Варианты
- Handley Page - Halifax / H.P.57 - 1939 - Великобритания
- Handley Page - Halifax A/C / Halton - 1942 - Великобритания
Halifax A/C / Halton
Тяжелый бомбардировщик "Галифакс" имел целый ряд специализированных модификаций: для высадки воздушных десантов, буксировки планеров, перевозки грузов. Этот четырехмоторный цельнометаллический моноплан с двухкилевым оперением и убирающимся шасси был создан в КБ фирмы "Хэндли-Пейдж" под руководством Г. Волкерта. Опытным образцом бомбардировщика являлся самолет НР.57, совершивший первый полет 25 октября 1939 г. С октября 1940 г. "Галифакс" строился на различных заводах.
Первый транспортный вариант, B.II(Spec) (он же "тип 398"), предназначенный для специальных операций по сбросу групп разведчиков и грузов в тылу врага, был изготовлен летом 1942 г. и поднялся в воздух 15 августа. Он являлся переделкой бомбардировщика В.II сер.1 и отличался затупленной неостекленной носовой частью, отсутствием верхней турели и пламегасителями на выхлопных коллекторах двигателей. С осени 1942 г. велась переделка самолетов типов В.II и B.V в аналогичные B.II(Spec) и B.V(Spec). Носовые обтекатели изготовляла фирма "Толлертон эйркрафт сервисиз". Несколько позже в частях начали разоружать изношенные бомбардировщики и использовать их как грузовые самолеты. Так появились модификации С.Ill, C.VI и C.VII (на 8 -9 мест) на базе соответствующих бомбардировочных вариантов "Галифакса". И, наконец, на заводах начали строить специальные десантные и грузовые модели. Их выпускали заводы "Рутс" в Спике, "Фэйри" в Стокпорте, "Хэндли-Пейдж" в Рэдлетте и Криклвуде и "Инглиш электрик" в Сэмлсбюри. Всего построили 498 таких самолетов (не считая переделок).
Экипаж - 5 чел., 8 - 16 пассажиров или груз до 3630 кг. Моторы в зависимости от модификации, так же как и вооружение.
Серийно выпускались:
- "Галифакс" В.II (Spec), переделка из В.II, моторы "Мерлин" ХХ/22, вооружение 4x7,69;
- "Галифакс" В. V (Spec), переделка из B.V, аналогичная В.II (Spec), верхняя турель снята;
- "Галифакс" GT.V, аналогичная предыдущему типу переделка из B.V с установкой устройства для буксировки десантных планеров;
- "Галифакс" A.III, десантный самолет на 12 мест, с моторами "Геркулес" VI/XVI, нижним прыжковым люком, вооружение 6x7,69;
- "Галифакс" A.VII, аналог A.III с моторами "Геркулес" XV и увеличенным вертикальным оперением.
- "Галифакс" A.IX, десантный самолет на базе бомбардировщика B.VI с моторами "Геркулес" 100, увеличенным запасом горючего, имел 16 мест, вооружение 3x12,7;
- "Галифакс" C.VIII, грузовой самолет без вооружения с моторами "Геркулес" 100, имел съемный грузовой контейнер под фюзеляжем.
С осени 1941 г. варианты Spec начали использоваться для сброса грузов партизанам. С ноября они появились над Польшей, с октября 1942 г. - над Францией. С февраля 1943 г. подобные операции проводились в Югославии и с июня - с баз Ближнего Востока. В июне 1944 г. сброшенная с "галифаксов" диверсионная группа серией взрывов вывела из строя пропеллерный завод "Ратье" во Франции. В ноябре 1942 г. при высадке в Алжире "галифаксы" буксировали грузовые планеры. Это был первый боевой планерный десант союзников. В июле 1943 г. "галифаксы" перегоняли планеры в Африку. Эти планеры затем использовали при высадке на Сицилии и в Южной Франции. В июне 1944 г. много "галифаксов" выбрасывало парашютистов в Нормандии. Они привлекались также во время высадок под Арнемом и при пересечении Рейна. В мае 1945 г. посадочные десанты высадили в Копенгагене (Дания), Осло, Ставангере и Кристиансанде (Норвегия). Самолеты типа А.VII использовались также в операциях против японцев с баз в Индии. Грузовые C.VIII поступили в части в июне 1945 г. и в войну использовались мало. Часть C.VIII после победы над Японией переделали в гражданские "гальтоны". Самолеты модификации А.IX эксплуатировались только в послевоенный период.
Транспортные "галифаксы" участвовали в перевозках в Западный Берлин в июле-октябре 1948 г.
Выпуск транспортных модификаций "Галифакса" прекратили в ноябре 1946 г. С вооружения последним сняли тип А. IX - в декабре 1947 г.
"Галифакс" C.VIII||
Размах:||31,6 м
Длина:||22,44 м
Моторы, количество х мощность:||4x1675 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||29480 кг
Максимальная скорость:||515 км/ч
Практический потолок:||7325 м
Дальность:||5650 км
Описание:
- Halifax A/C / Halton
- Handley Page H.P.57, Н.Р.59, H.P.61, H.P.63, H.P.70 и H.P.71 Halifax и Halton
Фотографии
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: JP161 Буксировщик планеров Хендли Пейдж "Галифакс" A.Mk.II
-
Мировая Авиация 149
Регистрационный номер: G-AHDN [2] G-AHDN - один из 12 самолетов Halton, использовавшихся в авиакомпании BOAC. Он был назван "Flamborough" и изначально строился как бомбардировщик Halifax C.Mk 8 компанией "Handley Page". В компании BOAC самолет начал эксплуатироваться в марте 1947 года, был утилизирован в ноябре 1950 года.
-
Мировая Авиация 64
Регистрационный номер: PP285 [3] После удаления верхней и кормовой стрелковых установок Halifax C.Mk VIII приобрел более обтекаемые формы. Он был разработан на базе B.Mk VI и использовался в качестве транспортного самолета. Имелась возможность установки съемного подфюзеляжного контейнера для перевозки груза весом до 3636 кг, а внутри фюзеляжа могли перевозиться грузы, пассажиры, десантники или раненые на носилках.
-
Aeroplane Monthly 1996-08 / A.Renwick - The sky was his canvas
Регистрационный номер: PP285 [3] Handley Page Halifax C.VIII PP285 pictured on May 16, 1945. In addition to carrying 11 passengers, the former bomber was converted to carry a detachable pannier capable of accommodating an 8,000lb freight load.
-
Aeroplane Monthly 1977-01
Регистрационный номер: PP285 [3] Pannier-equipped Handley Page H.P.70 Halifax CVIIl military transport PP285, c/n 1358, powered by four Bristol Hercules 100 engines, was photographed by CHARLES E. BROWN early in 1945. Although many Halifax transports joined the civil register, PP285 served only in the RAF.
-
Aviation Historian 34 / R.Pegram - BOAC & the Brabazon committee
Регистрационный номер: G-AHDU [6] While the production of brand-new types for BOAC would take time to gear up after the end of the war, the Corporation would need interim aircraft to maintain its services. This led to the conversion of military types, including 12 Handley Page Halifax C.VIIIs, the first of which, G-AHDU, named Falkirk, became BOAC’s first Halton.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AHDU [6] G-AHDU Falkirk, the first Handley Page HP70 Halton conversion for BOAC, at Radlett in 1946.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / Personal album
Регистрационный номер: NA425 H.P. Halifax A VII, NA425, over Hertfordshire.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: RT796 Radlett-built A.IX RT796 served initially with 47 Squadron before joining 295 Squadron (illustrated). It was destroyed when the undercarriage collapsed during a heavy landing at Fairford on February 3, 1948.
-
Aeroplane Monthly 1993-07 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 1 (4)
Десантные планеры Airspeed Horsa и General Aircraft Hamilcar перед вторжением на континент были сосредоточены на британской авиабазе Тарант-Раштон, графство Дорсет. Также видны самолеты Halifax Mk V из 298-й и 644-й эскадрилий - буксировщики данных планеров.
A well-used but memorable aerial view of Tarrant Rushton on the evening of June 6, 1944. More than 30 Halifaxes are positioned to tow out a similar number of Hamilcars, plus a couple of Horsas, for the D-Day landings. The Germans expected the Hamilcars to be carrying troops until they saw the first arrivals land and unload!Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942
-
АвиаМастер 2003-02 / К.Кузнецов, Г.Минский - Деревянный конь британских десантников: десантный планер Эйрспид "Хорса" /Монография/
"Хорса" Mk.I (хорошо виден двойной буксировочный трос) с "полосами вторжения" взлетает за бомбардировщиком "Халифакс", чтобы взять курс к побережью Нормандии, июнь 1944г.
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / D.Middleton - Airspeed's Silent Warhorse (3)
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1974-11 / A.Johnston - Operation Market Garden
Транспортный «Галифакс» буксирует десантный планер «Хорса». 1944 г.
A Halifax tows off a Horsa Mk.I, using the divided cable tow. Note the landing skid beneath the Horsa's fuselage.Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / D.Middleton - Airspeed's Silent Warhorse (2)
A Halifax tows off a Horsa of No 295 Squadron (Airborne) in June 1943.
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / D.Middleton - Airspeed's Silent Warhorse (2)
A Halifax at minimum airspeed gives a tow to a Horsa.
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
"Галифакс" GT.V буксирует десантный планер "Хорса"
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 2 (5)
Hamilcars and Halifaxes lined up on March 24, 1945, about to take part in the Rhine crossings.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1974-11 / A.Johnston - Operation Market Garden
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Horsa / AS.51 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 2 (5)
A Hamilcar and its Halifax tug.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 2 (5)
A Halifax tows a Hamilcar out over Blandford Camp heading west out of Tarrant Rushton, with Duncliffe Hill in the distance.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1977-12 / B.Gunston - Hamilcar Tank Carrying Glider
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 2 (5)
This photograph of a Hamilcar being towed by a Halifax was taken from General Aircraft’s ST-25 Monospar G-AGDN in June 1944.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar / GAL.49 - Великобритания - 1942General Aircraft Monospar ST-25 Universal - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Tailless experimentals (7)
A Halifax bomber tows the first General Aircraft GAL 56 tailless glider, the “Medium V”, which had a sweep of 28-4° at one quarter chord.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft GAL.56 / GAL.61 - Великобритания - 1944
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / B.MacGowan - Tailless tales
Регистрационный номер: RT894 Halifax Mk IX RT894 tows GAL 56/04 TS510D.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft GAL.56 / GAL.61 - Великобритания - 1944
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: RT780 The Handley Page Halifax A.Mk.IX Airborne Forces Transport (four Bristol Hercules XVI engines).
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
"Галифакс" A.IX одной из первых серий
-
Air International 1982-05 / ??? - Egypt: an air power in transition (2)
In addition to Lancasters, the REAF procured nine refurbished Halifax A Mk IXs but these aircraft saw only limited Egyptian service.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: NA462, PN307 A line up of Halifax A Mk VIIs, probably used in Exercise Gordon, with PN307 of 47 Sqn in the foreground. Originally 644 Sqn, this unit was renumbered 47 Sqn on September 1, 1946. Behind PN307 is NA462, also of 47 Sqn.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
Handley Page Halifaxes on the Gardarmoen airfield near Oslo. These aircraft landed thousands of tons of supplies in the early stages of the R.A.F.'s bloodless invasion to liberate Norway.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALON Halifax A Mk 9 RT763, alias Lot 147, was purchased by Aviation Traders at Southend in June 1949 and sold to Bond Air Services Ltd who operated the aircraft on the Berlin Airlift. G-ALON was scrapped at Southend in June 1950.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALOO Halifax A Mk 9 RT787 served with 1361 Flt before passing on to Nos 521 and 518 Squadrons. After disposal from the RAF RT787 was registered G-ALOO and sold to the Egyptian Air Force via Aviation Traders Ltd in February 1950. The EAF serial number was 1158.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALOP Halifax A Mk 9 RT846 originally served with 1 FU. After disposal from the RAF it was registered G-ALOP to Aviation Traders at Southend. In February it was ferried to the Egyptian Air Force with the Arabic serial number 1155.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALOR [2] Halifax A Mk 9 RT888 served with 1 FU and then the MEDME before being acquired by Aviation Traders and registered G-ALOR in April 1949. This too was delivered to the Egyptian Air Force in February 1950. EAF serial number was 1157.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALOR [2] Halifax A Mk 9 G-ALOR, ex RT888, photographed at Southend Aerodrome in April 1950 after being acquired by Aviation Traders Ltd. As RT888 this Halifax was delivered to 1 Ferry Unit and was with General Aircraft at the time it was struck off RAF charge. It was subsequently sold to the Egyptian Air Force as 1157 and painted black with brown top surfaces.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALOS Halifax A Mk 9 RT937 seen at Southend with the temporary registration letters G-ALOS. On the fin is painted Lot 145. Lot 145 eventually flew on the Berlin Airlift with Bond Air Services and was later scrapped.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALSK Halifax A Mk 9 G-ALSK, ex RT832, pictured at Southend in June 1950. This ex-47 Sqn Halifax was never converted for civil use.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALUT Halifax A Mk 9 G-ALUT at Southend in October 1949. As RT924 this Halifax flew with Nos 47 and 297 Sqns.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALUV Halifax A Mk 9 RT873 served with 47 Squadron, and on disposal from the RAF was acquired by Aviation Traders Ltd and delivered to Southend in night camouflage and white lettering. It was scrapped there in January 1950.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALVH Halifax G-ALVH, ex A Mk 9 RT788, at Southend in April 1950. Delivered initially to 1 Ferry Unit, this aircraft was delivered to the Egyptian Air Force as 1163 in 1950.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALVI Another Halifax A Mk 9 destined for the Egyptian Air Force was RT793, seen here at Southend before delivery in January 1950. Previously RT793 served with Nos 47 and 113 Squadrons before moving to 1332 HTCU.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALYI Halifax A Mk 9 G-ALYI, ex RT884, at Southend in May 1950, painted black with camouflaged top surfaces.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALYK Halifax A Mk 9 G-ALYK, ex RT785, at Southend in June 1950. It was purchased by Aviation Traders but was never converted for civil use.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALYM Halifax A Mk 9 G-ALYM, ex RT772, photographed at Southend in June 1950. Owned by Aviation Traders, 'YM was sold for scrap.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALYN Halifax A Mk 9 G-ALYN, ex RT762, photographed at Southend in June 1950 and painted black overall with camouflaged top surfaces. Owned by Aviation Traders, this Halifax was never converted and was sold for scrap.
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / Personal album
Регистрационный номер: RT788 Handley Page Halifax A.IX RT788 also seen at Kasfareet, was No 113 Sqn aircraft on a visit from Aqir, Palestine. This Halifax later appeared on the British civil register as G-ALVH. Initially registered to Aviation Traders, 'VH was delivered to the Egyptian Air Force in May 1950 with the arab serial number 1163.
-
Air International 1984-08 / J.Fricker - Breathless Moments
A Handley Page Halifax A Mk 9 of the type used in 1947 for parachute training and troop exercises at the School of Air Support, Old Sarum.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / Personal album. Military
An unidentified Handley Page Halifax at Khartoum in 1946. It carries the name You’ll be Sorree, and was flown on Exercise Gordon which, in May 1946, involved towing gliders from Palestine to the Sudan.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: PP225 Pannier-equipped C.VIII PP225 under flight test from Radlett in July 1945. It served at Boscombe Down and then with 301 (Polish) Squadron before being struck off charge in December 1949.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: PP295 [2] The Handley Page Halifax VIII Transport (four Bristol Hercules 100 engines).
-
Мировая Авиация 68
Регистрационный номер: PP295 [2] Halifax больше подходил для роли транспортного самолета, чем Lancaster. В грузовой вариант C.Mk VIII было переоборудовано около 100 машин - каждая могла нести до 3630 кг различных грузов.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: PP245 Halifax C Mk 8 PP245 was registered G-AIWR to London Aero Motor Services (South Africa) Ltd but soon took up South African markings ZS-BUL for operating pilgrim flights between Istanbul, Nairobi and Jeddah. Its short civil life came to an end at Port Sudan after a crash landing in November 1947.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: PP317 Halifax C Mk 8 PP317 was registered to BOAC in September 1946 and transferred back to the RAF in April 1947. In January 1948 it was restored to the register to Anglo French Distributors Ltd.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: PP329 Halifax C Mk 8 PP329 awaiting conversion in 1948. The code letters GR-P are still visible denoting that the aircraft is a 301 (Polish) Squadron Halifax. Registered G-AKBR this aircraft had several owners and flew on the Berlin Airlift with Skyflight Ltd from September 1948. After this it was sold to Eagle Aviation Ltd in August 1949 and scrapped the following year.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: PP311 Halifax C Mk 8 PP311 with roundels painted out and the civil registration G-AHYI applied just forward of the tailplane. This aircraft was registered to BOAC in September 1946 but was returned to the RAF as PP311 in July 1947. In January 1948 it was registered again, this time to Anglo French Distributors Ltd, and was delivered to Gatwick with daubed civil markings. In March 1949 'HYI was bought by Skyflight Ltd but was scrapped the same year.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: PP324 [2] Halifax C Mk 8 PP324 waiting in vain for conversion for civil use. The 301 (Polish) Squadron markings GR-V are still visible. Registered G-AKGO this Halifax was registered to Airtech Ltd and delivered to Stansted still in RAF markings in May 1948, but was never converted.
-
Aeroplane Monthly 1999-11
Регистрационный номер: PP324 [2] Q Fred Palfrey asks what we know about a Halifax he saw at Pengam Moors, Cardiff, in the late 1940s. It caught his attention because it appeared to be derelict.
A We can provide this photograph of PP324, allocated the marks G-AKGO, taken on October 24, 1954. They were not taken up, and the Halifax ended its life with the airport’s fire school. -
Aeroplane Monthly 1988-01 / Personal album. Military
Регистрационный номер: PP217 Halifax C.VII PP217 of the Transport Command Development Unit at RAF Brize Norton on September 2, 1946. The line-up of German aircraft in the background includes Ju 52/3ms, Ju 290A, He 219A, Si 204Ds and Ju 88s. After RAF service PP217 was allocated the civil registration G-AKJF for London Aero Motor Services Ltd, but was later sold to Sky Taxis of Johannesburg.
Другие самолёты на фотографии: Heinkel He-219 Uhu - Германия - 1942Junkers Ju.290 Seeadler - Германия - 1943Junkers Ju.52/3m - Германия - 1931Junkers Ju.88 - Германия - 1936Siebel Si.204 - Германия - 1941
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / Skywriters
Регистрационный номер: G-AGZP [2] -
Air Pictorial 1957-06
Регистрационный номер: G-AHDM The HDM.105 is the second aircraft within recent years to receive a dead registration, enabling significant initials to be used for publicity. The authentic G-AHDM was the former Westminster Airways Halton (c/n. 1312, ex-PP228), disfigured at Blackbushe in 1950 to become the bogus "Reindeer G-AFOH" for the film "No Highway".
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: G-AHDN [2] HP.70 с другого ракурса
-
История Авиации 29 / Д.Кондратков - Берлинский воздушный мост /Спецоперации/
Заметную роль в обеспечении Берлина сыграли модернизированные английские бомбардировщики "Галифакс" британской авиакомпании BOAC
-
Мировая Авиация 64
12 транспортных Halifax C.Mk 8 были переделаны фирмой "Handley Page" под обозначением НР.70 Halton для авиакомпании BOAC. Компания "Short & Harland" из Белфаста переделала их для размещения 10 пассажиров. В бортах прорезали прямоугольные иллюминаторы, а в непрозрачной носовой части оборудовали багажный отсек.
The Handley Page Halton Civil Transport (four Bristol Hercules 100 engines). -
Aeroplane Monthly 1978-06 / Personal album
Регистрационный номер: G-AHDU [6] Shortly after the Second World War, Short & Harland at Belfast converted a batch of 12 Halifax C.Mk 8s into ten-seat passenger transports for BOAC. Redesignated H.P.70 and named Halton I, the first aircraft, G-AHDU, ex PP310 and named Falkirk, flew on its proving flight to Cairo in August 1946, returning to Heathrow on August 8. This aircraft is seen on the ground. 'DU later passed to Aviation Traders and Bond Air Services Ltd, with whom it flew 363 return missions on the Berlin Airlift, and was finally scrapped at Southend in July 1950.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: G-AHDU [6] Хендли Пейдж HP.70 «Хэлтон» авиакомпании B.O.A.C на аэродроме Хартум (Британский Судан). Август 1946 г.
-
Aeroplane Monthly 1981-02 / Radlett /Gone but not forgotten/ (9)
Регистрационный номер: G-AHDU [6] BOAC's H.P. Halton G-AHDU immediately after christening at Radlett on July 18, 1946.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / ??? - 'Planes and pyramids
Регистрационный номер: G-AHDU [6] Charles Sims’ photograph of the BOAC H. P. Halton G-AHDU Falkirk during a proving flight in August 1946.
Shortly after the Second World War, Short & Harland at Belfast converted a batch of 12 Halifax C.Mk 8s into ten-seat passenger transports for BOAC. Redesignated H.P.70 and named Halton I, the first aircraft, G-AHDU, ex PP310 and named Falkirk, flew on its proving flight to Cairo in August 1946, returning to Heathrow on August 8. This picture was taken as Falkirk passed over the pyramids at Gizeh -
Aeroplane Monthly 1977-04 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (1)
Регистрационный номер: G-AIAP Halifax C.Mk.8 G-AIAP, owned by Eagle Aviation Ltd, made the last civil flight of the Air Lift on August 15, 1949.
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (2)
Регистрационный номер: G-AIHY Lancashire Aircraft Corporation Ltd’s Halifax G-AIHY, the aircraft the author flew in during his tour of the airlift. ’HY was damaged in a taxying accident at Le Bourget in December 1949.
-
Aeroplane Monthly 1977-05 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (2)
Регистрационный номер: G-AIWP Halifax G-AIWP of London Aero and Motor Services Ltd, operated on the Berlin Airlift by Skyflight Ltd, was sold for scrap in March 1950.
-
Aeroplane Monthly 1984-05 / R.Riding - Unscheduled arrival
Регистрационный номер: G-AIZO [2] Halifax C.Mk 8 G-AIZO shortly before the accident.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
"Галифакс" C.VIII с гражданскими обозначениями, участвовавший в "воздушном мосту" в Западный Берлин, аэропорт в Гамбурге, 1949 г.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / Demilitarised
Регистрационный номер: G-AKEC The Lancashire Aircraft Corporation's H.P. Halifax C.Mk.8, G-AKEC, ex PP282, was entered for the 1950 Daily Express Air Race. It is seen here straining for the off, only to come 24th at a speed of 267 m.p.h.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / Personal album. Civil
Регистрационный номер: G-AKGZ Handley Page Halifax C.8 G-AKGZ photographed at Lydda Airport in March 1948. This was one of four Halifaxes operated by the Bovingdon-based World Air Freight company. In March 1948 a World Air Freight Halifax operated a freight charter flight to Damascus on behalf of the Middle East Oil Company - G-AKGZ was probably the aircraft used. This Halifax began operation on the Berlin Airlift but crashed at Gatow on October 8, 1948, just two days after it began operations. Formerly PP338 of 301 Sqn, it was named North Wind during its civilian service.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / R.Nicholls - Surplus to Requirements (1)
Регистрационный номер: G-ALBS Halifax C Mk 8 G-ALBS, ex PP229, photographed at Bovingdon in March 1950. This ex-301 Sqn aircraft went through several ownerships but was never converted. In this picture the Halifax is camouflaged with grey undersurfaces.
-
Aeroplane Monthly 1977-04 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (1)
Регистрационный номер: G-ALEF Eagle Aviation’s Halifax C.Mk.8 G-ALEF was previously registered to the Norwegian airline Vingtor Airways as LN-OAT.
-
Aeroplane Monthly 1978-06 / Personal album
Регистрационный номер: LN-OAS Halifax C.Mk 8 LN-OAS at Radlett in August 1947. This aircraft was sold to Vingtor Luftveier in Oslo, Norway, the same month, but was returned to Britain a year later, registered G-AJCG and operated by Bond Air Services Ltd. The registration was cancelled in September 1949 following clandestine disposal to Israel.
-
Air Enthusiast 2007-07 / D.Nicolle - Fury over Palestine /Post-war conflict/ (3)
The first Handley-Page Halifax C.8 (probably 1147) to be delivered to Egypt during the Palestine War. It is understood to have arrived during one of the UN Truces and went on to form part of the REAF’s new 8 Bomber Squadron. Gp Capt Miqaati is on the left of the group of three standing officers.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: G-AMCG [2] Списанные транспортные «Галифаксы» RAF на свалке. Конец 1940-х гг.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / Personal album
Регистрационный номер: G-AMCG [2] The famous Southend graveyard seen on August 6, 1952. Halifax Mk IX RT816/G-AMCG and a sister aircraft await the scrap-man's attentions.
-
Aeroplane Monthly 1980-08 / Personal album
Регистрационный номер: ZS-BTA H.P.70 Halton ZS-BTA at Luqa, Malta, in 1948. Originally PP336 with the RAF, this Halton first saw civil use with British American Air Services Ltd as G-AGZP until sold to Alpha Airways (Pty) Ltd in April 1947, taking up the registration ZS-BTA. In August 1949 the Halton was restored to the British register, serving with the Lancashire Aircraft Corporation Ltd. It was eventually scrapped at Bovingdon in 1953.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
Handley Page Halton.
-
Aeroplane Monthly 1989-04 / R.Sherren - By Speedbird to Sydney
the view from the Grand Hotel as a BOAC Handley Page Halton wings its way out over the Nile.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Дополнительный грузовой отсек HP.70
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / Skywriters
Регистрационный номер: G-AGZP [2] A photograph of Halton G-AGZP’s port outer engine, signed by the relieved crew.
-
Aeroplane Monthly 1984-05 / R.Riding - Unscheduled arrival
Регистрационный номер: G-AIZO [2] The morning after. G-AIZO lies in a field at Studham, reduced to component sections: a familiar characteristic of the Halifax after sudden and violent contact with the ground.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: NA337 [3] Halifax A.VII NA337, all four Hercules engines still on their mounts, in its specially-built recovery cradle on the surface of Lake Mjosa on September 10, 1995. The tail section broke off in the crash and was recovered separately by salvagers Dacon Sub Sea A/S.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: NA337 [3] -
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: NA337 [3] NA337’s nose section. Warbirds of Norway’s Oyvind Ellingsen, who took the picture, reports that “When I was there they found a parachute in the fuselage, and the silk was not rotten. They have also found the tail-gunner’s Thermos, with a bit of coffee still in it!
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
Looking down and forward into the cockpit, with the control column and engine control quadrant clearly visible.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
RCAF Memorial Museum curator Earl Hewison (right), and a member of 8 Wing CAF examine the Halifax’s tail section - complete with original paint and intact turret glazing - on September 13, 1995, soon after the bomber’s back end had been flown to Trenton by Canadian Hercules.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Oakey - Vintage news
A recently-erected plaque commemorating the Halifax’s crash in the lake on April 24, 1945, and listing the aircraft’s crew. Of the six men aboard, only tail gunner Flt Lt Thomas Weightman survived, the others reportedly drowning when their dinghy overturned.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Handley Page Halifax B.V (Spec)
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Handley Page Halifax VIII Transport.
- Фотографии