, P2-003, being sold off in Australia in mid-1993 as VH-PTE.
-
Мировая Авиация 173
ВС Папуа-Новой Гвинеи эксплуатировали шесть C-47B-DK, которые ранее принадлежали австралийским ВВС. Изображенный самолет позже летал в Австралии как VH-PWN.
-
Air International 2012-01 / News
Douglas C-47B-15-DK Dakota IV KK156 (c/n 15295/26740, ex 43-49479) is believed to be the last of its kind in service with the Hellenic Air Force. It is operated by 355/1 Sminos Taktikon Metaforon (Tactical Transport Flight) 'Atlas' based at Thessaloniki-Mikra. It was flown alongside C-47 92622 (c/n 20474, ex 49-2622), although that aircraft is believed to have been withdrawn in late 2008. KK156 was equipped for target-towing but is currently used for ceremonial duties. It is seen at the Hellenic Air Force's 50th anniversary airshow held at Tanagra on November 6, 2011.
-
Air Enthusiast 1992-12 / R.Shaw - Greek Guardians
C-47 92626 is preserved within the base at Elefsina.
-
Мировая Авиация 173
C-47 ждала длительная карьера в португальских ВВС. Первые самолеты поступили в 1944 году, а два десятка лет спустя они приняли активное участие в войне в Мозамбике. Данный C-47A из 801-й эскадрильи передан португальским ВВС из запасов ВВС США.
-
АвиаМастер 2003-02 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Небесные войны Индонезии /Горячая точка/ (1)
Транспортно-пассажирские "Дугласы" DC-3 активно использовались голландскими колониальными войсками в период войны в Индонезии. При этом самолеты носили различные варианты окрасок.
-
Мировая Авиация 173
Четыре C-47 до 1984 года использовались в качестве служебных машин в Центре радиокалибровки (Centro Radiomisure) ВВС Италии, расположенном в Практика-ди-Маре, недалеко от Рима.
-
Мировая Авиация 113
В британских ВВС Dakota широко использовались во время и после Второй мировой войны, многие из них в дальнейшем попали и в другие страны Британского Содружества. Этот индийский самолет имеет цвет натурального металла, с белой окраской над кабиной, во избежание нагрева солнечными лучами.
-
Мировая Авиация 173
Последние пять учебных C-47 сняты с вооружения тайваньских ВВС в 1996 году - они принадлежали Воздушной академии в Кангшане. Им на смену пришли Beech 1900C.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
"Дакоты" 3-й АЭ ВВС Родезии во время тренировок парашютистов. Середина 1970-х гг.
-
Авиация и Космонавтика 2015-03 / В.Морозов - Над песками Огадена
C-47 ВВС Эфиопии, 1960–1970-е гг.
-
Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan
Two ONUC C-47s were temporarily leased to the Congolese Air Force in mid-1964 and given temporary registrations; 9T-PDX, seen here, was the former ONU 204. The men facing the camera are exiled Cubans hired by the CIA for its Congo air operations, the exiles flying missions against rebels supported by communist countries.
-
Aviation Historian 23 / B.Turpin - 748 into Africa
A typical bird’s-eye-view of the apron at Douala Airport, the French influence being much in evidence with the presence of a Nord Noratlas, Dassault Flamant and Max Holste Broussard, alongside a pair of Cameroonian Air Force Douglas DC-3s.
Другие самолёты на фотографии: Dassault MD-311/MD-315 Flamant - Франция - 1947Max Holste MH.152 / MH.1521 Broussard - Франция - 1951Nord Nord 2500 Noratlas - Франция - 1949
-
Мировая Авиация 168
Три канадских CC-129 были оснащены в 1962 году бомбардировочной РЛС NASARR и СУО от CF-104, они использовались для подготовки пилотов Starfighter.
-
Мировая Авиация 173
С 1954 года ВВС Доминиканской Республики получили 12 самолетов C-47 от ВВС США, часть из них летает до сих пор. Данная машина хранится в Санто-Доминго.
-
Air International 1984-10 / ??? - Colombia's Air Arm
This C-47 of the Escuadron de Transporte photographed earlier this year at Bogota is one of two, which, together with a single DHC-2 Beaver, have received a new low-visibility camouflage scheme. At the lime of closing for press, a decision concerning the repainting of the entire transport fleet had still to be taken.
-
Мировая Авиация 173
ВВС Уругвая эксплуатировали минимум 21 самолет C-47, включая эти C-47A-DL - ближайший из них ранее летал в гражданской авиакомпании. ВВС также получили C-47B и VC-47D.
-
Мировая Авиация 179
MD-87 оснащался двигателями JT8D-217C тягой по 90 кН и стал первым самолетом семейства, оборудованным электронным пилотажным индикатором, пилотажно-навигационным комплексом и индикатором на лобовом стекле в качестве стандартной комплектации.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas MD-80 - США - 1979
-
Мировая Авиация 89
С середины 1930-х и до конца 1950-х годов фирма "Douglas" была самым известным производителем авиалайнеров в США. Своим успехом она обязана лайнерам, представленным на этом снимке: DC-3, -4, -6, -7 и -8. В конце 1950-х годов доминированию "Douglas" положила конец фирма "Boeing", создавшая лайнер Model 707, которая вот уже четыре десятилетия продолжает оставаться на вершине успеха.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - США - 1942Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946Douglas DC-7 - США - 1953Douglas DC-8 - США - 1958
-
Air Enthusiast 2006-05 / Round-Out
Fantastic view of Bangkok on May 10,1971. Visible are five C-47s/DC-3s in various states of ‘health'; Carvair LN-NAA; seven Pilatus Turbo-Porters; a Volpar Beech 18; seven dismantled T-28 Trojans and what could be a Skyraider in the hangar.
Другие самолёты на фотографии: Aviation Traders ATL.98 Carvair - Великобритания - 1961Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937Douglas AD / A-1 Skyraider - США - 1946North American T-28 Trojan - США - 1949Pilatus PC-6 Porter / Turbo Porter - Швейцария - 1959
-
Мировая Авиация 178
Грязно-оливковые и цвета натурального металла Commando сфотографированы в одном ряду с C-47 и B-24. Подобно Skytrain и Liberator, серию Commando выпускали на нескольких заводах.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943Curtiss-Wright C-46 / CW-20 Commando - США - 1940
-
Мировая Авиация 20
Эта впечатляющая фотография была сделана в 1966 году в ангаре 4802 NASA на авиабазе Эдвардс. На снимке можно увидеть летательные аппараты Northrop HL-10, M2-F2 и M2-F1, а также самолеты McDonnell Douglas F-4A Phantom II, Douglas F5D-1 Skyraider, Lockheed F-104 Starfighter, Douglas C-47 и все три X-15.
Другие самолёты на фотографии: Douglas F5D Skylancer - США - 1956Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959McDonnell Douglas F-4 Phantom II - США - 1958NASA/Dryden M2-F1 - США - 1963NASA/Northrop HL-10 - США - 1966NASA/Northrop M2-F2 - США - 1966North American X-15 - США - 1959
-
Aviation Historian 31 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
The perfect place to order “wings to go” - Douglas C-47A c/n 18923 (formerly 42-100460, VH-ANM, ZK-CAW and VQ-FAI) was converted into a McDonald’s restaurant in Taupo on New Zealand’s North Island in November 1990 and remains a major tourist attraction today - it was photographed by the author in May 2014.
Тип фотографий