RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1935

Летающая лодка

Морской патрульный бомбардировщик (летающая лодка-амфибия) с экипажем 7-9 человек

PBY Catalina

Летающая лодка и амфибия. Двухмоторный цельнометаллический моноплан-парасоль. Создана в КБ "Консолидэйтед эйркрафт компани" как "модель 28" под руководством А. Лэддена. Опытный образец лодки, обозначенный XP3Y-1, совершил первый полет 21 марта 1935 г. Серийное производство начато в сентябре 1936 г. Самолет строился в США на заводах "Консолидэйтед" (Сан-Диего, Новый Орлеан) и NAF (Филадельфия), в Канаде - "Боинг" (Ванкувер) и "Кэнедиэн Виккерс" (с 1944 г. - "Канадэр", Монреаль), в Советском Союзе - # 31 (Таганрог). В СССР сборку из привозных узлов начали в мае 1938 г., самостоятельное производство - с конца 1939 г. Всего было выпущено 3299 экз., в том числе в Таганроге 27 экз. (включая собранные из импортных узлов). Самолеты, экспортированные в Великобританию, с конца февраля 1940 г. дорабатывались заводами "Кэйрдс ярд" (Гринок), "Скоттиш авиэйшн" (Престуик) и "Саундерс Роу" (Бомэрис). В ходе доработки устанавливались РЛС, импульсные прожекторы и приборы английского производства, проводилось усиление редана.
Экипаж - 7-8 чел., в боевых условиях-до 10-11 чел. Двигатели и вооружение - в зависимости от модификации.
Самолеты этого типа состояли на вооружении в США с октября 1936 г., в СССР - с 1939 г., в Австралии - с февраля 1941 г., в Великобритании - с марта 1941 г., в Канаде - с июня 1941 г., в Голландской Ост-Индии - с сентября 1941 г., в Новой Зеландии - с апреля 1943 г.
Выпускались следующие основные модификации:
   - PBY-1 с моторами R-1830-64, вооружение 4x7,62, бомбы до 1820 кг или две торпеды;
   - PBY-2 с измененным хвостовым оперением;
   - PBY-3 с моторами R-1830-66;
   - PBY-4 с моторами R-1830-72 и антиобледенителями;
   - PBY-5 с моторами R-1830-82, измененным хвостовым оперением, бортовыми стрелковыми установками в блистерах; вооружение 2x12,7+2x7,62, на поздних сериях 2x12,7+3x7,62, с июля 1941 г. устанавливались РЛС;
   - PBY-5A, амфибия на базе PBY-5, для Великобритании строились подобные амфибии "Каталина" IIIA с вооружением 6x7,69 и отличиями по оборудованию, для Канады - "модель 28-5AMC" ("Кансо" А), для ВВС армии США - OA-10 и OA-10A;
   - "Каталина" I ("модель 28-5ME"), экспортный вариант для Великобритании с вооружением 6x7,69, выпускались также почти аналогичные лодки типов "Каталина" II с отличиями по оборудованию, "модель 28-5MC" ("Кансо") для Канады, "модель 28-5MN" для Голландской Ост-Индии, "модель 28-MA" для Австралии;
   - ГСТ, советский вариант на базе PBY-1 ("модель 28-2") с моторами М-62Р (позднее М-62ИР) и вооружением 4x7,62, бомбы до 2000 кг, первые два самолета выпущены с американскими двигателями R-1820-G3:
   - PBY-5B, вариант PBY-5 для поставки в Великобританию по ленд-лизу ("Каталина" IA);
   - PB2B-1 ("Каталина" IVB), лодка канадской постройки, близкая к PBY-5;
   - PBU-1 (OA-10A, "Кансо" А, "Каталина" IVA), амфибия, выпускавшаяся фирмой "Виккерс" в Канаде;
   - PBN-1 с измененными очертаниями лодки, новым хвостовым оперением, вооружением 3x12,7+1x7.62;
   - PBY-6A (OA-10B), сочетание фюзеляжа и крыла PBY-5A с хвостом PBN-1, вооружение 3x7,62+2x12,7;
   - PB2B-2 ("Каталина" VI), канадской постройки, сочетание лодки PBY-5 с хвостом по типу PBN-1.
Английские "каталины" начали использоваться в Атлантике с марта 1941 г. 29 апреля летающая лодка потопила первую вражескую субмарину. В мае они участвовали в охоте на немецкий линкор "Бисмарк", наводя на него корабли и самолеты. В это же время их впервые привлекли к сопровождению конвоев из Америки.
С июля английские "каталины" начали перевозку срочных грузов в Архангельск. Лодки этого типа Королевские ВВС применяли и на Тихом океане. "Каталина", расстрелянная японскими истребителями у берегов Малайи, стала первым самолетом союзников, уничтоженным на этом театре. Летающие лодки участвовали в обороне Малайи и Сингапура, боевых операциях в Голландской Ост-Индии. В конце 1941 г. самолеты этого типа разместили также в Исландии и Гибралтаре. С февраля 1942 г. английские машины с баз в Шотландии начали противолодочное патрулирование на маршрутах следования союзных конвоев в СССР Осенью того же года одна эскадрилья "каталин" временно дислоцировалась на Кольском полуострове.
В 1942-1943 гг. английская авиация применяла лодки этого типа в северной и южной частях Атлантики, в Средиземном море, Индийском океане и арктических водах как дальние разведчики, самолеты ПЛО и для проведения спасательных работ. В последнем случае они иногда несли сбрасываемые шлюпки.
В Юго-Восточной Азии с "каталин" ставили донные мины. Там же летающие лодки высаживали диверсионно-разведывательные группы в тылу противника.
Американские самолеты с осени 1939 г. приступили к систематическому патрулированию 200-мильной зоны вдоль атлантического побережья США, а затем практически всей судоходной трассы в Англию. На обнаруженные немецкие корабли и подводные лодки наводились английские флот и авиация. В декабре 1941 г. американские лодки встретили войну на передовых базах на Гавайях и Филиппинах. "Каталины" участвовали во всех крупных операциях армии и флота США на тихоокеанском театре. Они применялись как разведчики, дневные и ночные бомбардировщики, постановщики мин, транспортные, противолодочные и спасательные самолеты. Например, на подходах к Мидуэю четыре PBY-5 нанесли первый торпедный удар по подходящему к атоллу японскому соединению. Летающие лодки эксплуатировались как с берега, так и с плавбаз.
Американские самолеты действовали также в Карибском бассейне, у берегов Бразилии и в Средиземноморье. PBY-5A с магнитными детекторами использовались "Гибралтарским барьером" - многослойным заслоном на пути проникновения немецких подводных лодок в Средиземное море. Операции "каталин" на Тихом океане продолжались вплоть до капитуляции Японии.
Канадские машины в основном обеспечивали ПЛО в Северной Атлантике. Голландские 28-5MN с января по март 1942 г. вели боевые действия против японцев, затем были эвакуированы в Австралию и на Цейлон. Австралийские и новозеландские машины воевали на Тихом океане до поражения Японии.
Советские ГСТ с апреля 1940 г. эксплуатировались на Черноморском, с июля того же года - на Северном флоте. С первых дней войны они вели разведку и противолодочное патрулирование. На севере эти машины также использовались как дневные, а с осени 1941 г.- как ночные бомбардировщики. 13 июля звену ГСТ удалось повредить бомбами немецкий эсминец. Далее они в основном занимались охотой за подводными лодками и сопровождением конвоев.
На Черном море их часто использовали как транспортные самолеты. В январе 1942 г. они перевозили грузы в осажденный Севастополь, а в апреле - участвовали в эвакуации города. Последний случай боевого применения ГСТ - высадка десанта морской пехоты в Варне (Болгария) в сентябре 1944 г.
В боевых действиях на севере до конца войны участвовали МП-7 (ГСТ) полярной авиации. Они были вооружены так же, как ГСТ авиации флота.
В 1944 г. в СССР начали перегонять из США летающие лодки PBN-1. С июня они поступили на вооружение ВВС Беломорской военной флотилии и Северного флота, с июля - Черноморского, с сентября - Тихоокеанского, с августа - Балтийского флотов. Эти самолеты использовались как разведчики и охотники за подводными лодками, а также для спасения экипажей сбитых самолетов. В сентябре 1944 г. с этих машин высаживались десанты в Варне и Бургасе. К маю 1945 г. PBN-1 стал самым массовым типом гидросамолета в советской морской авиации.
С лета 1945 г. из США начали поставлять амфибии PBY-6A. Они вместе с PBN-1 приняли участие в войне с Японией. Эти машины вели разведку в Японском и Охотском морях, Татарском проливе, спасали летчиков, приводнившихся в море. В августе 1945 г. амфибии высадили десант на аэродроме в Гензане (Корея). Крупные десантные операции проводились в гаванях Порт-Артура и Дайрена. Позднее летающие лодки и амфибии доставляли морских пехотинцев в различные пункты Сахалина и Курильских островов. Самолет сняли с производства в СССР в ноябре 1940 г., в Канаде - в мае 1945 г., в США - в сентябре 1945 г. С вооружения эти машины сняли в Канаде - осенью 1945 г., в Великобритании - в конце 1946 г., в Австралии - в 1953 г., в Новой Зеландии - в декабре 1956 г. В США они летали в авиации флота до 1949 г. (находились в резерве до января 1957 г.), в ВВС - до января 1953г., в Береговой охране - до апреля 1954 г.
В Советском Союзе последний ГСТ эксплуатировался на Северном флоте до осени 1945 г. В полярной авиации они дожили до середины 1948 г., в гражданской один МП-7 летал до 1949 г. Лодки американского производства с 1952 г. начали заменяться отечественными Бе-6. На Балтийском флоте они летали до мая 1954г., на Черноморском-до октября 1955 г., на Тихоокеанском - до августа 1957 г. В гражданской авиации последние машины на Дальнем Востоке списали в 1958 г.
В послевоенный период "каталины" приняли на вооружение в Аргентине, Бразилии, Дании, Доминиканской республике, Израиле, Колумбии, Индонезии, Мексике, Нидерландах, Норвегии, Перу, Франции, Швеции, Японии. Голландские машины участвовали в колониальной войне в Индонезии в 1946-1948 гг., израильские - в войне с Египтом в 1956 г. Последней боевой операцией для "Каталины" стала высадка кубинских контрреволюционеров в заливе Кочинос в апреле 1961 г., в которой участвовал один самолет без вооружения.


PBY-5A||
Размах:||31,7м
Длина:||19,47 м
Моторы, количество х мощность:||2х 1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||16100 кг
Максимальная скорость:||288 км/ч
Практический потолок:||4500 м
Дальность:||4060 км

Показать полностью

Описание:

  • PBY Catalina
  • Consolidated Model 28 (PBY Catalina)
  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Consolidated PBY Patrol Flying-boat. This view shows the beaching chassis and the lowered wing-tip floats.

  • Flight 1937-12 / Flight

    A consolidated PBY flying boat of the U.S. Navy taking off from San Diego for the Panama Canal zone, 3,080 miles away. Thirteen machines made the trip non-stop.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Consolidated PBY Patrol Flying-boat (two 1,000 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engines).

  • Мировая Авиация 61

    Защитное вооружение PBY-1 состояло из одного пулемета калибра 7,62 мм в носовой стрелковой установке и по такому же пулемету с каждого борта в средней части корпуса. Можно было добавить еще один пулемет в тоннеле внизу хвостовой части корпуса.

  • Flight 1938-01 / Flight

    A Consolidated PBY patrol bomber (two 850 h.p. Pratt and Whitney Twin Wasps) of the U.S. Navy. This machine is one of the most successful of its type ever built.

  • Flight 1939-03 / Flight

    The Consolidated model 28, generally similar to the PBY series of the American Navy.

  • Мировая Авиация 61

    Общее уважение к PBY иллюстрируется фотографией четырех патрульных эскадрилий ВМС США, построенных в Сан-Диего для съемок фильма "Крылья флота" ("Wings of the Navy") компании "Warner Brothers".

  • Flight 1940-03 / Flight

    Consolidated PBY. An amphibian version of the last-named is now flying.

  • Flight 1935-10 / Flight

    LESS AND LESS: The Martin and Sikorsky companies have lately produced flying boats of startling aerodynamic efficiency and now the Consolidated company has contributed to the concerted "cleaning up" by making provision in this new P3Y-1 patrol boat for the floats to be hoisted up in flight to form the tips of the wing. Incidentally, this is the boat which made the fine Panama-'Frisco flight recorded on this page last week. Sixty of these machines are being built for the U.S. Navy.

  • Flight 1939-07 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    FOR FELIXSTOWE TESTS: The Consolidated Model 28-5 flying-boat which will shortly be delivered to Felixstowe from San Diego via Botwood, Newfoundland. Botwood will be the only stop, though the total distance will be 5,750 miles. The engines are Twin Wasps and the machine bears the British Service registration P.9630.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    The characteristic features of the Consolidated 28-5 large wing area, retractable wing-tip floats and peculiar hull formation - are apparent in the view.

  • Aeroplane Monthly 1974-09 / C.West - A Cat on the Russian route
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    After evaluation at Felixstowe, Catalina P9630 was tested by Coastal Command squadrons. It was flown by the author in 1939.

  • Flight 1939-07 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    WELCOME STRANGER: The American Consolidated 28-5 flying boat which has been acquired by the Air Ministry for experimental work and which was delivered by air last week. It is said to have a range, with a small military load, of over 4,000 miles. The stabilising floats retract outward and upward to form wing-tips.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A view of the bows showing the location of the bomb aimer’s window and the gun turret.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    Close-up of the float retracted and partially extended

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A study of the tail with its single fin and very large rudder, the former built integral with the hull.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A view which shows more details of the tail, the broad hull and the termination of the step.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A view looking aft showing the superstructure in which the flight engineer is housed. A section of the deicer is also visible.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A view of the installation of one of the Pratt and Whitney Twin Wasps with part of the cowling removed

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / P.London - Saro conversions
    Регистрационный номер: SM706   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], NC777   [6]

    Consolidated 28-3 Catalina I Guba, ex NC777, went to BOAC as G-AGBJ. It was then mistakenly allotted the serial AM528, belonging to a Hudson V, and was re-serialled SM706. A precursor of the great influx of Catalinas to Britain, it is seen here at Beaumaris in about 1944.

  • Авиация и Космонавтика 2022-01 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (1)

    Разведчики PBY «Каталина» Mk.I из 205-й РАЭ в ангаре сингапурского аэродрома Селетар. Справа на заднем плане видно крыло летающей лодки Шорт «Сингапур» Mk.III, весна-лето 1941 г.

    Другие самолёты на фотографии: Short Singapore III / S.19 - Великобритания - 1934

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / P.London - Saro conversions

    A Leigh light installation beneath the starboard wing of a Catalina.

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / P.London - Saro conversions
    Регистрационный номер: AM266   [4]

    Catalina II AM266, one of the first aircraft handled at Beaumaris.

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / P.London - Saro conversions
    Регистрационный номер: JX246

    Catalina Mk IVA JX246 is launched from the Beaumaris slipway. This aircraft flew with Nos 190 and 210 Sqns.

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / P.London - Saro conversions

    Catalinas at their moorings, which extended for several miles along the Menai Straits.

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)

    A newly-delivered RAF Catalina at rest in late 1940, displaying its characteristic bulbous rear-fuselage gun blisters.

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)

    A Catalina I of 209 Sqn, Coastal Command, takes off. The first deliveries to the RAF were made early in 1941, and the type was a valuable addition to Britain’s armoury in the Battle of the Atlantic.

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Nesbit - Arctic Venture (2)
    Регистрационный номер: W8406

    Catalina I W8406 of 209 Squadron, photographed in early 1941. Nos 209 and 240 Squadrons were the first Coastal Command units to recieve the type into service.

  • Aeroplane Monthly 1998-09

    A Catalina shows off its feline lines. This example flew with Nos 210, 413 and 212 Sqns and is seen here in 210 Sqn markings. It survived the war in Europe, to be struck off charge on July 5, 1945.

  • Мировая Авиация 62

    210-я эскадрилья, летавшая на лодках раннего типа Catalina Mk I, базировалась в Обане, но ее подразделения дежурили в Рейкьявике, Саллом By и Стрэнриэ. Именно самолет 210-й эскадрильи обнаружил 26 мая 1941 года линкор "Бисмарк" и следил за ним, что позволило английским кораблям догнать и потопить немецкий рейдер.

  • Мировая Авиация 62

    Эта Catalina Mk I из 209-й эскадрильи летала на разведку в Северной Атлантике. В апреле 1941 года эта авиачасть, базировавшаяся в Арчдэйле (округ Фермэйна), заменила свои старые машины Saro Lerwick на летающие лодки Catalina. С марта 1942 года эскадрилья патрулировала над Индийским океаном с баз в восточной Африке.

  • Мировая Авиация 62

    Три Catalina Mk IB 240-й эскадрильи специального назначения выполняли задания по скрытной заброске и спасению агентов на побережьях Бирмы и Малайи.

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)

    A brace of RAF Catalinas on patrol. The retractable wingtip floats did much to reduce drag.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1984-02
    Регистрационный номер: AM266   [4]

    Catalina AM266 on torpedo-dropping trials, 1943.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1984-02
    Регистрационный номер: AM266   [4]

  • Air-Britain Aeromilitaria 1984-02
    Регистрационный номер: AM266   [4]

    Dropping objects had always been one of the preoccupations of MAEE, bombs, torpedoes and even complete aircraft. One experiment inherited from the Torpedo Development Unit was the adapting of a Catalina IB for dropping 18-inch Mk.XII torpedoes fitted with a monoplane Air Tail Mk.IV, earlier trials with a Mk.III tail having been unsatisfactory due to lack of roll control.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / R.Nesbit - Hunter's Moon /Anti-submarine warfare/ (2)
    Регистрационный номер: JX574   [4]

    Consolidated Catalina IVA JX574 of 210 Sqn, fitted with a Leigh Light under the starboard wing, while operating from Sullom Voe in the Shetlands during 1944.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / R.Nesbit - Arctic Venture (4)
    Регистрационный номер: JX574   [4]

    A Catalina IVA of 210 Sqn equipped with a Leigh Light under the starboard wing for illuminating U-boats detected at night. This photograph of JX574 was taken in 1944, after the squadron was reformed and again based at Sullom Voe.

  • Мировая Авиация 61
    Регистрационный номер: FP285

    Первыми поставками по ленд-лизу в Великобританию стали 170 Catalina Mk IB (аналоги PBY-5). Этот образец оснащен бортовой РЛС Mk II и был приписан к 202-й эскадрилье с базой в Гибралтаре.

  • Мировая Авиация 93
    Регистрационный номер: AM269

    Одним из важных приобретений британского Берегового командования в 1941 году стали американские летающие лодки Consolidated Catalina, которые могли патрулировать над морем до 15 часов.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / D.Dickins - Indian improvisation
    Регистрационный номер: Z2146

    "Каталина" I из 240-й эскадрильи английских ВВС в порту Кочин (Индия), август 1942 г.
    Rowing across the lagoon of Cochin Harbour to take the crew off Flt Lt Riddy’s Catalina I, Z2146 of 240 Sqn, the first of its type to land there, in August 1942.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)
    Регистрационный номер: W8424

    Catalina I W8424 in Icelandic waters. Only the Mk III, was amphibious, and only 11 of them were supplied to the RAF.

  • Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)

    The twin sting in the tail of a Catalina. This example is a US PBY-5A equip­ped with 0-5in machine guns in the blisters.

  • Air Pictorial 1956-08 / B.Robertson - U.S. Aircraft in the British Services 1914-1955 (2)
    Регистрационный номер: VA703   [2]

    This Catalina IIA, VA703, was one of a batch ordered for use by the R.C.A.F. but diverted to Britain and renumbered in the VA serial group long before that range had been reached in proper allocating sequence.

  • Aeroplane Monthly 1982-01
    Регистрационный номер: A24-387   [2]

    Catalina A24-387, of the Australian Wing, flying at this year's Confederate Air Force show, Harlingen, USA.

  • Aeroplane Monthly 1981-12 / News Spotlight
    Регистрационный номер: A24-387   [2]

    Seen at this year’s Confederate Air Force show at Harlingen was this Catalina, A24-387, of the Australian Wing escorted by a replica Japanese Zero.

    Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi A6M Reisen - Япония - 1939

  • Мировая Авиация 75

    Канадские Canso А долго служили в ВВС страны. Тринадцать самолетов переделали в транспортные, оснастив их краном для перемещения грузов. Другие машины использовались при картографировании полярных районов Канады. Последние Canso, использовавшиеся в качестве поисково-спасательных самолетов, были отправлены в отставку в ноябре 1962 года.

  • Air Enthusiast 1999-03 / R.Stitt - Adaptable 'Annie'
    Регистрационный номер: CF-GBQ

    Spartan also employed Consolidated PBY-5A Cansos on magnetometer surveys. CF-GBQ shares the frozen surface of Gods Lake, Manitoba, with two ‘mag’ Ansons in March 1956. The Canso’s ‘bird’ was deployed from a cradle attached to the starboard side of the rear fuselage.

    Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45

    A Catalina flying-boat of the R.C.A.F. "Tusker" Squadron in Ceylon.

  • Aviation Historian 36 / M.Wickstead - "Faucett"
    Регистрационный номер: OB-FAA-344, OB-OAA-134

    In March 1943 two PBY-5A Catalinas were leased to Faucett by the Rubber Development Corporation. This example (c/n 906; the other was c/n 907) was registered OB-FAA-344 on March 16, was re-registered OB-OAA-134 in November 1944 and was ultimately acquired by the Cuerpo de Aviacion del Peru as serial 422, as seen here.

  • Мировая Авиация 75

    Компания "American Export Lines", суда которой перевозили грузы между Восточным побережьем США и Средиземноморьем, приобрела один PBY-4, чтобы исследовать возможные маршруты для воздушного сообщения с Европой. На снимке - новый самолет получает крещение. С 9 июля по 4 августа 1939 года эта машина преодолела 40120 км, исследуя маршруты между Нью-Йорком, Азорами и Марселем.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: NC777   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], SM706   [6]

    Consolidated Model 28-3 NC777, named Guba (actually Guba II) at Rose Bay, Sydney, before its epic flight from Western Australia across the Indian Ocean to Kenya in June 1939. The flying-boat, which later served with BOAC as G-AGBJ Guba, then flew on to the USA to complete the first circumnavigation of the globe by seaplane.

  • Flight 1940-01 / Flight
    Регистрационный номер: NC777   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], SM706   [6]

    "GUBA" the Consolidated flying-boat used by the Archbold Expedition. It is here seen on Lake Habbema at 11,500 ft. above sea level, apparently in use as a grandstand! On it are the members of the expedition with their Dyak carriers/skinners and hunters, cooks, personal boys and prisoners (who did the general labour of the camp.)

  • Flight 1939-04 / Flight
    Регистрационный номер: NC777   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], SM706   [6]

    The commercial version of the Consolidated Model 28 long-range flying boat is exemplified by Richard Archbold’s Guba.

  • Flight 1939-02 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: NC777   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], SM706   [6]

  • Мировая Авиация 75
    Регистрационный номер: NC777   [6], AM528   [6], G-AGBJ   [6], SM706   [6]

    Самолет "Guba" принадлежал Ричарду Эрчболду, партнеру Американского музея естественной истории, который совершил на этом не имевшем вооружения PBY-1 экспедицию на Новую Гвинею. Эрчболд и его команда исследовали флору и фауну региона и даже обнаружили несколько неизвестных ранее племен туземцев. Затем "Guba" был продан СССР, использовавшему его при поисках самолета Сигизмунда Леваневского, пропавшего в районе Северного полюса. Эрчболд приобрел другой самолет, названный "Guba II". На этой машине он проводил исследования в районе Тихого океана по заказам правительств Англии и Австралии и стал первым человеком, облетевшим вокруг мира на гидросамолете.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (2)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    G-AGFM over Galle, near Koggala, at the end of a crossing from Perth.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    Consolidated Catalina IB FP244 (c/n 831) was one of a batch of 225 delivered between July 1942 and February 1943. Never allocated to an RAF squadron, it went to BOAC on October 27, 1942, with the British civil registration G-AGFM. It is seen here at Koggala Lake on the southern tip of Ceylon

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (3)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    This Qantas Catalina, G-AGFM Altair Star, flew the first night extension service to RAF Korangi Creek at Karachi, an additional flight of 1,400 miles, on November 4, 1944.

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (3)
    Регистрационный номер: G-AGKS   [3], JX287   [3]

    Qantas’s final Indian Ocean service Catalina was G-AGKS Spica Star.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    Catalina G-AGFM Altair Star rises on to the step during take-off from Koggala Lake. The RAF’s Catalina IBs, powered by a pair of Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp air-cooled radial engines, were supplied against Lend-Lease requisitions, as were the two IVAs and sole IVB also used on Qantas’s wartime Indian Ocean service.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (2)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    G-AGFM Altair Star, which made the first and last Qantas Empire Airways Catalina crossings.

  • Aeroplane Monthly 1986-11 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (1)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    Catalina G-AGFM Altair Star, is seen at at Perth in 1944.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: G-AGKS   [3], JX287   [3]

    Built at Vancouver by Boeing Aircraft of Canada as part of the Mutual Aid Scheme, Catalina IVB JX287 went straight into BOAC service in March 1944 as G-AGKS, and that May became the last example to join the “Double Sunrise” fleet.

  • Aeroplane Monthly 1986-11 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (1)
    Регистрационный номер: G-AGKS   [3], JX287   [3]

    Catalina G-AGKS Spica Star (Qantas No 5) photographed at its jetty at Perth in 1944. The sole PB2B-1 of the fleet, this boat leaked badly and was rarely used before it was scuttled with bombs off Sydney in March 1946.

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (3)
    Регистрационный номер: G-AGIE   [3]

    Catalina G-AGIE Antares Star about to take off from Koggala.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: G-AGID   [2], JX575   [2]

    Bearing its fleet number, “3”, below the tailplane, Catalina IVA G-AGID Rigel Star is prepared for its next Indian Ocean crossing at Nedlands, Perth. Originally given the RAF serial JX575, this San Diego-built example was transferred straight to BOAC in March 1943, after which it was converted and delivered to Qantas that September.

  • Aeroplane Monthly 1986-11 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (1)
    Регистрационный номер: G-AGID   [2], JX575   [2]

    Catalina G-AGID Rigel Star, photographed at Perth in 1944.

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (3)
    Регистрационный номер: G-AGFL   [2], FP221   [2]

    Catalina G-AGFL Vega Star was used to make the first proving flight to Swan River, Perth, Western Australia on November 3, 1942, using an RAF crew. In company with the other Qantas Catalinas it was scuttled with time-bombs in compliance with Lend-Lease conditions.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10], G-AGIE   [3]

    Two QEA Catalinas - G-AGFM and G-AGIE - at the rather primitive facilities at Nedlands. All five were scuttled off the Australian coast in late 1945, Hudson Fysh calling it “a dismal fate for these splendid 'boats which for two long years saw us through our most hazardous operation ever, without accident or mishap of any kind”.

  • Aviation Historian 27 / B.Livingstone - The Longest Hop (1)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    Catalina Altair Star is inspected before another 3,510-mile (5,650km) non-stop flight across the Indian Ocean, by some margin the longest non-stop regular passenger flight made up to that time. When the service was closed in July 1945, the Catalinas had completed a remarkable 271 crossings, carrying a total of 648 passengers.

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (3)
    Регистрационный номер: G-AGIE   [3]

    Catalina G-AGIE after beaching.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (2)
    Регистрационный номер: FP244   [10], G-AGFM   [10]

    G-AGFM Altair Star in for servicing.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (2)
    Регистрационный номер: G-AGFL   [2], FP221   [2]

    The second QEA Catalina, G-AGFL Vega Star, having its recognition stripes applied. This aircraft had been FP221 with the RAF.

  • Авиация и Космонавтика 2020-03 / В.Морозов - Отчаянное время, отважные женщины

    Летавший в конце 1940-х гг. в Юго-Восточной Азии почтово-пассажирский вариант «Каталины» PBY-4 британской авиакомпании «Empire Airways». Однотипные самолеты «Cathay Pacific Airways» выглядели аналогично.

  • Aeroplane Monthly 1986-11 / L.Ambrose - Qantas Cat Ops (1)

    The Qantas Empire Airways Catalinas plied their wartime trade over this kind of seascape for many hours on end, unarmed and unprotected by fighter escort despite flying for much of the time through Japanese-patrolled territory.

  • Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны

    Амфибия PBY-5a, тщательно отреставрированная в США, используется одной швейцарской фирмой для демонстрационных и рекламных целей

  • Air Pictorial 1957-09
    Регистрационный номер: CF-IKO

    American owned and crewed and Canadian registered is this converted PBY-5A, which is operated by the Hycon Aerial Surveys Company of California, U.S.A.

  • Air International 1983-02
    Регистрационный номер: CF-FFA

    The PBY-5A Canso is CF-FFA (sin 46522, fleet number 7), one of eight operated from Victoria by Flying Fireman Ltd; in all, 31 PBY-5As were on the Canadian register last year.

  • Aeroplane Monthly 1983-07 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: C-FHNH

    Waterbombing PBY-5 Catalina C-FHNH was photographed on April 30, 1983 at Southend while being ferried from Lisbon to Oslo, on lease to Haydu Air Charter.

  • Aeroplane Monthly 1976-07 / C.Ashford - Canada's flying firemen

    The Consolidated PBY-5A Canso water bomber made its appearance in 1961. 800 Imp gal are carried in the hull.

  • Air Pictorial 1958-03 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: VH-AGB

    A distant cousin by marriage. Adastra Hunting Geophysics (Pty.) Ltd , of Australia, is currently operating a Consolidated PBY-5A Canso amphibian (VH-AGB) with all the aerial prospecting trimmings. Note unusual removal of wingtip floats.

  • Aeroplane Monthly 1989-07 / J.McHard - Far East assignment (2)
    Регистрационный номер: VR-HDH

    A major servicing facility was provided by the Pacific Air Maintenance & Supply Company Ltd (PAMASCO). Their almost completed new servicing hangar can be seen behind this Catalina belonging to Macao Air Transport Company undergoing an engine change. Note the "protective" Union Jack on the fin. The aircraft was in natural alloy finish with red registration letters and company name, and had a black bottom to the hull. The picture was taken on June 23, 1949.

  • Aeroplane Monthly 1989-07 / J.McHard - Far East assignment (2)

    This timeworn Catalina belonged to Amphibian Airways and awaited restoration by PAMASCO. Its registration letters were painted out but it is believed that the aircraft was originally from the Philippines. The fuselage and engine cowlings were a very sun-bleached mid-blue. The wings and all tail surfaces were silver, the logo being a white crossed anchor with the letters AA in the centre. Two months after this picture was taken the Catalina was a casualty when a typhoon struck the colony.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: C-FOWE   [4]

    Catalina C-FOWE enters the water at Plymouth on October 8, 1986, following repair to its port wing, damaged in the flyingboat's well-publicised crash in May.

  • Air Enthusiast 1999-11 / P.Howard - Pioneering in the Trusts
    Регистрационный номер: N31233

    Catalina N31233 Taloa Truk comes up alongside for the camera in classic style

  • Air Enthusiast 1999-11 / P.Howard - Pioneering in the Trusts
    Регистрационный номер: N31232

    PBY Catalina N31232 Taloa Majuro introduced regular inter-island services in the Territory. Illustrated outside the Tai terminal at Agana.

  • Air Pictorial 1955-09 / Air Pictorial's photo-review

    Photographed at Prestwick on 12th July was this Canso owned by the Monsanto Chemicai Co. of St. Louis. U.S.A. It is a luxury conversion with two lifeboats under the wings and a diving platform near the stern. Colour scheme is all white with green lines.

  • Aeroplane Monthly 1989-07 / J.McHard - Far East assignment (2)
    Регистрационный номер: PI-C220

    A Trans-Asiatic Airlines Catalina in for a service by PAMASCO on February 4, 1950. Nothing is known about this aircraft other than that it was in natural alloy with black trim.

  • Мировая Авиация 75

    Одним из редких вариантов, в которые переделывали PBY-4 и PBY-5, был минный тральщик. Специальный генератор с помощью проложенных в кольце кабелей создавал мощное магнитное поле, заставлявшее срабатывать бесконтактные взрыватели магнитных мин. Траление было опасной работой, поскольку самолету приходилось лететь на малой высоте.

  • Air Pictorial 1977-11
    Регистрационный номер: N4760C

    PBY-5A N4760C of Geoterrex Surveys, with modified rudder and magnetometer tail-boom, diverted to Gatwick from Nantes on 20/8/77.

  • Air Pictorial 1957-12 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: N19Q

    Naval Aircraft Factory (Convair PBY-6A) PBN-1 Catalina is a luxury executive amphibian. Note the rear ventral entry stairs and the revised, square-topped fin.

  • Aeroplane Monthly 1989-05 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BLSC   [23], JV928   [24], VP-BPS   [23], VR-BPS   [23]

    Planesailing Air Displays’ Consolidated Catalina G-BLSC landed on the Thames at Barking Reach on February 22, 1989 and taxied ten miles upstream to Tower Bridge. The event was part of a promotion for Rawlplug.

  • Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft

    Steward-Davis Super-Catalina conversion in service with Alaska Coastal-Ellis Airlines

  • Мировая Авиация 75
    Регистрационный номер: N5907

    Самолет Bird "Innovator" был единственной четырехмоторной конверсией PBY. Два дополнительных двигателя Lycoming мощностью по 340л. с. (254 кВт) обеспечивали машине крейсерскую скорость 321 км/ч. Даже при одном остановленном двигателе Pratt & Whitney самолет мог лететь со скоростью 228 км/ч.

  • Air Pictorial 1958-07 / Photo Review
    Регистрационный номер: F-OAYD

    "The Canso-that-isn't-now" - New Zealand's T.E.A.L. has recently undertaken extensive conversion of F-OAYD - a Consolidated PBY-5(A) Canso/Calalina - including the removal of the retractable nosewheel undercarriage, reshaping of the bows and extending the rudder's leading-edge. F-OAYD is operated by Regie Aerienne Interinsulaire. All-white with orange trim and red lettering.

  • Авиация и Время 2010-01 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Пасха по-цейлонски. 1942 год (1)

    "Спаситель Цейлона" м-р Леонард Бирчелл в кабине своей "Каталины"

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A look into the cockpit of P9630. The front gunner/bomb aimer's position in the extreme nose is also visible.
    The row of switches on the pilot’s dashboard transmit orders to corresponding visual indicators on the engineer’s panel. The flight engineer sits in the superstructure between the hull and the wing where he may observe the engines directly. He also operates the wing tip floats either manually or electrically.

  • Flight 1939-04 / Flight

    CONSOLIDATED EXPERIENCE: Much that is sound in the layout of equipment of modern multi-engined long-range aircraft may be studied in these three interior views of the Consolidated Model 28 twin-engined flying boat, which is generally similar to the PBY series supplied to the U.S. Navy. In the view (pilots’ instrument panel; the duplicated blind flying panels are seen to the left and right and the Sperry automatic pilot panel is in the centre. The finger-hole dial on the left is apparently a remote control spot-wave selector for the radio. Upper centre is a small warning light indicating the motion of the retractable wing-tip floats.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    The pilot’s throttle and trim controls in the roof of the cockpit.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    The majority of the engine instruments are grouped on the flight engineer’s panel shown here and not in the pilot’s cockpit.

  • Flight 1939-04 / Flight

    The view shows the radio-navigator’s compartment, looking forward, with the transmitter on the right.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    A unique view showing the compartment occupied by the navigator and the wireless operator. The Bendix installation seen on the right. The cylinders by the navigator’s table are drinking-water tanks.

  • Flight 1939-04 / Flight

    In the view (the same compartment from another angle) are the radio receiver and, high up on the bulkhead, the main electrical switch panel.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    Main and auxiliary transmitters, two complete receivers, a direction-finder and an inter-communication system which extends throughout the hull and permits both pilots to use the wireless directly when necessary. The loop aerial is extended through the roof and is remotely controlled from the wheel seen in the smaller over the wireless operator’s table.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)

    Plt Off Ronnie Martin, the copilot in Flt Lt Dennis Healy's crew, taking a spell at navigating the aircraft. The chair on the left could swivel round on an arm, but he is standing on the catwalk between the navigator’s desk and the radio desk.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)

    Sgt. T. R. Thomas at the radio desk, which was situated behind the copilot and on the starboard side of the navigator’s compartment.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)

    The bunk compartment, aft of the navigator’s compartment in an RAF Catalina. This shows the folding bunks and the watertight doors leading aft to the compartment housing the blister guns. Although someone is pretending to be asleep in this photograph, the bunks were rarely occupied on reconnaissance missions in Coastal Command. They were used, however, when evacuating the wounded from Spitsbergen.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    Five views of one of the two deck gun positions. On the left the portion of decking which protects the gunner from the airstream is shown being raised after having been slid forward. The third view shows the side plates in position. On the right is a “shot” of the gunner’s position from inside the hull and below that is a view showing everything ready for action, except that the gun is nor fitted to the track-type mounting which, incidentally, operates very smoothly.

  • Aeroplane Monthly 1983-02 / W.Clarke - Drawing s bead (1)

    This Vickers K gun, fitted to a swivel arm on a Catalina side hatch, has 2in ring and bead sights mounted just ahead of the ammunition drums.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)

    Left, the twin Vickers 0-303 in K guns, in an early RAF Catalina, aimed through one of the open blister cupolas at the waist of the aircraft. These were later replaced by twin Browning 0-303 ins, belt fed. Right, the twin machine guns were replaced by a single 0-50 in Browning in some RAF Catalinas.

  • Aeroplane Monthly 1974-09 / C.West - A Cat on the Russian route

    The starboard cupola on the rear fuselage of "Cat". Twin Browning machine guns were carried on each side of the fuselage to protect the tail.

  • Aeroplane Monthly 1998-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
    Регистрационный номер: VP-BPS   [23], G-BLSC   [23], JV928   [24], VR-BPS   [23]

    Tony Harmsworth airborne in the Catalina on the Friday before the accident.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Nesbit - Arctic Venture (1)

    Sgt T. R. Thomas sighting a Vickers 0-303 in K gun through a ventral tunnel hatch in the tail compartment, towards the rear. This position was seldom used in RAF Catalinas of Coastal Command, however, since the aircraft normally flew at very low level over the sea.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    This is what the Americans call the tunnel gun position. Actually it is not so much a tunnel as an aperture in the floor which is normally filled by the folding section of hull seen above it. This view also shows the section and construction of the rear portion of the hull.

  • Flight 1939-08 / Flight
    Регистрационный номер: P9630   [18]

    The oxygen mask as used by the crew of the Consolidated 28-5 leaves the mouth free to use the intercommunication system which extends throughout the boat.

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)

    This Catalina, piloted by Canadians Flt Lt J. G. Fleming DFC and Fg Off J. J. Meikle and carrying two flight engineers and two Canadian civilian radio operators, suffered a jammed autopilot at 18,500ft while flying from Bermuda to Britain. The starboard aileron jammed full down, and both ailerons were torn off in the ensuing spiral dive, but control was regained less than 800ft above the ocean and the aircraft, without any lateral control, was flown to a British harbour.

  • Aeroplane Monthly 1985-06 / Grapevine
    Регистрационный номер: N5593V   [2]

    Reader Douglas Neve sent in this photograph, taken in December 1984, of Catalina N5593V abandoned at Ash Shaykh Humayd, the headland dividing the Red Sea and the Gulf of Aqaba on the coast of Saudi Arabia. Information about how it got there would be welcomed.

  • Авиация и Время 2011-04 / А.Котлобовский - Разрывы бомб под звуки танго (1)

    Подбитая зенитным огнем "Каталина" мятежников. 16 июня 1955 г.

  • Aeroplane Monthly 1976-06 / B.Adams - South Pacific wrecks

    The engineless Consolidated Catalina ended its flying career eight years ago, and was used for fire practice at Jackson’s Field, Port Moresby, until its recent purchase by a New Zealand group for preservation.

  • Aeroplane Monthly 1986-07 / Grapevine
    Регистрационный номер: C-FOWE   [4]

    Top, C-FOWE disappears in a cloud of spray after hitting a buoy at Plymouth on May 31, 1986. The severed port wingtip float is visible on the right of the picture. Bottom, its hull split, the all-white Catalina begins to sink with all flags flying.

  • Aeroplane Monthly 1986-07 / Grapevine
    Регистрационный номер: C-FOWE   [4]

    The wing damage is shown at left: the wingtip was broken off a few feet outboard of the aileron root. Right, the tip float and wing panel were recovered by one of the dockyard pinnaces.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: C-FOWE   [4]

    Port wing, damaged in the flyingboat's well-publicised crash in May.

  • Aeroplane Monthly 1998-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
    Регистрационный номер: VP-BPS   [23], G-BLSC   [23], JV928   [24], VR-BPS   [23]

    The crash: VP-BPS slews to port on its second touch-and-go on July 27, 1998.

  • Aeroplane Monthly 1998-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
    Регистрационный номер: VP-BPS   [23], G-BLSC   [23], JV928   [24], VR-BPS   [23]

    Recovery crew members stand on the Catalina’s wing after the attachment of lifting strops. This is roughly the position in which the aircraft came to rest after the accident, with the blister exits just submerged.

  • Aeroplane Monthly 1998-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
    Регистрационный номер: VP-BPS   [23], G-BLSC   [23], JV928   [24], VR-BPS   [23]

    Its port undercarriage dropped, the Catalina is lifted clear of the water by a US Army floating crane.

  • Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise

    The sorry remains of the CIA Catalina destroyed by AURI Mustangs in the air strike on Manado on May 15, 1958.

  • Aeroplane Monthly 1984-08 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: C-GFFO

    Consolidated Canso water-bomber C-GFFO, one of three leased from The Flying Firemen Ltd of Victoria. British Columbia, by the Ontario Ministry of Natural Resources, crashed about 11km north of Thunder Bay Airport, Ontario, Canada, on Monday May 14, 1984, following apparent engine failure during the first training run of the fire season. The two pilots escaped with minor cuts and bruises when the cockpit was severed from the fuselage. The aircraft had flown less than 8,000hr since restoration.

Тип фотографий

  • Все фото (329)
  • Боковые проекции (21)
  • Цветные фото (38)
  • Ч/б фото (206)
  • Кабина (20)
  • Реставрация (2)
  • Обломки (12)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (30)