Fulmar / P.4/34
Тяжелый одномоторный палубный истребитель и разведчик, цельнометаллический свободнонесущий моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Фэйри авиэйшн" под руководством М. Лобеля на базе опытного легкого бомбардировщика Р.4/34. Второй опытный образец бомбардировщика был переделан в истребитель и совершил в таком виде первый полет 5 мая 1938 г. Первый же "настоящий" "Фульмар" (головной серийный) поднялся в воздух 4 января 1940 г.
Серийное производство развернулось в июне 1940 г. Самолет строился заводами "Фэйри" в Хэйсе и Хэмбле. Всего выпущено 602 экз.
Экипаж - 2 чел. Вооружение 8x7,69 (дорабатывалось до 9x7,69 с установкой пулемета в задней кабине), бомбы до 225 кг.
Состоял на вооружении британского флота с июля 1940 г.
Основные серийные модификации:
- "Фульмар" I с мотором "Мерлин" VIII;
- "Фульмар" II с мотором "Мерлин" 30 и противопыльными фильтрами.
Первым новые самолеты в июле 1940 г. получил авианосец "Илластриэс". С сентября того же года "фульмары" использовались в Средиземном море. С авианосцев они прикрывали с воздуха конвои, шедшие на Мальту. При этом им удалось уничтожить заметное количество итальянских бомбардировщиков. В ноябре истребители сопровождали торпедоносцы в налете на Таранто. В конце года "фульмары" разместили на втором авианосце - "Арк Ройял".
В апреле 1941 г. эти истребители разместили на о. Крит, где позднее они приняли участие в отражении десанта немцев. В мае "фульмары" привлекли к поискам линкора "Бисмарк" в Атлантике. При этом они совершали и ночные полеты.
В июле 1941 г. участвовали в налете на Петсамо, в мае - ноябре - в обороне Мальты. С Мальты тяжелые истребители совершали ночные рейды на аэродромы Италии. К концу 1941 г. в морской авиации Великобритании имелось восемь эскадрилий "фульмаров".
Еще с конца 1940 г. эти машины начали устанавливать на катапульты, монтировавшиеся на торговых судах (судах САМ). Первый боевой старт с такой катапульты имел место в августе 1941 г. "Фульмар" взлетел с судна "Ариквани" в Атлантике на перехват немецкого дальнего разведчика.
С февраля 1942 г. базировались на суше в Суэце и на Цейлоне. Как самолеты в системе ПВО летали без второго члена экипажа. В апреле того же года участвовали в отражении атак японской палубной авиации на Коломбо и Тринкомали.
В ноябре 1942 г. самолеты с авианосцев "Викториэс" и "Формидэйбл" прикрывали высадку войск союзников в Северной Африке. В 1943 г. поддерживали высадку на Сицилии. С середины того же года начали вытесняться с больших авианосцев "сифайрами". В 1944-1945 гг. применялись на эскортных авианосцах, в том числе сопровождавших конвои в Россию, как дневные и ночные истребители. В разное время "фульмары" эксплуатировались на восьми больших и пяти эскортных авианосцах.
Самолет снят с производства в феврале 1943 г. Снят с вооружения в марте 1945 г.
"Фульмар" I||
Размах:||14,12 м
Длина:||12,28 м
Моторы, количество х мощность:||1x1080 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||4450 кг
Максимальная скорость:||450 км/ч
Практический потолок:||7950 м
Дальность:||1280 км
Описание:
- Fulmar / P.4/34
- Fairey Fulmar
- Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии
-
Авиация и Время 2010-01 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Пасха по-цейлонски. 1942 год (1)
Fairey Fulmar из 803-й АЭ Королевских ВМС. Аэродром Ратмалана, апрель 1942г.
-
Мировая Авиация 77
Fulmar, оснащенный двигателем Rolls-Royce мощностью 1080 л. с. (805 кВт), мог развивать максимальную скорость 458 км/ч. Действуя в составе авиации Королевского флота, эти самолеты защищали конвои, идущие на Мальту, от нападений итальянских ВВС. Способные на равных сражаться с итальянскими истребителями, Fulmar однозначно уступали самолетам Люфтваффе и были заменены истребителями Seafire.
Впервые флотские Fulmar были использованы в бою при обороне мальтийских конвоев от итальянской авиации в сентябре - октябре 1940 года. Изображен Fulmar Mk I ранней постройки из 806-й эскадрильи, июнь 1940 года. Летом 1940 года эскадрилья действовала с авианосца "Илластриес". -
Aviation Historian 8 / K.Brookes - Merlin Magic at Farnborough
Fairey Fulmar N1854/G-AIBE at Farnborough in 1962;
Fairey Fulmar N1854 was the first production example and made its first flight in January 1940, after which it was used for trials, including deck landing trials aboard HMS Illustrious. After the war it was returned to Fairey and registered G-AIBE. In 1972 it was presented to the Fleet Air Arm Museum, where it resides today as a static exhibit. -
Aviation Historian 8 / K.Brookes - Merlin Magic at Farnborough
Ken Brookes's superb image of de Havilland Mosquito T.3 TW117 and Fairey Fulmar N1854 on the runway at Farnborough on September 7, 1962. Built at Leavesden in May 1946, TW117 was put into storage, where it remained until July 1947. After serving with various second-line units, it was put into storage again in April 1954, where it remained until March 1960, when it joined No 3 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit at Exeter Airport. Coded “Z”, the Mosquito was still serving with No 3 CAACU when it was flown by John Oliver as part of the vintage display at Farnborough in 1962. It was retired and handed over to the RAF Museum Collection in June 1963, and was used for the filming of 633 Squadron at Bovingdon the following month. It was subsequently put on display at the RAF Museum at Hendon, before moving to the Norwegian Air Force Museum in Oslo, where it is currently on display.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
АвиаМастер 2002-01 / В.Котельников - Проигравший битву /Монография/
Прототип фронтового бомбардировщика "Фэйри" P.4/34, в дальнейшем превратившийся в тяжелый палубный истребитель "Фулмар".
-
Flight 1937-01 / Flight
BATTLE JUNIOR - TOP OF THE CLASS: The new Fairey light bomber with Rolls-Royce Merlin engine of 1,000-plus h.p. In general layout this type - which is probably the fastest single-engined bomber in the world - is reminiscent of the Battle medium bomber but is six feet shorter in span and carries a lighter load. The undercarriage is of a different design, retracting inwardly instead of rearwards. Dive bombing is likely to be one of the new machine's main duties.
-
Flight 1937-05 / Flight
One recent Merlin installation: the Fairey to the P.4/34 specification. Radiator have a flap to suit cooling to varying flight conditions.
-
Flight 1939-05 / Flight
Noses - ancient and modern: The Fairey P.4/34, now seen with a Rotol airscrew.
-
Flight 1938-05 / Flight
All in the picture: Westland Lysander over Vickers Wellington, and Bristol Blenheim over Fairey P.4/34.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Blenheim - Великобритания - 1936Vickers Wellington / Type 271 - Великобритания - 1936Westland Lysander - Великобритания - 1936
-
Flight 1937-06 / Flight
Built to the same specification - P.4/34 - the Fairey Merlin-engined light bomber are undoubtedly the fastest machine of its calibre in the world.
-
Flight 1937-05 / Flight
The Fairey P.4/34 K5099 in which Clouston carried out flights into barrage balloon cables for the RAE.
-
Flight 1937-11 / Flight
Surely one of the most beautiful two-seaters ever built, the Fairey P.4/34 light bomber has a Rolls-Royce Merlin II engine and carries its bombs externally.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey P.4/34 Two-seat Day Bomber Monoplane (Rolls-Royce "Merlin" engine).
-
Aeroplane Monthly 1982-10 / D.Middleton - A.E.Clouston /Test Pilot Profile/ (4)
Another view of the Fairey P.4/34 K5099 in which Clouston deliberately flew into barrage balloon cables. Previous experiments had been carried out in a Miles
-
Flight 1937-12 / Flight
The Fairey P.4/34 light bomber is one fine example of 1937 military prototypes. The Fairey has the liquid-cooled Merlin.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / A.Welch - February '42
An early production Fairey Fulmar two-seat carrier-borne fighter. The type entered service with the FAA in June 1940 and accounted for nearly a third of all FAA victories during the war.
-
Aeroplane Monthly 1990-06 / A.Lumsden - Fairey Fulmar /Take a card/ (3)
Fulmar I N4062. Although this carrier-borne fighter was manoeuvrable and had a good endurance, it lacked speed. It was armed with eight fixed Browning machine-guns mounted in the wings.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
Flying from Lossiemouth as N1854.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / C.Zichy - Fulmar flight
A Fulmar Mk II, powered by 1,080 h.p. Rolls-Royce Merlin VIII engine. Later Mk Ils were fitted with 1,300 h.p. Merlin 30s.
-
Мировая Авиация 125
На Fulmar Mk II DR673 установлен поздний мотор Merlin Mk 30 и тропическое оборудование. Обратите внимание на большую площадь остекления задней кабины.
-
Aeroplane Monthly 1990-06 / A.Lumsden - Fairey Fulmar /Take a card/ (3)
An early production Fulmar I, powered by a 1,035 h.p. Rolls-Royce Merlin VIII engine.
-
Air International 1978-12 / Fighter A to Z
"Фульмар" II в полете у побережья Северной Африки
The Fairey Fulmar II shipboard two-seat fleet fighter of World War II. -
Мировая Авиация 69
Fulmar стал первым истребителем авиации британских ВМС с вооружением из восьми пулеметов. Продолжительность его полета достигала пяти часов, но требование флота иметь экипаж из двух человек обернулось большими размерами истребителя - он уступал одноместным истребителям британских ВВС с аналогичным вооружением.
-
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
A pair of Fulmar IIs in service with No 803 Sqn in 1942.
-
Aeroplane Monthly 1990-06 / A.Lumsden - Fairey Fulmar /Take a card/ (3)
A trio of Fairey Fulmar Is of 807 Squadron. The type entered service with the FAA in June 1940, with 806 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / C.Zichy - Fulmar flight
The P.4/34, K5099, became the pattern for the Fulmar, to which it bore a basic likeness.
-
Мировая Авиация 83
Fairey Fulmar британских ВМС заходит на посадку на авианосец "Илластриес". Палубные истребители должны были обеспечивать надежное сопровождение конвоев, но большие и относительно неповоротливые английские самолеты мало что могли сделать, кроме как защитить себя над Средиземным морем.
-
Aeroplane Monthly 1983-11 / C.Horrocks - Messdeck misfits (7)
With everything dangling this Fairey Fulmar returns to its carrier. The squadron code was just about the same effect as the arrester gear!
-
АвиаМастер 2007-04 / М.Жирохов, Ж.Рандриананда - Операция "Броненосец": авиация в боях за Мадагаскар /История воздушных войн/
Вид на авианосец "Индомитебл" с другого английского корабля (внизу) и садящийся на его палубу истребитель "Фулмар"
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Фульмар" I на береговом аэродроме, апрель 1941 г.
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / C.Horrocks - Messdeck misfits (3)
Fairey Fulmars taking off from the deck of HMS Victorious, a carrier of the Illustrious class, in 1941.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Фульмар" из 809-й эскадрильи на палубе авианосца "Викториэс", конец 1945г.
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / C.Horrocks - Messdeck misfits (3)
Fairey Fulmar of No. 800 Squadron, with long-range "slipper" tank beneath its fuselage, takes off from H.M.S. "Indomitable". These aircraft were used for tactical reconnaissance over the northern end of Madagascar and for seaward search, watching for possible Japanese intervention
The Fleet Air Arm took delivery of 602 Fulmars, the last one, DR749, being delivered in February 1943. -
Мировая Авиация 93
Fairey Fulmar, которые к середине 1941 года стояли на вооружении восьми эскадрилий авиации ВМС, сыграли важную роль в поисках линкора "Бисмарк".
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / C.Zichy - Fulmar flight
Fulmar II N4070 photographed in February 1941, probably at Ringway judging by its factory fresh condition.
-
Авиация и Время 2010-01 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Пасха по-цейлонски. 1942 год (1)
Техники готовят к вылету морской истребитель "Фулмар"
-
Aviation Historian 40 / M.Willis - The missing link?
The Fairey Fulmar entered service with the Fleet Air Arm in June 1940, the first of the Service’s fighters to have eight (0-303in) guns. Late Fulmars, including the comparatively few Fulmar NF.2s, of which one is seen here, were fitted with an updated armament of four 0-50in guns, making them the only British fighter in FAA service to use the medium-calibre gun during the Second World War.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
Camouflaged, in the 1960's.
-
Aviation Historian 12 / M.Willis - From Swordfish to Firefly /Duncan Menzies/ (2)
Owing its lineage to the Battle, the Fulmar two-seat naval fighter was an altogether better prospect; smaller, more agile and equipped with eight 0-303in-calibre wing-mounted machine-guns, the Fulmar acquitted itself rather better in war than its forerunner. The Mk II variant, as seen here, was fitted with a 1,300 h.p. Merlin 30 engine.
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / H.Levy - Middle East exiles
Fairey Fulmar II N8566, serving with the Royal Navy at HMS Phoenix, was seen at its Fayid base on November 15, 1943. Powered by a 1,300 h.p. Rolls-Royce Merlin 30, the Mk II variant of this FAA fighter first flew in January 1941.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
At the "Fifty Years of Military Aviation" display, Upavon, in 1962.
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / Personal album
The Fairey Fulmar Mk 1 N4015 was also parked at HMS Phoenix at the same time.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
Fresh from the factory as a Mk I, 1940.
-
Aviation Historian 12 / M.Willis - From Swordfish to Firefly /Duncan Menzies/ (2)
“Duncan’s Fulmar”, G-AIBE, the first production aircraft (originally N1854), which still survives and is currently on display at the Fleet Air Arm Museum at Yeovilton.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
Operating as a “hack” from White Waltham, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Fairey Fulmar /Preservation Profile/ (18)
At the R Ae S Garden Party, Wisley, July 15, 1956.
-
Flight 1939-07 / Flight
The Fairey P.4 has the new Merlin RM2M with Rotol airscrew
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / Museums Guide
Part of the Fleet Air Arm Museum’s vast exhibition area at Yeovilton. Seen here are the de Havilland D.H.82A Tiger Moth, Fairey Swordfish II and Fairey Fulmar.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931Fairey Swordfish - Великобритания - 1934
-
Flight 1937-09 / Flight Advertisements
Другие самолёты на фотографии: Fairey Battle - Великобритания - 1936
-
Air International 1978-12 / Fighter A to Z
The Fairey Fulmar II shipboard two-seat fleet fighter of World War II.
-
Мировая Авиация 125
Fairey Fulmar Mk II
- Фотографии