RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1942

Легкий бомбардировщик/штурмовик с экипажем из трех человек

A-26 / B-26 Invader

Легкий бомбардировщик-штурмовик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с носовой стойкой. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Дуглас эйркрафт" под руководством Э.Хейнеманна и Р.Донована. Первый полет опытный образец XA-26 совершил 10 июля 1942 г. Серийное производство начато в сентябре 1943 г. Выпускался на заводах "Дуглас" в Лонг-Бич и Талсе. Всего построено 2452 экз.
Моторы R-2800-27/71, позднее (с серий B-45 и C-45) - R-2800-79.
В период Второй мировой войны состоял на вооружении только в США - с конца 1943 г.
Выпускались две основные модификации:
   - A-26B, бомбардировщик-штурмовик с неостекленной носовой частью, основное вооружение 10x12,7 (с B-50- 16x12,7) с возможностью подвески 4x12,7 в контейнерах;
   - A-26C, средний бомбардировщик с остекленным носом, основное вооружение 6x12,7 (с C-50 - 8x12,7) с возможностью подвески 4x12,7 в контейнерах.
В ходе серийного производства с серий B-30 и C-30 был введен новый фонарь пилотской кабины.
Первое боевое применение - в мае 1944 г. на Новой Гвинее. В сентябре того же года поступил на вооружение американских частей в Англии, в январе 1945 г. - в Италии. С июля 1945 г. использовался в боях в Китае и на островах Рюкю. A-26 сняли с производства в сентябре 1945 г. С вооружения ВВС США его сняли в 1945 г., Национальной гвардии - в 1972 г.


A-26B||
Размах:||21,35 м
Длина:||15,25 м
Моторы, количество х мощность:||2x2000 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||16800 кг
Максимальная скорость:||570 км/ч
Практический потолок:||6800 м
Дальность:||5100 км

Показать полностью

Описание:

  • A-26 / B-26 Invader
  • Douglas A-26 и B-26 Invader
  • Мировая Авиация 5

    Самыми необычными B-26 Invader во время корейской войны были изображенные ниже самолеты, оснащенные расположенным над бомбовым отсеком инфракрасным детектором. Такие машины обнаруживали по тепловому излучению передвигавшиеся ночью поезда и части противника, сбрасывали осветительные бомбы, благодаря которым шедшие во втором эшелоне обычные B-26 легко атаковали освещенные цели.

  • Aeroplane Monthly 1996-04 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: N7079G

    Still languishing at Holman Field, St Paul’s, Minneapolis, is all-black Douglas A-26 Invader N7079G Bar-Belle Bomber. Bought by UK-based warbird enthusiast Barbel Abela from Conrad Yelvington in the USA in November 1991, the former On-Mark Marksman executive conversion of the World War Two twin-engined bomber had corrosion and a mainspar crack rectified at Brownsville, Texas, and then visited the UK in July 1992 as part of the Round-the-World Air Race. It returned to the USA via Moscow to visit the Oshkosh fly-in, and then flew to Holman Field for an airshow appearance. During its display routine there on August 9, 1992, a loud crack from the port wing was quickly followed by a precautionary landing. Three-and-a-half years later the A-26 is still at Holman with its port wing off.

  • Изд-во Schiffer / S.Markman & B.Holder - One-of-a-kind research aircraft
    Регистрационный номер: N9417H

    One of the variable stability B-26s as it appeared in later life in Calspan markings. This particular aircraft crashed at Edwards Air Force Base in the early 1980s.

  • Aviation Historian 27 / S.Rivas - South of the Border

    The Fuerza Aerea de Chile (FACh) operated a total of 38 Douglas B-26B/Cs from 1954. This FACh B-26B, “846”, was originally 44-35937, and, after a long spell as a gate guardian at El Bosque air base, near Santiago, it was moved in 1997 to Jackson Barracks Military Museum in New Orleans.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The original Cuban B-26 number 933 was a glazed-nose B-26C brought to Miami by a defecting pilot in December 1958, just before the revolution. The fin still bears FAEC rather than FAR titles, and the aircraft is fitted with gun turrets and underwing gun packs. The forward fuselage is adorned with an “Indian’s Head” motif.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The official CIA history relating to Project JMFURY states: “Both pilot and aircraft were to be reamed, steamed, dry-cleaned, sterilised and sanitised in order to make it appear that a legitimate defection from Castro’s Cuba had occurred”. Note the gun-equipped nose of the B-26B (of which the FAR had few, if any, at that time) and the feathered starboard propeller, supposedly owing to “battle damage”.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    Douglas B-26 Invader “933" in its Fuerza Aerea Revolucionaria (FAR) markings at Miami on April 15, 1961, following its participation in the CIA’s Project JMFURY. Press photographers were encouraged to take as many photographs as they wanted, with a view to spreading the message that Cuban pilots were attacking their own airfields and defecting to the USA.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The USA's ambassador to the United Nations, Adlai Stevenson, inspects a press photograph of the B-26 at Miami. Kept in the dark regarding how much involvement the Americans had in the Bay of Pigs operations, Stevenson was unaware of Project JMFURY and suffered profound embarrassment as a result.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    Customs agents remove the ammunition from the B-26 at Miami. The prerevolution Fuerza Aereas Ejercito de Cuba (Cuban Army Air Force - FAEC) had taken delivery of the first of its 18 Invaders in November 1956. The air arm was renamed the Fuerza Aerea Revolucionaria following Castro’s takeover in 1959.

Тип фотографий

  • Все фото (136)
  • Боковые проекции (13)
  • Цветные фото (28)
  • Ч/б фото (82)
  • Кабина (1)
  • Обломки (9)
  • Схемы (3)