Dornier Do.18
Страна: Германия
Год: 1935
Летающая лодка

Прибрежная разведывательная летающая лодка с экипажем из четырех человек
Описание:
Do.18
Dornier Do 18
Flight, October 1936
REPLACING THE WAL
Flight, November 1939
THE DORNIER FLYING BOATS
Фотографии

Do.18

Летающая лодка, цельнометаллический моноплан-парасоль. Два мотора установлены тандемом на крыле. Спроектирована в КБ "Дорнье верке" под руководством К. Дорнье. Первый полет опытного почтового гидросамолета Do 18а состоялся 15 марта 1935 г. Военный вариант Do 18d вышел на испытания в конце 1935 г. Серийное производство развернули летом 1936 г. Лодка строилась на заводах "Дорнье" (Фридрихсгафен) и "Везер флюгцойгбау" (Эйнсварден, Норденхам). Всего изготовлено около 160 экз. (включая гражданские машины).
Экипаж - 4 чел. Двигатели и вооружение - в зависимости от модификации.
Do 18 состоял на вооружении в Германии с лета 1936 г.
Выпускался в следующих военных модификациях:
   - Do 18D с моторами Jumo 205C, вооружение 2x7,9, бомбы до 100 кг;
   - Do 18G с моторами Jumo 205D, вооружение 1x20+1x13, предусмотрены стартовые ускорители;
   - Do 18N, переделка Do 18D в спасательный самолет.
Массовое поступление Do 18 в береговые группы Люфтваффе началось с 1938 г. Летающие лодки этого типа участвовали в боевых операциях с самого начала Второй мировой войны. Еще перед началом войны они приступили к систематическому патрулированию Северного моря. Как разведчики действовали против Польши и во время Норвежской кампании. В последней их использовали и как транспортные самолеты для доставки людей и грузов на побережье Норвегии. С октября 1940 г. Do 18 начали применяться как спасательные в Ла-Манше. С августа 1941 г. использовались только в спасательных подразделениях, дислоцировавшихся в самой Германии, Норвегии и Франции.
Do 18 сняли с производства в августе 1940 г. До конца 1942 г. они эксплуатировались как спасательные, до мая 1944 г. как учебные в школах морской авиации.


Do 18G||
Размах:||23,7 м
Длина:||19,38 м
Моторы, количество х мощность:||2х 700 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||10500 кг (при старте с воды, при взлете с катапульты - до 12000 кг)
Максимальная скорость:||265 км/ч
Практический потолок:||4260 м
Дальность:||3200 км

Dornier Do 18

Do 18 проектировался в 1934 году как трансокеанский почтовый самолет по заказу авиакомпании "Deutsche Lufthansa". Конструкторы сохранили металлический корпус и стабилизирующие спонсоны предшественника - летающей лодки Wal, но облагородили их аэродинамику. В составе силовой установки применили два дизеля Junkers Jumo 5 по 540 л.с. Прототип Do 18a выполнил первый полет 15 марта 1935 года. Затем построили четыре Do 18E с моторами Jumo 205C мощностью по 600 л. с. Шестой летающей лодкой для "Lufthansa" стал единственный Do 18F, выполнивший первый полет 11 июня 1937 года, а 27-29 марта лодка установила рекорд дальности для гидросамолетов, пролетев за 43 часа 8391 км из Британии в Бразилию. После замены моторов на BMW 132N мощностью по 880 л.с. эта лодка получила обозначение Do 18L, первый полет в обновленном варианте она выполнила 21 ноября 1939 года.

   Do 18 адаптировали для использования в береговых патрульных частях Люфтваффе, на вооружение которых она была принята в сентябре 1938 года. Первым германским самолетом, сбитым англичанами во Второй мировой войне, стал Do 18 из 2./Kustenfliegergruppe 106 - победу 26 сентября 1939 года записал на свой счет лейтенант B.C. Макивен из 803-й эскадрильи авиации британских ВМС, взлетевший с авианосца "Арк Ройал" в Северном море. Всего построили более 150 летающих лодок Do 18, серийное производство было завершено в 1940 году. В частях первой линии на смену Do 18 пришли летающие лодки Blohm und Voss BV 138. Дольше всех, до августа 1941 года, использовали Do 18G-1, базировавшиеся в Норвегии 3./KuFlGr 406 и З./KuFlGr 906. К 1942 году все Do-18 перевели в поисково-спасательную службу.


Варианты

   Do 18D: первый военный серийный вариант, на Do 18D-1 стояли моторы Jumo 205C, вооружение состояло из двух открытых стрелковых установок с одним пулеметом MG 15 калибра 7,92 мм в каждой; изменение состава бортового оборудования привело к появлению в 1938 году Do 18D-2 и Do 18D-3; всего построили 75 Do 18D
   Do 18G: улучшенный вариант Do 18D; единственный вариант Do 18G-1 с моторами Jumo 205D мощностью по 880 л.с., 13-мм пулеметом MG 131 в носовой установке и 20-мм пушкой MG 151 на верхней установке
   Do 18H: были построены несколько учебных лодок с двойным управлением и экипажем из шести человек; единственный вариант Do 18H-1; всего построили 71 лодку Do 18G и Do 18H
   Do 18N: невооруженный спасательный вариант, конверсия Do 18G, в войсках обозначался Do 18N-1


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Dornier Do 18G-1

   Тип: прибрежная разведывательная летающая лодка с экипажем из четырех человек
   Силовая установка: два дизеля Junkers Jumo 2050 мощностью по 880 л. с.
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 2000 м - 260 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 220 км/ч; время набора высоты 1000 м - 7 мин 48 с; практический потолок 4200 м; дальность 3500 км
   Масса: пустого 5850 кг; максимальная взлетная 10000 кг
   Размеры: размах крыла 23,70 м; длина 19,37 м; высота 5,32 м; площадь крыла 98,00 м2
   Вооружение: один 13-мм пулемет MG131 на турели в носовой части корпуса и 20-мм пушка MG151 на верхней турели, две 50-кг бомбы на подвеске под крылом

Flight, October 1936

REPLACING THE WAL
The Dornier Do. 18: Diesel Engines

   IT is not generally realised that the Dornier Wal, which has found almost universal employment for civil and military duties, first appeared in 1922 or 1923. Thirteen years or more have provided experience enough to prove that the Wal has some excellent features, and in spite of its early design it is not surprising to find that the machine adopted by Deutsche Luft Hansa to replace it is essentially similar in layout. The new boat, designated the Do.18, is establishing itself on D.L.H.'s South Atlantic run, for which it is eminently suited by virtue of its diesel engines.
   A high-wing, all-metal, braced monoplane, the Do.18 is fitted with a pair of 550 h.p. Junkers Jumo 205 C compression ignition engines providing a range of 2,670 miles at a cruising speed of 130 m.p.h., or of 2,900 miles when throttled back to 112 m.p.h. At this latter speed fuel consumption works out at 2.05 lb./mile.
   The hull has a turtle deck and a bottom of unorthodox design. In the region of the first step it becomes flatter, and in rather less than half the distance from the bows to that step develops two small longitudinal steps running on each side of the keel. Aft of the main step is a smaller step which tapers and ends in a water rudder. The whole hull has been designed with a view to catapulting and embodies a flush-riveted skin. Pressed or extruded duralumin sections are used for the main stressed internal members of the hull. There are eight Watertight compartments, and each sponson (this form of lateral stabiliser has been retained in a modified form) is sub-divided by six bulkheads. In each of these sponsons one compartment is set aside for use as a fuel tank holding about 125 gallons.
   In the bows of the hull is stored the marine equipment, which occupies the first three bays. Then, between bulkheads 3 and 7, comes the pilots' compartment with dual controls. Between the seventh and tenth bulkheads is the wireless and navigating compartment, and in the following bay is an oil tank and fuel pump. To port, in this same bay, are accumulators, cooling-water tank and a bilge pump. The space between bulkhead 11 and 14 is occupied by four aluminium fuel tanks, each with a capacity of rather more than 130 gallons. The mail room comes between bulkheads 14 and 17.
   In plan form the wing differs very considerably from that of the Wal, having well-rounded tips. There are two latticed duralumin spars and the covering is of fabric except over the inboard sections, which are metal clad. The outer panels are bolted to the central superstructure which carries the tandem engines. The wing section is thickest at that point which receives the struts linking the wing and sponsors; outboard and inboard of this point there is a pronounced taper. The ailerons and flaps are arranged as a secondary wing.
   The main feature of interest in the installation of the tandem engines is the airscrew extension shaft from the rear one. The two water radiators are mounted in the superstructure, being fed from two tanks in the nacelle, which, in turn, are replenished from the tank in the hull.
   Data are as follows: Span 77ft. 9in., length 63ft. 3m., height 17ft. 10in., wing area 1,054 sq. ft., weight empty 11,814 lb., gross weight 20,240 lb., maximum speed 155 m.p.h., cruising speed 130.5 m.p.h., landing speed 56 m.p.h., and service ceiling 14,432ft.

Flight, November 1939

THE DORNIER FLYING BOATS
Long-range Over-water Machines for Reconnaissance, Bombing and Patrol
By H. F. KING

Do 18K

   The twin-engined Do 18K is by no means a new type and is, in fact, essentially similar to the civil prototype Do 18, which was built for Lufthansa in 1935. This, in turn, was a direct development of the famous Wal boat which was used for civil and military purposes. The Lufthansa Do 18s were operated on the South Atlantic service were launched by catapult. In March last year a specially prepared machine was catapulted from a ship lying off Start Point, in Devon, and flew non-stop a distance of 5,220 miles to Caravellas on the Brazilian coast. The installation of military equipment and operational considerations have naturally reduced the range very drastically.
   Whereas the semi-cantilever wing of the Do 24 is supported above the hull by struts, that of the Do 18 is attached to a faired superstructure. Although the wing is of metal construction internally, it is covered for the most part with fabric, excepting the portions which lie in the slipstream of the front airscrew, which are metal-covered. Behind and slightly below the trailing edge are auxiliary surfaces which follow the principle of the Junkers "double wing" and function both as flaps and as ailerons.
   In the main the description of the Do 24’s hull will apply to that of the Do 18K. Although the civil machines were fitted with catapulting points it is not thought that the Do 18s in service with the Luftwaffe are so equipped, though they are built to “catapulting” factors. Certainly one noticed no spools on inspecting the Do 18s in production at Friedrichshafen last year.
   The tail of the Do 18 has a fin which is built integral with the hull. This carries the tailplane, which is braced by two struts on each side of the hull, and the mass-balanced rudder.
   Without a doubt the most outstanding feature of the Do 18 is the installation of the power plant. The engines are two of the economical Junkers Jumo 205 diesels which give a maximum output of 600 h.p. each at 2,200 r.p.m., the normal power being 510 h.p. at 2,100 r.p.m. These big slab-sided six-cylinder vertically opposed engines are mounted in tandem, the front one driving its airscrew direct and the rear one transmitting its power to the propeller through a considerable length of shafting. The shafting was necessary to secure a good nacelle shape, and at the same time to carry the airscrew clear of the wing, while retaining a favourable location of the engine. Both the airscrew and the propeller are of the V.D.M. electrically operated variable-pitch type.
   The radiators for both engines are mounted in the leading edge of the superstructure connecting the hull with the wing. This, incidentally, is hollow and permits access to certain parts of the engines.
   Armament consists of two rifle-calibre machine guns and a load of bombs. The front gun and its mounting can be covered in when water is likely to be shipped over the bows. The mounting employed is not unlike the old Hawker type, and is the same for front and rear positions. The gun must be somewhat difficult to train at top speed (about 155 m.p.h.), and it has already been discovered that the Do 18K is not a very formidable adversary. As on the Do 24, the bombs are carried externally beneath the wings.
   For civil purposes the Do 18 was offered in two forms, designated "E" and "F." The former was the smaller machine and had a wing area of 1,055 sq. ft., while the Do 18F had 1,196 sq. ft. of surface, permitting operation and an all-up weight of 24,200lb., or 2,200lb. more than was possible with the smaller machine. The Do 18K is believed to be based on the smaller type, which means that it has a span of 77ft. 9in., is 63ft. long, and has a height of 17ft. 9in. The ceiling is little more than 14,000ft. and the landing speed is 60 m.p.h. A range of 3,220 miles was claimed for the Do 18E, but when functioning as a bomber the Do 18K would certainly be incapable of living for mere than 2,000 miles.
Do 18D 2/Ku.Fl.Gr.406 (Лето 1938 года)
Dornier Do 18D-1 of 2./Ku.Fl.Gr. 506 (1941)
Do 18D of 2./Ku.Fl.Gr.506, Spring 1939
Do 18D поступил на вооружение Люфтваффе в 1938 году. Данная машина в августе 1939 года принадлежала 3-й эскадрилье 406-й разведывательной группы (3./Ku.Fl. Gr.406), дислоцировавшейся в германском Хёрнуме. Хорошо видны открытые стрелковые точки.
Do 18D-1, окрашенный по схеме 1939 года. Самолеты этого типа использовались в Люфтваффе для разведки и нанесения ударов на Северном море и у берегов Норвегии в 1939 году и в начале 1940 года.
Do 18D of FFS (See), Summer 1939.
Do 18D-1 из морской Школы транспортной авиации в окраске 1939 года. Do 18D-1 использовался в 1939 - начале 1940 годов для ведения разведки и нарушения судоходства в Северном море и у берегов Норвегии.
Do 18D of 2./Ku.Fl.Gr.906 at Kamp/Pomerania, Winter 1939-40.
Do 18D из эскадрильи 2./Ku.Fl.Gr 906, зимой 1939-1940 годов, накануне кампании в Норвегии, это подразделение базировалось в Хёрнуме на Фризских островах. Эмблема эскадрильи в виде трех рыб нанесена в передней части мотогондолы. На верхнюю поверхность крыла нанесены стандартные опознавательные знаки в виде крестов и индивидуальное обозначение самолета («C» красного цвета), а также огромный крест белого цвета как знак быстрого опознавания.
Do 18D of 3./Ku.Fl.Gr.406 at List (Sylt), August 1939
Разведчик/поисково-спасательный Do 18D (K6+HL) из 3./Ku.Fl.Gr.406. Перенумерованная в 2,/Ku.Fl.Gr.306, эскадрилья действовала в Северном море с различных баз, в том числе и норвежских.
Do 18G of 6.Seenotstaffel, Central Mediterranean, 1941-42.
Поисково-спасательная летающая лодка Do 18G-1 из 6,/Seenotstaffel, центральное Средиземноморье, 1941-1942 года.
Поисково-спасательный Do 18G-1 u3 6.Seenotstaffel Люфтваффе, эскадрилья в 1941-1942 годах действовала на Средиземном море. На Средиземноморье Do 18G-1 зарекомендовал себя удачной поисково-спасательной летающей лодкой, пусть и не столь эффективной, как ее британские аналоги.
Оснащенная двигателями Jumo 5C лодка Do 18а (D-AHIS Monsun) рулит по водной глади Боденского озера, также именуемого озеро Констанц. Самолет разбился на Балтике в ноябре 1935 года в ходе летных испытаний.
The Jumo 5C-engined Do 18a D-AHIS Monsun taxying at speed on Lake Constance.
FOR THE SOUTH ATLANTIC: The latest Dornier flying boat for the D.L.H. mail service photographed on Lake Constance. This machine, which has Diesel engines, cruises at 124 m.p.h. and has a range of 2,485 miles.
Two Junkers Jumo compression-ignition engines are fitted to this new Dornier Do.18, which is intended for the South Atlantic service.
FOR SOUTHERN SERVICE: The Monsun, first of the Dornier Do. 18 boats for the German South Atlantic mail service. A range of 2,765 miles is claimed at a cruising speed of 124 m.p.h. Two 500/560 h.p. Junkers Jumo diesels are fitted, the rear one driving its propeller through shafting.
Регистрацию D-AHIS имел первый прототип Do 18а. Элероны и закрылки занимают почти всю заднюю кромку крыла.
D-ANHR стал единственным представителем Do 18F - самолет специальной постройки, с увеличенной дальностью полета и крылом увеличенного размаха. Он также стал одним из последних Do 18, собранных в Манцеле.
D-ANHR in its original form as the Do 18F, this being a special extended-range model with an enlarged wing, and one of the last Do 18s off the Manzell assembly line.
The Dornier Do.18 Long-range Flying-boat (two 500-560 h.p. Junkers "Jumo 205" heavy-oil engines).
Another view of the Dornier Do.18 showing the mounting of the Junkers engines.
Moored in Hamilton harbour, Do 18E D-ABYM 'Aeolus' was one of two Lufthansa Dorniers that passed through Bermuda on survey flights from Lisbon to New York in 1936.
FIRST ACROSS: Last week a D.L.H. Dornier Do.18 made what may be called the first experimental commercial crossing of the North Atlantic after being catapulted from the Schwabenland, which has been transferred from the South Atlantic service. The Do. 18, of course, has diesel engines and the flight is referred to in a leading article this week.
The first of the Do 18s actually operated by DLH, the Do 18 V3 D-ABYM Aeolus, making a low run over Lake Constance. This aircraft flew from Horta. in the Azores, to Hamilton, Bermuda, on 11 September 1936, after a catapult launch from the Schwabenland.
"Dornier" создавала Do 18 для замены Wal, первые машины получила компания "Lufthansa" (1936 год). "Aeolus" - название третьего прототипа Do 18, после испытаний в Северной Атлантике эта лодка эксплуатировалась на южноатлантических линиях.
This view of Dornier 18E Aeolus emphasises its clean lines, greatly enhanced by the neat push-pull installation of the two 600 h.p. Jumo 205C Diesels. Three crew and four passengers were carried.
Dornier Do 18E D-ABYM Aeolus suspended from the Ostmark’s crane.
THE "OSTMARK" IN ACTION: By now the new D.L.H. catapult ship Ostmark, some plans for which were detailed in Flight of May 7, should be at Bathurst. During the week-end she made a trial trip in the Gulf of Lubeck. This picture shows a Dornier Do.18 (two 500/560 Junkers Jumo 205 diesels) being hoisted aboard.
На фотографии - Do 18V3 "Aeolus". В один из дней самолет "Zephir" совершил первый полет с Азорских островов в Нью-Йорк, a "Aeolus" в тот же день отправился из Хорты в Гамильтон на Бермудах, а на следующий день - в Нью-Йорк.
Taken at Azores on board the D.L.H. catapult ship Schwabenland (on board the mother ship Ostmark ???), this photograph of the Dornier Do.18 Aeolus (two Junkers Jumo diesels) probably gives a better idea of its hull lines than any of those previously published. Unfortunately for those interested in comparisons, the German company has been refused permission to use the Irish Free State for its North Atlantic experiments.
In this picture the Do. 18 is seen circling the Ostmark after being catapulted off. The latest D.L.H. mothership Friesenland carries a catapult capable of launching aircraft up to 37,000 lb. gross weight.
A view including the Dornier Do.26 four-engined long-range flying boat (on the water) and the earlier Do.18.
A Do 18D about to be lifted aboard a seaplane tender
A pre-production Do 18D with cut-down tail fin and braced endplate auxiliary fins, tested as an optional tail configuration to that finally adopted by the production series.
Один из Do 18E компании DLH в готовности к пуску с катапульты тендера - применение последних позволило увеличить дальность действия коммерческих летающих лодок. Тендеры находились в Батурсте (Гамбия) и Фернандо-де-Норонья (Бразилия) и обслуживали южно-атлантический маршрут.
Этот D-ARUN "Zephir" являлся предсерийным Do 18D, но достраивался как Do 18E. Самолет за 22 часа 12 минут преодолел расстояние от Хорты на Азорских островах до Нью-Йорка. Компания DLH также получила еще три самолета, которые оснащались двигателями Jumo 6C и получили названия "Zyklon","Aeolus" и "Pampero". Do 18 имел экипаж из двух пилотов и радиста.
D-ARUN Zephir. a pre-production Do 18D completed to Do 18E standards for DLH and flown non-stop Horta-New York.
Прототип морского разведчика Do 18d во время первого этапа испытаний. Самолет стал единственным Do 18, оснащенным двухкилевым хвостовым оперением - на серийных машинах применялось однокилевое оперение. Под правой консолью крыла видны авиабомбы.
The Do 18d, the prototype of the maritime reconnaissance version of the Dornier flying boat, seen alighting during early flight trials. This was the only example of the Do 18 to feature a twin fin-and-rudder tail assembly, this being discarded in favour of a single unit by the series model. Note the bombs under the starboard wing.
На фотографии - предсерийный Do 18D-01. Отличительной особенностью летающих лодок фирмы "Dornier" были стабилизирующие спонсоны.
The first pre-production Do 18D (D-AJII) delivered for trials to Fliegerstaffel (F) List in 1936
Do 18D-2 несет на капоте обозначения 2-й эскадрильи 506-й разведывательной группы (2./Ku.Fl.Gr.506). До войны группы имели три эскадрильи - 1-я и 3-я оснащались машинами малой дальности, а 2-я эскадрилья располагала самолетами дальней разведки Do 18D. Всего имелось пять таких эскадрилий.
A Do 18D-2 of 2./Ku.Fl.Gr 406 (60 + A42) displaying the "Iron Hand" Staffel emblem on the side of the forward engine cowling.
Dornier Do 18.
A peaceful scene at a large German seaplane base on the North Sea coast. Some of the Dornier Do 18D-1s bear the markings and iron gauntlet insignia of Kiistenflieger Gruppe (Coastal Patrol Group) 406, while the Dornier flying boats in the foreground carry the three seagulls of the First Staffel of KuFlGr 506 on their engine cowlings. These Dorniers are armed with a single MG15 machine gun in the bow station, and another in the open middle fuselage turret.
Dornier Do 18D-1s are shown here at rest, being serviced by ground personnel. The Do 18 in the foreground has been mounted on a large rubber-tired dolly, as are the other Do 18s in this photo. It is interesting to note that the personnel of the German Coastal Patrol units were taken from the ranks of both the Luftwaffe and the Kriegsmarine. Teamwork between the men of the two services was at a high standard and there was a great deal of competition among the ranks of the Luftwaffe to get assigned to one of the prestigious units.
Do 18G отличался от предшественников верхней турелью с гидроприводом, но гидроплан все равно остался уязвимым от атак истребителей противника. На фотографии: Do 18G-1 из подразделения 6.Seenotstaffel поднимают для установки на колесную тележку.
The definitive production version of the Dornier flying boat, the Do 18G, which featured uprated engines and more effective defensive armament. Most flying boats of this type were converted as Do 18Ns for air-sea rescue duties.
A rather rare photo of a dark green camouflaged Do 18D-1 flying boat of the Second Staffel of Coastal Patrol Group 306 (later part of KuFlGr 406) being wheeled back on a catapult mount on board a seaplane tender during the opening phases of the German campaigns of 1940. The Dornier Do 18D was one of the largest seaplanes to be launched from a catapult mount during WW II.
Do 18 сходит по слипу на воду перед взлетом с базы гидросамолетов в Германии.
The Dornier Do 18 Reconnaissance Flying-boat (two 600 h.p. Junkers Jumo 205 engines).
A Dornier Do18K flying boat brought down during an attack on our Fleet.
The crew of the Do18K preparing to launch their rubber dinghy. It was a flying boat of this type which, in 1938 made a catapult-launched non-stop flight from Start Bay, Devon, to Caravellas on the coast of Brazil, a distance oi 5,220 miles. The type is fitted with two Junkers diesel engines
Do 18D-2 на воде, 1938г.
Заказ на Do 18 от "Deutsche Lufthansa" был получен в 1934 году. На прототипе стояло два дизеля Jumo 5, первый полет состоялся 15 марта 1935 года. Четыре последующих лодки для "Lufthansa" оснащались моторами Jumo 6C и получили собственные имена "Zyklon", "Aeolus", "Pampero" и "Zephir", все они обозначались Do 18Е. Единственный построенный Do 18F отличался крылом увеличенной площади, на нем 27-29 марта 1938 года был установлен рекорд дальности беспосадочного перелета по прямой для гидросамолетов.
Do 18 - классическая летающая лодка "Dornier", с узким двухреданным корпусом, развитыми спонсонами-"жабрами" и высокорасположенным крылом, установленным на центральном пилоне и снабженным подкосами. Радиаторы двигателей размещались в пилоне крыла.
0о 18D из эскадрильи 2./Ku.Fl.Gr.506, сформированной в Кемпе в 1939 году и вскоре перебазированной в Хёрнум. В октябре обозначение подразделения изменилось на 1./Ku.Fl.Gr.406 в связи с формированием новой эскадрильи 2./Ku.Fl.Gr.506, оснащенной самолетами He 115.
The Service type Do 18 is generally similar to the long-range aircraft built for Lufthansa. There are unprotected gun-rings in the bows and on top of the hull aft of the wing. Bombs may be carried under the outer wing panels.
A Do 18D-3 photographed in 1940. Note the revised bow line, and the large windscreen protecting the dorsal gunner.
Лодка Do 18D-3, отличавшаяся от Do 18D-2 обводами корпуса и козырьком перед кормовой турелью, 1940 год.
This view shows the forward engine cowling of the Junkers Jumo 205 diesel engine on a Dornier flying boat of the Second Staffel of Coastal Patrol Group 106. The insignia on the cowling is a stylized shield with a dolphin leaping through a white-capped wave. This photo was taken in Norway during the 1940 campaign. Later in the war the unit insignia was frequently shown without the shield background.
D-ANHR after rebuilding as the sole example of the Do 18L, which, flown on 21 November 1940. was powered by two BMW 132M air-cooled radials.
A small view of a Jumo 205 engine
Dornier Do 18 equipped with Askania-Aircraft-Instruments.
Несмотря на наличие у корпуса развитых спонсонов, поврежденные Do 18 не могли долго удерживаться на плаву.
DORNIER DO 18K. Two Junkers diesel engines give this machine an unusually long range, though the performance is quite low as indicated by the fact that the machine guns are installed on unprotected manually operated mountings.
Dornier Do 18
Dornier Do 18D
The Flight sketches actually made from a Do 18 of the German Air Force at the Friedrichshafen works of the Dornier Company, show the ingenuity displayed in of the twin Junkers Jumo 205 diesel engines. lt will be noted that the rear engine drives its V.D.M. variable-pitch air screw through a shaft of considerable length. The small sketch shows the peculiar longitudinal steps and the twin water rudders.
Four German types in regular service fitted with Junkers Jumo compression-ignition engines.
Dornier Do 18G-1
Dornier Do 18
The definitive production version of the Dornier flying boat, the Do 18G, which featured uprated engines and more effective defensive armament. Most flying boats of this type were converted as Do 18Ns for air-sea rescue duties.
Do 18G-1
The side profile drawings depict (top to bottom) the Do 18a (V1) as originally flown (note shape of Jumo 5C nacelle); the Do 18 V4 (with twin fins and rudders); the production Do 18D-2, and the experimental Do 18L.