Aeroplane Monthly 1977-11
-
D.Murray Peden - Salute to the Stirling (1)
The prototype Stirling, L7600, first flew on May 14, 1939, but was totally wrecked on landing. The second prototype, L7605, did not fly until seven months later, on December 3, 1939.
Stirling Mk I W7459 was built by Austin Motors at Longbridge, who shared production of the type with the Short factories at Belfast and Rochester.
This war-weary Stirling Mk I, W7447, served with No 1651 Conversion Unit in 1942, which probably accounts for its battered appearance.
An unidentified Stirling 1.
Short Stirling Mk 1 MG-M, W7442, seen at Oakington in late 1941. No 7 Squadron Stirlings made their first attack on the night of February 10/11th, the target being oil storage tanks at Rotterdam.
Stirling Mk 1 N3641, MG-D, took part in No 7 Squadron’s first operational mission.
14 мая 1939г.: на фабрике фирмы "Short" в Рочестере впервые взлетел прототип бомбардировщика Short Stirling (на снимке). Пять месяцев спустя, 25 октября, впервые взлетел прототип бомбардировщика Handley Page Halifax. Эти два бомбардировщика, наряду с самолетом Avro Lancaster, стали основой британской стратегической бомбардировочной авиации, с 1941 года совершавшей разрушительные ночные налеты на Германию. Эти налеты стали воплощением планов маршала авиации Артура Харриса, верившего, что разрушение немецких городов и индустриальных центров подорвет моральный дух населения Германии и заставит ее капитулировать.
Bombing up a Stirling I of No 7 Squadron at Oakington in 1941. This squadron was the first to receive the Stirling and the first RAF unit to operate four-engined bombers.