Поиск по сайту:
Варианты
- Short - Stirling / S.29 - 1939 - Великобритания
- Short - Stirling IV/V - 1943 - Великобритания
Stirling / S.29
Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовыми колесами. Экипаж 6 - 7 человек. Создан в КБ фирмы "Шорт бразерз" под руководством М.Липкомба. Первый полет опытный образец "Стирлинга" совершил 14 мая 1939 г. Серийное производство началось весной 1940 г. Выпускался заводами "Шорт бразерз" (Рочестер), "Шортэнд Гарланд" (Белфаст), "Остин моторс" (Лонгбридж), "Рутс секьюритиз" (Стоук-он-Трент). Всего построено 2375 экз. Состоял на вооружении в Великобритании с августа 1942 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
- "Стирлинг" I с моторами "Геркулес" II (сер. 3 - 4х "Геркулес" XI), вооружение 6x7,69 (сер. 1 - 2) или 9x7,69 (сер. 3);
- "Стирлинг" III с моторами "Геркулес" VI, вооружение 9x7,69.
Бомбовая нагрузка обеих модификаций до 6350 кг.
С февраля 1941 г" "стирлинги" приступили к ночным налетам на цели в Германии и оккупированной Голландии. Днем применялись против судов в открытом море. Участвовали во многих массированных ночных налетах на города Германии. Как бомбардировщики использовались до ноября 1943 г., далее служили как самолеты РЭП и военно-транспортные. Производство прекращено в 1945 г. "Стирлинг" снят с вооружения в июле 1946 г.
"Стирлинг" III||
Размах:||30,21 м
Длина:||26,63 м
Моторы, количество х мощность:||4x1460 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||31950 кг
Максимальная скорость:||430 км/ч
Практический потолок:||5200 м
Дальность:||3210 км
Описание:
- Stirling / S.29
- Short S.29 Stirling
Фотографии
-
Мировая Авиация 141
Stirling Mk I Srs I. Stirling поступил на вооружение семи эскадрилий 3-й группы британского Бомбардировочного командования. Первой их получила 7-я эскадрилья - в августе 1940 года, боевое крещение состоялось в ночь с 10 на 11 февраля 1941 года - самолеты бомбили нефтехранилище в Роттердаме. Stirling N3641, "MG-D", принадлежал как раз 7-й эскадрилье.
-
Мировая Авиация 234
Изображенный Stirling Mk III (EF336) в начале 1943 года принадлежал 149-й эскадрилье британских ВВС. Как и многие другие машины данного типа, этот самолет во время взлета сломал шасси и 29 июля 1943 года был списан.
-
Мировая Авиация 234
Неидентифицированный Stirling Mk I снаряжается бомбами перед очередным вылетом. Эта цветная фотография дает хорошее представление о размерах бомбардировщика. Первой в августе 1940 года Stirling получила 7-я эскадрилья 4-й группы.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Бомбардировщик Шорт «Стирлинг» готовится к боевому вылету
-
Мировая Авиация 141
Перед каждым вылетом экипажи 149-й эскадрильи получали данные от офицеров метеослужбы. Оснащенные надфюзеляжными стрелковыми установками, Stirling имели экипаж из шести человек.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
The prototype Stirling, L7600, first flew on May 14, 1939, but was totally wrecked on landing. The second prototype, L7605, did not fly until seven months later, on December 3, 1939.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Первый опытный полноразмерный "Стирлинг"
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
14 мая 1939г.: на фабрике фирмы "Short" в Рочестере впервые взлетел прототип бомбардировщика Short Stirling (на снимке). Пять месяцев спустя, 25 октября, впервые взлетел прототип бомбардировщика Handley Page Halifax. Эти два бомбардировщика, наряду с самолетом Avro Lancaster, стали основой британской стратегической бомбардировочной авиации, с 1941 года совершавшей разрушительные ночные налеты на Германию. Эти налеты стали воплощением планов маршала авиации Артура Харриса, верившего, что разрушение немецких городов и индустриальных центров подорвет моральный дух населения Германии и заставит ее капитулировать.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Второй опытный самолет с переделанным и усиленным шасси
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
The Stirling’s huge and complicated undercarriage is shown in the view of W7459. This particular aircraft served with Nos 149, 214 and 218 Sqns, 1651 Conversion Unit and Nos 26 and 214 Conversion Flights.
-
Air Enthusiast 1992-12 / P.MacDougall - Medway Dynasty
Second Stirling prototype, L7605, seen at Rochester Airport. Eventually taken over by the Royal Aircraft Establishment at Farnborough, this particular aeroplane was eventually written-off following a heavy landing in October 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Только что собранный "Стирлинг" первой серии готов для поставки в 7-ю эскадрилью
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / Personal album
Stirling III being bombed up at RAF Lakenheath, 1943. The Stirling III introduced a new type of dorsal turret (two 0-303in guns) and was powered by four 1,650 h.p. Bristol Hercules XVI engines. The aircraft's maximum bomb load was 14.000lb and its fully loaded weight was 70,000lb. In addition to the dorsal armament, two 0-303in guns were mounted in the nose turret and a further four were installed in the tail turret.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
"Стирлинг" I из 7-й эскадрильи, аэродром Окингтон
-
Aviation Historian 29 / G.Baughen - 1939. Was the RAF ready to war?
The Short Stirling, designed to Specification B.12/36, was the first four-engined monoplane bomber to enter RAF service, and the first to be used operationally in wartime. It was considered such an outstanding design that it was proposed in 1940 to send one to the USA to give American designers an idea of what could be achieved.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Этот "Стирлинг" I участвовал в налете на Берлин 7 ноября 1941 г., из которого не вернулся
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
Stirling I W7444 MG-G of 7 Sqn being bombed up at RAF Oakington in 1941. The type's maximum bomb load was 18,000lb.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Подготовка "Стирлинга" к боевому вылету
-
Мировая Авиация 119
Массивный Short Stirling Mk I первым из британских тяжелых бомбардировщиков вступил в бой, совершив свой первый боевой вылет на Роттердам в ночь с 10 на 11 февраля 1941 года.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / Personal album
Various stages of bombing up a 199 Sqn Stirling III before a night raid.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
Bombing up a Stirling I of No 7 Squadron at Oakington in 1941. This squadron was the first to receive the Stirling and the first RAF unit to operate four-engined bombers.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
Short Stirling Mk 1 MG-M, W7442, seen at Oakington in late 1941. No 7 Squadron Stirlings made their first attack on the night of February 10/11th, the target being oil storage tanks at Rotterdam.
-
Aeroplane Monthly 1977-12 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (2)
Stirlings of No 15 Squadron, the second unit to receive the type.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
An unidentified Stirling 1.
-
Aeroplane Monthly 1977-12 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (2)
Short Stirling Mk I BF382, Q-Queenie, of No 214 Squadron. The author flew this aircraft at Chedburgh.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
Short Stirling Mk I N3705 MG-F of No 7 Squadron - the RAF's first Stirling squadron - went missing over the North Sea on August 16, 1942, while minelaying off Borkum. The next morning the Luftwaffe discovered it in a boggy field near Loevenstein Castle at Gorinchem in Holland, where it had forced-landed. It had nosed over when its wheels sank into the soft ground on landing, but was otherwise virtually undamaged. It is seen right being examined by presumably delighted Luftwaffe officers where it came down. Note the aircraft letter F painted over a partially-visible previous letter V.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
Back to the morning of August 17: Luftwaffe personnel examine the port inner engine of N3705 as the aircraft sits on a squashed tree at Gorinchem.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
Another shot of the Stirling having its canvas-and-webbing nose fairing tied on, presumably at Gilze-Rijen. Underneath the canvas were several sacks of straw, stuffed into the aircraft's nose to preserve at least some aerodynamic shape.
-
Мировая Авиация 141
Изображенный Stirling Mk I из 7-й эскадрильи был захвачен немецкими войсками и испытывался в специальной части Люфтваффе (E-Stelle) в Рехлине.
The Short Stirling on No 7 Squadron RAF that was tested by the Luftwaffe from the Gilze Rijen base in the Netherlands in 1942. -
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
With its nose bandaged, N7305 flies to Rechlin for evaluation.
-
In Action 1002 / Luftwaffe in Action 2 (2)
A Klemm Kl 106 trainer makes a visit to an Air Force technical airfield. The large aircraft in the background in a British Short "Stirling" bomber that was forced down over Germany during a British raid.
Другие самолёты на фотографии: Klemm Kl.35 / Kl.106 - Германия - 1935
-
In Action 1002 / Luftwaffe in Action 2 (2)
The Klemm is painted in the RLM Grey that was common to most trainers, but the yellow band around the fuselage, normally symbolizing an aircraft operating on the Russian Front, is somewhat of a mystery.
Другие самолёты на фотографии: Klemm Kl.35 / Kl.106 - Германия - 1935
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
The Stirling apparently having its temporary canvas nose applied at Gilze-Rijen. Note the camouflage netting draped over the 99ft 1in-span bomber in an attempt to make it less conspicuous.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
The Stirling was moved to the nearby airfield at Gilze-Rijen, where its nose was patched up with canvas and webbing for a ferry flight to the German testing establishment at Rechlin. It was photographed there, with a more permanent nose fairing.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
The fireman, extinguisher in hand, walks away after a successful engine start at Rechlin.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Personal album
The Stirling was moved to the nearby airfield at Gilze-Rijen, where its nose was patched up with canvas and webbing for a ferry flight to the German testing establishment at Rechlin. It was photographed there, with a more permanent nose fairing.
-
Aeroplane Monthly 1987-10 / Skywriters
Captured Short Stirling N3705, minus three engines, at Rechlin in the company of a Messerschmitt Bf 109 armed with underwing cannon.
Другие самолёты на фотографии: Messerschmitt Bf.109G - Германия - 1942
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / Personal album
A loaded Stirling III leaves RAF Lakenheath in the autumn dusk, bound for enemy skies.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
Stirling Mk 1 N3641, MG-D, took part in No 7 Squadron’s first operational mission.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
This war-weary Stirling Mk I, W7447, served with No 1651 Conversion Unit in 1942, which probably accounts for its battered appearance.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
Stirling Mk I W7459 was built by Austin Motors at Longbridge, who shared production of the type with the Short factories at Belfast and Rochester.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Haslam - Wings for war (1)
В полете "Стирлинги" I из состава учебной части
A brace of Short Stirlings Mk I of No 1651 HCU based at Wratting Common, with whom the author flew during his training. -
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
Stirling Is of 1651 Conversion Unit. The one nearest the camera aircraft, N6069, failed to return from a raid on Hamburg on July 29, 1942.
-
Мировая Авиация 234
Будучи в целом хорошим бомбардировщиком, Stirling имел недостаточные характеристики по скорости, потолку и по бомбовой нагрузке. Причиной этого во многом было не слишком большое крыло, размах которого был ограничен шириной дверей ангаров, имевшихся в распоряжении британских ВВС на момент проектирования бомбардировщика. Самолеты Stirling Mk I из состава 15-й эскадрильи приняли участие в испытаниях системы Trinity - предшественницы системы "слепого" бомбометания Oboe.
-
Мировая Авиация 141
Боевой дебют бомбардировщика Short Stirling Mk I (на снимке) состоялся в феврале 1941 года. Достаточно маневренный для своих размеров, Stirling испытывал недостаток мощности двигателей при полной нагрузке.
Самолеты 1651-го отряда переподготовки над Литтл-Сетфорд, графство Кембриджшир, 29 апреля 1942 года. Все эти три Stirling были впоследствии потеряны - самолет в центре ("G") потерян в рейде на Гамбург три месяца спустя.
Whilst Rolls-Royce favoured the liquid-cooled in-line engine, Bristol preferred the air-cooled radial, achieving one of the most efficient piston engines of its day with the two-row, sleeve-valved Hercules. The Short Stirling was among the many Hercules-engined aircraft of World War II. -
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
Stirling OJ-N of 149 Sqn shows off the type's comparatively stubby wings, which provided good manoeuvrability but poor high-altitude performance - its service ceiling was only 17,000ft.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
1941г.: в полете самый большой и самый маленький бомбардировщики британских ВВС - Шорт "Стирлинг" и истребитель-бомбардировщик "Харрикейн"
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
Stirling III BF509 also served with 149 Sqn.
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / Personal album. Military
A Short Stirling V of 1588 Heavy Freight Flight low over the vicinity of Juhu Beach near RAF Santa Cruz in the spring of 1946.
-
Мировая Авиация 141
Бомбардировщик "MacRobert's Reply" из 15-й эскадрильи был куплен на средства семьи Мак-Роберт и стал знаменит в начальный период войны.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Вылет одного бомбардировщика обеспечивали: восемь членов экипажа, офицер метеослужбы, укладчица парашютов, воздушный диспетчер, 12 человек службы летного обеспечения, 18 человек наземного персонала, группа из 11 вооруженцев, тракторист, водители масло- и бензозаправщиков
-
Aeroplane Monthly 1986-05 / B.Robertson - A present from... (1)
Short Stirling I N6086 MacRobert’s Reply was presented by Lady MacRobert after her three sons were killed in service with the RAF. The aircraft was allocated to 15 Sqn.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / Personal album
199 Sqn crews on parade in front of their Stirling IIIs, Lakenheath 1943. Note the bull motif on the nose of the nearest aircraft.
-
Мировая Авиация 141
Поздние серийные Stirling Mk I из 7-й эскадрильи, оснащенные надфюзеляжной турелью Fraser-Nash FN.50, заправляются перед боевым вылетом, Оакингтон, 1942 год.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
"Стирлинги" готовят к боевому вылету, 1942 г.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
A.III NA135 of 190 Squadron at Great Dunmow in June 1945 - an Anson and Stirlings behind. Built at Speke by Rootes in 1945, it served only with 190 and was struck off charge in February 1947.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Handley Page Halifax / H.P.57 - Великобритания - 1939
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
"Стирлинг" Mk.l первой серии собирается на заводе "Шорт энд Гарленд"
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Конструкция самолета была разбита на ряд крупных узлов, которые могли производиться на небольших "теневых" заводах, распределенных по всей стране
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Готовые узлы и агрегаты доставлялись автотранспортом для окончательной сборки
-
Aeroplane Monthly 1984-06 / D.Middleton - Tom Brooke-Smith /Test Pilot Profile/ (10)
S.31 - уменьшенный в два раза прототип бомбардировщика
The half-scale Stirling that was used to test out design problems for Short’s first, an only, four-engined bomber. Powered by four 90hp Pobjoy Niagara III radial engines (later replaced by Niagara IVs), this miniature carried both a pilot and observer. -
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
The flight deck of a 7 Sqn Stirling. The first pilot, seated on the left, had the benefit of armour plate protection.
-
Air Pictorial 1991-09
Nigel Beckett, left, and David Wade of the East Anglian Aircraft Research Group, lend scale to the Stirling port tailplane found at Barrow. It still retains the wartime camouflage pattern
-
Air Pictorial 1991-09
This close-up shows the damage to the leading edge of the tailplane, probably caused by impact with the trees which tore off the section from the aircraft in 1943
-
Air International 1980-04 / In print
A photograph of the half-scale Stirling, the Short S.31, mounted in the 24-ft ( 7,32-m) wind tunnel at the RAE Farnborough in June 1940, at which time it was fitted with half-scale mock-ups of the Boulton Paul Type O ventral turret and Type H dorsal turret; both of these twin 20-mm cannon turrets were projected for eventual installation in a Stirling variant.
-
Aeroplane Monthly 1988-05
First flight of the Short Stirling - May 14, 1939
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / ??? - Forties Favourites (3)
The Short Stirling (Four 1,600 h.p. Bristol Hercules engines)
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Short Stirling III
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Stirling III Heavy Bomber.
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / В.Котельников - Шорт "Стирлинг"
Шорт "Стирлинг" III
- Фотографии