RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1937

Летающая лодка

Летающая лодка - морской разведчик / бомбардировщик

Варианты

Sunderland / S.25

Летающая лодка, четырехмоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан. Спроектирован в КБ фирмы "Шорт бразерс" под руководством О. Шорта и А. Джоджа с использованием узлов пассажирской лодки S.23 (Шорт С, "Эмпайр", 1936 г.). Лодка отличалась необычным размещением части бомб в фюзеляже с выдвижением бомбодержателей через люки под крыло по направляющим. Опытный образец под обозначением S.25 совершил первый полет 16 октября 1937 г. Серийное производство начато в апреле 1938 г. Самолет строился на заводах "Шорт" (Рочестер, Лэйк Уиндермир), "Шорт энд Гарланд" (Белфаст), "Блэкберн эйркрафт" (Дамбартон). Всего изготовлен 741 (по другим данным - 749) экз.
Экипаж - 7-10 чел. Двигатели и вооружение - в зависимости от модификации.
"Сандерленд" состоял на вооружении в Великобритании с июня 1938 г., в Австралии - с марта 1944 г., во Франции - с июля 1943 г. (французская эскадрилья в Англии, собственно французская морская авиация - с ноября 1945 г.), в Новой Зеландии - с декабря 1944 г., в ЮАС - с апреля 1945 г., а также в Канаде.
Основные серийные модификации:
   - "Сандерленд" I с моторами "Пегасус" XXII, вооружение 7x7,69 (в частях доводилось до 10x7,69), бомбы до 908 кг;
   - "Сандерленд" II с моторами "Пегасус" XVIII, вооружение 8x7,69 (введена верхняя турель вместо бортовых установок), поздние серии - с РЛС;
   - "Сандерленд" III с измененным реданом, вооружение 10x7,69, позднее 12x7,69 и 4x12,7+ 4x7,69; РЛС на всех самолетах, у модификации IIIA - в обтекателе под крылом;
   - "Сандерленд" V с моторами R-1830-90B, вооружение 4x12,7+8x7,69, бомбы до 225 кг, РЛС в обтекателе под крылом, под стандарт типа V дорабатывались машины более ранних модификаций (88 экз.).
С мая 1938 г. экипажи ВВС начали принимать самолеты в Рочестере и перегонять их в Сингапур. Дислоцировавшаяся там эскадрилья была полностью укомплектована к концу сентября. С июля "сандерленды" получили части, базировавшиеся в метрополии.
В сентябре 1939 г. "сандерленды" дислоцировались в метрополии, в Сингапуре, Александрии и на Мальте. Они вели поиск подводных лодок, сопровождали конвои и осуществляли спасательные операции. Большой радиус действия позволял им вести разведку на значительном удалении от баз. Во время Норвежской кампании они следили за кораблями противника, перевозили в Северную Норвегию людей и грузы. В этот период с баз в Великобритании работали пять эскадрилий "сандерлендов".
В 1941 г. эскадрильи летающих лодок были размещены в Исландии и временно - в Сингапуре, с апреля 1941 г.- в Сьерра-Леоне. В июле 1940 г. "Сандерленд" потопил первую немецкую подводную лодку, в январе 1941 г. - итальянскую субмарину "Марчелло". С осени 1941 г. большая часть машин этого типа действовала над Атлантикой. В ПЛО эти самолеты весьма успешно использовались до конца войны.
Эти гидросамолеты применялись и как транспортные: например, в апреле 1940 г. при переброске войск и грузов в Норвегию, в апреле 1941 г. при эвакуации из Югославии и Греции. С декабря 1943 г. авиакомпания BOAC использовала разоруженные "сандерленды" на линиях в Западную Африку и Индию.
В феврале 1944 г. "сандерленды" направили в Индию, откуда они осуществляли перевозки грузов для войск, сражавшихся в джунглях Бирмы. Позднее летающие лодки прикрывали высадку десанта в Рангуне. К концу войны британские ВВС включали 28 эскадрилий "сандерлендов".
Австралийские и новозеландские машины служили в основном как транспортные на Тихом океане. Французские самолеты в конце войны патрулировали Атлантику из Дакара.
В послевоенный период британские "сандерленды" привлекались к спасательным работам (при этом их частично разоружили), участвовали в Корейской войне как морские разведчики и транспортные самолеты, летая с баз в Японии. С июня 1948 г. самолеты использовались в операциях против партизан в Малайе. Они искали мелкие суда, перевозившие грузы для повстанцев и бомбили цели на суше. В июле-декабре 1948 г. гидропланы стали частью "воздушного моста" в Берлин, летая из Гамбурга. В апреле 1949 г. летающие лодки вывезли раненых с фрегата "Аметист", поврежденного огнем китайской артиллерии на р. Янцзы у Шанхая. В 1955 г. английские "сандерленды" охотились на морских пиратов у берегов Юго-Восточной Азии.
Французские самолеты доживали свой век как спасательные на о-вах Фиджи. Никакого вооружения они не несли.
В конце 1945 г. началась переделка боевых "сандерлендов" в пассажирский вариант под названием "Сандрингэм". Такие самолеты продавались в Аргентину, Новую Зеландию, Норвегию, Уругвай. Один самолет эксплуатировался во Французской Полинезии.
Выпуск "сандерлендов" прекратили в июне 1946 г. Этот самолет сняли с вооружения в Англии в июле 1957 г. Последний самолет, использовавшийся для различных экспериментов, списали в мае 1959 г. Во Франции эксплуатацию лодок этого типа завершили в январе 1962 г., в Новой Зеландии - в апреле 1967 г., в Австралии - в 1947 г., в ЮАС - в октябре 1957 г.


"Сандерленд" V||
Размах:||34,38 м
Длина:||26,0 м
Моторы, количество х мощность:||4х 1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||29545 кг
Максимальная скорость:||343 км/ч
Практический потолок:||5460 м
Дальность:||4350 км

Показать полностью

Описание:

  • Sunderland / S.25
  • Short S.25 Sunderland, гражданские конверсии и Sandringham
  • Flight, January 26, 1939
    THE SUNDERLAND I.
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Air International 1982-06 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: N9029

    The Short Sunderland I N9029 in the markings of No 230 Squadron, as operated alongside No 228 Squadron at Alexandria. Egypt, in 1941. It crashed into the Mediterranean on the first day of 1943.

  • АвиаМастер 2005-08 / А.Харук - "Летающий отель" с глубинными бомбами /Монография/
    Регистрационный номер: L5842

    "Сандерленд" Mk.I из состава 210-й эскадрильи Берегового командования RAF, весна 1942г.

  • Air International 1982-06 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: T9807

    Sunderland II T9087, serving with No 201 Squadron in 1942. It remained with this unit until being struck off charge on 4 February 1944.

  • АвиаМастер 2005-08 / А.Харук - "Летающий отель" с глубинными бомбами /Монография/
    Регистрационный номер: VB889   [2]

    "Сандерленд" из состава 201-й эскадрильи RAF - участник "берлинского воздушного моста". Гидродром на острове Хавель, осень 1948г.

  • АвиаМастер 2005-08 / А.Харук - "Летающий отель" с глубинными бомбами /Монография/
    Регистрационный номер: W4004

    "Сандерленд" Mk.II из 10-й эскадрильи RAF, 1943г. Носовая турель в убранном положении

  • Air International 1982-06 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: ML868

    Sunderland III ML868 in service with No 230 Squadron from Ceylon, 1945.

  • Мировая Авиация 107
    Регистрационный номер: NJ188

    Short Sunderland Mk III с кодом NJ188 был построен фирмой "Blackburn Aircraft Co. Ltd" в Дамбартоне. Его направили в эскадрилью № 330, укомплектованную норвежским персоналом. Он служил в британских ВВС до 1945 года и носил бортовой код WH-C.

  • Air International 1982-06 / Model enthusiast

    The third of 15 Sunderland GR Mk Vs supplied to the South African Air Force in 1945 and used by No 35 Squadron.

  • Мировая Авиация 234

    35-я южно-африканская эскадрилья использовала 15 Sunderland GR.Mk 5 для перевозки личного состава с различных фронтов на родину. Позже ее переформировали в дальнюю морскую патрульную эскадрилью и разместили в Дурбане. РЛС типа ASV Mk VIc сохранили (виден обтекатель под крылом).

  • Air International 1982-06 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: NZ4103   [2]

    The third of four Sunderland IIIs supplied to the RNZAF in December 1944 for the Flying Boat Transport Unit

  • Мировая Авиация 133
    Регистрационный номер: NZ4103   [2]

    Последние военные Sunderland - новозеландские MR.Mk 5. Королевские ВВС Новой Зеландии (Royal New Zealand Air Force, RNZAF) получили две партии Sunderland. Первыми в 1944 году были куплены четыре транспортных Sunderland Mk III (включая NZ4103 Mataatua, на схеме), работавших на линиях между Оклендом, Эспириту Санто и Фиджи. В 1947 году обслуживание линии в Фиджи было передано вновь сформированной авиакомпании "NZ National Airways Corporation" (NAC), эксплуатировавшей два самолета. Эти машины были возвращены RNZAF в 1951 году; а все четыре самолета пустили на слом в 1954 году.

  • АвиаМастер 2005-08 / А.Харук - "Летающий отель" с глубинными бомбами /Монография/
    Регистрационный номер: G-AGJM   [7]

    Грузо-пассажирский вариант "Сандерленда" с собственным названием Hythe, бывший флагманом британской авиакомпании BOAC в 1946-49гг.

  • Мировая Авиация 95
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    Первый прототип K4774 на стапеле завода компании "Short Brothers" в Рочестере, в воздух он поднялся 16 октября 1937 года. Позднее он был до оборудован до серийного стандарта и находился в эксплуатации до 1944 года.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (1)
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    K4774, the prototype Short Sunderland, on the slipway at Rochester. It was from the River Medway that this aircraft first took off on October 16, 1937, making two flights in the hands of John Lankester Parker and Harold Piper.

  • Air Enthusiast 1992-12 / P.MacDougall - Medway Dynasty
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    Sunderland prototype K4774 seen on the slipway. Initially powered by Pegasus Xs, it first flew on October 16, 1937.

  • Flight 1938-06 / Flight

    The Short Sunderland, which appeared at Felixstowe; it is seen on the "production line" at Rochester.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (1)
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    Another view of the prototype Sunderland, taken at Shorts' Rochester works in November 1937. Note the open dorsal gun position.

  • Air International 1981-09 / ??? - The Sunderland story
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    The Sunderland prototype K4774 as first rolled-out at Rochester in October 1937, with straight wing. Clearly shown is the hatch in the hull side under the wing through which bombs, depth charges, etc, were winched, prior to being dropped.

  • Flight 1939-11 / Flight

    The impressive appearance of the big four-engined Short Sunderland is accentuated by the “sea-camouflage”

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
    Регистрационный номер: L2158

    The Short "Sunderland" Long-range Reconnaissance Flying-boat (four Bristol "Pegasus" engines).

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes

    A close-up view of the nose of the Short "Sunderland" Reconnaissance Flying-boat.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38

    A Short "Sunderland" Flying-boat (four Bristol "Pegasus"). Two Squadrons of these machines will be stationed at Singapore.

  • Flight 1939-07 / Flight Advertisements

    It will be seen in this view that the low turret can be slid back to permit mooring operations.

  • Flight 1939-06 / Flight

    PASTEL SHADES have been chosen for the new “sea camouflage” as applied to this Short Sunderland. The colours (which are not evident in a monochrome photograph) are purplish grey and a light green.

  • Flight 1938-07 / Flight

    STRENGTH FOR THE EAS: A Short Sunderland long-range flying boat of the type now being supplied to Singapore, with a background of Singapore IIIs.

    Другие самолёты на фотографии: Short Singapore III / S.19 - Великобритания - 1934

  • Air Enthusiast 1998-05 / Round-Out
    Регистрационный номер: P9623

    Sunderland I P9623 in Portuguese markings as 136 during 1945.

  • Flight 1938-08 / Flight

    The Short Sunderland at moorings on the waters of the Cromarty Firth, off Invergordon.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    Первым Sunderland получила в середине 1938 года 230-я эскадрилья, дислоцировавшаяся в Сингапуре. Причем первые четыре самолета для нее оплатили Объединенные Малайские Султанаты, а машины были названы в честь каждого из султанатов. На снимке: L2160, названный "Selangor".
    Sunderland L2160, paid for by contributions from the Federated Malay States, is christened Selangor at Port Swettenham in October 1938

  • Flight 1940-04 / Flight

    IN THE DAYS WHEN FELIXSTOWE WAS FELIXSTOWE: A Short Sunderland in peaceful pre-war surroundings. Last week it figured, with great credit, in the war news. With its 44,600 lb. gross weight it is the largest aircraft used by the R.A.F. The four engines are Bristol Pegasus XXII, rated at 800 h.p. each. The maximum speed is 210 m.p.h.

  • Flight 1939-01 / Flight

    Mr. Lankester Parker, who tests the Sunderlands before delivery, surveys casting-off operations.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03

    The problems of serviceing flying boats are illustrated in this view of Castle Archdale. Leading edge platforms could be let down to provide access to the engines but a considerable mileage of string was necessary to anchor all the tools to the aircraft

  • Air-Britain Aeromilitaria 1978-03
    Регистрационный номер: L2161   [3]

    Sunderland L2161 being resupplied in the same way as junks, proas, clipper ships and tramp steamers have been down the centuries in the Far East. The retractable front turret was intended to provide a mooring platform but also serves just as well as a spectators' gallery. The leading edge platforms gave access to control runs while providing a suitable access point for working on the engines. Note the bollard in the nose for the anchor chain.

  • Flight 1939-03 / Flight

    IMPERIAL DEFENCE: A Short Sunderland (four Bristol Pegasus XXII) refuelling at Keamari, near Karachi, on its way out to Singapore. This photograph, like certain of those used in connection with our Empire Air Forces Number last week, is published through the courtesy of Shell Aviation News.

  • Flight 1940-09 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: L2165   [2]

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (4)
    Регистрационный номер: L2165   [2]

    Sunderland I L2165 of 210 Sqn at its mooring in 1939. This aircraft crashed at Milford Haven on September 18 of the same year.

  • Flight 1938-12 / Flight

    A SULTAN’S GIFT: One of the four Short Sunderlands purchased with a gift of £300,000 from the Sultans of the four Federated Malay States was recently named "Pahang" by the Sultan of Pahang.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: L2161   [3]

    The fourth production Sunderland being readied for delivery to No.210 Squadron, prior to being ferried out to No 230 Squadron in the Far East. The hatches for the retractable bomb racks can be seen under the wing root and nose and tail turrets only are fitted. Taken 25 May 1938 at Rochester.

  • Flight 1940-12 / Flight
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    The third production Sunderland I L2160 (four Pegasus XXII), showing the sweep-back on the wing and the outward canting of the engines that resulted from introduction of this modification.

  • Aeroplane Monthly 1988-01 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (2)
    Регистрационный номер: L5802   [2]

    Sunderland I L5802 of 204 Squadron pictured in July 1939. It was later lost in a night landing at Alness in January 1943.

  • Flight 1939-05 / Flight
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    The stately take-off of a Short Sunderland from Felixstowe under the urge of 4,040 h.p.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (1)
    Регистрационный номер: K4774   [7]

    Evocative view of the prototype Short Sunderland, K4774, landing off Felixstowe in April 1939. The 'boat was delivered to the RAF in April 1938, following MAEE trials, and was struck off RAF charge in 1944.

  • Flight 1940-02 / Flight

    Photo gives an idea of what happens when the four Pegasus XXII's are opened up for take-off.

  • Aeroplane Monthly 1988-02 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (3)

    Atmospheric shot taken from a Sunderland during take-off, the 900 h.p. Bristol Pegasus engines going at full chat.

  • Flight 1939-04 / Flight

    FOR PATROL AND BOMBING: A new Short Sunderland flying boat, several of which type have already been delivered to the R.A.F., taking off for a test flight from the Medway.
    The Short Sunderland military flying boat, which is capable of 210 m.p.h., has been developed from the commercial Empire type. The engines are four Pegasus XXIIs.

  • Flight 1939-01 / Flight

    This view of the Sunderland I shows to advantage the shape of the planing bottom with the “knife edge ” rear step.

  • Flight 1940-03 / Flight

    The Short Sunderland flying boat has done magnificent work over the Atlantic since the beginning of the war. It has four Bristol Pegasus engines.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (1)
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    Sunderland I L2160 was one of the first batch of 11 'boats delivered to the RAF between April and August 1938. After serving with 230 Sqn, L2160 ended its days as a maintenance airframe.

  • Flight 1938-06 / Flight
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    THE SHORT "SUNDERLAND": 4 "Bristol" Pegasus. The first four-engined monoplane flying boat for the R.A.F. An all-metal, high-wing type, for long-range patrol, reconnaissance and bombing duties. Developed from the "Empire" civil type, and fitted with gun turrets in the nose and stern. Dimensions: span 114 feet, length 85 feet, height 33 feet. No official performance figures are available, but a flight of 1250 miles in 8 hours has been recorded. Design and construction by Short Bros. Ltd.

  • Flight 1938-07 / Flight

    This somewhat surrealistic impression at Ipswich suggests that the Albatross is trying to climb on to the airport roof to escape the militant attentions of the Sunderland and London (flying), Skua and Lysander.

    Другие самолёты на фотографии: Blackburn Skua / B-24 - Великобритания - 1937De Havilland Albatross / D.H.91 - Великобритания - 1937Saunders-Roe London / A.27 - Великобритания - 1934Westland Lysander - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 1988-01 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (2)

    This 210 Squadron Sunderland I is seen on March 21, 1939 partaking in an aerial escort for the French president’s Channel crossing by steamboat for a visit to the UK.

  • Flight 1938-06 / Flight
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    AT THE M.A.E.E.: A Short Sunderland long-distance flying boat (four Pegasus) on test near the Marine Aircraft Experimental Establishment, Felixstowe.

  • Aeroplane Monthly 1982-06
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    Photograph taken on June 3, 1938, shows Short Sunderland I L2160 flying over Felixstowe during fuel jettison tests shortly before delivery to No 210 Sqn

  • Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны

    "Сандерленд" I над Коломбо (Цейлон), начало 1939 г.

  • Flight 1940-03 / Flight Advertisements

    The magnificent Short Sunderland (four Bristol Pegasus XXII) now equipping certain R.A.F. units.

  • Flight 1939-04 / Flight
    Регистрационный номер: L5806

    Shorts To-day: The Sunderland, with four Bristol Pegasus XXII engines of 850 h.p. each, a span of 112ft. 9in. and a normal weight of 44,460 lb.
    Pre-war photograph of Short Sunderland I L5806, one of a batch of ten Sunderlands delivered to the RAF in late 1938. After service with Nos 228, 210, 228 and 230 Sqns L5806 went missing on July 7, 1942.

  • Мировая Авиация 95
    Регистрационный номер: L2160   [7]

    Второй серийный Sunderland Mk I (L2160) во время испытаний в июне 1938 года. От прототипа он отличается измененной конструкцией крыла и рядом других изменений, внедренных с целью компенсации смещения центра тяжести машины.

  • Flight 1939-05 / Flight

    SUNLIT FAREWELL: A fine impression of one of the Short Sunderlands (taken from a sister machine) escorting the Empress of Australia as she left the shores of England for Canada with the King and Queen on board. H.M.S. Repulse can also be seen.

  • Flight 1939-03 / Flight

    ESCORT: One of the Sunderlands which, with a formation of Ansons, escorted the steamer Cote d'Azur when she brought President Lebrun to England last week. The French escort of destroyers is seen turning back after handing-over to the Royal Navy in mid-Channel.

  • Flight 1939-10 / Flight

    “The activities of the Coastal Command, too have been unremitting and strenuous in the extreme from the first day of war.” Short Sunderlands on patrol.

  • Flight 1940-08 / Flight

    FROM THE ARCTIC TO ALEXANDRIA: The Short Sunderland flying boat, seen here in formation, has been in action over the North Sea, Atlantic and Mediterranean. It has attacked enemy targets with excellent results and the German fighters have learnt to respect the qualities of the air gunners and gun turrets.

  • Flight 1940-02 / Flight

    In the view a Sunderland is seen scrutinising a vessel.

  • Flight 1939-09 / Flight

    Sinking of SS Kensington Court by a German U-boat on September 18, 1939.
    One of the two flying boats circling the Kensington Court, looking for the submarine, while the ship’s lifeboat is rowed towards the other flying boat.

  • Flight 1939-09 / Flight

    The ship’s lifeboat approaches one of the flying boats, which has alighted, white the other flying boat keeps watch from the air.

  • Flight 1938-08 / Flight

    Off the coast of Shetland. Off the east coast shoals of herring were seen, but no fishing fleet.

  • Flight 1938-08 / Flight

    A long way from Land’s End. “Across the Pentland Firth we spied John o’ Groats.”

  • Flight 1938-08 / Flight

    One of the first glimpses of land when returning from the coast of Norway was this one of No Ness, Shetland.

  • Flight 1939-06 / Flight

    The three Sunderlands from Pembroke Dock changing formation after their fly-past.

  • Flight 1940-09 / Flight
    Регистрационный номер: L2163   [2]

    "Сандерленд" Mk.I в раннем варианте камуфляжа британской морской авиации, 1941г.
    ON ITS LAWFUL OCCASIONS. A Sunderland flying boat of the type which did such good work at Tromso, as described in this week's story of the "War in the Air."

  • Air Enthusiast 1992-12 / P.MacDougall - Medway Dynasty
    Регистрационный номер: L2163   [2]

    Well-weathered 210 Squadron Sunderland I (L2163, the sixth production example) in warpaint, serving with No 210 Squadron early in the war. This photograph shows the open gun positions introduced in the upper rear hull, and the bomb-aiming "V” window extended beneath the nose turret. It served a variety of units until it was sunk in a gale off Stranraer on January 15, 1942, whilst with 228 Squadron.

  • Aeroplane Monthly 1988-01 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (2)

    Evocative shot of a 10 Squadron RAAF Sunderland patrolling low over the sea in late 1942.

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (4)

    228 Sqn Sunderlands photographed during the British withdrawal from Greece in 1941.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: T9072   [2]

    Another view of KG-F undergoing maintenance in West Africa. The nose turret is fully retracted and two engines have their cowlings off. The twin dorsal gun positions can be seen

  • Aeroplane Monthly 1997-03 / L.Turner - Throw us a line!
    Регистрационный номер: T9040   [2]

    Sunderland Mk I T9040 of 95 Sqn, the subject of this article. On July 2, 1944, T9040 was damaged beyond repair following an engine fire while taxying at Alness, Invergordon.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: T9070

    T9070, KG-E, another of No.204's boats, anchored off Bathurst. The retracting nose turret which opened up a mooring gallery is clearly visible

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: T9072   [2]

    T9072, KG-F of No.204 Squadron, lashed down in the windy expanses of Reykjavik. Unusually for a Sunderland, it has an individual emblem painted above the nose door.

  • Aeroplane Monthly 1997-03 / L.Turner - Throw us a line!

    Short Sunderlands at Jui in Sierra Leone, West Africa. No 95 Squadron’s Sunderland Is were based here during April and May 1942.

  • Мировая Авиация 133

    Угроза со стороны немецких субмарин, к концу 1940 года действовавших все дальше от своих баз, потребовала создать базы британского Берегового командования на западе Африки, чтобы обеспечить защиту конвоев в этом регионе. Поэтому в январе 1941 года три Sunderland были посланы во Фритаун в Сьерра-Леоне, где из них была сформирована 95-я эскадрилья. Этот снимок базы во Фритауне сделан в 1943 году.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: L5802   [2], P9603

    Maintenance being carried out on Sunderland L5802 (SE-F) of 95 Sqn, which crashed at Alness on January 16, 1943. Behind is Sunderland P9603 (RB-H) of 10 Sqn RAAF. May 1941.

  • Aeroplane Monthly 1997-03 / L.Turner - Throw us a line!
    Регистрационный номер: T9040   [2]

    Some of the crew of T9040 pictured before the towing incident described in these pages.

  • Flight 1940-10 / Flight

    Out of its element: A Short Sunderland of Coastal Command pulled up the slipway for overhaul. This is one of the boats manned by the Royal Australian Air Force.

  • Air International 1981-09 / ??? - The Sunderland story

    A Sunderland I of No 201 Squadron, showing the aerials of the ASV Mk II radar.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: P9622

    Sunderland стал лучшей британской летающей лодкой времен Второй мировой войны и одной из лучших летающих лодок в мировой истории. Самолеты поступили на вооружение 28 эскадрилий и находились в эксплуатации с 1938 года по 1959 год. Данный Sunderland Mk II принадлежал 201-й эскадрилье.
    ZM-W of No.201 Squadron (probably P9622) with ASV radar aerials shows off its camouflage

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / R.Nesbit - What did happen to the Duke of Kent? (2)
    Регистрационный номер: W3989

    Sunderland II W3989 of 228 Sqn on patrol in the Atlantic in early 1942. It was powered by four Bristol Pegasus XVIII engines, each of 1,065 h.p. The squadron letters DQ were retained on the machine. On other Mk IIs, the manually-operated beam guns were replaced by a power-operated turret in the dorsal position.

  • Мировая Авиация 95

    Sunderland Mk II (фото) был выпущен в незначительных количествах, но обладал большим потенциалом по сравнению с предыдущей моделью. К тому же многие Mk II оснащались РЛС ASV Mk II, существенно повысившей эффективность обнаружения вражеских субмарин.

  • Мировая Авиация 133
    Регистрационный номер: W3984

    На этой тщательно отретушированной цензурой фотографии военного времени (отсутствуют все антенны РЛС ASV Mk II) представлен Sunderland Mk II W3984 из 10-й эскадрильи австралийских ВВС. Обратите внимание на расположение вооружения, характерное для Mk I и ранних Mk II. 10-я эскадрилья RAAF одной из первых получила Sunderland и в годы войны добилась немало побед.

  • Aeroplane Monthly 1988-01 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (2)

    Sunderland ZM-O of 201 Sqn on patrol in 1942. The posts forming the "garden fence" were early-type ASV aerials.

  • Мировая Авиация 95
    Регистрационный номер: W6050

    Самолет W6050 (фото) стал первым представителем новой серии, здесь он изображен перед первым полетом в апреле 1941 года.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / K.Robinson - Salute to the Sunderland (1)
    Регистрационный номер: W3986   [2]

    Sunderland II W3986 of 10 Sqn, photographed in April 1942. Mk IIs were powered by four Pegasus XVIIIs fitted with two-speed superchargers and two-gun dorsal turrets replaced the pair of open K gun mountings of the Mk I.

  • Air International 1981-09 / ??? - The Sunderland story
    Регистрационный номер: W3986   [2]

    A Sunderland II (W3986) . The photograph has been retouched by the wartime censor to obliterate the ASV Mk II and Yagi aerials on the hull and wing, and the FN 7 dorsal turret, usually carried by the Mk II, is not fitted.

  • Air Pictorial 1961-12

    The Sunderland in French Navy markings with the code 50.S.9

  • Мировая Авиация 133
    Регистрационный номер: RN284   [3]

    Флотилия 7FE морской авиации Франции была сформирована в Дакаре, Сенегал, в конце 1 945 года на базе 343-й эскадрильи британских ВВС (подразделение ВВС "Свободной Франции"), Позднее у Великобритании были закуплены дополнительные самолеты, последний из которых был списан в конце 1960 года.
    No more Sunderland GR Mk. 5s for major overhaul are expected at Short Bros. & Harland. Belfast. The last one (RN284) of the French Navy's seventeen departed from Queen's Island in late December, The R.N.Z.A.F., also, has sixteen GR Mk. 5s.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: ML824   [6]

    Short Sunderland V ML824.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: ML824   [6]

    ML824 comes home from Lanveoc-Poulmic on 24 March 1961, escorted by Shackletons

    Другие самолёты на фотографии: Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949

  • Air International 1981-09 / ??? - The Sunderland story
    Регистрационный номер: NJ190

    Sunderland 5 NJ190 of the Aeronavale.

  • Aeroplane Monthly 2000-04 / Skywriters /Readers' letters/
    Регистрационный номер: ML778   [2]

    French Aeronavale Sunderland 5 ML778, with mooring drogue deployed from the underwing hatch, arrives at Short Bros & Harland’s works at Queen’s Island, Belfast, in October 1955. The first of 15 Mk Vs delivered to the Aeronavale, in early 1952, it was returning home for major servicing and overhaul.

  • Air Pictorial 1956-05
    Регистрационный номер: ML778   [2]

    Still engaged in Marine Reconnaissance duties with R.A.F. Coastal Command, plus the Royal New Zealand and South African Air Forces, the Short Sunderland M.R. Mk. 5 is also in service with the French Navy on anti-submarine duties. A number of Mk.5 Sunderlands were delivered to l'Aeronavale in 1952. At the end of last year these French Sunderlands were ferried back to Short Brothers & Harland at Queen's Island, Belfast, Northern Ireland, for major servicing and overhaul. Piloted on this occasion by Capitaine Pillet, this Sunderland M. R. Mk.5 (ML778) is seen here tying up in the Musgrave Channel.

  • Air Pictorial 1977-11
    Регистрационный номер: ML796   [4]

    Sunderland ML796 shown in French Navy colours as "50S-3" when on display at La Baule

  • Air International 1981-09 / ??? - The Sunderland story
    Регистрационный номер: PP151

    One of the four Sunderlands used post-war for experimental purposes was the Mk V PP151 with the fin and rudder of the Short S.A.4 Sperrin jet bomber. The final Sperrin tail differed slightly from this one.

  • Aviation Historian 17 / P.Vabre - Paper Trails in the Sky

    The Short Bros factory at Rochester, Kent, photographed in November 1937 by Australian Civil Aviation Branch (CAB) aeronautical engineer R.S. "Russell" Robinson. Having its final touches applied in the centre of the photo is Qantas Empire Flying Boat VH-ABB Coolangatta, with an early production Sunderland Mk I to the left.

    Другие самолёты на фотографии: Short Empire / S.23 - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / D.Taylor - The Setting of the Sun /First-hand history/

    Sunderlands undergo major servicing in the second-line hangar, Seletar, 1958.

  • Flight 1938-06 / Flight

    Some aspects of the new Short Sunderland flying boat: the nose.

  • Aeroplane Monthly 1988-11 / Personal album. Military

    Left, Aircraftsmen Ford, Fenton and King working on an engine change at China Bay. The Sunderland V was powered by four 1,200 h.p. Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830s.
    Right, more activity around another Twin Wasp following removal of the three-bladed propeller.

  • Flight 1938-06 / Flight
    Регистрационный номер: L2161   [3]

    Some aspects of the new Short Sunderland flying boat: tail gun turrets.

  • Flight 1939-01 / Flight
    Регистрационный номер: L5805

    The tale of a Sunderland.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / D.Taylor - The Setting of the Sun /First-hand history/
    Регистрационный номер: RN270   [3]

    Bristling with machine-guns, the Sunderland was nicknamed "The Flying Porcupine" by the Germans from the outbreak of World War Two. In its later operational years, though, with no aerial opposition to contend with in the Malayan Emergency, the aircraft’s turrets were armed only for display purposes, as seen here on RN270 "K” at Seletar Open Day in August 1958.

  • Flight 1940-07 / Flight

    Some idea of the size of the tail surfaces can be gained from this picture of an aircraftman cleaning down the fin.

  • Flight 1940-02 / Flight

    A Sunderland sergeant demonstrates how to hold an F24 camera, with arms held free so as not to rest on any part of the aircraft.
    A Sunderland sergeant with F24 aerial camera - presumably photographing fish!
    A sergeant demonstrating oblique photography. We use the expression "demonstrating" advisedly, because quite obviously the boat is on the water, and the sergeant would hardly be likely to waste good photographic material on pieces of driftwood.

  • Aeroplane Monthly 1995-08
    Регистрационный номер: ML824   [6]

    The fuselage of the RAF Museum's Short Sunderland V, ML824, on the final leg of its journey from Pembroke Dock to Hendon, on March 22, 1971. Built at Belfast for the RAF in 1944 as a Sunderland III, ML824 spent its latter operational years with the French Aeronavale until it was withdrawn from service in 1960. It was presented to the Sunderland Trust and flown to Pembroke Dock on March 24, 1961. Ten years later it was taken by ship to Dagenham, Essex, and from there was transported by road to Hendon, where it was displayed outside the RAF Museum before being moved into the Battle of Britain Museum.

  • Air Pictorial 1977-11
    Регистрационный номер: ML796   [4]

    Sunderland ML796 shown in French Navy colours as "50S-3" in pieces during its journey to Duxford in 1976

  • Aeroplane Monthly 1987-05 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: ML796   [4]

    Short Sunderland ML796 under restoration at Duxford

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: ML796   [4]

    The IWM's Short Sunderland, ML796, now has its wings on. It is seen in Duxford's Superhangar on September 1, 1987.

  • Мировая Авиация 77

    К началу войны четыре эскадрильи британских ВВС были вооружены самолетами Sunderland - две находились в Великобритании и по одной - на Дальнем Востоке и в Египте. В последнем случае речь идет о 228-й эскадрилье которой принадлежит и запечатленный здесь Sunderland - его в бухте Калафраны на Мальте 27 апреля 1941 года подбили пилоты Bf 109E. Расположение Мальты на пересечении морских путей, проходивших через Средиземное море, делало этот остров важным стратегическим объектом и предметом постоянных схваток.

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / P.Lamboit - Images of War (2)

    A 202 Squadron Sunderland lies burning in Kalafrana Harbour following an enemy air attack. The Photo Section was only a few hundred yards away.

  • Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Hatcher - Sunderland days
    Регистрационный номер: RN271

    The wingtip of Sunderland RN271, slightly damaged during manoeuvring at Calshot in October 1948.

  • Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Hatcher - Sunderland days
    Регистрационный номер: SZ576   [4]

    The hazards of sea fog. Whilst moored off Calshot in February 1949, Sunderland GR V SZ576 was struck by a passing vessel, first on the starboard tailplane, middle, and then on the wing, left and right. Paint on the bows of the offending ship gave the game away when SIB officers searched Southampton docks for the culprit.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / D.Taylor - The Setting of the Sun /First-hand history/
    Регистрационный номер: SZ572

    “Mike”, SZ572, became a donor of spares to the remainder of the squadron, a fate which befell all of the Sunderlands until the scrapman finished the job.

  • Aeroplane Monthly 1988-11 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: JM667

    Sunderland JM667, built as a Mk III and converted to a Mk V, put out to grass having been stripped of all reusable parts.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / D.Taylor - The Setting of the Sun /First-hand history/

    The remains of Seletar’s Sunderland “Kipper Fleet” following the type’s withdrawal from service.

  • Aeroplane Monthly 1978-09 / Skywriters

    With reference to the article “The Calshot Ploughman” in the June issue of Aeroplane, I enclose a photograph (shown) showing severe damage to “L” of Flying Boat Training Squadron at Pembroke back in 1954/1955, sustained during a landing on a buoy!

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: N9048

    Sunderland N9048 falls victim to a Luftwaffe oil bomb, 27 November 1940

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-03
    Регистрационный номер: RN288

    RN288 of No.201 Squadron crashed on landing in the open sea off Eastbourne, Sussex on 4 June 1955 while visiting a Royal Air Force Association conference in the town. The boat sank and four of the crew drowned

Тип фотографий

  • Все фото (384)
  • Боковые проекции (12)
  • Цветные фото (6)
  • Ч/б фото (273)
  • Кабина (36)
  • Реставрация (4)
  • Обломки (10)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (43)