RU

/

EN
burger-menu
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1936

Бомбардировщик

Blenheim

Легкий бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла на базе опытного скоростного пассажирского самолета "тип 142", совершившего первый полет 12 апреля 1935 г. Серийное производство началось в июне 1936 г. "Бленхейм" выпускался на заводах "Бристоль" (Фултон), "Рутс секьюритиз" (Блис-Бридж), "А.В. Роу", "Валтион леконтехдас" (Тампере, Финляндия), "Икарус" (Белград, Югославия), "Фэйрчайлд эйркрафт" (Лонгевиль, Канада). Всего построено.1 134 экз.
Состоял на вооружении в Великобритании с марта 1937 г., в Финляндии - с июля, в Турции - с октября, в Югославии - с марта 1939 г., в Румынии и Греции - с 1940 г., в Хорватии - с конца 1941 г., в Португалии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
   - "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIS2 или VIII, вооружение 2x7,69;
   - "Бленхейм" IV с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" VIII, IVL с дополнительными бензобаками и моторами "Меркьюри" XV, вооружение 4x7,69 (полевые переделки - до 5x7,69);
   - "Болингброк" I, канадский вариант "Бленхейма" IV с моторами "Меркьюри" VIII и американским оборудованием; o"Болингброк" IV с моторами "Меркьюри" XX, IVW с R-1535;
   - "Бленхейм" V с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" XXV или XXX, вооружение 4x7,69.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 455 кг.
В сентябре 1939 г. "Бленхейм" являлся самым массовым бомбардировщиком королевских ВВС. Они вели разведку и наносили бомбовые удары практически с самого начала Второй мировой войны. Весной 1940 г. участвовали в Норвежской кампании, затем в боях во Франции, в Северной Африке. Английские "бленхеймы" в апреле 1941 г. воевали в Греции, в мае - на Крите, с сентября - в Малайе и Бирме. Последние операции они осуществляли в конце 1943 г. в Северной Африке.
Финские бомбардировщики участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом, затем продолжили боевые действия в июне 1941 г. и вели их до перемирия с СССР в 1944 г. Югославские машины в апреле 1941 г. бомбили наступающие немецкие войска, а также наносили удары по целям в Венгрии и Австрии. Греческие "бленхеймы" воевали с октября 1940 г. против итальянцев, а в апреле 1941 г. - против немцев. Канадские "болингброки" применялись для патрулирования побережья.
"Бленхейм" снят с производства в Англии - в июне 1943 г., в Финляндии - в 1944 г. Их сняли с вооружения британские ВВС в июле 1945 г., финские - в 1948 г. Греческие и югославские машины полностью потеряны в боевых операциях.

Показать полностью

Описание:

  • Blenheim
  • Blenheim IF/IVF
  • Bristol 142 Blenheim
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Авиация и Космонавтика 2015-09 / Е.Казеннов - Авиашоу в Фэйрфорде
    Регистрационный номер: L6739

    Воздушный парад раритетных самолетов, приуроченный к 75-летию битвы за Англию, составлял значительную часть авиашоу. Летало 14 самолетов времен Второй мировой войны, специально собранных со всей Великобритании и Европы

  • Авиация и Космонавтика 2022-02 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (2)
    Регистрационный номер: L6669   [2]

    Тяжелые истребители«Бленхейм» Mk.IF из 27-й ИАЭ на сингапурском аэродроме Сембаванг, лето 1941 г. Практически все самолеты этой эскадрильи будут уничтожены японцами на земле в первые три дня войны на севере Малайи.

  • Мировая Авиация 137

    Финляндия заказала 18 Blenheim Mk I в октябре 1936 года. Их модифицировали для подвески бомб шведского производства. Эти машины применялись для разведки и бомбометания. Впоследствии были поставлены еще 24 самолета. Кроме того, финская фирма "Valtion Lentokonetehdas" построила 55 машин версий Mk II и Mk IV. финские Blenheim сначала участвовали в войне с Советским Союзом, а затем уцелевшие машины воевали против немецких войск в лапландской войне. Этот Blenheim Mk I сфотографирован в 1944 году, вскоре после передачи в учебную часть.

  • Авиация и Космонавтика 2022-02 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (2)

    Пилот британского бомбардировщика Бристоль «Бленхейм». Сингапур, Лето 1941 г.

  • Мировая Авиация 150

    Турция стала вторым после Финляндии импортером Blenheim по количеству приобретенных самолетов (56) - в основном варианта Mk I. Первая партия была поставлена в 1937 году.
    Bristol "Blenheim" Bombers (two Bristol "Mercury" engines) of the Turkish Air Force lined up on the Gazir Emir Aerodrome, at Izmur. The Air Force of Turkey have two squadrons armed with this machine.

  • Aeroplane Monthly 1986-04 / ??? - Golden Anniversary

    Blenheim Is for the Turkish Air Force, 1938. A total of 30 Blenheims was ultimately delivered and all but two were flown out bearing British civil marks in the G-AFFP-FFZ and G-AFLA-FLS range.

  • Flight 1938-10 / Flight

    TURKISH BLENHEIMS: A line-up of the Blenheims.

  • Flight 1938-10 / Flight

    TURKISH BLENHEIMS: In the first of the views Flt. Lt. C. A. Washer, a Bristol test pilot, is seen with officers of one of the Turkish Blenheim squadrons. The main group is of officers and N.C.O.’s of Nos. 24 and 25 squadrons. In the centre of the back row with his hand in his tunic is Lt. Col. Sevket Acar, commanding Gazi Emir aerodrome, Izmir. Third from the left in the back row is Capt. Kula, commanding No. 25 squadron, and fourth from the right is Capt. Farhi, commanding No. 24 squadron.

  • Flight 1938-09 / Flight Advertisements

    Blenheims are in quantity production for the R.A.F. Fuselage production is shown, comprising front, rear, and stern jig-assembled units in the various stages of construction from the skeleton to the fully-plated stressed-skin fuselages.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 1. - The rear fuselage portion of the Blenheim is an all-metal semi-monocoque structure. It has “developable” surfaces.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 2. - Blenheim fuselages, with engines mounted, on the production line.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 3. - The centre-section in its special erection jig, with one engine and one engine mounting fitted, and the rear fuselage portion attached.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 4. - A special crane brings the Mercury VIII engine up to the mounting. Note the pipes for taking air through the oil cooler.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 5. - Cleaning the stub pipes before assembly on the exhaust ring collector.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 6. - Nearly ready to “stand on their own legs.” A row of Blenheims in an advanced stage of assembly, showing the fitting of engines and controls.

  • Flight 1938-10 / Flight Advertisements

    The Blenheim was the first all-metal air­craft to go into production for the R.A.F. It is jig-built in six sections - three fuselage and three wing - all built up of light alloy, including the covering of the wings.

  • Flight 1938-09 / Flight Advertisements

    The light alloy fuselage sections, now fully plated, are removed from the jigs, the metal "skin" now taking the stress of the monococque structure. The first stage of installing the equipment in each section is then proceeded with.

  • Flight 1938-02 / Flight Advertisements

    The "Bristol" Blenheim - an important factor in the National re-armament scheme - is in large-scale production, and is the standard equipment in many R.A.F. Squadrons. In design, construction and performance it is foremost among the service aircraft of its type in the world. Illustrated is a production line of BLENHEIM HIGH PERFORMANCE MEDIUM BOMBERS

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 7. - Assembling the tail unit.

  • Flight 1939-12 / Flight

    “Somewhere else in England”. Building a Blenheim short nose on a jig.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 8. - Quantity production. Bristol Blenheim medium bombers on the line. They are being delivered to the R.A.F. and to several foreign governments.

  • Flight 1939-12 / Flight

    “Somewhere else in England”. Fitting a Blenheim undercarriage;

  • Flight 1939-12 / Flight

    “Somewhere else in England”. Installing the Bristol Mercury;

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 9. - A special double - lifting crane is used for removing the main component assembly from its jig and transporting it to another station in the erecting hall.

  • Flight 1938-10 / Flight Advertisements

    The Blenheim is powered by two "Bristol" Mercury engines which are fitted to the air-frame prior to its removal from the jig by a special transportable crane. It is then ready for the attachment of the wings and tail unit.

  • Flight 1938-11 / Flight Advertisements

    The air-frame having been removed from its jig, is now fitted with wings and tail-plane, and the Blenheim “stands on its own legs” for the first time. The fitting of the airscrews, turret, and other equipment is then proceeded with.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Fig. 10. - The final erection stage. Fitting wings, tanks, control surfaces, etc.

  • Flight 1938-05 / Flight

    Начало сборки серийных "Бленхеймов" на заводе Бристоль
    Fig. 11. - Ready for final inspection. Blenheims about to be passed to the production flight shed for flying tests before delivery.

  • Aviation Historian 1 / G.Warner - Why was the "Bristol" Mercury so long lived?
    Регистрационный номер: L1164

    Bristol Blenheim Mk Is under construction at Filton in 1938. The Blenheim’s Mercury engines were fitted to mounts anchored to the front and rear spar booms at the outer ends of the wing centre section, to which the undercarriage legs were also attached.

  • Flight 1939-05 / Flight

    OUTPUT: Typifying the high-speed bomber carrying a comparatively light load and the slower "heavy-weight" type, the Bristol Blenheim (seen in production here) and the Armstrong-Whitworth Whitley are both key types in the expanded R.A.F.

  • Aeroplane Monthly 1986-04 / ??? - Golden Anniversary
    Регистрационный номер: L8466   [2]

    The production line photograph was taken in April 1939 and shows Blenheim Is in the L8460 serial range. Aircraft L8466, left foreground, was delivered to 90 Squadron and passed to 17 OTU. On October 12, 1940 it crashed while taking off from RAF Upwood.

  • Flight 1939-04 / Flight
    Регистрационный номер: L8466   [2]

    THE RISING TIDE: This impressive photograph points its own <...>. It was taken inside Rootes’ shadow factory at Speke, Liverpool, which was inspected by the Secretary of State for Air last week. The Blenheims are lifted out of the lines by overhead cranes as completed.

  • Flight 1938-08 / Flight

    A shadow taking form. The Air Minister inspecting the building of a Bristol Blenheim at the new factory at Speke. On the left, he is seen between the two brothers Rootes.

  • Flight 1939-04 / Flight

    Capt Harold Balfour, Under-Secretary of State for Air (and a very accomplished pilot), paid a visit last Friday to Rootes’ shadow factory at Liverpool. He is seen examining Blenheim tail-trimming controls in company with Mr. W. E. Rootes (right), chairman of Rootes’ Securities, and Mr. Trowbridge, works manager of the factory.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / B.Robertson - An AID to quality (2)

    The introduction of retracting undercarriages in the Thirties added another task for the AID, in testing their actuation. Seen here is the port undercarriage unit of a Bristol Blenheim.

  • Flight 1940-02 / Flight

    A Mercury VIII installed in a Blenheim bomber. Points to note are the leading-edge collector ring with single outlet and the controllable gills.
    Popular for installation in fighters and fast multi-purpose aircraft, the Bristol Mercury VIII (shown here in a Blenheim) gives as much as 920 h.p. for take-off.

  • Aeroplane Monthly 1990-06 / M.Oakey - Grapevine

    Engineer Colin Swann of the Duxford-based Aircraft Restoration Co grins from the ... er, cockpit of a car made from the nose section of a Bristol Blenheim Mk I. Built for electric power and used on the road in 1947-54, the car was presented to the company by its creator, former Bristol employee Ralph Nelson, after he had heard about their current Blenheim restoration project.

Тип фотографий

  • Все фото (275)
  • Боковые проекции (20)
  • Цветные фото (5)
  • Ч/б фото (180)
  • Кабина (6)
  • Обломки (6)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (58)