RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1935

Средний транспортный самолет с экипажем из двух человек

DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota

Военно-транспортный самолет. Двухмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси. Военная модификация пассажирского DC-3, спроектированного в КБ "Дуглас эйркрафт" под руководством А. Рэймонда и Э. Бартона. Опытный образец первого варианта DC-3, DST, поднялся в небо 17 декабря 1935 г. С апреля 1936 г. DST, а затем DC-3 и DC-3A строились серийно. Первый военный вариант, C-41A (на базе DC-3A), взлетел в августе 1939 г. Специально же приспособленные для военно-транспортной авиации C-53 и C-47 пошли в производство соответственно в октябре и ноябре 1941 г. Их строили заводы "Дуглас" в Лонг-Бич, Талсе (C-47 и C-117) и Санта-Монике (C-53). Всего изготовили 10 926 экз. (включая 133 учебных TC-47B).
Экипаж - 3 - 4 чел., 27 - 28 пассажиров или груз до 2725 кг. Моторы R-1830. Штатного вооружения не было, но в окнах салона имелись гнезда для оружия десанта. В США проводились полевые переделки под 2x12,7, в СССР - 1x12,7 (верхняя установка от Ли-2).
В годы Второй мировой войны C-53 и C-47 состояли на вооружении в США с января 1942 г., в Австралии - с апреля 1942 г., в Великобритании - с мая, в Советском Союзе - с августа, в Канаде - с марта 1943 г., в Новой Зеландии, Франции, Польше, Китае, Нидерландах - с 1944 г.
Основные серийные модификации:
   - C-53 (R4D-3, "Дакота" II), пассажирский самолет на 28 мест с моторами R-1830-92;
   - C-53B, арктический вариант с увеличенным запасом горючего;
   - C-53C, доработанные реквизированные гражданские DC-3A-453 с дверями с правой стороны;
   - C-53D, на базе DC-3A-547 с моторами R-1830-92, сиденьями по бортам салона и измененным электрооборудованием;
   - C-47 (R4D-1, "Дакота" I), грузо-пассажирский самолет на 28 мест с моторами R-1830-92, грузовыми дверями, усиленным полом, удлиненным крылом и астрокуполом на базе модели DC-3A-360;
   - C-47A (R4D-5, "Дакота" III), с усиленным шасси и усовершенствованным электрооборудованием на базе DC-3A-456;
   - C-47B (R4D-6, "Дакота" IV), с моторами R-1830-90/90B/90C;
   - C-47D, переделка C-47B под моторы без двухступенчатых нагнетателей;
   - C-117A, с моторами R-1830-90C, пассажирский самолет на 21 место;
   - R4D-2, с моторами R-1820-71 на базе гражданского C-49.
Предназначенные для флота R4D и экспортные "дакоты" имели отличия по оборудованию. Кроме военных модификаций ВВС различных стран эксплуатировали машины гражданского образца. В США они именовались: C-42, C-48, C-49, C-52, C-68, C-84 и R4D-4. Советские ВВС до самого конца войны располагали DC-3-196A, купленными в США в 1938 - 1939 гг.
И C-53, и C-47 очень широко использовались в войне. С лета 1942 г. они стали летать из США в Англию и из Индии в Китай. R4D с начала 1942 г. доставляли запчасти и персонал на передовые базы. В ноябре 1942 г. C-47 и C-53 высаживали десанты в Северной Африке. В этом же году они перебрасывали грузы войскам, сражавшимся за о. Гуадалканал. После высадки парашютистов на Новой Гвинее все снабжение наступающих войск осуществлялось по воздуху. На Тихом океане воздушные перевозки широко использовались для обеспечения боевых действий на Соломоновых о-вах и Филиппинах.
В июле 1942 г. авиация союзников высадила планерно-парашютный десант на Сицилии, в июне 1944 г. - в Нормандии, в августе - в Южной Франции, в сентябре с самолетов высадились подразделения, захватившие острова в Эгейском море. Привлекались C-53 и C-47 в ходе операций под Арнемом и при форсировании Рейна (март 1945 г.). Одновременно английские и американские самолеты обеспечили наступление в джунглях Бирмы, где не было других способов снабжения. В мае 1945 г. парашютный десант был высажен под Афинами.
C-47 и C-53 активно применялись для перевозок на Дальневосточном театре боевых действий. В частности, в 1943 - 1945 гг. C-47 использовались для перевозки грузов в Китай через Гималаи. Последний крупный воздушный десант был выброшен англичанами в районе Рангуна (Бирма, ныне Мьянма).
Советские C-47 участвовали в высадке десанта на Букринском плацдарме за Днепром в 1944 г., "воздушных мостах" в Словакию и Югославию (в последнем случае самолеты летали с базы Бари в Италии), обеспечивали действия всех фронтов и флотов на завершающем этапе войны. Последние вылеты они совершили, перевозя горючее в Манчжурии.
Польские ВВС получили несколько машин от СССР и использовали их как транспортные и штабные на заключительном этапе войны.
Выпуск военных вариантов DC-3 прекратили в мае 1946 г.
В Советском Союзе эти машины служили до 1957 г., в Великобритании - до апреля 1970 г., в Канаде - до 1973 г., в Австралии - до 1975 г., в США и Новой Зеландии - до 1976 г., во Франции - до 1982 г.
В послевоенный период C-47 состояли на вооружении во многих странах мира. Они как бомбардировщики и транспортные самолеты применялись в гражданской войне в Греции в 1947 - 1948 гг. В июле-октябре 1948 г. английские и американские машины привлекались для организации воздушного моста в Западный Берлин. В 1946-1949 гг. C-47 действовали в составе ВВС Нидерландов во время колониальной войны в Ост-Индии (Индонезии). В частности, в декабре 1948 г. голландские самолеты высадили посадочный десант под Джакартой. Французы применяли C-47 как транспортные и санитарные машины в ходе войны в Индокитае до 1954 г. На них даже перевозили в разобранном виде легкие танки. В 1948-1952 гг. англичане использовали свои "дакоты" в операциях против партизан в Малайе. Они сбрасывали с парашютами грузы для войск в джунглях. И Индия, и Пакистан неоднократно использовали C-47 в войнах друг с другом. Это имело место в 1947 г., в 1965 г., а в небольших масштабах - и в 1971 г. Египтяне на C-47 в 1948 - 1949 гг. летали с баз на Синае бомбить Израиль. В свою очередь, израильтяне использовали их для высадки парашютных десантов на Синае в 1956 г. Тремя годами позже парагвайские летчики с C-47 бомбили отряды партизан, пересекшие границу с Боливией. В 1958-1961 гг. самолеты, приобретенные ЦРУ, сбрасывали грузы для мятежников в Индонезии. В начале 1962 г. индонезийская армия высадила парашютные десанты в Западном Ириане (на о. Новая Гвинея), являвшемся тогда колонией Нидерландов. И индонезийцы, и противостоявший им контингент голландских вооруженных сил располагали некоторым количеством C-47. И как транспортные машины, и как бомбардировщики эти самолеты служили в ВВС Португалии. Их использовали в колониальных войнах в Анголе и Мозамбике в 1960-х гг. Во время войны во Вьетнаме американцы доработали некоторое количество машин в тяжелые штурмовики AC-47, обстреливавшие районы сосредоточения партизан. В 1967-1968 гг. правительственная армия в Нигерии использовала для военных перевозок во время боевых действий в Биафре несколько реквизированных гражданских DC-3. Как бомбардировщики C-47 последний раз действовали в "футбольной" войне между Сальвадором и Гондурасом в июле 1969 г. Сальвадорские экипажи наносили на них удары по военным объектам в приграничных районах. Последним же случаем применения "дугласа" как боевого самолета можно считать операции против повстанцев в Сальвадоре в 1983 г., когда две транспортные машины доработали по типу AC-47 и использовали на фронте.


C-47A||
Размах:||29,11 м
Длина:||19,43 м
Моторы, количество х мощность:||2x1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||14060 кг
Максимальная скорость:||370 км/ч
Практический потолок:||7315 м
Дальность:||6115 км

Показать полностью

Описание:

  • DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota
  • Douglas DC-3
  • Douglas C-47 Skytrain/Dakota, C-53 Skytrooper и R4D
  • Мировая Авиация 223
    Регистрационный номер: NC25664

    Douglas DC-3, American Airlines. "American Airlines", одна из крупнейших современных авиакомпаний, основана в 1934 году как преемник "American Airways". За свою долгую историю авиакомпания спонсировала разработку многих самолетов. Если DC-2 создавался по спецификации компании TWA, то DC-3 проектировался как DST (Douglas Sleeper Transport) для новой авиакомпании. Образованная 11 апреля 1934 года, "American Airlines" поначалу использовала устаревшие самолеты Curtiss Condor со спальными местами, взятые в лизинг у "American Airways", но вскоре обзавелась своими DC-2. Глава "American Airways" Кирус Р. Смит по телефону заказал Дональду Дугласу 20 удлиненных DC-2 в спальном варианте - DST. Позже "American" сократила заказ до восьми DST, первый из которых был поставлен 8 июня 1936 года, дополнив его, однако, 12 вариантами (на 21 пассажира), ставшими известными уже как DC-3.

  • Мировая Авиация 223
    Регистрационный номер: PH-ALI   [5]

    Этот самолет (PH-ALI) был поставлен компании KLM в сентябре 1936 года. Экипаж перегнал самолет в Великобританию за день до вторжения немцев в Голландию, 9 мая 1940 года. Позже перекрашенный в камуфляж, самолет эксплуатировался компанией BOAC.

  • Мировая Авиация 114
    Регистрационный номер: PH-ALI   [5]

    В 1939 году все DC-3 перевезли 98 000 пассажиров. К этому же году компания KLM располагала 22 DC-3, которые работали на 61 авиалинии и летали в 29 стран. Несколько DC-3 успели перелететь в Великобританию во время оккупации Голландии нацистами и эксплуатировались BOAC между Бристолем и Лиссабоном.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: PH-ASK   [2]

    Douglas DC-3 (c/n 2036) PH-ASK "Kemphaan" of KLM in the neutrality colour scheme adopted in September 1939, before capture by the Luftwaffe in Norway.

  • Мировая Авиация 33
    Регистрационный номер: PH-ASK   [2]

    Самолеты PH-ASK, приобретенные голландской авиакомпанией KLM, были ранней моделью DC-3. 15 мая 1940 года часть этих самолетов была захвачена Германией, хотя некоторые DC-3 успели переправить в Англию. Впоследствии они использовались на маршруте Лондон - Лиссабон (позже продлен до Гибралтара).

  • Мировая Авиация 218
    Регистрационный номер: F-GEOM

    Этот C-47A с французской регистрацией F-GEOM использовался компанией "Stell Air" в 1982-1991 годах. Один ее самолет, F-BYCU, разбился в 1984 году под Танжером, Марокко.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: N54542

    DC-3 N54542 was built as a C-47B and served with CBS and Outboard Marine Corporation before being acquired by the Experimental Aircraft Association.

  • Air Enthusiast 1972-10 / ??? - The 40-year-old newcomer: British Caledonian Airways
    Регистрационный номер: G-AHCV

    The venerable Douglas DC-3 played a vital part in the formative years of several of British Caledonian's predecessor companies, including Morton Air Services, whose G-AHCV shown here had previously been part of the BEA fleet.

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Martinair Holland: "A sheep with five legs" /Airline in outline/
    Регистрационный номер: PH-SCC

    Inevitably, the venerable Dakota has figured prominently in the Martinair fleet. PH-SCC being one of five operated at various times.

  • Air-Britain Archive 1981-01
    Регистрационный номер: OO-AWL

    Douglas C-47A-80-DL OO-AWL in pre-1951 colours

  • Мировая Авиация 218
    Регистрационный номер: ET-AAT

    Парк C-47/DC-3 компании "Ethiopian Airlines" отличался высокими показателями аварийности, однако аварийность еще возросла на завершающем этапе эксплуатации самолетов.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    In natural metal finish, and with signs of previous airline use still discernible, C-47 serial 816 of the Egyptian Air Force.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: 4X-ADA

    In service with Israel Inland Airlines Arkia, this Douglas C-47 carries markings for operation during the Suez campaign, 1956.

  • Авиация и Время 2007-02 / Р.Уррибаррес - Посланцы Фиделя (Кубинские авиаторы в Анголе. 1975-1976гг.) (1)

    В кубинской Транспортной эскадрилье в Анголе в первое время использовались бывшие португальские самолеты, такие как C-47 и N.2502A

  • Мировая Авиация 113

    Этот C-47A-65-DL получил оборудование для эвакуации приземлившихся десантных планеров "с лета". Самолет летел на высоте нескольких метров над землей с выпущенным крюком, который подцеплял буксирный трос планера, поднятый над землей с помощью импровизированных кронштейнов. Таким способом много ценных десантных планеров были спасены для повторного использования.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    Douglas C-49K (ex-DC-3-G202A NC30038, c/n 6340) serving October 1943 with North Atlantic Wing, Air Transport Command.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: FD857   [4]

    Dakota III (C-47A c/n 9325) of No 267 Squadron, RAF, in 1944, when operating from Araxos airstrip, Greece.

  • Мировая Авиация 230
    Регистрационный номер: FD857   [4]

    Транспортный самолет Dakota C.Mk III (FD857) из 267-й эскадрильи RAF, совершавший вылеты в Югославию из итальянского Бари. Эмблемой эскадрильи был крылатый конь Пегас, изображенный в носовой части фюзеляжа.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    Dakota IIIU serial 960 (c/n 12267 ex-USAAF 42-92464) of RCAF 9(T) Group at Vancouver, 1950.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    Dakota IV serial 6892 serving in 1983 with No 44 Squadron of the South African Air Force, based at Swartkop.

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    A ski-equipped C-47 of the 1st Escuadron Antarctico, Fuerza Aerea Argentina, based at Marambio.

  • Air Enthusiast 1999-11 / N.Gillespie - 'Deep Freeze' (1)

    Douglas R4D-5 12418 Que Sera Sera ‘XD-8’ of VX-6, US Navy, 1956. Inset: scrapview of 12418, main undercarriage in retracted position.

  • АвиаПарк 2010-02 / В.Кондратьев - Дальневосточные десанты

    "Дуглас" C-47 из 54-й ТАД 12-й ВА, на котором был вывезен из Мукдена захваченный в плен советскими десантниками 21 августа 1945 года бывший император Маньчжурии Пу-И

  • Air International 1984-02 / Model enthusiast

    C-47 of the Force Aerienne Beige with nose-mounted NASARR radar to train F-104G pilots.

  • Air Pictorial 1999-10 / R.Jackson - Airport Movements
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    The C-47A Dakota N1944A, c/n 19677, at Newcastle on 6/8/99 after arriving from Reykjavik. The aircraft, which was on delivery to a new owner at Wycombe Air Park, flew on to Coventry the next day where its brakes were adjusted by Atlantic Aeroengineering

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / G.Sands, A.Brown - Wycombe warriors /Warbird air-to-air/
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    The Dakota wears full D-Day markings over its wartime USAAF green and grey finish.

  • Air International 2000-02 / Talkback
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    Captured in a wintry setting, Douglas DC-3/C-47, N1944A, seen among British Airways Flying School aircraft at Booker Air Park, High Wycombe. The aircraft has been based at Booker since its arrival there via Coventry, in September 1999. Delivered to the USAAF on December 19, 1944, as 43-15211 (c/n 19677), it subsequently saw service with the 8th Air Force, the Royal Norwegian Air Force (as 315211) and the Royal Danish Air Force (as K683/68-683). It was sold to the Valiant Air Command, USA, and reregistered as N3239W, before arriving at Cape Canaveral in May 1983. It was acquired by Doan Helicopters Inc in November 1988, then Seahorse Aviation Inc in May 1990, and was re-registered as N1944A in April 1992. It is currently being made available for film and air display work via Personal Plane Services/Tony Bianchi on behalf of Wings Venture, Connecticut, USA, its latest owners, who purchased the aircraft on May 2, 1997. Its colour scheme represents its service with the 439th Troop Carrier Group, hence the ‘J8’ code on the front fuselage.

  • Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны

    Сохраняемый в США в летном состоянии C-47B периодически используют для съемки кинофильмов о войне. На этот раз он несет черно-белые полосы, применявшиеся во время высадки в Нормандии в июне 1944г.

  • Air International 2019-05 / Airscene

    A scene from the 2014 Daks over Normandy event.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    Douglas C-47 Skytrain N1944A at Coventry soon after its arrival there on August 7, 1999.

  • Aeroplane Monthly 1994-05

    Painted in USAAF D-Day markings, Douglas C-47A 42-100591 was photographed at Tico in November 1992 by MIKE VINES.

  • Мировая Авиация 77

    Флагман VAC - Douglas C-47A "Tico Belle" - высаживал десант в Нормандии. До 1982 года эта машина служила в ВВС Дании. Попав в руки VAC, самолет был отремонтирован и снова поднялся в воздух в июле 2009 года.

  • Air International 2019-05 / Airscene

    One of the many Dakotas that will take part in the big event to commemorate the 75th anniversary of the heroic D-Day operation.

  • Мировая Авиация 163

    Группа "Aces High" обеспечивает историческими самолетами киносъемочные группы. Данный самолет Dakota несет обозначения американских ВС на момент вторжения в Нормандию (День Д).

  • Aeroplane Monthly 1979-06

    JOHN BATCHELOR'S photograph depicts a brace of Confederate Air Force Douglas C-47s, with 210058 Buzz Buggy in the foreground.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / G.Sands, A.Brown - Wycombe warriors /Warbird air-to-air/
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    AUSTIN J. BROWN photographed examples of two of the most significant aircraft of the 20th Century in formation over the High Wycombe area recently: Douglas C-47A 43-15211/N1944A and Supermarine Spitfire Mk IA AR213/G-AIST.

    Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / G.Sands, A.Brown - Wycombe warriors /Warbird air-to-air/
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    N1944A has been repainted in its original wartime camouflage and wears the code J8 on its forward fuselage. The code served to identify various Troop Carrier Groups flying over the Normandy beachhead - J8 signified that the C-47 belonged to the 439th TCG.

    Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / G.Sands, A.Brown - Wycombe warriors /Warbird air-to-air/
    Регистрационный номер: N1944A   [12]

    These exclusive air-to-air pictures taken by AUSTIN J. BROWN show Sheringham Aviation’s Spitfire Mk IA AR213 flying in formation with a recent arrival in the UK, Wings Venture’s C-47A N1944A. The aircraft are being flown by Jonathon Whaley and Capt Willi Timiziz respectively. Although the early-mark Spitfire saw no combat during World War Two while serving with the RAF, the Dakota is a true war veteran, having participated in Operation Overlord - the Allied invasion of Europe - and numerous air drops throughout Europe while with the USAAF.

    Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936

  • Мировая Авиация 163

    Ранние серийные C-47-DL Skytrain, собранные на заводе в Лонг-Бич, буксируют десантные планеры Waco Hadrian во время учебно-тренировочного полета в США.

    Другие самолёты на фотографии: WACO CG-4A Hadrian - США - 1942

  • Мировая Авиация 165

    C-53 ВВС США, идущие в плотных порядках, сбрасывают сотни десантников (по 28 человек с самолета). За годы войны C-47 и C-53 ВВС США сбросили больше десантников, чем все остальные самолеты союзников вместе взятые.

  • Мировая Авиация 163
    Регистрационный номер: N17332

    Историческая авиагруппа "Commemorative Air Force" базируется в аэропорту Мидленд-Одесса в штате Техас и располагает одной из крупнейших в мире коллекций старых или исторических самолетов, включая и несколько C-47.

  • Мировая Авиация 171

    Код "AJ" на киле этого EC-47 указывает на его принадлежность к 360-й тактической эскадрилье РЭБ, базировавшейся в Тан Сон Нхут, Южный Вьетнам, в 1968-1971 годах.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / M.Oakey, T.Harmsworth - News

    Suspended from the museum extension, C-47 45-0951 is a reminder to all of the sacrifices made during the Berlin Airlift.

  • Air Pictorial 1994-08 / B.Maidment - Mildenhall's Air Fete '94

    We make no apologies for publishing a further view of the superb C-41A restoration which visited the UK for the D-Day anniversary.

  • Air International 2017-09 / D.Isby - F-35s, UAVs and Sensors /Military/
    Регистрационный номер: N92578

    The Air Force Research Laboratory’s AgilePod performed a series of flight tests aboard a Douglas DC-3 aircraft in preparation for integration on an MQ-9 Reaper unmanned aerial vehicle later this year. Reconfigurable on the flight-line, the AgilePod enables operators to meet a variety of mission sets with multiple sensors on a single platform. The 1943-model DC-3 used, N92578, is owned and operated by Airborne Imaging Inc, based at Midlothian, Texas.

  • Air Enthusiast 2006-01 / G.Salerno - A Troubled Birth /Air forces/

    ARS Douglas SC-47D flying over the mountains of Alaska in the 1950s.

  • Мировая Авиация 163

    Одними из самых "долгоживущих" вариантов DC-3, поступивших на военную службу в США, оказались R4D авиации ВМС США. R4D-5 и R4D-6 входили в состав 6-й опытовой эскадрильи и обеспечивали деятельность американцев в Арктике и Антарктике (на фотографии - в самолет грузят ездовых собак). После 1962 года обозначение машин сменили на LC-47H и LC-47J.

  • Air Enthusiast 1999-11 / N.Gillespie - 'Deep Freeze' (1)

    Senior crew of the famed R4D-5 Que Sera Sera which became the first aircraft to land at the South Pole on October 31, 1956. Rear Admiral George Dufek is in the centre

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Local labourers at N’Dolo mask the control surfaces of C-47D serial 44-76757 before it is repainted in the ONUC overal white scheme as ONU 204. Still just about visible on the aircraft’s fin are the blue, yellow, green and red stripes of the C-47’s previous operator, the USAF’s 50th Tactical Fighter Wing, based at Hahn in West Germany.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Curious locals line the fence at N’Dolo Airport in Leopoldville in late July 1960 to take a look at the newly arrived C-47s for ONUC. One aircraft (furthest left) has already been repainted in the organisation’s overall white colour scheme, but the majority still retain the standard USAF colours they were wearing on arrival in Congo.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Another day, another mission. The sun comes up over ONUC C-47 and C-119 transports during the organisation’s four-year tenure in the Congo.
    INSET The sign outside the United Nations’ C-47 Squadron office at N’Djili Airport, showing the flags of all participating nations. By the time it was put up, Yugoslavia had already left ONUC.

    Другие самолёты на фотографии: Fairchild C-119 Flying Boxcar - США - 1947

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Officers of a joint ONUC - Katangese ceasefire commission pause for a group photo before boarding ONU 214, which has been adorned with a UN emblem on its rear fuselage. It is perhaps ironic that the four somewhat decrepit former Avianca machines that had arrived in March 1961 were used for VIP duties with their new operator.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    When necessary, the C-47 could transport reasonably large items, such as this Wright R-1300 engine, used by ONUC’s fleet of H-19D helicopters.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    In 1961 a second batch of aircraft arrived to bolster the strength of the C-47 Squadron, including two genuine DC-3s - ONU 215 (c/n 2205) and ONU 216 (c/n 1947) - without cargo doors in the rear fuselage. The former, seen here, was assembled by Fokker in the Netherlands in 1937, later serving in Sweden as SE-BWD.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    A detachment of Indian soldiers unloads its equipment from ONU 205 (c/n 18983), a former USAF C-47A, which was put into “active storage" from February 1964. Indian Prime Minister Nehru’s support for the UN in Congo was significant, the nation sending more troops than any other country involved in ONUC operations.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Kindu in eastern central Congo was one of the regular stops for the C-47 Squadron on its scheduled flights in 1962. Seen here at Kindu, ONU 218 (c/n 19781) was one of the last batch of C-47s received from the USAF in 1961. Kindu later became the main air base for the UN’s MONUC stabilisation operation from the year 2000.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    One of the ONUC C-47 Squadron’s ten original aircraft at N’Dolo Airport, showing the plain standard finish of the aircraft and simple light blue “ONU" titles on the rear fuselage and serial number on the fin. By 1960 the UN had used C-47s for more than a decade, but the ONUC operation required a massive influx of additional aircraft.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    ONUC hired several Congolese mechanics who had been trained by the Belgians before Congo gained its independence. Here a C-47’s Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp engine is being serviced in the main hangar at N’Djili in 1961.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    The end of the C-47 Squadron came in February 1964, when the remaining aircraft were gathered at N’Djili. Representatives of each country contingent parade in front of ONU 215, which was retained by ONUC for “special missions”. The antenna on the nose is for the SARAH receiver, used to locate aircrews’ emergency transmitters.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    Doing it the old-fashioned way - if one of the C-47’s starter motors failed, the crew got the engine started by winding a rope around the propeller hub and pulling it with a Jeep, as seen in this photograph of ONU 208 (c/n 26122) at a typical remote strip.

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    The C-47 Squadron would often send detachments “up country”, one of which was based at the old airfield at Albertville (now Kalemie) on the western shore of Lake Tanganyika. Here, one of the squadron’s C-47s makes a dusty take-off run while one of ONUC’s many Sikorsky H-19D helicopters awaits its next mission.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky UH-19 / HO4S / S-55 Chickasaw - США - 1949

  • Aviation Historian 34 / L.Hellstrom - Decidedly cosmopolitan

    The C-47 Squadron’s duties often took the unit’s aircraft to the many dirt airfields in the Congo. Here ONU 208 departs a typically primitive 1,000m (3,300ft) strip "up country”.

  • Мировая Авиация 173

    Израильская 122-я эскадрилья "Dakota", единственный эксплуатант C-47, сформирована в 1962 году. Ей принадлежал и один самолет радио- и радиотехнической разведки RC-47 "Barvaz".

  • Air Enthusiast 1971-12 / ??? - Israel - Preparing for the Next Round
    Регистрационный номер: 4X-FNN

    A substantial number of Douglas C-47s remains in the Israeli transport inventory as the "maids-of-all-work” of Heyl Ha’Avir, and at the present time no plans exist for a replacement for this type which is scheduled to soldier on well into the mid ’seventies.

  • Air Pictorial 2000-05
    Регистрационный номер: N751A

    One of recent first time visitors to Malta was ex-Israeli AF DC-3 029/4X-FNT c/n 12060, which subsequently flew via Nice and Wick to the USA

  • Мировая Авиация 163

    Изоляция ЮАР из-за проводимой политики апартеида вынудила их ВВС эксплуатировать самолеты Dakota дольше, чем в других странах. Впрочем, машины отлично зарекомендовали себя в боевых действиях в Намибии и Анголе.

  • Air International 1992-10 / L.Vosloo - South Africa's air force restructures

    Most of the DC-3 fleet is being modified to Turbo-Dak standard and this should see them surviving into the next century.

  • Мировая Авиация 113

    В 1990-х годах в Южной Африке Dakota использовалась не только как транспортный, но и как морской патрульный самолет. В 2010 году в эксплуатации продолжает оставаться только модификация C-47TP.

  • Мировая Авиация 163

    Южноафриканские парашютисты из 44-й парашютно-десантной бригады десантируются из C-47, которые использовались ВВС ЮАР в боевых операциях вплоть до 1987 года.

  • Мировая Авиация 163
    Регистрационный номер: FAH308

    ВВС Гондураса эксплуатировали свои C-47 и их модификации даже в новом тысячелетии. Кроме того, в этом регионе самолеты находились на вооружении у ВВС Доминиканской Республики, Сальвадора, Гватемалы и Гаити.

  • Мировая Авиация 163
    Регистрационный номер: FAH304

    Центральная Америка - один из последних бастионов военных C-47. Вероятно, Гондурас списал свои самолеты (на фотографии), но C-47 и AC-47, возможно, состоят на военной службе еще где-то. Например, колумбийские самолеты получили турбовинтовые двигатели.

  • Air Enthusiast 1998-07 / Round-Out

    One of the Papua New Guinea Defence Force’s immaculate Douglas C-47s receiving attention at Lae in early 1978. The PNGDF received a total of six former RAAF Dakotas, this example, P2-003, being sold off in Australia in mid-1993 as VH-PTE.

  • Мировая Авиация 173

    ВС Папуа-Новой Гвинеи эксплуатировали шесть C-47B-DK, которые ранее принадлежали австралийским ВВС. Изображенный самолет позже летал в Австралии как VH-PWN.

  • Мировая Авиация 64
    Регистрационный номер: X14988

    Праздничный первый полет первого DC-3. 17 декабря 1935г.: в очередную годовщину первого полета самолета братьев Райт в 1903 году прототип Douglas DST (Douglas Sleeper Transport) совершил свой первый полет из Кловер Филд, Санта Моника, пилотом был Карл А. Ковер. DST, переделанный в пассажирский самолет, получил обозначение DC-3 и выпускался во время Второй мировой войны в большом количестве.

  • Aviation Historian 1 / M.O'Leary - The tragedy of Flight Three

    In his distinctive white overalls, a TWA groundcrew member marshals a Douglas DST (note the upper cabin windows) into position, probably just before the entry of America into the Second World War. The airline introduced the DST and its 21-seat non-sleeper variant, the DC-3, into service in the summer of 1937.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes

    Один из первых экземпляров пассажирского самолета Douglas DST
    The Douglas D.S.T. Commercial Transport (two 850 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engines).

  • Авиация и Время 2010-06

    Пассажирский самолет Douglas DST

  • Flight 1938-07 / Flight
    Регистрационный номер: NC18145

    A Douglas DC3 with one of its Twin Wasps stopped and the Hydromatic airscrew fully feathered.

  • Мировая Авиация 33
    Регистрационный номер: NC14988   [3]

    Первый прототип семейства DST/DC-3 поступил в авиакомпанию "American Airlines". Он имел номер NC14988.

  • Flight 1936-01 / Flight

    SLEEPER TRANSPORT: The new Douglas D.S.T., which will carry sixteen passengers as a "sleeper transport" and twenty-four in the ordinary way, on test at Santa Monica, California. With two 930 h.p. engines - presumably the latest Wright Cyclones - the D.S.T. has a maximum speed of approximately 215 m.p.h.

  • Aeroplane Monthly 1980-03
    Регистрационный номер: K-684

  • Air Pictorial 1977-10 / P.Thompson - The R.Danish A.F. Today
    Регистрационный номер: K-683

    Dakota K-683, c/n. 19677, ex-R. Norwegian A.F., serves with Esk721 and is seen in the current olive drab scheme with dayglo panels. Picture was taken at Vaerlese in 1975

  • Air Pictorial 1977-10 / P.Thompson - The R.Danish A.F. Today
    Регистрационный номер: K-681

    Close-up of nose of Dakota K-681, c/n. 19664, at Vaerlose in late 1975. Note badge of Esk721 behind cockpit window. When applied to aircraft, squadron shields, as depicted above, are incorporated into a crowned badge with wings symbolising movement

  • Air International 1984-06

    Dakota K38 of the Force Aerienne Beige in the original unpainted metal finish

  • Air International 1984-06

    K1 in the later white-top finish with red trim.

  • Air International 1984-06

    The second of two NASARR-equipped Dakotas, K40.

  • Air-Britain Archive 1981-02
    Регистрационный номер: OO-SNC

    Douglas C-47B-25-DK OO-SNC (883) the Belgian Government, Ministry of Works, operated this Dakota from the Melsbroek air base where it was photographed on 7.7.71 by G.Cassiman.

  • Air-Britain Archive 1982-01
    Регистрационный номер: OO-SMC

    A rare shot of C-47B OO-SMC (1128) in short-lived civil marks.

  • Air Pictorial 2000-05 / D.Nicolle - Canberra down!

    A Canberra taking off from Akrotiri during the 1956 Suez War. The aircraft is probably a PR.7 of No 13 Sqn, or from the 58 Sqn flight attached to No 13 during the crisis, since these were the only Canberras based at Akrotiri at that time. It carries yellow and black ‘invasion stripes’, as do the French C-47 Dakotas in the background.

    Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949

  • Мировая Авиация 173

    C-47 приняли активное участие в войне в Индокитае, после чего они оказались в ВВС Лаоса, Вьетнама и Камбоджи. На снимке - самолет из авиатранспортной группы GT II/62 "Franche Comte".

  • Мировая Авиация 163

    C-47 в первой вьетнамской войне. Япония еще не была повержена, а французские военные уже направила в Индокитай три Douglas C-47 - передовой отряд войсковой группировки с задачей восстановить контроль над бывшей колонией. Вместе с самолетами AAC.1 Toucan (Junkers Ju 52/3m) эти самолеты составляли ядро французских ВВС. И хотя их боевая нагрузка была относительно небольшой, зато C-47 были просты и надежны в эксплуатации, поэтому идеально подходили для Юго-Восточной Азии того времени.

  • История Авиации 2000-04 / М.Райдер - Пылающее небо Кохинхины /Неизвестная война/

    Экипажи транспортных "Дакот" в ходе Индокитайского конфликта не только не зачехляли двигатели, а частенько питались и даже спали в своих кабинах...

  • Aeroplane Monthly 1981-05

    The Royal Canadian Air Force has operated the C-47 in a variety of roles. After more than 30 years they still maintain a small number in reserve for general transport duties.

  • Aeroplane Monthly 1989-06 / M.O'Leary - Flight into history

    April 1, 1989 marked the ceremonial retirement at CFB Winnipeg of the remaining nine Douglas Dakotas of 402 Sqn, Canadian Armed Forces - the last Nato air force to operate the type. As part of the farewell celebrations two of the Daks swapped their standard markings (seen here on aircraft 12938) for more nostalgic colour schemes.

  • Мировая Авиация 168

    Канадские ВВС использовали самолеты в роли транспортных - машины были окрашены по характерной схеме, с "молнией" на борту. Dakota также поступили на вооружение 103-й спасательной эскадрильи (Ньюфаундленд).

  • Air Pictorial 1957-09 / Air Pictorial's photo-review

    OXYDOL YELLOW AND BLACK. Rarely illustrated Royal Canadian Air Force air gunnery target-towing aircraft, familiarly known as "Oxydols" after the branded soap powder's yellow-and-black carton, is a Douglas Dakota TT. Mk. 3 (R.C.A.F. serial 660), at Sea Island, Vancouver, B.C.

  • Aeroplane Monthly 1989-06 / M.O'Leary - Flight into history

    Further view of specially-painted Dak 12963

  • Aeroplane Monthly 1989-06 / M.O'Leary - Flight into history

    Aircraft 12944, formerly FZ671, was repainted in the D-Day colours of 437 Sqn in Europe in 1944-45, while its hangar-mate 12963 (shown here) wore the Burma colours of 435/436 Sqn of the same period.

  • Air Pictorial 1978-01
    Регистрационный номер: NZ3551   [2]

    On 12th November 1977 the Douglas Dakota was officially retired from R.N.Z.A.F. service after a career spanning 34 years. One of the R.N.Z.A.F.'s last Dakotas, NZ3551, is seen at Woodbourne with Hawker Siddeley Andover C.1 NZ7628 which has replaced it as VIP aircraft in No. 42 Squadron

    Другие самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960

  • Aeroplane Monthly 2000-02
    Регистрационный номер: A65-122, NZ3543   [2], NZ3546, NZ3550

    John Havers submits this photograph of Dakotas (left to right) A65-122 of 86 Transport Wing, RAAF, NZ3546, ’3543 and ’3550 of the RNZAF’s No 41 Squadron. The last three were sold in 1952-53, and A65-122 was sold in 1965. Can anyone name the date and location of the photograph?

  • Мировая Авиация 168
    Регистрационный номер: NZ3551   [2]

    Новозеландские ВВС также использовали Dakota длительное время - 49 машин были получены в годы Второй мировой войны, но последние самолеты сняли с эксплуатации в 1977 году.

  • Air Enthusiast 2001-07 / T.Spencer - Land of the Rising Sun
    Регистрационный номер: NZ3543   [2]

    Support from home for the RNZAF contingent of BCOF came from the Dakotas of 41 Squadron, such as NZ3543 in 1947.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Douglas C-47C Skytrain Transport fitted with Edo amphibian float gear.

  • Aeroplane Monthly 1983-11 / ??? - Sea boots

    In 1943 Douglas produced the sole XC-47C, 42-5671, a C-47 fitted with Edo amphibious type floats. The floats had nose wheels in addition to wheels under the steps, and each housed a 300gal fuel tank.

  • Aviation Historian 4 / D.Stringer - Fly America! (2)

    In 1958 Trans-Texas Airways modified its fleet of DC-3s to its HiPer (high-performance) standard, incorporating mainwheel-well doors, streamlined oil cooler fairings and modified engine cowlings, increasing the type’s cruising speed by some 26 m.p.h. The upgraded aircraft were given the soubriquet “Super Starliners”.

  • Air Pictorial 1957-12 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: N1075M

    A visitor to London Airport recently an AiResearch DC-3 modified to Maximizer standard with close cowls, spinners, revised nose and fully-enclosed main wheels. This DC-3 is owned by the Richfield Oil Company of Texas. Registration N1075M.

  • Air Pictorial 1957-12 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: CF-DJT

    DE LUXE DC-3. More and more Douglas DC-3s are being modernised in the U.S.A., by AiResearch Aviation Service Coy. (Garrett Corpn.), Remmert-Werner Inc., and others. Photo: A modified DC-3 belonging to Avro Aircraft Ltd. (CF-DJT, c/n. 19039), Note the new, small-diameter cowlings.

  • Aviation Historian 30 / E.Wild - Say Cheese! (2)
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    DC-3 G-AMYW (c/n 33020) Joined the Hunting fleet in August 1953.

  • Air Pictorial 1956-06 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    BIRDCAGE DAKOTA. Extraordinary things sometimes bedeck aeroplanes, but none can be stranger than this selection of geophysical detection devices on top and each side of G-AMYW, a Dakota 4 (ex-44-76688/1945). Note also the "stinger" behind tail. This Hunting Aerosurveys, Ltd. Dakota will operate in Africa. Our thanks to the many readers who sent in photographs of it.

  • Aviation Historian 30 / E.Wild - Say Cheese! (2)
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    G-AMYW fitted with the full complement of electromagnetic equipment, including the “bird”, MAD boom and “Meccano set” attached to the fuselage. The author recalls the latter: “It had a distinct ‘whistling’ airflow, Some said it could be made to produce a tune by varying the aircraft’s speed. We often got comments from air traffic control when taxying - ‘did you make it yourself?’ etc”.

  • Air Pictorial 1958-03 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    Hunting Aerosurveys' combined-geophysics Dakota 4 (G-AMYW; ex-44-76688) is now flying in further modified form. Compare with ground view in June 1956 "Photo Review": gone are the trio of dorsal "derricks", but additionally there is a ventral D/F loop housing.

  • Aviation Historian 30 / E.Wild - Say Cheese! (2)
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    Without the "bird", but with a magnetic anomaly detector (MAD) boom protruding from the tail (unfortunately cropped from this photograph!), G-AMYW taxies out for another sortie. Hunting Surveys Ltd was formed in late 1959 with the merging of Hunting Aerosurveys Ltd and Hunting Geophysics Ltd, the names of both of which are seen beneath the Hunting legend in this photograph, dating it as taken before the merger.

  • Aviation Historian 30 / E.Wild - Say Cheese! (2)
    Регистрационный номер: G-AMYW   [7]

    Used extensively for airborne mineral survey work, G-AMYW was fitted with various configurations of electromagnetic equipment, including “the bird” - a magnetometer on an 80ft (25m) cable stowed on the underside of the fuselage just aft of the trailing edge, as seen here.

  • Air Pictorial 1958-08 / Photo Review
    Регистрационный номер: ZK-AZL

    SEEING IS BELIEVING. New Zealand provide unusual conversion. This crop-duster Douglas C-47B Dakota (c/n. 33316; ZK-AZL, ex-R.N.Z.A.F. NZ3518 and formerly U.S.A.F. 44-76984) is owned by James Aviation Ltd., and is known as the "Hi Land Duster". Note huge mobile crane and unique loader.

  • Мировая Авиация 168

    Компания "Hayes" в 1953 году переоборудовала 26 самолетов в вариант AC-47D дли калибровки навигационной аппаратуры (в период вьетнамской войны это обозначение присвоили ганшипам).

  • Air Pictorial 1957-09

    SHORT CIRCUITS & BUMPS. Taking the prize for the "Dak with the mostest" is this U.S. Navy Douglas R4D-6Q (Q for Electronic Devices) utilised as a flying classroom for Radar Observer training. Note the thimble-nose radome, two ventral radomes and the just-visible dorsal radome immediately behind the cockpit. Under each wing (starboard carrier shown) may be mounted an additional radar pack. Just forward of the tailplane is the coding FAETULANT.

  • Air Pictorial 1956-08
    Регистрационный номер: TS423   [2]

    A new nose and paint job for DC-3, TS423.

  • Air Enthusiast 1972-03 / In print

    EC-47P, a USAF Skytrain modified for special radio and radar calibration duties and operational in the South-East Asia theatre.

  • Air Enthusiast 1972-08 / ??? - Fuerza Aerea facelift

    A substantial number of C-47s remain in the FAeA inventory, including this EC-47 employed for airways calibration and checking.

  • Мировая Авиация 173

    Бразилия стала основным эксплуатантом Skytrain, получив C-47-DL, C-47A, C-47B, гражданские DC-3 и пару самолетов радио- и радиотехнической разведки EC-47. На снимке - EC-47D (2088), бывший 45-1002 из ВВС США.

  • Мировая Авиация 173
    Регистрационный номер: XA+116

    Эскадрилья воздушной топографической съемки Люфтваффе использовала C-47 для подготовки пилотов для Lockheed Starfighter. Самолеты дислоцировались в Лагерлехфельде.

  • Air Pictorial 1958-08 / Spotter's Notebook
    Регистрационный номер: TS423   [2]

    Airpass being fitted into the nose of Dakota TS423

  • Air Enthusiast 1972-06 / ??? - The Rise and Demise of a Weapon (4)

    The Douglas XCG-17 was a standard C-47 transport airframe with all excess weight and unnecessary fittings removed, and was intended for a towing behind a C-54.

Тип фотографий

  • Все фото (858)
  • Боковые проекции (24)
  • Цветные фото (226)
  • Ч/б фото (509)
  • Кабина (30)
  • Реставрация (4)
  • Обломки (42)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (23)