Short Singapore III / S.19
Варианты:
Short - Singapore III / S.19 - 1934 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1934
Летающая лодка

Шестиместная разведывательная/патрульная летающая лодка
Описание:
Singapore III / S.19
Short S.5, S.12 и S.19 Singapore I, II и III
Фотографии

Singapore III / S.19

Летающая лодка - дальний разведчик, четырехмоторный цельнометаллический биплан с трехкилевым оперением. Двигатели расположены двумя тандемами в гондолах между верхним и нижним крылом. Самолет S.19 был создан в КБ фирмы "Шорт бразерс" под руководством А. Джоуджа и С. Липскомба. Являлся развитием опытных конструкций S.5 ("Сингапур" I, 1926г.)и S.12 ("Сингапур" II, 1930 г.). Опытного образца машины не было. Головная лодка малой серии впервые взлетела 15 июня 1934 г. Серийное производство на заводе "Шорт" в Рочестере развернуто с марта 1935 г. Всего выпущено 37 экз.
Экипаж - 6-7 чел. Двигатели - два "Кестрел" IIIMS(передние) и два "Кестрел" IIMS (задние), с 5-го серийного самолета - два "Кестрел" IX (передние) и два "Кестрел" VIII (задние). Вооружение 6x7,69, бомбы до 900 кг.
"Сингапур" III состоял на вооружении в Великобритании с апреля 1935 г., в Новой Зеландии - с декабря 1941 г.
С конца весны 1935 г. лодки "Сингапур" III поступили в части ВВС в метрополии, с сентября - в Басре (Ирак). С октября 1936 г постоянно базировались также в Сингапуре. В сентябре 1935 г. они патрулировали Красное море и часть Индийского океана из Адена (в период итальянской агрессии в Абиссинии). В сентябре-декабре 1937 г. с Мальты летающие лодки конвоировали британские суда у берегов Испании.
В начале Второй мировой войны вели противолодочное патрулирование Атлантики из Англии и Индийского океана из Адена (до декабря 1939 г.). На о-вах Фиджи служили до декабря 1941 г., застав начало войны на Тихом океане. В конце декабря были сданы новозеландцам и эксплуатировались последними там же, на Фиджи, до ноября 1942 г.
"Сингапур" III сняли с производства в июне 1937 г.


"Сингапур" III||
Размах:||27,43 м
Длина:||19,56 м
Моторы, количество х мощность:||4х 730 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||14300 кг
Максимальная скорость: 233 км/ч||
Практический потолок: 4570 м||
Дальность: 2800 км||

Short S.5, S.12 и S.19 Singapore I, II и III

Компания "Short Brothers" возлагала большие надежды на самолет S.5 Singapore I, который стал ее первой цельнометаллической летающей лодкой. Этот биплан был разработан на базе самолета Cromarty, имевшего деревянный фюзеляж. Прототип (G-EBUP) был облетан 17 августа 1926 года. Эта машина в серию не пошла, хотя и совершила под управлением Алана Кобхема в период с ноября 1927 года по июнь 1928 года рекордный перелет вокруг Африки протяженностью 37015 км.
   Модель S.12 Singapore II успеха тоже не имела, но вот третья машина, S.19 Singapore III, построенная в соответствии с техническим заданием R.3/33 министерства авиации, сумела привлечь к себе внимание, и компания получила в итоге заказ на четыре опытных самолета. Первый из них поднялся в воздух в июле 1934 года. Испытания прошли успешно, после чего построили 33 серийные машины, первая из которых поднялась в воздух в марте 1935 года.
   Начиная с января 1935 года, самолеты Singapore III поступили на вооружение 210-й эскадрильи британских ВВС, а затем - на вооружение 203-й, 205-й, 209-й и 230-й эскадрилий. Данные эскадрильи летали преимущественно на Средиземноморье - в Египте, на Мальте и в Алжире. На начало Второй мировой войны в строю оставались 19 самолетов Singapore III, хотя на смену им уже начали поступать лодки Sunderland. В годы войны самолеты использовались преимущественно в качестве учебных, часть машин 230-й эскадрильи в 1941 году все еще оставалась в эксплуатации и до 1943 года использовалась новозеландскими ВВС.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Short Singapore III

   Тип: шестиместная разведывательная/патрульная летающая лодка
   Силовая установка: четыре V-образных 12-цилиндровых ПД Rolls-Royce Kestrel VIII/IX мощностью по 560 л. с. (418 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 233 км/ч; практический потолок 4570 м; дальность 1609 км
   Масса: пустого 8355 кг; максимальная взлетная 12 474 кг
   Размеры: размах крыльев 27,43 м; длина 23,16 м; высота 7,19 м; площадь крыльев 170,38 м2
   Вооружение: три 7,7-мм пулемета Lewis, плюс до 907 кг бомб
Данный самолет Singapore III первоначально поступил вначале 1935 года в 210-ю эскадрилью британских ВВС в Пемброке. Позже он входил в состав 230-й эскадрильи на Дальнем Востоке.
Singapore II N246. Really the prototype of the Singapore III, only one of this type was ever built. Seen here above the River Medway, the aircraft is in its much improved version having an enclosed cockpit, triple rudder replacing a single rudder and a planing unit with a pointed main step.
The Short Singapore III 4 Rolls-Royce "Kestrel" engines.
Предшественник "Сандерленда" - патрульная летающая лодка Шорт "Сингапур" III
With the unmistakable Rochester Bridge in the background, a Singapore III flies over the Medway after its completion at the nearby Short factory. The Singapore III would ultimately be replaced by the same company’s superlative Sunderland, examples of which entered RAF service in the summer of 1938.
Short Singapore
A cod's-eye view of the "Singapore III," now being issued to certain squadrons.
SHORT SINGAPORE III: Reconnaissance flying boat (two Kestrel IX and two Kestrel VIII engines - 730 h.p. each at 5,250ft.); span, 90ft.; gross weight, 27,500 lb.; max. speed, 145 m.p.h. at 2,000ft.
The flying boats: In the vee, left to right, are the Vickers-Supermarine "Scapa" and "Stranraer," Short "Sarafand" and "Singapore III," and Saro "London"; bringing up the rear is the Saro "Cloud" (Short "Knuckleduster" ???)
Like fish out of water - six flying-boats from Felixstowe. They are, from left to right, Scapa, Stranraer, Sarafand, Singapore, London and, in the rear, the Cloud.
Visitors from the seas: the Saro London, two Short Singapore IIIs (centre) and the Supermarine Stranraer.
Sea and cloud: A pleasing impression ol the Singapore III's ot Nos. 209 and 210 (G.R.) Squadrons leaving for the Mediterranean to join the anti-piracy patrol.
NOT ANOTHER “COMPOSITE” - just a pair of Short Singapore flying boats (two Kestrel VIII and two Kestrel IX) of No. 209 (General Reconnaissance) Squadron practising near Harwich for their Empire Air Day display. This picture was secured from the third machine in the echelon.
Short Singapore IIIs of No. 209 (General Reconnaissance) Squadron, Felixstowe, through the window top machine in an echelon formation
125-KNOT CRUISERS: Short Singapore III reconnaissance flying boats of No. 230 (F.B.) Squadron which is being added to the establishment at Singapore. Singapores are still being delivered to R.A.F. units and are powered with four Rolls-Royce Kestrel engines rated at 675 h.p. at 3,000 ft.
Летающая лодка Шорт «Сингапур» Mk.III из 205-й аэ садится в одноименной гавани. Снимок 1936-1938 гг.
The Short "Singapore III" Open-sea Reconnaissance Flying-boat (four Rolls-Royce "Kestrel" engines).
Singapore IIIs of No 203 Sqn undergo maintenance on the slipway beside the hangar at Basra. Some 37 examples of the Singapore III were built, 19 of which were still in RAF service when war broke out in September 1939. Four of No 205 Sqn were sent to Fiji to become the nucleus of No 5 Sqn RNZAF, which used them until 1945.
ON THE TIGRIS: One of the "Singapores" for No. 205 (F.B.) Squadron off Hinaidi. On board can be seen F/O. W. J. Hickey, Sqn. Ldr. A. F. Lang, M.B.E., and Mr. Oswald Short.
Лодка "Сингапур" III на воде
"Сингапур" III на якоре в Александрии, январь 1935 г.
Supermarine Singapore III, K4579, moored in the Solent.
STRENGTH FOR THE EAS: A Short Sunderland long-range flying boat of the type now being supplied to Singapore, with a background of Singapore IIIs.
AT CALCUTTA: Singapore flying boats of No. 230 (F.B.) Squadron moored on the River Hoogli. They arrived at Seletar station, Singapore, on November 6.
A poor-quality but previously unpublished photograph of three of No 203 Sqn’s Singapore IIIs at anchor off Aden in September 1939, just after the outbreak of war. The Singapores were soon put into “sand and spinach” camouflage and, following 203 Sqn’s conversion to Blenheim IVs, were left in Aden Harbour, partly as a deterrent to raiders from Somaliland across the Gulf of Aden.
PIRATES BEWARE! No. 209 (G.R.) Squadron arriving at Malta from Felixstowe on September 19. The Squadron has been taking part in anti-piracy patrols
MILITARY AND CIVIL: Singapores, Scapas and an Imperial Airways Calcutta off the Khedival Palace, Alexandria.
One of the "Singapore III's" taking off in a 25-knot wind. The "unstick run" is very short and the absence of spray noticeable.
Singapore III K4577 of No 203 Sqn on the step while taking off from Basra in August 1939. The type’s first overseas posting was with No 230 Sqn to Alexandria, Egypt, in January 1935, and the Singapore IIIs of Nos 209 and 210 Sqns were used for anti-piracy patrols from Malta to protect British shipping during the Spanish Civil War.
The Short "Singapore III" powered with four 525 h.p. "Kestrels" has a speed of 145 m.p.h. Boats of this type are now going into service with squadrons overseas.
The tandem disposition of the engines (four Rolls-Royce Kestrels) is but one of the striking features of the Short Singapore III being used by, and introduced for, the R.A.F.
The Short Singapore III, with four medium supercharged Kestrels, is doing excellent service in home waters and overseas.
An unidentified Singapore III lifts off from the Solent.
ON TEST: View of the new Short "Singapore III" flying boat (4 Rolls-Royce "Kestrels") which recently underwent trials at Rochester. Note the clean running during take-off. The pilot was Mr. Lankester Parker.
A formation touch-down by Singapore IIIs of No. 209 (G.R.) Squadron.
The Singapore III was the last of Short’s long line of biplane flying-boats for the RAF. Based on the single-finned Singapore Mks I and II, the Mk III made its first flight in June 1934 and entered RAF service with No 230 Sqn at Pembroke Dock in April 1935. This example, K6921, served with No 209 Ыйт until it was struck off charge in August 1939.
A "Singapore III" flying boat (4 "Kestrels") of the type in which Sir Philip Sassoon recently flew from England to Egypt. That boat belongs to No. 210 (F.B.) Squadron at Pembroke Dock.
SALT IN THE AIR: A Short Singapore III (four Rolls-Royce Kestrels) touches down alongside destroyers in Portland Harbour. The Singapore is probably the largest military flying boat in service in the world
UNIQUE: The floating seaplane dock at Pembroke is unique in being the only one of the type in the world. It can be sunk to take any vessel, seaplane or flying boat up to a draught of seven feet. Four adjustable jacks are provided, also workshops capable of undertaking extensive repairs. It will accommodate two flying boats at one time. On the dock is one of the four Short "Singapores" which left for the Far East on Tuesday Commanded by Flt. Lt. H. A. Castaldini (Retd.), who was in charge of all the water transport during the last Schneider contest, the dock is a model of efficiency and tidiness.
Group Capt. Saul and crew of a Singapore of No. 203 (F.B.) Squadron.
The flagship of the Squadron receiving its final attentions on the floating dock. This "Singapore III" had already done some 180 hours' flying, including taking Sir Philip Sassoon out to the Near East.
Looking aft from a Singapore III taxi-ing in from a patrol: an unusual impression by Flight's photographer during a trip in one of Redland's reconnaissance aircraft
COINCIDENT NOMENCLATURE: No. 230 (Flying Boat) Squadron is proceeding to Singapore with its five Short Singapore IIIs (four Kestrel engines). This photograph shows one of these boats being bombed-up before its recent return from service in the Middle East.
Подвеска бомб под крыло летающей лодки, 1938 г.
Light bombs on a Kestrel-engined Singapore III, a type used extensively by Blueland for long-distance reconnaissance.
THE F.24 CAMERA (an example of which is seen attached to the outward-opening nose-hatch of a Short Singapore), was the primary RAF aircraft camera for 30 years.
Разведчики PBY «Каталина» Mk.I из 205-й РАЭ в ангаре сингапурского аэродрома Селетар. Справа на заднем плане видно крыло летающей лодки Шорт «Сингапур» Mk.III, весна-лето 1941 г.
Sqd. Ldr. Lang at the controls during a test flight.
SHORT SINGAPORE III FLYING BOATS, FITTED WITH FOUR ROLLS-ROYCE ENGINES
Short Singapore III