RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1937

Двухместный истребитель и пикирующий бомбардировщик

Skua / B-24

Палубный многоцелевой самолет (разведчик, пикирующий бомбардировщик и тяжелый истребитель), одномоторный цельнометаллический моноплан, убирающееся шасси, закрытая кабина. Крыло при хранении на авианосце складывалось, разворачиваясь назад. Спроектирован в КБ фирмы "Блэкберн эйркрафт" под руководством Дж. Петти по заданию O.27/34. Первый опытный образец самолета поднялся в воздух 9 февраля 1937 г.
Серийно выпускался на заводе "Блэкберн" в Бру с 1938 г. Всего выпущено 190 экз. Серийно строилась только одна модификация - "Скуа" II с мотором "Персеус" XII.
"Скуа" являлся первым британским пикирующим бомбардировщиком и первым серийным палубным монопланом. Экипаж 2 чел. Вооружение 5x7,9, бомбы до 300 кг.
Принят на вооружение английской морской авиации в октябре 1938 г. Всего этими машинами укомплектовали три строевых эскадрильи. С ноября 1938 г. "скуа" базировались на авианосце "Арк Ройял". Первый боевой вылет совершен 14 сентября 1939 г. - самолеты бомбили немецкую подводную лодку U-30 в Северном море. 26 сентября "скуа" с "Арк Ройяла" одержали первую для английских летчиков воздушную победу во Второй мировой войне. Они принудили приводниться летающую лодку Do 18D. Ее экипаж был взят в плен английским эсминцем, а сам самолет потоплен.
В начале 1940 г. "скуа" патрулировали подходы к военно-морской базе Скапа-Флоу и сопровождали конвои торговых судов. 8 апреля того же года пикировщики потопили немецкий крейсер "Кенигсберг" в Берген-фьорде (Норвегия), достигнув трех прямых попаданий. Чуть позже самолеты с "Арк Ройяла" прикрывали высадку английских войск в северной части Норвегии, нанося удары по позициям немцев. За время Норвежской кампании они понесли значительные потери.
13 июня 1940 г. группа "скуа" атаковала линкор "Шарнхорст", но не смогла нанести ему никакого ущерба. В июне эти самолеты привлекли к прикрытию эвакуации британского экспедиционного корпуса из Дюнкерка. Они действовали и как пикировщики, и как истребители.
В Средиземном море "скуа" применялись с сентября 1940 г. Как истребители они отражали атаки итальянских бомбардировщиков на английские корабли. После капитуляции Франции они совершили налет на французский линкор "Ришелье" вблизи Дакара и повредили его. В феврале 1941 г. "скуа" сбил итальянский гидроплан Кант Z.506.
С марта 1941 г. "скуа" начали сниматься с авианосцев и передаваться в учебные и вспомогательные части. Этот процесс завершился в августе того же года. Часть машин переделали в буксировщики мишеней-рукавов.


"Скуа" II||
Размах:||14,07 м
Длина:||10,84 м
Моторы, количество х мощность:||1x905 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3735 кг
Максимальная скорость:||362 км/ч
Практический потолок:||5800 м
Дальность:||700 км

Показать полностью

Описание:

  • Skua / B-24
  • Blackburn B-24 Skua
  • Flight, August 1939
    A Formidable Ship-plane
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Мировая Авиация 102
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    9 февраля 1937г.: первый полет выполнил прототип пикирующего бомбардировщика Blackburn Type B-24 Skua, который стал первым в британских ВМС монопланом.

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The prototype Blackburn Skua, K5178, photographed shortly after completion, unmarked and still in bare metal finish. It was first flown on February 9, 1937, by Flt Lt A. M. Blake.

  • Flight 1937-02 / Flight

    FOR DIVERS DUTIES: A versatile new Blackburn aeroplane ordered in quantity for the Fleet Air Arm: the fleet-fighter dive-bomber monoplane with 825/840 h.p. Bristol Mercury engine. The arrangement of the tail unit is perhaps the most striking feature of this noteworthy machine, which is seen here in a not-quite-finished state.

  • Flight 1938-05 / Flight

    The Blackburn Skua dive bomber fleet fighter just before diving tests at Martlesham Heath.

  • Flight 1939-11 / Flight

    The Blackburn Skua (Bristol Perseus XII) is a two-seater fleet fighter dive-bomber used by squadrons of the Fleet Air Arm.

  • Flight 1937-02 / Flight

    NAUTICAL NEOPHYTE: The first monoplane to be ordered for F.A.A. equipment, the new Blackburn incorporates such modern aids to pertormance as flaps, D.H. v.p. airscrew and retractable undercarriage. The engine in the prototype is an 825/840 h.p. Bristol Mercury which may be replaced by a sleeve-valve Perseus.

  • Flight 1937-02 / Flight

    HIGH-DIVER: The new Blackburn dive-bomber fleet-fighter, the tail of which should be compared with that of the Vultee; the relative positions of rudder and tailplane are transposed.

  • Flight 1939-05 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: K5178   [14]

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The Blackburn "Skua" Dive Bomber Monoplane with wings folded.

  • Flight 1937-06 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    In a machine such as the new Blackburn fleet-fighter dive-bomber, seen here with one wing folded, high performance must not entail the sacrifice of load-carrying ability or practical folding and handling arrangements.

  • Flight 1937-07 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The view shows the general layout of this interesting machine.

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The prototype Skua photographed during an early test flight from Brough. This aircraft met its end following ditching trials from HMS Pegasus in February 1939.

  • Flight 1937-07 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

  • Flight 1937-11 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The Blackburn Skua dive-bomber fleet fighter is the first monoplane to go into quantity production for the Fleet Air Arm. It is designed for a sleeve-valve Perseus.

  • Flight 1938-05 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    A dive bomber fighter for Fleet work, the Blackburn Skua has folding wings. A Mercury or Perseus engine may be fitted.

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The prototype Blackburn Skua, K5178, painted battleship grey with white fin and bearing the exhibit number 8 for its appearance in the New Types Park at the RAF Display at Hendon on June 26, 1937.

  • Flight 1937-12 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The Blackburn Skua dive bomber

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    Во время операции "Восход" бомбардировщики Blackburn "Skua" применялись в качестве истребителей прикрытия
    This view of K5178 clearly shows the shorter nose of the prototype Skua.
    Intended for fighting and dive bombing duties the new Blackburn monoplane is fitted with a Bristol Mercury, which may later be replaced by a Perseus.

  • Flight 1937-07 / Flight
    Регистрационный номер: K5178   [14]

    The new Blackburn fleet fighter dive bomber is seen in the picture diving with flaps down to retard its speed

  • Flight 1939-06 / Flight

    FLAPS OVER THE FLAGS: A Skua demonstrates at the Derby Airport opening, reported last week. The spectatorial headgear does not imply a claque recruited by Mr. Organiser Courtenay from among his last year’s Luton audience, but merely the presence of (if we may hazard a guess) one of the greater public schools.

  • Flight 1939-06 / Flight

    H.M.S. Burnaston receives a Skua: the educative deck-landing demonstration given at Derby.

  • Flight 1938-07 / Flight

    This somewhat surrealistic impression at Ipswich suggests that the Albatross is trying to climb on to the airport roof to escape the militant attentions of the Sunderland and London (flying), Skua and Lysander.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Albatross / D.H.91 - Великобритания - 1937Saunders-Roe London / A.27 - Великобритания - 1934Short Sunderland / S.25 - Великобритания - 1937Westland Lysander - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / T.Olausson - Swedish Internees (1)
    Регистрационный номер: L2942

    Blackburn Skua II L2942 of 801 Squadron was the first British aircraft to make a forced landing in Sweden during the war, doing so on September 22, 1940.

  • Aeroplane Monthly 1977-03 / Personal album
    Регистрационный номер: L2918

    Blackburn Skua two-seat fighter/dive bomber L2918 landed with its undercarriage up at Southampton (Eastleigh) Airport on November 20, 1939. This machine was one of a batch of 69 Skua lls, and was delivered to No 19 Maintenance Unit, St Athan between March 7 and April 13, 1939. Its engine was an 890 h.p. Bristol Perseus XII radial. The Skua, designed to Air Ministry Specification O.27/34, was the Fleet Air Arm's first British dive-bomber.

  • Aeroplane Monthly 1999-09

    H. Thompson submits this photograph of a wrecked Blackburn Skua but has no details - he thinks it might be in Norway. Any ideas?

Тип фотографий

  • Все фото (124)
  • Боковые проекции (2)
  • Ч/б фото (76)
  • Кабина (2)
  • Обломки (3)
  • Рисунки, схемы, чертежи (41)