Junkers Ju.86
Варианты:
Junkers - Ju.86 - 1934 - Германия
Страна: Германия
Год: 1934


Бомбардировщик
Описание:
Ju.86
Junkers Ju 86
Flight, June 1936
JUNKERS' NEW "TWIN"
Фотографии

Ju.86

Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с двухкилевым оперением и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 4 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Юнкерс флюгцойг унд моторенверке" под руководством Э.Цинделя. Первый полет опытный образец Ju 86а совершил 4 ноября 1934 г. Серийное производство - с февраля 1936 г.
Выпускался на заводах "Юнкерс" в Дессау, "Хеншель флюгцойгверке" в Шенефельде. По лицензии изготовлялся на заводе SAAB в Трольгаттане (Швеция) как B3A/B. Выпущено свыше 500 экз. (вместе с пассажирскими вариантами, но без выпуска в Швеции). Ju 86 состоял на вооружении в Германии с весны 1936 г., в Швеции и ЮАС - с 1939 г., а также в Венгрии, Португалии и Чили.
Основные серийные модификации:
   - Ju 86A с моторами Jumo 205, вооружение 3x7,9;
   - Ju 86K, экспортный вариант Ju 86A, выпускался с различными моторами - "Хорнет", "Пегасус", "Гном-Рон";
   - Ju 86Z, гражданский экспортный вариант, самолеты серии Z-7 переделывались в ЮАС в бомбардировщики с вооружением 1x7,69 и наружной подвеской бомб;
   - Ju 86D, развитие Ju 86A с измененной хвостовой частью и увеличенным запасом горючего;
   - Ju 86E, аналог Ju 86D с моторами BMW 132F или N;
   - Ju 86G, аналог Ju 86E с новой носовой частью;
   - Ju 86P, высотный бомбардировщик с моторами Jumo 205 и гермокабиной;
   - Ju 86R, высотный разведчик-бомбардировщик с моторами Jumo 207B-3, гермокабиной, крылом увеличенного размаха.
Первое боевое применение - в Испании в конце 1937 г. Использовался во время вторжения в Польшу. С сентября 1939 г. постепенно переводился в учебные и транспортные части, но в марте 1943 г. вновь привлекался к операциям против партизан на Балканах, в 1943 - 1944 гг. - в Белоруссии. В сентябре 1943 г. недолго использовался на Восточном фронте как ночной бомбардировщик. Самолеты модификаций Р и R применялись в основном как разведчики. Венгерские Ju 86K воевали против СССР в 1941 - 1943 гг. Южноафриканские Ju 86Z-7 применялись как дневные и ночные бомбардировщики в Восточной Африке в 1940 - 1942гг. против итальянцев.
Ju 86 был снят с вооружения в ЮАС - в сентябре 1942 г., в Германии и Венгрии - летом 1944 г., в Швеции - в 1947 г.


Ju 86D-1||
Размах:||22,48 м
Длина:||17,88 м
Моторы, количество х мощность:||2x600 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||8000 кг
Максимальная скорость:||323 км/ч
Практический потолок:||5900 м
Дальность:||1480 км

Junkers Ju 86

Ju 86 создавался как десятиместный лайнер и четырехместный бомбардировщик с силовой установкой из двух дизельных двигателей Junkers Jumo 205. Первый из пяти прототипов был облетан в 1934 году. Несмотря на невысокие характеристики, оба варианта машины были запущены в серийное производство к концу 1935 года. Первые поставки предсерийных бомбардировщиков Ju 86A-1 состоялись в феврале 1936 года, а первый предсерийный транспортный Ju 86B был поставлен компании "Swissair" в апреле.
   Пять бомбардировщиков Ju 86D-1 с усовершенствованными двигателями Jumo 205C принимали участие в гражданской войне в Испании в составе легиона "Кондор". Но силовая установка в боевых условиях проявила себя ненадежной, и самолет значительно уступал по характеристикам Heinkel Не 111. Заказы на военные варианты включали Ju 86K-1 для Южной Африки и Швеции, где фирма "Saab" в дальнейшем наладила лицензионное производство, 66 машин Ju 86K-2 для Венгрии и Ju 86K-6 для Португалии и Чили.
   Недовольство Люфтваффе возможностями Ju 86D привело к появлению более надежных вариантов - Ju 86E-1 с радиальными двигателями BMW 132P и Ju 86E-2 с BMW 132N. Доработки, внесенные в процессе серийного производства, привели к тому, что обозначение последних 40 самолетов варианта Ju 86E (отличавшихся округлой формой остекления)изменили на Ju 86G-1. Выпуск самолета завершился в 1938 году, но на следующий год два планера Ju 86D использовали в качестве прототипов высотного варианта, оснастив их двигателями Jumo 207A и двухместной гермокабиной.
<...>

Варианты

   Ju 86ab1: первый прототип; бомбардировщик с радиальными двигателями Siemens AM 9
   Ju 86ba1: второй прототип; транспортный самолет с дизелями Jumo 205C
   Ju 86cb: третий прототип; бомбардировщик, аналогичный Ju 86ab1 позднее оснащенный двигателями Jumo 205C
   Ju 86 V4: серийный эталон для транспортного Ju 86B
   Ju 86 V5: серийный эталон для бомбардировщика Ju 86A
   Ju 86A-0:13 предсерийных бомбардировщиков
   Ju 86B-0: семь предсерийных транспортных самолетов
   Ju 86C-1: шесть транспортных самолетов для "Luft-Hansa" с дизелями Jumo 205C
   Ju 86E-1: бомбардировщики для Люфтваффе с радиальными двигателями BMW 132F
   Ju 86E-2: усовершенствованный вариант Ju 86E-1
   Ju 86K-4: как Ju 86K-1, но с радиальными двигателями Bristol Pegasus III для Швеции (B 3A)
   Ju 86K-5: как Ju 86K-4, но с двигателями Pegasus XII шведской постройки (B 3B)
   Ju 86K-13: бомбардировщики шведской постройки с двигателями Pegasus шведского и польского производства


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Junkers Ju 86D-1

   Тип: четырехместный средний бомбардировщик
   Силовая установка: два дизеля Junkers Jumo 205C-4 мощностью по 600 л. с. (447 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 3000 м - 325 км/ч; потолок 5900 м; максимальная дальность полета 1500 км
   Масса: пустого 5150 кг; максимальная взлетная 8200 кг
   Размеры: размах крыла 22,50 м; длина 17,87 м; высота 5,06 м; площадь крыла 82,00 м2
   Вооружение: три 7,92-мм пулемета и до 800 кг бомб на внутренней подвеске

Flight, June 1936

JUNKERS' NEW "TWIN"
The Ju.86: British, American or German Engines: 226 m.p.h.

   DEUTSCH Lufthansa, Swissair and South African Airways have all placed orders for the new Junkers Ju.86 high-speed twin-engined monoplane. This machine represents one of the finest of Germany's recent aeronautical efforts and is particularly interesting because the Junkers Jumo compression-ignition engine is specified as a standard installation. Alternatively, two Pratt and Whitney S1E-G Hornets or two Rolls Royce Kestrel XVI's may be fitted.
   One might regard the Ju.86 as a very much-modernised version of the Junkers S.36 freighter which was built in 1927.
   Structurally, the most interesting feature is probably the smooth stressed-skin covering in place of the familiar Junkers corrugated type. The fuselage cross-section is predominantly oval, tapering to a circular form forward of the pilot's cabin and becoming wedge-shaped as it nears the tail.
   Somewhat similar in general design to that of the Ju.52, the cantilever wing is in three main portions. Its outer ends are detachable and are fastened to the centre section by ball-joint couplings. The skin is detachable on the underside. As in the Ju.52, the well-known Junkers "double wing" is embodied. Briefly, this consists of an adjustable subsidiary wing or flap carried alt of the main plane. It improves take-off and landing characteristics, and is arranged so that its outer portions serve as ailerons. To avoid damage which might be caused by speeds in excess of that for which the sub-wing is set, an anti-dive device is provided. This is actuated by air pressure, and returns the auxiliary wing to the setting appropriate to the speed.
   The tail plane is mounted on top of the fuselage, and carries two cantilever fins and two rudders. A "tab" is provided on the elevator to deal with varying conditions of load.
   The undercarriage may be retracted laterally into the centre section of the wing by an electric motor. Sheet metal fairings close the apertures for the wheels and struts. Hydraulically operated brakes are provided for the low-pressure wheels.

Interior Arrangements

   Normally, the fu.86 is fitted with two Pratt and Whitney Hornet S1E-G nine-cylinder radials of 750 h.p. at 7,000 ft., but, as already stated, the Rolls-Royce Kestrel XVI (690 h.p. at 11,000 ft.) or the Junkers Jumo 205 C are alternative power plants The three machines for South Africa are having Kestrels. Fuel and oil tanks are carried in the wings outboard of the engine nacelles.
   The pilots' cabin is behind the forward luggage compartment and is provided with two seats, placed in echelon to improve the view. Normally entered on the port side, the passenger cabin is provided with a starboard door which can be used as an emergency exit. The cabin usually has ten comfortably upholstered adjustable chairs. Overhead strip lighting is provided, and there are the usual sound-proofing, heating and ventilating arrangements. Aft of the cabin are the toilet and baggage compartments.

JUNKERS Ju 86
Twin engined, High-speed Transport Monoplane
Two Pratt and Whitney Hornet S1E-G Engines 750 h.p. each at 7,000 ft.

Dimensions
   Span 74 ft.
   Length 57 ft. 6in.
   Wing area 882 sq. ft.

Weights
   Weight, empty 10,550 lb.
   Gross weight 16,450 „

Performance
   Maximum speed at 7,000 ft. 226 m.p.h.
   Cruising speed at 12,000 ft 210 „
   Landing speed with lull load 60 „
   Take-off run 280 yd.
   Landing run 265 ,,
   Normal range 665 miles
   Service ceiling 23,200 ft.
Этот Junkers Ju 86D-1 принадлежал Kampfgeschwader 254, в сентябре 1937 года базировавшейся в Эшвеге. Позднее, после начала войны, опознавательные знаки на Ju 86 сделали менее яркими.
Junkers Ju 86D-1. Бомбардировщик Fumo 2 был одним из пяти Junkers Ju 86D-1, летавших в группе J 88 в конце 1937 года. В боях над Испанией этот бомбардировщик зарекомендовал себя не очень хорошо из-за своих ненадежных дизельных моторов Jumo 205.
Junkers Ju-86K, борт B.322 из 4/3 эскадрильи "Шарга Вихар", был выведен из строя 3.07.1941г. после вынужденной посадки
Показан Ju 86K-2 с двигателями Gnome-Rhone из 4-го бомбардировочного полка ВВС Венгрии, воевавшего в составе германского IV Воздушного флота на территории СССР весной 1942 года.
С 1938 года Ju 86 выпускался по лицензии шведской фирмой "Saab" под обозначением B3C/Ju 86K-13. К сентябрю 1940 года построили только 16 самолетов, в дополнение к которым еще 40 закупили в Германии. В число машин германской постройки входили три B3 (эквивалент Ju 86K-1), 35 B3A (K-4) и два B3B (K-5). Несколько B3/3A/3B переделали в торпедоносцы, 15 B3A/3B - в транспортные B3C-2 (10 пассажиров) и все 16 B3C (на рисунке) - в транспортные B3D. Эти самолеты также использовались для ведения радиотехнической разведки и прослужили в Швеции до конца 1950-х годов.
The Ju 86 V4 D-AREV, one of the prototypes of the commercial version, in DLH service. The nacelle shape differed from that of the production Ju 86B-0 with Jumo engines.
A Junkers Ju 86B-0 of DLH at Berlin Airport, parked behind a second aircraft of the same type.
In the German hall The machine in the foreground is the B.F.W. Messerschmitt 108 B, and behind it is the Junkers Ju.86, with two Jumo diesel engines.
This view of a Junkers Ju.86 shows the clean installation of its Jumo 205 Diesels.
WORKS FERRY: This diesel-engined Ju.86 seen at Croydon recently is the property of Junkers Flugzeugwerke and is used for customary business travels by the staff - and, in particular, by the managing director.
The installation of a Jumo 205 diesel in a Junkers Ju 86. The airscrew is a V.D.M. electrically operated type.
More commercial Junkers with their economical heavy-oil Jumos.
Looking, with its flaps down, less handsome than it actually is - the ten-passenger Ju.86, which has Jumo compression-ignition engines. D.L.H. now have a number in service.
The production Ju 86B-0 with Jumo engines.
A pair of Junkers Ju.86s (one with Jumo diesels) paraded at Tempelhof with a Heinkel He.70 and an early Junkers used for testing the original Jumo. A Ju.52 peeps in at the top corner.
A general view of the assembled machines at Almaza. Note the big Junkers Ju.86.
Насколько элегантно выглядели лайнеры Ju 86, настолько же уродливо смотрелись бомбардировщики и высотные разведчики Люфтваффе. На снимке предсерийный самолет, получивший имя "Kismet", ставший в 1937 году победителем 3-х авиационных состязаний аэроклуба Каира.
A Triton among the minnows: the Junkers Ju.86 (two 510/600 h.p. Jumo diesels) which took first place in the Circuit of the Oases - the general efficiency competition.
ALPINE FREIGHTER: The latest addition lo Swissair's fleet - a Junkers Ju 86 fitted with two Jumo 205 diesel engines. This machine will be used primarily as a mail and freight carrier.
The first Ju 86B-0 supplied to Swissair: it operated for only a few month.
Ju 86 montage on Junkers advertising literature.
Australia’s sole Ju 86, VH-UYA, at an RAAF station soon after its arrival from Brisbane.
CIVIL KESTRELS: These two South African Airways' Junkers Ju.86s, seen flying near Dessau, are fitted with fully supercharged Kestrel XVIs, and should by now have reached Johannesburg on their delivery flight
ZS-AGG - one of the original Ju 86s for South African Airways, with Rolls-Royce Kestrel engines. Before delivery, Pratt & Whitney Hornet engines were substituted, bringing the aircraft up to Ju 86Z-7 standard.
THE NEWEST JUNKERS: Well-tried Junkers features are retained in the Ju. 86, a ten-passenger twin-engined high-speed machine which will be put into service by D.L.H. next year. The stressed skin is, however, smooth in this machine, which has a maximum speed of 225 m.p.h.
One of several Ju 86Z-2s supplied to Manchuria for operation by the local airline, which was closely controlled by the military authorities. These aircraft carried military-style insignia on the wings and tail unit, and the "registrations" fell between M-212 and M-223.
Среди зарубежных покупателей Ju 86 была и Южная Африка. Доработанные бомбардировщики Ju 86Z-7 из 12-й эскадрильи SAAF (на снимке) первоначально использовались авиакомпанией "South African Airways" для коммерческих перевозок. Эти самолеты были оснащены рядными двигателями Pratt & Whitney Hornet.
Junkers Ju 86Z-7s of the South African Air Force, after conversion from transports to bomber configuration.
The Junkers Ju.86 Commercial Monoplane (two 715 h.p. Pratt & Whitney "Hornet" engines).
The sole Ju 86Z-7 supplied to Sweden, for operation as a mail carrier and therefore without fuselage windows.
Jan Forsgren sent TAH this rare photograph of Junkers Ju 86Z-7/Tp 9 SE-BAE
Junkers Ju.86 bombers of the Swedish Air Force stage a fly-past.
The same aircraft modified for service with the Swedish Air Force.
Three J 30s alongside a Flygvapnet Junkers Ju 86K (designated B 3 in Swedish service). Three B 3Ds were converted to serve as radar operator trainers in 1949, one of which was fitted with the complete nose section of written-off Mosquito s/n 30006.
A SAA Ju 86Z-7, temporarily named Saul Solomon before becoming Jan van Riebeeck.
Junkers Ju 86s in production for South African Airways in 1936.
On of the SAA Junkers after conversion for the South African Air Force.
"Юнкерс" Ju 86G-1, принадлежавший одной из немецких Blindflugschule (школ слепых полетов). Возможно, именно эту машину сбили советские партизаны 30 сентября 1943г.
The projection of so much rear armament on the Junkers Ju. 86K bomber is deplorable aesthetically and aerodynamically. The "dustbin" would be more at home in a museum than on such a fine bombing machine.
Ju 86E-2, использовавшийся как учебный
The Junkers Ju.86K Twin-engined Bomber Monoplane (two Junkers "Jumo 205" heavy-oil engines).
Ju 86D-1 в полете
The first prototype of the Junkers Ju 86 made its maiden flight on November 4, 1934, and was unusual in that the type was designed from the outset to be powered by a pair of 600 h.p. Junkers Jumo 205 diesel engines, as seen fitted to these Ju 86Ds of 4./KG 253. Other variants of the Ju 86 were fitted with BMW 132 radial engines.
A Flight of Junkers Ju.86K Bombers (Junkers "Jumo 205" Diesel engines) of the Deutsche Luftwaffe.
DIESEL-POWERED BOMBERS: Junkers Ju.86 bombers of the German Air Force. These machines are essentially similar to the civil "86" and are fitted with a pair of Junkers Jumo 205 diesel engines of 510/600 h.p. A peculiar retractable "dustbin" turret below the fuselage is a characteristic feature.
The Junkers Ju.86K bomber with twin Junkers Jumo engines. Machines of this type equip a number of German squadrons.
Junkers Ju.86K Bombers of the German Air Force.
Бомбардировщики Ju 86K-2 ВВС Венгрии приближаются к аэродрому Спишска Нова Вес
A Junkers Jumo 205 Diesel in a Ju.86K.
A Ju 86K-2 (actually belonging to the 3/1 "Istennyila" bomber squadron) and He 170As of the Royal Hungarian Air Force. The latter, belonging to the 1st Independent Long-range Reconnaisance Group, flew sorties during the Slovakian-Hungarian fighting.
A line of Junkers Ju.86K ("Mercury" engines) Bombers of the Swedish Air Force.
Swedish Junkers Ju 86.
JUNKERS FOR THE NORTH: A batch of Junkers Ju.86 bombers have been ordered by the Swedish Government. The first machine was recently demonstrated at Bromma, near Stockholm, by Captain Soederberg. It is likely that the production machines will be fitted with Swedish-built Pegasus engines, or Mercuries as they are called in Sweden, for some baffling reason.
The aircraft used for SIGINT/ELINT missions in 1946 was B 3A (Ju 86K-4) serial 150, named Blondie, powered by a pair of 820 h.p. Nohab My III (licence-built Bristol Pegasus III) radial engines. The cylindrical excrescence on the underside of the fuselage just aft of the mainwheels is the radome for its crucial AN/APS-15 navigation radar.
With the “clamshell” canopy and revised tail arrangement, this J 33, coded “E”, awaits its next sortie in Sweden. Flygvapnet’s sole nightfighter Wing, F1 had three squadrons, which were the only units to operate the type. Note the pair of North American Sk 16s and a Junkers B 3, as used to train J 33 navigators, in the background.
Blondie was originally on strength with F 11 Wing at Nykoping, but was later transferred to F 1 Wing at Vasteras before moving again to F 8 Wing at Barkarby, near Stockholm. The aircraft wore minimal markings, bearing only its name on the forward fuselage beneath the cockpit and a standard Flygvapnet roundel either side of the rear fuselage. It was later given the fin code number “50”, when based at Bromma.
A poor-quality but extremely rare photograph of Blondie’s crew in 1946, with the B 3A in the background. From left to right: Stig Lindberg, pilot; Ulf Mide, observer; Sven-Uno Palmqvist (radio operator); unknown, and SIGINT/ELINT specialist Sture Risberg.
During 1936-58 some 56 Junkers Ju 86Ks saw service with Flygvapnet, which designated the type B 3 (B for Bombflygplan - bomber aircraft), 16 of which were licence-produced by Saab. One example, serial 150, seen here, was used by Sweden’s FOA and FRA agencies to investigate the 1946 spate of “ghost rocket” sightings.
CIVILlANISED Ju 86 seen at Bromma, Sweden, recently (SE-CBO) is an ex-Flygvapnet B3C-2, still retaining "bomber" nose.
The Delivery of ten Junkers Bombers to the Air Force at Alverca. Two Avro Training Machines are seen in the foreground.
На снимке, сделанном в Бернбурге, вероятно изображен четвертый серийный Ju 88A-1, без оборонительного вооружения. На заднем плане виден Ju 86G.
Junkers Ju.86 equipped with Askania-Aircraft-Instruments.
Только 16 Ju 86 достались авиакомпании "Luft Hansa". Часть из них позднее передали Люфтваффе, но несколько самолетов несли службу в DLH до 1945 года. Салон этих машин был относительно просторным и отличался комфортабельными сиденьями.
Continuing their (welcome) policy of introducing the Italian Italaeri kits into Britain, Revell (GB) Ltd. recently supplied samples of the two latest aircraft models in the Revell/ltalaeri range, both to 1/72nd-scale. Photo: The Junkers Ju 86, shown here with the type’s original Jumo diesel in-line engines (radials are in the new kit) and in Luftwaffe markings. Outline is good and assembly time-consuming rather than difficult - an excellent representation.
Junkers Ju.86K (Germany)
JUNKERS JU 86K. Powered with Junkers Jumo diesels (as shown) or B.M.W. radials, this machine is now regarded as obsolescent. Its performance is inferior to that of the Heinkels and Dorniers though Junkers have lately been producing Ju 88 bombers which are said to be very fast indeed.
Four German types in regular service fitted with Junkers Jumo compression-ignition engines.
The head-on, plan and centre side-view depict the Ju 86C-1, with Jumo 205 engines and rear-fuselage fairing. The upper side-view shows the version with Kestrel engines and without the fairing while the lower side-view depicts the Ju 86Z-7.
Junkers Ju 86D-1