RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1936

Средний бомбардировщик с экипажем из четырех человек

Варианты

Hampden / H.P.52

Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с двухкилевым оперением, убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 4 - 5 человек. Спроектирован в КБ фирмы "Хэндли-Пейдж" под руководством Г.Лачманна. Первый полет совершил 21 июня 1936 г. Серийное производство начато в июне 1938 г. Выпускался заводами "Хэндли-Пейдж" (Криклвуд), "Шорт энд Гарланд" (Белфаст), "Инглиш электрик" (Сэмлсбюри), "Кэнедиэн асошиэйтед эйркрафт" (Мэлтон, Сент-Губерт). Всего построено 1580 экз.
Вооружение первых серий 4x7,69, последующих - 6x7,69; многие самолеты доработаны в частях в вариант 8x7,69. Бомбы до 1250 кг.
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с августа 1938 г., в СССР - с октября 1942 г., в Канаде - с начала 1941 г.
Выпускался в двух основных вариантах:
   - "Хэмпден" I с моторами "Пегасус" XVIII;
   - "Хирфорд" I с моторами "Дэггер" VII.
С сентября 1939 г. "хэмпдены" применялись британскими ВВС для дневных и ночных операций над морем, включая постановку мин у побережья Германии. С декабря 1939 г. действовали только ночью, участвуя в налетах на цели в Германии, в т.ч. в августе 1940 г. в первом английском налете на Берлин. В конце 1940 г. вынужденно применялись как ночные истребители. Как бомбардировщики использовались до сентября 1942 г., затем были переделаны в торпедоносцы "Хэмпден" TBI (эксплуатировались до середины 1943 г.)
Самолеты "Хирфорд" в боевых условиях почти не применялись и служили в основном как учебные. В СССР самолеты модификации TBI имелись в ВВС Северного флота, где действовали как ночные бомбардировщики и торпедоносцы. В Канаде эти машины использовались только для учебных целей.
Производство прекращено в Англии в марте 1940 г. "Хэмпдены" сняли с вооружения в Великобритании в конце 1943 г., в Канаде - в конце 1944 г. Все советские "хэмпдены" были потеряны в боях к июню 1943 г.


"Хэмпден" I||
Размах:||21,01 м
Длина:||16,28 м
Моторы, количество х мощность:||2x1015 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||8525 кг
Максимальная скорость:||406 км/ч
Практический потолок:||6920 м
Дальность:||1920 км

Показать полностью

Описание:

  • Hampden / H.P.52
  • Hampden ТВ.I
  • Handley Page H.P.52 Hampden
  • Flight, May 1939
    A VERY REMARKABLE AEROPLANE
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Мировая Авиация 118
    Регистрационный номер: AN127

    Handley Page Hampden TB.Mk I. До поступления на вооружение торпедоносцев Beaufighter Mk VIC, прозванных "Torbeau", союзники использовали против вражеского судоходства в Северном море торпедоносцы/бомбардировщики Hampden TB.Mk I. Они также обеспечивали прикрытие конвоев, следовавших в Мурманск. Данный TB.Mk I принадлежал 489-й новозеландской эскадрилье.

  • История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
    Регистрационный номер: P1206

    "Хэмпден Mk.I" из состава 49-й эскадрильи, авиабаза Скэмптон, осень 1941г. Сбит в ночь на 9 ноября 1941г. над районом Бергена немецким ночным истребителем Bf110 из состава II/NJG2, который пилотировал экипаж фельдфебеля Зигфрида Нея. Экипаж в составе уоррент-офицера К.Э.Саундерс (пилот), а также сержантов Дж.М.Де'Арси (штурман) и воздушных стрелков С.Г.Малленгера и Дж.И.Кихи - погиб.

  • Мировая Авиация 117
    Регистрационный номер: P1320

    Самолеты Hampden Mk I состояли на вооружении 106-й эскадрильи с мая 1939 по март 1942 года. Данный камуфляж был введен в 1940 году вскоре после начала ночных налетов.

  • История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
    Регистрационный номер: P4414

    "Хэмпден Mk.I" из состава 106-й эскадрильи, авиабаза Конигсби, зима 1941-1942гг. Сбит в ночь на 22 февраля 1942г. на маршруте в район Кобленц - Кельн. Экипаж в составе сержантов П.Д.Бишопа (пилот), Р.Ф.В.Хирста (штурман), а также воздушных стрелков Н.Д.Райта и Ф.Х.Дентона - погиб.

  • История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
    Регистрационный номер: AT181

    "Хэмпден Mk.I" из состава 455-й эскадрильи, авиабаза Уигсли, зима 1941-1942гг. Сбит в ночь на 22 февраля 1942г. на маршруте в район Кобленц - Кельн. Экипаж в составе сержанта Дж.Р.Муди (пилот), пайлот-офицера Э.Т.Дэли (штурман), а также воздушных стрелков Дж.Дж.Дэвея и К.Р.Скотта - погиб.

  • Мировая Авиация 149

    Данный самолет Hampden TB.Mk I, принадлежавший 455-й эскадрилье австралийских ВВС, показан в той окраске, какая у него была во время базирования в октябре 1942 года в Ваенге на советском Севере (ныне здесь расположена военно-морская база Североморск).

  • Мир Авиации 1995-01 / В.Котельников, Ю.Рыбин - "Балалайка" /В строю советских ВВС/

    Hampden TB.I (бортовой N 34) из 3 АЭ 9 Гв. МТАП (бывший 24 МТАП). Экипаж: мл.л-т Макридин, мл.л-т Пятых, мл.с-т Буров, мл.с-т Феклистов.

  • Авиация и Время 2007-06 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Цель - Киркенес. От "булавочных уколов" к воздушному наступлению

    Armstrong Whitworth Hampden TB Mk.I из 3-й АЭ 24-го МТАП ВВС СФ. При налете на Киркенес 12 января 1943г. самолет был сбит истребителями противника. Экипаж (ст.л-т Голубев, ст.серж.Петухов, серж.Качкин и краснофлотец Янов) погиб

  • Мир Авиации 1995-01 / В.Котельников, Ю.Рыбин - "Балалайка" /В строю советских ВВС/

    Hampden TB.I (бортовой N 37) из 3 АЭ 24 МТАП. Экипаж: ст.л-т Голубев, ст.с-т Петухов, с-т Качкин, краснофлотец Янов. Сбит истребителями противника 12 января 1943г. под Киркенесом.

  • Авиация и Космонавтика 1996-04 / В.Котельников, А.Артемьев - Минно-торпедная: авиация особого рода

    Английский торпедоносец Хэндли-Пейдж "Хэмпден" TB-1 из 24-го минно-торпедного авиаполка ВВС Северного флота (начало 1943 года)

  • Мировая Авиация 199

    В сентябре 1938 года единственный Hampden передали Швеции, где он поступил на вооружение Flottilj 11 из Никёпинга. В Швеции самолет получил обозначение P.5 и регистрацию SE-APB. До ноября 1947 года машина использовалась для испытаний электронного оборудования.

  • Мировая Авиация 119
    Регистрационный номер: AT137   [2]

    455-я эскадрилья стала первой австралийской бомбардировочной частью, сформированной в Британии. Ее оснастили машинами Handley Page Hampden, а первым заданием стал удар по Франкфурту в ночь с 29 на 30 августа 1941 года.

  • Aeroplane Monthly 1994-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    The Canadian Museum of Flight and Transportation’s Handley Page Hampden P5436 is nearing completion of its static restoration.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (24)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    HIGH LIFT: HIGH SPEED. The new Handley-Page medium bomber with two Pegasus engines, controllable-pitch airscrews, slots and flaps, and retractable undercarriage. It is painted a sombre mud colour, which may signify a revision of official colour schemes.
    The H.P.52 prototype, with modified Heyford ventral turret, takes off from Radlett in July 1936.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (24)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The same aircraft in its RAF Display configuration, with the nose glazing sheeted over with aluminium to hide its interior from public gaze.

  • Flight 1936-07 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Handley Page medium bomber (two views).

  • Flight 1939-06 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Прототип H.P.52 (K4240) был полностью окрашен глянцевой краской серо-зеленого цвета. Впервые самолет публично продемонстрировали в июле 1936 года на авиашоу британских ВВС в Хендоне.
    K4240 photographed in the late summer of 1936; it was painted glossy grey-green all over. In the H.P.52 or Hampden slots and flaps have taken the place of the early plan form, and the power has gone up to about 1,500 h.p.

  • Flight 1938-05 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The Handley Page Hampden (two Pegasus) will very soon be in service in considerable numbers. The nose of the production type will be more rounded than in the photograph.

  • Flight 1936-11 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The striking lines of the H.P.52 medium bomber are well brought out here.

  • Flight 1936-07 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    INTERCEPTOR FASHION: The climb of the new Handley Page medium bomber, in this striking picture, suggests the fighter of not so very many years ago.

  • Flight 1937-05 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    VISIBLE PITCH: Careful study of this Flight photograph of a Handley Page Hampden will reveal spirals of vapour trailing from the airscrew tips. The photograph is untouched.

  • Flight 1939-06 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The Flight photograph referred to in the Editorial footnote to "Commonwealth’s" letter. The vortices visible at the airscrew tips have been very slightly touched-up for reproduction purposes, but they are just as clearly visible in the untouched original, and the picture is in no way "faked."

  • Flight 1936-07 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    SLIM AND DARK: Off the ground, and with wheels retracted, the new Handley Page medium bomber (two Pegasus engines and C.P. airscrews) has a sinister beauty of line. For this photograph - the first taken with wheels up - the machine was "posed" by Capt J. B. L. H. Cordes, the makers' chief test pilot.

  • Flight 1936-08 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: K4240   [26]

  • Flight 1936-10 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The HANDLEY PAGE 52 HEAVY BOMBER

  • Flight 1937-11 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The prototype Handley Page Hampden medium bomber.

  • Flight 1939-06 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    CLOSE-UP: Handley Page Hampden in rather startling proximity to another from which our photograph was taken.

  • Flight 1939-05 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The unimpeded view obtained from the compartment of the front lower gunner and bomber.

  • Flight 1939-06 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

  • Flight 1937-07 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    INCIDENTS at Hatfield last Tuesday: the H. P. Hampden.

  • Flight 1937-11 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Pegasus XX engines were specified for the Handley Page Hampden prototype shown here. An improved version is in production with Napier E.108s.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (24)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    K4240 photographed at Martlesham Heath.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (24)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Another view of K4240 during one of its visits to Martlesham Heath.

  • Flight 1936-07 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    PRESENTED TO HIS MAJESTY. This view of the King studying the retractable undercarriage on the new Handley Page medium bomber during his visit to Martlesham last week is but another illustration of His Majesty's genuine interest in things aeronautical.

  • Flight 1939-02 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Cape. J. H. Cordes, Chief Test Pilot of Handley Page Ltd., goes aboard a Page Hampden.

  • Aeroplane Monthly 1982-12 / D.Middleton - Maj James Cordes /Test Pilot Profile/ (5)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    The three photographs show Maj Cordes preparing for a test flight in a Hampden at Radlett in 1938. Hampdens were constructed at Cricklewood and assembled and test flown at Radlett.

  • Air Enthusiast 2006-11 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (1)
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Handley Page's response to B9/32 was the HP.52 K4240. This entered production as the Hampden.
    This view of the prototype H.P. 52 shows the small amount of wing dihedral.

  • Flight 1936-12 / Flight
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    One of outstanding military types of 1936: The Handley Page Hampden.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
    Регистрационный номер: K4240   [26]

    Handley Page Hampden prototype.

  • Flight 1939-05 / Flight

    Production flow. These pictures illustrate the sequence of operations in building the Hampden fuselage. (1) The skeleton of the nose portion being assembled ; (2) after removal to a jig, the skin is riveted on; (3) installing equipment in the starboard half of the centre portion; (4) assembling the two halves of the centre portion in a special jig; (5) the two halves of the fuselage tail portion are built on horizontal jigs, although the split is vertical; (6) the three fuselage portions being brought together for assembly before transport to Radlett. The transparent nose unit is not yet in place.

  • Flight 1939-05 / Flight

    Growing wings: (1) the Hampden main spar in a horizontal drilling jig; (2) the spar in the assembly jig, where it forms the basis of the whole centre-section; (3) an outer wing having covering finished and ailerons attached; (4) assembling centre and outer wing portions before dismantling them for transport to Radlett; (5) installing leads and engine controls on front wall of spar box; (6) assembling trailing-edge portions in their jigs; (7) the engine installation jigs also have provision for assembling the undercarriage fully extended.

  • Flight 1939-05 / Flight Advertisements

    INSTALLING “LINATEX” KNOCK-OUT WINDOWS ON THE HAMPDEN.

  • Flight 1939-05 / Flight

    Two stages in the final assembly of wing and fuselage at the Radlett works. Note that the machine now rests on its proper undercarriage.
    Hampdens under construction at Radlett in April 1939.

  • Aviation Historian 25 / G.Baughen - The case for appeasement?

    In the wake of the Munich Agreement production of bombers for the RAF was ramped up. One of the more promising new designs was the Handley Page Hampden, which was fast, manoeuvrable and could carry a bomb-load of 4,000lb (1,825kg). The Hampden bore the brunt of Bomber Command’s early wartime raids over Germany.

  • Flight 1939-05 / Flight

    Bomber production: H.P. Hampdens, capable of 265 m.p.h., seen in the final assembly stage at the assembly plant at Radlett. The Hampden has two Bristol Pegasus XVIII engines with two-speed superchargers.

  • Aeroplane Monthly 1989-11 / I.Masson - Tinfish Hampdens
    Регистрационный номер: L4105   [4]

    Flak damage to the tail of Hampden L4105. Close inspection reveals how the distorted tailplane is fouling the base of the port rudder.

  • Aeroplane Monthly 1989-11 / I.Masson - Tinfish Hampdens
    Регистрационный номер: L4105   [4]

    Hampden L4105 photographed following a crash landing at RAF Leuchars on August 2, 1943. The aircraft was struck off RAF charge in December the same year.

  • Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)

    A Hampden being transported on a ferry barge near Vadso in northern Norway in 1942, date unknown. The pilot must have made a good emergency landing, for there appears to be little damage. The aircraft is probably a Hampden of 144 or 455 (RAAF) Squadron, several of which were bst when flying to Russia on September 4-5, 1942.

  • Aeroplane Monthly 1988-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    Dramatic proof that Grapevine parts-requests bring results: Handley Page Hampden P5436, under static restoration by the Canadian Museum of Flight and Transportation (CMFT) in British Columbia, now has a nose section following a plea published in our February 1987 issue. Sheffield reader and restorer Alan Downing saw the request and remembered that the Warplane Wreck Recovery Group at High Ercall had a nose section on loan from the Cosford Aerospace Museum. He sent a photo of it to his contacts at the CMFT and thus set the ball rolling: the nose section arrived there on May 24, 1988. The Hampden, pulled out of the sea off Vancouver Island 2yr ago, is the world’s sole substantially complete example.

  • Aeroplane Monthly 1989-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    The newly-completed nose section of Canadian Museum of Flight Handley Page Hampden P5436 on display with the aircraft's yet-to-be-restored sections at Surrey, BC on June 18, 1989. This picture gives a graphic impression of a new Hampden rising from a pile of wreckage.

  • Aeroplane Monthly 1990-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    The unmistakable tadpole profile of a pristine Handley Page Hampden emerges from a pile of corroded wreckage at Surrey, British Columbia, where the Canadian Museum of Flight and Transportation is continuing to rebuild Hampden I P5436. The aircraft was recovered from the sea off Vancouver Island 4yr ago.

  • Мировая Авиация 117

    Немецкие солдаты осматривают обломки Hampden, осень 1940 года. В силу небольшого опыта экипажей первые ночные налеты приносили минимальные результаты, но поддержали моральный дух англичан.

  • Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)
    Регистрационный номер: AE436   [3]

    The main wreckage of AE436, with the tail boom and tailplane in front of the forward fuselage, from which two escaped alive.
    Part of Hampden AE436 of 144 Squadron, discovered in August 1976 on the side of the remote Tsatsa mountain in Sweden, where it crashed on the night of September 4-5, 1942 en route from Sumburgh to Afrikanda in Northern Russia. The pilot, Pit Off D. I. Evans, and a passenger, Cpl B. J. Sowerby, survived; the other three crew members were killed.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    A port three-quarter rear view of the wreckage, with twin Vickers K guns just visible in the foreground.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    Looking along the starboard wing leading edge at the cockpit section.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    One of the Hampden’s 980 h.p. Bristol Pegasus VIII radial engines, which was lying within 20 yards of the fuselage.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    Handley Page Hampden P5436 beached at Vancouver Island, British Columbia on June 22, 1986.

  • Aeroplane Monthly 1987-02 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P5436   [6]

    An enormous restoration task: the remains of Handley Page Hampden P5436 laid out at the CMFT's storage site at Surrey, British Columbia, Canada.

  • Aeroplane Monthly 1989-04 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: AE436   [3]

    Remains of the centre section and tail of Handley Page Hampden AE436 arrived at the Lincolnshire Aviation Heritage Centre at East Kirkby on January 16, 1989. Donated by the Swedish Flygvapen Museum, they will eventually be incorporated into Brian Nicholls’ static restoration project. The Firestreak missile is not an original fitting.

  • Aeroplane Monthly 1991-10 / M.Oakey - Grapevine

    The remains of a Handley Page Hampden from Russia at Rotterdam on August 13, 1991, awaiting removal to the UK. In this view the port wing (visible at lower left) has just been separated from the fuselage, on which an RAF roundel may still be discerned.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P1344   [3]

    Detail views of Hampden P1344's fuselage taken on October 22, 1991.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P1344   [3]

    P1344 propped together for inspection by its prospective new owners on September 14, 1991.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: P1344   [3]

    Handley Page Hampden P1344, recovered from Russia and laid out for inspection at its secret UK location in September 1991.

Тип фотографий

  • Все фото (170)
  • Боковые проекции (11)
  • Цветные фото (2)
  • Ч/б фото (111)
  • Кабина (11)
  • Обломки (18)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (17)