Варианты
- Douglas - DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - 1942 - США
- Canadair - CL-2 / CL-4 Argonaut - 1946 - Канада
- Aviation Traders - ATL.98 Carvair - 1961 - Великобритания
DC-4 / C-54 / R5D Skymaster
Военно-транспортный самолет. Четырехмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся трехколесное с носовой стойкой. Сконструирован в КБ фирмы "Дуглас эйркрафт" коллективом во главе с А. Рэймондом и Э. Бартоном на базе проекта пассажирского самолета DC-4A. Опытного образца машины не было. Головной серийный C-54 поднялся в небо 26 марта 1942 г. Серийное производство велось на заводах "Дуглас" в Санта-Монике и Чикаго. Всего выпустили 1165 C-54 и их аналогов для флота R5D.
Экипаж - 4 - 5 чел., 26 - 50 пассажиров. Моторы R-2000. Вооружения нет.
В годы Второй мировой войны самолетами типа C-54 располагали США (с марта 1942 г.) и Великобритания (с июня 1944 г., массовые поставки - с февраля 1945 г.).
Основные серийные модификации:
- C-54 на 26 мест с моторами R-2000-3;
- C-54A (R5D-1), грузо-пассажирский самолет с моторами R-2000-7, усиленным полом, грузовой дверью, перевозил груз до 14 500 кг или 50 пассажиров;
- C-54B (R5D-2 "Скаймастер" I), вариант C-54A с интегральными баками в крыле;
- VC-54C, специальный вариант для правительственных перевозок на базе C-54B, экипаж 7 чел., 14 мест для пассажиров, персональный самолет для президента Ф. Рузвельта имел лифт;
- C-54D (R5D-3) с моторами R-2000-11;
- C-54E (R5D-4), вариант предыдущей модификации на 44 - 50 мест с измененной бензосистемой;
- C-54G (R5D-5), пассажирский на 44 места с моторами R-2000-9.
С конца 1942 г. C-54 начали летать на трансатлантических трассах, затем появились и на Тихом океане. Кроме VC-54C еще несколько C-54 использовались для перевозки различных правительственных делегаций и как штабные для руководства вооруженных сил. Самолет, почти аналогичный VC-54C (только без лифта), был подарен У. Черчиллю. Его дорабатывала потом фирма "Армстронг-Уитворт эйркрафт" из Ковентри. "Скаймастеры" британских ВВС летали в Африку, Индию, Австралию с июня 1945г. В частности, они обслуживали линию между Цейлоном и Австралией.
Выпуск C-54 прекратили в январе 1946г. В Великобритании "скаймастеры" сняли с вооружения в середине 1946 г., в США ВВС использовали их до 1962 г., флот - до 1974 г.
После войны C-54 состоял на вооружении также во Франции и Канаде. На одном из них летал генерал де Голль. Французские машины пустили на слом в 1960-х гг.
В июле - августе 1948 г. C-54 участвовали в "воздушном мосту" в Западный Берлин. В июне 1950 г. эти машины эвакуировали американцев из Сеула, к которому уже подходили северокорейские танки. Позднее проданные гражданским фирмам машины осуществляли перевозки в ряде других локальных конфликтов.
C-54A||
Размах:||35,75 м
Длина:||29,5 м
Моторы, количество х мощность:||4x1290 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||29510 кг
Максимальная скорость:||420 км/ч
Практический потолок:||6860 м
Дальность:||6250 км
Описание:
- DC-4 / C-54 / R5D Skymaster
- Douglas DC-4E, DC-4, C-54 Skymaster и R5D
Фотографии
-
Мировая Авиация 192
Этот C-54D-5-DC построен в 1943 году, он несет обозначения 21-го смешанного авиакрыла Авиакомандования Аляски, в котором он служил до 1967 года.
-
Мировая Авиация 114
Изображен первый построенный C-54D, позже переоборудованный "Convair" в SC-54D, который и запечатлен на фотографии.
-
Aeroplane Monthly 1992-01 / R.Paver - Confederate update
Douglas C-54 42-72442 Santa Monica Maid made a welcome appearance.
-
Air Enthusiast 2006-01 / G.Salerno - A Troubled Birth /Air forces/
A SC-54D of the 37th ARS landing in Japan.
-
Aeroplane Monthly 1991-12 / Personal album. Military
A Douglas SC-54D Skymaster modified by Convair for use by the Air Rescue Service. This aircraft was kept on standby for carrying paratroop medics and liferafts for dropping to U-2 pilots unfortunate enough to ditch in the sea.
-
Air Enthusiast 1997-01 / J.Smith - Everything that can be done...
HC-54D 42-72743, one of 34 conversions for SAR work - the type had a short operational career in Vietnam.
-
Мировая Авиация 192
ЮАР эксплуатировала DC-4/C-54 до 1995 года. Самолеты использовались в различных вариантах, в основном как транспортные, но были и самолеты радио- и радиотехнической разведки.
-
Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Winged springbok: ... then South African Air Force today
Five Douglas DC-4-1009s have been pressed into service with No 44 Squadron, having previously served with South African Airways.
-
Air International 1996-06 / Airscene
Two of the historic aircraft displayed at ILA ’96, Douglas DC-4 ZS-BMH of the South African Airways Historic Flight and Arado Ar 79 D-EMVT. The Arado is the only one of its type flying in the world. It is owned by the Museum fur Verkehr und Technik Berlin and operated by Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung.
Другие самолёты на фотографии: Arado Ar.79 - Германия - 1938
-
Мировая Авиация 205
Этот C-54G, поставленный ВВС США в августе 1945 года, в 1947 году был передан НАСА. После более чем 30-летней службы этот самолет купила компания "Aero Union", и он по сей день остается в летном состоянии.
-
Air Pictorial 1998-03
On permanent loan from the USAF Museum, Dayton, Ohio, the resident C-54 at Tempelhof has been repainted inside and out for the Berlin celebrations this summer.
-
Aviation Historian 14 / A.Metzmacher - Local Hero
Douglas C-54 Skymaster serial 45-527, wearing fin number “440”, is loaded at Wiesbaden before another supply flight to Berlin in 1949. This particular aircraft would go on to have a remarkably long career, serving with the USAF until 1970, when it was delivered to the Colombian Air Force, with which it continued to serve until 1998 - some 50 years after its involvement in the Berlin Airlift.
-
Aviation Historian 18
Four Black Widows and a Reporter prepare to depart Clinton County AAF. Note other Operation Thunderstorm aircraft in the background, including Flying Fortresses and Skymasters.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Northrop F-15 Reporter - США - 1945Northrop P-61 Black Widow - США - 1942
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Четырехмоторный Дуглас C-54E, участвовавший в праздновании юбилея "воздушного моста" в Западный Берлин, апрель 1998г.
-
Мировая Авиация 36
Май 1998г. - 50-летний юбилей Берлинского воздушного моста. C-54 и A340 авиакомпании "Lufthansa" выполняют совместный проход над летным полем аэродрома Шонефельд во время проведения авиасалона ILA'98. A340 по такому случаю получил специальную окраску.
Другие самолёты на фотографии: Airbus A340 - International - 1991
-
Air Enthusiast 2003-11 / N.Price - All the president's planes
President Franklin D Roosevelt's Douglas VC-54C 42-107451 'Sacred Cow'.
-
Air Enthusiast 2003-11 / N.Price - All the president's planes
'Sacred Cow' had a lift built into the fuselage to make it accessible by wheelchair.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
C-54 T.4-14 wore its second 352 Squadron code, ‘352-14’ from April 1973 until retirement.
-
Air Enthusiast 1999-03 / J.Serrano - Fifty years of DC service
T.4-10 ‘911-10’, the second of the High Staff Group’s C-54s, at Getafe August 1976.
-
Мировая Авиация 89
С середины 1930-х и до конца 1950-х годов фирма "Douglas" была самым известным производителем авиалайнеров в США. Своим успехом она обязана лайнерам, представленным на этом снимке: DC-3, -4, -6, -7 и -8. В конце 1950-х годов доминированию "Douglas" положила конец фирма "Boeing", создавшая лайнер Model 707, которая вот уже четыре десятилетия продолжает оставаться на вершине успеха.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946Douglas DC-7 - США - 1953Douglas DC-8 - США - 1958
-
Aviation Historian 15 / T.Jones - Air International Affair
A rare colour photograph of AlA Sky master N88939, probably at Blackbushe, in a classic taxying pose with outer engines stopped and the steerable nosewheel fully deflected to port. Although AIA passenger services did provide cabin staff, mainly locally-employed stewardesses, luxury was not a priority for the young airline.
-
Aviation Historian 15 / T.Jones - Air International Affair
Douglas C-54A N75415 (c/n 10359) in AIA colours at San Francisco in February 1960, just as the airline was being wound up. It would be operating with Swiss airline Balair as HB-ILB by the end of the year.
-
Aviation Historian 24 / D.Stringer - The Viscount comes to America (1)
At the time of Carmichael’s visit, Capital was looking to update its ageing fleet of piston-engined airliners, including DC-4s, which the airline cannily disguised as more modern DC-6s (which had rectangular cabin windows) by painting black rectangles, trimmed with white lines, around the former’s windows, as seen here on DC-4 N88745 Capitaliner Charleston at O’Hare Airport.
-
Aviation Historian 3 / D.Stringer - Fly America! (1)
A glorious colour photograph of Wisconsin Central DC-3s N12978 (nearest) and N26214 on the busy ramp at Chicago’s Midway Airport in 1952. In the background, trunk carrier airliners are prepared for another flight, including a pair of American Airlines DC-6s, beyond which is a Capital Airlines DC-4. The local airlines were initially called feeders as their objective was to “feed” small-town traffic to the trunk airlines.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946
-
Air Pictorial 1999-07
Highlights of the recent Dutch Dakota Association open days at Schiphol-East were the former South African Air Force DC-4 PH-DDS (shown), and a ‘new’ A-26C owned by Dutch warbird enthusiast Richard Nivo, trading as Historic Invader Aviation.
-
Aviation Historian 18 / D.Stringer - Ted Baker & National Airlines
The arrival of new Vice-President Walter Sternberg in 1949 led to a revised marketing strategy for National, with “The Buccaneer Route” supplanted by “The Airline of the Stars”, and a brand new colour scheme. Delivered in April 1946, DC-4 N33683 (c/n 42922) served with National until late 1952, when it was sold to Japan Air Lines.
-
Aviation Historian 10 / D.Stringer - Against All Odds /The Story of America's Supplemental Airlines/ (2)
Douglas DC-4 N62296 (c/n 10486) in North American Airlines livery, although it was registered to 20th Century Airlines, part of the North American Airlines Agency. In April 1957 it went to Reeve Aleutian Airways, with which it was serving when it crashed at Great Sitkin Isle in the Aleutians, killing 16, in September 1959.
-
Air International 1993-02 / G.Jones - Swallow to Airbus
Douglas DC-4s equipped the airline during World War Two and were used for domestic services early in 1946. The type was subsequently replaced by DC-6s.
-
Aviation Historian 10 / D.Stringer - Against All Odds /The Story of America's Supplemental Airlines/ (2)
Douglas DC-4 N79999 of United States Overseas Airlines (USOA), an airline renowned for providing safe, reliable charter service to military and civilian groups throughout its existence. The company was penalised for not terminating its scheduled-route operations by the CAB’s July 10, 1964, deadline, and was accordingly shut down by the CAB that September.
-
Air International 2006-10 / B.Hales-Dutton - Buffalo Airways /Commercial/
Buffalo Airways' fleet of light twins, such as this Beech Travel Air 95, C-GIWJ, are used for maintaining pilot hours, general liaison duties and supporting fire-fighting operations by ferrying personnel and equipment. Behind is one of the company's C-54s.
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 95 Travel Air - США - 1956
-
Air International 2006-10 / B.Hales-Dutton - Buffalo Airways /Commercial/
Buffalo Airways’ fleet includes nine Douglas C-54s (DC-4s), four of which are currently in service. The operator is a lifeline to many communities in remote locations in Canada's Northwest Territories. This C-54 has a belly tank signifying that it can be used as a fire-bomber. The aircraft, C-FIQM, is pictured against a beautiful backdrop at Norman Wells.
-
Air International 2006-10 / B.Hales-Dutton - Buffalo Airways /Commercial/
A Buffalo Airways C-54 demonstrates its fire-fighting capabilities, dropping water from its belly tank.
-
Aviation Historian 8 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
Douglas DC-4 HK-136 at the Parque Jaime Duque, Tocancipa, Colombia in 2008. The author explains: “On arrival I couldn’t frame a decent uncluttered picture, but after visiting the other exhibits, I found it in clear view. Puzzled, I watched a while and, sure enough, it pivots in the wind. What a way to swing a prop(liner)...”
-
Aviation Historian 8 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
You’re so vane - another view of the oldest swinger in town. To see the DC-4 from above, put co-ordinates N4-947849, W73-962159 into the “Fly to” box in Google Earth.
-
Мировая Авиация 221
Самолет DC-4, ныне находящийся на хранении в Фэрбенксе, Аляска, ранее принадлежал "Brooks Air Fuel". Этот армейский C-54D был в свое время передан ВМС США, сменив обозначение на R5D-3 (C-54Q после 1962 года).
-
Air Enthusiast 2006-01 / P.Howard, B.Hickox - Mercy Angels of Angkor /Airliners and air services/ (2)
DC-4 XW-PSB was the former TF-SIF of the Icelandic Coastguard. Note the extra windows behind the cockpit, underwing searchlight and undernose radar. It was used only as a spares source.
-
Air International 1994-10 / Talkback
Night rest for DC-4 N65397 at Shannon
Тип фотографий
- Боковые проекции (3)
- Цветные фото (41)
- Ч/б фото (122)
- Обломки (6)
- Рисунки, схемы (10)